#انبیا
#ایمان
انصافا پیغمبر شدن سخته
کار هرکسی نیست
🔹فکرشو بکن قراره طوفان همه جا رو نابود کنه اونوقت کلی حیوون بار کشتی کردی که نجات بدی اما دستور اومده زنت رو نباید سوار کنی
✴️قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ 📜 (هود40)
🔸یا فکرشو بکن
دست زن و بچتو بگیری از بهترین نقطه ی دنیا (فلسطین ) برداری ببری خشک ترین نقطه ی دنیا (مکه ) تنها ولشون کنی برگردی فقط بخاطر اطاعت از خدا
✴️رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ 📜(ابراهیم37)
🔹یا فکرشو بکن پول دارترین زن منطقه (حضرت خدیجه) قسمتت شده اما تمام پولاشو تو راه دین خرج میکنی
همه ی اینا بخاطر ایمان عمیق به خداست نه چیز دیگه این حد از ایمان نایابه واقعا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
🌺 وقتی ثابت شد که #حرکات افلاک از سوی خداوند است ، احیا و اماتهای که در #پرتو این حرکات برای بشر میسر میشود نیز به خداوند منتسب است و نه به انسان ؛
🌸پس #اولاً مجموعه سخن ابراهیم علیه السلام یک برهان به هم پیوسته است
و #ثانیاً اینکه گفته میشود نمرود در پی سخنان ابراهیم ، یکی از دو #زندانی را اعدام و دیگری را رها کرد و گفت :
* انا احیی و امیت *،
امر بعیدی است .
🌺 #اشکالی که به این قول وارد شده ، این است که نمرود در این احتجاج ، میخواهد #ربوبیت خود را اثبات کند و در همین جهت مدعی است : * انا احیی و امیت * ؛
🌸پس احیا و اماتهای که او در نظر دارد ، احیا و اماتهای نیست که در #خلال زندگی روزمره از سوی همگان رخ میدهد ، بلکه احیا و اماتهای مورد نظر او است که جز #نمرود کسی بر آن توانا نیست همین مسئله ، بیان روایات را که نمرود ، یکی از دو #زندانی را کشته و دیگری را آزاد کرده ، تایید میکند .
🌺شاید به همین دلیل و نیز با توجه به #ظاهر آیه ، برخی دیگر از مفسران پذیرفتهاند که سخن ابراهیم علیه السلام از دو استدلال تشکیل شده و در ضمن #احتجاج ،از دلیل اول عدول کرده و دلیل دیگری ارائه داده است ؛ زیرا #نمرود به مغالطه دست زد و در نتیجه ، ادامه دادن دلیل اول ، باعث میشد تا امر بر #حاضران مشتبه شود و با توجه به اینکه انبیا برای روشن ساختن حق #مبعوثند ، او به حجت آشکارتری روی آورد ؛
🌸 چه اینکه توضیح #مغالطه نمرود با توجه به نادانی بیش از حدی که بر حاضران حکمفرما بود ، #سودی نمیبخشید و کسی ابراهیم را تصدیق نمیکرد .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۱۲۸
قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «اعراف آیه 128»
موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مىگذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ «اعراف آیه 128»
موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مىگذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است.
نکته ها
در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به استعانت و صبر، بشارت به وراثت زمين و پايان نيك براى متّقين.
امام باقر عليه السلام از حضرت على عليه السلام نقل مىكند كه فرمودند: من و اهلبيتم مصداق اين آيه هستيم. و امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» «1» بنابراين، اگر آيه مىفرمايد: زمين براى خداوند است، يعنى رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند.
پیام ها
1- رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مىدهد. قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ ... حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد.
2- از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.)
«1». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 148
3- نابودى حكومتهاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيّت خداوند حتمى است. «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ»
4- شرط رسيدن به حاكميّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است.
«اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ»
5- استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَ اصْبِرُوا ... وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
6- اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند، «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» و هم در آخرت، برندگان اصلىاند. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
7- اميد به آيندهى روشن، وعدهى اديان الهى از جمله اسلام است. «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#انبیا
#واسطه
🚫خیلیها میگن
اونجا که حضرت یوسف گفت
✴️وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ 📜(یوسف42)
مرا نزد اربابت یاد کن (واسطه ی آزادی من شو)
غفلت کرد از یاد خدا و نباید این کار رو میکرد
بخاطر همین بود که هفت سال یا نه سال بیشتر در زندان موند
يوسف
✴️فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ📜(یوسف 42)
✅اما از خود قرآن معلومه که این حرف اشتباهه
با اینکه خیلی معروفه
👇👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
به هزار و یک دلیل
اول اینکه
اگر حضرت یوسف از خدا غافل شده بود
هیچ وقت خدا اورا به مخلَص بودن ستایش نمیکرد
✴️إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ📜(یوسف24)
مخلص اونیه که اغوای شیطان در او اثر نمیکنه
✅این چیزیه که خود قرآن بهش تصریح کرده
✴️قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ📜(83)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 مصادیق خیر
✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شدهاست، از جمله: روزه (بقره/۱۸۴)، انفاق (بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی (نساء/۱۲۸)، تقوا (اعراف/۲۶)، رحمت الهی (زخرف/۳۲)، حکمت پروردگار (بقره/۲۶۹)، توبه (توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه (جمعه/۹)، رزق الهی (طه/۷۳)، جهاد (بقره/۲۱۶)، بهشت (آلعمران/۱۵)، مغفرت (آلعمران/۱۵۷) و ...
🔹انسانها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله:
▪️بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر (احزاب/۱۹)
▪️برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم (قلم/۱۲)
▫️بعضی کار خیر انجام میدهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم (بقره/۲۱۵)
▫️بعضی مردم را به خیر دعوت میکنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر (آلعمران/۱۰۴)
▫️بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات (انبیاء/۹۰)
▫️برخی در خیر، سبقت هم میگیرند: فاستبقوا الخیرات (مائده/۴۸)
▫️بعضی وجودشان، خیر است؛ همچون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار (ص/۴۸)
🔸بعضی، ستون و اساس خیر هستند؛
⬅️ وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹)
⬅️ همچنین سایر حضرات معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه میخوانیم: انتم دعائم الاخیار
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ عدهاى نه خود موعظه مىكنند
و نه تحمل موعظه كردن ديگران را دارند
«وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ»
⓶ گناه بی تفاوتى خود را نبايد با
خواسته الهى توجيه كرد
«لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ»
⓷ بىتفاوتها بجاى اعتراض به اهل گناه
به آمرين به معروف اعتراض مىكنند
«لِمَ تَعِظُونَ»
⓸ در مقابل كسانى كه موعظه و تلاش
تربيتى را بی اثر مىدانند بايد مقاومت كرد
«لِمَ تَعِظُونَ ... قالُوا مَعْذِرَةً»
زيرا بازنداشتن مردم از گناه
مسئولیت دارد و بايد پاسخگو باشيم
⓹ قضاوت عجولانه، ممنوع است
نمىتوان گفت: خداوند اين گروه را عذاب
يا هلاک خواهد كرد شايد پرهيزكار شوند
«مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ ... لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
⓺ نهى از منكر واجب است
يا براى اينكه افراد فاسق با ايمان شوند
«لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» يا براى عذر داشتن
خود انسان نزد خداوند «مَعْذِرَةً»
پس لازم نيست حتماً نهى از منكر اثر كند
تا بر ما واجب شود، زيرا ما مأمور به
وظيفهايم نه ضامن نتيجه
⓻ مردان خدا از اصلاح جامعه نااميد
نمىشوند و امر به معروف و نهى از منكر
را ترک نمىكنند «وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»
📗تفسیر نور
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 طیّب در قرآن کریم
✅ «طیّب» در لغت به معنای پاکیزه، دلپذیر و خوشایند است. راغب میگوید: «طیّب آن است که حواس و نفس از آن لذت میبرد». کلمه «طیّب» در آیه ۲۴ سوره حج را از اسامی و صفات قرآن برشمردهاند: « و هدوا الی الطیب من القول » و به سوی سخنان پاکیزه هدایت میشوند. قرآن را از آن رو «طیّب» نامیدهاند که از هر عیب و نقصانی پاک و منزّه است و هر کس آن را بشنود یا بخواند، از آن لذت میبرد. در قرآن کریم «الطیب» و «الطیبة» برای توصیفِ مواردی بهکار رفتهاست که به برخی از آن اشاره میکنیم:
🔸مسکن؛ وَ مَسَاکنَ طَیبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ (توبه/۷۲, صف/۱۲)
🔹خاک؛ فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیمَّمُواْ صَعِیدًا طَیبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکمْ (نساء/۴۳, مائده/۶)
🔸خوردنیها؛ یا أَیهَا النَّاسُ کلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیّباً (بقره/۱۶۸)
🔹شهر؛ کلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکمْ وَ اشْکرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (سباء/۱۵)
🔸باد؛ هُوَ الَّذِی یسَیرُکمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّی إِذَا کنتُمْ فِی الْفُلْک وَ جَرَینَ بِهِم بِرِیحٍ طَیبَةٍ (یونس/۲۲)
🔹غنیمت؛ فَکلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَیّباً (انفال/۶۹)
🔸سخن و کلام؛ إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ (فاطر/۱۰)
🔹عقیده؛ أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء (ابراهیم/۲۴)
🔸ذرّیه و فرزندان؛ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْک ذُرِّیةً طَیبَةً (آلعمران/۳۸)
🔹زنان و مردان؛ وَ الطَّیبَاتُ لِلطَّیبِینَ وَالطَّیبُونَ لِلطَّیبَاتِ (نور/۲۶)
🔸تحیت پروردگار؛ فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتًا فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکةً طَیبَةً (نور/۶۱)
🔹حیات و زندگی؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً (نحل/۹۷)
🔸انفاق؛ یا أیُّها الَّذین ءَامنوا اَنفِقوا مِن طَیّبات ما کَسبتُم ... (بقره/۲۶۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَٰوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (نحل/۹۷)
🔹هر كس از مرد یا زن كه مؤمن باشد و كار شایسته كند، حتماً به زندگى پاک و پسندیدهاى زندهاش مىداریم و قطعاً مزدشان را بر پایهى نیكوترین كارى كه مىكردهاند، پاداش خواهیم داد.
🔸«حیات طیّبه» آن است كه انسان دلى آرام و روحى مؤمن داشته باشد، مؤمن به نور خدا مىبیند، مشمول دعاى فرشتگان است، مشمول تأییدات الهى است، اینگونه افراد خوف و حزنى ندارند. مفسران در مورد حیات طیبه (زندگی پاکیزه) که در آیه ۹۷ سوره نحل آمده است، مصادیقی ذکر کردهاند، از جمله: روزی حلال، توفیق انجام دادن طاعتهایی که انسان را به رضوان الهی میرساند، بهشت، سعادت، شیرینی طاعت پروردگار، مقام واگذاری تدبیر امور زندگی به خدا(توکل)، بینیازی و استغنا از خلق و نیازمندی به خالق، زندگی پاک در قبر، رزق روزانه و ...
🔸در باره حیات طیبه، مصادیقی در روایات آمده است: پیامبراکرم(ص) فرمودند: قانع و راضی بودن به قسمت خدا. امام صادق(ع) فرمودند: معرفت الهی. حضرت علی(ع) در خصوص حیات طیبه در آیه ۹۷ سوره نحل، فرمودند؛ مقصود، قناعت است.(حکمت۲۲۹,۴۴)، قناعتی برخاسته از عزت نفس. و نیز فرمودند: حیات طیبه برای کسی است که به یاد معاد باشد و برای روز قیامت کار کند و به زندگی حلال و طیب قانع باشد و از احکام و حکم الهی راضی باشد.(حکمت/۴۷۵)
❇️ از پيامهای آیه
▫️ملاک پاداش، سنّ، نژاد، جنسیت، موقعیت اجتماعى، سیاسى و... نیست. «مَن عَمِل»
▫️زن و مرد در كسب كمالات معنوى یكسانند. «من ذكر او انثى»
▫️شرط قبولى عمل صالح، ایمان است. «و هو مؤمن»
▫️حتى یک عمل صالح، بىپاسخ نمىماند. «من عمل صالحاً»
▫️هر كجا تفكّر جاهلى مبنى بر تحقیر زن در كار باشد، باید نام و مقام زن را با صراحت برد. «من ذكرٍ او انثى»
▫️كار خوب به تنهایى كافى نیست، خود انسان هم باید خوب باشد. «من عمل صالحاً... و هو مؤمن»
▫️انسانِ بدون ایمان و عمل صالح، گویى مرده است. «فلنحیینّه حیوة طیّبةً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
پرنده وقتی پرواز میکنه نمیفته چون بال داره این تفکر ماست
اما قرآن میگه
✴️أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّهُ 📜(نحل79)
نگاه نمیکنید به پرنده ها که در فضای آسمان مطیع خدا هستن و این خداست که آنها را از افتادن نگه داشته
✅پرنده نمیفته چون خدا نگهش داشته
🔹 طراحیش از خدا بوده
🔸غلظت هوای آسمون از خدا بوده
🔹قدرت بال زدن از خدا داره
🔸و اصلا اصل وجود پرنده از خدا بوده
🚫اما ما هیچ کدومشو نمیبینیم
قرآن اومد که تفکر توحیدی رو احیا کنه
#توحید
#حکمت4
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 جایگاه صبر در کلام وحی / ۲
✅ صبر، ملکه نفسانی است که با تمرین حاصل میشود و حالت سکینت، وقار، تحمّل و حِلْم را ایجاد میکند. صبر از ویژگیهای انسان است؛ آنگاه که عقل و معرفت با شهوت و غضب درگیرند، صبر خود را نشان میدهد. صبر نسبت به ایمان، به منزله سر برای بدن است.
▫️دریافت پاداش نیکوتر (نحل/۹۶)
▫️بشارت و رحمت الهی (بقره/۱۵۶)
▫️محبوب خدا شدن (آلعمران/۱۴۶)
▫️بهرهمندی از معیّت الهی (انفال/۴۶)
▫️صبر در طاعت و عبادت (صافات/۱۰۲، مریم/۶۵)
▫️صبر بر مصیبت (حج/۳۵)
▫️صبر در برابر اذیت و تکذیب دشمنان (ابراهیم/۱۲، انعام/۳۴)
▫️صبر در میدان جنگ (بقره/۱۷۷)
▫️صبر در مسایل اقتصادی و ...(ق/۳۹، بقره/۶۱، قصص/۸۰)
▫️صبر در عبادت خانواده (طه/۱۳۲)
▫️صبر در فراق فرزند (یوسف/۱۸)
▫️صبر در مجالست با تهیدستان جامعه (کهف/۲۸)
▫️صبر فردی، اجتماعی و ...(آلعمران/۲۰۰)
▫️صبر در برابر اهل دنیا (فصلت/۳۵)
▫️سلام فرشتگان برای صابران (رعد/۲۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌐🔵🌐🔵🌐🔵🌐🔵🌐🔵🌐🔵
به کلمه((سوا ٌٕ علیهم)) در آیات زیر دقت کنید.
دوآیه زیر کاملا شبیه است فقط چند کلمه اول سوره بقره با یس متفاوت است.
ان الذین کفروا 👈سوا ٌٕ علیهم أَ انذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون #بقره ۶
و👈سوا ٌٕ علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون #یس ۱۰
سوا ٌٕ علیهم ................ #منافقون ۶
🌐🔵🌐
#تک_مورد 👇
سوا ٌٕ منکم ........... #رعد ۱۰
🌐🔵🌐
سوا ٌٕ علیکم 👈دومورد در وسط آیه ( #اعراف ۱۹۳)و(۱۶ #طور )
سوا ٌٕ علینا👈دومورد (#ابراهیم ۲۱)و(#شعرا ٕ ۱۳۶ )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی
🔹وأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا
🔸 و از آسمان آبى پاك و پاك كننده نازل كرديم .
📗سوره فرقان، آیه ۴۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎇آیة الکرسی، ترتیل
💚وآیاتی از #سوره_مبارکه_بقره
❤️ بسیار زیبا ودلنشین
✅الگوی مناسب ترتیل درمقام کُرد
☸شیخ اسلام_صبحی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 وضعیت آسمان ها و کوه ها در روز قیامت
💢قرآنکریم در سوره معارج آیه هفتم و هشتم میفرماید:
⚜يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ ، وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ .
🟡 روز قیامت همان روزیست که آسمان همچون فلز گداخته میشوند و کوهها مانند پشم رنگین زده شده خواهند بود.
🔸مُهل که در آیه شریفه آمده است بر وزن قفل به معنای فلز گداخته است و گاه به معنای درد خاصی است که در روغن زیتون ته نشین میشود و در اینجا مناسب همان معنای اول است هرچند در مقام تشبیه تفاوت چندانی با هم ندارند .
🔸 عِهن که در آیه شریفه بعدی آمده است به معنای پشم زده شدهایست که رنگین باشد.
✅ آری در آن روز آسمانها از هم متلاشی و ذوب میشود و کوهها در هم کوبیده ، خرد و سپس با تندبادی در فضا پراکنده میگردد؛همچون پشمی که تندباد آن را با خود ببرد.
🔹 چون کوهها رنگهای مختلفی دارند تشبیه به پشمهای رنگین شدهاند.
🔹 و بعد از این ویرانی جهانی نوین ایجاد میگردد و انسانها حیات نوین خود را از سر میگیرند .
🍃 #توصیف_قیامت 🍃
📖 تفسیر نمونه ج ۲۵ ص ۳۰ 📖
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان
....ادامه
⬅️ ۳. #استدلال ابراهیم علیه السلام بر پایه #حیات ( که کنه آن مجهول است ) و #مرگ در موجودات زنده استوار است ؛
🌺به این بیان که #طبیعت نیز موجودات زنده هیچ گونه نقشی نمیتوانند در ایجاد #حیات داشته باشند ؛ به ویژه حیات حیوانی که همراه با شعور و اراده است که به قطع ، امری غیر #مادی شمرده میشود ؛
🌸زیرا طبیعت خود ، #فاقد حیات است و حیات موجودات زنده همان وجود آنان ، و #مرگشان عدم آنان به شمار میآید و چیزی را توان ایجاد خود یا نابود ساختن خود نیست ؛
🌺 بنابراین #احیا و #اماته که از بارزترین و سرنوشت سازترین مسائل در تدبیر امور #انسانها است نمیتواند به هیچ یک از آفریدگان منتسب باشد و فقط به #خداوند متعالی منتسب است .
🌸بسیار روشن است که در این #احتجاج ، سخن در احیا و اماته حقیقی ( احیا به معنای #دمیدن روح مانند نفخ روح در جنین و اماته به معنای #توفّی نفس و گرفتن روح و جان از بدن ) است و نه احیا و اماته مجازی ، #مثل رها ساختن زندانی یا کشتن ؛
🌺اما #نمرود مغالطه و وانمود ساخت که مقصود ، احیا و اماته #مجازی است و یک زندانی را کشته ، دیگری را آزاد ساخت .
🌸روایتی از امام #صادق علیه السلام نشان میدهد که ابراهیم کوشید تا #مغالطه او را دفع کند و از نمرود خواست تا دوباره حیات را به زندانی مقتول بازگرداند ؛
🌺ولی #نومیدی ابراهیم از تنبئه مردم ، وی را بر آن داشت که استدلال نخست را رها ساخته ، #حجت آشکارتری ارائه دهد :
* فانّ الله یاتی بالشمس من المشرق فات بها من المغرب * .
🌸* فاء * تفریع نشان میدهد که این #حجت بر همان ادعای پیشین نمرود مبنی بر ربوبیت مبتنی است تا توهم نشود که #نمرود در احتجاج اول پیروز شده است ؛
🌺همچنین در بیان #برهان دوم ، ابراهیم از به کارگیری تعبیر * ربّی الّذی * پرهیز کرده و تعبیر * #فانّ الله * را به کار برده تا راه را بر مغالطه دوباره نمرود ببندد نمرود نتواند * ربّی * را بر #خویش منطبق سازد .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺