eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
671 عکس
709 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️نقد مستندات نه ربیع - بخش دوم 🔸استاد عمید رضا اکبری 🔹بررسی متنی اولا، معانی خبر را متفرداً غلات روایت کرده اند، و قرینه ای بر وجود روایتی امامی با این معانی نداریم. اما در عوض در میان نصیریه اخبار دیگری نیز در مورد نه ربیع وجود دارد که نشان می دهد در بین جمعی از غلات شناخته شده بوده است. خبر با بحث نزاع در مورد ابو الخطاب شروع شده است، که خود متناسب با محفلی خطابی است. 🔹دوم، با وجود شمردن فضائل بیشمار برای این روز در این خبر، تنها نقلی شاذ با سندی مجهول از امام هادی در فضل آن ارائه شده است. روشن است که عادتا این همه فضائل بر فرض صحت می بايست در كلام ائمه پیشین ع هم یافت شود. 🔹سوم، مشهور فقهای امامیه مرگ خلیفه دوم را در آخر ذی الحجه می دانسته اند، و گویا اختلاف از سوی متأخرین حاصل شده است. که البته از مهم ترین مستنداتشان همین خبر بوده است. مرحوم مجلسی در بحار (ج‏31، ص: 118) می گوید: «ما ذکر ان مقتله کان فی ذی الحجه مشهور بین فقهاءنا الامامیه». در توضیح مطلب اخیر باید گفت علمایی چون شیخ مفید و ابن ادریس حلی و ابن طاووس و کفعمی و رضی الدین حلی و علامه حلی همگی روز ترور عمر را در ذی الحجه ذکر کرده اند، و ظاهراً ابن طاووس نیز در اقبال موافقت نموده است. حتی کفعمی می گوید «بل الاجماع حاصل من الشیعه و السنه علی ذلک». (المصباح للكفعمي، ص: 511) بنظر می رسد اعتقاد به کشته شدن عمر در روز نهم ربیع از حدود قرن 5 یا 6 بین برخی عوام شیعه (بخصوص در ایران) رایج بوده و انکار ابن ادریس و کفعمی در مواجهه با آنان بوده است. هم چنین خبر منسوب به شیخ صدوق در إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏2، ص: 598 از نظر سندی و متنی وضعیت روشنی ندارد، و لذا از آن نمی توان نظر شیخ صدوق را دریافت. 🔹چهارم، اشتمال بر معانی غریب دیگری مانند رفع القلم از خلائق در این سه روز، که اگر چه ممکن است تأویل بعیدی بر آن ارائه شود، اما باید دقت داشت، این تعبیر تناسب چندانی با رفع القلم در برخی از اخبار دیگر ندارد. زیرا در آن جا سخن از شیعه است، و نه خلق. و مربوط به زمان خاصی هم نمی شود. ضمن آنکه اعتبار همان اخبار و معنای آن نیز محل تردید است. اما این خبر در ظاهر نخستین انسان را به یاد اباحی گری غالیانه می اندازد، چه آنکه غلات معاصر نیز فراوان بر آن برای اباحی گری استناد می جویند. و یا عبارت «يَوْمُ إِذَاعَةِ السِّر» که غالیان بر آن نیز استناد می جویند. عباراتی همچون اَسفَل الفَیلوُق، يَوْمُ الشَّرْطِ وَ يَوْمُ نَزْعِ الْأَسْوَار، يَوْمُ انْكِسَارِ الشيعة، يَوْمُ التَّصْرِيد، يَوْمُ التَصفیح، َ يَوْمُ سَيْلِ النغاب‏، يَوْمُ ظَفرت به بَنو إِسرائیل‏ نیز معانی روشنی ندارد. البته اشکالات لفظی مانند تعابیر عامیانه همچون «یَرْتاس»، «رؤیا» و «جنیت» به جای «یَتَرَأس»‏، «ریاء» و «جنٌبت» ممکن است به خاطر تصحیف باشد. 🔹ممکن است برخی وجه بزرگداشت این روز، آغاز امامت امام عصر عج بدانند و البته تاریخ این واقعه نیز محل اختلاف است. و در شهادت امام عسکری اقوال دیگری نیز وجود دارد. اما به هر حال این بر مطالب خبر نه ربیع تطبیق نمی کند. 🔹از سوی دیگر عید نامیدن روز بعد از شهادت یک امام هم دلیل می خواهد. اگر شروع امامت است که امامت از همان لحظه شهادت امام پیشین شروع می شود. اگر هم گفته شود که به حرمت امام پیشین باید شادی بر شروع امام بعد یک روز به تاخیر افتد، می پرسیم به چه دلیل یک روز تاخیر؟ اگر قضیه عرفی است که هنوز ایام عزای امام بعد باقی است. و اگر دلیل روایی دارد به کدام نص؟؟ پاسخی نیست، جز آنکه برخی برای توجیه خبر بی سند نه ربیع تنها احتمالی بدون قرینه را مطرح کرده اند. بنا بر این نکات اعتبار خبر نه ربیع اشکالات جدی دارد. و استناد به آن جدا بی وجه است. ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️عوض کردن حکم اعدام با حبس ابد بخاطر خنده یکی از مجرمین و تفاوت نذاشتن بین اعدام و حبس ابد 🔸کاری ازمرحوم آیت الله خلخالی اولین حاکم شرع جمهوری اسلامی 🔹پیام فضلی نژاد : یکی از آنها برایم تعریف می کرد که شما روزی بنا داشتید بیست نفر را با هم محاکمه کنید جلوی صف آنها رفتید و گفتید یکی در میان از سمت راست اولی اعدام شود و دومی حبس ابد برود نفر آخر که حبس ابد گرفته بود به امید اینکه شاید روزی آزاد شود گویا خنده ای بر لبانش نقش بست و شما تا خنده او را دیدید گفتید حال که اینطور شد از آخر صف یکی در میان اولی اعدام شود و بعدی به حبس ابد رود 🔹خلخالی : آن خنده شیطانی بود دقیقا آن صحنه را به یاد دارم 🔹فضلی نژاد : خنده آن فرد شیطانی بود مثلا گناه بقیه متهمان چه بود و اصلا مگر خنده دلیل اثبات اتهامی است 🔹خلخالی : الان شما می آئید از دلیل و اثبات دلیل حرف می زنید آن موقع این چیزها نبود اصلا می گفتند فلانی ضد انقلاب است ما هم اعدامش می کردیم آن دسته هم که گفتی همه شان محارب بودند حبس ابد هم با اعدام که زیاد فرقی نمی کرد ♦️بخشی از مصاحبه پیام فضلی نژاد با مرحوم آیت الله خلخالی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مکالمه شنیدنی بین و سید حسن نصرالله! ⭕️ تو که هنوز جوانی و محاسنت سیاه من از خستگی‌ها چه بگویم با این محاسن سفید! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️مرحوم میرزا جواد تبریزی( مرجع تقلید، متوفی ۱۳۸۵ ش) درباره مرحوم سید محمد حسین فضل الله نوشتند: «اجتهاد ایشان ثابت نیست و ترویج و تایید ایشان جایز نمی باشد» 🔹بزرگانی مثل آیت الله منتظری ( کاری با مباحث سیاسی ایشون نداریم ) و دکتر صادقی تهرانی به اجتهاد ایشان شهادت دادند. 🔹ثانیاً چون ایشان عقایدی دارد که با نظر شما یا عقیده رایج حوزه قم همسو نیست ترویجش جایز نیست؟ 🔹 مرحوم سید حسین فضل الله وکیل تام‌الاختیار مرحوم آیت‌الله خویی در لبنان، مؤسس حوزۀ علمیۀ «المعهد الشرعی الاسلامی» در بیروت، شاخص‌ترین فقیه شیعه در لبنان معاصر و از نمادهای خط اول مقاومت در مقابل غاصبان صهیونیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️سانتافه 2018 نیوفیس ، پاداش فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به بازیکنان فوتبال به خاطر صعود به جام جهانی !! 🔹یکی از درخواست‌های بازیکنان تیم ملی برای تعیین پاداش صعود به جام جهانی دریافت مجوز ورود خودرو به کشور بود که حالا در فاصله کمتر از دو ماه مانده تا جام جهانی پس از تعیین تکلیف فدراسیون فوتبال گزینه مشابه دیگری از سوی مسئولان کشور برای جبران زحمات ملی‌پوشان فوتبال در نظر گرفته شده 🔹قرار است به هر یک از ملی‌پوشان یک "سانتافه 2018 نیوفیس" برای صعود به جام جهانی داده شود؛ ماشین سواری‌ای که در حال حاضر قیمتی سه تا چهار میلیارد تومان دارد.!! ♦️از اون خبراست که واسه هضمش باید دو نخ سیگار کشید😅😅 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نظر استاد یوسفی غروی در مورد تاریخ وفات حضرت محسن 🔹ایام محسنیه مال ایام اوائل بعد وفات پیامبر نیست و برای دو ماه بعد وفات ایشون هست 🔹در هیچ تاریخی به صورت معین روزی برای سقط محسن تعیین نشده است 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مقام معظم رهبری : «تحمیل یک فکر، یک عقیده، یک نظم اجتماعی بر مردم، کارِ موفقی نیست». 🔹ما در انقلابمان، از اول چند اصل را فهمیدیم. اسلام به ما این اصول را تعلیم داد و امام حکیم عظیم فقیه بزرگوارمان، بارها این اصول را به زبانهای مختلف تکرار کرد. 🔹اصل دیگر این بود که تحمیل یک فکر و عقیده و نظم اجتماعی بر مردم، کار موفقی نیست. مخصوصاً آن وقتی که این فکر و عقیده، با دین و عقیده‌ی دینی مردم منافات و مخالفت داشته باشد. این، جزو اصول فکری و اسلامی ماست 🔸بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - 1368/10/06 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دکتر صادقی تهرانی : ترجمه قرآن آیت الله مکارم شیرازی تحقیقا بیش از 10 هزار اشتباه دارد!!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️چرا به خاطر دو سه عرب ... برهنه ،مرد فاضلی همچو من کشته شود 🔹سید نعمت الله جزائری در الانوار النعمانیه ج 2 ص 34 داستان جالبی را از شمس الدین خفری ( صاحب حاشیه بر الهیات تجرید ) نقل می کند : زمانی که شاه اسماعیل اعلی الله مقامه شیراز آمد و اکثر علماء شیراز از عمریه بودن ، شاه آنها را احضار نمود وبه ایشان دستور داد متخلفین ثلاثه را لعن کنید، آنان امتناع کردن چون تقیه را جایز در لعن کردن نمیدانند. پس شاه اسماعیل دستور داد آنان را به قتل برسانند. 🔹سپس به شاه گفته شد یکی از علماء عامه (شمس الدین خفری صاحب حاشیه بر الهیات تجرید) باقی مانده است. شاه اسماعیل دنبالش فرستاد و امر نمود که آن ملاعین ثلاثه را لعن کن پس لعنت نمود آنها را لعنتی بسیار زشت. پس از کشته شدن نجات یافت. 🔹وقتی از پیش شاه اسماعیل خارج شد اهل نحله آمدند استقبالش و گفتند: چگونه مرتد شدی از دینت و لعنت نمودی خلفای سه گانه ات را؟ پس شمس الدین با زبان فارسی گفت: (حیف نیست) از برای دو سه عرب ... برهنه ،مردِ فاضلی همچو من کشته شود😅😅 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ جملات تاریخی استاد سید کمال حیدری: 🔹 ابواب طهارت، نجاست، حیض و نفاس چه امتیازی دارند که ملاک اعلمیت فردی در دین باشند ؟ 🔹 چرا ملاک اعلمیت را تنها فقه و اصول می دانید؟! فقه و اصول 5 تا 10 درصد معارف دینی را شامل است. 🔹 مگر می شود عالم دینی ( نه مجتهد در احکام فرعی ) به مبانی فلسفی و عرفانی و تفسیری واقف نباشد؟! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️آیا عایشه، ام المؤمنین است؟ 🔹استفتاء: الف: با توجه به آیه قرآن رفتار ما با عایشه چگونه باید باشد؛ ام المومنین یا مادری که 1000 فرزندش را به کام مرگ کشاند؟ ب: عایشه را باید چگونه مورد خطاب قرار داد؟ ج: آیا احادیثی که از وی نقل می شود مورد تایید ما می باشد؟ ♦️جواب: باسمه جلت اسمائه؛ الف: عنوان ام المؤمنین اگر هم داشته است از او گرفته شده با جنگ با حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام. ب: بدون لقب. ج: خیر مورد تأیید نیست. 🔸پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دکتر عبدالکریم سروش : 🔹همانطور که متکلمین و فلاسفه گفته اند خداوند در کارهای خود هیچ مقصد و مرادی ندارد 🔹خدا شبیه آدمیان نیست و ما آدمیان در کارهایمان مقصد داریم 🔹اصلا «برای» وجود ندارد در مورد خدا . خداوند هیچ غایت و غرضی از خلقت ندارد 🔹همیشه کسی غایت و مقصد دارد که همه چیز را ندارد ولی اگر موجودی همه چیز را داشت دیگر کارش تابع مقاصد وغایت نیست 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️فتوایی جالب از آیت الله سید صادق روحانی 🔹اگر قبل انقلاب فردی از انقلابیون برای تضعیف رژیم شاه به صورت و لباس زنان بی حجاب و بدحجاب با اجازه مجتهد جامع الشرائط اسید پاشیده و آنها را متضرر یا ناقص العضو کرده ،ضامن نیست!! 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️آیت الله سید صادق روحانی : علامه مجلسی اعتقاد به تحریف معنوی قرآن دارد نه تحریف لفظی 🔹استفتاء: آیا نویسنده کتاب بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی با توجه به شیوه اخباری ‌اش اعتقاد به تحریف قرآن دارد؟ و آیا نسبت داده شدن اعتقاد به تحریف در معنای زیاد و یا کم شدن قرآن، به علامه مجلسی درست می ‌باشد؟ 🔹جواب: باسمه جلت اسمائه; این مطلب دروغ می ‌باشد زیرا ایشان تحریف را به معنای کم و یا زیاد شدن نمی ‌دانند بلکه تحریف قرآن را در این مورد می ‌داند که مطلب از معنای اصلی خود به مفهوم دیگری تغییر یابد و تمامی علمای مسلمان درباره وقوع این نوع تحریف در کتاب خداوند متعال اتفاق نظر دارند زیرا هر کس که قرآن را به جز حقیقتش تفسیر نماید و مفهومی غیر از مفهوم اصلی قرآن را از آن استخراج نماید آن را تحریف نموده است و این همان تحریف معنوی است که در برابر تحریف لفظی از آن یاد می ‌نمایند. ♦️به نظر می رسد این جواب آیت الله روحانی مخالف با نظر علامه مجلسی بوده و ایشان قائل به تحریف لفظی قرآن هستند نه تحریف معنوی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دلسوزی امام خمینی برای رهایی دشمنان جمهوری اسلامی از عذاب الهی ، بیائید اعدام یا حبس یا سایر مجازات ها را تحمل کنید 🔹شما ملاحظه کنید به وصیتنامه‌ی امام؛ امام در همین وصیتنامه خطاب میکند به کمونیستهائی که در داخل جنایت کرده بودند و به خارج کشور گریخته بودند. لحن امام را ملاحظه کنید. به اینها میگوید: شما داخل کشور بیائید و مجازاتی را که قانون و عدالت برای شما میگذارد، تحمل کنید و مجازات شوید. یعنی بیائید اعدام را یا حبس را یا سایر مجازاتها را تحمل کنید، برای اینکه خودتان را از عذاب الهی و نقمت الهی نجات دهید. با اینها دلسوزانه حرف میزند. 🔸خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام 1389/3/14 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اگوست کنت: 💯 ذهن محصول اجتماع و تاریخ است. ذهن هر دوره و هر اندیشه ای در درون شرایط اجتماعی قرار دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
زن مدرنیته متغیّر جامعه پدر سالار / ✍ مهدی تدینی 🔹این را می‌دانیم که جامعۀ ایرانی تغییر کرده، اما این تغییر از کجا آمده؟ نیروی تغییر چه بوده؟ هر پیکره‌ای از نقطه‌ای تغییر می‌کند که امکان رشد دارد. درخت از جایی تغییر می‌کند که امکان رشد دارد. جامعه نیز از نقطه‌ای تغییر می‌کند که امکان رشد دارد. 🔸در جامعۀ ایران دو نقطۀ اساسی برای رشد وجود داشت: «زنان» و «چرخش نسل‌ها». بنیاد تحول جامعۀ ایرانی را این دو عنصر تشکیل داده‌اند. جایگاه مرد ایرانی به نسبت یک قرن پیش تغییر اندکی کرده، اما جایگاه زن ایرانی اساساً متحول شده. به همین دلیل، طبیعی است که زنان عنصر دگرگون‌کنندۀ جامعۀ ایرانند. 🔻تحصیل و اشتغال، مجاری رشد زنان بوده است. نسبت زنان شاغل و در نتیجه، نسبتِ «زنان مالک دارایی» در ایران بسیار تغییر کرده. پس طبیعی است که جامعه و نظم‌های اساسی جامعه نیز از همین نقاط تغییر کند. وقتی در یک پیکره یک اندام رشد می‌کند، توازن را به هم می‌زند. رشد زنان و تغییری که با خود به همراه می‌آورد، توازن جامعۀ ایرانی را که گرانیگاه آن «پدرسالاری» بود، بر هم زد. ▪️در نظم پدرسالار زن و فرزند پیش از آنکه متعلق به خود باشند، مایملک و متعلق به پدرند. به این ترتیب با قطعیت می‌شد پیش‌بینی کرد رشد زنان به فروپاشی نظم‌های پدرسالارانه منجر می‌شد. این نظم‌ها در گوشه‌گوشۀ جامعه و در ساحت‌های مختلف وجود دارد؛ الگوی بنیادینی است که خود را همه‌جا بازتولید می‌کند ــ از جمله در سیاست. اما ریشۀ قضیه بیش از آنکه فرهنگی باشد، «اقتصادی» است. اقتصاد بنیاد آزادی است. کلید آزادی زنان از نظم پدرسالار شاغل شدنشان بود. آزادی منهای مالکیت بی‌معناست. اساس و بنیاد آزادی بر استقلال اقتصادی (یا بر آزادی اقتصادی) استوار است. زن زمانی می‌تواند خود را از نظم پدرسالار برهاند که استقلال اقتصادی بیابد. شاید زنان به رغم کسب استقلال اقتصادی همچنان نتوانند خود را از نظم پدرسالار برهانند، اما کسب رهایی بدون استقلال اقتصادی محال است. 💯این همان استدلال لیبرالیسم برای دفاع از مالکیت خصوصی است. اساس آزادی مالکیت خصوصی است. برج‌وبارو و بنیاد همۀ آزادی‌های فردیِ بعدی، مالکیت خصوصی است. در جایی که استقلال اقتصادی از فرد گرفته شد، دیگر همۀ آزادی‌های دیگر هم پوچ است! عوام فریبی محض است! مجموعه عواملی در این میان وجود دارد، اما بنیادِ یورش زنان به نظم پدرسالار این است که آن‌ها در طول چند دهۀ اخیر موفق شدند «مالک» شوند ــ مالکِ درآمد، خانه، خودرو و انواع دارایی ــ و به کنشگران اقتصادی بدل شوند. حالا ابزار اصلیِ سلطۀ پدر از انحصار او خارج شده بود. دختر، خاموش و بی‌صدا، علیه پدر شوریده بود... حالا می‌توانست حقوق خود ــ به ویژه حق مالکیت بر تنش ــ را از جامعه بازخرید کند. در جامعۀ پدرسالار حقوق را پدر توزیع می‌کند که صاحب ثروت است. وقتی زن خود به یکی از نیروهای تولید ثروت تبدیل شد، طبیعی است که زیر میز می‌زند و همۀ حقوق را بازتعریف می‌کند؛ از حقوق سیاسی و اجتماعی تا حقوق خانوادگی. طبعاً در این فرایند دائم از خود می‌پرسد، چرا باید زیر بار پوششی برود که پدر آن را تعریف کرده است؟ پس علیه پوشش نیز می‌شورد. 🎞هر چه گفتم مقدمه‌ای بود برای دو جملۀ پایانی: زن تغییر می‌کند و با تغییر خود جامعه را تغییر می‌دهد. این تغییر ــ یعنی تغییر جایگاه زن از مقام مملوک به مالک ــ کاملاً بر بستر مدرنیته رخ می‌دهد... از این رهگذر زن به عنصر مهمی برای شیوع مدرنیته تبدیل می‌شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi