هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معیار عقل
▪️ مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را ذات أقدس الهی در قرآن کریم گاهی خطاب میکند، گاهی اسم را میگوید ما به فلان کس گفتیم، یا میگوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت را هرگز نامش را نمی برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست.
▪️ برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک #حرمت_ویژه ای قائل است و به جان او قسم یاد می کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] این عمر، #عمر_عقلی است. خدا به عقل قسم می خورد که آنها مستانه می روند. انسان به جایی میرسد که عمر او میشود بینه! خدا در مقابل بینه قسم نمی خورد، به خود بینه قسم می خورد، قسم به جان تو اینها به بی راهه میروند، برای اینکه تو #معیار_عقل هستی.
▪️ مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از #مکتب_الهی یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم! درست است که هر چه بشر بخواهد وجود مبارک حضرت می داند؛ اما به هر حال در محضر «الله» یاد گرفت: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ﴾.[11]
▫️ #علم_لدنی علمی نیست در قبال علوم دیگر. ما یک فلسفه داشته باشیم، کلام داشته باشیم، فقه داشته باشیم، اصول داشته باشیم، تاریخ داشته باشیم، علم لدنی داشته باشیم! علم لدنی علمی در قبال فقه و امثال فقه نیست. همین علوم را اگر کسی از لدن، از نزد «الله» بلاواسطه فرا بگیرد، لدنی میشود. نه اینکه یک علم خاصی باشد، موضوع و محمولی داشته باشد. فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ ﴾، ما قرآن را از محضر اساتید یاد می گیریم، ذات أقدس الهی پیغمبر را در محضر خود #عالم_قرآن کرد.
▪️ در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، این «زَهر» و «زَهرَه»؛ مثل «تمر» و «تمره»؛ یکی برای جنس است و آن «تاء» هم برای وحدت است. «تمر» جنس است، «تمرة»؛ یعنی یک خرما. «زَهر» جنس است و «زهرة»؛ یعنی یک شکوفه. این کتاب زَهر الربیع سید جزائری (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) هم همین است، نه «زُهر الربیع». «زَهر»؛ یعنی شکوفه، #شکوفه_بهار. در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی شود، فقط شکوفه است! تا می رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می رسد و همه شکوفه ها را می ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دلآویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[12] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت ها که می بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[13] «اُکُل»؛ یعنی خوردن، خوراکی. میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری! «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل».
[1]. سوره ص, آیه26. [2]. سوره هود, آیات32 و46 و48.
[3]. سوره آل عمران, آیه55؛ سوره مائده، آیه110. [4]. سوره بقره, آیات55 و61؛ سوره مائده22.
[5]. سوره انفال, آیات64 و65 و70. [6]. سوره مائده, آیه41 و67.
[7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29.
[8]. سوره حجر, آیه72. [9]. سوره طه، آیه131. [10]. سوره نساء، آیه113.
[11]. سوره نمل، آیه6. [12]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29.
[13]. سوره رعد، آیه35.
#حرمت_ویژه
#مکتب_الهی
#شکوفه_دنیا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_127 ay sss s.mp3
4.02M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 127
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_127p2.pdf
170.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 127
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_013 ads ss.mp3
7.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1389/07/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_013p2.pdf
190.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1389/07/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی در سال تحصیلی جدید
🔹 روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1400
🔹ادامه مبحث ارث: ساعت 9 صبح
🔹 لازم به ذکر است به دلیل وضعیت موجود حاصله از ویروس کرونا، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
⬅️ #پاسخ_به_سوالات
📝 لطفاً سوالات درسی خود را با موضوع #خارج_فقه به ادمین کانال ارسال نمایید؛ گفتنی است این سوالات پس از جمع آوری و دسته بندی در روز چهارشنبه هر هفته توسط حضرت استاد پاسخ داده خواهد شد.
🆔 @adminesra
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 چراغ هدایت
▪️ وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی» یعنی ذات اقدس الهی علم آورد تا بخش اندیشه #عقل_نظری را به كمال برساند و تزكیه نازل كرد تا بخش انگیزه #عقل_عملی را به كمال برساند. انسانِ اندیشمند پارسا نه بیراهه می رود نه راه كسی را می بندد؛ چنین انسانی #ظرف_دانش است و #چراغ_هدایت. چون ظرف دانش است جا برای اوهام و خیالات نیست و چون چراغ هدایت است جا برای ظلمت و تاریكی نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی موضوعی سایه سار عترت جلسه 9
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 تجلّی اعظم
▪️ مستحضرید كه وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در دعای شب 27 رجب آمده است، #تجلی_اعظم خدای سبحان است.[1] وقتی ما پیامبر را از دست می دهیم قهراً آن تجلّی اعظم از ما گرفته می شود؛ لذا در همین نهج البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛[2] شما كه رحلت كردید وحی تشریعی دیگر منقطع شد. دیگر جبرئیل بیاید، احكامی بیاورد، دستوراتی بیاورد و حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند دیگر نیست.
▪️ چون این چنین است، یعنی با #ارتحال_رسول گرامی چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی شد، این مصیبت می شود #مصیبت_عظمی و این مصداق كامل آن ثُلمهای است كه «لَا یسُدُّهَا شَیءٌ»؛ ثُلمه های دیگر فاجعه های دیگر تا حدودی جبران پذیر هستند، اما #ارتحال_رسول گرامی بی جبران است.
[1]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص178؛ «اللَّهُمَ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّی الْأَعْظَمِ فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ أَنْ...».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه235.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/rsplP
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/12/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
وصف ممتاز پیامبر ص--6.mp3
2.73M
💠 روز بیست و هشتم ماه #صفر 1443
▪️ وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 وصف ممتاز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل كرده است كه درباره ائمه (علیهم السلام) «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم»؛[1] هر وقت ستاره ای از #ستاره_های_ولایت غروب بكند یك ستاره دیگر طلوع می كند. امام اول رحلت كرد امام دوم آن خلأ را پر كرد، امام دوم رحلت كند امام سوم آن خلأ را پر كرد، تا برسد به وجود مبارك ولیعصر (ارواحنا فداه) كه همه خلأها را پر كرده است. فرمود «كُلَّمَا غَابَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْم»؛ هر وقت در كرانه غرب عالم امامی غروب كند و رحلت كند، از كرانه شرق عالم امامی طلوع می كند. اما درباره #نبوت این چنین نیست، اینچنین نیست كه اگر #رسول_خدا رحلت كرده است دیگری بتواند رسول بعدی باشد؛ زیرا آن حضرت #خاتم_انبیا است.
▪️ خاتَم را هم خاتَم گفتند، زیرا خاتَم یعنی مهر. وقتی صفحه نبوت و رسالت تمام شد آن گاه ذات اقدس الهی خاتَم نگاری كرد؛ یعنی مهر زد، دیگر از این به بعد نبوت و رسالتی نیست. گرچه آن حضرت خاتِم هم هست، اما خاتَم بودنش برای آن است كه این انگشتر مهری به دست ذات اقدس الهی بود و خدا این دیوان نبوت را با آمدن آن حضرت مهر كرده است. ولی خود امیر بیان، وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در #وصف_ممتاز_پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرموده است كه «الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ»؛[2] یعنی وجود مبارك رسول گرامی همه انبیای گذشته كه آمدند كمالات آنها را داراست و آنچه را كه گذشته است ایشان مختوم كرد و پایان برد و راه و روش اش او هم این است كه حق را با حق زنده می كند؛ یعنی اگر خدای سبحان به او دستور داد ﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ﴾[3] این سه راه را با حقیقت و حق پیموده است. «﴿ادْعُ إِلی سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ﴾ بالحق، ﴿وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾ بالحق و «الجدال الحسن» بالحق؛ یعنی همان طور كه خدای سبحان آسمان و زمین را با حق خلق كرد كه این مضمون با تعبیرات گوناگون در قرآن كریم آمده كه ﴿خَلَقَ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضَ بِالْحَقّ﴾[4] خدا آسمان و زمین را به حق خلق كرد؛ یعنی باطل در آفرینش آسمان ها نیست، در آفرینش زمین نیست، شریعت پیامبر هم این چنین است.
▪️ وجود مبارك آن حضرت دینش را كه #حق است با حق یاری كرد و علنی كرد و تبلیغ كرد؛ یعنی هرگز از باطل كمك نگرفت تا حق را روشن كند؛ زیرا هدف وسیله را توجیه نمی كند. اگر ما خواستیم به مقصد صحیح برسیم باید از راه صحیح به مقصد صحیح برسیم، از راه باطل به مقصد صحیح رسیدن ممكن نیست. از ضعف مردم، عجز مردم و سوء تشخیص مردم بهره ناصواب بردن این حق را با باطل یاری كردن است، فرمود: «الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ» هدفش حق، راهش هم حق، از #راه_حق، هدف را زنده كرد.
[1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص338.
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه72.
[3]. سوره نحل، آیه125.
[4]. سوره أنعام، آیه73؛ سوره إبراهیم، آیه19؛ سوره نحل، آیه3؛ سوره زمر، آیه5؛ سوره تغابن، آیه3.
#رحلت_رسول_اکرم_ص_و_شهادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#خاتم
#حق_بودن_راه_و_هدف
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 13863/12/16
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 خودسازی
▪️ همه ما تلاش و کوشش ما در #بدن_سازی است. اما آن بدن سازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می شویم, این بدن یا زشت است یا زیبا, یا سیاه روی هستیم خدایی ناکرده یا روسفید.
▪️ ما الآن شبانه روز داریم بدن می سازیم, مگر ما نمی خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی وضو می گیرید آب را به صورت می پاشید, این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ»[1] ما داریم بدن می سازیم. حالا لازم نیست اگر عربی نمی دانید حتماً با آن کلمات بگویید، فارسی بگویید خدایا! صورت ما در قیامت سفید کن! ما داریم بدن می سازیم.
▪️ یک #کار_ابدی است! چرا وجود مبارک #امام_حسن_علیه_السلام موقع نماز که میشد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه»،[2] مثل اینکه آدم یک مار دمان را می بیند دو پهلویش می لرزید, چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می سازیم.
بدن خوب را هم #روح_خوب می سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه» این بدن ساخته می شود.
[1]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69.
[2]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/aMW9w
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/06/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ایمان محض
▪️ از عیون اخبار الرضا (سلام الله علیه) رسیده است كه وقتی مأمون (عَلَیه مِنَ الرَّحْمن مَا یسْتَحِق) از امام هشتم (سلام الله علیه) مسئلت كرد كه #ایمان_محض را تشریح كند و مقابل آن را هم بیان كند، فرمود یكی از چیزهایی كه در محض اسلام و شریعت الهی دخیل است، این است: «وَ الْبَرَاءَةُ مِمَّنْ نَفَی الْأَخْیارَ وَ شَرَّدَهُمْ وَ آوَی الطُّرَدَاءَ اللُّعَنَاءَ وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، آن كه اباذر و امثال اباذر را تبعید كرد, آن كه تبعید شده های پیامبر را به مدینه برگرداند، انسان باید از آنها تبرّی كند، «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیة»، پس در #فرهنگ_قرآن كسی مثل معاویه بود، واقعاً #سفیه است، چون ﴿وَ مَن یرْغَبُ عَن مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ﴾،[1] در نوع این روایت هم ملاحظه می فرمایید كه سخن از شخص نیست، حضرت نمی فرماید معاویه! سخن از مثلِ معاویه است نه خود معاویه.
▫️ در بیان نورانی سیدالشهدا (سلام الله علیه) سخن از مثل یزید است نه یزید، فرمود: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید»[2] در هر عصری, در هر عصری زمام مردم را كسی كه مانند یزید است، بگیرد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ»، این چون حكم, #حكم_جهانی است از همان اول سخن از قانون كلّی است، نفرمود به اینکه چون یزید زمامدار شد: «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ» می فرماید. حالا اینكه اختصاص ندارد، حالا ممكن است بعد از او كسی مثل او باشد.
▪️ در این بیان امام هشتم (سلام الله علیه) هم سخن از شخصِ معاویه نیست، سخن از مثل معاویه است. فرمود: كسی كه مثل معاویه را روی كار می آورد، معاویه #سفیه است، با اینكه معاویه داعیه هوش سیاسی بود؛ یعنی چهل سال او با همه سیاست مداران داخلی و خارجی زد و بند كرد، بیست سال به عنوان والی و نماینده، بیست سال هم به عنوان خلیفه رسمی، چنین كسی امام هشتم او را سفیه می داند، چون در بحث های قبل هم ملاحظه فرمودید، اگر «الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»،[3] عكس نقیضش این است كه «ما لم یعبد به الرحمٰن فلیس بعقل»، اگر كسی در دل خود نیرویی دارد كه با او نتواند #بهشت كسب بكند، این #سفیه است. عقل آن است كه انسان بتواند با آن خدا را عبادت كند و بهشت كسب كند، اگر چیزی با او نشد انسان بهشت كسب كند و عبادت كند، عاقل نیست. می شود سفیه؛ لذا حضرت از همان اول سخن از مثل معاویه و عمرعاص و اینها را به میان می آورد نه شخص اینها؛ حالا اینها در آن عصر بودند، مشابه اینها در عصرهای دیگر [است] كه فرمود: «وَ جَعَلَ الْأَمْوَالَ دُولَةً بَینَ الْأَغْنِیاء»، همان كاری كه در صدر اسلام عده ای كردند: «وَ اسْتَعْمَلَ السُّفَهَاءَ مِثْلَ مُعَاوِیةَ وَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ لَعِینَی رَسُولِ اللَّه (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم)» اینها را رسول الله لعن كرده، «وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْیاعِهِمْ وَ الَّذِینَ حَارَبُوا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین (عَلَیهِ السَّلام) وَ قَتَلُوا الْأَنْصَارَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ أَهْلَ الْفَضْلِ وَ الصَّلَاحِ مِنَ السَّابِقِینَ».[4]
[1]. سوره بقره، آیه130.
[2]. مثیر الأحزان، ص25؛ اللهوف علی قتلی الطفوف(ترجمه فهری)، ص24.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص126.
#فرهنگ_قرآن
#حکم_جهانی
#سفاهت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 8
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_128 ay ss.mp3
4.19M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 128
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_128p2.pdf
182.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 128
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_014 ads ss.mp3
7.24M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1389/07/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_014p2.pdf
172.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1389/07/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رضوان الهی
▪️ #امام_رضا (صلوات الله و سلامه علیه)؛ هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی کند و کسی از چیزی راضی نمی شود و نعمتی به هیچ کس نمی رسد که او خوشحال بشود مگر به وساطت رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، #مظهر_رضوان، این است! اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد دیگری را راضی کرد، به وساطت رضاست؛ اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، به وساطت رضاست؛ اگر جاهلی عالِم شد، به وساطت رضاست و اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت رضاست؛ اصلاً رضا معنایش همین است. آن که راضی است و #مظهر_رضای_الهی است، یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمی شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه).
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/Uloat
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به اولین اجلاسیه مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد مقدس
تاریخ: 1396/07/19
🆔 @a_javadiamoli_esra