تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 پرهیز از مقایسه کردن 🔸تفاوت های موجود در انسان ها، بیانگر این نکته اس
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان
✅ فرزندان را باید به #بهترین_نحو به داشتن و پذیرفتن مسئولیت تشویق نماییم.
👈 به نوجوانتان مسئولیت بدهید.
زمانی که به او مسئولیت می دهيد که اتاقش را #مرتب_کند،
نبايد بگویید خوب اتاق خودش است؛ شما همین مسئولیت را به او دادید.
👈 بنابراین تحسینش کنید،
از او قدردانی کنید
جلو دیگران بگویید شکرخدا #علی کمک کارم است
👈و اگر جدای از مسئولیتش اگر کوچکترین کاری انجام داد بگویید و به او بفهمانید
💬و بگویید من می دانم وظیفه تو نيست،
انتظاری هم از تو ندارم
ولی اين کار را که انجام می دهی باعث می شود
من نگاهم به تو عوض شود
و حس خوبی داشته باشم
و آرام باشم
و انرژی داشته باشم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
💠 #تأکید_به_نماز_پیش_از_بلوغ
📌 در سیره اهلبیت(ع)فرزندان را از مدتها پیش از بلوغ،به نماز و روزه امر میکردند تا برای انجام این عبادات آماده شوند و همچنین مشاهده شده که رفتارشان با کودکان در این دوره سخت گیرانه نبوده است.
🍀 رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ قَارِنٍ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَوْ سُئِلَ وَ أَنَا أَسْمَعُ عَنِ الرَّجُلِ يَخْتِنُ وَلَدَهُ وَ هُوَ لَا يُصَلِّي الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ فَقَالَ وَ كَمْ أَتَى عَلَى الْغُلَامِ فَقَالَ ثَمَانِيَ سِنِينَ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ يَتْرُكُ الصَّلَاةَ قَالَ قُلْتُ يُصِيبُهُ الْوَجَعُ قَالَ يُصَلِّي عَلَى نَحْوِ مَا يَقْدِرُ.
🔸 منلايحضرهالفقيه، ج1، ص281
🍀 از امام رضا (علیهالسلام) سؤال شد: مردی فرزندش را ختنه کرده و او یکیدو روز نماز نمیخواند (آیا اشکالی دارد؟)
حضرت فرمودند: «مگر آن پسربچه چند سال دارد؟»
عرض شد: هشت سال.
حضرت فرمودند: «سبحان الله! نمازش را ترک میکند؟!»
عرض شد: (وقتی نماز میخواند) دچار درد میشود.
فرمودند: «به حالتی که میتواند (دچار درد نمیشود) نماز بخواند.»
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
درباره عبرت #چندین_سؤال مطرح است: 💡 1. عبرت چیست؟ 💡 2. آیا عبرت روش تربیتی است؟ 💡 3. در صورت روش
#پاسخ_سوال_چهار
🔸قلمرو کاربرد این روش، همه دوران های زندگی انسان به جز کودکی است.
🔹 چرا که درک عبرتها، نیازمند #عقلی سلیم، #چشمی بینا، #دلی بیدار و در یک کلام #قدرت_شناختی بالاست.
🔸 و انسان هر چه از نظر سنی بالاتر می رود، معمولاً دامنه شناخت او گسترده تر و از خصوصیات فوق بیشتر برخوردار می گردد.
🔹 از این رو، به کارگیری این روش در هر یک از مراحل رشد، قواعد و خصوصیاتی دارد که به طور اختصار به آنها اشاره می شود:
👈 ۱. در اواخر مرحله کودکی، #رشد_شناختی کودک #ضعیف است.
🔹در مورد هر شیئی یا موقعیتی فکر او بیشتر به اجزاء متوجه است، اما نمی تواند این اجزاء را به صورت کل آن دریافت کند، از این رو برای عبرت دهی به کودک،
✔هم باید تک تک اجزاء یک جریان عبرت آموز را به کودک نشان داد
✔و هم باید رابطه اجزاء با یکدیگر
✔و نیز حصول نتیجه را برای وی توضیح داد،
◀مثلاً برای اینکه کودک از حادثه ای #عبرت بگیرد و از ارتکاب کار خلافی که دیگری انجام داده و این حادثه ناخوشایند را برای او حاصل نموده است #دوری_جوید،
👈می توان، نتیجه نامطلوبی که از کار فرد خطاکار به دست می آید در #معرض دید وی قرار داد و سپس #رابطه آن نتیجه نامطلوب را با کار خطا مشخص کرد و آنگاه #نتیجه_گیری کرد که اگر تو هم چنین خطایی را انجام دهی، مثل آن فرد باید منتظر چنین پیامد نامطلوبی باشی.
🔹ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
#تربیت_در_محیط_آموزشی
🔸وقتی انسان در محیط آموزشی قرار می گیرد،
در این محیط به تعلیم و تعلّم که همان «رابطه مربی و شاگرد» است، می پردازد.
🔹این محیط، بالاتر از محیط خانوادگی است.
🔸چون انسان چه بخواهد و چه نخواهد، روحش در ابعاد گوناگون در این محیط شکل می گیرد که بعد این مطلب را بیشتر باز خواهم کرد.
در اینجا چند بحث مطرح است که به اینها اشاره خواهیم کرد.
ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#انواع_شیوه_های_نوین_ارزشیابی 👈۲) ارزشیابی از طریق فهرست مشاهدات: 🔹استفاده از #فهرست_مشاهدات در بر
استفاده از #فهرست_مشاهدات
🔹روش ساده و سریعی است که از طریق آن #معلم می تواند دانش آموزان را در بسیاری از هدف های آموزشی که در آزمون های پایانی امکان پذیر #نیست، ارزیابی کند
🔸و از نتایج آن در جهت بهبود فرایند دانش آموزان استفاده کند.
🔹 اگر این کار به صورت مستمر انجام شود و معلم به موقع از نیازهای آموزشی هر دانش آموز مطلع شود، می تواند در رفع آن نیازها اقدام کند، کاری که از عهده ارزشیابی پایانی بر نمی آید.
🔸 مرور فهرست ارزشیابی به معلم امکان می دهد تا نقاط ضعف #مشترک دانش آموزان را هم دریابد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
May 11
#جامعه_سالم یا #جامعه_صالح :
🔸 امروز، اگر چه مىتوانى در قسمتهاى مختلفى خدمت كنى؛ مثلًا #پزشک بشوى و يا #مهندسى كنى و يا هزار شغل مفيد ديگر را به گردن بگيرى؛
🔹 ولى حساب كن جامعه اى كه صالح نيست، برفرض سالم بشود، چه حاصل خواهد داشت؟
🔸پس صلاح جامعه را بر سلامت آن مقدّم بدار و در كنار هر شغل به اين #نقش بپرداز.
📖نامه هاى بلوغ، ص: 40
https://eitaa.com/Tarbiatm