eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فاطمه سلام الله علیها، کوثر قرآن کریم است / چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با ایام فاطمیه، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور پنج شنبه نهم آذر 1402 با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فاطمه سلام الله علیها، کوثر قرآن کریم است / چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با ایام فاطمیه، سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی با جمعی از جوانان و علاقه مند به معارف الهی خارج از کشور پنج شنبه نهم آذر 1402 با موضوع «مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها» به صورت آنلاین برگزار گردید. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: بشریت تشنه این است که بداند در این جهان چه خبر است، از کجا آمده، چه کسی او را آفریده و مقصد کجاست و به کجا می رود، چه باید کرد که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد تا بتوانند با در کنار یکدیگر زندگی کنند. 🔸 فاطمه زهرا سلام الله علیها، این سه بخش است تا تشنگی جهان شناسی، جامعه شناسی و فرد شناسی را درمان کرده و با کلمات و بیانات خود سیراب کند. درباره نظام هستی، این اصل آفرینش و کوثر اهل بیت فرمود هیچ موجودی، هستی او عین ذات او نیست جز خداوند. 🔸 شبهه ای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق می کرد یا این جهان را باید از «من شیء» می آفرید یا نقیض آن که «من لا شیء» هست و این دو محال است پس آفرینش محال است چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست»، زهرای اطهر به این شبهه در خود پاسخ دادند که شما اصلا نقیض را نفهمیده اید، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! لذا می گوییم خداوند خلق کرد اما «لا من شیء». این مبدع است. خدا عالم را از چیزی خلق نکرد، نوآوری کرد. چون نوآوری کرد، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء»! 🔸 قرآن که هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیشتر از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و در کنار یکدیگر به آرامی زندگی کنند. کوثر این قرآن است، و چون جامعه بشری از این کوثر محروم بود، همواره درگیر جنگ و خونریزی است، قبلا جنگ های جهانی و الان نیز جنگ در و ، اگر دستورات قرآن و عترت و انبیای الهی عمل می شد، ما جنگ غزه را نداشتیم! 🔸 بیان کوثر قرآن این است که ما امام می‌خواهیم اما آیا امام ما علم ماست یا عقل؟ علم قدرت ندارد که امامت ما را بر عهده بگیرد، از علم کاری ساخته نیست، علم فقط چراغ است نه صراط... . 🔸 ایشان در پایان با بیان اینکه باید و درس بیاموزند، به سوالات برخی علاقه مندان از کشورهای اسیایی و اروپایی پاسخ گفتند و در پاسخ به اینکه اولویت مبغلین اروپایی چه می تواند باشد بیان داشتند وظیفه ما این است که را بپذیریم تا عقل، علم را رهبری کند، در این صورت می دانیم که جهان ناظمی دارد که آن خداست و بشر برنامه دارد که آن هستند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2072569 📚 سخنرانی مجازی با موضوع مقام و شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها تاریخ: 1402/09/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان پناه دادن، از دستورهای قرآنی است، چنان‌كه می‌فرماید: «و اگر یكی از آن مشركان محارب از تو امان خواست تا نزد تو آید (و از محتوای دعوتت باخبر شود) او را امان ده تا نزد تو آید و كلام خدا را بشنود و با آن آشنا شود. سپس او را به جای امنش برسان» [1] و این، از صفات الهی است، چنان‌كه در دعاهای پیشوایان دین آمده است: ای كسی كه بیچارگان وی را می‌خوانند و سپس به آنان پاسخ می‌دهد و وحشت‌زدگان به وی پناه می‌برند و به آنان امان می‌دهد. [2] [1]. ﴿و اِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِكینَ استَجارَكَ فَاَجِرهُ حَتّىٰ یسمَعَ كَلـٰمَ اللهِ ثُمَّ اَبلِغهُ مَأمَنَهُ﴾ (سورهٴ توبه، آیهٴ 6). [2]. یا مَنْ دَعَاهُ الْمُضْطَرُّونَ فَأَجَابَهُمْ وَ الْتَجَأَ إِلَیهِ الْخَائِفُونَ فَآمَنَهُمْ (مصباح المتهجد، ص516). 📚 مفاتیح الحیات ص 423 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بصیرت
🔹 «بصیرت» را قرآن و عترت به خوبی معنا کرده ‌اند. قرآن کریم انبیا و اولیای الهی را «بصیر» می ‌داند؛ ابراهیم خلیل را، اسحاق را، یعقوب (علیهم السلام) را قرآن کریم ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾ می‌ داند. قرآن کریم، را سرمایه طی طریق و رسیدن به مقصود و شهودِ مقصود در مقصد می ‌داند. 🔹 «بصیرت» در فرهنگ قرآن کریم، به معنای بینایی در برابر نابینایی نیست، «بصیرت» به معنای و در برابر کم ‌بینی و نزدیک ‌بینی است؛ آن ‌که نزدیک را می ‌بیند و دور را نمی ‌بیند کور است، آن ‌که ظاهر را می ‌بیند و باطن را نمی‌ نگرد کور است. 🔹 بصیر، کسی است که گذشته از دنیا یعنی «دار الحرکة»، «دار القرار» را هم می ‌بیند، نتیجه را هم می ‌بیند، پایان کار را هم می ‌نگرد. آن ‌که اهل دنیاست، رخدادهای تلخ و شیرین را تماشا می ‌کند؛ اما آن‌ که اهل آخرت و بصیرت است، رخدادهای تلخ و شیرین را مکتب و مدرَس می ‌داند و از آنها عبرت می ‌گیرد. 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1399/03/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان ... رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه به خدا پناه ببرد به وی پناه دهید. [1] امام صادق (ع) نیز فرمود: ما پناه كسی هستیم كه به ما پناه آورد. [2] وقتی خلافت عثمان دچار آشفتگی شد، از امیرمؤمنان علی (ع) یاری طلبید و به وی پناه آورد. آن حضرت نیز از او دفاع كرد، گرچه سودی نبخشید. [3] [1]. مَنِ اسْتَعَاذَ بِاللَّه ِعَزَّ وَ جَلَّ فَأَعِیذُوهُ (اعلام الدین، ص350). [2]. ... وَ نَحْنُ كَهْفٌ لِمَنِ الْتَجَأَ إِلَینَا (كشف الغمة، ج2، ص422؛ بحار الانوار، ج50، ص299). [3]. ... فَلَمّا انْتَقَضَ عَلَی عُثْمَان أمْرُه اسْتَصْرَخَ عَلیاً وَ لاذَ بِهِ وَ أَلقَی زِمَام أمْرِهِ إلَیه فَدَافَعَ عَنْهُ حَیثُ لا ینْفَعُ الدِّفَاع... (شرح نهج البلاغة، ابن ابی‌الحدید، ج9، ص26). 📚 مفاتیح الحیات ص 423 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 گوهر بی همتا

🔹 از جمله گوهرهای بی همتا که در اقیانوس وجود مؤمنان صالح، پروریده می شود، و پیامبر خدا (ص) است که وجودِ بلند آنان فراهم آمده از عقیده ای الهی، اخلاقی ملکوتی و اعمالی صالح است... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 گوهر بی همتا

🔹 اگر آدمی را به کوهی بلند مانند کنیم، عقیده، اخلاق و اعمال او نیز به ترتیب، قلّه، سینه و دامنه این کوه است و از این رو آن امورِ دخیل در (عقیده، اخلاق، اعمال) را «جِبِلّی» او می نامند؛ زیرا همگی بسان جَبَل و کوه، استوار است و در بقای هویت آدمی، نقش دارد و هر آنچه غیر از این امورِ فطری و جبلّی، اگر چه سخت و بلند بنماید، همچون تلّی از شن در کویری سوزان است که گردبادی آن را فراهم آورده و گردبادِ دیگری آن را فرو می ریزد. 🔹 پس درون این توده های سست شنی، برای ایجاد گوهرهای گرانبها و چشمه های گوارا، نه ظرفیتی وجود دارد و نه مهلتی. همچنان که در میان حوض ها و استخرهای آب از هیچ عنصر گرانبها، خبری نیست و جز از کوه های رفیع و یا اقیانوس های عمیق، انتظار معادنِ طلا و گوهرهای گرانبها نمی رود. 🔹 از جمله گوهرهای بی همتا که در اقیانوس وجود مؤمنان صالح، پروریده می شود، و پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است که وجودِ بلند آنان فراهم آمده از عقیده ای الهی، اخلاقی ملکوتی و اعمالی صالح است و هرکس که پیرو و دوستدار چنین خاندانی باشد، در بخش های عقیده و اخلاق و اعمال نیز رو به آن سو دارد و در آن مسیر، حرکت می کند. 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، جلد 14 (صورت و سیرت انسان در قرآن)، ص 345 و 346. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دشمن بی رحم
🔹 هیچ كسی دشمن ما نیست، مگر همان و ما! این مارهای سمّی این عقرب های سمّی، بدترین دشمن انسان هستند ولی دیدید خیلی ها با آنها كنار می‌ آیند، در هند و غیر هند دیدید بعضی ها با مار سمّی زندگی می ‌كنند، چندین عقرب را در سر و صورت خود جا می ‌دهند، با عقرب می ‌شود كنار آمد، با مار سمّی می‌شود كنار آمد؛ اما با این نمی‌ شود كنار آمد، با نمی‌شود كنار آمد، با نمی‌شود كنار آمد. 🔹 آدم یك مقدار با این مار سمّی كنار بیاید، این نیشی به آدم نمی‌ زند؛ اما این ، اگر یک بار آدم به حرف او گوش بدهد، او بگوید به این نگاه كن، اگر آدم نگاه كرد، مگر رها می ‌كند؟! می ‌گوید بار دیگر، بار دیگر! می گوید این را بگیر، اگر آدم گرفت مگر رها می‌ كند؟! هر اندازه كه انسان از این نفس اطاعت كند، او یك قدم جلوتر می ‌آید. 🔹 چقدر این سخن پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) زیباست! فرمود: «أَعدَی عَدُوَّكَ نَفسُكَ الَّتِی بَینَ جَنبَیكَ». این و ، نه تنها مثل مار و عقرب نیست _ بلکه بدتر است _ نظیر هم نیست، برای اینكه آنها از آدم آب و خاك می‌ خواهند، نفت و گاز می ‌خواهند، جان آدم را می ‌خواهند، بیش از این كه کاری با آدم ندارند! می خواهند آدم را بكشند، منابع را هم ببرند، دیگر غیر از این نیست؛ اما این نفس كه نمی‌ خواهد منابع ما را ببرد، این نفس كه نمی ‌خواهد ما را بكشد، این می ‌خواهد آبروی ما را ببرد! تمام تلاش و كوشش این است كه ﴿لِیسُوؤُا وُجُوهَكُمْ﴾. 🔹 این قصه حضرت همین بود؛ فرمود بالأخره لباس اینها را در آورد! تنها كار او این است كه آدم را «مسلوب الحیثیه» كند، نه تنها ایمان را بگیرد! خب با كفار هم در می ‌افتد، كافر كه ایمان ندارد، تا این غرور و هوس، ایمان آنها را بگیرد، می ‌خواهد اینها را هم كند. آدمِ «مسلوب الحیثیه» هر روز تَمنّی مرگ دارد و نمی ‌میرد! آدم بی آبرو زندگی را می‌ خواهد چه كند، چطور زندگی كند؟ یك عذاب الیم است! فرمود تمام تلاش و كوشش این غرور و خودخواهی و نفس این است كه ﴿لِیسُوؤُا وُجُوهَكُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 20 تاریخ: 1393/08/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند به علت اختلال امروز در شبکه ، برای شرکت در کلاس درس از سامانه تلویزیون اینترنتی استفاده نمایند. ↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : https://tv.esra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان صلاحیت هر مؤمن برای پناه دادن رسول خدا (ص) فرمود: پناه الهی برای همه یكسان است و كمترین فرد از مؤمنان می ‌تواند به كسی امان (پناه) بدهد؛ [1] همچنین فرمود: مسلمانان در برابر بیگانگان یكپارچه ‌اند، پایین ‌ترینشان بر آنان امان می‌ دهد (: همه باید آن را بپذیرند). [2] [1]. إِنَّ ذِمَّةَ اللَّهِ واحدةٌ یجِیرُ عَلَیهِمْ أَدْنَاهُم (مكاتیب الرسول، ج3، ص23). [2]. الْمُسْلِمُونَ یدٌ عَلَی مَنْ سِوَاهُمْ یجِیرُ عَلَیهِمْ أَدْنَاهُمْ (الأمالی، طوسی، ص263). 📚 مفاتیح الحیات ص 423 و 424 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 خود بزرگ بینی

🔹 حرف این است كه ما یك نژاد برتریم! اگر یك نفر در یك روستا یا یك شهر باشد زندگی كردن با او مشكل است و اگر قبیله ‌ای, نژادی خود بزرگ ‌بین باشند بگویند ما نژاد برتریم آن وقت ز
ندگی با اینها بسیار سخت است
, اینها حرفشان این است كه ما بهتریم و جای ما بهتر! 🔹خب چه كسی این حرف را باید بزند؟ آن كه شما را آفرید باید بزند، او كه گفته ﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ﴾. می ‌بینید بالصراحه قرآن كریم حرف اینها را نقل می ‌كند می‌ گویند: ﴿لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ﴾ ما هر چه تاخت و تاز كردیم نسبت به عرب ها و غیر عرب ها برای ما رواست این است دیگر! 🔹 اینكه می ‌گویند ﴿لَیسَ عَلَینَا فِی الْأُمِّیینَ سَبِیلٌ﴾ همین است خب با اینها نمی ‌شود زندگی كرد
با اینها در روی كُره زمین به هیچ وجه نمی ‌شود زندگی كرد! 
برای اینكه اینها ظالمانه خود بزرگ ‌بین‌ اند. 📚 سوره مبارکه شعراء جلسه 24 تاریخ: 1391/02/09 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ثمره وارستگی

🔸 ... پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
ثمره وارستگی

🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین و ؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط فراسوی انسان گذاشته است. 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 پیام کامل در آپارات: https://aparat.com/v/mYn3i 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  ولایتِ الله
🔹 اول كسی كه در حوزه اسلام بعد از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) راه را باز كرد وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بود، برای اینكه خیلی ‌ها عبادت می ‌كردند؛ اما حضرت فرمود شما می‌ خواهید عابد شوید راه دارد, زاهد شوید راه دارد, از جهنم نجات پیدا كنید راه دارد, وارد بهشت شوید راه دارد؛ اما هیچ كدام از اینها كسی را نمی ‌كند! 🔹 یعنی كسی كه «الله» سرپرستی او را به عهده بگیرد؛ نه اینکه «الله» ناصر او باشد، نه اینکه «الله» محبّ او باشد! نصرت معنایش این است كه انسان یك مقدار از كارها را خودش انجام می ‌دهد و كمك به او به وسیله لطف الهی ترمیم می ‌شود. می ‌بینید جوان وقتی یك مقدار كار را خودش انجام بدهد و كمبود آن را پدر و مادر تأمین كنند، می ‌گویند پدر و مادر، او را یاری كردند و نصرت دادند؛ اما نوزاد تحت ولایت پدر و مادر است و كاری نمی‌ تواند انجام بدهد تا بگوییم پدر او را كمك می ‌كند یا مادر او را كمك می ‌كند؛ مادر تمام كارهای كودك را انجام می‌ دهد، چون ولی اوست یعنی سرپرست اوست، این‌ چنین نیست كه مادر، او را یاری كند. 🔹 افرادی كه تحت هستند، طرزی از توفیق الهی برخوردارند كه همه كارهای آنها را ذات اقدس الهی انجام می‌ دهد؛ نه اینکه خدا آنها را یاری كند! هر مؤمنی به این مقام نمی ‌رسد؛ اگر بخواهید شوید فقط یك راه دارد و آن این است كه نه «خَوْفاً مِنَ‏ النَّارِ» عبادت كنید نه «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ»، بلکه فقط و فقط «حُبّاً لله» عبادت كنید! 🔹 وقتی انسان چیزی غیر از خدا نخواست، كم كم ﴿اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا﴾ می ‌شود و خدا تمام كارهای او را به عهده می ‌گیرد. اگر یك وقت او بخواهد بلغزد، فوراً خدا توجه می‌ دهد؛ بخواهد اشتباه كند، توجه می‌دهد؛ بخواهد خطا و خطیئه ‌ای داشته باشد، توجه می ‌دهد؛ این شخص تحت ولایت «الله» است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 28 تاریخ: 1393/02/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و دوم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ویژگی مهم این شماره، اختصاص چهار مقاله به بسط و ترویج مبانی «عقلانیت وحیانی» است که از اندیشه های ناب حضرت استاد علامه جوادی آملی (حفظه الله) سرچشمه گرفته اند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
شماره چهل و دوم «دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا» منتشر شد 🔹 به گزارش خبرنگار
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: ویژگی مهم این شماره، اختصاص چهار مقاله به بسط و ترویج مبانی «عقلانیت وحیانی» است که از اندیشه های ناب حضرت استاد علامه جوادی آملی (حفظه الله) سرچشمه گرفته اند. ☑️عناوین مقالات: 1️⃣ بررسی و تحلیل دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره «بیان تمثیلی» و رابطه آن با «گونه‌های مختلف قیاس» 2️⃣ تبیین تمدنی کارکردهای آموزه قرآنی «مکنت» در پرتو عقلانیت وحیانی 3️⃣ تحلیل و بررسی ارتباط فراطبیعی افعال انسان و پدیده‌های زیست محیطی (با تأکید بر دیدگاه آیت ‌الله جوادی ‌آملی) 4️⃣ تحلیل و بررسی عینیت و مثلیت ابدان اخروی با ابدان دنیوی از منظر صدرالمتالّهین با تقریر آیت الله جوادی آملی 5️⃣ فرایند شکل‌گیری دانش عرفان از متون دینی 6️⃣ بررسی تطبیقی هویت و ویژگی‌های شناخت از منظر صدرا و روان شناسی شناختی 7️⃣ تقارن زمان با معنای زندگی در وجه عمر اخلاقی در فلسفه ملاصدرا 8️⃣ نسبت‌سنجی رابطه حقوق و اخلاق در نگرش حکمت‌متعالیه و مبانی حقوق‌بشر غرب 9️⃣ هگل ایرانی؛ گزارش و وصف گفت‌وگوی شهید مطهری با هگل ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه حکمت اسراء به آدرس www.isramags.ir مراجعه و فايل كامل متن مقالات را دريافت نمايند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/2083955 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان پاداش پناه ‌دهی رسول خدا (ص) در حالی كه دو انگشتش را به هم ضمیمه كرده بود فرمود: من و علی (ع) روز قیامت مانند این دو انگشت هستیم و شیعیان ما با ما هستند و همچنین كسی كه ستمدیدگان ما را یاری كند [پناه دهد] با ماست. [1] [1]. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَا وَ هَذَا یعْنِى عَلِیاً یوْمَ الْقِیامَةِ كَهَاتَینِ وَ ضَمَّ بَینَ إِصْبَعَیهِ وَ شِیعَتُنَا مَعَنَا وَ مَنْ أَعَانَ مَظْلُومَنَا كَذَلِكَ (عیون اخبار الرضاA، ج2، ص58). 📚 مفاتیح الحیات ص 424 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
غده سرطانی 

🔹 جریان صهیونیست كه الآن یك غده سرطانی است در خاورمیانه، این مثل یك ناو جنگی است؛ منتها در خشكی! آمریكا ناو جنگی گاهی دارد در دریا می‌برد و به وسیله آن ناو جنگی هواپیمای پر از مسافر را نزدیك سیصد نفر را یك جا می ‌سوزاند، این هم یك ناو جنگی است به نام همین ، این را آورده در خاورمیانه كه از این ناو به تمام این منطقه شلیك می ‌شود. 📚 سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده امام علی (علیه السلام) تاریخ: 1385/05/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  جانِ آزاد
🔹 مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در همان کتاب شریف توحید خود نقل می كند که کسی به حضرت امیر (سلام الله علیه) عرض کرد من هر چه می خواهم بلند شوم و بخوانم نمی توانم، فرمود: «قَدْ قَیدَتْكَ ذُنُوبُك‏»؛ گناه، تو را بست! آدم بسته که نمی تواند بلند شود؛ اما آنهایی كه هستند، هستند. 🔹 یک بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه دارد که «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ‏ اللُّمَاظَة» _ «لماظة»، چیزِ مانده لای دندان است _ فرمود یك می‎ خواهم که از این لماظه صرف ‎نظر کند. 🔹 «لماظة» یعنی کسی غذا بخورد، بخشی از غذا لای دندانش بماند و با خلال، این مانده لای دندان را دور بیندازد؛ حالا کسی مدام تلاش بکند که آن را بگیرد! فرمود اینکه الان شما دارید دست دوم است، دیگران خوردند و لای دندانشان بود و مُردند و به شما رسید، اینکه دست اوّل نیست. 🔹 فرمود یک انسان می ‎خواهم كه از این لماظه صرف‎ نظر كند: «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ‏ اللُّمَاظَة». 📚 سوره مبارکه طور جلسه 4 تاریخ: 1395/11/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 14. مددجویان د. پناهندگان پاداش پناه ‌دهی ... امام صادق (ع) به نقل از امیرمؤمنان (ع) فرمود: هركس... تجاوز دشمن ستیزه‌ جوی را از مسلمانان دور كند خدا گناهش را می ‌آمرزد. [1] [1]. مَنْ رَدَّ عَنِ الْمُسْلِمِین... عَادِیةَ عَدُوٍّ مُكَابِرٍ لِلْمُسْلِمِینَ غَفَرَ اللَّهُ ذَنْبَهُ (قرب الاسناد، ص62). 📚 مفاتیح الحیات ص 424 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اگر جمهوریت آسیب ببیند اسلام نمی‌تواند خودش را درست عرضه كند

🔸 در جریان رابطه روح و بدن، هر رازی كه در روح پیدا باشد بدن عكس ‌العمل نشان می ‌دهد. اگر گفتند مردم، مسئولان است، بر اساس این تحلیل است. اگر جمهوریت و اسلامیت بر اساس تحلیل دقیق عمیق فلسفی، رابطه است، ظاهر مردم، باطن مسئولان است. اگر شما بخواهید مسئولی را در جامعه بشناسید، مردم را نگاه کنید. 🔸 ما اگر خواستیم جامعه را اصلاح كنیم، اولا جامعه را باید بفهمیم، بعد پی ببریم كه این كه فاسد شد برای این بود كه را بد معرفی كردند. 📩 📚 دیدار مسئولین وزارت ارشاد با حضرت استاد تاریخ: 1390/04/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra