eitaa logo
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.9هزار ویدیو
24 فایل
مرجع رسمی اطلاع رسانی از آخرین اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی و بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء esra.ir تلفن : 3ــ37782001 -025 فکس: 37765253 -025 کانال دروس معظم له @a_javadiamoli_doross ارتباط با ادمین کانال @bonyad_esra_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 بلندای آزادی

🔸 یکی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که جهانی و است این است که فرمود: «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة»... . فرمود من یک می خواهم که از این لماظه بگذرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 بلندای آزادی

🔸 یکی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) که جهانی و است این است که فرمود: «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». «لماظه»، چیزِ مانده لای دندان است؛ کسی که غذا خورد، تکه هایی از غذا لای دندان او می ماند، آن را می گویند «لماظه». 🔸 فرمود شما می دانید آنچه در دست شماست، لماظه نسل قبلی است؟ این قسمت را اینها داشتند و استفاده کردند، بعد مانده و به دست شما رسید؛ که نیست! این زمین همین طور است، آن امکانات همین طور است، آن معادن همین طور است. اینها مانده لای دندان نسل قبلی است؛ آن اولی اش را استفاده کردند، حالا اینها مانده و به شما رسیده است. فرمود من یک می خواهم که از این لماظه بگذرد. 🔸 این مربوط به اسلام و کفر نیست؛ فرمود چه مسلمان باشی چه کافر، برای این دعوا نکن! برای این تلاش و کوشش نکن! برای این، کسی حق کسی را ضایع کند این نباشد؛ «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». 🔸 این را حضرت امیر (سلام الله علیه) از کجا استفاده می کند؟ تعبیر «لماظه» در قرآن کریم نیست ولی قرآن کریم دارد آنکه شما دارید است: ﴿سَكَنْتُمْ فی‏ مَساكِنِ الَّذینَ ظَلَمُوا﴾؛ شما جای آنها نشسته اید! بالاخره اینجا که شما الآن نشستید قبلاً دیگران بودند؛ دست دوم به شما رسیده است دست اول که نیست. 🔸 این را وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) خیلی شفاف و روشن و ادیبانه و جهانی فرمود شما نمی دانید که برده ای، خب چرا نمی دانی؟ بدان که می شوی! «أَلَا حُرٌّ یدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَة». ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/yWuAh ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/PmHNu_GbHX4 📚 درس خارج فقه ارث – جلسه 46 تاریخ: 1399/10/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
اخلاص عمل
🔹 نام یكی از بت ها «ود» بود؛ مثل اینكه ما عبدالله داریم عبدالرحمان داریم عبدالكریم داریم عبدالقادر داریم عبدالحلیم داریم، آنها هم عبدِود داشتند. 🔹 عمرو بن ‌عبدود در جریان با حضرت امیر درگیر شد. حضرت امیر عمرو بن‌ عبدود را خاك كرد ولی در حساس ‌ترین موقع از روی سینه‌ اش برخاست؛ همه تعجب كردند كه الآن که موقع برخاستن نیست! 🔹 بعد از حضرت سوال كردند كه چرا برخاستی، فرمود او عصبانی شد و «خدو انداخت بر روی علی»، من دیدم الآن اگر او را بکشم برای عصبانیت خودم است ولی من كه نمی‌ خواهم این كار را بكنم، من و برای او دارم شمشیر می ‌زنم، باید قربةً الی الله باشد. 📚 فلسفه هنر – جلسه2 تاریخ: 1390/11/04 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸 ... رسول خدا (ص) فرمود: یك شب نگهبانی در راه خدا از هزار شب عبادت بهتر است؛ آن هم شب ‌هایی كه روزهایش را روزه بگیرد. [1] [1]. حَرْسُ لَیلَةٍ فِى سَبِیلِ اللَّهِ تَعَالَی أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ لَیلَةٍ یقَامُ لَیلُهَا وَیصَامُ نَهَارُهَا (كنز العمال، ج4، ص297). 📚 مفاتیح الحیات ص 472 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
پرده پوشی کريمانه

🔸 يك بيان نورانی از در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می ‌كند خدايا! اگر ما که گناه می‌ كنيم و از مردم خودمان را حفظ می ‌كنيم... . 👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پرده پوشی کریمانه

🔸 یك بیان نورانی از در دعای «ابوحمزه ثمالی» است که عرض می ‌كند: خدایا! اگر ما که گناه می‌ كنیم و از مردم خودمان را حفظ می ‌كنیم ولی از شما حفظ نمی ‌كنیم، نه برای آن است كه ـ معاذ الله ـ شما نمی ‌بینید یا ما خیال می ‌كنیم که شما نمی ‌بینید، این‌طور نیست، بلکه ما از مردم خودمان را حفظ می ‌كنیم، برای اینكه آنها همین كه دیدند آبروی ما را می ‌برند؛ امّا تو با همه اِشرافی كه داری می ‌بینی و می ‌كنی! 🔸 برای آن نیست كه ـ معاذ الله ـ شما نمی ‌بینید، نه! شما می ‌بینید و ستّار هستید و با ستّاری دارید با ما رفتار می ‌كنید. این دید، دیدی است كه اگر كسی با این دید نگاه كند، هست و این شخص یك روز بر می ‌گردد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tXTnv 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 11 تاریخ: 1394/01/24 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
عبد صالح
🔹 همه ما در مازندران، درباره مرحوم آقای کوهستانی شنیدیم؛ او کار یک امام زاده را می ‌کرد! نه بی ‌راهه می ‌رفت نه راه کسی را می ‌بست؛ او در مازندران کار یک امام زاده را می ‌کرد، کمتر کسی می ‌رفت آن‌جا و اصلاح نمی ‌شد! اینها دین را حفظ می‌کند، مردم را هم حفظ می ‌کند. 🔹 هیچ کسی به ما یاد نداد که عطر چیز خوبی است یا مثلاً عسل چیز خوبی است، اینها را خدا در نهاد ما آفرید؛ صدق و عدل و حق و امثال اینها، ماست، خدا به ما داد، لازم نیست کسی سفارش کند. 🔹 کمتر کسی بود که رفته باشد، ایشان را دیده باشد، مگر اینکه در خود تجدید نظر کرده است. البته ما بزرگان فراوانی در مازندران داشتیم؛ منتها ایشان بودند. 📚 دیدار امام جمعه محترم بابل با حضرت استاد تاریخ: 1395/05/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 کانال های رسمی دروس حضرت استاد در پیام‌ رسان‌ ها شامل متن و صوت جلسات درس تفسیر و فقه و اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی : 1️⃣ تلگرام Telegram: 🆔 https://t.me/esratvtelegram 2️⃣ ایتا Eitaa: 🆔 https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 https://splus.ir/a_javadiamoli_doross 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸 ... در حدیثی دیگر آمده است كه یك روز مرزبانی در راه خدا از یك ماه نماز و روزه [مستحب] بهتر است، و كسی كه در حال مرزبانی در راه خدا بمیرد برای او تا روز قیامت پاداش مجاهد [در راه خدا] نوشته می ‌شود. [1] [1]. رِبَاطُ یوْمٍ فِى سَبِیلِ اللَّهِ خَیرٌ مِنْ قِیامِ شَهْرٍ وَ صِیامِهِ وَ مَنْ مَاتَ مُرَابِطاً فِى سَبِیلِ اللَّهِ كَانَ لَهُ أَجْرُ مُجَاهِدٍ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ (عوالی اللآلی، ج1، ص87؛ مستدرك الوسائل، ج11، ص28). 📚 مفاتیح الحیات ص 472 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دعوت عالمانِ بی عمل

🔹 یك وقت انسان است، او دعوت به خیر ندارد او دعوت به دارد. 👈 خداوند اسمای حُسنای فراوانی دارد: هم علیم است هم غفار است هم خیر مطلق است هم الله است كه است و جامع همه اسما؛ اگر كسی عالم بی عمل بود گفتار او, رفتار او, نوشتار او كتاب ‌های او رسائل او سخنرانی ‌های او عالمانه بود، چنین كسی انسان را به دعوت نمی ‌كند به دعوت می ‌كند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 دعوت عالمانِ بی عمل

🔹 یك وقت انسان است، او دعوت به خیر ندارد او دعوت به دارد. 👈 خداوند اسمای حُسنای فراوانی دارد: هم علیم است هم غفار است هم خیر مطلق است هم الله است كه است و جامع همه اسما؛ اگر كسی عالم بی عمل بود گفتار او, رفتار او, نوشتار او كتاب ‌های او رسائل او سخنرانی ‌های او عالمانه بود، چنین كسی انسان را به دعوت نمی ‌كند به دعوت می ‌كند. 🔹 یك انسان عالم بی عمل محدوده هدایت او فقط علم است; حالا این علم سودمند باشد یا نباشد بحث خاص خود را دارد كه از وجود مبارك رسول اكرم رسیده است كه «أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع‏». 🔹 پس ممكن است كسی سخنان عالمانه داشته باشد و نوشته‌ های عالمانه داشته باشد، چون است چنین انسانی چنین دعوت كننده ‌ای هرگز كسی را به خیر دعوت نمی ‌كند به علم دعوت می ‌كند, به عالم شدن دعوت می‌ كند و خداوند ما را به چنین سِمتی فرا نخوانده است. 🔹 نگفت سخنرانی عالمانه كنید، حرف ‌های عالمانه بزنید و نوشته ‌های عالمانه داشته باشید، چون این یك گوشه قضیه است، یك بال بشریت است، هرگز با یك بال كسی نمی‌ تواند پرواز بكند؛ لذا دعوت به علیم را خیلی نستودند. دعوت به علیم صِرف، كارِ عالمان بی عمل است. 📩 📚 درس اخلاق تاریخ: 1376/05/02 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 تمایز روان شناسانه
🔹 اینكه از نظر و از نظر خصوصیت های روانی بین زن و مرد اختلاف است، این البته حق است؛ اما این معنایش این نیست که زن و مرد دو نوع ‌اند. 🔹 شما می بینید از نظر روان شناسی، برای كودك و میانسال و كهن‌سال سه نوع روانشناسی است، برای شرقی و غربی دو نوع روان شناسی است، برای عرب و عجم دو نوع روانشناسی است، برای قطبی و استوایی دو نوع روانشناسی است؛ خود مردها هم این‌ چنین اختلاف دارند زن ها هم این‌ چنین اختلاف دارند. این اختلاف صنفی است نه اختلاف نوعی. 🔹 البته بر اساس اینكه روح، جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، اختلاف خصوصیت های فكری و روانی كه بی‌ ارتباط با خصوصیت های بدنی نیست، سهم مؤثری دارد؛ ولی بالأخره همه اینها زیرمجموعه یك نوع ‌اند؛ اینها اختلافات صنفی ‌اند نه اختلافات نوعی. 🔹 خب بسیاری از آداب روانی شرق و غرب فرق می‌ كند، بچه و بزرگسال فرق می ‌كند، كسی كه تازه بالغ شده با كسی كه كهنسال است فرق می ‌كند؛ اما اینها معنایش این است كه اینها دو صنف ‌اند از یك نوع، نه دو نوع ‌اند از یك جنس. وحی هم آمده تا را تأمین كند و در انسانیت، زن و مرد یكسان‌ اند. 📚 سوره مبارکه اعراف جلسه 242 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
دروس آیت الله العظمی جوادی آملی 🔹 درس خارج فقه قضا و شهادت از شنبه تا سه شنبه ـ ساعت 9 صبح 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر روشن

🔹 اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منكر راهمان این است: ـ باید پر در بیاوریم، یك؛ ـ پرواز بكنیم، دو؛ ـ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ این مشكلی را حل نمی ‌كند، هیچ جا مشكلی را حل نمی ‌كرد! این راه ما است، آن وقت چنین آدمی می‌ شود ... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مسیر روشن

🔹 حرف هر واعظی هم در مردم اثر نمی ‌كند، وگرنه این همه روضه‌ خوانی ‌ها و وعظ كم نیست؛ اما یك آدم داغدیده كه حرف می‌ زند حرف او در ما اثر می‌ كند. به ما گفتند طلبه‌ ها وقتی درس می‌ خوانید باید مواظب باشید پر در بیاورید برای اینكه این همه ما آمدیم اینجا فراشی كردیم برای شما پر پهن كردیم برای اینكه شما درس بخوانید؟ برای اینكه لمعه و اصول فقه بخوانید؟ یا نه، پر در بیاورید. این اولین پیام. 🔹 روحانی بی پر، دیگر نیست، در استاد معارف هم موفق نیست، در امر به معروف هم موفق نیست در ارگان دیگر هم برود موفق نیست، دو: حالا كه پر در آورده چه كار بكند؟ ملائكه می ‌گویند وقتی پر در آوردی باید پرواز بكنی سه: كجا پرواز كنی؟ مثل این مرغ ‌ها كه به طمع طعمه از راه‌ های دور می ‌آیند تالاب ‌های شمال به دنبال تالاب بگردی می‌ شوی همین آخوند معمولی یا نه، پر در بیاور از طبیعت به ماورای طبیعت؛ پر در بیاور از دنیا پر بكش نه در دنیا نه تالابی فكر بكنی آن وقت این كشور می‌ شود ؛ آن وقت این جوان‌ ها شیفته او می ‌شوند هر آخوندی همین طور است! 🔹 اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منكر راهمان این است باید پر در بیاوریم، یك؛ پرواز بكنیم، دو؛ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ این مشكلی را حل نمی ‌كند هیچ جا مشكلی را حل نمی ‌كرد چه اینكه حالا بخواهد حل بكند این راه ما است آن وقت چنین آدمی می‌ شود . 🔹 جریان «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏» كه مخصوص سلمان نبود. این درباره بسیاری از مردها و زن ‌ها اتفاق افتاده بعضی از بزرگان قم را حضرت فرمود: «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏» بعضی از زن‌ هایی كه شایسته علم بودند فرمود: «مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَیت‏»؛ منتها حالا درباره سلمان شهرت پیدا كرده است... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/06/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن آثار معنوی مرزداری 🔸 رسول خدا (ص) فرمود: كسی كه هنگام نگهبانی و مرزداری از دنیا برود ثواب كارش برای وی جریان خواهد داشت و از نعمت‌ های جاری برخوردار خواهد بود و از فرشته آزمونگر (در قبر) در امان خواهد بود. [1] [1]. وَ اِن مَاتَ مُرَابِطاً جَرَی علیه عملُهُ وَ اُجرِىَ عَلَیهِ رِزْقُهُ وَ أَمِنَ مِنَ الْفَتَّانِ (كنز العمال، ج4، ص284). 📚 مفاتیح الحیات ص 472 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
به منزله قرآن

🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان که او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم. از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است... . 👈 جان او بود، هر کاری را که می‌ خواست بکند فکر می ‌کرد، اگر به جایی نمی ‌رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 به منزله قرآن

🔸 ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواسته‌ هایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟ حالا با این تعلیم و تربیت معلوم می ‌شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می ‌کند! 🔸 حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می ‌دیدم. 🔸 این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»! حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می ‌شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ‏ سُلْطَانِ‏ بَطْنِهِ‏ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. همین حرام‌ خوری و بدخوری است. چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند! 🔸 این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود. جان او بود، هر کاری را که می‌ خواست بکند فکر می ‌کرد، اگر به جایی نمی ‌رسید بر صفحه نفس خود عرضه می ‌کرد، آن وقت معلوم می‌ شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود می‌ گفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾‎‎ بود می ‌گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‎‎ در صفحه نفس هست پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. 🔸 فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی ‌کرد، به نفس مراجعه می ‌کرد که است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می ‌گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می‌ گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران. اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند! 📚 افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه امام صادق علیه السلام دماوند تاریخ: 1397/07/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مجاری فیض
🔹 وقتی خدا اِغناء را به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نسبت می ‌دهد، اینها می ‌شوند ؛ فرمود: ﴿أَغْنَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾. خب این كم‌ حرفی نیست! 🔹 غِنا و ثروت را چه كسی می ‌دهد؟ نه تنها مسائل غنای مالی را, غنای علمی را چه كسی می ‌دهد؟ غنای كمالات معنوی را چه كسی می ‌دهد؟ این ‌چنین نیست كه ـ معاذ الله ـ اینها افرادی عادی باشند یا ـ معاذ الله ـ در برابر ذات اقدس الهی دستگاهی داشته باشند! اینها بر اساس ، مجرای فیض خالقیت ‌اند؛ اینها می ‌شوند مظهر «هو الشافی», می‌ شوند مظهر «هو الرازق»، می ‌شوند مظهر «هو المغنی». 🔹 خب وقتی قرآن تصریح می ‌كند خدا می‌ فرماید اینها شما را بی ‌نیاز می ‌كنند، شما دیگر چه حرفی دارید؟! فرمود: ﴿أَغْنَاهُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾. خب اگر ـ معاذ الله ـ اینها كاره ‌ای نیستند، خدا چگونه اِغناء را به اینها اسناد داد؟! هر كسی به جایی رسید و چیزی نصیبش شد چه غنای چه غنای چه غنای چه غنای كمالات دیگر، به وسیله این خاندان است. 📚 سوره مبارکه احزاب _ جلسه 5 تاریخ: 1392/02/28 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra