تزویر؛ خاوری است هجده چرخ که زیر هر چرخش، باور مردم له میشود!
💬مجبور ثقفی
✍#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
«بیشترین بهرهای که ذهن استبدادزده از آزادی میبرد، ویرانگری دیگران است.»
اریک فروم
#جامعه_شناسی
#تامل
@taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
16.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ چرا باید عاشق آمار باشیم...
🎞 آیا فکر میکنید که در حدس زدن خوب هستید؟ دوباره فکر کنید. چه خودمان را حساب دان تلقی کنیم یا نه، توانایی ما برای فهمیدن و کار کردن با اعداد به شدت محدود است، این را الن اسمیت کارشناس داده نگاری میگوید.
💯 در این گفتگوی لذتبخش، اسمیت عدم تطابق مابین آنچه که می دانیم و آنچه که فکر میکنیم که می دانیم را بررسی می کند.
👌خیلی وقت ها با توجه به محیط و فضای خود آماری را بیان می کنیم ولی واقعیت اینگونه نیست، حتما کلیپ رو از دست ندید.
#علوم_انسانی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍کمتر از یک دقیقه و چند خطای تاریخی از استاد رائفی پور:
1- می گوید کسی نمیداند مادرش که بوده است.
ولی بلافاصله به شرح حال مادرش می پردازد. هم اسمش را میداند هم دینش را هم عقایدش را. حیف که مورخان به جناب رائفی پور دسترسی نداشتند تا این اطلاعات را از او بگیرند. استدلالش از ادعایش جالبتر است: «چون می گویند یزید بن معاویه!» یعنی گویا رائفی پور توقع داشته افراد را به اسم مادرشان صدا بزنند و ثبت کنند!
2- می گوید میسونه اصلا عرب نبود. اولاً اسم مادرش «میسون» ثبت شده نه میسونه. ثانیاً میسون «بنت بحدل کلبی» از قبیله بنی کلب بوده است(تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج ۷ ص ۱۳۲)
3- می گوید مادرش به دین یهود علاقه داشت و آنرا انتخاب کرد. در حالیکه همه نوشتند مادر یزید و همه دایی هایش مسیحی بوده و اصلاً قبیله بنی کلب همه مسیحی بودند(النصرانیة و آدابها بین عرب الجاهلیة: ۴۶ و تاریخ مدینه دمشق ج ۷ ص ۱۳۸) لبیب بیضون دانشمند شیعی سوری هم نوشته یزید در میان دایی های مسیحی اش پرورش یافت(موسوعة کربلا ج ۲ ص ۷۱۳)
🖌ظاهراً باز جناب استاد، این اطلاعات ارزشمند را از سایتها اقتباس فرمودند...
#تأمل
#رائفی_پور
#بیسوادی
#حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(8)
💠مهمترین اسناد حقوق بشر درمورد بردگی
♦️نهضت الغای بردگی از اواسط قرن نودهم ميلادی آغاز شد. قبل از اعلاميه جهانی حقوق بشر، ازجمله مهمترين اسنادی كه در لغو برده داری به تصويب رسيده است «مقاوله نامه بين المللی راجع به تأمين حمايت مؤثر عليه معامله جنايت كارانه موسوم به خريدوفروش سفيدپوستان» مصوب ۱۹۰۴ پاريس، «قرارداد بين المللی الغای خريدوفروش زنان و كودكان» مصوب ۱۹۲۱، «قرارداد بين المللی منع بردگی و برده فروشی» مصوب ۱۹۶۲ ژنو قابل ذكر است.
♦️در اعلاميه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ تصريح شده است:
ماده ۱: تمام افراد بشر آزاد به دنيا می آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق باهم برابرند.
ماده ۴: احدی را نمی توان در بردگی نگاه داشت و دادوستد بردگان به هرشكلی كه باشد، ممنوع است.
♦️در «قرارداد تكميلی منع بردگی و برده فروشی و عمليات و ترتيباتی كه مشابه بردگي است» (مصوب ۱۹۵۶ ژنو) آزادی حق ذاتی هر فرد بشری دانسته شده، ضمن استقبال از پيشرفت های جديدی كه در امحاء بردگی و برده فروشی حاصل شده اذعان مي كند كه بردگی و برده فروشی و رسوم و ترتيبات نظير بردگی هنوز در كليه نقاط جهان از ميان نرفته است، لذا به منظور تشديد اقدامات ملي و بين المللی در راه الغاء بردگی و برده فروشی رسوم و ترتيباتی را در زمره بردگی معرفی می كند.
♦️در ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی(مصوب ۱۹۶۶) كه در زمره نافذترين اسناد بين المللی حقوق بشر است، تصريح شده كه: «هيچ كس را نمی توان در بردگی نگاه داشت. بردگی و خريدوفروش برده به هرنحوی از انحاء ممنوع است. هيچ كس را نمي توان در بندگی (غلامی) نگاه داشت. هيچ كس به انجام اعمال شاقه يا كار اجباری وادار نخواهد شد…» (ماده ۸).
♦️در اعلاميه اسلامی حقوق بشر (قاهره ۱۹۹۰) نيز آمده است: «الف ـ انسان آزاد متولد می شود و هيچ كس نمی تواند او را برده قراردهد يا او را پست و ذليل كند يا او را منكوب سازد يا او را تحت بهره كشی قراردهد و هيچ عبوديتی جز برای خدای سبحان وجود ندارد.
ب ـ استعمار به انواع گوناگونش و به اعتبار اينكه بدترين نوع بردگی است، شديداً تحريم مي شود و ملت هايی كه از آن رنج می كشند حق دارند از آن رهايی يافته و سرنوشت خويش را تعيين كنند. همه دول و ملل نيز موظفند از اين گروه در مبارزه عليه نابودی هر نوع استعمار و اشغال ياری كنند. همه ملت ها نيز حق حفظ شخصيت مستقل و سلطه خود بر منابع و ثروت های طبيعی را دارند.» (ماده يازدهم)
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد رائفی پور در این کلیپ چند مطلب می گوید:
1- سنگسار خاص اسلام نیست و در بقیه ادیان هم هست.
2- سنگسار برای زن شوهرداری است که زنا کرده و چهارنفر هم آنرا دیده اند
3- تنها دادگاهی که شاهدانش شلاق میخورند دادگاه زناست
4- کسی پیش پیامبر آمد و گفت زنا کردم و حضرت گفت برو چهارتا شاهد بیاور
5- اصلاً قرار نیست این حکم اثبات شود.
♦️چهار مطلب فوق خلاف واقع و کذب است و ایشان در مطلب اول هم دچار تناقض گویی شده است.
اولاً ) سنگسار فقط برای زن شوهردار نیست بلکه مرد محصن هم در صورت زنا و اثبات آن، رجم می شود.
ثانیاً ) این حکم برای زنای محصنه است نه زنای محصنه ای که چهار نفر آن را دیده اند. یکی از راه های اثبات زنا، چهار بار اقرار است.(تازه اگر طبق فتوای برخی فقها، علم قاضی را هم راه سوم اثبات زنا بدانیم می شود سه راه برای اثبات زنا و لواط)
ثالثاً ) حد قذف هم فقط برای دادگاه زنا نیست و در تهمت لواط هم حد قذف ثابت است
رابعاً ) داستانی که از پیامبر نقل کرده هم خلاف واقع است و پیامبر هیچگاه شاهد طلب نکرده زیرا اثبات زنا و لواط با چهاربار اقرار هم ثابت می شود.
خامساً ) اگر قرار نیست این حکم اثبات شود پس اصلاً چرا تشریع شده است؟ اثبات حکم شاید دشوار باشد ولی اینکه غرض شارع عدم اثباتش باشد خلاف و کذب محض است.
سادساً )استاد رائفی پور در اینجا می گوید سنگسار خاص اسلام نیست. یعنی سنگسار حکمی اسلامی است ولی در جای دیگری در اظهارنظری کاملاً متناقض می گوید اگر هم سنگساری در اسلام بوده برای اهل کتاب بوده است! [کلیپ در ادامه خواهد آمد]
#تأمل
#رائفی_پور
#بیسوادی
#حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(9)
♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش اول
مقايسه احكام بردگی در قرائتی خاص در اسلام معاصر با اسناد بين المللی حقوق بشر ترديدی باقی نمی گذارد كه اين دو در تعارض مستقيم با يكديگرند و پذيرش يكی تنها با نفی ديگری جمع می شود.
تفاوت منظر اسناد حقوق بشر و احكام قرائت ياد شده از اسلام معاصر درباره بردگی را می توان بدین صورت خلاصه کرد :
🔹1-در اسناد بین المللی حقوق بشر : تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند
در احکام اسلام به قرائت مشهور: از والدین برده,برده متولد می شود
🔹2-حقوق بشر: تمام افراد بشر از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند
قرائت مشهور: برده ها با احرار در بسیاری از حیثیات و حقوق و احکام متفاوتند
🔹3-حقوق بشر:انسان را نمی توان به هیچ طریقی برده کرد
قرائت مشهور:به هفت طریق افراد آزاد برده می شوند
🔹4-حقوق بشر :هیچ کس را نمی توان در بردگی نگاه داشت
قرائت مشهور:تا زمانی که یکی از اسباب رفع بردگی حاصل نشده باشد بردگی فرد تداوم خواهد داشت
🔹5-حقوق بشر :داد و ستد بردگان به هر شکلی ممنوع است
قرائت مشهور:داد و ستد بردگان با رعایت موازین شرعی آزاد است
ادامه دارد...
#تأمل
#برده_داری
#فقه_سنتی
#اخلاق
#کنیز
#جامعه_شناسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد رائفی پور:
اگرم سنگساری در اسلام بوده برای اهل کتاب بوده است!
#تأمل
#رائفی_پور
#بیسوادی
#حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi