.
هم صحبت باران
✍طیبه روستا
آلبومهای عکس گوشی را مرتب میکردم که رسیدم به عکس کتاب " همصحبت باران ". چه اسم خوبی روی کتاب گذاشتهاند. مثل بعضی آدمها که انگار از ازل اسمشان را قالب خود خودشان دوختهاند! مثل مامان رحیمه که از همه دنیا مهربانتر است و اسمش قبل از آفرینش دنیا به روحش چسبیده.
معرفی کتاب را نوشتم و از حرم آقا سید علاءالدین حسین(ع) آمدم بیرون. وقت کافی داشتم، میخواستم با اتوبوس بروم و زمان بیشتری در حال خوش حرم بمانم. هنوز متحیر مانده بودم که چطور هر وقت دنیا قلاب میاندازد و دلم را گیر خودش میکند، آقا شاهچراغ(ع) زیارت برادر بزرگوارشان را به دلم میاندازد و پرندهوار برمی گرداند مرا به زندگی.
نرسیده به چهارراه شاهزاده قاسم( ما شیرازیها می گوییم شازده قاسم ) با خیال راحت زیپ کیفم را باز کردم و چشمم افتاد به جای خالی کارت. یادم آمد که چند روز قبل پسرم کارت اتوبوس را برداشته. در هوای نیمه سرد اواخر دی ماه، بیشتر یخ کردم، چون مطمئن بودم که پول نقد هم ندارم. چند بار کیفم را زیر و رو کردم بلکه معجزهای نجاتم دهد. بیفایده بود! سلانه سلانه رفتم تا کنار راننده. با منّ و منّ و یواش گفتم: ببخشید میشه یه شماره کارت بدین کرایه رو واریز کنم، کارت و پول همرام نیست.
- چن نفرین؟
-یه نفر.
سر سفیدش را خاراند و پوزخندی تحویلم داد: نمیخوا، برو، دو تومن چی چیه.
سرم پایین بود و مثل بچه گربه درماندهای که روز بارانی گیر افتاده باشد کنج کوچهای! گفتم: اینجوری که درست نیست، مدیون میشم.
با اخم از شیشه سمت چپ اتوبوس، درمانگاه بقیه الله(عج) را نگاه کرد و زیر لب گفت: ولش کن کاکو.
از فکرم گذشت که، کاش گفته بودم سه نفریم، آن وقت مجبور میشد شماره کارت بدهد. کرایهی بیشتر خیلی بهتر از شرمندگی بود.
میدانستم همه مسافرانِ بی کرایه الان تک تک جلوی چشمهایش رژه میروند و توی دلش میگوید: "جهنم و ضرر، این یکی هم روش." دو تا بد و بیراه هم چاشنیاش می کند.
دوباره کیفم را سرک کشیدم. دنبال چیزی میگشتم که سبک و رها پیاده شوم. اولین چیزی که آمد زیر انگشت هایم، کتاب بود. سریع بیرونش کشیدم و به جلد طلاییاش نگاه کردم. فکری از ته دلم جوشید. گرفتمش طرف راننده و گفتم: میشه اینو ازم قبول کنید؟ در مورد حضرت زهراست.
سر تکان داد و نفس بلندی کشید: ئی شد یه چی، یا حضرت زهرا(س) .
تشکر کردم، حلالیت طلبیدم و پیاده شدم.
کتاب رفته بود آنجا که باید می رفت و من کنار دستگاه عابربانک، به این میاندیشیدم که بی شک، باران، برکتش را از حضرت مادر(س) و خاندان بخشندهاش وام گرفته است!
#خاطره
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«اثبات عقلی ولایت فقیه در کمتر از یک دقیقه»
✍طیبه فرید
در مباحث عقلی قاعده ایست با عنوان «اصل تنّزل تدریجی». این قاعده میگوید زمانی که امکان دسترسی به اصل موضوعی نباشد نمیتوان چشم را به روی فقدان موضوع بست و آن را تعطیل کرد! بهعبارتی به بهانه نبودن اصل نمیتوان از پایه زیرآب مسئلهای را زد!
قاعده عقلی اصل تنزل تدریجی میگوید به جای تعطیل کردن اصل و بلاتکلیف ماندن، به شبیهترین و نزدیکترین مصداق به موضوع مراجعه کنید. برای مثال ما زمانی که دسترسی به اصل دارویی را نداریم به دلیل تحریم یا... ناگزیر دست به تهیه مشابه آن میزنیم!
خداوند حکیم در قرآن *جایگاه حاکمیت و قضاوت را به انبیا و جانشینان ایشان داده و از مؤمنين میخواهد که در حل منازعه و مخاصمه که از شؤون حاکمیت است به رسول و جانشینان او رجوع کنند. بدیهیاست که در دوران غیبت معصوم، این اصل همچنان جاریست و قانون الهی تغییری نمیکند!
پس با توجه به غیاب معصوم، بر اساس اصل عقلی تنزل تدریجی مؤمنین و مؤمنات موظفند شبیهترین فرد را به معصومین(ع) انتخاب کنند. شبیهترین فرد به معصوم جانشین معصوم است و اطاعت از حکم او درست همان اطاعت از معصوم است. به حکم عقل، نظر جماعت خبره و متخصص در تشخیص مصداق اشبه الناس به امام در این قصه کارساز است و کار را بر مردم آسان می کند.
◇ کسانی که نیابت عام امام معصوم را نمی پذیرند نه تنها در مقابل حکم قرآن و روایات بلکه در مقابل حکم عقل نیز ایستادهاند.◇
*سوره نساء، آیه ۵۹
#ماه_رمضان
#ولایت_فقیه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#شعر
✍مهتا صانعی
نامش چو نگین به حلقهای زرین است
پایان سفر چقدر عطرآگین است
منراهی کربلا شدم، این اقبال
مدیون دل شهید زینالدین است
#مهتا_صانعی
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
کیزیلجیک شربتی*
✍🏻زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین
ترکهای استانبول یک ضربالمثلی دارند با این مفهوم که ما باید مشکلات شخصی خود را در درون خود نگه داریم و نگذاریم دیگران متوجه مشکلات ما بشوند. علاوه بر این، باید سعی کنیم وضعیت بدمان را تحمل کنیم و خم به ابرو نیاوریم، آنها برای رساندن مفهوم این ضربالمثل از کلمهی کیزیلجیک شربتی (Kızılcık şerbeti) استفاده میکنند.
من به واسطهی تخصصم در زبان ترکی استانبولی، سالهاست اخبار و برخی از سریالهای این کشور را دنبال میکنم و البته ترجیحم برای تماشای سریالهای ترکی، سریالهایی است که از شبکههای دولتی آن (TRT) پخش میشود و سریالهای شبکههای خصوصی آن، حقیقتا غیرقابل تماشاست.
اخیرا سریالی در ترکیه در حال پخش است با همین عنوان، که کنجکاو شدم ببینم قرار است چه بگوید.
در این سریال دو خانوادهی ثروتمند، یکی به شدت متدین و به قول ترکهای ترکیه، محافظهکار و پولدار، دیگری به شدت مدرن و به قول خودشان امروزی که آن نیز تقریبا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، به نمایش گذاشته شدهاند.
جدای از بحث #فمنیستیای که در تمام متن این سریال جاری است، تقابل این دو خانواده بر سر مذهب قابل تأمل است. در بیست قسمتی که از این سریال پخش شده است، کارگردان و نویسنده به خوبی توانستهاند، چهرهی منفوری از خانوادهی #دیندار در ذهن بینندگان ایجاد کنند.
همچنین این سریال در تلاش است تا به مردم #ترکیه که بیش از نود درصد آنها مسلمان هستند، بقبولاند که این کشور #لائیک است و افراد مدرن و بیحجاب آنها هر غلطی دلشان بخواهد میتوانند بکنند و به کسی مربوط نیست اما اگر یک خانوادهی متدین بخواهد دعایی بخواند یا روزهای بگیرد باید در چهاردیواری خود این کار را انجام دهد و این مسائل دینی را به بطن جامعه نکشاند.
در یکی از سکانسهای قسمت اول، مادر خانوادهی مدرن همراه با دخترش برای خرید وارد یک فروشگاه میشوند و با دو خانم #محجبه مواجه میشوند، این خانم مدرن با صدای بلند به طوری که آنها بشوند، میگوید: اینها هم که در همه جا هستند و با گفتن این جمله ناراحتی خود را از حضور بانوان محجبه در اجتماع ابراز میکند.
این تنشِ بین دینداری و بیدینی آنقدر در سر تا سر سریال جریان دارد که خواه ناخواه برای تماشاگران ابهاماتی را ایجاد میکند.
در طول این سریال افکار خانوادهی متدین پوسیده و قدیمی خوانده میشود و در لفافه به عقبافتادگی تعبیر میشود و تمام سنتهای موجود در خانوادههای متدین و با اصل و نسب ترکیهای به سُخره گرفته میشود و این کار آنقدر هنرمندانه انجام میشود که ببیننده خواه ناخواه با خانوادهی مدرن همراه میشود و حق را به آنها میدهد.
به گمانم این اولین سریالی است در ترکیه، که تا این حد صریح و بیپروا به تقابل دینداران با افراد بیدین پرداخته است. هرچند که در توضیح این سریال از طرف تهیهکننده به تفاوت فرهنگی دو خانواده، اشاره شده است، اما بیننده در تمام سریال تقابل دین و بیدینی را میبیند.
از طرفی با پرس و جویی که انجام دادم متوجه شدم، نسبت به رسم و رسومات و عقاید این خانوادهی متدینِ نمایش داده شده، با خانوادههای متدین ترکیه، تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
اما انتخاب این عنوان برای سریال بسیار زیرکانه بوده است، چون در تمام سریال شما دوست دارید به خانوادهی متدین بگویید، مشکلاتت را برای خودت نگهدار و کاری به کار افراد لااُبالی نداشته باش و اگر هم وضعیت افراد بیدین تو را آزار میدهد، تحمل کن و واکنشی نشان نده.
این سریال که پُر است از بازیگران مطرح ترکیه، همچنان در حال پخش بوده و به پایان نرسیده است؛ اما از همین حالا میتوان متوجه شد که سریال قرار است به نفع کدام خانواده تمام شود.
*شربت زغالاخته
#یادداشت_تحلیلی
#نقد_سریال
#فمنیست
#تقابل_دیندار_و_بیدین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
16.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ «کارت صد آفرین» منتشر شد
هدیه به تمام فرشتگان زمینی که برای اولینبار در ماه میهمانی خدا پا به عرش الهی میگذارند .
با اجرای گروه سرود «دختران میعاد»
دو نماهنگ دیگر برای دختران روزه دار در کانال ببینید
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
خدایا هر آنچه خیر است و ما نمیدانیم...
✍سیده ناهید موسوی
اگر تمام موجودات بخواهند و من نخواهم نمیشود، و اگر تمام موجودات نخواهند و من بخواهم میشود.
💠درحالیکه این امر، هیچگونه منافاتی با اختیار و انتخاب انسان و مسئول بودن او در مقابل افکار، نیتها وکارهای او ندارد؛ زیرا خود اوست که فاعل مستقیم قصد و انتخاب و عملکردش است، لکن با استفاده از نیرویی که خدا دراختیارش نهاده و إذنی که برای انتخاب به او داده است.
💠خیر وشر تنها به دست خداست.«إنْ یمسسکَ اللهُ بِضُرٍ ، یُردكَ بِخیرٍ» .
💠هرتلخی و ضرری شر نیست ، گاهی حوادث تلخ برای بیداری فطرت یا آزمودن انسان است.
💠 مقصود خدا، خیر رساندن است. از این رو درمورد خیر ، «یُرِدْكَ» و اراده به کار رفته و در ضرر ، تعبیر«یَمسسكَ» آمده است.
💠خیری که به انسان میرسد.فضل الهی است ، نه استحقاق انسان.«لِفضْلِهِ»*
💠خواست خدا، براساس حکمت است ومشیت های او در کنار حکیم بودن او معنی میشود.«یُصیِبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ»
« وَ إنْ یَمسسك اللهُ بِضُرٍ فَلا کَاشفَ لَهُ إلا هُوَ وَ إنْ یُرِدكَ بِخیْرٍ فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِن عِبَادِهِ وَ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیم.»*
مولای من ! دلم به یاد تو زنده است وقلبم به یمن حضورتو میتپد وبه مناجات توست که ترس ووحشت و ناامنی از وجودم میگریزد.پس ای مولای من! ای تمامت آرزوهایم و ای منتهای خواستنم ، بین من وگناهانم فاصله بینداز، گناهانی که مانع طاعت وعبادت توست.*
پس قلبت را به خدا بسپار زیرا، بی اذن خدا برگی از درخت نمی افتد.
*تفسیر_نور
* یونس/ ۱۰۷
*فرازی از دعای ابو حمزه
@AFKAREHOWZAVI
.
🍃 مستندی برای «عین صاد»
#ویراستی_ نویسندگان حوزوی
https://virasty.com/HOWZAVIAN
#مستند #فیلم #اخلاق
#HOWZAVIAN
🔖شاهراهی برای بندگی
✍زينب نجیب
بندگی خدا، یا عبودیت، در گرو میزان اجتماعی بودن بشر و نقشآفرینی او در اجتماعات است. به این دلیل که بندگی یعنی، نفی طاغوت و پرستش خدای یکتا به طور کامل. مسلماً برای تحقق این امر، ما نیازمند تشکیل حکومت هستیم تا نفی طاغوت اتفاق بیفتد. چراکه سلطهی طاغوت و رسیدن او به اهداف شومش بیش از آنکه با سلطهی بر ابعاد فردی نتیجه دهد با سلطهی بر جوامع بشری مؤثر بوده است. به همین ترتیب تحقق اهداف توحیدی نیز منوط به جذب جماعت و پذیرش و حرکت آنها به این اهداف والاست و البته این مهم، تنها با رعایت یکسری احکام فُرادی محقق نمیشود.
کوتاه سخن اینکه، تا حکومت اسلامی نباشد و امت اسلامی و جامعهی اسلامی شکل نگیرد، نفی طاغوت اتفاق نخواهد افتاد یا به معنایی دیگر تا همه با هم زیست موحدانه نداشته باشیم، غایت آفرینش شکل نخواهد یافت.
حال یک زن برای نقشآفرینی در جامعه و مساعدت در تشکیل حکومت اسلامی و به دنبال آن نفی طاغوت، نیازمند خروج از منزل و حَرم خود است؛ اما با توجه به فیزیک زن و بسیاری از تأثیرات و تأثرات محتملِ روحی که بهسبب رفتارهای مخاطبان مرد در او ایجاد میشود؛ اگر پوششی مناسب نداشته باشد قطعاً نمیتواند نتیجهی مطلوبی از حضور خود در جامعه کسب کند چراکه او را به بیراهه میکشانند و چهبسا او را ابزار بهرهمندی خود قرار دهند و در نهایت مانع ظهور و بروز او و استعدادهایش در جامعه میشوند. هرچند در ظاهر امر در جامعه حاضر باشد اما حضورش بدون الزامات پوششی، منتهی به سعادت او و جامعه نخواهد شد. آمار آزار و تعرض و اسارت زنان در جوامع مختلف گواه این اصل خواهد بود. البته همیشه استثنائاتی وجود دارد اما برای رسیدن به هدفی به بزرگی هدف آفرینش باید بر قواعد کلی تکیه کرد تا بتوان برای همهی جوامع نسخه پیچید.
نکته آخر اینکه فلسفه حجاب زن، تنها برمیگردد به حضور او در اجتماع و لاغیر. به عبارتی حجاب دستور داده نشده مگر برای تجویز حضور زن در جامعه. یعنی نهتنها اسلام با حضور زنان در جامعه مخالف نیست بلکه خودش شرایط مساعد را تعبیه کرده و بدان امر میکند. بهعبارتی گویا وجه اصلی دستور به حجاب، دستور به نقشآفرینی زن در جامعه است. پس اگر قرار باشد یک زن اجتماعی باشد و نقشآفرینی کند باید به دلیل ساختار فیزیکی خود مقید به پوششی خاص باشد تا با این چهره در اجتماع حاضر شده و وظیفهی خود را مبنی بر تشکیل جامعهی اسلامی والبته بندگی، به منصه ظهور رساند.
🔗متن کامل در صفحه نویسنده
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#فرهنگ_مهدویت۱۱
گردآوری✍ چمن خواه
حضرت مهدی عليهالسلام در کلام معصومین(۲)
۱. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:"دنیا سپری نمی شود جز اینکه مردی از اهلبیت من فرمانروای جهان شود، که نامش همنام منست" و در حدیثی دیگر فرمود:"اگر جز یک روز از روزگار باقی نباشد، خداوند در آن روز مردی را از اهلبیت من برمیانگیزدکه جهان را پر از عدالت کند، آنچنانکه پر از ستم شده است"
۲. در مقام عصمت آن حضرت، پیامبر فرمود:" مهدی عليهالسلام حجت خدا بر اهل زمین است و مقام او همسنگ پیامبران عظیم الشّان الهی است"
۳. در مورد بهرمندی اهل زمین از وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، پیامبر فرمود:" سوگند به خدایی که مرا به حق به پیامبری بر انگیخت آنان در زمان غیبت از نور او کسب به نور میکنند و از ولایت او بهره مند می شوند آنچنان که مردم از خورشید بهره میبرند هنگامی که در پشت ابر پنهان باشد"
۴. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:"برترین عبادتها، انتظارفرج است" و در جای دیگر فرمود:"کسی که در حال انتظار بمیرد، همانند کسی است که در میدان جنگ به خون خود آغشته شده باشد"
۵. امام صادق علیه السلام فرمود:" اگر کسی از شما شیعیان بمیرد در حالی که منتظر امر فرج امام مهدی علیه السلام باشد همانند کسی است که در کنار قائم در خیمه اش بوده است". سپس اندکی درنگ کرد و فرمود:" نه بلکه مانند کسی است که در کنار حضرت جنگیده و شمشیر زده است" سپس فرمود:" نه به خدا قسم بلکه ما مثل کسی است که در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله به شهادت رسیده باشد"
۶. امام کاظم علیه السلام فرمود:" خوشا به حال شیعیان ما آنان که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان دوستی ما چنگ زنند و بر دوستی و بیزاری از دشمنان ما استوار بمانند آنها از ما هستند و ما از آنها. آنها به پیشوایی ما راضی شدند و امامت ما را پذیرفتند و ما نیز به شیعه بودن آنها راضی و خوشنود شدیم خوشا حال ایشان. به خدا قسم! اینان در قیامت با ما و در رتبه و درجه ما خواهند بود.
۷. روزی پیامبر در حضور گروهی از اصحاب خود فرمود:" خدایا برادرانم را به من نشان بده". اصحاب گفتند:" ای رسول خدا آیا ما برادران تو نیستیم؟"
پیامبر فرمود:" نه شما اصحاب من هستید. برادران من قومی هستند در آخرالزمان که به من ایمان می آورند در حالی که هرگز مرا ندیده اند. خداوند آنها را به اسم خود و پدرانشان به من معرفی کرده است...
استواری هر یک از ایشان در دین خود، از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعل های هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات میبخشد"
و در جای دیگر در مورد ایشان فرمود:" آنها رفقای من و صاحبان دوستی و مودت من و گرامی ترین امت من نزد من هستند".
گزیدهای از احادیث مهدوی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
علم ومعنویت-نهایی.mp3
زمان:
حجم:
6.57M
📻 نسبت علم و معنویت
#قسمت_100
🔸پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت آغاز شده و بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگه تسری پیدا کرد.
🔸در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده. اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روشهای افراطگونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شکگرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻رادیو فکرت:
🆔 rubika.ir/radiofekrat
🆔 eitaa.com/radiofekrat
#اخلاق #فلسفه
#عقل #مدرنیته #معنویت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
* هایقِر *
✍طیبه روستا
عصر خنک بهار، توی ایوان، چای دارچین با عطر کاهگل نم خورده می چسبید. پدربزرگ از کوه نوردی هایش توی کوه زاگرس و تنگه ی زیبای هایقر می گفت و بی بی خیره به چشم هایش حرف های صد بار شنیده اش را با عشق گوش می داد.
همان جایی که روایت ها می گفتند زمانی در گذشته عروسی با اسب پرت شده ته دره. یا می گفتند دلیران تُرک، سربازان متجاوز انگلیسی را می کشتند و فریاد "های قِر"، "های قِر"، به معنی "مردن و تار و مار کردن " سر می دادند و از آن به بعد نام تنگه را گذاشته بودند "هایقِر" ...
تنگه هایقِر
گرند کنیون ایران
فیروزآباد فارس
ایران زیبا
معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری
@AFKAREHOWZAVI
*ترفندهای عیدی گرفتن در اوضاع سخت اقتصادی*
✍سمیه رستمی
#متن_طنز
یکی از رسوم اصیل هر ایرانی آریایی؛ سنت حسنه عیدی دادن است. البته آن زمان که جمشید سوروسات عید نوروز را پایهگذاری کرد، مبادلات بهصورت کالا به کالا بود. ولی این اواخر ترجیحاً خشکه حساب میکنند.
ادامه در لینک زیر:
http://dtnz.ir/?p=317783
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI