معروف و منکر.mp3
1.72M
💠 روز شانزدهم ماه #محرم 1445
🔹
معروف و منکر#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 معروف و منکر
🔹 ﴿وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ﴾؛ «معروف» یعنی چیزی كه نزد #عقل معرفه است، نزد #نقل معرفه است. اگر چیزی نزد عقل معرفه بود یعنی عقل آن را به رسمیت شناخت و نیز نزد نقل معرفه بود یعنی نقل و روایات آن را به رسمیت شناختند، این عقل و نقل، دلیل شرعی اند و كاشف از این هستند كه این نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و شارع آن را به رسمیت می شناسد؛ این می شود معروف.
🔹 و اگر چیزی نزد #عقل به رسمیت شناخته نشد و نزد روایات و #نقل به رسمیت شناخته نشد، این چون به رسمیت شناخته نشد، كشف می كنیم كه نزد صاحب شریعت، نكره است; یعنی صاحب شریعت آن را به رسمیت نمی شناسد. این نه یعنی اینكه علم به آن ندارد، خب اگر علم به آن نداشته باشد چگونه نهی می كند و تحریم می كند؟!
#معروف یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته شده است و #منكر یعنی چیزی كه نزد صاحب شریعت به رسمیت شناخته نشده است و این در همه
ادیان الهیبوده است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 4 تاریخ: 1391/12/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فراگیری پیام
🔹 پیام نهضت حسینی فراگیر است و اختصاص به زمان خاص ندارد. حسین بن علی (علیه السلام) در جایی فرموده است؛ «و علی الإسلام السّلام إذ قد بلیت الأمّة براع مثل یزید».... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
فراگیری پیام
🔹 همان طور که قبلا ً اشاره شد، پیام نهضت حسینی فراگیر است و اختصاص به زمان خاص ندارد. حسین بن علی (علیه السلام) در جایی فرموده است؛ «و علی الإسلام السّلام إذ قد بلیت الأمّة براع مثل یزید»؛ «وقتی هیئت حاکمه ملّتی مثل یزید شد، باید اسلام را وداع کرد و دیگر اسلامی باقی نمی ماند». این سخن سیّد الشّهدا سه ضلعی است: ناظر به قبل از حادثه کربلا، ناظر به زمان معاصر آن حضرت (علیه السلام) و نیز ناظر به زمان پس از کربلاست.
🔹 حضرت حسین بن علی (علیه السلام) فرمودند: که هر گاه زمامدار مردم، مثل یزید شد، در آن حال اسلام رخت بر می بندد. بنابراین، هر اندازه ساده اندیشان بگویند: دین با سیاست کاری ندارد و ما به دینمان می پردازیم و کاری به سیاست نداریم، سیاست بازان مکّار می گویند: ما با شما و با دینتان کار داریم و شما باید دین را به میل ما بفهمید و اگر اهل فتوا هستید، طبق خواسته ما فتوا بدهید و تمام کارهای ما را تصدیق کنید و کارهای ما را مطابق با دین خدا بدانید؛ اگرچه کسی که مسؤول فتوا یا قضاست، «شریح قاضی» باشد. او نیز می گفت که دین با سیاست کاری ندارد، اما سیاست او را رها نکرد؛ بلکه سیاستمداران مکّار به او گفتند: تو باید به سود ما فتوا بدهی و حسین بن علی (علیه السلام) را مهدور الدّم بدانی و با فتوای تو باید عدّه ای به کربلا بیایند... .
🔹 عصر قبل از کربلا همان دورانی است که معاویه حاکم بود و عصر خود کربلا زمان حکومت یزید بود و عصر پس از آن وقتی بود که مروان و حجّاج و... حکومت می کردند. امام حسین (علیه السلام) در بخش های دیگر سخنان خود فرموده است: «مثلى لا یبایع مثله»؛ «کسی که مانند من فکر می کند، با کسی که مانند یزید فکر می کند، بیعت نمی کند».
از آن جهت که اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) یک نورند، هیچ یک از آن ذوات مقدس با حاکم جائر عصر خود، مختارانه بیعت نکردند و هرگز سلطه ظالمانه امویان، مروانیان و عباسیان را مشروع نمی دانستند و آن را در خور قبول تلقّی نمی نمودند.
🔹 از گفتار و کردار حسین بن علی (علیه السلام) معلوم می شود که او جزو مردان الهی ای است که درباره سه عصر و سه نسل می اندیشد. او تنها عصر خود را نمی بیند، بلکه گذشتگان و آیندگان خود را نیز می نگرد؛ یعنی تمام جوامع بشری را ملحوظ می دارد... .
مردان با تقوا از یک سو به فکر آمرزش گذشتگان هستند و از سوی دیگر به فکر خودشان هستند که کار نیک بکنند و از سوی سوم به فکر فرزندان و نسل آینده هستند که صالح شوند؛ « و أصلح لی فی ذرّیتی » ؛ «فرزندان مرا صالح کن». هم نام من بماند و بدنام نشوم، هم خیر آن ها به من برسد.
🔹 سخنان امام حسین (علیه السلام) نشان می دهد که نهضت حسینی، سنّت الهی بوده است، نه جریان شخصی؛ زیرا آن حضرت، سخن از مثل خود و مثل یزید دارد، نه از شخص خود و شخص یزید. بنابراین،
پیام نهضت کربلا محدود به زمان خاص نیست، بلکه نسبت به گذشته و حال و آینده جریان دارد.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص91 تا 93
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد ـ ادامه مبحث شرح نهج البلاغه، این هفته نیز طبق روال پنجشنبه ها ساعت 10 صبح به صورت مجازی برگزار می گردد. سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir سامانه مجازی آموزش: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #اطلاعیه 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
https://tv.esra.ir
سامانه مجازی آموزش:
https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره755
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
پرهیز از روزه: رسول خدا (ص) فرمود:... سزاوار نیست میزبانان روزه بگیرند، مگر با اجازه مهمانشان؛ مبادا مهمان شرم كند و با آنكه به غذا میل دارد برای رعایت ایشان آن را ترك كند. [1]
[1]. ... وَ لا ینْبَغِى لَهُمْ أَنْ یصُومُوا إِلاَّ بِإِذْنِ ضَیفِهِمْ لِئَلاّ یحْتَشِمَهُمْ فَیشْتَهِىَ الطَّعَامَ فَیتْرُكَهُ لِمَكَانِهِم (علل الشرائع، ص384).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 384
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل #محبت_علی (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:صبح امروز (پنجشنبه 12 مرداد ماه) جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت مجازی برگزار گردید. در این جلسه آیت الله العظمی جوادی آملی به ادامه مبحث شرح نهج البلاغه ـ حکمت 111 ـ پرداختند. ایشان بیان داشتند: صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل #محبت_علی (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است. 🔹 این گونه از تعبیرها که نشانه تشبیه و تمثیل را هم به همراه دارد ریشه قرآنی دارد. قرآن را خدای سبحان با یک اوصاف علمی معرفی کرد و یک سلسله اوصاف تشبیهی و تنزیهی. آن اوصاف علمی اش این است که این وحی الهی است و شبیه پذیر نیست، آوردن مثل آن هیچ ممکن نیست، یک سلسله بیان هایی هم درباره بزرگداشت قرآن به صورت تشبیه و تمثیل ذکر شده که ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛ یعنی اگر کوه عاقل بود و می توانست تحمل کند، با همه صلابت و قدرتی که داشت مقدورش نبود، همین حقیقت درباره انسان کامل و معصوم یعنی #اهل_بیت_علیهم_السلام که عِدل قرآن اند، مثل قرآن اند، حقیقت قرآن در حقیقت اینها ظهور و نفوذ تام دارد، وارد شده است... . 🔹 حضرت امیرالمومنین نشانه اهل بیتی بودن و علوی بودن را در آن وصیت دوم ذکر کرد...: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَابا»، و«مَنْ تَوَلَّانَا فَلْیلْبَسْ لِلْمِحَنِ إِهَابا»، «مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَا بِلِسَانِهِ ... فِی أَسْفَلِ دَرَكٍ مِنَ النَّارِ»؛... جریان فقر هرگز به این معنا نیست که انسان فقر مادی که با بی آبرویی همراه است آن جزء خواص شیعیان اهل بیت باشد که فرمود: «مَنْ أَحَبَّنَا» برای فقر آماده باشد. این فقر را خود حضرت امیر فرمود: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» سوط یعنی تازیانه. خدا هیچ ملتی را با تازیانه ای دردناک تر از فقر نزد. چه فرد چه ملت، خدا نکند که محتاج به فقر باشند. باید همه مخصوصاً مسئولین باید #عاقلانه و #عادلانه کوشش بکنند که نیاز جامعه را برطرف کنند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان اظهار داشتند: حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، ... و درباره تشبیه هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و #تجلی_الهی که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد #علوی باشد، متلاشی می شود. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1749166 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/05/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فروغ الهی
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فروغ الهی
🔹 آن مثال هایی که گفته شد ما #آیات_تکوینی داریم، مثل اینکه چمن آیت و نشانه آب است، چمن آب را نشان می دهد! اینطور نیست که در آیت بودن محتاج به آب باشد؛ اما #هر_شیئی در هر کاری اگر بخواهد اثری داشته باشد، به وسیله ذات اقدس الهی است.
🔹 آیینه اگر بخواهد یک صورتی را نشان بدهد مستقل نیست، چون فقر ذاتی اوست. اگر سماء بخواهد #آیت_حق باشد، چه اینکه هست؛ زمین بخواهد آیت حق باشد، چه اینکه هست؛ در آیت بودن هم محتاج به اوست.
او با یک دست آیینه ساخت، با دست دیگر اثر خود را در آیینه نشان داد، با دست های بی دستی خود ـ چشم ما را به طرف آیینه آشنا کرد، با دست بی دستی خود ما آثار او را در آسمان ها و زمین می بینیم، این خداست!
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود ٭٭٭ یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
↙️ لینک آپارات:
https://aparat.com/v/tWJ5O
↙️ صوت و متن کامل:
https://b2n.ir/u81428
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 2
تاریخ: 1394/12/09
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصحاب فیل
🔹 اين سوره مبارکه، مسئله قصد تخريب ابرهه را بازگو کرد و به قدری اين داستان، مشهود و مسلّم بود که خدا از آن به رؤيت ياد می کند: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾. اينها به جای اينکه ارباب فيل باشند #اصحاب_فيل شدند! از تعبير اصحاب فيل معلوم می شود که صحابت آنها با همين حيوان بود؛
کسانی که ﴿كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ هستند، صحابتشان با حيوان است اصحاب حيوان اند و مصاحب حيوان اند.
🔹 ذات اقدس الهي در اين سوره مشخص کرد که به اصحاب فيل آسيب رساند؛ دو کار رسمی را در اين سوره مشخص کرد: يکی اينکه خدا آن نقشه را نقش بر آب کرد و يکی اينکه نقاشان را به زمين زد. يکی اينکه فرمود: ﴿أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيلِ﴾ که اصحاب فيل را چه کرد، آن را می فرمايد: ﴿وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابيلَ ٭ تَرْميهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ﴾؛ اما اينکه کيد و نقشه مشئوم آنها را چه کرد؟ فرمود: ﴿أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ في تَضْليلٍ﴾؛ اينها راهشان را گم کردند.
🔹 وقتی نقشه اي، تصميمی، هنری به مقصد نرسد، در بين راه گم می شود؛ اين نقشه را اين سياست مشئوم را اين کار مرموز و باطل را ذات اقدس الهی گم کرد. کيد اينها که نقشه بود، گم شد؛ چه کسی آن را گم کرد و پراکنده کرد و در دسترس قرار نداد و از ذهن ها دور کرد؟ ذات اقدس الهی.
#نزول_عذاب_بر_اصحاب_فیل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فیل
تاریخ: 1398/01/18
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی
🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، #تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
شناسایی حیات و مرگ واقعی
🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، #تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است.
همه انسان ها با این معانی و مفاهیم در ارتباطند و اگر آن ها را از هم تشخیص دهند، به دنبال مصداق صحیح آن حرکت می کنند؛ وگرنه گرفتار مغالطه در عمل خواهند شد.
همه می خواهند بفهمند که حق یعنی چه و باطل چیست تا حق را پذیرفته، از باطل فاصله بگیرند. نیز همگان در صدد هستند بدانند که صدق و کذب چیست تا صادق شوند و از کذب پرهیز کنند. همچنین تمایل دارند بفهمند که عزّت و کرامت و ذلّت و لئامت در چیست تا عزیزانه و کریمانه زندگی کنند و از زندگی ذلّت بار و لئیمانه بپرهیزند... .
🔹 خداوند در قرآن فرموده است: عده ای را شما ظاهراً خردمند، بصیر و شنوا می پندارید، امّا آن ها سفیه، کور و کرند و گروهی را راستگو می دانید، امّا آن ها دروغگویند و برخی را محق می دانید، ولی آن ها باطل گرایند و سرانجام می فرماید: و گروهی را زنده می دانید، حال آن که آن ها مرده اند؛ ...
🔹 سالار شهیدان (سلام الله علیه) مانند آباء گرامی و خاندان کریمش تا می توانستند از راه تعلیم و تزکیه و پند و اندرز، این گونه از معانی را برای عموم مردم تشریح می کردند. در آن عصر و زمان، داعیه داران فراوان بودند، به گونه ای که سردمداران حکومت اموی از یک سو سخن می گفتند و خاندان اهل بیت (علیه السلام) از سوی دیگر... .
🔹 وقتی حسین بن علی (علیه السلام) در چنین فضایی سخنرانی و موعظه را بی اثر یافتند و یقین کردند که تنها خون می تواند جامعه را روشن کند، دست به نهضت عاشورا زدند و در جریان عاشورا آن مطلب کلیدی را به مردم فهماندند. وقتی #کلید_فرهنگ دین به دست مردم داده شد، مردم با آن درِ مکتب فرهنگ دین را باز می کنند و گنجینه ها را در این مکتب می بینند؛ آنگاه مصادیق عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت، استقلال و وابستگی و امنیّت و ناامنی و سرانجام، حقّ و باطل را می شناسند. بنابراین، تشخیص مرگ و حیات واقعی، قهراً تمییز صدق و کذب، حق و باطل، عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت و ... را در پی دارد.
حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به یاران و سلحشوران خود فرمودند: دیگران مرگ را پایان خط زندگی می دانند، ولی من آن را سر پل و آغاز حرکت جدید می دانم؛ «فما الموت إلاّ قنطرة ...» ... .
🔹 اگر کسی عند الله بود، مانند فرشته زندگی می کند. ... بدن با نان و گوشت تغذیه می کند، امّا جان مجرّد با علم و اندیشه تغذیه می شود. فرشته ها با علم و اندیشه، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل تغذیه می شوند و
شهدا نیز با این امور زنده اندو نزد خدا روزی می خورند. آنان بدن دارند، امّا ابدان آنان مناسب با نشأه حیات آن هاست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص94 تا 98 #بر_آستان_اندیشه #محرم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره756
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
7. مهمانان
ادب مهمان نوازی
اطعام مهمان سرزده و دعوت شده: امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت نزد تو آمد آنچه در خانه داری برایش بیاور و هرگاه وی را دعوت كردی برای پذیرایی از او بكوش. [1]
امام صادق (ع) فرمود: هرگاه برادرت بر تو وارد شد نگو آیا امروز چیزی خورده ای؟ بلكه آنچه در خانه داری برایش بیاور، چون بخشنده به تمام معنا كسی است كه آنچه نزدش باشد ببخشد. [2]
[1]. إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فَأْتِهِ بِمَا عِنْدَكَ وَ إِذَا دَعَوْتَهُ فَتَكَلَّفْ لَه (الكافى، ج6، ص276؛ المحاسن، ج2، ص410).
[2]. ... لا تَقُلْ لأَخِیكَ إِذَا دَخَلَ عَلَیكَ: أَكَلْتَ الْیوْمَ شَیئاً؟ وَ لَكِنْ قَرِّبْ إِلَیهِ مَا عِنْدَكَ، فَإِنَّ الْجَوَادَ كُلَّ الْجَوَادِ مَنْ بَذَلَ مَا عِنْدَه (مستطرفات السرائر، ص579؛ بحار الانوار، ج72، ص455).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 385
مرکز بین المللی نشر اسراء
🌐 https://nashresra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
ندای جاوید▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می کنند همین #پیام_ گودال_کربلا را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتاراین جنگ ها نمی شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #محرم 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ندای جاوید▫️ سالار شهیدان همانند قرآن کریم در سه منطقه پیام دارد: 1️⃣ منطقه اوّل، دایره اسلام و مسلمان هاست که جامعه اسلامی، بهره های فراوانی از نهضت حسین بن علی (سلام الله علیهما) برد و می برد؛ 2️⃣ قلمرو دوم، منطقه توحیدی است، اعم از مسلمان ها، مسیحی ها، کلیمی ها، زرتشتی ها و سایر فِرق که خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند؛ 3️⃣ منطقه سوم، منطقه بین المللی و جهان انسانیت است، اعم از ملحد و موحّد، مشرک و موحّد، مسیحی و کلیمی و مسلمان و مانند آن. ▫️ بخش سوم، با جامعه انسانی کار دارد؛ زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن، #محبوب_هر_انسانی است، لذا حضرت در قتلگاه، پیام منطقه سوم را بیان کرد. اگر در ظهر عاشورا نماز خواند، عده ای هم به او اقتدا کردند که این مخصوص حوزه اسلامی است و اگر با سرش راهبِ دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده اش در قتلگاه، این پیام را به جهان انسانیت داد ولو به مشرکان ولو به کمونیست ها که «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ»؛ این #پیام_آخرین_لحظات حسین بن علی است که شما این منطقه سوم یعنی منطقه انسانیت را حفظ کنید! ▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می کنند همین #پیام_گودال_کربلا را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتار این جنگ ها نمی شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. ↙️ لینک آپارات: https://www.aparat.com/v/e9aoY ↙️ متن کامل پیام: https://b2n.ir/h77101 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ_محرم 📚 پيام به همایش محرم و خیر جمعی تاریخ: 1395/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
عبرت مشروطه.mp3
1.41M
💠 روز هجدهم ماه #محرم 1445
🔹 عبرت مشروطه
#کیفیت_صوت_پایین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عبرت مشروطه
🔹 اگر كسی بخواهد وضع كنونی به #سرنوشت_مشئوم_مشروطیت مبتلا نشود باید جریان مشروطیت را خوب بخواند و برای اینكه جریان مشروطیت تكرار نشود باید جریان حكومت حضرت امیر (سلام الله علیه) را خوب بررسی كند و برای اینكه جریان حكومت حضرت امیر پیش نیاید باید سخنان خود حضرت امیر (سلام الله علیه) را درباره #فرزندان_انبیای_ابراهیمی تحلیل كند.
🔹 در همان #خطبه_قاصعه این جریان را مبسوطاً بازگو می كند. آن روز دو امپراطوری بزرگ روی زمین حكومت می كردند: یكی امپراطوری روم بود و یكی امپراطوری ایران؛ از امپراطوری ایران به عنوان «اكاسره» یاد می كردند یعنی كسراها و سلاطین ایران و از امپراطوری روم به عنوان «قیاصره» یاد می كردند یعنی قیصرها و حكام روم.
در نهج البلاغه آمده است كه فرمود این اكاسره و قیاصره یعنی این دو ابرقدرت روی زمین در آن روز، حكومت انبیای ابراهیمی را با فراموش كردن اصول ارزشی و تضعیف آن اصول پذیرفته شده الهی ساقط كردند و دوباره حكومت جاهلیت را مستقر كردند، بعد این فرزندان انبیا را اصحاب دبر و وبر كردند یعنی اینها را چاروادار كردند.
این طور نبود كه حالا اگر كسراهای ایران یا قیصرهای روم بیایند و حكومت اسلامی را بر اندازند، به اینها پست و سمت بدهند!
🔹 #وحدت_ملی از بهترین ذخیره هاست؛ #امنیت_ملی از بهترین ذخیره هاست. ما برای اینكه این حكومتمان _ ان شاء الله _ تا ظهور صاحب اصیل و اصلی اش بماند،
1️⃣ باید مواظب باشیم خاطره تلخ مشروطیت تكرار نشود (یك)
2️⃣ و برای اینكه به آن حوادث مبتلا نشویم باید حكومت عصر علوی را خوب تحلیل كنیم (دو)
3️⃣ و بهترین راه برای تحلیل حكومت، بیان خود حضرت امیر است كه فرمود برای اینكه به سرنوشت فرزندان انبیای ابراهیمی مبتلا نشوید وحدت ملی را رها نكنید (سه).
#صدور_فرمان_مشروطیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سخنرانی در جمع فرماندهان نظامی
تاریخ: 1379/04/11
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
مژده خواهی شهیدان
🔹 بر پایه رهنمود قرآن کریم، شهدا از خداوند #مژده_ویژه می طلبند؛ ﴿وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم﴾... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
مژده خواهی شهیدان
🔹 بر پایه رهنمود قرآن کریم، شهدا از خداوند #مژده_ویژه می طلبند؛ ﴿وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم﴾ ؛ ...
حسین بن علی (علیه السلام) که #سر_سلسله_آزادمردان عالم و شهداست، از حضرت باری تعالی استبشار می کند و در آن عالم از خدا می خواهد و از او طلب می کند که آیا راه من رهروانی دارد یا نه؟...
🔹 همین استبشار را نیز سایر شهدا از خداوند دارند. آنان به خدا عرض می کنند: خدایا! به ما مژده بده که آیا آن ها که راهیان راه ما هستند آمدند یا نه؟ به مقصد رسیدند یا نه؟ تعبیر ﴿بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم﴾ عدم ملکه است. عدم ملکه اصطلاحاً به چیزی گفته می شود که شأنیّت چیزی را دارد و آماده است، ولی فعلا ً آن را ندارد. مثلا ً درباره اتومبیلی که در منزل پارک شده، گفته نمی شود: هنوز به مقصد نرسیده است، چون او اصلا ً راه نیفتاده تا بخواهد به مقصد برسد؛ امّا درباره اتومبیلی که در بین راه است، می توان گفت: او هنوز به مقصد نرسیده است.
🔹 قرآن کریم فرمود: شهدا به خدا عرض می کنند: آیا راهیان راه ما رسیده اند یا هنوز نرسیده اند؟ خداوند به آن ها بشارت می دهد که کدام گروه رسیده اند و کدام دسته هنوز در راهند.
از این جا معلوم می شود که #مخاطب_پیام_کربلا و سیّد الشّهدا (علیه السلام) کیست. خود امام حسین (علیه السلام) که سیّد شهیدان است از خدا بشارت طلب می کند. راستی، ایشان حال چه کسی را می پرسد؟ آیا حال کسی که فقط منتظر است تا روز عاشورا عَلَم یا آهن سرد بی خاصیت را حرکت دهد یا حال کسی که در مکتب و فرهنگ او شرکت و پیام او را ادراک می کند و مقصد وی را منتشر و آن را به دیگران منتقل می کند.
این شأن بزرگی است که انسان به مقامی برسد که حسین بن علی (علیه السلام) از خدا سؤال کند:
آیا فلان شخص آمده است یا نه یا فلان شخص در چه شرایطی است؟
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص98 و 99
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra