May 11
🛤️🦋مسیری برای شیفتگان هدایت؛
💬سه چیز را با احتیاط برداریم:
قدم،قلم،قسم
💬سه چیز را راحت نریزیم:
اشک،خون،آبرو
💬سه چیز را آلوده نکنیم:
قلب،زبان،چشم
💬سه چیز را به کار بگیریم:
خرد،همت،شکیبایی
#نکات_تربیتی
@adabkhane
📕٣٠ گونه #واو
#انواع «واو»
#دستور_زبان
11. واو تضمن:
نوعی از واو عطف است که یک واژه در ضمن و جزیی از واژه دیگر است. مثال: زر و نعمت اکنون بده، کان توست / که بعد از تو بیرون ز فرمان توست. (سعدی- بوستان). یعنی زر در ضمن نعمت و جزیی از آن است.
12. واو تناسب:
نوعی از واو عطف است که بین واژگاه تناسب ایجاد می کند. ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند(سعدی)
13. واو تکرار و تأکید عطفی:
این واو نوعی از واو عطف است که با تکرار کلمه، «واو» عطف نیز برای تأکید، تکرار شده است. مانند : روشنان آسماني در عبور / نور و نور و نور و نور و نور و نور (مهدی سهیلی)
14. واو یکسانی:
واو یکسانی، نوعی از واو عطف است که به معنای یا بوده و برابری را می رساند.
مثال: عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست / من که یک امروز مهمان توام فردا چرا ( شهریار تبریزی ) واو در مصرع اول یعنی: من مهلتی برای امروز ( یا ) فردا کردن تو، ندارم.
مثالی دیگر: دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد – یعنی: ممکن است دیر یا زود انجام شود. مثالی دیگر: برد و باخت برای من اهمیتی ندارد ! یعنی : برد یا باخت…
15. واو میان وند:
این واو که نوعی از واو عطف است، بین تکواژ های مشتق – مرکب می آید و یک کلمه «مرکب – وندی» می سازد. مثال: گفت و گو ، جست و جو ، آموزش و پرورش…
✍ایلیا - علیاری
#ادامه_دارد
@adabkhane
#شاه_بیت ١
بگو به خواب که امشب میا به دیده ی من/
جزیره ای که مکان تو بود آب گرفت/
#ظهیر_فارابی(۵۵۰_۵۹۸ ه.ق)
@adabkhane
📕٣٠ گونه #واو
#انواع «واو»
#دستور_زبان
16. واو علیّت:
واو میانه ای است که نوعی از واو عطف بوده و بین دو واژه قرار می گیرد که یکمین واژه را علت و دومین واژه را معلول نامند!
مثال: پیری و بیماری- جوانی و تندرستی – ورزش و شادابی
17. واو همراهی(مَعیت):
نوعی از واو عطف بوده که به معنای «همراه با»، «مَعَ» است و اغلب در شعر مشاهده می شود.
مثال: گفتم من و طالع نگونسارم مسعود سعد سلمان. من همراه با بخت و اقبال نگونسارم/ وارونه ام.
مثالی دیگر: من و تا ابد این غم جاودانه( حسین منزوی ) یعنی : شاعر به همراه غم جاودانه اش
18. واو دوری(مباینت/ استبعاد):
نوعی واو که در جملات بدون فعل برای برجسته کردن پیام می آید و معنای آن «دور بودن» است. مثال: پدر و بدقولی. یعنی اینکه بدقولی از پدر دور است.
مثالهای دیگر: من و تنبلی؟! (تنبلی از من دور است)- مؤمن ودروغ؟!( دروغ از مؤمن دور است)- امام حسین(ع) وسازش؟! – من و انکار شراب! این چه حکایت باشد. (حافظ)
19. واو ضمیر :
این نوع واو ترکیبی ، مخفف بوده و بیشتر در شعر (نظم) دیده می شود و مرجع ضمیر را می شناساند.
« و» ضمیر(مخفّف “او”): مثال: تخفیف کو به جای که او، تخفیف دَرو به جای در او ، تخفیف چُنو به جای چون او
ورا در شبستان فرستاد شاه / ز هرکس فزون شد ورا پایگاه (فردوسی).
✍ایلیا - علیاری
#ادامه_دارد
@adabkhane
#واکاوی_واژه 1
واکاوی واژه خدا
🔸خدا به معنی خودآی است. مرکب از کلمه
«خود» و «آ» که صیغه امر از آمدن است.
خدای فارسی و خواتای پهلوی (xwataya)
به معنی از خود زنده و از خود آغاز کرده است.
پس خدا وجودی خود آمده است. یعنی قائم به ذات خود بوده و هست.
🦋ای همه هستی ز تو پیدا شده
خاک ضعیف از تو توانا شده
زیر نشین عَلَمت کائنات
ما به تو قائم چو تو قائم به ذات
نظامی – مخزن الاسرار
✍️دکتر محمدی مبارز (ایلیا)
@adabkhane
#شب_زیارتی_امام_حسین
#شعر 3
جابر! این خاکی که عطرش، از تو زائر ساخته
آسمانها را دراین ایوان،مجاور ساخته
از قدمهایت بپرس: این راه پایانش کجاست؟
کاینچنین از عالم و آدم، مسافر ساخته
نه فقط قلب تو، قلب عالمی را سوخته
نه فقط از من که از هر سنگ، شاعر ساخته
خاک راهش مُحییَ الاموات، عطرش زندگی
از قلوب مرده هم این خاک، عابر ساخته
آن که میخوانی برایش: «یا حبیبی یا حسین»
هر نگاهش، یک حبیبابن مظاهر ساخته
هر کسی، هر جا، دم از آزادگی زد، خویش را
با امام عصر عاشورا، معاصر ساخته..
کارش از اول همین بود، آن مسیحایی که از،
فُطرس پرسوخته، مرغ مهاجر ساخته
کاش میدید، آن که رگهای گلویش را برید،
خون جوشانش، چه دلها را که طاهر ساخته
آه! دیدنها چه کرده با دل زینب؟ اگر
این شنیدنها، تو را آشفته خاطر ساخته...
✍️#قاسم_صرافان
@adabkhane
ای دو چشمت سبب و علت پیدایش صبح/
دیده بگشا که جهان منتظر آغاز است /
#کبیر_قزوينى
@adabkhane
♦️واکاوی واژگان - خانواده
#واکاوی_واژه 2
🦋واکاوی واژه #مادر
1.مادر: ماد + در= یعنی«پدید آورنده ما»
2. مادر: آنکه ما را به دنیا آورده
(در آورده) است.
3. «مادر» = مادینه ای،(ماده ای)
که فرزندی به دنیا می آورد.
4. نیز این واژه از زبان هندی- پارسی- اروپایی و هم خانواده ی (هم معنی) واژه ی ماما یا مامان می باشد و هیچ پیوندی با واژه عربی ندارد.
این واژه در زبان اوستایی ماتر mã-tar که «ما» یعنی دفاع کننده به هر بهایی و «تر» یعنی نگهداری کننده؛ و مادر یعنی کسی که هم به هر بهایی از فرزندش دفاع می کند و هم از او نگهداری می کند.
♦️واکاوی واژه #پدر
در زبان سنسکریت: پیتر
حرف «پـِ » در «پدر» از پاییدن است. پدر یعنی پاینده کسی که می پاید.
معانی دیگر: پشتیبان، پاینده، مراقبت کننده، ارث و میراث( در زبان سغدی)
پدر در اصل پایدر یا پادر بوده است. جالب است که تلفظ «فاذر» در انگلیسی بیشتر به «پادَر» شبیه است تا تلفظ «پدر» !
پدر: کسی که مراقب خانواده اش است و آنان را می پاید.
♦️واکاوی واژه #مامان
مامان : ما + مان( بن مضارع ماندن است). چنانچه مان در کلمات مانا و ماندگاری و ساختن … کاربرد دارد.
مامان: ما+ مان= ما و میهمان را برای ماندن در زندگی نگهداری می کند.
میهمان: میه و مه = بزرگ + مان
مان در خانمان ،جایگاه اصلی سکونت است نه خانه، چراکه خانه محل گذر و خان است.
آری میهمان، بزرگی است که از خان عبور کرده و به مان(جایگاه ماندن) رسیده است.
♦️واکاوی واژه #بابا (ریشه کُردی)
بابا= معرب(عرب شده) پاپا است.
کسی که بر روی دو پا می ایستد و استوار است و در راه خانواده کار می کند.
به پیران کامل که بمنزله ٔ پدر باشند «بابا» گویند چنان که باباافضل کاشی و باباطاهر.
صورت های دیگر بابا= پاپ، آتا، دادا، daddy، tata و…
♦️واکاوی واژه #دختر
دُختر از ریشه «دوغ» است که در میان مردمان آریایی به معنی «شیر» بوده و ریشه واژه ی دختر «دوغ دَر» بوده به معنی «شیر دوش» زیرا در جامعه کهن ایران باستان کار اصلی او شیر دوشیدن بود. به daughter در انگلیسی توجه کنید. واژه daughter نیز همین دختر است . gh در انگلیس کهن تلفظی مانند تلفظ آلمانی آن داشته و « خ » گفته می شده. در اوستا این واژه به صورت دوغْــذَر doogh thar و در پهلوی دوختدر می باشد. دوغ در در اثر فرسایش کلمه به دختر تبدیل شد .
چکیده معنی دختر
1. آنکه کار دوخت و دوز را بر عهدهدارد.
2. آنکه برای خانواده شیر و فرآورده های شیر را از مَشک درمی آورد.
♦️واکاوی واژه #پسر
تلفظ پِسر تحت تأثیر کلمه پِدر پدیدآمده که در واقع پُسَر درست است.
اما پُسر، «پوسْتْ دَر» بوده است. کار کندن پوست جانوران بر عهده پسران بود و آنان چنین نامیده شدند.
پوست در، به پسر تبدیل شده است. در پارسی باستان puthra پوثرَ و در پهلوی پوسَـر و پوهر و در هند باستان پسورَ است. در بسیاری از گویشهای کردی از جمله کردی فهلوی (فَیلی) هنوز پسوند «دَر» به کار می رود. مانند «نان دَر» که به معنی «کسی است که وظیفه ی غذا دادن به خانواده و اطرافیانش را بر عهده دارد».
پسر: برای خانواده پوست حیوان( گوسفندو…) در می آورد تا لباس و… فراهم کند.
♦️واکاوی واژه #خواهر/ خوهر
مادینه ای که دارای یک پدر و مادر باشد.
به نظر میرسد خواهر (خوهر) خواه+ پسوند معنا ساز ــَر یا ــار، است
یعنی آنکه خواهنده( در حالت فاعلی زبان خوارزمی) و خواهانِ خانواده و آسایش آن است.
♦️واکاوی واژه #برادر
ریشهbher هندواروپایی است به معنی بردن.
برادر: بَرَنده، حمل کننده، حفظ کننده، حامی و پشتیبان، نگهبان آتش..
بَرادر: بَرا + در/بر +اَدر. یعنی آنکه برای آسایش ما کار(پشتیبانی و نگاهبانی و.. ) انجام می دهد.
منبع : فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، دکتر محمد حسن دوست ج1 ص 431
همچنین شکل های دیگر «بَر» در برادر، مثل : بَر و بازو، بَرومند، بَر و سینه و…
پس «بَر» در برادر: دارنده بَر و بازو و قدرت برای بَرندگی حَمل کردن و نگهبانی و… است.
♦️واکاوی #مهمان/میهمان
مهمان/ میهمان: مِیه و مِه = بزرگ + مان(جایگاه ماندن، مثل خانه/خانمان)
اما، اصل واژه خانه، خانمان است. مان در خانمان ،جایگاه اصلی سکونت است و خانه، گذرگاه و خان است.
پس میهمان: یعنی بزرگی که از خان (خانه) عبور کرده و به مان(جایگاه ماندن) می رسد و می ماند.
خوش آن دمی که در آید سپیده دم ز درم/
پر از ستاره و مه ساخت خانمان مرا/
دل شکسته خسرو به جانب تو شتافت/
غریب نیست، نگهدار میهمان مرا/
شبی با ما خیال خویشتن را میهمان گردان/
چو خسرو هر طرف از عشق خود بی خانمان گردان/
(امیر خسرو دهلوی)
♦️ممکن است معانی دیگری نیز برای این واژگان باشد.
✍️دکتر محمدی مبارز (ایلیا)
@adabkhane
📕٣٠ گونه #واو
#انواع «واو»
20. واو تفریق / واو تفاوت :
«واو» تفاوت که آنرا تفریق نیز می نامند ! در زبان فارسی کاربردی ندارد و مربوط به ادبیات عرب است و ما تنها اشاره ای کوتاه به آن می کنیم !
این ( واو ) همانند ( واو ) معدوله نوشته می شود اما خوانده نمی شود و برای دو اسم که در نوشتار یکی هستند ؛ بکار می رود تا با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند ؛
مانند : ( عُمَر ) و (عَمْرْ ) که ( عَمْرو ) نوشته می شود!
21. واو مَعدوله :
یک نوع واو که کاربرد بسیار فراوانی در کتابت فارسی دارد واو معدوله است . در تعریف واو معدوله می توان گفت : نوعی واو که نوشته می شود ولی خوانده نمی شود و به همین سبب در زبان فارسی در حوزۀ واج شناسی هنگام نوشتن واج های یک کلمه این نوع واو را به حساب نمی آورند چون صدا ندارد . مثل : واو در کلمه خواهر، خـوردن، خـواهش، خواب ، خوار و…که واوِ معدوله است .
22. واو وندی- اشتقاقی(نسبت):
سه نوع است:
الف. واو فراوانی(کثرت): واو فراوانی، معنی کثرت(زیاد بودن) را نسبت می دهد که بیشتر معنی تحقیر را می رساند
و اغلب در زبان محاوره یا در نمایشنامه ها و یا در داستان هایی که به زبان محاوره بیان می شود می آید. مثال : شکمو، نق نقو، ریشـو، غرغرو، چاقالو، توپولو، شپشو.
ب. واو تحقیر و تصغیر: این نوع واو بیشتر در زبان محاوره می آید و نسبت تحقیری و کوچکی را به فردی می رساند. اما در معنای فراوانی چیزی نیست. مثل: یارو، اخمـو، پسرَرو(پسرک)، مردَرو(مردک) و…
ج. واو تشابه و تصغیر: این نوع واو در معنای مثل و مانند است. مثال: گردو، یعنی مثل گردی، دایره ای، کُروی شکل.
✍ایلیا - علیاری
#ادامه_دارد
#شاه_بیت ۲
تو را برای وفای تو دوست می دارم!
وگرنه دلبرِ پیمان شکن فراوان است...
#معینی_کرمانشاهی (معاصر)
@adabkhane
Alireza Ghorbani - Bi To (320).mp3
7.88M
🎶 بی تو به سامان نرسم؛ ای سر و سامان همه تو!
#آواز ١
@adabkhane
✍ کانال آموزش مبانی شعر
در #ایتـــا
🎶( عروض ، قافیه و...) 🎶
سید محمدرضا شمس (ساقی)
🔹عضو وبگاه ادبخانه
https://eitaa.com/arozghafie
گنجینه نکات عروض و قافیه
و دستور زبان✅
@adabkhane
📕٣٠ گونه #واو
#انواع «واو»
#دستور_زبان
23. واو حالیّه :
این نوع واو معنای :« در حالی که/ و حالآنکه » می دهد . مثال : محبوسم وطالع است منحوسم . (مسعود سعد سلمان) یعنی زندانی هستم ، در حالی که بخت و اقبالم نحس شده است.
24. واو استدراک
به معنای : ولی، امّا، لکن، لیکن، ولیکن، ولیک. مثال: دریای اشکم و(اما) تو مرا اینچنین مخواه !
رفتم و( ولی) او را ندیدم !
25. واو جدایی
یا از سر گیری (استیناف): کاربرد واو جدایی(استیناف) در عبارات ، دقیقاً در برابر ( واو ) عطف بوده و در جایی آورده می شود که کارش ، قطع ارتباط کلامی جمله ی بعد با عبارت قبل از خود می باشد!
مانند: وگرنه . واِلّا .
26. واو شک و تردید(تقریبی):
این واو تنها موردی را به طور تقریبی، تخمین می زند.
مثال ازگلستان سعدی: به چه کار آیدت ز گل طبقی ؟ از گلستان من ببر ورقی ! گل همین پنج روز و شش باشد(واو میان پنج ) و روز و شش ، «واو تردید» است.
✍ایلیا - علیاری
#ادامه_دارد
@adabkhane
#شاه_بیت ۳
همه عیب خلق دیدن،نه مروت است و مردی
نگهی به خویشتن کن، که تو هم گناه داری
#سعدی (ق. هفتم هجری)
@adabkhane
Salar Aghili - Che Begooyam(UpMusic).mp3
9.29M
🟪چه بگویم...!🎶
#آواز ٢🎵
@adabkhane
May 11