✍ نقد تصوفزدگان در کلام مرحوم آقای صافی رضوان الله
▪️فرازی از کلمات مرجع فقید، آقای صافی در نقد نگرش جمعی از عارفان و صوفیان (حوزوی و غیر حوزوی) که مدعیاند که نخستین بار صوفی بداندیش، ابن عربی توحید ناب اسلامی را معرفی کرد:
«... و حاصل اینکه ما هر چند میاندیشیم، نمیتوانیم بپذیریم که مفهوم توحید که اساس اسلام و دعوت قرآن است تا یک هزار سال بر بزرگان صحابه و اجلّه علماء و متکلمین و حکماء مخفی مانده تا فلان و بهمان آن را از پرده اختفا بیرون آورند.
بسیار تعجبانگیز است که شخص تصور کند شارع مقدس این مسئله اساسی توحید را مهمل گذارده و به گونه ای مطرح و تبلیغ کرده که حق از آن واضح نشده است. به عبارت دیگر، به گونهای آن را تبلیغ نکرده باشد که حق از آن واضح شود و در طول یک هزار سال موجب گمراهی نشود، و مطلب به این اهمیت را که اهم مطالب است به طور روشن بیان نفرموده باشد تا مدعیان کشف و شهود آن را مطرح کنند و شیعه گرفتار سخنان آنها نیز آنرا دور از هدایت اهل بیت، علیه السّلام، نداند و سعی و تلاش کند که بهگمان خودش از لا به لای این همه کلمات امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ که بیشتر و بلکه همهاش این مکتب عرفانی را رد مینماید استخراج کند.
واقع هم همین است که صحابه عالیقدر و محمد بن مسلمها و ابان بن تغلبها و صدها صحابه بزرگ و شیخ مفیدها و طوسیها و علامه حلّیها با این مبانی عرفانی آشنا نبوده و متهم به داشتن آنها نشدهاند. آنان نه فصوص و شروح آن و نه اسفار خوانده بودند و نه با ابن فارض و ابن العربی اهل مفاوضه و محاوره بودهاند. آنها در همان مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و مدرسه ائمه ـ علیهم السّلام ـ کسب علم و معرفت نموده بودند.
بسیار اسباب شرمندگی است که قرآن کریم به شخص اول ممکنات و خواجه ی کاینات، صلی الله علیه و آله و سلّم، خطاب میفرماید: «فاعلم انه لا اله الا الله» و میفرماید: «شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولو العلم» ولی این مدعیان عرفان که خودشان و مریدانشان آنها را عرفا میخوانند میگویند:
توحید العوام لا اله الا الله و توحید الخواص لاموجود الا الله آیا توحیدی که پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله وسلّم ـ به دانستن آن مخاطب شده هرچند خطاب از باب «ایّاک اعنی واسمعی یا جارة» باشد، و توحیدی که خدا و ملائکه بر آن شهادت میدهند توحید عوام است؟»
📚 نگرشی بر فلسفه و عرفان، ص12
#مرجعیت
#صافی_گلپایگانی
#فقه_سنتی
#استاد_اخلاق
#عرفان
#تصوف
#فلسفه
#کلام
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
قبل از پیری قدر جوانی ات را بدان.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
⁉️به نظرتان این سخنان ناظم الاسلام کرمانی ناظر به کدام عالم دوران مشروطیت است؟
تاکنون عالمی به این خوبی و آگاهی و صحت و انصاف ندیدیم. سیاست می داند؛ خطور خارجه را می خواند؛ به حقوق ملل عارف، به قوانین ممالک و دول واقف، ملت دوست، معارف خواه، وطن شناس، دولت خواه، به مواقف و مقتضیات عصر آگاه، با دانش و دوربین، موشکاف و جوانمرد، با ذوق و اهل درد برای وطن، شب و روز در چاره جویی و خیرگویی.
1⃣آخوند خراسانی
2⃣میرزای نائینی
3⃣سید عبدالله بهبهانی
4⃣سید محمد طباطبایی
📊 با شرکت در نظر سنجی از جواب صحیح هم مطلع شوید:(نظر سنجی به صورت شناور هست لازم نیست کد بزنید مستقیم میاره☺️)👇
https://EitaaBot.ir/poll/310z8i
#انقلاب_اسلامی
#مشروطیت
#روشنفکری
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جایی در جنوب کرمان...
🎞 تازه فهمیدم که معنی فقر چی می تونه باشه!
#تبلیغ
#حکومت_اسلامی
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
حدیث قدسی:
من در گرو گمان بنده ام به خوم هستم.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
❓از برخی عرفا نقل شده که آیت الله خامنه ای(حفظه الله) پرچم انقلاب را به امام زمان (عج) خواهند داد و انقلاب ایران به حکومت امام زمان(عج) متصل خواهد شد. آیا این درست است؟
⚠️این پیشگویی ها نه تنها اعتبار شرعی ندارد بلکه نقل و ترویج آنها بر خلاف روایات منقول از اهل بیت (ع) است و در درازمدت، خطرات متنوعی برای جامعه شیعی دارد.
🔹طبق حدیث ثقلین، باید درباره مسایل دینی فقط پیرو قرآن و اهل بیت (ع) باشیم نه پیرو عارفان یا صوفیانی که در اثر ریاضت یا تمرکز ذهنی یا خودهیپنوتیزم و ... به مکاشفاتِ رحمانی یا توهمات شیطانی مبتلا شده، مطالب درست و نادرستی به صورت آمیخته به هم به دلهایشان الهام و بر زبانشان جاری می شود.
عرفا و صوفیه هرچند که دانا و زاهد و عابد و بزرگ باشند باز هم معصوم نیستند و حتی اگر برخی از پیشگویی هایشان درست باشد برخی دیگر، قطعا نادرست است و اعتماد بیش از حد به این افراد، نارواست اما اگر آن دسته از سخنانشان که به روشنی با عقل و قرآن و احادیث اهل بیت(ع) سازگاری دارد باید پیروی شود زیرا عاقلانه، حکیمانه و توصیه های اخلاقی مطابق با شریعت اسلامی است.
🔸در احادیث منقول از معصومین (ع) مکرراً از تعیین زمان برای قیام قائم آل محمد(عجل الله فرجه) نهی شده و این شامل «تعیین زمانِ تقریبی» نیز می شود.
🔻از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که وقتی از ایشان درباره قیام قائم (عج) پرسش شد فرمودند:
مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَت فِي السَّماواتِ وَ الأَرضِ لا تَأتِيكُم إِلَّا بَغتَةً.(صدوق، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 266)
🔻همچنین از امام صادق(ع) نقل شده که فرمودند:
كَذَبَ الوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهلُ بَيتٍ لَا نُوَقِّتُ.(کلینی، الكافي - چاپ المکتبة الإسلامية، ج1، ص: 368 )
🎞پیشگویی ها و مکاشفات درباره نزدیک بودنِ زمانِ ظهور، همگی نوعی توقیت(تعیین وقت برای ظهور) به شمار میآیند و ناشی از اشتیاقِ فراوان یا عجله برخی از علماء و متدینان است.
مقصود از توقیت این نیست که سال و ماه و روز دقیق ظهور را تعیین کنیم بلکه ظاهرا حتی اگر بگوییم امام زمان (عج) طی 30 سالِ آینده یا در زمانِ حیاتِ ما یا در زمانِ حکومتِ فلان شخصیت عالیقدر قيام خواهند کرد، همین نیز نوعی توقیت و بر خلاف توصیه روایات معصومان (ع) است و چه بسا همین شتابزدگی موجب بداء و تأخیر در ظهور گردد زیرا در حدیثی نقل شده که امام صادق(ع) فرمودند:
أَبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُخَالِفَ وَقتَ المُوَقِّتِين.
🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند:
إِنَّمَا هَلَكَ النَّاسُ مِنِ استِعجَالِهِم لِهَذَا الأَمرِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَعجَلُ لِعَجَلَةِ العِبَاد.
🔻در حدیث دیگری نقل شده که فرمودند:
كَذَبَ الوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ المُستَعجِلُونَ وَ نَجَا المُسَلِّمُون.
منابع دیگر برای احادیث بالا:
1 - کلینی، الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، صفحات: 368 و 369 - بَابُ كَرَاهِيَةِ التَّوقِيت.
2 - نعمانی، الغيبة، صفحه 288 تا 296
3 - صدوق، کمال الدین، ج 2، صفحات 372 و 373
#کلام
#انقلاب_اسلامی
#عرفان
#جعلیات
#مهدویت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
از دوستی با احمق بپرهیز زیرا او می خواهد به تو سود رساند اما زیان می زند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ داد و ستد علمی با اسلامپژوهان بینالمللی
⁉️آیا روشنفکری دینی ایران با پدیدههای موازی در شیعیان غیرایرانی، مسلمانان اهل سنت، مسیحیان کاتولیک و پروتستان، و یهودیان ارتباطی دارد؟
آیا از دستاوردهای نواندیشان این مذاهب و ادیان مطلع است؟
🔹بی شک بین دستاوردهای روشنفکری دینی ایرانی و نواندیشان سنن دیگر دینی و مذهبی جهان قرابت و شباهت های فراوانی است. اطلاع و ارتباط و ارجاع و داد و ستد به فربهی نواندیشی دینی و مذهبی در سطح بینالمللی میانجامد.
علاوه برآن تحقیقات جدید حوزهی اسلام خصوصا قرآن، حدیث، تاریخ اسلام، و زندگی پیامبر در زبانهای اروپایی (خصوصا انگلیسی، آلمانی و فرانسوی) برای متخصصان مطالعات اسلامی مغتنم است. اگرچه این مطالعات توسط مستشرقینی شروع شد که دربارهی ابعاد مختلف فعالیت هایشان چون و چرای فراوان است، اما در چند دههی اخیر با نسل جدید از محققان اسلامپژوه غربی مواجهیم که خود را پسامستشرق مینامند که نسبتا منصفانه تحقیقات ژرفنگرانهای در حوزههای مختلف اسلامی منتشر کردهاند.
🔸عدم اطلاع از دستاورد این محققان بینالمللی نقص جدی علمای سنتی، اساتید دانشگاهی و روشنفکران دینی ایرانی است. این اطلاع با ارجاع مثبت یا منفی در آثار منتشر شده قابل رصد کردن است. ارجاع مثبت یعنی نقل آراء علمی ایشان در کتب و مقالات به عنوان مؤید و شاهد، ارجاع منفی یعنی نقل و نقد آن آراء. اگر در کتب و مقالات حوزهی اسلامشناسی ارجاعی به این متفکران نباشد، یعنی یا از آنها غافلیم یا از ارزش علمی آنها غفلت کردهایم. در هر دو صورت قابل مناقشه است. وقتی وارد چرخهی ارجاع دادن و ارجاع داده شدن نشدیم یعنی در عرصهی داد و ستد علمی حوزهی اسلامشناسی حضور پررنگی نداریم و غائبیم. این داد و ستدها و ارجاعات دوجانبه میزان جدی بودن و جدید بودن دستاوردها را مشخص میکند.
🔻روشنفکری دینی بهمیزانی که از منبر مدرن، سنت شفاهی و خطابی، یادداشتهای روزنامهنگاری فاصله بگیرد و به سنت دانشگاهی و انتشار کتاب علمی و اصولا کتابتِ وفادار به ارجاع نزدیک شود، مقام و منزلت بیشتری پیدا میکند.
#محسن_کدیور
#روشنفکری
#فلسفه_دین
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi