eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍دغدغه‌ی فرادینی و فرامذهبی؟ 🔹روشنفکران دینی غالبا همانند فیلسوفان دین به اسلام نگریسته‌اند. فلسفه دین مطالعه‌ی فلسفی امر دین است فارغ از باور به آن. فیلسوف دین می‌تواند دین‌ناباور باشد کما اینکه غالب فیلسوفان دین چنین‌اند. از فلسفه‌ی دین انتظار مؤمن‌پروری نباید داشت. آیا از روشنفکری دینی هم نباید انتظار پرورش مؤمن و باورمند داشت؟ آیا روشنفکری دینی حلقه‌ی واسطه و پل وصول به دین‌ناباوری است؟ در این صورت خوب است هر یک از روشنفکران محترم دینی مباحث دو سه سال اخیر خود درباره‌ی مباحث ایجابی و دفاع از دیانت و ایمان را عرضه بفرمایند. مباحث بسیار اندک ایجابی روشنفکری دینی مباحثی به‌غایت کلی هستند که درباره‌ی هر دینی – اسلام یا غیر اسلام – صدق می‌کنند. 🔸البته اسم روشنفکری دینی هم جز این نمی‌گوید! روشنفکری اسلامی که گفته نشده است! اگر روشنفکر دینی ادیان را همانند زبانها می‌داند به نحوی که هیچ زبانی بر زبان دیگر رجحانی دارد و این‌که کسی به زبانی سخن می‌گوید انتخابی نیست، اگر جای دیگر به دنیا آمده بود زبان دیگری داشت. مگر دین‌داری جز این است؟! تولد در این خانواده در این منطقه باعث این دین شناسنامه‌ای است، اگر جای دیگری متولد می‌شدیم دین دیگری داشتیم. پلورالیسم دینی معنایی جز تساوی همه ادیان در حقانیت و نجات ندارد. 🔻واضح است که روشنفکران دینی با چنین تلقی از دین (پلورالیسم دینی مدل جان هیک) هیچ دغدغه اسلامی نداشته باشند. البته شخصا مسلمانند و در زندگی شخصی آداب شرعی را هم رعایت می‌کنند و مناسک اسلامی را هم به‌جا می‌آورند، اما بحث در عادات و رسوم موروثی نیست، این امر شخصی است و اصلا مورد بحث من نیست، بحث در تفکر عرضه شده در فضای عمومی است. ▪️راستی در سالیان اخیر کدام بحث اسلامی (نه دینی عمومی) مطرح کرده‌اند؟ مباحث ایشان در باره‌ی بشری بودن وحی اتفاقا مؤیدی بر همین وجهه‌ی کلی و عمومی است. این‌گونه تبیین‌ها – فارغ از ضعف پایه‌های استدلالی و ناسازگاری با محکمات کتاب – اختصاصی به اسلام ندارد. اگر مکتوباتشان در این زمینه را به پایان برسانند نقد مکتوب آنها کمترین خدمت به این متفکران است. وقتی ضرورتی به پرداختن به مباحث اسلامی ندیده‌اند، به‌طریق اولی مباحث شیعی که جای خود دارد. پلورالیسم یادشده جایی برای هویت مذهبی هم باقی نگذاشته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: سرزمین ها با وطن دوستی آباد شده اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
⁉️کدامین سیر و سلوک؟! نویسنده: استاد حسن میلانی به کوشش: دکتر محمدعلی صابری 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جواد علیه السلام: هر که تقوای الهی را پیشه خود کند مورد محبت مردم قرار می‌گیرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ نقد تصوف‌زدگان در کلام مرحوم آقای صافی رضوان الله ▪️فرازی از کلمات مرجع فقید، آقای صافی در نقد نگرش جمعی از عارفان و صوفیان (حوزوی و غیر حوزوی) که مدعی‌اند که نخستین بار صوفی بداندیش، ابن عربی توحید ناب اسلامی را معرفی کرد: «... و حاصل این‌که ما هر چند می‌اندیشیم، نمی‌توانیم بپذیریم که مفهوم توحید که اساس اسلام و دعوت قرآن است تا یک هزار سال بر بزرگان صحابه و اجلّه علماء و متکلمین و حکماء مخفی مانده تا فلان و بهمان آن را از پرده اختفا بیرون آورند. بسیار تعجب‌انگیز است که شخص تصور کند شارع مقدس این مسئله اساسی توحید را مهمل گذارده و به گونه ای مطرح و تبلیغ کرده که حق از آن واضح نشده است‌. به عبارت دیگر، به گونه‌ای آن را تبلیغ نکرده باشد که حق از آن واضح شود و در طول یک هزار سال موجب گمراهی نشود، و مطلب به این اهمیت را که اهم مطالب است به طور روشن بیان نفرموده باشد تا مدعیان کشف و شهود آن را مطرح کنند و شیعه گرفتار سخنان آن‌ها نیز آنرا دور از هدایت اهل بیت، علیه السّلام، نداند و سعی و تلاش کند که به‌گمان خودش از لا به لای این همه کلمات امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ که بیشتر و بلکه همه‌اش این مکتب عرفانی را رد می‌نماید استخراج کند. واقع هم همین است که صحابه عالی‌قدر و محمد بن مسلم‌ها و ابان بن تغلب‌ها و صدها صحابه بزرگ و شیخ مفیدها و طوسی‌ها و علامه حلّی‌ها با این مبانی عرفانی آشنا نبوده و متهم به داشتن آنها نشده‌اند. آنان نه فصوص و شروح آن و نه اسفار خوانده بودند و نه با ابن فارض و ابن العربی اهل مفاوضه و محاوره بوده‌اند. آن‌ها در همان مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و مدرسه ائمه ـ علیهم السّلام ـ کسب علم و معرفت نموده بودند. بسیار اسباب شرمندگی است که قرآن کریم به شخص اول ممکنات و خواجه ی کاینات، صلی الله علیه و آله و سلّم، خطاب می‌فرماید: «فاعلم انه لا اله الا الله» و می‌فرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولو العلم» ولی این مدعیان عرفان که خودشان و مریدانشان آنها را عرفا می‌خوانند می‌گویند: توحید العوام لا اله الا الله و توحید الخواص لاموجود الا الله آیا توحیدی که پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله وسلّم ـ به دانستن آن مخاطب شده هرچند خطاب از باب «ایّاک اعنی واسمعی یا جارة» باشد، و توحیدی که خدا و ملائکه بر آن شهادت می‌دهند توحید عوام است؟» 📚 نگرشی بر فلسفه و عرفان، ص12 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا