eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۵ اسفند ماه برگزار نمی‌گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
3. پیامدهای تحقیر حاكم اسلامی: با توجه به جایگاه رفیع حكومت و حاكمان اسلامی، كوچك شمردن آنان نكوهیده و دارای پیامدهایی ناگوار است. امام صادق (ع) می‌فرماید: عاقل نباید هیچ‌كس را كوچك شمارد و سزاوارترین كسانی كه نباید تحقیر شوند، سه گروه ‌اند: عالمان، فرمانروایان و برادران دینی... . هر كس حاكم [اسلامی] را كوچك شمارد، دنیایش تباه می ‌شود... . [1] [1]. الْعَاقِلُ لا یسْتَخِفُّ بِأَحَدٍ وَ أَحَقُّ مَنْ لا یسْتَخَفُّ بِهِ ثَلاثَةٌ: الْعُلَمَاءُ وَ السُّلْطَانُ وَ الإِخْوَانُ، لأَنَّهُ مَنِ اسْتَخَفَّ بِالْعُلَمَاءِ أَفْسَدَ دِینَهُ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِالسُّلْطَانِ أَفْسَدَ دُنْیاهُ وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِالإِخْوَانِ أَفْسَدَ مُرُوَّتَهُ (تحف العقول، ص320). 📚 مفاتیح الحیات ص 450. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
تبیین و توجه به جایگاه جوانان در اسلام از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
سالروز ولادت با سعادت حضرت و روز جوان فرصت مغتنمی است جهت کسب فیض و بهره مندی از سخن بزرگان دین در خصوص اهمیت دوران جوانی. حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی درکتاب گرانسنگ خود در رابطه با اهمیت جایگاه جوانان در روایات و ثمرۀ مشورت با آنان چنین آورده اند: امام صادق (علیه السلام) به ابوجعفر أحول پس از بازگشت وی از بصره فرمود: استقبال مردم را نسبت به امر امامت و پذیرش آن، چگونه یافته ‌ای؟ گفت: سوگند به خدا آنان اندک‌ اند، آنچه خواستند انجام دادند... امام فرمود: به بپرداز، زیرا آنان به هر کار خیری شتابنده ‌ترند... . مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1143349 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دولت حضور 🔸 مستحضرید كه ائمه (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك ولی عصر خصوصاً، اینها هستند... اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما! 👇👇👇👇
💠 دولت حضور 🔸 مستحضرید كه ائمه (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك ولی عصر خصوصاً، اینها هستند, این اصل مطلب و ذات اقدس الهی كه «مستخلف ‌عنه» است ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ مُحیطٌ﴾ است و «مَعَ كلّ شَیءٍ» است با همه ما هست ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ است, اصل دوم. پس اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما! 🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می‌ شناسیم و او را می ‌پرستیم, خلیفه مبدأ خود را می‌ شناسیم, ولایت او را می ‌پذیریم و در هستیم، وگرنه آن حضور فیزیكی برای بسیاری از افرادی كه در صدر اسلام بودند و نمازهای پنج‌ گانه را پشت سر بهترین امام جماعت دنیا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌خواندند, در مسجدالنبی هم اقامه می ‌كردند كه بعد از مسجدالحرام بهترین مسجدهای روی زمین است وجود داشت، ولی با این وجود طَرْفی نبستند. پس ما اگر بسیاری از مسائل برای ما حل است. آپارات: https://aparat.com/v/CDwYQ 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
زمان شناس
🔹 (رضوان الله تعالی علیه) درباره روحانیت، است در کنار آن وصیت نامه عام که به توده مردم مسلمان خطاب کردند که همه مزایای آن وصیت نامه عام را داراست و ویژگی خاص خود را هم در بر دارد. 🔹 امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) روحانیت را به: 1️⃣ معرفت زمان و زمانه فرا خواند (یک) 2️⃣ و به عمل دعوت کرد (دو) 3️⃣ و با پذیرش دیگران، به وحدت هدایت کرد (سه) و زیر مجموعه این هم مطالبی را گوشزد کرد. 🔹 فرمود شما وارثان انبیایید، باید و را بشناسید تا حرفی بزنید که همه گوش بدهند. وقتی حرف شما را گوش می ‌دهند که شما و حرف بزنید و وقتی حرفتان جهانی و انسانی است که و زمان و زمانه باشد. ◀️ چیزی که تاریخ مصرف آن گذشت، قصه است! ◀️ آنچه درد روز مردم است را باید مطرح کنید. ◀️ علوم هر عصری، غذای روز آن مردم است. 🔹 اگر وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس‏»، عکس نقیض چنین قضیه ‌ای این است که «من هجمت علیه اللوابس فلیس بعالم»! آن‌ که نمی ‌داند در چه فضایی نفس می ‌کشد، قهراً زیر پوشش شبهات قرار می‌گیرد، پس این عالم نیست. امام ششم (سلام الله علیه) می ‌فرماید اگر کسی زمان خود را نشناسد و زیر پوشش شبهات قرار بگیرد . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1378/12/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بخش مهم نهج البلاغه در حقيقت تفسير قرآن کريم است / درخت دنیا برای هیچ کس میوه نمی دهد مگر اینکه خودتان درخت بکارید و بوستان بپرورانید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
بخش مهم نهج البلاغه در حقيقت تفسير قرآن کريم است / درخت دنیا برای هیچ کس میوه نمی دهد مگر اینکه خودتان درخت بکارید و بوستان بپرورانید 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به شرح حکمت 131 نهج البلاغه پرداختند. 🔸 معظم له بیان داشتند: در کلمه 131 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) آمده است که «وَ قَالَ ع وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا» دید یک کسی دارد را مذمت می کند حضرت فرمود: «أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا- [الْمُنْخَدِعُ‏] الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِیلِهَا»؛ ای کسی که خودت فریفته دنیای، مغرور به ره آوردهای باطل دنیای، من دنیا را شرح بدهم که دنیا استحقاق مذمت ندارد و آن دنیا زده ها هستند که مذموم هستند وگرنه دنیا مخلوق ذات اقدس الهی است. من خبر بدهم که دنیا چیست تو شما بفهمید که «أَ [تَفْتَتِنُ‏] تَغْتَرُّ [بِهَا] بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا» خودت فریب دنیا را می خوری بعد دنیا را مذمت می کنی؟ «أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ» آیا او جُرم کرده یا تو جُرم کردی؟ 🔸 دنیا هر حقیقتی دارد راست و صریح اعلام می کند چیزی را کتمان نمی کند. تویی که فریب می خوری. حالا من دنیا را تشریح بکنم که کجای دنیا بد است؟ چه چیزی را کتمان کرده؟ چه چیزی را خلاف گفته؟ چه چیزی را باید می گفت و نگفته؟ چه چیزی را نباید می گفت و گفته؟ «مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ» کی فریب داد؟ کی دروغ گفت؟ کی خیانت کرد؟ 🔸 بخش مهم نهج البلاغه در حقیقت تفسیر قرآن کریم است. قرآن کریم دنیا را خوب تشریح کرد نسبت به یک عده دنیا را کتاب عمیق عریق علمی معرفی کرده و قرآن را تفسیر کرده است این بخشی از آیات است، این بخش از تفسیر، برای اهل معرفت که دنیا چیست؟ یک قسمتی از آیات قرآن درباره دنیا، تعبیر دنیاست نه تفسیر دنیا. 🔸 برخی دین دارند اما دینشان را انبیاء و اولیاء تدوین نکردند از طرف خدا، هوس و علاقه و بازی آنها تدوین کرده که یا «وَ دَنَانِيرُهُمْ دِينُهُمْ» جاسوسی بکنند برای این و آن که برای همین جاسوس ها و اختلاسی ها و امثال ذالک است و یا ﴿دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا﴾ است ﴿إِنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ﴾ تمام کارهایش این جور است که این جور بازی بکند آن جور بازی بکند ولی برای عده ای فرمودند که برای اینها عزت و جلال و شکوه است «فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» درباره حضرت مسیح و درباره حضرت موسی و اینها در قرآن کریم دارد که برای اینها جلال و شکوه است ﴿فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ﴾. 🔸 قرآن کریم به همه ما می فرماید که حواستان جمع باشد دنیا از آن جهت که دنیاست برای کسی میوه نمی دهد مگر اینکه خودتان درخت بکارید و بوستان بپرورانید... . 🔸 این مزرعه آخرت برای مردان زهدورز و زاهدپیش است که اینها باید عبور بکنند و عبرت بگیرند تا به فضائل برسند. برای «فی سبیل الله»، ﴿يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا﴾ این مجاهدان «فی سبیل الله» بهترین تجارت را دارند می کنند. اینها سنگین ترین تجارت سودآور را می کنند. مال و جوانی و قدرت و تلاش و کوشش و همه را می دهند همه را می دهند «فی سبیل الله» و جاه و جلال می گیرند ﴿يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَة﴾. 🔸 بنابراین این کلمه نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) چند بخش قرآن کریم است و قرآن کریم چند بخش مسئله دنیا را بیان کرده است. امیدواریم همه شما و همه حوزویان و همه بزرگان در حقیقت خودتان مفسر قرآن کریم باشید. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2408932 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/12/02 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
 پاداش‌ها و كیفرها
3. پیامدهای تحقیر حاكم اسلامی: ... در حدیث دیگری می‌ فرماید: سه گروه ‌اند كه حق آن‌ها را انكار نمی ‌كند مگر منافق مشهور به نفاق: پیران مسلمان، حاملان قرآن و پیشوای دادگر. [1] [1]. ثَلاثَةٌ لا یجْهَلُ حَقَّهُمْ إِلاّ مُنَافِقٌ مَعْرُوفٌ بِالنِّفَاقِ: ذُو الشَّیبَةِ فِى الإِسْلامِ وَ حَامِلُ الْقُرْآنِ وَ الإِمَامُ الْعَادِلُ (الكافى، ج2، ص658). 📚 مفاتیح الحیات ص 450. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی کامل آیت الله العظمی جوادی آملی در عید مبعث 🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء،
آیت الله العظمی جوادی آملی: سراسر جهان تجلی خداست، منتها هر کدام دارای درجاتی است ولی تجلّی اعظم خداست. خداوند در قرآن به «قلم» قسم می خورد ﴿نٓۚ وَٱلۡقَلَمِ وَ مَا يَسطُرُونَ﴾ قسم به قلم، قسم به علم، قسم به سواد، اینها قسم به دلیل و بینه است؛ قسم به دلیل و بینه که تو دارای خلق عظیم هستی «وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» قسم به قلم که تو متخلق به اخلاق الهی هست... . ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/2331844 ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/NcFbL ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/OAlTkd2HNzI 📚 سخنرانی در عید مبعث تاریخ: 1402/11/19 🌐 https://esra.ir/ 🆔 @a_javadiamoli_esra
بیست و نهمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» منتشر شد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: بیست و نهمین شماره از «فصلنامه علمی اخلاق وحیانی» به همت مدیریت نشریات پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، منتشر شد. ◀️ مقالات این شماره از فصلنامه به این ترتیب است: • کاوشی قرآنی در باب اطلاق و نسبیت اخلاقی • معیارشناسی دستیابی به مصادیق برخی مفاهیم نامصرّح اخلاقی در قرآن • حکمت عملی وضعی و فضیلت ازدواج (با نگاهی به‌دیدگاه‌های آیت الله جوادی آملی) • «مصلحت و مفسده» و «حسن و قبح»؛ این همانی یا تباین؟ • چیستی اخلاق کاربردی اسلامی؛ موضوع روش و هدف • تحلیل رابطه حقیقت تولّی و تبرّی با الگوی مفهومی سعادت در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی ↙️ علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات، به سامانه نشریه اخلاق وحیانی به آدرس Ethics.isramags.ir مراجعه و فایل کامل مقالات را دریافت نمایند. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/-119 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دعای کبیر


🔸 چه کسی می ‌تواند به خدا بگوید که درست است که من بد کردم ولی تو که بزرگوار بودی چرا نبخشیدی! 🔸 دو راه دارد که ذات اقدس الهی بندگانش را به طرف خود می کند و دو راه دارد که بندگان با این دو راه با ذات اقدس الهی کنند... .ر 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
دعای کبیر

🔸 دو راه دارد که ذات اقدس الهی بندگانش را به طرف خود می کند و دو راه دارد که بندگان با این دو راه با ذات اقدس الهی کنند. 1️⃣ یکی که خدا می ‌فرماید اگر گناه کردید به عذاب گرفتار می‌ شوید و خود شخص هم می ‌گوید خدایا! من اگر گناه بکنم، گرفتار دوزخ می‌ شوم، چگونه آن عذاب را تحمّل کنم (این راه قهر است). 2️⃣ یکی راه مِهر است؛ راه مِهر و مهربانی، به اصطلاح راه نیاز نیست، است. این راه را نه همه، بلکه برخی از ادعیه به ما اجازه دادند و مناجات شعبانیه، مظهر است. آن جا که مسئله نیاز است که مشخص است، جمله‌ های آن کم نیست؛ اما آن جا که مسئله ناز است، این مناجی به خدای سبحان عرض می ‌کند که اگر تو مرا مؤاخذه بکنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم مؤاخذه می ‌کنم، می‌گویم تو چرا نبخشیدی! این راه ناز است. 🔸 مناجات شعبانیه، عظمت و شکوهش تنها در «هَبْ لِی كَمالَ الانْقِطاعِ الَیك‏» نیست، تنها در «حَتّی تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّور» نیست؛ این چه دعایی است، چه عظمت و جلال و شکوهی است که به ما اجازه را می‌ دهد؟! نیاز که راه روشنی است؛ اما چه کسی می ‌تواند به خدا بگوید که درست است که من بد کردم ولی تو که بزرگوار بودی چرا نبخشیدی! 🔸 من فکر می ‌کنم این زیارت جامعه کبیر که به جامعه کبیر شهرت یافت، این هم می تواند به عنوان شهرت پیدا کند؛ خیلی حرف ‌های تازه در آن هست! آن حرف‌ هایی که من قُرب می ‌خواهم و امثال اینها، در بعضی از ادعیه دیگر هم کم و بیش هست؛ اما ، این قدر صریح، آن طوری که در این مناجات هست، در جای دیگر کمتر به چشم می ‌خورد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/p6bFl ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/UE2LRBu3SmU 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 118 تاریخ: 1395/03/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
  مائده عمل
🔹 كاری كه انسان انجام داد از بین نمی ‌رود و نمی ‌شود گفت که گذشت؛ ما گذشتیم نه اینكه آن عمل از بین رفته باشد! پس عمل، بدون شک باقی است و از بین نمی ‌رود. وقتی از بین نرفت، یك موجود معطّل در عالَم هستی وجود ندارد كه نه با چیزی رابطه داشته باشد نه معلول چیزی باشد نه علّت چیزی باشد؛ یك موجود جدا و بیگانه که در یك گوشه افتاده باشد، در عالَم هستی نیست. 🔹 اگر چیزی موجود است، حتماً لوازمی دارد, ملزوماتی دارد, ملازماتی دارد و بعد از یك مدت كه در خطّ تولید افتاد، قافله ‌ای را تشكیل می ‌دهد (این هم اصل دوم). 1️⃣ بنابراین عمل از بین نمی ‌رود (اصل اول) 2️⃣ و چون موجود است، معطّل نیست، بلکه لوازمی دارد, ملزوماتی دارد, پیامدهایی دارد (اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم این است كه درست است كه عمل از بین نمی ‌رود, درست است كه عمل، لوازم و ملزوماتی دارد؛ ولی عمل, مبدأ فاعلی خود را رها نمی ‌كند! عمل به غیر عامل خود مرتبط نیست؛ اگر عمل اثری دارد چه اثر خوب چه اثر بد, نصیب همان عامل می‌ شود یا دامنگیر آن عامل می ‌شود. اینكه فرمود: ﴿لَیسَ لِلاْنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی﴾ ناظر به همین است. 🔹 بر اساس این اصول سه‌ گانه، قرآن كریم فرمود: ﴿لاَ یحِیقُ الْمَكْرُ السَّیئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ﴾؛ راه خلاف، فقط خلافكار را گرفتار می ‌كند و لاغیر. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 20 تاریخ: 1392/09/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸
پاداش‌ها و كیفرها
4. كیفر حاكمان جائر: پیامبر (ص) فرمود: مبغوض‌ ترین مردم نزد خدا و گرفتار به شدیدترین عذاب، حاكم و كارگزار ستمگر است. [1] رسول خدا (ص) فرمود: شفاعت من به دو گروه نمی‌ رسد: حاكم ستمكار و... . [2] [1]. ... إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ وَ أَشَدَّهُمْ عَذَاباً إِمَامٌ جَائِر (روضة الواعظین، ج2، ص466). [2]. صِنْفَانِ لا تَنَالُهُمَا شَفَاعَتِى: سُلْطَانٌ غَشُومٌ عَسُوفٌ وَغالٍ فِى الدّینِ مارِقٌ مِنْهُ غَیرُ ثابِتٍ وَلا نازِعٍ (قرب الاسناد، ص31). 📚 مفاتیح الحیات ص 450. 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 بلوغ عقل

🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
بلوغ عقل

🔸 اولین کار وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) این است که مکتب را جهانی می ‌کند؛ یعنی ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را عملی می ‌کند ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ را عملی می ‌کند «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که به حسب ظاهر جمله خبریه است ولی در حقیقت به داعی انشا القا شده است را عملی می ‌کند. هم‌زمان که در صدد برجسته ‌کردن است، جامعه را هم به بهترین تمدن می ‌رساند. 🔸 سرّ این دو موفقیت که وجود مبارک حجت ابن الحجج البالغه (علیهم أفضل صلوات المصلین) هم موفق می شود که ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ هِی الْعُلْیا﴾ را پیروز کند و هم ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ را بر تمام مکتب ‌های فلسفی، کلامی، نحله ‌ها و ملت ‌ها، مللی که موجود است، نحلی که ساخته شده است و مانند اینها پیروز کند، آن است که این جامعه را ﴿خَیرُ الْبَرِیة﴾ کرده است و جامعه را عقلانی کرده است؛ با ، هم ﴿كَلِمَةُ اللَّهِ﴾، عُلیا می ‌شود و هم مکتب اسلام، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّه﴾ می‌ شود. 🔸 وقتی جامعه ‌ای عقلانی شد و در بخش‌ های ، به علم و تحقیق عمل کرد و در بخش‌ های ، به عقل و عدل عمل کرده است، این همان ملت و امت وجود مبارک ولی‌ّ عصر (ارواحنا فداه) خواهد بود که را القا می ‌کند و مردم می ‌پذیرند، آن ‌گاه همزمان، هم مکتب بالا می ‌رود هم ملت متمدن خواهد شد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/v4bZD 📚 پیام به مناسبت ولادت حضرت حجت (سلام الله علیه) – نیمه شعبان تاریخ: 1399/01/16 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
منشور منتظران

🔸 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند، چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 منشور منتظران

🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن خدا درباره كارهای انسان با انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ‌ها را به همان سمت رهبری می ‌كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می ‌كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می ‌كند، البته بیش از غضب اوست، او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می‌ دهد و راهنمایی می ‌كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می‌ كند؛ این مطلب اول. 🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی‌ كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی‌ پذیرفتند و مقبولشان نمی‌ شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی ‌بن ‌ابی ‌طالب كسی نمی ‌تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم ‌كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از چیزی جامعه را اداره نمی ‌كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می ‌كند. این هم یك مطلب. پس ظهور آن حضرت با ماست و آن حضرت ظهور می ‌كند این صلاح را تكمیل می ‌كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی ‌كند. 🔸 مطلب بعدی آن است كه راه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ‏ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدا‌یا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می ‌كند. آپارات: https://aparat.com/v/6nspt 📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد تاریخ: 1385/05/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 صلابت علمی
🔹 این خواجه طوسی را خدا غریق رحمت کند! مرحوم خواجه طوسی رساله ‌ای نوشته در اثبات واجب. دبیران کاتبی قزوینی هم بر اساس رایج آن روز، این کتاب را نقد کرده است حرف ‌های خواجه را نقد کرد. 🔹 اصل رساله برای خواجه بود، این آقا هم رساله ‌ای نوشته شده دو رساله. به عرض مرحوم خواجه رسید، خواجه به نقدهای دبیران کاتبی پاسخ داد این شده سه رساله. دبیران کاتبی دید که اشکالات ایشان را او حل کرد، دوباره رساله ‌ای نوشته در ردّ این نقدها، شده چهار رساله. 🔹 مرحوم خواجه دید که این طور نمی‌ شود باید خواجه ‌گانه وارد بشود! آن طور وارد شد و رساله پنجم را نوشت. وقتی که این به دست دبیران رسید، دید که این تمام راه‌ های آن را بست؛ لذا اعتراف ‌نامه نوشت! 📚 دیدار ـفضلای حوزوی در خصوص ایده پردازی و کرسی های آزاداندیشی تاریخ: 1396/11/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به اطلاع طلاب و فضلای گرامی می رساند، درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در روز شنبه ۵ اسفند ماه برگزار نمی‌گردد. 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_doross
نیمه شعبان، لیله قدر اهل بیت علیهم السلام / راز همتایی نیمه شعبان با شب قدر 🔸
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: انسان کامل معصوم که مصادیق منحصر آن عترت طاهره اند، عِدل و همتای قرآن حکیم است و براساس حدیث متواتر به هیچ وجه از یکدیگر جدایی نمی پذیرند. 🔸 «قرآن» تجلّی کتاب تدوینی خدا و «انسان کامل معصوم» تجلّی کتاب تکوینی اوست. همان طور که با در ظرف زمانی معین، آن ظرف معهود، قدر یافته و شب قدر می شود، با معصوم و تنزلش از مخزن غیب الهی در ظرف زمان معین، آن ظرف شخصی قدر پیدا می کند و می شود، زیرا هرچند ممکن است زمان و زمین به واسطه صدورشان از منبع غیب الهی حَظّی از قداست داشته باشند؛ امّا آنچه مایه شرافت زمان است همانا متزمّن و آنچه مایه فخر مکان است همانا متمکّن است... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1156470 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra