✍ چهار نوع معرفت از واقعیت میتوان داشت:
1⃣ معرفت فلسفی از واقعیت که عبارت است از شناخت هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی از واقعیت.
2⃣ معرفت پارادایمی از واقعیت که عبارت است از شناخت مجموعه پیش فرضهای فلسفی و اصولی و اینکه چگونه میتوان درباره جهان تحقیق کرد.
3⃣ معرفت علمی عام و خاص که عبارت است از شناخت قانون عام حاکم بر واقعیت (نظریه) و شناخت قانون خاص حاکم بر واقعیت (مدل).
4⃣ معرفت الگویی که عبارت است از شناخت سلسله معرفتی و روابط سه نوع معرفت فلسفی و معرفت پارادایمی و معرفت علمی عام و خاص که شناختی؛ مرتبه دوم است.
#علوم_انسانی
#فلسفه_علم
#علم_دینی
#معرفت_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر مستند "عمامه صورتی"
🎞 عمامه صورتی تلاشی است برای مروری دوباره بر پدیده ی امر به معروف و نهی از منکر در ایران.
#مستند
#عمامه_صورتی
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#نظام_اسلامی
#حجاب
👇👇
@Taammolate_talabegi
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برشی از مستند "عمامه صورتی"
🎙مقدار نفرتی که برخی جوانان از نظام اسلامی دارند جوان انقلابی از آمریکا و اسرائیل نداره متاسفانه!
#مستند
#عمامه_صورتی
#روحانیت
#لباس_روحانیت
#نظام_اسلامی
#حجاب
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ بابِ"مباهته"
طبق این روایت، براحتی به هر شخصی که از نظرِ روحانیِ دین، خلاف دیدگاهِ خدای این روحانی سخن گفت و یا ایده ای داد، جواز تهمت زدن و فحش دادن و رسوا کردن به وسیله ی فحش و تهمت و پاپوش را می دهند!
اصلِ روایت؛
إذا رأیتم أهل الریب و البدع من بعدی فأظهروا البرائة منهم و أکثروا من سبهم و القول فیهم و الوقیعة و باهتوهم کیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام و یحذرهم الناس و لایتعلموا من بدعهم یکتب الله لکم بذلک الحسنات و یرفع لکم به الدرجات فی الآخرة.»
«هرگاه پس از من اهل شک و بدعت را دیدید، بیزاری خود را از آنها آشکار کنید، و به آنها بسیار دشنام دهید، و درباره ی آنها زیاد بدگویی کنید، و عیوبشان را زیاد بگویید، و به آنها تهمت بزنید، تا به فساد در اسلام طمع نکنند و مردم از آنها بر حذر شوند و از بدعت های آنان ( چیزی ) نیاموزند. خداوند در برابر این کارهایتان برای شما حسنات می نویسد و درجاتتان را در آخرت بالا خواهد برد.»
#تأمل
#دین
#افراط
#بهت
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 والذین امنوا اشد حباً لله
💞💞مومنان عاشقانند💞💞
#اخلاق
#عرفان
#استاد_فروغی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ افزایش معجزات حسی (غیرقرآنی ) و کرامات پیامبر در طول تاریخ
🔹رسول الله غیر از قرآن که معجزه ابدی ایشان است، برای اهل زمان خود نیز یک سری معجزات حسی داشته تا نبوت خویش را برای آنها اثبات کنند .( با فرض اینکه اعجاز روشی برهانی برای اثبات رابطه شخص با خداست نه روشی اقناعی)
ولی نکته جالب اینست که این معجزات غیرقرآنی وکرامات در طول تاریخ گویا بسان انسان ها زاد و ولد داشته است به طوری که در سیره ابن هشام که به نوعی قدیمی ترین تاریخ در اسلام است تعداد معجزات فقط ده عدد است.
♦️بعد از دو قرن و در کتاب اعلام النبوه ماوردی این معجزات وکرامات چهار برابر شده و به چهل معجزه وکرامت می رسد !!!
🔸این چهل عدد در کتاب دلائل النبوه بیهقی به 100 عدد می رسد و قاضی عیاض با تلاش خود در کتاب الشفاء آن را به 120 عدد می رساند!!!
♦️جالب تر آنکه این معجزات در تکاثری شگرف در کتاب سیره حلبی به 3000 عدد می رسد یعنی پیامبر سه هزار معجزه حسی و کرامت داشتند!!!
ده معجزه کجا و سه هزار معجزه کجا !ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا
▪️ در کتاب اصول اعتقادات شیخ اصغر قائمی پایه یک ایشان در صفحه 108 به نقل از ابن شهر آشوب می گوید که پیامبر 4440 معجزه داشته که سه هزار از آنها ذکر شده است !!!
🔹 البته این معجزه سازی ها فقط منحصر به رسول الله نشده و این کارخانه جعل معجزه برای خلفاء و صحابه و ائمه اربعه مذاهب اهل سنت چنین خدمتی را کرده اند.
🔸فاجعه اینجاست که در فرهنگ تشیع هم شاهد چنین منقبت سازی برای ائمه بوده ایم و چون امام علی بین اهل سنت از این افراد جاعل منقبت نداشت در تشیع این امر صورت گرفت و به عنوان نمونه برای امام علی حدود 555 کرامت در کتب تشیع ذکر شده است !!!
💠 لذا احتمالا به این خاطرست که مرحوم سید جلال آشتیانی در شرح مقدمه قیصری تصریح دارند که اصل در روایات مناقب بحارالانوار عدم صحت آنهاست مگر اینکه با دلیل ثابت شود.
#اعجاز
#کرامت
#اعجار_قرآن
#جعلیات
#احادیث_جعلی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ مسئله محوری پوششی بر مسئله گریزی
🔹در نظام دانش موجود و مسلط کاملاً بر اهمیت مسئله در فرایند اندیشه و تحقیق تأکید میکنند.
🔸این تأکید ظاهری بر اهمیت مسئله، موقعیت مسئله گریزی ما را پنهان ساخته است. این تأکید کردن نوعی استتار کردن موقعیت است. این تأکید کاملاً ظاهری و به شیوه کاملاً تصنعی و نا اصیل و غیر کار کردی است. در اینجا ما درگیر نوعی ریاکاری معرفتی هستیم که به موجب آن تظاهر به پذیرش مسئله میکنیم و برای اثبات این ظاهرگرایی و ریاکاری مجموعه ای از مناسک و آئین ها را به جا می آوریم.
📑 این آئین ها را هم در فرم طرح نامه پایان نامه ها و رساله های دانشجویان و محققان مراکز پژوهشی میتوان دید و هم در لفاظی های سیاسی و دانشگاهی نهادها و سازمانهای اداری نیز به شکلهای مختلف حامی مسئله محوری تحقیقات و مطالعات اجتماعی و فرهنگی هستند یا این گونه تظاهر می کنند.
آنها نیز اولویت های پژوهشیشان را هر سال اعلام میکنند و از این طریق بر ضرورت و اهمیت مسئله ها در تحقیقات اجتماعی و فرهنگی تأکید میکنند.
⁉️اینکه آیا واقعاً اولویتهای اعلام شده مسئله اند یا چیزی دیگر؟ و اینکه آیا آنچه اعلام کرده اند در عمل اولویت و نیاز واقعی آنها هست یا نه؟ اینکه آیا پذیرای نتایج تحقیقات انجام شده مطابق مسئله ها و اولویتهای اعلام شده هستند یا نه؟ اینها همه پرسشهایی هستند که در پرتو همین ریاکاری معرفتی برای همیشه پنهان مانده است.
🔎واقعیت این است که مسئله محوری یا مسئله محور کردن نوعی شعار ایدئولوژیک و راهبرد مدیریتی و لفاظی سیاسی هم هست. از طریق این لفاظی های سیاسی و مدیریتی محققان و مراکز آموزشی و پژوهشی میتوانند موجودیت و عملکرد خود را موجه سازند و بودجه و امکانات بیشتر جذب کنند.
#علوم_انسانی
#مسئله_محوری
#پایان_نامه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙 محققان و عالمان علوم اجتماعی چهار نقش بر عهده دارند.
1⃣ نخست نقش «منتقد» که هم باید در اجتماع علمی به نقادی دانشی بپردازند که همکارانش تولید میکنند و نواقص کارشان را بیان کنند و در عین حال خود بدیل ها و پیشنهادهایی بهتر عرضه کنند.
2⃣ محققان اجتماعی و انسانی همچنین وظیفه «نقد اجتماعی» را نیز عهده دار هستند. از همین جا است که نقش دوم آنها شکل می گیرد یعنی «فعال اجتماعی». محقق اجتماعی در جامعه فرد بی تفاوت نسبت به جامعه نیست بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی باید فعالانه مشارکت نماید.
3⃣ نقش سوم محققان اجتماعی فاصله گرفتن از جامعه و نقش های منتقد و فعال اجتماعی برای ایفای نقش علمی خود به عنوان «فرد بی طرف» اما نه بی تفاوت است. در این نقش محققان اجتماعی باید موضوعات علمی و فکری را به صورت مستقل بررسی کنند.
4⃣ در نهایت محققان اجتماعی نقش «عرضه کنندگان» را هم باید ایفا کنند. فروشنده دانش و نظر کارشناسی به سازمانها نهادهای مدنی، صنایع و متقاضیان علم اجتماعی برای هدف های کاربردی و خدماتی.
♻️ محقق اجتماعی در صورتی میتواند نقشهای چهارگانه بیان شده را ایفا کند که درگیری جدی با پرسشهای جامعه خود داشته باشد و تلاش کند آنها را به صورت مسئله، صورت بندی نماید. محقق اجتماعی و انسانی با این قابلیت ها مسئله شناس فرهنگی میشود.
#علوم_انسانی
#فقه_اجتماعی
#فقه_سنتی
#علوم_اجتماعی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi