eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
704 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
199 ویدیو
17 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
گردآوری✍ چمن خواه حضرت مهدی عليه‌السلام در کلام معصومین(۲) ۱. پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود:"دنیا سپری نمی شود جز اینکه مردی از اهل‌بیت من فرمانروای جهان شود، که نامش همنام منست" و در حدیثی دیگر فرمود:"اگر جز یک روز از روزگار باقی نباشد، خداوند در آن روز مردی را از اهل‌بیت من برمی‌انگیزدکه جهان را پر از عدالت کند، آنچنانکه پر از ستم شده است" ۲. در مقام عصمت آن حضرت، پیامبر فرمود:" مهدی عليه‌السلام حجت خدا بر اهل زمین است و مقام او همسنگ پیامبران عظیم الشّان الهی است" ۳. در مورد بهرمندی اهل زمین از وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، پیامبر فرمود:" سوگند به خدایی که مرا به حق به پیامبری بر انگیخت آنان در زمان غیبت از نور او کسب به نور می‌کنند و از ولایت او بهره مند می شوند آنچنان که مردم از خورشید بهره می‌برند هنگامی که در پشت ابر پنهان باشد" ۴. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:"برترین عبادتها، انتظارفرج است" و در جای دیگر فرمود:"کسی که در حال انتظار بمیرد، همانند کسی است که در میدان جنگ به خون خود آغشته شده باشد" ۵. امام صادق علیه السلام فرمود:" اگر کسی از شما شیعیان بمیرد در حالی که منتظر امر فرج امام مهدی علیه السلام باشد همانند کسی است که در کنار قائم در خیمه اش بوده است". سپس اندکی درنگ کرد و فرمود:" نه بلکه مانند کسی است که در کنار حضرت جنگیده و شمشیر زده است" سپس فرمود:" نه به خدا قسم بلکه ما مثل کسی است که در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله به شهادت رسیده باشد" ۶. امام کاظم علیه السلام فرمود:" خوشا به حال شیعیان ما آنان که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان دوستی ما چنگ زنند و بر دوستی و بیزاری از دشمنان ما استوار بمانند آنها از ما هستند و ما از آنها. آنها به پیشوایی ما راضی شدند و امامت ما را پذیرفتند و ما نیز به شیعه بودن آنها راضی و خوشنود شدیم خوشا حال ایشان. به خدا قسم! اینان در قیامت با ما و در رتبه و درجه ما خواهند بود. ۷. روزی پیامبر در حضور گروهی از اصحاب خود فرمود:" خدایا برادرانم را به من نشان بده". اصحاب گفتند:" ای رسول خدا آیا ما برادران تو نیستیم؟" پیامبر فرمود:" نه شما اصحاب من هستید. برادران من قومی هستند در آخرالزمان که به من ایمان می آورند در حالی که هرگز مرا ندیده اند. خداوند آنها را به اسم خود و پدرانشان به من معرفی کرده است... استواری هر یک از ایشان در دین خود، از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعل های هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات می‌بخشد" و در جای دیگر در مورد ایشان فرمود:" آنها رفقای من و صاحبان دوستی و مودت من و گرامی ترین امت من نزد من هستند". گزیده‌ای از احادیث مهدوی @AFKAREHOWZAVI
علم ومعنویت-نهایی.mp3
6.57M
📻 نسبت علم و معنویت 🔸پیشینه و وجه تاریخی تقابل دو مقوله علم و معنویت از جهان غرب و دین مسیحیت آغاز شده و بصورت نسبی در سایر جوامع و ادیان دیگه تسری پیدا کرد. 🔸در واکاوی مفاهیم دینی اسلام، هیچ مسلمان روشنفکری به واگرایی امور علمی و معنوی ترغیب و تشویق نشده. اما مبشرین دین مسیحیت به خاطر اتخاذ روش‌های افراط‌گونه کلیسا در قرن هفدهم، به صورت ناخودآگاه موجب نوعی شک‌گرایی همگانی به مسایل دینی و تقابل آن در مواجهه با امور دنیوی شدند. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻رادیو فکرت: 🆔 rubika.ir/radiofekrat 🆔 eitaa.com/radiofekrat @HOWZAVIAN
* هایقِر * ✍طیبه روستا عصر خنک بهار، توی ایوان، چای دارچین با عطر کاهگل نم خورده می چسبید. پدربزرگ از کوه نوردی هایش توی کوه زاگرس و تنگه ی زیبای هایقر می گفت و بی بی خیره به چشم هایش حرف های صد بار شنیده اش را با عشق گوش می داد. همان جایی که روایت ها می گفتند زمانی در گذشته عروسی با اسب پرت شده ته دره. یا می گفتند دلیران تُرک، سربازان متجاوز انگلیسی را می کشتند و فریاد "های قِر"، "های قِر"، به معنی "مردن و تار و مار کردن " سر می دادند و از آن به بعد نام تنگه را گذاشته بودند "هایقِر" ... تنگه هایقِر گرند کنیون ایران فیروزآباد فارس ایران زیبا معرفی جاذبه های طبیعی گردشگری @AFKAREHOWZAVI
*ترفندهای عیدی گرفتن در اوضاع سخت اقتصادی* ✍سمیه رستمی یکی از رسوم اصیل هر ایرانی آریایی؛ سنت حسنه عیدی دادن است. البته آن زمان که جمشید سوروسات عید نوروز را پایه‌گذاری کرد، مبادلات به‌صورت کالا به کالا بود. ولی این اواخر ترجیحاً خشکه حساب می‌کنند. ادامه در لینک زیر: http://dtnz.ir/?p=317783 @AFKAREHOWZAVI
باغ کتاب، مکانی فرهنگی یا ضد فرهنگ ✍زينب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین امروز برای چند ساعتی با خانواده در باغ کتاب بعد از صرف افطاری ساده‌ای که با خود برده بودیم گشتی زدم. محیط زیبا، امکانات مختلف تفریحی و سرگرمی، وجود کتب بسیار متنوع، نمایشگاه‌های مختلف لوازم‌التحریر و گل و گیاه و محصولات سنتی، رستوران و کافی‌شاپ و... همگی می‌تواند برای چند ساعتی برای خانواده‌ها خاطراتی خوش رقم زند. در حال حاضر مدیریت مجموعه باغ کتاب به عهده محسن جلالی فراهانی مدیرعامل مؤسسهٔ نشر شهر (وابسته به شهرداری تهران) است و مؤسسه نشر شهر به عنوان بازوی اجرایی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در حوزه نشر کتاب و توسعه فرهنگ مطالعه است. حال با توجه به رصدی که صورت گرفت، چند نکته حائز اهمیت است: 1⃣ مگر اولین هدف از تأسیس چنین اماکنی، توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و بالا بردن سرانه‌ی مطالعه در کشور نبوده است؟ پس چرا کتاب‌ها با قیمت‌هایی گزاف ارائه‌ می‌شود؟ تا جایی که حتی برخی کتب را می‌توان با تخفیف‌های مختلف از برخی سایت‌ها و فروشگاه‌ها تهیه کرد و از خرید در آنجا منصرف شد. مگر نه‌اینکه حداقل انتظار یک شهروند این است که در باغی که به‌نام کتاب تأسیس شده است امید آن داشته باشد که کتاب را ارزان‌تر از باقی اماکن تهیه کند؟ 2⃣ مسئله‌ی شماره ۱ تنها مربوط به کتاب نیست بلکه قیمت تمامی لوازم ‌التحریر عرضه شده در آن‌جا نیز بیشتر از قیمت واقعی آن‌هاست. 3⃣ چرا امکانات دولتی و بودجه‌های کلانی که به‌ منظورهای مختلف فرهنگی همچون این مکان، تعبیه می‌شود تنها صرف کلان‌شهرها و گاهی فقط پایتخت می‌شود و قیمت‌ محصولات و حتی امکانات خوراکی در آنجا به‌گونه‌ایست که باز هم تنها قشر مرفه جامعه را پاسخگوست و متأسفانه قشر ضعیف جامعه این‌بار هم هیچ بهره‌ای از آن نخواهند برد؟ 4⃣همه‌ی آنچه گفته شد درد است اما دردی که مدتی است گریبان این باغ را همچون بخش‌های دیگر جامعه گرفته است، چهره‌ی نامطلوب کشف حجاب بانوانِ حاضر در آنجاست. وضعیتی که تنها به نپوشیدن یک روسری اکتفا نشده و بعضاً صحنه‌هایی غیر اخلاقی از خود به جا گذاشته است. مخاطبم، آقایان مسئول، از شهردار تهران آقای زاکانی گرفته تا آقای محسن جلالی فراهانی به عنوان مدیریت باغ کتاب تا تمامی مسئولان ومدیران و معاونان اجرایی و میانی است. به عنوان یک شهروند یک سؤال از شما دارم! ایجاد یک محیط فرهنگی_اخلاقی در یک مکانی که با هدف گسترش فرهنگ در جامعه شکل گرفته است مگر چقدر هزینه دارد؟ آیا این تعلل آشکار از سوی شما خدایی نکرده به تعارض منافع شما برنمی‌گردد؟ مگر ایجاد یک محیط سالم اخلاقی و حفظ حداقل‌‌های پوشش، چقدر پیچیده و سخت است که اینچنین چشم بر همه‌ی این ولنگاری‌ها بسته‌اید؟ آیا واقعا راضی هستید که با این سهل‌انگاری شما خانواده‌های مذهبی زین‌پس نتوانند در اینجور اماکن حاضر شوند و هزینه‌ای که باید از بیت‌المال صرف همه‌ی اقشار جامعه شود، خرج افرادی شود که با کشف حجاب خود عملا رفتاری غیرقانونی و ناهنجار از خود نشان می‌دهند؟ آقای زاکانی ! کارنامه‌ی شما در تمامی این سال‌ها نشان از روحیه‌ی انقلابی شما بوده است پس چه شد آرمان‌های انقلاب؟ بگذارید در پایان به یادتان بیاورم که رهبرم فرمود: " حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله‌ی قانونی است و در این زمینه باید در درجه‌ی اول، دستگاه‌های دولتی و حکومتی و مدیران ‌آنها مراقبت کنند تا بر اساس قانون عمل شود‌".‌۱۳۹۸/۰۵/۳۰ پس اقدام کنید. @AFKAREHOWZAVI
"ابزار" ✍زهرا سبحانی، عضو تحریریه مجتهده امین پرده ی اول اپلیکیشنی بر روی موبایل‌ها نصب می‌شود؛ تحت عنوان Qr کد سلامتی! کدی که بیرون رفتن از خانه، رفتن به مترو، رفتن به محل کار، ورود به کافه‌ها و رستوران‌ها و مجتمع‌های تجاری و هر نوع حرکت را با نمایش یک رنگ روی نمایشگر موبایل نشان می‌دهد. سبز به این معناست که می‌توانید به کارتان برسید و قرمز به این معنا که اجازه‌ی ورود ندارید. کدی که پازل قرنطینه‌ی هوشمند را تکمیل می‌کند... پرده ی دوم در آپارتمان شما آتش سوزی اتفاق می‌افتد، شعله‌های آتش زبانه می‌کشد؛ نمی‌توانید از خانه خارج شوید چون اپلیکیشن سلامت، رنگ قرمز را نشان می‌دهد و عملا خروج شما از درب منزل، غیر ممکن می‌شود، تنها راه نجات هم فقط پنجره می‌باشد! فرزندتان نوزاد چند ماهه ست... پرده ی سوم سین کیانگ چین، ایالتی که میلیون‌ها مسلمان در آن زندگی می‌کند. آتش سوزی‌های متعددی از این ایالت گزارش می‌شود که به علت وجود موانعی از جمله قفل بودن درب های ورود، وجود دیوارهای قرنطینه و... باعث اخلال در رسیدگی گروه امداد و نجات می‌شود! و هر بار هم به مرگ چند نفر ختم می‌شود. اما خبر متفاوتی که جهان را متاثر کرد؛ مرگ نوزاد چند ماهه‌ای بود که نه به علت آتش، بلکه براثر بیرون انداختن از پنجره و متلاشی شدن مغز او اتفاق می‌افتد. حادثه‌ای که منجر به اعتراضات اخیر مردم چین شد. مادر، برای نجات نوزاد خود، او را از پنجره بیرون می‌اندازد و خود او هم گرفتار آتش می‌شود و می‌میرد. https://bitterwinter.org/urumqi-fire-mother-threw-baby-out-of-the-window/ پرده ی چهارم اینجا جمهوری اسلامی ایران است که اصلا با جمهوری خلق چین، همخوانی ندارد؛ با این حال شاید ماهم مثل آن مادر فوت شده، زمانی با شنیدن مزیت‌های کد سلامت، از محدود شدن ویروس کرونا، خوشحال و ذوق زده می‌شدیم و با توجه به هیاهوی رسانه‌ها تا آنجا پیش می‌رفتیم که به توهم غلبه بر قدرت خداوند می‌رسیدیم که مثلا مرگ را برای همیشه چال می‌کردیم! َاما حالا؟! انگار کرونا آمد تا نشان دهد که خیلی از باورهایمان، توهمی بیش نیست، چون ما هم درست در این زمان متوجه خطای محاسباتی خودمان شدیم، یک زمانی نصب دوربین‌های هوشمند جاده‌ها، ما را متوهم کرد که دیگر مرگ در جاده‌ها سرک نمی‌کشد؛ دلخوش بودیم به تصور ته کشیدن تخلفات رانندگی! اما در همین اوجِ بازیِ رسانه‌ای کرونا، به جای رسیدگی به تخلفات رانندگی، به جریمه‌ی خودروهای واکسن نزده پرداخته شد! بعدها کاشف به عمل آمد جریمه براساس ارائه‌ی لیست اسامی وزارت بهداشت بود، در این میان اعتراض افراد واکسینه شده به جریمه‌ها، توهمات ما را با خاک یکسان کرد. mshrgh.ir/1362326 جناب مسئول با تمام زیر شاخه و سرشاخه! برای رسیدگی به موضوع حجاب نمی‌خواهد ما را با ابزار کنترل هوشمند خوشحال کنید! همان قوانین موجود را پیاده کنید دعایتان می‌کنیم... @AFKAREHOWZAVI
شنگال و آموزش گرایش‌های جنسیتی برای کودکانمعصومه‌فاطمی چند وقت قبل بود در یک مهمانی این کتاب"شنگال" را دیدم که برای کودکان زیر هفت سال است. شنگال با نام احترام به تفاوت فردی منتشر و معرفی می شود اما داستان این نیست! شنگال چیزی است بین قاشق و چنگال؛ نه قاشق است و نه چنگال. نه قاشق‌ها او را در جمع خود می‌پذیرند نه چنگال‌ها. او روی میز غذا جایی ندارد و بسیار تنهاست. او برای پذیرفته شدن در بین قاشق‌ها و چنگال‌ها سعی می‌کند خود را شکل آن‌ها درآورد؛ اما تلاش‌هایش برای تغییر دادن خود بی‌فایده است. اما آنجایی داستان بحث جنسیتی پیدا می‌کند که در طی داستان متوجه می‌شویم قاشق و چنگال پدر و مادر شنگال هستند و همیشه قاشق‌ها و چنگال‌ها با هم ازدواج می‌کنند. در واقع کتاب به دنبال طبیعی جلوه دادن اختلال جنسیتی مثل دو جنس‌گرایی یا بی‌جنس‌گرایی است. شنگال در پایان داستان جایگاه خودش را در جامعه ابزارهای آشپزخانه پیدا می‌کند. شنگال توسط نویسنده‌ای انگلیسی سال‌ها قبل ترجمه و چاپ شده است و تاکنون به چاپ نهم رسیده و تایید شده‌ی سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی است. @AFKAREHOWZAVI
برای حال خوب در حال، زندگی کنیم ✍مرضیه رمضان‌قاسم همه‌ی ما در هر شغل و حرفه‌ای که هستیم فرشته نیسیم بلکه آدم هستیم و گاهی اوقات هیولای درون و یا بهتر بگویم داعش درون‌مان که به دائیش نرفته و هیچ کس جز خودش مسئولیت خطای او را بر عهده نمی‌گیرد سر و کله‌‌اش پیدا می‌شود چرا که انسانیم و انسان گاهی خُلقش پایین می‌آید، بدون تعارف، وجود این مسئله طبیعی است همه‌ی ما گاه تحت فشارهای زندگی و یا زمانی که در تعامل با افراد منفی‌نگر قرار می‌گیریم دچار نوسان خلقی می‌‌شویم زیرا ما نه از نژاد سیب زمینی هستیم و نه از تیره و طایفه‌ی چغندر بلکه مشتی استخوان و چند کیلو گوشتِ با استخوان و اغلب‌مان هم چربی اضافه داریم. همانطور که از قصاب محل و یا به قول امروزی‌تر و مدرن هنگام خرید از سوپر گوشت از او می‌خواهیم برای‌مان قلم هم بگذارد ما در زندگی نیاز به قلم داریم تا گفتار منفی که در برخی تعاملات در خانه‌ی ذهن‌مان وارد شده است را با نوشتن از دودکش ذهن به در کنیم وگرنه از دهان‌ مبارک‌مان خارج می‌گردد. پس اگر مراقب ورودی‌های‌مان نباشیم ما نیز کنترل هیجانات‌مان را از دست می‌دهیم و یکی می‌شویم همانند همان‌‌هایی که نمی‌خواهیم مثل آنها باشیم بنابراین خوب است که ما انسانها به ورودی‌های ذهنمان دقت کنیم و ورودی ذهن‌ را برای هر چیزی باز نگذاریم تا منجر به خروجی‌‌هایی که خرج‌های هنگفت روی دست‌مان می‌گذارد نشویم و رفتارهای ناسازگار و ناشایست از ما سرنزند البته این خیال باطل را از سر مبارک به در کنید که مثبت بیاندیشیم و مراقب باشیم که منفی نیاندیشیم زیرا باید به استحضارتان برسانم که ذهن آدمی فیلتر ندارد، متاسفانه و یا خوشبختانه ذهن‌مان بسان جاده‌ی دوطرفه‌ای است که هم افکار مثبت در آن عبور و مرور می‌کند و هم افکار منفی و این خودِ ما هستیم که باید با اختیارمان دست به انتخاب درست بزنیم. البته ناگفته نماند که حیطه‌ی "فکر" با "تفکر" کاملا متفاوت است چرا که "فکر" ناخودآگاه و اتوماتیک است و دیالوگ‌هایی که در گوش ذهن‌مان می‌خواند در حوزه‌ی اختیارات ما نیست ولی تفکر بستگی به انتخاب و اختیار ما دارد. 🚨پس در هجمه‌ی افکار مثبت و منفی، در کوران حوادث و بمباران اطلاعات لحظه‌ای آژیر خطر را به صدا درآوریم، به پناهگاه پناهنده شویم و برای دقایقی ولو کوتاه احوالی از خود بپرسم، صله‌ای با خود کنیم و آگاهانه به دیدار افکارمان برویم تا بتوانیم بازدیدی متفکرانه را تجربه کنیم، آری ما دو زیست هستیم زیرا هم می‌بایست در دریای افکارمان شنا کنیم و افکار مثبت را مرواریدگونه از بین منفی‌ها غواصی کنیم تا در دریای افکارمان غرق نشویم سپس در ساحل به تفکر خلاق بپردازیم تا به آرامشی عمیق دست یابیم و اینگونه از خود احوالپرسی کنیم تا به احسن‌الحال برسیم.💎 @AFKAREHOWZAVI
. انتهای عمر شوم اسرائیل ✍فاطمه شکیب رخ در خبرها شنیده شد پرجمعیت‌ترین کشور جهان اسلام «اندونزی» به قیمت از دست دادن میزبانی مسابقات، پای حقانیت فلسطین ایستاد و حاضر به پذیرش صهیونیست‌ها در جام‌جهانی زیر بیست سال، در کشور خویش نشد! ‏فیفا هم در پاسخ به تصمیم اندونزی میزبانی را از این کشور گرفت. این خبر برای من شنونده پیام های جالبی داشت: ‏۱. مبارزات و استقامت مثال زدنی فلسطینی‌ها، مظلومیت و حقانیت خویش را به جهان مخابره کرده است. ۲. اقدام کشور اندونزی در حمایت از فلسطینی‌ها در واقع پیامی واضح به مرتجعین منطقه و مدافعان کور صهیونیسم است. ۳.فوتبال و تمام ورزش‌های مطرح جهان با سیاست و خط مشی فکری کشورها رابطه جدایی ناپذیر دارند و ادعای موافقان سیاست محافظه کار در ایران ما با واقعیت جهان تطابق ندارد. ۴. انحطاط درونی و انزجار جهانی از اسرائیل، نویدآور نزدیکی انتهای عمر شوم این غده سرطانی است. @AFKAREHOWZAVI
. نسبتی بر پایه عشق ✍نرگس سلیمانی این بار بهار رمضان با بهار طبیعت یکی شد و خانه تکانی‌مان رسید به گلزار شهدا. شهدایی که همیشه روزهای سخت همراه‌مان خواهند بود؛ شاید به شرط اینکه در روزهای خوشی‌مان یادشان باشیم! اما نه، آن‌ها مهربان‌تر از این هستند که برای توجه و محبت شرط بگذارند! به قول عزیزی، مجاهد فی سبیل الله بزرگ‌تر از آن است که گوهر زیبای عمل خود را به عیار زخارف دنیا محک بزند. در گلزار شهدا جوانانی را دیدیم که مهربانی شهدا، نیمه شب آن‌ها را به آنجا کشانده است! جوانانی که شاید اکثرشان در آنجا مزار عزیزی نداشته باشند. عزیزی که نسبت خونی با آن‌ها داشته باشد اما با عشق و شور آمده‌اند برای غبار روبی و نو کردن سنگ‌های مزار شهدا. خودمانیم بعضی نسبت‌ها زیباتر از نسبت نسبی است و آن نسبتی است که پایه‌اش بر "عشق" استوار است مثلا همین نسبت ما با شهدا. 🍃شهدا سنگ نشانند که ره گم نشود🍃 @AFKAREHOWZAVI
⭕️الزام ✍زهرا سبحانی دو روز پیش با یک دوست قدیمی، تلفنی صحبت می‌کردم؛ بنا به خصلت‌های خدادادی که گریزی از آن نیست؛ بعداز سرک کشیدن به ریز و درشت امورات دنیا، به مسئله‌ی روز، یعنی حجاب هم پرداختیم! از اینکه هر روز در این فضای مجازی رها شده، صحبت یک مسئولی فوروارد می‌شود و به چند دقیقه نکشیده همقطارش تکذیب می‌کند؛ گِله کردیم، از اینکه نتوانستیم کشف کنیم که فلان متصدی فلان ارگان، در شهرهای ایران به سر می‌برد یا در مدینه‌ی فاضله، بی‌خیال رد شدیم، حتی از آن رافعان تکلیف با بیانیه و آمار، هم صبورانه گذشتیم؛ فقط به همان “الزام" در خبرها گیر دادیم! این را اضافه کنم که یار قدیمی‌ام، از نظر اعتقاد در دسته‌‌ی معتقدین به «اگرچه دین مهم است ولی سلیقه‌ی افراد مهمتر» قرار دارد. خلاصه اینکه هم من هم او گیرمان همان"الزام" بود البته با دو مفهوم متفاوت! او الزام را درگیری و بگیروببند، معنی می‌کرد و از این رو به «م» الزام نرسیده، بحث آموزش و فرهنگسازی را پیش می‌کشید و از بایدهایی که گوش هیچ کس به آن بدهکار نبود، تند تند می‌گفت؛ من هم برای خالی نماندن عریضه هر بار در میانه‌ی صحبت‌هایش می‌دویدم و با ذکر مثال از فیلم برادران آن دختر... و ترجمه‌ی کتاب فلان نوع شلوار که در خود آمریکا ممنوع است و لیکن مثل نقل و نبات در ایران اسلامی چاپ می‌‌شود؛ یادآور می‌شدم که فعلا حرفی در فرهنگسازی نداریم با این حال با “الزام" مخالف بود. بیشتر که پای استدلال‌هایش نشستم فهمیدم ماجرا از کجا آب می‌خورد؛ همان معضل کانال‌های مذهبی صورتی! نمی‌دانم چه کسی این اصطلاح را اولین بار به کار برد ولی خدا امواتش را بیامرزد که عجب اصطلاح برازنده‌ای! اینکه چقدر طول کشید تا دوست محترم و فخیمه را از برداشت‌های غلط کانال‌های مذکور به این سمت و سو بکشانم که منظور از الزام لزوما بگیر و ببند و کتکاری نیست را دقیقه‌های ثبت شده‌ی موبایلم شهادت می‌دهند و بی‌توجه به بوق بوق پشت خطی که سوهان اعصابم شده‌ بود به تبیین این مورد پرداختم که «الزام» می‌تواند توجیه مسئولین و دست اندرکاران امر باشد برای اهمیت دادن به آیین نامه‌ها و قوانین «حجاب و عفاف» که مثلا مسئول فلان فروشگاه با تقید به این‌ها، دیگر هوس نمی‌کند شوی آن مجری دلقک را برگزار کند، که با این الزام‌ها، ذهنیت غلط آن مامور ملبس به لباس اداره‌اش، تصحیح می‌شود و دیگر باور غلط خود را به دین منتسب نمی‌کند یا فلان کافه‌دار برای جذب مشتری، به دین لگد نمی‌زند یا بانکدار و مجموعه‌دار گردشگری با فعل غلط و یا ترک فعل، مشوق هنجارشکنان در هنجار شکنی نمی‌شوند... اگرچه قصد ندارم یک پا داشتن مرغ رفیق‌م را جار بزنم ولی در کنار آن همه بایدهایی که مسئولین ‌(البته بعضا) می‌دانند و عمل نمی‌کنند از این باید مهم نباید غفلت کرد که از باب تحول در روش فرهنگسازی یکی از مهمترین گام ها، ایجاب و الزام همین کانال‌های رنگی، به اصول و مبانی‌ست! بی‌تعارف یعنی همان کانال‌های نون به نرخ روز خور! و از آنجایی که مثل همیشه دستمان کوتاه‌ست، دست به دامن امر به معروف و نهی از منکر می‌شوم و آن‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهم که بالاغیرتا! از این ادبیات کج فهمی دست بردارید و در این ماه خدا برای خدا هم شده، بی‌خیال این دو دوتا چهارتای ممبر و کسب درآمد از این فضای بی‌صاحب شوید که نان گمراهی یک جامعه، خوردن ندارد! باور کنید هیچ محیصی برای کسانی که مصداق آیه‌ی «لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنینَ» (1) هستند؛ نیست... (1)سبا. 31 @AFKAREHOWZAVI
. خوراک شیطان قسم خورده ✍م *صالحی ✍شیطان رانده شده از درگاه الهی سوگند خورد که از چهار طرف در کمین انسان ها بنشیند و آنها را گمراه کند،به جز بندگان مخلُص خدا را، یعنی کسانی که به منتها درجهٔ اخلاص رسیده اند. درآیه 17 سورهٔ اعراف آمده :شیطان از چهارجهت (معنوی نه مادی) درکمین ماست: 1-از پیش ِرو ،ما را سرگرم آینده و آرزوهای دور و دراز می کند. 2-پشت سر، یعنی مارا مشغول توجه به فرزندانمان کرده تا انسان مال را از راه از هر راهی که شده حلال یا حرام برای فرزندانش جمع آوری کند. 3-از سمت راست ،یعنی افراط در دین. ما را مشغول اعمالی می کند که خدا واجب نکرده.... 4-از سمت چپ، ما را به بی دینی سوق می دهد، مشغول شهوترانی وگناه می کند. اما خداوند راهکاری ارائه داده در آیه ۲۰۰ سوره اعراف:👇 🕋 إِمّٰا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطٰانِ نَزْغٌ، فَاسْتَعِذْ بِاللهِ. (اعراف/۲۰۰) 💢 اگر از طرف شیطان، کوچکترین وسوسه و تحریکی به تو رسید، به خدا پناه ببر. در چنین مواقعی با تمام وجود باید خودمان را به خدا بسپاریم و به او پناه ببریم. «استعاذه» یعنی پناه بردن به خدا. البته پناه بردن به خدا فقط لسانی(زبانی) نیست. تنها گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»کفایت نمی‌کند. حکایت شیطان همانند سگ گرسنه ای است که به انسان حمله می کند، اگر غذای مورد علاقه‌ی سگ همراه او باشد او را رها نمی‌کند. شیطان هم خوراکش: دلهای بیمار است، وقتی چنین دلی فراهم باشد که مملو از حب مال و مقام، حرص و طمع، کینه و حسادت، خشم و غضب باشد همانجا لنگر می اندازد، حالا هر چه بگویی:" اعوذ بالله من الشیطان الرجیم"، شیطان دور نمی شود. دلی که حرم خداست و حب به دنیا نیست شیطان به آن نزدیک نمی شود. @AFKAREHOWZAVI
. تقویت برای آمادگی ظهور ✍️نجمه صالحی چند شب پیش سوالی داشتم با یکی از استادان مبرز تاریخ و البته بسیار متواضع، مطرح کردم ایشان نه تنها بلافاصله پاسخم را دادند، مستنداتی هم برایم ارسال کردند که بسیار راهگشا بود، از ایشان تشکر کردم؛ اما جمله‌ای برایم نوشتند که به شدت دلم را تکان داد. برایم نوشتند: " خدا حفظتون كنه خواهر بزرگوار، در دوره قبل از ظهور همگی وظيفه داريم همديگر رو تقويت كنيم تا ان شاءالله شرايط ظهور فراهم بشه"؛ تقویت برای آمادگی ظهور! و چه راحت گاهی غافل می‌شویم از این هدف! در راه هدف نباید خسته و ناامید شد و عالم مجاهد، خستگی‌ناپذیر است. روحیه مضاعف دارد. دلسرد و ناامید نمی‌شود حتی موجب ایجاد انگیزه‌ی تحرک در دیگران می‌شود زیرا به افق‌های دور می‌اندیشد و آینده را روشن می‌بیند‌ و منتظر است. در واقع انتظار او انتظاری سازنده است زیرا هرگز دست از تلاش بر نمی‌دارد، چه بسا تنها راه اقتدار در مقابل استکبار، بسط دامنه‌ی علم است. عالم مجاهد با به دوش کشیدن سلاح دانش و قدرت گرفتن، در مقابل سلطه طلبان ظالم، قطار علم را با سرعت به پیش می‌برد و تا سپردن به صاحب اصلی‌اش، امام زمان ارواحنا له الفداء، از پای نمی‌ایستد. تلاش یک مسلمان منتظر، در چشم انداز آینده و نگاه به افق‌های دور، موجب تغییر سرنوشت جهان می‌شود؛ کوششی که گسترش عدالت را فراهم می‌آورد و جهادگران عرصه علم را در محضر خداوند سربلند می‌سازد و جهان را آماده تحقق دولت کریمه الهی. ان شاءالله   🍃 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🍃 @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نهی از منکر با شیوه نو اهدای گلونی (روسری محلی لرستان) به خانم‌های بی‌حجاب در ورودی مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک کاش همه مراکز ازجمله مراکز فرهنگی و هنری دغدغه حجاب را داشتند! @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️بی تفاوت نباشیم حتی یک نفر هم اعتراض نمی‌کند چون فکر می‌کنند این خانم مسئولیتی دارد و فرد عادی نیست! حالا شما فکر کنید جلوی مجموعه‌های فرهنگی چند نفر بگذارند و همینجوری محترمانه تذکر بدهند قطعا اکثریت رعایت می‌کنند. ⚠️البته بهتر است مسئولین اماکن تذکر بدهند نه مردم عادی! @AFKAREHOWZAVI
طعم ناب تحول (۱) ✍ نساء خلیلی از قدیم گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست. امسال که بهار جسم و جان، مصادف باهم شده‌اند؛ شاید کسی به ما گوش زد می‌کند که رفیق، چه زمانی تو هم متحول می‌شوی! در کلام بزرگان، «تحول ناظر به تغییر نقاط ضعف و برجسته‌ترکردن نقاط قوت است.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۴۰۲/۰۱/۰۱) پس قدم اول آن است که در خود جستجو کنیم. نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم. ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که انسان با واقعیتِ خود روبه‌رو شود؛ آن هم فارغ از خطوات شیاطین جنی که گاه ریا را جای خداپرستی، یاس را در قالب تواضع، خودپرستی را در قالب عبادت، غفلت را در قالب مشغله، به انسان قالب می‌کنند. در این فرصت مغتنم ماه رمضان بی‌پرده با خود سخن بگوییم و متوجه شویم از ماه رمضانِ سال گذشته تا امسال، چه بذرهایی را در وجودمان پرورش دادیم؟ از چه اموری غفلت کردیم؟ فرآیندِ رشد و تعالی در وجود ما صعودی بوده است یا نزولی؟ برای این کار، هیچ یاری بهتر از قلم و کاغذ نیست‌. این سرآغازِ چشیدنِ طعمِ تحول است. @AFKAREHOWZAVI
🛑‼️ مسابقه‌ی عظیم فرهنگی «نوش‌دارو»‼️🛑 (با محوریت عفاف و حجاب و پیامدهای روابط دختر و پسر) 🎁 جوایز ارزنده‌ی این مسابقه، در اوّلین قدم ۴۲ میلیون تومان شامل: 💰 ۸ کارت هدیه‌ی دو میلیون تومانی 💰 ۱۴ کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی 💰 ۴۰ کارت هدیه‌ی ۳۰۰ هزار تومانی(به قید قرعه به کسانی که حداقل نصف نمره‌ی آزمون را کسب کنند) 💎 و ارزشمندترین جایزه‌ی مسابقه که محتوای آن است! ✅ ثبت‌نام در مسابقه و دریافت منبع آزمون( حتماً ویرایش 1402) از طریق: 🌐 zil.ink/noosh__daroo درصورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید: 🌐yek.link/noosh__daroo 💠 ثبت‌نام برای عموم هم‌وطنان آزاد است! 🔹 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز وارد لینک زیر شوید: b2n.ir/rooyindezh_.javayez 🔺 @RooyinDezh
▪️بازیگران زن ایرانی از کلیشه‌ها‌ی فمینیستی‌ تا هویت زنانه 🔻 نقش مثبت و منفی بازیگران زنان؛ کلیشه‌ یا واقعیت؟ 🔹اخیرا زهرا سعیدی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در مصاحبه‌ای علت کمرنگ شدن خود در فیلم و سریال‌ها را این گونه بیان کرده است: «متاسفانه تلویزیون بسیار کلیشه‌ای با نقش زن برخورد می‌کند. این که زن نباید خلافی داشته باشد یا نباید اشتباه کند و همیشه باید مظلوم و سربه‌زیر باشد و این زن را صرفا در تلویزیون می‌بینیم.» ▫️«کلیشه» مفهومی اعتراضی در بطن نظریات ارائه‌ شده‌ی جامعه‌شناسان فمینیست است؛ مفهومی که از پیشبرد انتقادات زنان از وضعیت خود، معیار و تعریف روشنی ارائه نمی‌دهد. 🔹از این رو آنچه در ذیل مفهوم کلیشه جنسیتی گنجانده شده است، بیشتر به معنای تکرار مکرراتِ چیزی یا نقشی در نسبت با جنسیت افراد است و این تکرار مذموم شمرده می‌شود، بدون آنکه معیارهای دیگری چون فطرت و کمال شخص لحاظ و هدف نهایی این مذمت‌ها روشن شود! 🔺برای نمونه استفاده از عروسک، رنگ صورتی و لاک برای دختربچه‌ها را کلیشه‌هایی جنسیتی عنوان می‌کنند؛ درحالی که غافل از میل و علاقه‌ی دختربچه‌ها به عروسک بازی، رنگ‌های روشن و لاک زدن طبیعی است. ▫️با این حال به نظر می‌رسد برخی جامعه شناسان فمینیست غربی در حال ترمیم اصطلاح «کلیشه» و تعمیم آن بر ساحت‌های شخصیتی و اجتماعی زنان هستند. 🔻از دیگر انتقادات جامعه‌شناسان فمینیست می‌توان به واگذاری نقش‌های منفی به زنان سالخورده اشاره کرد. همان‌گونه که خانم «آنا لئون گوررو» در کتاب آسیب‌‎شناسی اجتماعی بیان کرده است و عواقب این امر را کاهش عزت نفس زنان، افزایش افسردگی زنان خصوصا زنان میانسال و سالخورده، به وجود آمدن انگاره‌های منفی نسبت به زنان سالخورده و کاهش ارزش اجتماعی زنان سالخورده عنوان کرده است. 🔸بر این اساس واگذاری مکرر نقش‌های منفی به زنان سالخورده در فیلم‌های ساخت کمپانی‌های سینمایی را کلیشه خوانده‌اند؛ اما امروز شاهد آن هستیم که بازیگران زن با وجود تنوع در سبک نقش‌های ایفا شده‌ در فیلم و سریال‌های ایرانی، اعم از مثبت و منفی به دلیل سلیقه‌ی شخصی خود که تحت عنوان ذائقه عنوان می‌کنند، از اصطلاح «کلیشه» که دارای باگ مفهومی است در جهت به کرسی نشاندن سلیقه‌ی خود در سطح کلان استفاده می‌کنند. 🔗 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان @AFKAREHOWZAVI
. بانوی با بصیرت نجمه صالحی ، عضو تحریریه مجتهده امین او خوب می‌دانست مال دنيا ماندنی نيست و سايه‌ای زودگذر است. همسفر زندگی‌اش را خودش انتخاب کرد و پیشنهاد ازدواج را به عموی همسرش گفت و این پیوند نیک را کارِخدا* می‌دانست. هنگام صحبت پیش از ازدواج، به مرد زندگی‌اش، گفت:" ای محمد من تو را به همسری خود برگزيده‌ام و مهريه را هم خود به عهده می‌گيرم*..." عده‌ای سخن او ـ که مهريه را در مال خود قرار داده بود ـ به تمسخر گرفته و با شگفتی گفتند: چگونه زنان مهريه را متعهد می‌شوند؟! سخنان یاوه‌ این جماعت، عموی همسرش، حضرت ابوطالب علیه‌السلام، را آزرد؛ خشمگين شده و برخاست ـ و اين در حالی بود که مردان قريش از خشم او می‌ترسيدند و کراهت داشتند که او غضبناک شود ـ و فرمود:" اگر مردی همانند برادر زاده‌ام باشد، او را با بيشترين مهر خواستار می‌شوند؛ اما اگر مردی همانند شماها باشد، طبيعی است که بايد برای ازدواج، مهر سنگينی بپردازد..*." خطبه عقدشان را، عمو جانِ نبی صلی الله علیه و آله، قرائت کرد و چنین شد که این بانوی شریف، در روزگاری که اسلام در حال طلوع بود، یکی از مهمترین حامیان همسرش یعنی رسول خداصلی الله علیه و آله گردید و از بذل مال فراوانش نیز دریغ نورزید. او بود که خدا و ملک مقربش بر او سلام فرستادند. در شب معراج پیامبر به جبرئیل فرمود: "حاجتی داری" و او گفت:"حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه سلام الله علیها برسانی." رسول خاتم صلی الله علیه و آله هنگامی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به همسرش، ابلاغ کرد، خدیجه سلام الله علیها گفت:"ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام، و علی جبرئیل السلام"* و این جملات بیانگر اوج بصیرت و درک عمیق حضرت خدیجه سلام الله علیها نسبت به معبود و فرستاده اوست. این‌چنین بود که او، به‌عنوان نخستین بانوی مسلمان، نه تنها برای دخترش فاطمه سیده نساءالعالمین سلام الله علیها الگوی صبر و مقاومت و الگوی دفاع و حمایت از ولایت، بود بلکه برای جامعه زنان مسلمان نیز الگویی بی بدیل گردید. با رفتن خدیجه سلام الله علیها یک روز و یک هفته و یک ماه، عزا اعلام نشد! یک‌سال برای رفتنش اندوهگین بودند و نبی خاتم در سوگ فقدانش، سال رفتنش را ، عام الحزن*، سال غم و اندوه، نامید. ■■اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.■■ 🥀دهم رمضان، سال‌روز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت🥀 ➖➖➖➖ *صنع الله/الحلبی، السیرة الحلبیة، ج1، ص226. *اسد الغابة، ج7، ص91؛ البداية و النهاية، ج2، ص 358، باب: تزويجه عليه الصلاة والسلام خديجة بنت خويلد. *الکافی، ج5، ص 374 – 375، باب: خطب النکاح، ح9. *بحارالأنوار، ج16، ص8، به نقل از مسند احمد بن حنبل. *مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۴۵ @AFKAREHOWZAVI
. روز سرنوشت‌سازنجمه صالحی تاریخ به یاد دارد، تمام انسان‌هایی را که در دوراهی‌های سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند و در چشم بر هم‌زدنی بهشتی و یا جهنمی شده‌اند. افرادی‌که در یک لحظه‌ی حسّاس تاریخی، نیکی یا بدی ابدی را برای یک قوم و ملّت رقم زده‌اند. دوازدهم فروردین ماه ۱۳۵۸ نیز روز سرنوشت‌ساز ملت ایران بود. روز جمهوری اسلامی و رای ۹۸/۲ درصدی مردم شریف ایران اسلامی به "جمهوری اسلامی ایران" به «جمهوری اسلامی ایران» آری گفتند و به هر چه غیر آن، نه! و این چنین در بزنگاه تاریخی، آینده کشور خود را رقم زدند و به چشم‌انداز آن یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی و تشکیل دولت کریمه الهی و ظهور منجی امیدوارند. ♡گرامی باد سال‌روز جمهوری اسلامی ایران♡ @AFKAREHOWZAVI
. "قصه دخترها" ✍نرگس سلیمانی دختر کوچک گریه می‌کند دوری مادر را هرچند از نگاهش کوتاه، تاب نمی آورد و پدر اندوهگین آن است که ناز دخترش نمی‌داند دلتنگی قرار است طولانی‌تر شود. گریه با دختر همراه است از هنگامی که فهمیده که مادر برای همیشه رفته است! گریه می‌کند ... آسمانیان تاب گریه‌های او را ندارند فرشته نازل می‌شود و به پدرمی‌گوید به او بگو جای مادرخوب است، تا دختر آرام شود! آرام می‌شود‌. سال‌هامی‌گذرد دختربچه قصه ما دیگر بزرگ شده است و مادر چهار فرزنداما... نمی‌دانم بعد از رفتن دختر دیروز، برای دختر پنج ساله او هم فرشته‌ای پایین آمد تا آرام‌ اش کند یا نه!؟ فقط این را می‌دانم که دخترک حتی نتوانست در عزای مادرش بلندگریه کند کاری که دختر دیروز، در عزای مادرش بارها و بارها و آسان انجام داده بود. گویا قراراست قصه دخترها سخت‌تر از مادران‌شان بشود درست مثل زینب درست مثل زهرا ! @AFKAREHOWZAVI
او کیست❓❓❓ ✍زينب نجیب 1⃣ در خاندانی اصیل و برجسته دیده به جهان گشود. فرهنگ‌دوست، دانش‌طلب و تحول‌خواه بود. با معنویت و به دور از هرگونه شرک زندگی می‌کرد. از هرگونه عقب‌ماندگی، محافظه‌کاری و تاریک‌اندیشی به‌دور بود. حریت و ظلم‌ستیزی، درایت و آینده‌نگری از ویژگی‌های شاخص ایشان بود. ژرف‌اندیشی و استقلال‌طلبی نیز از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود. ذوق و ابتکار و پرهیز از هرگونه واپسگرایی و دنباله‌روی را می‌توان به‌عنوانِ سبک رفتاری ایشان معرفی کرد. او در جامعه خود به عنوان یک الگوی زن برتر، تاثیر بسزایی در گسترش صفات نیک انسانی داشت. سخاوت، کرامت، ایثار و فداکاری، عفت و پاکدامنی، توجه به مستمندان، عطوفت و مهربانی و صبر و استقامت، از جمله فضیلت‌های پسندیده‌ای‌ در او بود که تاریخ گواه آن است. 2⃣ ریشه و تبار او به قومی با اصل و نسب می‌رسد. بطوری‌ که حتی برخی از بزرگترین رهبران جهان اسلام از تبار آن‌ها بودند. پدر ایشان از چهره‌های برجسته و شجاع زمانِ خویش بود. در زمان حیاتش برای دفاع از یک قانون، با حاکمِ جامعه‌ای که ستم روا می‌داشت؛ ابتدا ملاقات کرد و با شجاعت او را از کارش برحذر داشت سپس با دعوت چهره‌های بانفوذ جامعه، شورای امنیتی_ملی تشکیل داد و همگان را به مقاومت دعوت کرد. از سوی دیگر آنها را مسلح کرد و همین اقدامات وی باعث شد تا حاکم ظالم را سرجایش بنشاند و جنگی هم رخ نداد. مادرش نیز از اصیل‌ترین خاندان‌ها بود. اسیر خرافات نبود بلکه اهل اندیشه بود. رفتار او را نیز بسیار پاک توصیف می‌کنند. 3⃣خانواده‌ی او در جامعه آن زمان، بانفوذ بودند. آن‌ها بسیار ثروتمند و سخاوتمند بوده و ثروت خود را از طریق تجارت به دست می‌آوردند اما بسیاری از آن را در راه بخشش به محرومان و دستگیری از افتادگان به کار می‌بردند از سوی دیگر بسیار اندیشه‌ورز و خوش‌فکر و اهل تحقیق بودند. این بانوی بزرگوار با سبک زندگی درست و خردمندانه‌ی خانواده‌ی خود، شخصیت ویژه‌ای به دست آورده بود. 4⃣ از ویژگی انسان‌های هوشمند، روح نواندیش و نوگرا داشتن است. آنان به آداب و رسوم رایج، فرهنگ و مقررات غالب، بافته‌ها و یافته‌های موروثی و بینش و منش رسمی صاحبان قدرت و آیین و باور مردم روزگار خود بسنده نمی‌کردند و هماره در جست‌وجوی راهی نو، سبکی جدید، شیوه‌ای برتر، برنامه‌ای جالب‌تر، آیین و منشی مترقی‌تر و دنیایی خردمندانه‌تر برای زندگی و تأمین حقوق انسان‌ها بودند. همین ویژگی یکی از رازهای پذیرش نهضت‌های آزادی‌خواهانه و ترقی‌خواهانِ تاریخ از سوی این چهره‌ها بود. 5⃣ او به آیین مرسوم جامعه‌ی خود که از اصلش منحرف شده بود، اهمیت نمی‌داد و از رهاورد آن بر کنار بود. او نه بسان زن عادی آن روز، به انزوای تحمیلی تن سپرده بود و نه شب‌نشینی و بردگی جنسی زن اشرافی را به رسمیت می‌شناخت. کار، پویایی اندیشه‌ی او بود که او را به مدیریت و تجارت و جسارتی مستقل سوق داد تا جایی که نه تنها خود را نیازمند مردِ خودکامه روزگار نمی‌دید که ازدواج با زورداران و زرداران تاریک‌فکر نیز برای او تحمل‌ناپذیر شده و جویای جوانی متفاوت از مردنمایان دنیای خویش بود. 6⃣ هنر مدیریت اقتصادی و مهندسی اجتماعی و روش هوشمند در تجارت را از برادرزاده‌های باتدبیرش اقتباس کرده بود و مردم‌خواهی را از عمویش به یاد داشت و همین سبب شد که نزد ایشان آموزش ببیند و همواره در مسائل گوناگون از او مشورت گیرد. از جمله در ازدواج با شخصی که بعدها یکی از بزرگ‌ترین رهبران جامعه خود شد و داعیه‌ی جهانی پیدا کرد. 7⃣این بانو، دارای ثروت و اعتباری بسیار بود، امّا به جای کار ظالمانه رایج ـ که رباخوارگی و مکیدن خون محرومان و خوشگذرونی رایج زرداران بود ـ سرمایه‌اش را در راه سازندگی و تجارت و سود عادلانه و گره‌گشایی و مردم‌نوازی به کار می‌انداخت. از این راه سودمند، هم بر ثروت خود می‌افزود و هم به اقتصاد جامعه خون سالم تزریق می‌کرد. با کارآفرینی، گروهی را در شبکه تجاری خود به کار می‌گرفت که اینچنین نیازهای مردم به وسایل زندگی را برطرف سازد و مطلوبتر از همه به ندای آزادگی و ناسازگاری خود با روزگارش پاسخ دهد. اگر شرایط رباخواری آن روز را بنگریم و بدانیم که چگونه و در چند مرحله به جنگ این آفت بزرگ اجتماعی رفته بود، بیشتر به عظمت این انسان خوش‌فکر پی‌‌می‌بریم. 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
🥀انیس تهی دستیِ دین ✍️زهرا سعادت ▪️ماه خدا که به عشر میرسد،دنیا در غم عروج ملکوتی زنی از جنس آسمان که به برکت خشت نخست محبت مشفقانه وخالصانه اش نهال دین اسلام بر ستون غیرت مردانه اش استوار گشت،به سوگ مینشیند! ▪️بانویی که نجابت مثال زدنی شان را نذر روزهای سراشیبی دلواپسی رسالت نموده و بی هیچ منتی،ثروت خود را مرهم زخم زبان مردمی نمودند که جانهای در مغاک خاک پوسیده شان به معجزه کلام وحی،زنده و سیراب شد! 🌊اقیانوس وفاداری خدیجه سلام الله علیها انعکاس تصویر آسمانی ختم نبوت بود و رفیق توفیق گسترش کامل ترین دین خدا در پهنه عظیم جهان فرو رفته در ظلمت جهالت! 🌚گرمای آفتاب وجود بانوی استقامت که در شعب ابیطالب(ع) غروب کرد کاشانه استوار ایمان در تنگنای دوران غربت اسلام،بی رونق شد و آهنگ تلخ کوچ تکیه گاهی برای صعودبه قله رسالت،زمزمه حزین عام الحزن ختم رسالت گردید! 🌛⭐️ای مادر نشر اسلام و تجلی باور ختم الاوصیاء(ص)، در این روزهای مه آلود آخر الزمانی دریابمان به عنایت مادرانه و تحت لوای نام بلندت محفوظ بدار! @AFKAREHOWZAVI
فرزانه قریش همسر آفتاب ✍فاطمه وجگانی او را دوست دارد چون امین است. چون صادق است. چون مرد زندگی است. بانو خدیجه طاهره ی عصر جاهلی حتی مهریه اش را نیز از پول خودش داده تا به زوجیت محمد(ص) برسد. این دو زوج چه ارتباط مؤثری دارند.! چقدر دلشان برای هم تنگ میشود. صدای خدیجه (س) میاید ای پسرعمو دل در گرو تو سپردم چون تو با شرافتی، اخلاق نیکو داری و امانت داری. منم هم سرّ و همسر تو هستم و به پای تمام مشکلات زندگی ات با جان و مالم میمانم. و امروز صدای گریستن آفتاب در فراق همسر آفتاب به گوش میرسد. صدای ناله ها و بهانه های فراق بی مادری دختر آفتاب نیز شنیده میشود. در سوگنامه ی «سیدة نساء القریش» و بهتر بگوییم «سیده نساء العالمین» «سیده النسوان» سالی که عام الحزن نامیده شد . مادر و ام وجود هستی «ام المومنین» اول زنی که نبوت و ولایت را پذیرفت. دربین همه تاریکی و تیرگیها، درس آموز تو این است که شمع وجود یوسف حجاز شدی. دل سپرده به کالای بی ارزش دنیا نشدی، بهشت را با تمام بهایش با ضمانت از آنِ خود کردی. 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
. رمضان مرا دوست دارد... ✍زهرا مرزبان سحر شب دهم، دهانم را مزه مزه می کنم اما همچنان کامم شیرین نمانده، من و رمضان چند روزی است همراهیم، اما من هنوز به او انس نگرفته‌ام باحجم بزرگی از بغض از دهه اول عبور خواهم کرد اما کام‌ام طعمی نگرفته، هنوز حالم کوک نیست دست و پا شکسته و بی معرفت مهمانی را می گذرانم. تقلا می کنم؛ هر شب دعای افتتاح و سحر دعای ابو حمزه می خوانم اما حالم خوب نیست... «فَقَدْ عَصَيْتُكَ وَ خَالَفْتُكَ بِجُهْدِي فَالْآنَ مِنْ عَذَابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي وَ مِنْ أَيْدِي الْخُصَمَاءِ غَداً مَنْ يُخَلِّصُنِي‏؟ با تمام تلاشم از تو سرپیچی کردم. حالا چه کسی من را از عذاب تو نجات دهد و فردا از دست ستیزه جویان و طلبکارانم چه کسی خلاصی می بخشد؟ 🔹امشب امیدوار تر به درگاه می روم صدا می زنم؛ یا ام‌ّالمومنین امشب پناهنده می‌شوم به عشق تو به پیامبرت، تو سرسلسله محبین و عشاق پیامبری، تو تجسم عشق به نبی اکرم بودی، تو با محبت‌ات به محبوب خدا، در برابر آحاد جامعه حجاز ایستادی و هجمه فشار بت پرستان را شکستی و شیدایی ات را رو به خدا به آن ابر‌مرد قریشی الهاشمی فریاد زدی... مادر جان در این سحر ابوحمزه را با وساطت تو می خوانم زشتی هایم را به حرمت محبتت پنهان کن تا در مقابل خدا مخفی بماند می خواهم صدایش کنم؛ سرورم! بنده تو، دم درگاه توست و با دعایش درِ خانه‌ی احسانت را می کوبد. پس روی کریمانه‌ات را از من برنگردان و حرف هایم را باور کن. امید دارم خدا به حرمت پیامبر و مادرمان خدیجه از ما روی بر نمی گرداند. 🔹مادر جان! امشب قوّت ایمانی از تو طلب می کنیم. ما را در پناه توجه و یادت به پیامبر خاتم ملحق کن تا با آن قوّت، کاستی‌هایمان در مقابله با بت‌پرستان زمان به حداقل برسد، تا پرچم دین خدا را بالاتر ببریم و چهل و چهارمین «روز جمهوری اسلامی» را مبارک و پربرکت تر نماییم. @AFKAREHOWZAVI