eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
730 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
213 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
سفارش خدا ✍چمن‌خواه سال‌های عمرش به ۹۰ می‌رسید. در حیاط خانه نشسته بود و به گذشته فکر می‌کرد. یادش آمد یک روز که از سرکار برگشته و به دیدن پدر و مادرش رفته بود. بعد از خوردن صبحانه از خستگی خودش را کنار دیوار کشاند و با لفظ عذرخواهی، پاهایش را دراز کرد. در همان زمان مادرش به او رو کرد و گفت: از کی تا حالا پاهایت را دراز می‌کنی. آفرین بارک الله! احترام به پدر و مادر کجا رفته؟ همان‌طور که پاهایش را جمع می‌کرد، با شرمندگی گفت: دیشب خیلی سرپا بودم، کارم سنگین بود. ببخشید مادر! مادر در جواب گفت: پسرم می‌دونی چند تا آیه در مورد نیکی و احترام به پدر و مادر در قرآن آمده؟ پنج تا آیه. یکی آیه ۸۳ البقره، ۳۶ النساء ، ۱۵۱ الانعام ، ۱۷ بنی اسرائیل و ۱۵ الاحقاف. خداوند در این آیات بعد از حکم به پرستش خودش، به انسان در مورد نیکی به پدر و مادر سفارش کرده است. اگر شما به ما احترام بگذارید، بچه‌های شما هم به شما احترام خواهند گذاشت چون این احترام را از شما یاد گرفتند. @AFKAREHOWZAVI
«امید و اعتماد» ✍ سیده‌الهام‌موسوی بعضی وقت‌ها باید چشم بست و رفت جای که نیست؛ جان گرفت، بال در آورد و پرواز کرد. گاهی خستگی چنان در درون‌مان فوران می‌کند که نمی‌دانیم، چگونه از آن رهایی پیدا کنیم! باید رها رهاتر از هرچه پرنده در آسمان شد. نگذاریم و اجازه ندهیم به بعضی از صداها دانه‌ی ناامیدی در قلب و درون‌مان بکارند. خدا هست، پس به او اعتماد کنیم؛ همان طور که مادر موسی اعتماد کرد و در رود نیل او را رها کرد، موسی اعتماد کرد و به وسط رود نیل رفت، ابراهیم اعتماد کرد و وسط آتش نمرود ماند. اگر می‌خواهم تمام آن‌ها را بگویم شب و روزها از من می‌گیرند به او اعتماد کنیم! راستی خودمان را هم باور کنیم! «امام على عليه السلام : هر چه اميد داريد ، به خداى سبحان داشته باشيد و به كسى جز او اميد مبنديد ؛ زيرا هيچ كس، به غير خداوند متعال اميد نبست، مگر آن كه نوميد بازگشت .» ( غرر الحكم : ۲۵۱۱ ) @AFKAREHOWZAVI
ریسمان خدا ✍م* صالحی واعتَصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرَّقوا.... همگی به ریسمان الهی چنگ زنید.... منظور از ریسمان خدا چیست؟ منظور هرگونه راه ارتباطی با خداست. مثل خواندن قرآن، نماز، ارتباط با اهل بیت علیهم السلام و توسل به این بزرگواران. هر کجا کم آوردی، اگه از سختی‌های روزگار ناتوان شدی، اگراز زندگی دلسرد و ناامید شدی؛ روی بیاور به کتاب خدا و اهل بیت علیهم السلام و ارتباطت را با خدا و این حضرات محکم کن. خود خدا فرموده :با یاد من دلها آرام می‌گیرد "اَلا بذکر الله تطمئن القلوب"* *103/آل عمران *28/رعد @AFKAREHOWZAVI
. «محفلی به رنگ نور» ✍️فاطمه شکیب رخ از ابتدای مباه مبارک رمضان برنامه‌دیدنی و بسیار تماشایی «محفل» به روی آنتن صدا وسیمای ملی نشسته است. برنامه‌ای که از هر زاویه که به آن نگریسته می‌شود جز تجانس منطقی در ارائه مفاهیم قرآنی، دیواره‌های تصویر آن را نقش نداده است. گستره‌ی زوایای افکار دست‌اندرکاران این برنامه در انتخاب موضوع، محتوا و چگونگی چینش متوازن آن با مفاهیم قرآنی در شمار نقاط قوت برنامه محفل قرآنی بوده که با حضور داوران پر نشاط و اجرای شورانگیز آنان تکامل یافته است. گزینش داورانی از قرّاء بین‌المللی با ملیت‌های ایرانی، سوری، عراقی از شیعه و سنی، اتفاقی شایسته در ترسیم و معرفی فضای تقریب و فراملیتی ایران اسلامی است که می‌‌توان معرفی نمود. گزینش مهمانان دعوت شده نیز مزین بر ویژگی‌های محفل است؛ حضور خانواده‌ای با شش فرزند و قرائت آیات قرآنی قاریان در تأکید وعده‌ی الهی بر رزق فرزند (1)، اجرای دسته جمعی گروه بضعه‌المصطفی با ملیت‌های گوناگون مسلمان و گویش‌های متفاوت در کنار حضور حافظ امی قرآن آن‌هم از محروم‌ترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان، نشان دهنده‌ی شناسایی ظرفیت‌های ترویجی فرهنگ اصیل قرآنی و بهره‌مندی از مفاهیم قرآنی برای تطبیق با چالش‌های فعلی است که پس از سال‌ها کم توجهی، در معرفی آن همت گمارده اند. اکنون که این اتفاق مبارک حادث گردید. سزاوار است که تقدیر و تحسین ملت مومن ایران در جهت ساخت امثال چنین مجموعه‌هایی نمودی آشکاری داشته باشد. (1)وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا؛ و فرزندان‌تان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی می‌دهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است! الإسراء آية 31 @AFKAREHOWZAVI
🔘کبوترانه... ✍️زهرا سعادت سال‌ها خستگی‌ناپذیر و دلیرانه با لباسی که مورد هجمه و تهمت فراوان است،در میدان فقر زدایی و حمایت از قشر ضعیف همجوار امام رئوف(ع) بی‌هیچ حاشیه‌سازی جهاد کرده تا تبیین خدمت جهادگرانه مومنانه باشد.جهادی که او را به متن جهان عرصه کرد! با زبان روزه و بعد از درس به حریم امن امام خوبی‌ها پناه می‌آورد تا در جوار هم‌رزمانش برای خدمت مخلصانه،طرح بریزند. نمی‌دانم رو به ضریح حضرت چه دعایی به قلبش خطور کرده که استجابتش رزق لایحتسب شهادت مظلومانه شد! تیزی کینه تکفیری در ساحت سلطان سریر ارتضا(ع) بر جان روزه‌دارش فرود آمد تا سرخی خونش آبی باشد بر آتش فتنه تکفیری و داعشی ها. "برداً و سلاما" جهادگر مخلص، در آغوش امامش به اطاعت امر ولیّ امرش مظلومیت شیعه را به جهانیان تبیین کرد تا ندای"فزت و رب الکعبه" مولای‌مان در خانه خدا به وقت سحرگاه ماه مبارک رمضان، جاودانه بماند!هنیئاً لکم این رزق ضیافت الله. "بکشید مارا، ملت ما بیدارتر می‌شود." @AFKAREHOWZAVI
✍سیده ناهید موسوی درد* را از هر طرف بخوانید درد است.اما چگونه معنا کردن این سه حرف که معانی زیادی درونش نهفته است، خود درد بزرگ‌تری است. به گمانم درد یعنی صدای شکستن درونت، بارها و بارها می‌شکند و تو فقط می‌شنوی نهایتاً برایش اشک بریزی همین. با دردهایت رفیق می‌شوی، مونس و همدم تنهایی‌هایت شده‌اند، دوست داری تمام شوند یا دیگر تکرار نشوند یا حتی بیشتر نشوند! اما نمی‌توانی، فقط باید کنار بیایی و همراهی‌شان کنی آن‌ها در دلت، در وجودت جا خوش کرده‌اند. درد آدم‌ها را بزرگ می‌کند یا خدا فقط به بنده‌ای که خیلی دوستش دارد درد می‌دهد و او را امتحان می‌کند، جملاتی که خیلی شنیده‌ایم، مگر این تکه گوشت کوچکی که اسمش را قلب گذاشته‌ایم و آن روح لطیف و شکننده چقدر تاب و تحمل درد و امتحان دارند. قوی باش، تو می‌توانی امیدوار باش تو می‌توانی! من اما خسته‌ام از قوی بودن. "فَإنَ مع العُسرِ یُسراً إنَ معَ العسرِ یُسراً"* همین! *«لقَد خَلقنَا إلانسَانَ في کَبَدٍ» همانا انسان را دررنج وزحمت آفریدیم.۴/بلد *۵_۶/انشراح @AFKAREHOWZAVI
جاذبه های دین اسلام ✍م* صالحی از آموزه های دین مبین اسلام است که فرموده: اگر کسی کار نیکی برای شما انجام داد، شما بهتر از آن عمل را برای او جبران کنید و یا حداقل مساوی با عملش انجام دهید. مثلاً به شما هدیه داده شده سعی کنید بهتر از آن هدیه را به او بدهید و یاحداقل همانند آن را تهیه کنید. یا پاسخ سلام : به بعضی از افراد وقتی سلام می کنیم، در عوض پاسخ سلام سرشان را تکان می‌دهند، این جزء آموزه های دین ما نیست. دین ما ریزه کاری های خیلی زیبا و ظرافت هایی دارد که اگر برای دیگران مطرح شود، جذب آن می شوند. اسلام می فرماید: در جواب سلام، بگو سلام علیک، در جواب سلام علیک بگو: سلام علیک و رحمة الله یا مثلاً بگو سلام و در کنار آن احوال پرسی قرار بده، نه اینکه جواب سلام را هم ندهی. اگر ما مسلمان هستیم و ادعای ایمان داریم، باید افراد را با اخلاق و اعمال و رفتارمان جذب دین کنیم نه این که خدای ناکرده باعث بیزار شدن و نفرت آنها از دین و مسلمانان شویم. 💠وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا (86/نساء) هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید. 💠خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : به برکت و رحمت الهی در برابر مردم نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطرافت پراکنده می شدند. (159 آل عمران) از این آیه درس میگیریم که در زندگی، محل کار، محل تحصیل، بازار، کوچه، خیابان، حین رانندگی و..... طوری برخورد کنیم که با رفتارمان همه را عاشق اسلام و قرآن کنیم.... @AFKAREHOWZAVI
. هم صحبت باران ✍طیبه روستا آلبوم‌های عکس گوشی را مرتب می‌کردم که رسیدم به عکس کتاب " هم‌صحبت باران ". چه اسم خوبی روی کتاب گذاشته‌اند. مثل بعضی آدم‌ها که انگار از ازل اسم‌شان را قالب خود خودشان دوخته‌اند! مثل مامان رحیمه که از همه دنیا مهربان‌تر است و اسمش قبل از آفرینش دنیا به روحش چسبیده. معرفی کتاب را نوشتم و از حرم آقا سید علاءالدین حسین(ع) آمدم بیرون. وقت کافی داشتم، می‌خواستم با اتوبوس بروم و زمان بیشتری در حال خوش حرم بمانم. هنوز متحیر مانده بودم که چطور هر وقت دنیا قلاب می‌اندازد و دلم را گیر خودش می‌کند، آقا شاهچراغ(ع) زیارت برادر بزرگوارشان را به دلم می‌اندازد و پرنده‌وار برمی گرداند مرا به زندگی. نرسیده به چهارراه شاهزاده قاسم( ما شیرازی‌ها می گوییم شازده قاسم ) با خیال راحت زیپ کیفم را باز کردم و چشمم افتاد به جای خالی کارت. یادم آمد که چند روز قبل پسرم کارت اتوبوس را برداشته. در هوای نیمه سرد اواخر دی ماه، بیشتر یخ کردم، چون مطمئن بودم که پول نقد هم ندارم. چند بار کیفم را زیر و رو کردم بلکه معجزه‌ای نجاتم دهد. بی‌فایده بود! سلانه سلانه رفتم تا کنار راننده. با منّ و منّ و یواش گفتم: ببخشید میشه یه شماره کارت بدین کرایه رو واریز کنم، کارت و پول همرام نیست. - چن نفرین؟ -یه نفر. سر سفیدش را خاراند و پوزخندی تحویلم داد: نمیخوا، برو، دو تومن چی چیه. سرم پایین بود و مثل بچه گربه درمانده‌ای که روز بارانی گیر افتاده باشد کنج کوچه‌ای! گفتم: اینجوری که درست نیست، مدیون میشم. با اخم از شیشه سمت چپ اتوبوس، درمانگاه بقیه الله(عج) را نگاه کرد و زیر لب گفت: ولش کن کاکو. از فکرم گذشت که، کاش گفته بودم سه نفریم، آن وقت مجبور می‌شد شماره کارت بدهد. کرایه‌ی بیشتر خیلی بهتر از شرمندگی بود. می‌دانستم همه مسافرانِ بی کرایه الان تک تک جلوی چشم‌هایش رژه می‌روند و توی دلش می‌گوید: "جهنم و ضرر، این یکی هم روش." دو تا بد و بیراه هم چاشنی‌اش می کند. دوباره کیفم را سرک کشیدم. دنبال چیزی می‌گشتم که سبک و رها پیاده شوم. اولین چیزی که آمد زیر انگشت هایم، کتاب بود. سریع بیرونش کشیدم و به جلد طلایی‌اش نگاه کردم. فکری از ته دلم جوشید. گرفتمش طرف راننده و گفتم: میشه اینو ازم قبول کنید؟ در مورد حضرت زهراست. سر تکان داد و نفس بلندی کشید: ئی شد یه چی، یا حضرت زهرا(س) . تشکر کردم، حلالیت طلبیدم و پیاده شدم. کتاب رفته بود آنجا که باید می رفت و من کنار دستگاه عابربانک، به این می‌اندیشیدم که بی شک، باران، برکتش را از حضرت مادر(س) و خاندان بخشنده‌اش وام گرفته است! @AFKAREHOWZAVI
. «اثبات عقلی ولایت فقیه در کمتر از یک دقیقه» ✍طیبه فرید در مباحث عقلی قاعده ایست با عنوان «اصل تنّزل تدریجی». این قاعده می‌گوید زمانی که امکان دسترسی به اصل موضوعی نباشد نمی‌توان چشم را به روی فقدان موضوع بست و آن را تعطیل کرد! به‌عبارتی به بهانه نبودن اصل نمی‌توان از پایه زیرآب مسئله‌ای را زد! قاعده عقلی اصل تنزل تدریجی می‌گوید به جای تعطیل کردن اصل و بلاتکلیف ماندن، به شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین مصداق به موضوع مراجعه کنید. برای مثال ما زمانی که دسترسی به اصل دارویی را نداریم به دلیل تحریم یا... ناگزیر دست به تهیه مشابه آن می‌زنیم! خداوند حکیم در قرآن *جایگاه حاکمیت و قضاوت را به انبیا و جانشینان ایشان داده و از مؤمنين می‌خواهد که در حل منازعه و مخاصمه که از شؤون حاکمیت است به رسول و جانشینان او رجوع کنند. بدیهی‌است که در دوران غیبت معصوم، این اصل همچنان جاریست و قانون الهی تغییری نمی‌کند! پس با توجه به غیاب معصوم، بر اساس اصل عقلی تنزل تدریجی مؤمنین و مؤمنات موظفند شبیه‌ترین فرد را به معصومین(ع) انتخاب کنند. شبیه‌ترین فرد به معصوم جانشین معصوم است و اطاعت از حکم او درست همان اطاعت از معصوم است. به حکم عقل، نظر جماعت خبره و متخصص در تشخیص مصداق اشبه الناس به امام در این قصه کارساز است و کار را بر مردم آسان می کند. ◇ کسانی که نیابت عام امام معصوم را نمی پذیرند نه تنها در مقابل حکم قرآن و روایات بلکه در مقابل حکم عقل نیز ایستاده‌اند.◇ *سوره نساء، آیه ۵۹ @AFKAREHOWZAVI
✍مهتا صانعی نامش چو نگین به حلقه‌ای زرین است پایان سفر چقدر عطرآگین است من‌راهی کربلا شدم، این اقبال مدیون دل شهید زین‌الدین است @AFKAREHOWZAVI
. کیزیلجیک شربتی* ✍🏻زهرا کبیری پور، عضو تحریریه مجتهده امین ترک‌های استانبول یک ضرب‌المثلی دارند با این مفهوم که ما باید مشکلات شخصی خود را در درون خود نگه داریم و نگذاریم دیگران متوجه مشکلات ما بشوند. علاوه بر این، باید سعی کنیم وضعیت بدمان را تحمل کنیم و خم به ابرو نیاوریم، آن‌ها برای رساندن مفهوم این ضرب‌المثل از کلمه‌ی کیزیلجیک شربتی (Kızılcık şerbeti) استفاده می‌کنند. من به واسطه‌ی تخصصم در زبان ترکی استانبولی، سال‌هاست اخبار و برخی از سریال‌های این کشور را دنبال می‌کنم و البته ترجیحم برای تماشای سریال‌های ترکی، سریال‌هایی است که از شبکه‌های دولتی آن (TRT) پخش می‌شود و سریال‌های شبکه‌های خصوصی آن، حقیقتا غیرقابل تماشاست. اخیرا سریالی در ترکیه در حال پخش است با همین عنوان، که کنجکاو شدم ببینم قرار است چه بگوید. در این سریال دو خانواده‌ی ثروتمند، یکی به شدت متدین و به قول ترک‌های ترکیه، محافظه‌کار و پولدار، دیگری به شدت مدرن و به قول خودشان امروزی که آن‌ نیز تقریبا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، به نمایش گذاشته شده‌اند. جدای از بحث که در تمام متن این سریال جاری است، تقابل این دو خانواده بر سر مذهب قابل تأمل است. در بیست قسمتی که از این سریال پخش شده است، کارگردان و نویسنده به خوبی توانسته‌اند، چهره‌ی منفوری از خانواده‌ی در ذهن بینندگان ایجاد کنند. همچنین این سریال در تلاش است تا به مردم که بیش از نود درصد آن‌ها مسلمان هستند، بقبولاند که این کشور است و افراد مدرن و بی‌حجاب آن‌ها هر غلطی دلشان بخواهد می‌توانند بکنند و به کسی مربوط نیست اما اگر یک خانواده‌ی متدین بخواهد دعایی بخواند یا روزه‌ای بگیرد باید در چهاردیواری خود این کار را انجام دهد و این مسائل دینی را به بطن جامعه نکشاند. در یکی از سکانس‌های قسمت اول، مادر خانواده‌ی مدرن همراه با دخترش برای خرید وارد یک فروشگاه می‌شوند و با دو خانم مواجه می‌شوند، این خانم مدرن با صدای بلند به طوری که آن‌ها بشوند، می‌گوید: این‌ها هم که در همه جا هستند و با گفتن این جمله ناراحتی خود را از حضور بانوان محجبه در اجتماع ابراز می‌کند. این تنشِ بین دینداری و بی‌دینی آنقدر در سر تا سر سریال جریان دارد که خواه ناخواه برای تماشاگران ابهاماتی را ایجاد می‌کند. در طول این سریال افکار خانواده‌ی متدین پوسیده و قدیمی خوانده می‌شود و در لفافه به عقب‌افتادگی تعبیر می‌شود و تمام سنت‌های موجود در خانواده‌های متدین و با اصل و نسب ترکیه‌ای به سُخره گرفته می‌شود و این کار آنقدر هنرمندانه انجام می‌شود که ببیننده خواه ناخواه با خانواده‌ی مدرن همراه می‌شود و حق را به آن‌ها می‌دهد. به گمانم این اولین سریالی است در ترکیه، که تا این حد صریح و بی‌پروا به تقابل دینداران با افراد بی‌دین پرداخته است. هرچند که در توضیح این سریال از طرف تهیه‌کننده به تفاوت فرهنگی دو خانواده، اشاره شده است، اما بیننده در تمام سریال تقابل دین و بی‌دینی را می‌بیند. از طرفی با پرس و جویی که انجام دادم متوجه شدم، نسبت به رسم و رسومات و عقاید این خانواده‌ی متدینِ نمایش داده شده، با خانواده‌های متدین ترکیه، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. اما انتخاب این عنوان برای سریال بسیار زیرکانه بوده است، چون در تمام سریال شما دوست دارید به خانواده‌ی متدین بگویید، مشکلاتت را برای خودت نگهدار و کاری به کار افراد لااُبالی نداشته باش و اگر هم وضعیت افراد بی‌دین تو را آزار می‌دهد، تحمل کن و واکنشی نشان نده. این سریال که پُر است از بازیگران مطرح ترکیه، همچنان در حال پخش بوده و به پایان نرسیده است؛ اما از همین حالا می‌توان متوجه شد که سریال قرار است به نفع کدام خانواده‌ تمام شود. *شربت زغال‌اخته @AFKAREHOWZAVI