✍️طرح اقتصادى مراجع تقليد
♦️ در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی دو تن از مراجع تقليد، به رييس جمهور ، نامه نوشتند و در فضاى مجازى منتشر كرده و به گرانى اجناس و وضع نابسامان اقتصادى مردم، اعتراض نمودند.
♦️اگر اين اعتراض ايشان، زمان شاه رخ مىداد، قابلتوجیه بود؛ چون مراجع تقلید «همراه حكومت» نبودند، و جزء بدنه حکومت حساب نمیشدند.
اما به نظر مىرسد که اعتراض ايشان در وضعيت كنونى، تنها نوعى «تبليغات دينى» برای خودشان محسوب مىشود؛ مگر اينكه ايشان به جاى اعتراض به ظاهر گرانىها، به «عوامل اصلی گرانى» اعتراض كنند.
يعنى اعتراض به سياستهاى داخلی و خارجى حكومت ايران، كه اين وضعيت گرانى و نابسامانی اقتصادی را از گذشته تاکنون ايجاد نموده است.
.
♦️منطقاً، دولتها تمايل دارند تا به مردم فشار اقتصادى نيايد، و مردم از دولت و زندگى خود راضى باشند؛ بنابراين، اکنون خود دولت بنفش، از گرانىها خبر دارد؛ و اعتراض مراجع معظم تقليد، فايدهای ندارد، جز براى خودشان، كه بنمايند به فكر مردم هستند.
مگر اينکهمراجع معظم تقلید، به جاى اعتراض ظاهری، «راه كار» حل مشکل ارايه دهند.
♦️به عبارت ساده، چون مراجع تقليد، فقيه اعلاء در ميان فقهاى شيعى هستند؛ و از طرفى، هميشه ادعا شده كه «فقه به همه شؤون زندگى مردم كار دارد، و ارتباط دارد»؛ بسم الله، مراجع تقليد به عنوان نظريهپردازان فقهى و كسانى كه «خوب»، فقه و مخصوصاً «فقه اقتصادى» را مىدانند، لطف نمایند و در «فقه اقتصاد و معیشت مردم» نيز، راهكار عملیاتی ارایه دهند.
یعنی، مراجع تقلید عزيز، لطف كنند و از نظر اجتهاد پوياى فقه شيعى، بفرمايند كه دولت ایران چه كند تا وضع اقتصادى مردم در شرایط تحریم، خوب شود؛ و ارزش پول ملی به حالت قبلى، بلكه بهتر از آن برگردد. (و الا، اعتراض را، خود مردم هم بلدند انجام دهند)
.
❓سؤال
«طرح و ايده» مراجع تقليد شيعه، براى بهبود وضعيت اقتصادى مردم ايران در شرایط کنونی چیست ؟
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#مکارم_شیرازی
#علوی_گرگانی
#فقه_الاقتصاد
#مرجعیت
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔹 در برخی از جوامع مسلمان جریاناتی به قدرت رسیدند که برای توجیه قدرت و مشروعیت بخشی به خویش نیازمند یک ایدئولوژی بودند. لذا دست به ساخت نوعی ایدئولوژی، تحت لوای اسلام زدند و اسلام را به یک ایدئولوژی سیاسی تبدیل کرده، و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک خود را از زبان دین و اسلام بیان داشتند، سپس کوشیدند تاریخ اسلام را به گونه ای تفسیر کنند که به این «ایدئولوژی قدرت» اعتبار بخشد.
🔸به بیان دیگر، آنان دست به «تاریخ سازی تئولوژیک و ایدئولوژیک» زدند و از اکنون به سوی «گذشته» حرکت کرده، لیکن مفهوم سازی خود و تعبیری همچون «حکومت دینی و اسلامی» را آگاهانه یا ناآگاهانه، و بیشتر ناآگاهانه برخاسته و نشأت گرفته از دل سنت تاریخی اسلام تلقی کردند و با ایجاد تقابل میان «حکومت اسلامی» در برابر «عرف و تجربیات بشری»
جوامع مسلمان را از منبع عظیم و سرشار تجربیات تاریخی بشری محروم ساخته ، سبب انسداد تفکر و اندیشه مسلمانان شدند و کوشیدند براساس نوعی ظاهراندیشی و نص گرایی غیراصیل چند آیه و روایت را با تفسیرهای کج و معوج جانشین عقل و تجربیات عظیم بشری سازند و زمینه های تقابل تئولوژیک و ایدئولوژیک، و نه حِکمی و فلسفی و فرهنگی، با جهانیان را در فضایی خصمانه و نه براساس نوعی دیالوگ و گفت و شنود فرهنگی فراهم آوردند.
#دکتر_عبدالکریمی
#حکومت_اسلامی
#فلسفه_دین
#تاریخ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام رضا علیه السلام:
هدایت را جز از قرآن مجویید که گمراه خواهید شد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۳)
💠 فرآیند فکری سروش با رویکرد جریان و موضوع محوری(۳)
🔸مرحله دوم: دغدغه معرفت شناسی دینی و تأکید بر نسبیت معرفت دینی
🔹مرحله نخست تنها دکتر سروش را در نقد مارکسیسم مدد نرسانید بلکه او را به دنیای دیگری سوق و جهت داد. وی با استمداد از مرحله نخست، وارد دومین مرحله می شود یعنی معرفت دینی را به جای معرفت تجربی، موضوع پژوهش خود قرار می دهد. رویکرد معرفت شناسانه و درجه دوم و تاریخی و فلسفه مضاف به علوم و معارف اسلامی او را به نسبی گرایی معرفت دینی می کشاند.
🔻سروش با نوشتن قبض و بسط تئوریک شریعت نه تنها متون دینی را صامت معرفی می کند بلکه فهم دین و معرفت دینی را زاییده همه معارف
بشری اعم از علم و فلسفه می داند. معرفت تجربی که هیچ گاه توفیق اثبات نمی یابند
و پرونده آنها تنها در حد ابطال به بایگانی می رود، ترابط وثيق تأثير گذارانه بر معارف دینی می گذارد و معرفت دینی نامقدس و ناکامل و نسبی و
عصری را به ارمغان می آورد.
پس مبنای سروش در فلسفه علوم تجربی، منشا پیدایش نظریه قبض و بسط در فلسفه علوم دینی گردید.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
👌حرکت انقلابی و خود جوش طلاب
🔹رفقا در هر جای این کشور هستیم باید آستین ها رو بالا بزنیم بریم وسط میدان
😏جای توجیه و خجالت و گوشه گیری هم نیست
🎙هرکس در منطقه خودش تبلیغ میدانی رو شروع کنه انشاءالله شاهد حضور حداکثری خواهیم بود.
✌️بیشتر مردم با حرف زدن های ما و گوش دادن به درد و دل هایشان دلگرم به انتخابات می شوند.
#بسم_الله
#انتخابات
#مرد_میدان
#تبلیغ
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 حوزه علمیه امام زمان یا کمیته امداد امام زمان؟؟!!
♦️پرداختی بیوت مراجع عظام طوری شده که حوزه در حال تبدیل شدن به کمیته امدادی بزرگتر است.
♦️چه لزومی داره وقتی که در تامین معیشت طلاب فعلی مانده ایم شروع به تبلیغ برای جذب افراد جدید کنیم؟
❓سوال
🔹به راستی وقتی حوزه طی چهل سال آنهم در سایه حکومتی شیعی نتوانسته مشکلات مالی خود را حل کند آیا سپردن حل مشکلات اقتصادی جامعه بدست چنین سازمانی کاری عاقلانه هست؟
🔹اصلا می توان از این چنین نهادی انتظار حل مشکلات اقتصادی داشت؟
🔹آیا کسی منکر این است که مشکلات مالی حوزه از مهمترین عوامل ثمره دهی ناچیز آن و در نتیجه عدم مقبولیت حوزه و روحانیت نزد مردم است؟
#تأمل
#فقه_سنتی
#فقه
#فقه_الاقتصاد
#مرجعیت
#نظام_آموزشی_حوزه
#تحول_حوزه
#نقد_حوزه
#حق_الناس
#شفافیت_مالی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
نفرت انگیز ترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شر زبان او از او دوری میکنند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مسئله مبارزه با فساد امروز خواست جدی مردم هست.
برخورد با فساد هم واقعا خط قرمز ندارد.
#سیاسی
#استوری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ زکات امری تاریخی یا عرفی!؟/ دکتر بیژن عبدالکریمی
🔸 احکام فقهی یا فقه الأصغر اموری صرفا تاریخی هستند و نه دینی و اسلامی. حوزه های علمیه ما از آنجایی که به شدت تحت تأثیر اسانسیالیسم (ذات گرایی) ارسطویی و فاقد نگرش تاریخی هستند اصلا توجهی به این حقیقت ندارند که بسیاری از احکام فقهی اموری تاریخی، یعنی جغرافیایی، فرهنگی، قومی و... هستند و نه احکامی دینی و قدسی.
🔹برای مثال، هرکس اندکی با قرآن و اسلام آشنایی داشته باشد، می داند که قرآن در آیات متعددی زکات را در کنار نماز آورده، پرداخت آن را مورد تأکید و سفارش قرار داده است تا آنجا که می توان گفت پس از نماز، زکات از مهم ترین احکام و فریضه های اسلامی است.
اگر پیامبر اسلام از غلات اربعه ، انعام ثلاثه و نقدین زکات می گرفتند برای آن نبود که زکات آنها حکمی دینی، مقدس، مطلق و بلاشرط است که به هر نحو ممکن باید در جامعه اجرا شود، بلکه برای آن بود که اقتصاد شبه جزیره
عربستان و قبایل عرب در آن روزگار در مدار این اقلام میچرخید.
اما زکات در فقه شیعه تحول قابل ملاحظه ای نیافته و کماکان در قالب ها و در خصوص اقلام پیشین مطرح می شود. این در حالی است که اجرای حکم زکات به همان صورت پیشینش نه فقط اسلامی نیست بلکه کاملا ضد اسلامی است. چرا؟ زیرا خود پیامبر می گوید: « أمرت أن آخذ الصدقه مِن أغنيائكم فاردّها في فقرائكم». (امرشده ام تا اموالی را از اغنیا بگیرم و به فقرا بازگردانم). پس این امر، یعنی ایجاد نوعی تعادل و عدالت اجتماعی میان اغنیاء و فقراء، فلسفه حکم احکامی چون خمس، صدقات و زکات است.
🔻اما در دوران جدید با توجه به تحولات عظیم تاریخی، اجتماعی، صنعتی و تکنولوژیک و تغییر در شرایط زندگی آشکار است که دیگر منابع ثروت را نه در غلات اربعه و اغنام ثلاثه و طلا و نقره بلکه در امور دیگری چون بانک ها، چاه های نفت، بورس های مالی، کشتی ها، شرکت ها و کارخانه های گوناگون باید جست وجو کرد. حال، فرضا در جامعه ما چه کسانی گاو و شتر و گوسفند دارند که از آنها باید زکات گرفت؟ جز عشایر، بلوچی ها یا اعراب محروم ما در جنوب کشور؟! خب حال، از اینها زکات بگیریم و به چه کسی بدهیم؟ بنابراین، با توجه به اینکه منابع و موارد ثروت در روزگار ما تغییرات بنیادینی یافته است، اگر شما حكم زکات را در همان اقلام پیشین و سنتی تلقی کنید و تصور کنید اجرای
این احکام اجرای احکام حقیقی اسلام است، بسی بیراهه رفته اید. آشکار است که با یک چنین فهم غیرتاریخی از احکام به اصطلاح اسلامی، جامعه ای اسلامی در معنای جامعه ای منطبق با معیارهای دین و پیامبر اسلام متحقق نخواهد گشت. اما اگر ما بر اساس نه صرف متون فقهی، بلکه با توجه به عرف زمانه و فهم عادی و رایج مردم که عموما نیز با علم فقه آشنایی ندارند منابع ثروت را همه اموال و فعالیت هایی بدانیم که به تولید ثروت و ارزش افزوده بالا منتهی می شود، مالیات هایی را گرفته، آنها را صرف خدمات عمومی نماییم تا بخشی از ثروت ثروتمندان به فقرا و محرومین بازگردد، این تلقی عرفی به مراتب از احکام فقهی سنتی ما به حقیقت و به روح اسلام و تعالیم نبی نزدیک تر است.
#زکات
#دکتر_عبدالکریمی
#فلسفه_دین
#فقه
#فقه_سنتی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi