26.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 14
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 14
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصلاح خود و جامعه
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روی سفید
🔸 #نماز ما را از هر سقوطی حفظ می کند، از هر بیراهه رفتن حفظ می کند، از هر کار بد حفظ می کند: ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ﴾[1] است. در پایان عمر هم انسان با #روی_سفید می میرد، همه ما تلاش و کوشش ما در #بدن_سازی است. بدنسازی یک وقت این است که انسان #جوان است و می خواهد رشد بکند، این یک محدوده خاصی دارد، بعد از چند سالی هم رخت بر می بندد؛ اما آن بدنسازی که همه ما موظف هستیم و مشغول هستیم این است که ما در قیامت با یک بدنی محشور می شویم، این بدن یا زشت است یا زیبا، یا #سیاه_روی هستیم ـ خدایی ناکرده ـ یا #رو_سفید. در قرآن فرمود کسانی که در قیامت می آیند، بعضی رو سیاه هستند بعضی رو سفید، ﴿یوْمَ تَبْیضُّ وُجُوهٌ﴾،[2] امروز اگر کسی سیاه روی بود; نظیر برادران مسلمان آفریقایی، اینکه ننگ نیست، او در منطقه ای زندگی میکند که آفتاب بیشتر می تابد پوست اینها سیاه است، اینکه بد نیست او می شود مانند بلال حبشی. یکی در منطقه ای زندگی می کند که نژاد آنها سفید پوست است، اینکه فخر نیست; اما در قیامت بعضی #رو_سیاه می آیند، او معلوم می شود که کافر بود، منافق بود، فاسق بود، این #ننگ را آدم چه بکند؟! بعضی با چهره زیبا می آیند، مثل یوسف (سلام الله علیه) این یک فخری است.
🔸 ما الآن شبانه روز داریم بدن می سازیم! مگر ما نمی خواهیم در قیامت زیبا محشور بشویم؟ مگر بدمان نمی آید که سیاه روی باشیم؟ ما چه کنیم؟ چرا به ما گفتند وقتی #وضو می گیرید و آب را به صورت می پاشید، این دعا را بخوانید: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ»[3] ما داریم بدن می سازیم!
🔸هر جا هستید چه در ایران، چه در غیر ایران، تا ممکن است با خانه خدا #رابطه داشته باشید. اگر راه آسان بود این همه ضجّه علی و اولاد علی نمی زدند! کار ابدی است، ما داریم بدن می سازیم! کدام قدرت است که انسان را می تواند در قیامت مثل یوسف در بیاورد؟ همین نماز است! همین وضوست! چرا وجود مبارک #امام_حسن_علیه_السلام موقع نماز که می شد «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه»،[4] مثل اینکه آدم یک مار دَمان را می بیند دو پهلویش می لرزید، چرا؟ برای اینکه ما داریم خودمان را می سازیم. هیچ کس کسی را نمی شناسد. آن وقت خدایی ناکرده اگر کسی با یک صورت زشتی محشور بشود #رسوای_ابد است. اگر با جمال زیبا محشور بشود مورد اجلال و تکریم ابدی است; چه چیزی بهتر از این؟!
🔸 بدن خوب را هم #روح_خوب می سازد. آن روح وقتی که با خدای خودش گفتگو دارد: «اللَّهُمَّ بَیضْ وَجْهِی یوْمَ تَسْوَدُّ فِیهِ الْوُجُوهُ وَ لَا تُسَوِّدْ وَجْهِی یوْمَ تَبْیضُّ فِیهِ الْوُجُوه» این بدن ساخته می شود، اینطور نیست که همین بدن هایی که با این شکلی که داریم همینطور محشور بشویم. اگر ـ إن شاء الله ـ مؤمن بودیم خیلی زیبا و همیشه هم #جوان! اگر به ما فرمودند ائمه الگو هستند، در چه چیز الگو هستند؟ در سوره مبارکه «احزاب» اینها را به عنوان مطهَّر معرفی کرد آیه تطهیر درباره اینهاست: ﴿إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ﴾،[5] اینها طاهر و مطهَّر هستند. به ما فرمودند امام شما که طاهر است امام شما که مطهَّر است، مگر ما نمی خواهیم به #اهل_بیت نزدیک بشویم؟ مگر آنها الگوی ما نیستند؟ آن مقام شامخ عصمت که قله کمال است، البته مختص آنهاست؛ نه کسی به آن مقام می رسد، نه به ما دستور دادند؛ اما در دامنه آنها بودن، فرمود آنها مطهَّر الهی هستند، آنها معصوم هستند شما سعی کنید عادل باشید، اینکه ممکن است.
[1]. سوره عنکبوت، آیه45.
[2]. سوره آلعمران، آیه106.
[3]. الفقه المنسوب الی الإمام الرضا(علیه السلام)، ص69.
[4]. الأمالی(للصدوق)، ص178 و 179؛ «أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) كَانَ أَعْبَدَ النَّاسِ فِی زَمَانِهِ وَ أَزْهَدَهُمْ وَ أَفْضَلَهُمْ وَ كَانَ إِذَا حَجَّ حَجَّ مَاشِیاً وَ رُبَّمَا مَشَی حَافِیاً وَ كَانَ إِذَا ذَكَرَ الْمَوْتَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْقَبْرَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْبَعْثَ وَ النُّشُورَ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْمَمَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ بَكَی وَ إِذَا ذَكَرَ الْعَرْضَ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی ذِكْرُهُ شَهَقَ شَهْقَةً یغْشَی عَلَیهِ مِنْهَا وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِی صَلَاتِهِ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُه...».
[5]. سوره احزاب، آیه33.
#ولادت_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#روی_سیاه_و_سفید
#بدن_سازی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1395/06/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 15
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 15
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ویژه برنامه رادیویی #مستند_تسنیم
#قسمت_دوم
ناگفته های تفسیر تسنیم و چهار دهه تفسیر قرآن
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
radio-maaref-00_02_08-21-30.mp3
10.86M
💠 ویژه برنامه رادیویی #مستند_تسنیم
#قسمت_دوم
ناگفته های تفسیر تسنیم و چهار دهه تفسیر قرآن
🎙 رادیو معارف در برنامه #تسنیم ناگفته های چهاردهه تفسیر قرآن توسط آیت الله جوادی آملی و نیز تدوین تفسیر گرانسنگ تسنیم را بازگو می كند.
🔹 این برنامه در در دو قسمت به بررسی موضوعاتی از جمله: انگیزه حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی از راه اندازی جلسات تفسیر، ویژگی های تفسیر ایشان و بیان دیدگاه اندیشوران مسلمان درباره تفسیر تسنیم می پردازد.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
اصل کلی تقوا و صبر.mp3
5.98M
💠 روز شانزدهم ماه مبارک #رمضان 1442
🔹 اصل کلی تقوا و صبر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اصل کلی تقوا و صبر
🔹 فرمود: ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾[1] ما هرگز كسی كه #قدم_نیكو برداشت، #كار_خیری كرد و دارای #مقام_احسان بود اجرش را ضایع نمی كنیم، حالا چه یوسف چه غیر یوسف! بنابراین این قصه هم اكنون #زنده است؛ یعنی هر كسی #عفیف بود بالأخره به جایی می رسد، هر كسی #امین بود به جایی می رسد، هر كسی #مقاوم بود به جایی می رسد، هر كسی #صبور بود به جایی می رسد و خود یوسف (سلام الله علیه) هم به همین #اصل_كلی اعتراف كرد و برادران خود را به همین اصل كلی هشدار داد.
🔹 وقتی برادران یوسف به آن حضرت گفتند ﴿أَإِنَّكَ لَأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف فرمود: ﴿أَنَا یوسُفُ وَهَٰذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینَا﴾، اما این تاریخ مصرفش نگذشت، چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] این یك اصل كلی است. خب اگر بیان خدای سبحان است فرمود: ﴿لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، از همین بیان كلی وجود مبارك یوسف استدلال كرد استفاده كرد فرمود: این برادرم به من رسید این اختصاصی به من و برادر و خانواده یعقوب و ابراهیم ندارد #اصل_كلی این است كه ﴿مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، بنابراین این قصه هم اكنون هم زنده است ﴿وَكَذلِكَ مَكَّنَّا﴾ #كار_خداست ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾.
[1] . سوره یوسف، آیه 56.
[2] . سوره یوسف، آیه 90.
#سنت_الهی
#ثمره_عفت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 49
تاریخ: 1383
🆔 @a_javadiamoli_esra
26.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 16
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔸 جلسه 16
#ادب_بندگی
#باز_نشر
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
👈💠 شب معراج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم)
🔸 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی)
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 حضور مرکز بین المللی نشر اسراء در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم
⏰ 11 الی 20 اردیبهشت
#نمایشگاه_مجازی_قرآن_کریم
#نمایشگاه
🌐 Nashresra.ir
📱 @nashresrair
◀️ ارتباط با ما:
@nashresra_ir_admin
💠 ادراک نبوی
🔹 [جناب فخر رازی] می گوید آیا این قسم اوّل وحی که فرمود: ﴿وَ مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاّ وَحْیاً﴾ ـ یعنی «بلاواسطه» ـ آیا این برای پیامبری محقق شده است یا نه؟ خدا با یکی از این سه راه ممکن است حرف بزند؛ امّا هیچ پیامبری «بلاواسطه» را درک کرده یا نه؟ می گوید مشهور بین اهل تفسیر این است که وجود مبارک کلیم خدا «بلاواسطه» حرف را شنید: ﴿وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یوحَی﴾،[1] این کلام #بلا_واسطه است.[2] بعد درباره وجود مبارک پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) می گوید که «و قیل»[3] که وجود مبارک پیغمبر اسلام (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) هم کلام «بلاواسطه» خدا را درک کرده است که در مسئله #معراج فرمود: ﴿فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ ما أَوْحی﴾،[4] غافل از اینکه وجود مبارک پیغمبر اصلاً #با_قرآن آمده است! اینکه درباره اهل بیت (عَلَیهِم السَّلَام) هست، یقیناً شامل خود پیغمبر می شود که «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی فَإِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»،[5] نه یعنی اهل بیت در دنیا با قرآن آشنا شدند و در #قوس_صعود با هم هستند تا #حوض_کوثر! اینها با هم آمدند و با هم می روند.
🔹 این بیان شریف مرحوم شیخ طوسی در امالی[6] خیلی بیان لطیفی است! یک وقت ذات اقدس الهی فرمود: ﴿أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾ که ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ﴾،[7] اولین و آخرین را جمع کرده و بعد به همه فرمود: ﴿أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ﴾، وقتی کسی آنجا با قرآن باشد و از آنجا نازل شده باشد، در #قوس_صعود هم با قرآن هست تا آنجا، آنها که در اینجا آشنا نشدند! بنابراین «مَا شَكَكْتُ فِی الْحَقِّ»[8] این است.
🔹 مطلب دیگر این است آن کسی که خودش #صادر_اول یا ظاهر اول است، چه حاجت که «مع الواسطه» بشنود؟ سرّش این است که او مظهر «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است؛ این از بیانات نورانی امام سجاد (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) در صحیفه[9] است که فرمود خدای سبحان «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است. فرمود: ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ﴾،[10] امّا اینچنین نیست که آن مقام شامخ را تجافی کرده باشد. اگر خدای سبحان «أَلدَّانِی فی عُلُوِّهِ وَ العَالِی فی دُنُوِّهِ» است، مظهر کامل او که وجود مبارک پیغمبر و اهل بیت (عَلَیهِم السَّلَام) هستند، آنها هم همین طور می باشند. پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) از آن جهت که به مقام ﴿دَنَا فَتَدَلَّی﴾[11] رسید با ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾[12] آشناست و از آن جهت که ﴿یأْكُلُ الطَّعَامَ وَ یمْشِی فِی الأسْوَاقِ﴾[13] در این عالم هست و تنزّل کرده و #مرحله_نازله_نفس در عالم طبیعت است، مرحله نازلهٴ نفس نبوی این کلمات و الفاظ را می شنود تا ﴿وَ مَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَی ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْی یوحَی﴾[14] ظهور کند. این چنین نیست که حالا باید همه کلمات را حضرت «بلاواسطه» بشنود، آن مقام سر جای خود محفوظ است، مقامات میانی هم سر جای خود محفوظ است و مقامات نازله هم سرجای خود محفوظ است؛ لذا هر سه قسم را ممکن است او ادراک کند.
[1]. سوره طه، آیه13.
[2]. مفاتیح الغیب، ج27، ص613؛ «هل فی البشر من سمع وحی اللّه تعالى من غیر واسطة؟ المشهور أن موسی علیه السلام سمع كلام اللّه من غیر واسطة...».
[3]. مفاتیح الغیب، ج27، ص613؛ «و قیل إن محمدا صلی اللّه علیه و سلّم سمعه أیضا لقوله تعالى: ﴿فَأَوْحی إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحی﴾».
[4]. سوره نجم، آیه10.
[5]. دعائمالاسلام، ج1، ص28.
[6]. الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص232؛ «أَنَ رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قَالَ لِعَلِی: أَنْتَ الَّذِی احْتَجَّ اللَّهُ بِكَ فِی ابْتِدَائِهِ الْخَلْقَ حَیثُ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً، فَقَالَ لَهُمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا: بَلَی. قَالَ: وَ مُحَمَّدٌ رَسُولِی قَالُوا: بَلَی. قَالَ: وَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَصِیی فَأَبَی الْخَلْقُ جَمِیعاً إِلَّا اسْتِكْبَاراً وَ عَتَوْا مِنْ وَلَایتِكَ إِلَّا نَفَرٌ قَلِیلٌ وَ هُمْ أَقَلُّ الْقَلِیلِ وَ هُمْ أَصْحَابُ الْیمِینِ».
[7]. سوره اعراف، آیه172.
[8]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه4.
[9]. الصحیفة السجادیة، دعای47.
[10]. سوره ق، آیه16.
[11]. سوره نجم، آیه8.
[12]. سوره نمل، آیه6.
[13]. سوره فرقان، آیه7.
[14]. سوره نجم، آیات3 و4.
#معراج_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#صادر_اول
#همراه_با_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری ـ جلسه 45
تاریخ: 1394/09/04
🆔 @a_javadiamoli_esra