تأملات طلبگی
▪️مکاسب محرمه شیخ مرتضی انصاری ▪️مساله ی نهم: سب مومن! ▪️بخشِ مستثنیاتِ حرمتِ سبّ! 💠در مواضعی که س
حضرت آیتالله شبیری زنجانی در درس خارج حج خود با ردّ روایت باهتوهم، پذیرش آن را موجب «ضرر زیاد» برای دین دانسته و میگویند:
«...اگر قانون کردیم که کلمه وضع به معنی جعل باشد، خود جواز و عدم جواز جعل نسبت به منحرفین محل بحث است و برخی قائل به جواز آن هستند.
ولو به نظر من این موضوع مطلب جایزی نیست و در این رویه و طرز فکر، برای دین ضرر زیادی خواهد بود.
ولی عدهای معتقدند که علیه ارباب بدع میشود جعل کرد. حتی از علمای فعلی خود ما قائل هستند. در بین سنّیها که خیلی رایج است؛ مثلا کرامیه که اصلاً مسلکشان این است. ولی از خود علمای ما هم من شنیدم که برای جواز جعل به باهتوهم تمسک میکنند...»
📚کتاب الحج، ج۱۳ ، ص۱۷
#فقه_با_اخلاق_یا_بی_اخلاق
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11
May 11
♦️سلسله پست های کانال تاملات طلبگی در موضوع مقتل شناسی
🔹1. مقتل شناسی(۱)
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2001
🔹2. مقتل ابومخنف
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2006
🔹3. الارشاد فی معرفة حجج الله على العباد شیخ مفید
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2011
🔹4.اللهوف الملهوف على قتلى الطُفوف
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2016
🔹5.مثير الأحزان ومنير سُبل الأشجان
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2021
🔹6.اخبار الطوال
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2026
🔹7.تاریخ الامم و الملوک
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2036
🔹8. مقاتل الطالبيّين
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2040
🔹9.مقتل الحسین(ع) خوارزمی
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2048
🔹10. نفس المهموم في مصيبة سيدنا الحسين المظلوم(ع)
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2053
🔹11.منتهی الآمال في تواريخ النبي و الآل
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2059
🔹12.نور العين في مشهد الحسين(ع)
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2064
🔹13.روضة الشهدا
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2069
🔹14.المنتخب في جمع المراثی و الخطب و محرق القلوب
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2074
🔹15.اکسير العبادات في اسرار الشهادات؛ «اسرار الشهاده»
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2079
🔹16.ناسخ التواريخ
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2083
🔹17.الصحيح من مقتل سیدالشهداء واصحابه
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2089
🔹18. تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع)
https://eitaa.com/Taammolate_talabegi/2095
#مقتل_شناسی
#تاریخ
#نقد_مشهورات
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
🏴 نوجوان ماجراجو یا مبارز سیاسی؟
فرمانده نیروی انتظامی البرز دختران بی حجاب در دسته ی عزاداری روز عاشورا شناسایی و احضار شده اند.
🔹معنای زنجیرزن بی حجاب با این واکنش پلیس متعین میشود. پیش از سرکوب پلیس زنجیرزن بی حجاب ایماژی است تاحدی سیال و واجد درجه ای از ابهام که موضوع تفسیرهای مختلف قرار میگیرد و معنای نهایی اش را تا حد زیادی برنده ی رقابت بین تفسیرها تعیین میکند. البته معمولاً تفسیرهای مختلف آن قدر توان ندارند که تا سرحد برنده شدن یکی باهم گلاویز شوند، پس نتیجه آن میشود که سروصدای ضعیفی که چندی به پا میشود زود فرومی نشیند و ماجرا تمام میشود.
🔸اما وقتی پلیس سرکوب میکند تمام معناهای رقیب ناگهان به نفع یک معنا کنار میروند، "زنجیرزنی بی حجاب" مبارزه با هنجار حاکم است.
این جا دیگر فرقی ندارد که خود زنجیرزن بی حجاب چه میخواسته و درباره ی عمل اش چه فکر میکرده. سرکوب پلیس عملش را ورای خواست و اندیشه ی خودش به مبارزه با نظمی تبدیل کرده که پلیس مدعی حفاظت از آن است.
⚠️ ناگهان صحنه عوض میشود زنجیرزنی بی حجاب تبدیل به کنش سیاسی میشود و زنجیر زن بی حجاب حتی ناخواسته به مبارز سیاسی بدل میگردد.
#جامعه_شناسی
#حجاب
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ ابعاد علم دینی
مقصود از علم دینی عبارت است از:
1⃣ علم دینی به معنای فرضیه سازی علمی توسط گزاره های دینی؛
2⃣ علم دینی به معنای موضوع یابی توسط انگیزه های دینی؛
3⃣ علم دینی به معنای جهت گیری علمی در راستای اهداف دینی؛
4⃣ علم دینی به معنای تأثیر پیش فرض های متافیزیکی دینی بر انگیزه ها و نیازها و گردآوری اطلاعات
5⃣ علم دینی به معنای تأثیر پیش فرض های متافیزیکی دینی بر تغییر انسان و جامعه برای کشف قوانین جدید
6⃣ علم دینی به معنای تأثیر روش شناسی دینی بر مقام داوری علوم انسانی؛
همه این معانی در باب علم دینی میتوانند در جریان عقلانیت اسلامی مطرح باشند.
#علوم_انسانی
#علم_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
🎙پارسانیا و پروژهی فکری او
💡حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا از معدود کسانی است که طی سه دهه اخیر کوشیده است فارغ از مشهورات آکادمیک و شئونات حوزوی، «مسئله» داشته باشد؛ به این مسائل بیاندیشد، پاسخ هایی «تألیف» و در نهایت منتشر کند. حمید پارسانیا صاحب یک پروژهی فکری است که از قضا بر مهمترین و موثرترین مسئله های فکری روزگار ما متمرکز بوده و به تألیف ایده های نابی منتهی شده است.
برنامه فکری حمید پارسانیا سخت متأثر از مواجهه عالم اسلام با امر مدرن است. اگر مواجهه ما با مدرنیته نبود این مواجهه برای پارسانیا مسئله نبود.
📑 در این راستا سه رشته آموزشی که در سطح تحصیلات تکمیلی طراحی و تصویب شده و در دانشگاه های باقرالعلوم(ع)، تهران و موسسه امام خمینی(ره) قم در حال اجراست محصول همین کوشش هاست. این سه رشته که کوشش های عملی و پروژهی فکری پارسانیا امکان طراحی آن را فراهم آورده عبارتند از «دانش اجتماعی مسلمین»، «فلسفه علوم اجتماعی» و «سیاستگذاری فرهنگی» که به ترتیب محصول و تداوم آموزشی بخش های سهگانهی بازخوانی میراث، نقد تجدد و عطف به انقلاب اسلامی در پروژهی فکری اوست.
#علوم_انسانی
#علم_دینی
👇👇
@Taammolate_talabegi
May 11