تربیت و آموزش
#مبانی_عبرت این #سه_ویژگی 🔼، مبنای عبرت را تشکیل می دهند و عبرت در اثر تعامل این سه خصوصیت حاصل می
#روش_تربیتی_عبرت
اصل مهمی که بر این روش حاکم است، اصل #تعقل و #تفکر است.
🔸چرا که بدون این اصل، شنیدن حوادث تاریخی و دیدن آثار گذشتگان، معنا و محتوایی به دنبال #ندارد،
بلکه آثارِ بی روحی است که بی هدف از برابر انسان می گذرد، بدون آنکه معنایی را در ذهن پدید آورد.
🔹اگر این احساس ظاهری، با تأمل و #اندیشه_درونی همراه گردد، اعتبار و بینش را به دنبال خواهد داشت و
#مصداق این کلام علی(ع) خواهد شد که:
تَفَکُّرُکَ یُفِیدُکَ الاِْسْتِبصارَ وَ یَکْسِبُکَ الاِْعْتِبارَ.
فکر کردن به تو، بینایی و عبرت گرفتن می بخشد.
✅بنابراین، در سایه تفکر و اندیشه، محسوسات معنا پیدا می کند
و حالتی در انسان پدید می آید که در آن از ظواهر عبور می کند
و به معانی بلند و کشف حقایق دست می یابد
و در واقع به نوعی بصیرت می رسد.
✅ این بصیرت، ارزشها و ضدارزشها را برایش معلوم می کند و راهنمای عمل و رفتار بیرونی او می گردد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#انواع_شیوه_های_جدید_ارزشیابی 👈۱) سنجش و ارزشیابی با رویکرد #پویا و #رشد_دهنده = #ارزشیابی_مستمر 🔵
#انواع_شیوه_های_نوین_ارزشیابی
👈۲) ارزشیابی از طریق فهرست مشاهدات:
🔹استفاده از #فهرست_مشاهدات در برنامه آموزش شیوه نو و تازه ای است که از طریق آن معلم می تواند در مورد حدود آموخته های دانش آموز یا گروهی از دانش آموزان در حیطه های مختلف مهارتی، نگرشی و دانشی #قضاوت کند.
🔹این #یادداشت ها به معلم امکان می دهد تا در برنامه تدریس خود میزان حصول به #هدف های آموزشی را تعقیب و کنترل کند و دریابد که هر دانش آموز تا چه اندازه به هدف های موردنظر رسیده است و احتمالا به چه کمک هایی نیاز دارد و براساس آن اطلاعات، فرایند تدریس خود را #بازنگری کند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
هدایت شده از تربیت و آموزش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رصد
🔰 چرا اسناد لانه جاسوسی را در کتب درسی قرار نمی دهید؟
چرا نمی گذارید نسل جوان ما بفهمد آمریکا با ما چه کار کردند؟
🔸 اعتراض شدید رهبر انقلاب خطاب به مسئولان
🔻 بعد از آنکه جوانهای ما رفتند و این لانه جاسوسی را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، بههم بچسبانند و بهصورت کتاب دربیاورند، آنوقت معلوم شد که چه توطئههایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته. این کتابها حدود #هفتاد_جلد است؛
شماها خواندهاید اینها را؟
چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیدهی این کتابها در مجموعهی مدارس ما، #دبیرستانهای ما، دانشگاههای ما نیست؟ چرا؟
این یکی از اعتراضهای من است.
#وزیر_جدید محترم آموزشوپرورش (آبان 1395) اینجا #در_جلسه_هستند؛
👈چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمی دهید؟
◾ چرا نمیگذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده و چه توطئههایی زیر سر داشته است؟
#13آبان
#لانه_جاسوسی
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 پرهیز از مقایسه کردن 🔸تفاوت های موجود در انسان ها، بیانگر این نکته اس
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان
✅ فرزندان را باید به #بهترین_نحو به داشتن و پذیرفتن مسئولیت تشویق نماییم.
👈 به نوجوانتان مسئولیت بدهید.
زمانی که به او مسئولیت می دهيد که اتاقش را #مرتب_کند،
نبايد بگویید خوب اتاق خودش است؛ شما همین مسئولیت را به او دادید.
👈 بنابراین تحسینش کنید،
از او قدردانی کنید
جلو دیگران بگویید شکرخدا #علی کمک کارم است
👈و اگر جدای از مسئولیتش اگر کوچکترین کاری انجام داد بگویید و به او بفهمانید
💬و بگویید من می دانم وظیفه تو نيست،
انتظاری هم از تو ندارم
ولی اين کار را که انجام می دهی باعث می شود
من نگاهم به تو عوض شود
و حس خوبی داشته باشم
و آرام باشم
و انرژی داشته باشم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
💠 #تأکید_به_نماز_پیش_از_بلوغ
📌 در سیره اهلبیت(ع)فرزندان را از مدتها پیش از بلوغ،به نماز و روزه امر میکردند تا برای انجام این عبادات آماده شوند و همچنین مشاهده شده که رفتارشان با کودکان در این دوره سخت گیرانه نبوده است.
🍀 رُوِيَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ قَارِنٍ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَوْ سُئِلَ وَ أَنَا أَسْمَعُ عَنِ الرَّجُلِ يَخْتِنُ وَلَدَهُ وَ هُوَ لَا يُصَلِّي الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ فَقَالَ وَ كَمْ أَتَى عَلَى الْغُلَامِ فَقَالَ ثَمَانِيَ سِنِينَ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ يَتْرُكُ الصَّلَاةَ قَالَ قُلْتُ يُصِيبُهُ الْوَجَعُ قَالَ يُصَلِّي عَلَى نَحْوِ مَا يَقْدِرُ.
🔸 منلايحضرهالفقيه، ج1، ص281
🍀 از امام رضا (علیهالسلام) سؤال شد: مردی فرزندش را ختنه کرده و او یکیدو روز نماز نمیخواند (آیا اشکالی دارد؟)
حضرت فرمودند: «مگر آن پسربچه چند سال دارد؟»
عرض شد: هشت سال.
حضرت فرمودند: «سبحان الله! نمازش را ترک میکند؟!»
عرض شد: (وقتی نماز میخواند) دچار درد میشود.
فرمودند: «به حالتی که میتواند (دچار درد نمیشود) نماز بخواند.»
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
درباره عبرت #چندین_سؤال مطرح است: 💡 1. عبرت چیست؟ 💡 2. آیا عبرت روش تربیتی است؟ 💡 3. در صورت روش
#پاسخ_سوال_چهار
🔸قلمرو کاربرد این روش، همه دوران های زندگی انسان به جز کودکی است.
🔹 چرا که درک عبرتها، نیازمند #عقلی سلیم، #چشمی بینا، #دلی بیدار و در یک کلام #قدرت_شناختی بالاست.
🔸 و انسان هر چه از نظر سنی بالاتر می رود، معمولاً دامنه شناخت او گسترده تر و از خصوصیات فوق بیشتر برخوردار می گردد.
🔹 از این رو، به کارگیری این روش در هر یک از مراحل رشد، قواعد و خصوصیاتی دارد که به طور اختصار به آنها اشاره می شود:
👈 ۱. در اواخر مرحله کودکی، #رشد_شناختی کودک #ضعیف است.
🔹در مورد هر شیئی یا موقعیتی فکر او بیشتر به اجزاء متوجه است، اما نمی تواند این اجزاء را به صورت کل آن دریافت کند، از این رو برای عبرت دهی به کودک،
✔هم باید تک تک اجزاء یک جریان عبرت آموز را به کودک نشان داد
✔و هم باید رابطه اجزاء با یکدیگر
✔و نیز حصول نتیجه را برای وی توضیح داد،
◀مثلاً برای اینکه کودک از حادثه ای #عبرت بگیرد و از ارتکاب کار خلافی که دیگری انجام داده و این حادثه ناخوشایند را برای او حاصل نموده است #دوری_جوید،
👈می توان، نتیجه نامطلوبی که از کار فرد خطاکار به دست می آید در #معرض دید وی قرار داد و سپس #رابطه آن نتیجه نامطلوب را با کار خطا مشخص کرد و آنگاه #نتیجه_گیری کرد که اگر تو هم چنین خطایی را انجام دهی، مثل آن فرد باید منتظر چنین پیامد نامطلوبی باشی.
🔹ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
#تربیت_در_محیط_آموزشی
🔸وقتی انسان در محیط آموزشی قرار می گیرد،
در این محیط به تعلیم و تعلّم که همان «رابطه مربی و شاگرد» است، می پردازد.
🔹این محیط، بالاتر از محیط خانوادگی است.
🔸چون انسان چه بخواهد و چه نخواهد، روحش در ابعاد گوناگون در این محیط شکل می گیرد که بعد این مطلب را بیشتر باز خواهم کرد.
در اینجا چند بحث مطرح است که به اینها اشاره خواهیم کرد.
ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#انواع_شیوه_های_نوین_ارزشیابی 👈۲) ارزشیابی از طریق فهرست مشاهدات: 🔹استفاده از #فهرست_مشاهدات در بر
استفاده از #فهرست_مشاهدات
🔹روش ساده و سریعی است که از طریق آن #معلم می تواند دانش آموزان را در بسیاری از هدف های آموزشی که در آزمون های پایانی امکان پذیر #نیست، ارزیابی کند
🔸و از نتایج آن در جهت بهبود فرایند دانش آموزان استفاده کند.
🔹 اگر این کار به صورت مستمر انجام شود و معلم به موقع از نیازهای آموزشی هر دانش آموز مطلع شود، می تواند در رفع آن نیازها اقدام کند، کاری که از عهده ارزشیابی پایانی بر نمی آید.
🔸 مرور فهرست ارزشیابی به معلم امکان می دهد تا نقاط ضعف #مشترک دانش آموزان را هم دریابد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
May 11
#جامعه_سالم یا #جامعه_صالح :
🔸 امروز، اگر چه مىتوانى در قسمتهاى مختلفى خدمت كنى؛ مثلًا #پزشک بشوى و يا #مهندسى كنى و يا هزار شغل مفيد ديگر را به گردن بگيرى؛
🔹 ولى حساب كن جامعه اى كه صالح نيست، برفرض سالم بشود، چه حاصل خواهد داشت؟
🔸پس صلاح جامعه را بر سلامت آن مقدّم بدار و در كنار هر شغل به اين #نقش بپرداز.
📖نامه هاى بلوغ، ص: 40
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان ✅ فرزندان را باید به #بهترین_نحو به داشتن
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
ادامه
🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان
🔸وقتی اعمال غیرمسئولانه از نوجوانتان سر می زند و هر کدام از والدين که ديدند
👈او را به محيطی #خلوت و #صميمی و #محرمانه_ترین فضا ببريد
💬و به او بگوييد اینجا جز من و تو و خدا کسی نیست
👈و کار یا عمل غیر مسئولانه اش را که متوجه شده اید بگویید ولی #مستقیم_نگوييد که مال توست؛
👈در واقع از او سوال کنيد و توضیح بخواهيد و نيز #راه_حل هم از او بخواهید
💬و به او بگویید اگر لازم شد مسئله را با پدرش در میان می گذارید.
در اینجا مادر باید دقت نماید؛ نباید #فوری به پدر بگویید ؛
حداقل 24 ساعت بعد اگر خواستید با پدرش در میان بگذارید.
⛔اشتباهی که می کنیم فوری می خواهيم پدر را هم در جريان بگذاريم؛
🔸مطمئنا این اتفاق امروز نیفتاده بنابراین اگر یک روز دیرتر بگویيم هیچ مسئله ای پیش نمی آید.
🔹وقتي آرام تر شدم بهتر میتوانم مسئله را با پدرش در میان بگذارم و می توان پس از شنیدن پدر، خشم او را نيز کنترل کرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#دست_خطِ_فرزند
◀اگر فرزندتون دستخط نامناسب دارد
# علت آن #ضعف در #هماهنگی_چشم و #دست یا مشکلاتی در #حوزه_دیداری و #ادراک دیداری حرکتی می باشد.
🔵 تمریناتی برای بهبود هماهنگی چشم و دست، تثبیت برتری طرفی و در نتیجه بهبود "دستخط و نوشتن" 👇👇
👈۱- مانند تمرين يک #فراستيک
خطوط موازی ، به صورت مستقيم ، مورب، شكسته ، و منحنی هايی در جهات مختلف كشيده از دانش اموز بخواهيم بين ان ها طوری خط بكشد كه به خطوط اطراف برخورد نكند اين تمرين شايد در ابتدا براي دانش اموز مشكل باشد اما به مرور كه بين چشم و دست هماهنگي ايجاد شد و دقت او افزايش يابد
خطوطی كه بين خطها كشيده مي شود كاملا بين دو خط قرار مي گيرد .
#تصویر_پایین🔽🔽🔽🔽🔽
✔✔✔✔✔
👈۲- تعدادی از دانش آموزان در گرفتن درست #مداد مشكل دارند كه در ابتدا #درست_گرفتن_مداد و زاويه صحيح گذاشتن دفتر يا كاغذ جلوی آنها را به آن ها آموزش می دهيم(با کمک و راهنمایی #معلم) سپس می گوييم با گچ ، ماژيک (خط درشت) ابتدا روی تخته سياه و وايت بورد و سپس با مداد روب كاغذ بنويسد.
✔✔✔✔✔
👈۳- #فشار_دادن_توپ_نرم با انگشتان و انداختن توپ در حلقه ی مينی بسكت
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_چهار 🔸قلمرو کاربرد این روش، همه دوران های زندگی انسان به جز کودکی است. 🔹 چرا که درک عبر
#هفت_سال_دوم
🔸در هفت سال دوم و مرحله #دبستانی،
در رشد فکری کودک تغییر و تحول چشمگیری پیدا می شود و #منطق او به مسائل عینی گرایش پیدا می کند.
🔹کودک در این مرحله به دستکاری علائم و نشانه ها می پردازد.
🔸 #ارتباط بین اجزاء را می سنجد و از این طریق، وضعیت پدیده های گوناگون را #تبیین و از آنها #نتیجه گیری می کند.
🔹برای عبرت آموختن به چنین فردی باید اجزاء عینی یک جریان را در #معرض دید وی قرار داد، به ارتباط بین اجزاء، اشاره #مختصری کرد و نتیجه گیری را به خود وی #واگذار_نمود.
🔸 #مثلاً در همان مثال قبل اگر کودک از کار خطا و نیز به دنبال آن از نتیجه آن و ارتباط بین آن دو خبردار شود، خودش نتیجه می گیرد که: «اگر من هم چنین خطایی را انجام دهم. مثل او باید منتظر چنین پیامد نامطلوبی باشم».
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 🔸وقتی انسان در محیط آموزشی قرار می گیرد، در این محیط به تعلیم و تعلّم که ه
#تربیت_در_محیط_آموزشی
◀رابطه تعلیم و تربیت در معارف اسلامی
👈بحث اوّل این است که رابطه تعلیم و تربیت چیست؟
👈و چرا ما اینها را کنار هم می گذاریم؟
تعلیم و تعلّم مسأله آموزش است و در کنار آن مسأله تربیت مطرح می شود که ◀عبارت است از روش گرفتن انسان از غیر و روش دادن به غیر.
🔹 اگر دقت کنیم، می بینیم کسی که تزریق علم می کند و در مقام #مربی و #معلّم قرار می گیرد، در کنار بحث آموزش، به انسانِ مقابل خودش روش #رفتاری و #گفتاری هم می دهد.
◀لذا ما در معارف اسلامی، هم از نظر آیات و هم از نظر روایات، می بینیم که این دو مورد را کنار هم مطرح می کنند.
🔸یعنی هرگاه مسأله تعلیم و تعلّم را مطرح می کنند، در کنارش هم مسأله تربیت که جنبه های تأدیبی و روش دادنی دارد را هم می آوردند.
🔹 در معارف اسلامی این دو مورد را کنار هم می گذارند که این امر نشان می دهد که باید جهتی در کار باشد که من فهرست وار اشاره خواهد شد.
https://eitaa.com/Tarbiatm