eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
673 عکس
715 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آیت الله بروجردی : متن بسیاری از روایت ها ،فهم راویان است 🔹بنابر باور آیت الله بروجردی، کسی که مأنوس با احوال راویان و احادیث آنان باشد، به این نکته پی خواهد برد که آنان در بسیاری از موارد الفاظی را که از امامان شنیده اند، نقل نکرده اند بلکه آنچه که فهمیده و برداشت کرده اند را با الفاظی جدید به عنوان حدیث ارائه داده اند. از طرف دیگر چون در مواردی، روایان کلام امام را اشتباه فهمیده اند، بنابراین در آن موارد چیزی که به عنوان حدیث نقل کرده اند نیز اشتباه می باشد. 🔹عندما تتبعنا في تراجم الرواة عن الأئمة المعصومين عرفنا من حالهم كثيرا ما لاينقلون مايسمعون بعين ألفاظه وإنّما يروون المعاني حسب مايتصورونها ويستفيدونها بتصوراتهم وان كانوا قد يخطئون في ذلك. 📚المنهج الرجالی ص 269 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ذکر جلی هانری کربن از زبان استاد دینانی 🔹من تا صبح که قال الباقر و قال الصادق می خوانم این ذکر جلی من هست 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍بحران حجاب، بحران هنجارها و باورها(بخش اول)٫ مهدی نظری 🔹مسئله حجاب در جامعه ما، از یک اختلاف در رفتار فراتر رفته و به یک بحران در هنجارها و باورها تبدیل شده است. هنجارها به عنوان شیوه‌های عملی و کنش اجتماعی، از ارزش‌ها و باورهای مشترک یک جامعه برمی‌خیزند. تا زمانی که این ارزش‌ها و باورها بین کنشگران یک جامعه توافق داشته باشند، می‌توان بر هنجاری اصرار ورزید و رفتار مخالف آن را ناهنجار تلقی کرد. در این چارچوب، نظریه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند، زیرا مبنای مشترکی برای تشخیص معروف و منکر وجود دارد. اما در مسئله حجاب، شاهد اختلال هنجاری هستیم. دیگر نمی‌توان بر توافق جمعی در مورد ارزش و باور مربوط به حجاب تأکید کرد. بخش قابل‌توجهی از جامعه، حجاب را نه به عنوان یک ارزش، بلکه به عنوان محدودیت می‌بیند و نمایش بدن را جلوه‌ای از آزادی فردی می‌داند که ریشه در مبانی انسان شناختی زیست جهان مدرن دارد. این باور به آزادی فردی به نوبه خود هنجارها و شیوه‌های رفتاری متفاوتی را پدید آورده که با هنجارهای اسلامی درباره پوشش تناقض دارند. در چنین وضعیتی، تأکید بر هنجار و ناهنجاری بدون تغییر در باورها و ارزش‌ها، اشتباهی استراتژیک است. تجربه نشان داده است که برخوردهای قهری، نه تنها نتوانسته‌اند این بحران را حل کنند، بلکه بر عمق شکاف‌های اجتماعی افزوده‌اند. 🔸ریشه‌یابی اختلال در انتقال ارزش‌ها اما چرا به چنین نقطه‌ای رسیده‌ایم؟ پاسخ در بی‌توجهی به مراحل اولیه تربیت و انتقال ارزش‌ها نهفته است. ما وقتی به مسئله حجاب می‌رسیم که بحران آشکار شده است، در حالی که حل این مسئله باید از سال‌ها قبل و از نهادهای تربیتی آغاز می‌شد. نهاد مدرسه: آیا نظام آموزشی ما توانسته است ارزش‌های اصیل اسلامی و انسانی را به نسل جدید منتقل کند؟ وقتی مدرسه به ابزاری برای رقابت‌های تحصیلی و حذف عمق تربیتی تبدیل شده، چگونه می‌توان از آن انتظار داشت ارزش‌های جامعه را تثبیت کند؟ خانواده و محله: خانواده‌ها و محلات، زمانی مهم‌ترین نقش را در تربیت نسل‌ها داشتند. اما امروز، خانواده‌ها اغلب خود دچار بحران هویتی‌اند و محلات به نهادهایی منفعل تبدیل شده‌اند. رسانه: رسانه‌ها به جای تقویت فرهنگ اسلامی، بیشتر به بازتاب سبک زندگی مدرن و پسامدرن پرداخته‌اند. آیا ترویج مصرف‌گرایی و الگوهای فرهنگی غربی، مسیری برای تقویت ارزش‌های ماست؟ مساجد: زمانی مساجد مراکز اصلی تربیت و انتقال فرهنگ بودند، اما اکنون این ظرفیت‌ها یا مغفول مانده‌اند یا به شکلی پراکنده و بدون برنامه عمل می‌کنند. در چنین فضایی، نهادهای تربیتی و فرهنگی که باید انتقال‌دهنده سنت و ارزش‌ها به نسل‌های جدید باشند، عملاً تعطیل شده‌اند. و نتیجه این رهاشدگی، نسلی است که با زیست‌جهان مدرن و پسا‌مدرن هم‌هویت شده و در ارزش‌ها و باورهای خود با زیست‌جهان اسلامی فاصله دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍بحران حجاب، بحران هنجارها و باورها(بخش دوم)٫ مهدی نظری 🔹سبک زندگی و گذار از زیست‌جهان اسلامی بحث تنها بر سر پوشش نیست. آنچه در پوشش ظاهر می‌شود، تجلی سبک زندگی و جهان‌بینی است. امروز مصرف فرهنگی، سبک تفکر، نحوه زندگی، حتی جزئیاتی چون نوع نوشیدنی و تفریحات افراد، همگی به سبک زندگی مدرن و پسامدرن نزدیک شده‌اند. وقتی افراد در تمام جنبه‌های زندگی خود، ارزش‌های متفاوتی را پذیرفته‌اند، چگونه می‌توان از آنان انتظار داشت در یک مسئله کوچک مانند پوشش، رفتار متفاوتی نشان دهند؟ نمونه‌ای ساده: فردی که در اروپا بزرگ شده و هویت فرهنگی او در آن محیط شکل گرفته، وقتی به ایران آورده شود و با جریمه و اجبار به رعایت حجاب ملزم گردد، تنها تنفر و مقاومت را تجربه خواهد کرد. و این دقیقاً همان احساسی است که امروز بخشی از جامعه، به‌ویژه جوانان، نسبت به سیاست‌های قهری دارند. 🔸نشانه‌های عمیق‌تر از یک بحران سطحی این جمله که دختر جوانی در کلیپی در واکنش به بانوان ناهی از منکر می‌گوید: «من از نسل فاطمه و زینب نیستم، من آریایی هستم»، نمادی از یک تغییر هویتی عمیق است. او تنها از پوشش سخن نمی‌گوید، بلکه به شکلی آشکار اعلام می‌کند که خود را از زیست‌جهان اسلامی جدا کرده و به دنبال هویتی متفاوت است. این جمله را باید جدی گرفت. بحران کنونی، تنها با بگیر و ببند یا جریمه حل نمی‌شود. این بحران ریشه در دهه‌ها غفلت از تربیت فرهنگی، ضعف در انتقال ارزش‌ها، و نادیده گرفتن تغییرات سبک زندگی دارد. ▪️مسیر پیش‌رو: تغییر باورها، نه اجبار هنجارها برای حل این بحران، باید به جای تمرکز بر هنجارهای بیرونی، روی باورها و ارزش‌ها کار کنیم. تغییر هنجار بدون تغییر در باور، سطحی و گذراست. جامعه‌ای که باورهایش تغییر کرده است، با اجبار قابل بازگشت به گذشته نیست. تمرکز ما باید بر سرمایه‌گذاری در نهادهای تربیتی، احیای نقش خانواده، بازنگری در محتوای رسانه‌ها، و استفاده بهینه از ظرفیت مساجد و محلات باشد. در کنار آن، باید به زبان گفت‌وگو و نه اجبار روی آورد. نسل امروز، نسلی است که آزادی فردی برای او یک ارزش بنیادین است. این ارزش را نمی‌توان با قوه قهریه تغییر داد؛ بلکه باید در چارچوبی انسانی و منطقی با آن به تعامل پرداخت. اگر مسیر فعلی ادامه یابد، نه تنها بحران حجاب حل نخواهد شد، بلکه بحران‌های عمیق‌تری در ارزش‌ها و هویت جمعی به وجود خواهد آمد. راه حل، بازگشت به تربیت، بازگشت به گفت‌وگو و بازگشت به درک تحولات زیست‌جهان است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 موافق حجاب اجباری یا نه؟ 🔹 اگه خواهرت حجاب رو رعایت نکنه چی کار می کنی؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔻اگر قابل اجرا نیست، اجرا نکنید. 🔸یدالله سعدی ناشر آثار استاد محمدرضا حکیمی (انتشارات دلیل ما): 🔹استاد حکیمی در خاطره ای می فرمایند: «در اوایل انقلاب امام بیانیه ای صادر کردند که باید خانم ها با حجاب وارد ادارات بشوند» 🔻استاد حکیمی فرمودند: من وقتی این بیانیه را از امام شنیدم، با شهید مرتضی مطهری تماس گرفتم و گفتم: آقای مطهری! ما قرارمان با امام این نبود. حالا کجا نوبت حجاب بود؟ ما به مردم وعده اجرای عدالت دادیم! 🔸استاد مطهری فرموده بودند که «من هم نظرم همین است. زود بود که امام این مسئله را اعلام کند.»... 🔹شهید مطهری رفتند محضر امام و گفته بودند که آقای حکیمی نظرش این است و من هم با نظر آقای حکیمی موافقم. 🔸امام فرموده بودند: من بیان حکم شرعی را کردم، اگر قابل اجرا نیست، اجرا نکنید. 📰 B2n.ir/f86686 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌 اصول متمایز کننده ایدئولوژی های اجتماعی 🔸 اگر چه بسیاری از ایدئولوژی‌ها در مبانی یکسان هستند، اما بر اساس اصولی از یکدیگر متمایز شده اند. این اصول شاکله اصلی تفاوت ایدئولوژی های اجتماعی با یکدیگر را تشکیل میدهند. 1⃣ ساختار جامعه: فرد یا جمع 2⃣ آرمان جامعه: آزادی یا عدالت 3⃣ تدبیر جامعه: تسامح یا خشونت 4⃣ پشتوانه تدبیر جامعه: حق یا تکلیف 5⃣ تنظیم قدرت: تمرکز یا مشارکت 6⃣ تنظيم ثروت: تثبیت یا الغای مالکیت 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍اصالت فرد یا جامعه؟! 🔹مرکب اعتباری، مرکب صناعی، و مرکب حقیقی (با حفظ اراده افراد یا بدون آن) از جمله مفاهیمی هستند که در تحلیل رابطه فرد و جامعه مطرح می‌شوند. 💲در اندیشه غربی، مسأله اصالت فرد یا جامعه عمدتاً در قالب عاملیت و ساختار بررسی می‌شود. مکاتب مختلف غربی برخی بر اصالت فرد تأکید دارند و برخی دیگر بر اصالت جمع. در دهه‌های اخیر، رویکردهای تلفیقی نیز پررنگ‌تر شده‌اند. 📚 در اندیشه اسلامی، متفکرانی چون فارابی، خواجه نصیر، و ابن خلدون از اصالت جامعه تلویحا صحبت کرده‌اند. از سوی دیگر، علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز برای جامعه واقعیتی مستقل، عینی، و دارای وحدت حقیقی قائل‌اند، اگرچه شهید مطهری این وحدت حقیقی را کمی خفیف‌تر و همراه با حفظ اراده افراد می‌پذیرد. 📘 ایده مرکب حقیقی با از بین رفتن اراده افراد، در اندیشه دورکیم مطرح است، اما نظر علامه طباطبایی به چنین دیدگاهی نزدیک نیست. در مقابل، علامه مصباح تنها ترکیب اعتباری را برای جامعه قائل بوده و فرد را اصیل می‌دانند. 🎏 در عالم واقع، جوامع مختلفی شکل می‌گیرند که برخی تنها ترکیبی صناعی یا اعتباری دارند. در این جوامع، قدرت فرد در برابر ساختار زیاد است و ساختار منسجمی وجود ندارد که اختیار فرد را محدود کند. در مقابل، جوامع سازمان‌یافته‌ای وجود دارند که بر پایه آداب، قوانین، و مدیریت افکار عمومی، فرد را مغلوب ساختارهای اجتماعی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که فرد حتی از اجبار خویش نیز بی‌خبر است. 🪅 این جوامع به‌عنوان یک کل، اصالت و عینیت می‌یابند. با گسترش دانش اجتماعی و تقویت روش‌های مهندسی اجتماعی، نمونه‌های این جوامع به‌ویژه در غرب افزایش یافته‌اند. در این ساختارها، مهندسی افکار عمومی و نهادینه‌سازی ارزش‌های لیبرالیستی به‌قدری ظریف انجام می‌شود که افراد از تبعیت خود بی‌اطلاع هستند. 🔰مکاتب سوسیالیسم، کمونیسم، فاشیسم و سوسیال دموکراسی 🔚 جامعه گرا 🔰مکاتب لیبرالیسم و اگزیستانسیالیسم 🔚 فرد گرا 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامه "دیالوگ ایران" با مشارکت جوانان از طیف‌های مختلف، موافق و مخالف، در موضوعات جنجالی با سوالاتی جنجالی‌تر ضبط شده است. 🎞 موضوعات مورد گفتگو: 1. حجاب 2. خانواده 3. نجات ایران 4. مهاجرت 💽 در این برنامه، جوانان با نظرات متنوع و مختلف خود به بحث و تبادل نظر پیرامون این مسائل مهم و تاثیرگذار می‌پردازند. این گفتگوها به منظور افزایش درک و همکاری بین نسل جوان، ارتقای آگاهی اجتماعی و فرهنگی و یافتن راه‌حل‌های مشترک برای چالش‌های پیش رو طراحی شده‌اند. 📲 لینک یوتیوب: https://youtube.com/@dialogeirancom?si=hoCIBYutY1TBGcbk 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ عشق در عصر اینستاگرام: ازدواج میان توهم و واقعیت/ مهدی نظری 💞 ازدواج، روزگاری به سادگی با یک نگاه و یک دل میسر می‌شد، اما حالا در محاصره رؤیاهای دست‌نیافتنی مجازی گرفتار آمده است. اینستاگرام، نمایشی پر زرق‌وبرق از زندگی‌هایی که اغلب تنها رویای صاحبانشان است، به معیاری بی‌رحمانه برای سنجش زیبایی، امکانات و حتی شایستگی عشق بدل شده است. در این میان، حقیقتی تلخ خودنمایی می‌کند: این پیوند دیرینه، روز به روز بیشتر محدود به همان چهار درصدی‌هایی می‌شود که هم زیبایی دارند و هم امکانات؛ انگار باقی افراد در سایه‌های این تئاتر باشکوه جا مانده‌اند. 📱پسران، دل‌سپرده به چهره‌های بی‌نقص و پرآرایش بلاگرها، از معیارهای واقعی و انسانی فاصله گرفته‌اند. زیبایی ظاهری، چنان اهمیتی یافته که گویا چهره‌ای ساده اما صمیمی دیگر کافی نیست. دختران نیز، در جستجوی شاهزاده‌ای با اندام ورزشی، لباسی شیک و دنیایی از دارایی، به کمتر از این قانع نیستند. رؤیاهایی که نه تنها یافتنی نیستند، بلکه در جایی از حقیقت گم می‌شوند. 🔮آزادی تصمیم‌گیری کامل برای دختران و پسران، گرچه در نگاه اول ستودنی است، اما خانواده‌ها را از نقش تأثیرگذار خود خارج کرده و جوانان را با توهمات اینستاگرامی تنها گذاشته است. بسیاری از فرصت‌های طلایی ازدواج، به‌خاطر رؤیاپردازی‌های مجازی از دست می‌رود و شاید هیچ‌گاه جایگزینی برای آن یافت نشود. 🗝 ازدواج، در این میدان توهم و واقعیت، نیازمند راهکاری تازه است. سیاستگذاری‌هایی که بتوانند جوانان را از اسارت رؤیاهای ساختگی رها کرده و آنان را به حقیقتی ساده‌تر و زیباتر برگردانند. حقیقتی که در آن، عشق و همدلی جای رقابت و معیارهای سطحی را بگیرد. ⏳آری، امر ازدواج نیازمند سیاستگذاری‌های هوشمندانه و فعالانه است. سیاست‌هایی که بتوانند این رؤیاهای براق اما شکننده را به واقعیتی پایدار و دلپذیر پیوند دهند. 👇👇 @Taammolate_talabegi