"اندرتبریک روزجوان این روزها"
✍️زهرا نجاتی
هربار خواندن این عبارت؛ زهرهام را دل می ترکاند:" وابلیت شبابی فی سکره التباعد منک: جوانیام را در مستی دوری از تو گذراندم"
و عجب حقیقتی.
گیرم علی مرتضی ارواحنا فداه، حرف در دهان من دهه شصتی و هفتادی گذاشته باشد!
گیرم در مورد خودش صدق نکند که نمیکند!
اما عجب تعبیری!
جا دارد به یار بگوییم:"جانا سخن از زبان ما میگویی"
از زبان شمارا نمیدانم!
از زبان خودم را میگویم. خود منی که از هجده سالگی؛ با هزار امید و آرزو میخواستم اکبرانه زندگی کنم اما...
دنیاست دیگر. آخرالزمان است.
قدیمترها وقتی میخواندیم و میشنیدیم دینداری در آخرالزمان مثل آتش در کف گرفتن است، هرگز گمان نمی کردیم یک روز اینها را به جان بفهمیم. اما حالا هرروز؛ هرشب؛ هربار با بازکردن گوشی و پیگیری اخبار و بررسی اخباری که خیلی منتشر هم نمیشوند؛ اینها را به جان فهمیدهایم.
جوان امروز؛ خیلی مردانگی باید داشته باشد اگر بتواند مثل یوسف؛ از پیش زلیخاها بگریزد!
با یک ذره و دو ذره کار فرهنگی و معنویت از پس شیاطین انسی و جنی بر نمیاید!
یرای جوان امروز؛ همینکه درعمق جانش؛ عاشق حسین فاطمه باشد؛ اگرچه مثل نور راهگشاست؛ اما برای در دام گناه نیفتادن کافی نیست!
بیچاره جوان امروز؛ اگرچه مثل آرمان ها و ارتین ها هم هستند اما سخت است برابش که پاک بماند!
جناب یوسف؛ یک زلیخا داشت که غیر از قدرت و خدم وحشم؛ توان دیگری نداشت تازه اخرش هم اول عاشق خدای یوسف شد؛ بعد به یوسفاش هم رسید.
حالا اما زلیخاها زیادند؛ نه زلیخای پیش از جوانی! زلیخاهای همه از زیر دستمال کذایی فرشته خارج شده. اما نه عاشق یوسفند؛ نه خدای یوسف!
تازه بعضیشان یوسف کشی میکنند. بعضیشان زلیخا وار وارد میشوند؛ و بعد از زن لوط و نوح هم بدتر میشوند.
برای تویی میگویم که دائم به نظرت جوانها از دست رفتهاند؛ ببین زندگی در اخرالزمان؛ به قدر بهرهمندیش از تکنولوژی؛ از برکات؛ از رفاه؛ در دینداری سخت است. به خدا سخت است...
جوان امروز باید "الهی عظم البلآ" را به نیت رهایی از گناهانی بخواند که به خیلی هاشان؛ به جز ذهن جن؛ قد نمیداده.
جوان حالا البته که نباید با این حرفها ناامید شود؛
نباید بزند به بیخیالی؛
نباید از رویارویی تنگاتنگ و چنگ در چنگ با دشمن؛ دست بکشد!
روز جوان به همهی کسانی که "ابلیت شبابی" را بااشک می خوانند؛ به همهی جوانانی که دعای فرج؛ لازمشان است؛
به همهی جوانانی که با اشک میخوانند:"لکن خطئه عرضت وسولت لی نفسی"
با کسانی مثل خودم که...
رویاهای دیگری درسر داشتند اما باورشان نمیشد این همه کم بیاورند؛
و البته بیش ازهمهی اینها به آرمانها؛ آرشامها؛ و همهی آنها که از یوسف پیغمبر برتر شدند؛ مبارک
#سبک_زندگی
#روزجوان_مبارک
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖متمتعان از جوانی
✍️آمنه عسکری منفرد
جوانی در زمان حضرت خاتم مشمول دعای پیامبر اسلام شده بود، چنانکه ایشان در حقش چنین دعا کردند: «پروردگارا! او را از جوانی خود متمتع و بهرهمند گردان.» (تهذیب الکمال نزی، جلد ۲۱ صفحه ۵۰۸). ادعای ما این است که شهدای جوان مدافع حرم و امنیت ایران اسلامی نیز متمتعان از جوانی هستند. حال باید دید این تمتع و بهرهمندی از جوانی به چه معناست؟
بهرهمندی از جوانی بهمعنای لذت بردن از شهوات مادی جوانی، سرگرمیها و لهو و لعب و غرق شدن در نعمات خاص این دوران نیست، بلکه طبق آموزههای دینی ما جوانی که دامن خویش را از شهوات مادی و دنیوی دور کند در نزد خدای متعال اجر هفتاد و دو صدیق را دارد. جوانی با قدر و قیمتی همراه است که مایهی مباهات و افتخار پروردگار است. پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) فرمودند: «بهترین مردم نزد خدا جوان کمسنوسالی است که در زمان زیبایی و طراوت از راه منحرف نگردید و به فرمانبری پروردگار خویش درآمد. این همانند کسی است که خداوند فرشتگان را شاهد گرفته و میگوید نگاه کنید این بنده من است.»(میزان الحکمه، جلد ۵، ص۷).
ما معتقدیم «شهید مظهر ایمان صادق، عمل صالح و جهاد در راه خدا است و هویت ملی را ارتقا میدهد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸ آبان ۱۴۰۱). این یعنی شهدای جوان ما سرمایهی خود را به احسن وجه در این دنیا استفاده کردهاند که با بصیرت، زمانآگاهی و کنش انقلابی در زمان و مکان مناسب، با شهادت در راه اهداف و آرمانهای والای انقلاب و اسلام، با خدای متعال معامله کردهاند و کارنامهی تاربخی خود را در دفتر انقلاب جاودانه ساختهاند.
هنیئا لکم
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بانوی چشم به راه
✍️نجمه صالحی ، مدرس حوزه، عضو تحریریه مجتهده امین
از ابتدای تاریخ، جهان، در حال تغییر و تکامل بود، به تدریج تکنولوژی، وارد میدان شد و بشر به دلیل سودجویی برخی افراد، گرفتار کویر هستی سوز و ظلمی جهان سوز گردید. تفکرات لائیک، اومانیسم، مارکسیسم و... آدمی را اسیر جریان خطرناک بحران هویت کرد. متفکران برای کشف راه نجات بازگشت به مقوله معنویت، چشم به راهیِ مردی نجات بخش از جنس نور را تجویز کردند.
چشم به راهیِ پویا، که نوید بخش تجدید هستی کویر وجود انسان است و زندگی را از مرگ تدریجی عدالت نجات دهد. البته انتظار موعود را، نه تنها در ادیان زرتشتى، یهودى، مسیحى و اسلام، بلکه در کتب یونان قدیم، افسانههاى میترا، کتب قدیم چینیان، عقاید هندیان و در بین اهالى اسکاندیناوى و حتى در مصریان قدیم و بومیان وحشى مکزیک و نظایر آنها نیز مىتوان یافت.
در تفکر شیعی، انتظار موعود، یک اصل مسلم اعتقادی است. در بسیاری از روایات، بر ضرورت انتظار قایم آل محمد( عج) به روشنی تصریح شده است. انتظار، رویکردهای متفاوت و کارکردهای مربوط به آن، مسئلهای حیاتی است که تبیین صحیح آن از آسیبها، خرافهها و تحریفها در مقوله انتظار کاسته و با مفهوم ژرف خود، کارکردهای عملی فراوانی دارد.
مهدویت و مقوله انتظار در جامعه امروز، مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته و در نتیجه نحلهها و مکاتب فراوانی براساس برداشتهای شخصی که منحرف هستند، شکل گرفته لذا بصیرت و افزایش آگاهی در دوره غیبت معصوم (عج) امری ضروری است.
انتظار سازنده، در وجود افراد امید به حرکت ایجاد میکند و همه جوامع به نوعی منتظرند اما انتظار موعود در شیعه، خاصتر است، شیعه چشم به راه منجی و موعود ماند. چشم به راه فردی که به گفته معصوم(ع) عدالت را مانند سرما و گرما وارد منازل میکند. برای رسیدن به هدف، باید تلاش کرد، تلاش برای بهتر شدن و ساختن و این چشم انتظاری نیاز به مهندسی دارد، آن هم از نوع فرهنگی.
مهندسی فرهنگی آن هم در همه مجراهای اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی و مجرای صحیح خانواده هم از مادر شروع میشود. هنگامی که پنجاه نفر از یاران منجی بانوان هستند و چهارصد بانوی برگزيده همراه حضرت عیسی (ع) به کمک حضرت یار(عج) می آیند، انگیزه پویایی و آمادگی وسازندگی بانوان بیشتر خواهد شد. آمادگی که توام با شناخت مولا و خودسازی و دگر سازی است.
بانو، چشم به راه است پس به جای سکون و گوشه نشینی در کنج خانه، میکوشد تا به اندازه توانش، باری را از روی زمین بردارد. مادر منتظر آماده باش است، خانواده را برای روز موعود آماده میکند، تربیتش مهدوی است. او قلبش برای مهدی فاطمه(عج) میتپد و انتظار را با کوشش و افزایش دانش میسازد و تا رسیدن به هدف دست از تلاش بر نمیدارد.
#انتظار
#بانوان_منتظر
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#اسلام؛ #دین_توحید
✍️فخری مرجانی
خداوند، همۀ موجودات اعم از موجودات زنده و غیرزنده، آسمانها و زمین و هر چه در آن هست را بر اساس فطرت الهی آفریده است.
هر موجودی بهعنوان موجود، فطرت دارد؛ منتها این انسان است كه میتواند فطرت خود را احساس كند. راهش هم همان توجه تام و تمام به دین است.
اما انسانها به اندازهای که از دین فاصله میگیرند و گناه مرتکب میشوند، فطرتشان را گرفتار میکنند و از آن دور میشوند. نان که از تنور بیرون میآید، آن گرمای تنور را دارد، اما بعد، فضای بیرون آن را سرد میكند. اگر چند روز بگذرد به جایی میرسد كه كپك میزند!
این فطرت و توجه به دین مثل تأثیر تغذیه و قوه اولیه در بالارفتن استعداد قوه، چنین حالتی دارد؛ هرچه فطرت قویتر شود، توجه به دین هم قویتر میشود و انسان را به «ربّ» و خدای فطری میرساند.
به همین دلیل #اسلام را #دین_توحید میگویند.
#اسلام
#دین_توحید
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔷 هیزمکش آتش فتنه
✍فاطمه ابنعلی
بسم الله الرحمن الرحیم
« يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ. روزى كه نشانههاى پروردگارت [پديد] آيد، كسى كه قبلاً ايمان نياورده يا خيرى در ايمان آوردن خود به دست نياورده، ايمان آوردنش سود نمىبخشد. بگو: منتظر باشيد كه ما [هم] منتظريم.»
مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر دل همه مردم ایران را مشوش و دلواپس کرده است. ادعاهای متناقضی در تحلیل این ماجرا صورت گرفته اما تا تحقیقات نیروهای امنیتی کشور به نتیجه نرسد نمیتوان درباره آن حکم قطعی صادر کرد.
این روزها ایران عزیز اسلامی در معرض شدیدترین هجمههای جنگ هیبریدی قرار گرفته. از یک سو تحریم اقتصادی سفره مردم را کوچک کرده، از یک سو انقلاب فمنیستی دامان پاک زن ایرانی را نشانه گرفته و از سوی دیگر با ایجاد نگرانی برای سلامت دختران و مسمومیتهای سریالی، امنیت روانی جامعه تهدید میشود.
اما واقعیت روشن تاریخی این است که جمهوری اسلامی زنان و دختران این سرزمین را از یوغ کسانی که اعتقاد داشتند «زن حتی نمیتواند به صورت حرفهای آشپزی کند!» بیرون کشید و با دادن استقلال و آزادی تحت لوای اسلام ناب، آنان را به جایگاه قابل توجهی رساند. آمارهای جهشی و خیره کننده پیشرفت زنان در جمهوری اسلامی خود گواه این حقیقت است که به علت طولانی شدن این متن از آوردن آن خودداری میکنم.
ممکن است عدهای واپسگرای معدود در این کشور وجود داشته باشند که از حضور چهل ساله زنان در نقش آفرینیهای اجتماعی عصبانی باشند اما از کسانی که این جماعت را مقصر اصلی مسمومیتهای سریالی میدانند باید تعجب کرد! چطور ممکن است این جماعت بعد این همه سال به یادشان افتاده که باید مقابل تحصیل دختران بایستند؟ چرا طی این سالها حتی با یک مورد مشابه درباره تهدید حضور دانشآموزان دختر روبرو نبودهایم؟! چه کسی باور میکند در کشوری که نزدیک ۶٠٪ از ورودیهای دانشگاه آن دختران هستند یکباره و در اوج جنگ ترکیبی، دانشآموزانش توسط معدود افراد منزوی مورد حمله گسترده قرار بگیرند؟!
به راستی امتداد خط فکری جماعتی که به اضطراب فضای ملتهب این روزها میافزاید به کجا ختم میشود؟ شگفت آن که عدهای در سایه امن جمهوری اسلامی آرمیده، به نان و نوا رسیده، برای خود دفتر و مجمع ساخته و از آنجا بر تن زخمی نظام اسلامی مینوازند! افزودن بار روانی جامعه، شیمیایی یا بیولوژیک خواندن این اتفاقات و اتهام ناکارآمدی به مسئولین و نیروهای امنیتی اگر هیزم کشی در آتش فتنه نیست پس چیست؟! انکار واقعیت جنگ همه جانبه علیه مردم ایران اگر بیبصیرتی نیست پس چیست؟! این جماعت باید بداند که سنتهای الهی درباره جمهوری اسلامی چنین مقدر شده که فتنههایش مانند غربال ناخالصیها را از بدنه آن جدا کرده و به زبالهدان تاریخ میریزد.
و روزی به روشنی نور خدا در پس پیچهای صعبالعبور قله جمهوری اسلامی قرار دارد که یومالله کسانی است که در ایمانشان خیری کسب کردهاند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دنیا رو عاشقت میکنم!
🔹دهه هشتادیها و دهه نودیها
🔹سرودی زیبا از عاشقانه نوجوانان از ملیتهای مختلف با امام زمان(عج)، با زیرنویس فارسی و انگلیسی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
"حُمَقا"
✍️زهرا نجاتی
مسمومیت دختران را بهانه کردهاند برای دمیدن در آتش فتنهای که چندوقتی است خاموش شده است. به دروغ میگویند:"جمهوری اسلامی؛ میخواهد زنان را خانه نشین کند!"
کدام حکومت؟! همانی که تعداد ۱۲۸۸۸ دانشجوی دختر قبل انقلاب را به چند صد هزارنفر رسانده!
به قبولی چندین سالهی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت دانشگاهها؛ کشوری که ظرفیت متخصان زنان وزایمانش؛ با خانمهای دکتر متخصص۱۰۰% برطرف شده!
به اینجا که وزیر بهداشت زن و معاون علمی رییسجمهور زن باشد! حتی درشهر دورافتاده؛ سرپرست و شهردار زن مهندس عمرانی است که از قضا با چادر تحصیلات داشته و عضو شورای شهرش هم!حکومتی محکوم به محروم کردن زنان میشود که همین چند هفته پیش رهبرش؛ برای سه هزاردختر؛ در حسینیه و بیتش؛ جشن تکلیف برگزار کرد و برای همهی دخترها عروسک صورتی فرستاد و ماسک رنگی زد! تا دل دخترکانش را شاد کند!
همان کشوری که دختر فرزندشهیدش؛ روی پای رهبر مینشیند و از او کلاه میخواهد و رهبر برایش کلاه لبهدار صورتی میخرد!
همان مملکتی که همین دیشب معروفترین مداحها و محکوم به تحجرترین قشر؛ یعنی آخوندهایش؛ برای دختربچههایش در پربینندهترین شبکه؛ حدود ۲۰ دقیقه برنامه اجرا کردند!
جالب این است که این تهمتها از سوی کسانی است که در کشورهایشان از هر ۱۰ نفر به ۷ نفر تجاوز شده! یا پیرزنی؛ جلوی چشم پلیسش و به خاطرقساوت او؛ به خاطر نداشتن پول؛ مرده! عجب دنیایی دارند دشمنان ما! و عجب دشمنان احمقی داریم ما! آری؛ به قول امام ما:"الحمدلله الذی جعل اعدائنا حمقا"
#مسمومیت
#سبک_زندگی
#دخترایرانی
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
نمیفهمند...
✍️طیبه روستا
شعارهای زیبایشان از پشت تریبونها سرازیر میشود تا کف خیابان: آزادی! آزادی!
همه آمدهاند، پرچمهای رنگ به رنگ، آدمهای صد رنگ.
صدای انفجار حرم عدهای را تکان میدهد و آسفالت رنگ خونِ اتوبان کرج، خون عدهای را به جوش میآورد و از صف احزاب جدایشان میکند.
جانی پس از جان دیگر و صبری که فقط از دلهای آسماننشین برمیآید. همه میدانند که دشمن است و دشمنیاش.
اعجاز دوبارهی بهمن ضربه آخر را میزند. سیلاب انقلابی، خار و خاشاک را میشوید و میبرد. نفسهایشان به شماره افتاده و قصد نفسها میکنند. این بار در مدارس دختران!
خیال برشان داشته که زانو میزنیم. مفلوکها نمیدانند که برایمان گفتهاند: " از شما راضی نخواهند شد تا مطیع و تابع آنها شوید!" بیچارهها نمیفهمند که سالهاست دستشان را خواندهایم. نمیفهمند...
#مسمومیت
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍️مرضیه رمضانقاسم
🕊درود بر پرندهی خیال که هرگاه، هرکجا اراده کنم پر میکشد
سلام مرا میرساند و
بازمیگردد به
آشیان.
چشمانم را که همچون بال کبوتر بر هم مینهم، کبوتر خیال از شاخسار سرو وجود، یک نفس پرمیزند تا نجف، از بارانی که از ناودان چشمانش سرازیر شده وضو میسازد، دو رکعت نماز زیر ناودان حرم بجای میآورد، روحش که زلال شد میرود مقابل ایوان نجف، بال راستش را هم راستای دُرّ نجف قرار میدهد تا شوط اول طواف دور مرقد کعبهٔ آمال را آغاز کند وقتی ثابت کرد جانفدای ولایت است، وارد حرم میشود، سلام مرا میرساند، انگورهای حرم را استلام و با آب دیده سیرابشان میکند، خوشهای از انگور ضریح را که سوغات برایم آورده را بر چشمانم مینهد، خنکای انگور نجف، پلکم را نوازش میدهد و خواب و خیال شيرين حرم را از سرم میپراند، چشمانم را که باز میکنم پرندهی زائرِ خیال را کنارم مشاهده میکنم، زیارت قبولی نثارش میکنم.
آرزو میکنم ای کاش کبوتر نجف بودم، فراق حرم کوه صبرم را لبریز از باروت آه میکند، یک یاعلی که میگویم مشتعل عشق علی -علیهالسلام- میشوم، شانههايم همچون کوه آتشفشان به لرزه میافتد و ذرات مذاب از گوشهی چشمانم فوران میکند.
#کبوتر_نامهبر
#دلتنگ_نجف
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️زینب نجیب
با منطق خودتان با شما سخن خواهیم گفت...
اگر سطح منطق شما تا این اندازه نازل است که شکستن پایِ یک گربه به گردن نظام است سَلَّمنا
پس مسئول تمام این پیشرفتها نیز نظام جمهوری اسلامیاست نه روند طبیعی پیشرفت در جهان👇
ما در برابری حق تحصیل دختر و پسر و عدالت آموزشی در دنیا رتبهی ۱ را داریم.
به گزارش سازمان ملل قبل از انقلاب، ایران جزء بیسوادترین کشورها در حوزهی بانوان بود اما الان جزء باسوادترین کشورها در حوزهی بانوان هستیم.
نسبت زنان در استادان و هیئتعلمی دانشگاههای کشور، از حدود ۱۴ درصد در دهۀ ۵۰، به حدود ۳۰ درصد در دهۀ ۹۰ رسید.
افزایش نسبت پزشکان متخصص زن از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.
این در صد در حوزه تخصص حوزه زنان و زایمان به ۹۸ درصد رسید.
تعداد رشتههای ورزشی بانوان از ۷ رشته در سال ۱۳۵۷، به ۳۸ رشته طی ۲۰ سال اول انقلاب رسید.
تعداد مربیان ورزشیِ خانم نیز رشدی نجومی داشته و از ۹ مربی به ۳۵۰۰۰ مربی افزایش یافته است.
تعداد داوران زن نیز از ۷ نفر به ۱۶۰۰۰ نفر رسیده است، که نشان از افزایش۲هزاربرابری داورِ زن است.
همچنین تعداد ورزشگاههای اختصاصی بانوان پس از انقلاب اسلامی، ۳۰ برابر شدهاست.
فدراسیونهای فعال ورزشی در حوزۀ بانوان از ۱ مورد به ۴۹ فدراسیون افزایش یافته است.
مدالهای کسبشده در رویدادهای بینالمللی توسط بانوان از ۲ مورد در ابتدای انقلاب به بیش از ۸۰۰ مورد رسیده است.
اینها تنها پیشرفت زنان در حوزههای علمی و ورزشی در جهان است. بماند پیشرفتهای چشمگیر دیگر حوزههای هنری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که مغز کوچک شما گنجایش ندارد.
@AFKAREHOWZAVI
🌐 جبههی نویسندگان حوزوی #پویش_نوشتن
🔸کانال مرکزی «نویسندگان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔸کانال «افکار بانوان حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
🔸کانال «شاعران حوزوی»
https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852
🔸روزنامه سراسری سراج
https://eitaa.com/joinchat/3612409863C4db1daff5c
🔸نعیم
https://eitaa.com/joinchat/2496331811Ce50f7ceb86
🔸دیباج
https://eitaa.com/joinchat/1077608635Cf7f8c1c819
🔸 فکر شنبه
https://eitaa.com/joinchat/3625713770C7282d47d62
🔸روزنوشت های من
https://eitaa.com/joinchat/2406875232Cf7de81af93
🔸نیمکت کنار دکه پارک
https://eitaa.com/joinchat/4103798806Cd0a42f25ce
🔸گفتمان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3585736728C8448d42423
🔸نبض واژه ها
https://eitaa.com/joinchat/833487134C42a7a61cf4
🔸 عصر تبیین، عصر رسانه
https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
🔸برش نوشته
https://eitaa.com/joinchat/3866689722Cca3d3faf97
🔸ابقی
https://eitaa.com/joinchat/270598375C6b23d406b2
🔸تحلیل سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/1934426112C64072d8177
🔸پویا نویسی
https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815
🔸خاطرات نوه مستر همفر
https://eitaa.com/joinchat/2542272635C1ac69b1a07
🔸رسانه شریف
https://eitaa.com/joinchat/2475425835Cc5dbbb46cd
🔸باران قلم
https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9
🔸یادداشت های یک طلبه
http://eitaa.com/joinchat/3042705412C34cb363564
🔸نگاشته
https://eitaa.com/joinchat/3219521655C6285a1161b
✔️ از حضور فضلا و نخبگان نویسنده در جمع نویسندگان حوزوی و کانون مدادالفضلاء استقبال میکنیم؛ با #هم_نویسی را تجربه کنیم.
#لینکدونی
#جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
الان است که میهمان ما برسد
✍️طیبه فرید
گاهی با خودم روز دیدن شما را تمرین میکنم! مثلا وقتهایی که میهمان خیلی محترمی داریم، در دلم سعی میکنم ادای کسی که منتظر شماست را دربیاورم، هیجان دارم. با وضو غذایی درست می کنم که احتمالا دوستش داشته باشید. حواسم هست که باطن غذا را میبینید. خدا شاهد است ما به حق امام پایبندیم، گاهی زیاد بشود دست گردان میکنیم کم کم میپردازیم.
فکر میکنم شما خانه های آرام را دوست دارید. پنجره خانه ما در طبقه سوم رو به کوه باز میشود، داخلش هم ساده است. با خودم فکر میکنم یعنی غذایی که درست کردم را میپسندید! یعنی خوشتان میآید؟ سبزی هم آماده میکنم، فکر میکنم شما هم با غذا سبزی میخورید. یعنی چه شکلی غذا میخورید!
چی پوشیدهاید وقتی میآیید میهمانی خانهی ما!؟! عبای چه رنگی؟؟
شما باید خیلی قشنگ باشید! در شما باید همه چیز به قاعده باشد. همه چیز...
وقتی بیایید چطور با شما روبهرو بشوم! من زود گریهام می گیرد عین بچهها! بغض توی گلویم باشد نمیتوانم حرف بزنم حتی سلام کنم! فقط میتوانم دستم را روی سینه بگذارم و سرم را خم کنم... بیاد تمام آدم هایی که آرزو داشتند صورت مثل ماهتان را ببینند اما نشد!
به خودم میآیم! چشم هایم خیس شده! این چندمین بار است این اتفاقاتِ نیفتاده را با خودم مرور میکنم؟!
با مغز پسته روی حلوا گل درست میکنم، میدانم حلوا دوست دارید... و گریه میکنم. خیلی وقت ندارم...
الان است که میهمان ها برسند. روزی که شما زنگ خانه ی ما را بزنید من قبل از آمدن شما قلبم میایستد و تمام میشوم.
قبل از اینکه توی تخیلاتم تمام شوم، میهمان ها زنگ در را می زنند، چادرم را میپوشم و چشم هایم را پاک می کنم.
مثلا شما آمده اید...
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
خیال خزان
✍️طیبه روستا
درست همان وقتی که خیال می کنم خزان ریشه دوانده تا نوک انگشتانم و هرگز نخواهم توانست قدم از غار یخی ام بیرون بگذارم، پرتویی لطیف با سرانگشت طلایی اش تلنگری آرام پشت دریچه روحم می زند و می گریزد. بچه را با دلشوره ای ریز از خبرهای نیمه ی اسفند ۱۴۰۱ راهی مدرسه می کنم. می آیم به گل های آلوئه ورا سلامی بدهم که چشمم می افتد به عروس های کوچک نشسته بر شاخه های بختشان. عروسک های سفید با خنده های صورتی رنگشان چشمم را می نوازند و آرام در گوشم می سرایند: اندکی صبر، بهار نزدیک است ...
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
صلی الله علیک یا صاحب الزمان 🌹🍃
چه فصلی یا چه ماهی یا چه روزی را نمیدانم
ولی یک روز برمیخیزم از خواب پریشانم
خبر گل میکند یک صبح شور انگیز از رویت
بهاران میچکد از بغض گلدان ها به دامانم
تو می آیی و از شوق ظهورت راه می افتد
صدای جویبار اشک بر پهنای ایوانم...
تو می آیی و از شوق خبر مستانه می آیم
که پیچک را میان شاخه ی سوسن برقصانم
تو می آیی و مهمان میشوی بر خانه ام روزی
معطر میشود گل های سرخ روی فنجانم
قدم هایت،قدم هایت مبادا بر زمین آید
که دیگر رو سیاهی نیست در تقدیر مژگانم
سرم خم میشود آنقدر تا بر پات می افتد
به روی سینه می آیند بی صبرانه دستانم...
سلام آقا... سلام آقا نگاهت میکنم؟ شاید
حیا دارم که چشمم رابه چشمانت بلغزانم
نگاهت میکنم... عمریست حسرت روی دل دارم
هزاران سال مرگ و زندگی رفته ست بر جانم
تورا ای آشنا انگار جایی دیده ام اما
کجا و کی؟ نمیدانم، نمیدانم... نمیدانم
تورا میبینم و یک عمر رنج دوری ات لابد
سرازیر است از این چشم های خیس بارانم
تو می آیی و من انگار چای تازه دم کردم
شکر آید مگر اینبار بر لب های قندانم
صبوری کرده ام اما کشیدم درد بی صبری
شبیه صبر ایوبم شبیه شوق سلمانم..
نبودی من یقین کردم به شک، شک را یقین کردم
نبودی آتش شک داغ زد بر جان برهانم
تو بر لبهای نورت واژه های بهتری داری...
تو رنگ نور میپاشی به این افکار الوانم
تسلسل وار روی حلقه های کفر چرخیدم
تو ایمان میچشانی بر لب درگیر عرفانم..
برایم آیهی والفجر میخوانی و میبینم
به دین تازه ات اسلام آورده است قرآنم
میان خواب هایم ، گاه رویای خوشی دارم
دلم میخواهد این رویا شود تصویر چشمانم:
تو می آیی کنار کعبه و من نیز می آیم
برای هرکه نامت را بپرسد شعر میخوانم
#ریحانه_ابوترابی
💠 @shaeranehowzavi
✍️مرضیه رمضانقاسم
پرســـ🎒ــــش
چرا دشمن علیه حجاب شبههپراکنی میکند؟
پاســـ🖊ــــخ
1⃣ حجاب بارزترین نماد اسلام در جامعهی دینی است.
2⃣ زیربنای فرهنگ حجاب و عفاف گذشتن از لذتهای صرفا مادی است.
3⃣ زیربنای فرهنگ غرب بر محور اومانیسم (انسانخدایی) است.
♻️نتیجه اینکه:
✔️ چون زیربنای حجاب در اسلام کاملا مخالف اعتقادات غرب است و حجاب با این زیربنا، اِلمان و نماد دینداری که دارد سد راه غرب شده است بنابراین دشمن در صدد است این مانع را بردارد او در ميدان نبرد با حجاب از ریشهایترین روشی که برای مقابله با هر نظامی تاکنون استفاده کرده است که همان ایجاد تشکیک در باورهاست همان را بر علیه حجاب نیز بکار برده است.
✔️ بنابراین بر حامیان دین است منفعلانه عمل نکنند بلکه متعهدانه وارد عرصهی پاسخگوئی به شبهات شوند و در ایجاد، تصحیح و تحکیم باورها پویا عمل کنند.
✔️ یکی از پویاترین روشهای پاسخگوئی و بهتر بگویم روش تربیت، روش ایجاد نیاز است نه پاسخ به نیاز و برای ايجاد نیاز باید از دیالوگ،گفتمان(Discourse) پرسش و پاسخ استفاده کرد تا مخاطب به تفکر و تحلیل واداشته شود همچنین اگر فرصت باشد و پرسشگر بتواند خود پاسخ خودش را کشف کند هرچند زمان بیشتری میبرد اما با صرفهترین نوع رشد است و در ادامه سرعت رشد را تسریع میبخشد و این همان پرورش فکر و فکرپراکنی است که با استدلال و منطق قابل دسترسی است.
✔️ با توجه به اینکه دشمنان ما از حمقاء هستند آنها ناخواسته موجب شدهاند چهرهی اسلام نمایانتر شود و اعتقادات در مسیر صحیح خود قرار گیرد یعنی اعتقادات که برای برخی افراد جنبهی تعبدی داشت از تعبدی بودن خارج گردید و وجههی تحقیقی به خود گرفت.
آری عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
#دلایل_هجمهی_دشمن_علیه_حجاب
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌱 بهمناسبت نهال نشاندن حضرت امام خامنهای روحیفداه در روز درختکاری
ای نازنین سَلیلِ حسین و کمال مهر
بنشاندهای به جان و دل ما نهال مهر
ای یادگار فاطمه و پور مرتضی
رویت جمال مهر و خصالت کمال مهر
این چفیهای که زینت دوش تو میشود
در چشم ما نشانۀ مجد است و شال مهر
ای رهبر حسینی و سردار فاطمی
ای روح اقتدار و حماسه، جلال مهر
دنیا اگرچه پر شده از جنگ و دشمنی
با تو همیشه خرّم و خوب است حال مهر
با تو به اوج قلۀ عزت رسیدهایم
با پای علم، با پَر ایمان و بال مهر
تا پلک میزنی دل ما تازه میشود
هر بار میزنیم ز چشم تو فال مهر
لطف خدات یار، که از برکت تو شد
هر روز، روز رأفت و هر سال، سال مهر
#محمدتقی_عارفیان
#امام_خامنهای
#روز_درختکاری
💠 @shaeranehowzavi
بانوان پل ارتباطی امام و شیعیان
✍️نجمه صالحی ، مدرس حوزه، عضو تحریریه مجتهده امین
مسئله غیبت و تأثیر آمادگی برای زمینهسازی پذیرش غیبت امام عصر (عج) یکی از مباحث مهم مهدویت است. مراد از زمینه سازی، فراهم آوردن شرایط پذیرش است زیرا آمادگى و پذیرش جامعهى جهانى و فراهم بودن زمینههاى مناسب در جهت پشتیبانى از انقلاب جهانی مهدوی و تعداد کافى یاوران آگاه از عوامل دخیل در فرج هستند. امید به آینده روشن و نجات، نقطه مشترک همه ادیان الهی است که در عصر حاضر و با توجه به اقبال عمومی نسبت به یک اندیشه نجات بخش و آیندهساز، ضرورت بسط اندیشه ظهور منجی موعود بیش از هر زمان دیگری احساس میشود، هويت شيعه پيوندى حياتى با انديشه ظهور دارد.
در زمان حیات معصومین (ع)، مسئله غیبت و عدم دسترسی مستقیم به امام عصر و مسئله مهدویت بارها تکرار شده بود و تا حدودی شیعیان برای پذیرش این موضوع آمادگی یافته بودند، اما پذیرش این دوران تحیر برای شیعیانی که بیش از دوقرن با معصوم ارتباط نزدیک داشتند در ابتدا سخت به نظر میرسید.
غیبت غیرمنتظره امام می توانست تبعات بسیار نامطلوبی بر اعتقادات شیعیان و گمراهی آنان داشته باشد. ازاینروی با نزدیک شدن به زمان غیبت، نیاز به بسترسازی برای این مسئله سرنوشتساز بیشتر احساس میشد. در دوران امامت ابناء الرضا (ع) به دلیل نظارت شدید بر روی اعمال و رفتار ایشان و یاران نزدیکشان لازم بود افرادی وارد عرصه شوند که از نظر فعالیت و آگاهسازی جامعه فرصت و موقعیت مناسبتری داشته باشند و این مهم توسط بانوان راوی محقق شد. این گروه از بانوان با فهم دقیق شرایط و آگاهی کامل نسبت به وظیفه خویش اقدامات مهمی انجام دادهاند در میان نمایندگان ائمه(ع)، بهمثابه پل ارتباطی امام و شیعیان در ایجاد این پیوندها تلاش کردند و بانوانی نظیر بانوحُمَیده و ام فروه در زمان امام صادق (ع) و بانوحُدیَث در زمان امام عسکری(ع) و امام غایب (عج) گرهگشای مسائل مختلف شیعیان بودند. گزارشهای تاریخی نشان میدهد حکیمه خاتون پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) رابط مردم با امام غایب و پاسخگوی مسائل آن دوران بودند.
بانوان محدث شیعه برای جلوگیری از قطع ارتباط با امام غایب در برابر فرقههای درون شیعی که رقیبانی برای جانشین بعد از امام عسکری(ع) بودند به معرفی جانشین حقیقی پرداختند و نقش روشنگری در جامعه تشیع ایفا نمودند.
اندیشه مهدویت موضوعی کلامی است که با رویکردهای تبلیغی، تربیتی و نظایر آن می توان به آن پرداخت. دشمنان اهل بیت(ع) پس از مأیوس شدن از شناسایی و دستگیری امام آخر(عج) به اختلافات مذهبی مسلمانان دامن زدند و فرقههای جدید و منحرف و مدعیان دروغین مهدویت را تقویت نمودند. در این میان آنچه ایجاب می کند که در این مسئله دقت بیشتری صورت گیرد، توجه به این امر است که امامان شیعه(ع) در تبیین مهدویت و آگاهیبخشی صحیح به مردم درباره آن، از هیچ کوششی فروگذار نکرده و از ویژگیهای مهدی (عج)و نشانههای زمان ظهور او بهتفصیل سخن گفتهاند.
قسمت عمدهای از سیره و سبک زندگی ائمه(ع) توسط بانوان گزارش شده است. احادیث متعددی از بانوان ذکر شده که حاکی از ارزش و اعتبار ایشان در رهنمود و راهنمایی شیعیان و تبلیغ معارف دین و امر مهدویت است. بانوان افزون بر کسب معرفت و اصلاح فردی، با هوشمندی، امر تبلیغ دین را در دست گرفتند و در جهت ترویج فرهنگ مهدویت و پذیرش دوران غیبت امام آخر(عج) گامهای مؤثری را برداشتند و با درک درست از شرایط موجود، برای جلوگیری از انحرافات دینی و عقیدتی تلاش نمودند.
با کنار هم گذاشتن گزارشهای تاریخی به خوبی روشن است که زنان شیعه بهعنوان افراد تأثیرگذار جامعه بودهاند و افزون بر تربیت نسل علوی، خانواده و به تبع آن جامعه را آماده پذیرش عصر غیبت نمودهاند و با درک درست از موقعیت، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و الگوی عملی برای زنان معاصر شدهاند.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بیا تا با آمدنت زندگی معنا بگیرد
✍️بانو آلاله
مولا ی من!
سلام
به روز تولدت نزدیک می شویم؛ روزی که قدم های پر از خیر و آرامشت را به عرصه گیتی نهادی تا خورشید به روی تو لبخند زند و ستاره و مهتاب به سجدهات بیفتند.
تو بدون نشانهای به این عرصه پا نهادی تا نشانههای بزر گ را آشکار سازی و اتفاقات بلندی برای تاریخ بشر رقم بزنی. تو بدون نشانه آمدی تا نشانههای فراموش شده دین را آشکار سازی در روزگاری که هیچ نشانی باقی نخواهد ماند.
تو آمدی تا زندگی معنا بگیرد و کوچه پس کوچههای خاکی و تاریکی قلبمان را روشنایی بخشی و با باران رحمت و امیدت آب و جارو نمایی.
تو آمدی تا منتظران را بیقرار ظهورت نمایی.
#به_قلم_آلاله
#مهدویت
#نیمه_شعبان
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
وقتی فضای مجازی، صحنه نمایش پروپاگاندا میشود
✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
پروپاگاندا اصطلاحی است که برای ارسال اطلاعات هماهنگ و جهتدار به منظور تهییج افکار عمومی، پشتیبانی از یک مسئله یا عقیده خاص، دستکاری یا تأثیرگذاری بر عقاید گروهها استفاده میشود. این روش ارتباطی به اشکال هنری، فیلم ، گفتار و موسیقی بیشتر مطرح است و توسط قدرتهای سلطهجوی جهانی همواره در شمار مهمترین ابزار استعمار نوین بهکار گرفته شده است.*
با در نظر داشتن تعریف مذکور اهمیت دغدغه رهبری در خصوص ولنگاری و افسار گسیختگی فضای مجازی بهتر درک میشود، ایشان در سخنرانیهای گوناگون در طی بیست سال اخیر بر اهمیت کنترل و هدایت فجازی بهمنظور بهرهمندی بهینه تاکید داشتند و در بیانات خویش با گفتمانهای مؤاخدهآمیز، نسبت به متصدیان کنترل این فضا سخن راندهاند؛ نقمت بزرگ در عین چاقوی خطرناک بودن اینترنت (۱)، ترغیب و فراخوان جوانان برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن و برهم زدن کانونهای ضدمعنویت و ضداخلاق مجازی (۲)، تصریح بر اداره فضای مجازی توسط تجاوزگران فرهنگی و مطالبه مدیریت به همت مدیران داخلی و انتقاد بر رهایی فعلی آن (۳)، آرایش جنگی دشمن در این فضا در مقابل ملت ایران که به محل لغزشگاه و بزرگتر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده است و در آخر قتلهگاهی برای نوجوانان و جوانان ایرانی که منطقه عظیمی از آن اکنون در دست دشمن می باشد (۴) تنها شماری از سخنان دغدغهآمیز سکاندار انقلاب است که به شکل مطلوب مورد توجه مسئولان مربوطه نبوده و نیست. ایشان در گفتاری دیگر مبنی بر هشدار در عواقب عدم نظارت بر فجازی تاکید داشتند: نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند (۵) در همین راستا مطالبه جدی از دستگاههای مسئول یعنی وزارت ارتباطات و شورایعالی مجازی (۶) بازگو شد چرا که در حالی قویترینِ کشورهای جهان، در فضای مجازی خطّ قرمز دارند و کنترل می کنند ما نیز باید کنترل داشته باشیم (۷).
در اینجا این مسئله فهم میگردد که سخنان مقام معظم رهبری مربوط به فضای گسستهی مجازی در این سال ها مخاطبانی مهمی بنام ملت ایران دارد، همان ملتی که آتش به اختیار شد تا با آنچه در توان مییابد به خط مقدم دشمن هجوم آورد، شاید اولین گام برای مطالبه دغدغه های رهبری، فراخوان مردمی مسئولانی باشد که نسبت به این موضوع تغافل ورزیده اند و در دومین قدم حضور مستمر و پر توان من و شمای مخاطب در فضای مجازی باشد تا این مکان محل امنی برای دشمنان قسم خوردهی ملت قرار نگیرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
* برای اطلاعات بیشتر ر.ک: برنیز ادوارد، صنعت پروپاگاندا، افکار عمومی چگونه تولید و تحریک میشوند؛ ترجمه مجتبی عزیزی.
(1) بیانات 26 /۰۹/1381.
(2) بیانیه گام دوم انقلاب 22/۱۱/ 1397.
(3) بیانات 22 /۰۴/ 1399؛ ۲/۰۶/ 1399؛ ۱/۱/ 1400.
(4) بیانات 11 /۰۲/ 1398؛ 19 /۰۸/ 1395.
(5) بیانات ۱/۱/ 1400.
(6) بیانات 13 /۰۲/ 1395.
(7) بیانات ۲۲/۰۳/۱۳۹۶.
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏳روز شمار جشن نیمه شعبان ...
⚜ألسَّلامُ عَلَیْکَ حینَ تَقْرَاُ وَ تُبَیِّن
🎊 ۱ روز مانده به جشن تولد امام زمان
#نیمه_شعبان
#بیا_یارت_میشم
#تولیدگر
#جعفرزاده
کانال اطلاع رسانی تبلیغ نوین جامعة الزهراء سلام الله علیها در ایتا ⬇️⬇️
@jz_resane
نسل امام ندیده
✍🏻مریم زارعی
هم غریب است هم لذت بخش و هم حسرت برانگیز! اینکه تولد امامی زنده هست؛ خیلی غریب است برایمان، آخر باید بدون حضور امام برایشان تولد بگیریم.
اینکه تولد امامی زنده است؛ خیلی لذتبخش است، چون شاهد تولد امامی هستیم که زنده هست، در بین ماست و نفس میکشد.
اینکه تولد امامی زنده است؛ حسرت برانگیز است، حسرتِ نداشتنِ چشمِ مهدی بین! چشمانی که توانایی دیدار روی ماهش را ندارد.
ما نسل امام ندیدههاییم! همانهایی که پیامبر(ص) فرمود: ایمانشان قویتر از مردمان صدر اسلام است.
مایی که از پس ابرهای سنگین و غبار گرفتهی غیبت دل خوش به حضور امامی هستیم که روزی میآید و زمین و زمان را جای بهتری برای زندگیکردن میکند.
مایی که هر جمعه یادمان میآید کسی باید باشد که نیست! کسی که اثرات حضورش هست ولی حاضر نیست.
مایی که در پس همهی گرفتاریها و ناامیدی هایمان چون لیاقت حضور محضر امام نداریم تا برایشان درد و دل کنیم؛ باید چشمهایمان را ببندیم و عصر ظهور را تصور کنیم و صدای «انا المهدی» را از دور آبادِ عمق جانمان متصور شویم.
مایی که فریادهای «اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبة ولینا»یمان بلند است. مایی که اگر چه خستهایم از مبارزه اما امیدواریم به ظهورش و به نفسکشیدن در زمان حضورش.
پروردگارا ما غریبانِ امام ندیده را به وصال امامِ غایبمان برسان!
🍃و تقرعینه غدا برؤیتکم🍃
پ.ن: عکس نوشت اثر فائزه گلشاهی، نفر دوم تصویرسازی جشنواره انسان تمام
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
گمشده شهر شلوغ
✍️مخدره چمنخواه
مولای من!
آقای مهربانم!
در کوچه باغ های دلم به دنبال ردپایت بودم
نگاهم را به هر سو انداختم
کجایی آقاجان؟
دارم از هجر تو می سوزم
به فریادم برس
ضربان قلبم، کند شده
بیا با نامت جان بگیرم. مهدی جان
کودک که بودم پدرم صبحهای جمعه، درب خانه را آب و جارو میکرد تا اگر از اون حوالی عبور کردی...
و حالا عمریست، با اشک چشمم، دلم را صفا میدهم برای عبورت مولا جان!
مهربان پدر!
در شلوغی شهر بهدنبالت بودم
اما؛ در خلوتی دل، منتظرم بودی
مرا ببخش
و
اسم مرا گوشه قلبت حک کن
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هم میزی
✍️فاطمه وجگانی
در زمان بچگی گاهی اوقات مادران لقمهای برای هممیزی بچهشان توی کیف او میگذاشتند. هممیزیها همدیگر را خیلی دوست داشتند. دنیای بچهها کلاس و مدرسه بود. هم میزیها، باهم میرفتند و باهم میآمدندو خلاصه جیک و پیکشون یکی بود.
حتی اگر هممسیر خانه همدیگر نبودند مقداری از راه را همراهی میکردند باکلی با شوخیها و بازیهای بچگانه. با دست تکان دادن به معنای خداحافظی از هم جدا میشدند تا صبح روز بعد.
گاهی وقتها مخصوصا عصر روز قبل امتحان، به خانه هممیزی میرفتند و زیر درخت توت سفید حصیری پهن میکردند و درس میخواندند.
خستگی بین درس را با لی لی و خالهبازی و قایم باشک و خوراکیهای خوشمزهی مامانی؛ لواشک، انجیرخشکه، آش جو و گاهی شبدر سرکه پر میکردند. صدای خندههای بچگی و بازی بالا بلندی و وسطی، هنوز گوشمان را نوازش میدهد و دلمان را آب میکند.
غم هممیزی غمِ ما بود. مراقب بودیم تا دیگران او را اذیت نکنند حتی حواسمان بود که کسی در مورد پدر دوستمان که از دنیا رفته بود، نپرسد تا مبادا دلش بلرزد.
بعد از هممیزی، با دوستان همکلاسی جلو میزی و پشتی ارتباط گرفتیم. پاک کن، مدادتراش و مداد قرمز کوچولوی همکلاسی که گم میشد از زیر میزمان پیدا میکردیم و به او میدادیم.
همکلاسیها در زنگ تفریح با قرارهای قبلی، زیر درخت انار مدرسه، سفره میانداختند و صبحانه میخوردند. نان و پنیر و خیار محلی و گوجهی بومی دل معلمان را نیز هوایی میکرد.
کنار هم میزی، همکلاسی، هم مدرسهای ها، خاطرات خوشِ مسجد و شبهای قدر رمضان و بیداری تا صبح... این دوستی ها را مضاعف کرده بود.
حالا همهایمان زیاد شده بودند، هم ها که زیاد میشوند غم ها نیز زیادتر.غم دوستی که صورتش را پشه ی سالک زده بود، غم دستهای آنی که درسش را خوب نمیخواند و برگ دفتری بود برای خوردن خط کشهای چوبی معلم! آن یکی برای خرید کیف و کفش و لباس عیدش مشکل داشت و دیگری رنج جدایی پدر و مادرش را.
هم ها از میز و کلاس و مدرسه به دایره ی بزرگتری رسید، در واقع ما رشد اجتماعی پیدا کردیم.
همسر گزینی و ازدواج و نه تنها غم های همسر و فرزند و خانواده ی هسته ای بلکه خانواده گسترده شد و رنجِ آنان رنج ما شد.
خانهداری، همسایهداری، هم محلهای، همشهری، هم نوع و هم وطن همه و همه..
حتی غمِ هم های ما شاید غم هم های آنها نبود. غم ما جدای از غم خیلیها بود. غم دخترانی که از نماز فرار میکنند، پوشش مناسب ندارند، مورد آسیبهای اجتماعی قرار میگیرند و در جنگ روانی مسمومیت وارد شدهاند.
هم میزی همان هم میزی است فقط تغییر زمان و مکان و گاهی تغییر هویت داده است. رنج کوچک شدن سفره اش، غم تربیت فرزند، رنج بیماری والدین و از دست دادن عزیزانش، را دارد. مراقب هممیزی هایمان باشیم.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
برگی از دلنوشته با پدرجان
سه شنبه 16 اسفند1401. شب نیمه شعبان
✍️اشرف پهلوانی قمی
سلام بابایی امروز خیلی خوشحالم. خیلیها مثل من روزشماری کردهاند تا چنین روزی را ببینند. چشمان آسمان شهرمان هم از ذوق، بارانی است و همه شهر چراغانی. گُله گُله سربازانت دست به دست هم دادهاند تا وفای به عهد و پیمانت را ثابت کنند و بگویند: «آقاجان تا تو نیایی گره از کار این دنیا باز نشود». بیا و دست این خیل عاشقانت را بگیر. بیا و عیدیمان را آمدنت قرار بده. چقدر دلتنگتم! دلم میخواهد روبرویت بنشینم و یک دل سیر از روزگار و سختیها و بیوفاییهایش بگویم. دلم میخواهد از نامردی بعضی آدمها، از بیحجابی بگویم؛ از اینکه چقدر دلمان خون است؛ از این که چقدر ناراحت میشوم وقتی میبینم بینمازی همه جا را پر کرده و هرکسی روزگارش را بدون امام و دینش میگذراند و اصلا هم ناراحت نیست. اما امروز عید است و زمان گِله و شکایت نیست. عید میلاد صاحب زمین و زمان است. کسی که همه منتظر آمدنش هستند؛ اما تو بابای منی. با تو درددلم را نگویم، با که بگویم؟ پیش کدام نامحرمی اعتراف کنم که چقدر شرمندهام که هیچ قدمی برنداشتهام. مگر قرار نشد که خودت هدایتم کنی؟ مگر قرار نشد تنهایم نگذاری؟ مگر قرار نشد تو مولایم باشی و من سربازت. نمیدانی چقدر پشتمان خالی است! بیا بابا! بیا تا به همه ثابت کنیم آنچه گفتیم و سالها ادعایش کردیم حقیقت بود. بیا و بگو که صاحبمان هستی. بیا و زخم دلمان را مرهمی نِه. بیا و خزان دلمان را بهاری کن. بابایی میدانم که توان ما محدود و زمینی است و تو به قدرت بینهایت پروردگار متصلی. دستمان را بگیر. هدایتمان کن تا سربازت باشیم جانبرکف و آماده جهاد.
اللهم عجّل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خیر اعوانه و انصاره.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI