eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
141 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
83 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: چشم‌ها و گوش‌ها که برای دیدن و شنیدن درست نشده‌اند!🌼🌸🌼 ✅وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآۚ أُوْلَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّۚ أُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ ١٧٩ 🔵همانا گویا بسیاری از جنیان و آدمی را برای دوزخ آفریده‌ایم! دل‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌فهمند و چشم‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آن (حقیقت) را نمی‌شنوند؛ آنان، همانند چهارپایان هستند، بلکه گمراه‌تر؛ هم اینانند غافلان! 🔴سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیه‌ی 179 ✅لَقَدْ: حتماً، قطعاً؛ ذَرَأْنا: آفریدیم، خلق کردیم؛ ل‍ِ: برای؛ جَهَنَّمَ: دوزخ؛ کَثیراً: بسیاری؛ مِنْ: از؛ الْجِنِّ: جن؛ الْإِنْسِ: آدمی؛ ل‍َ: برای، دارند؛ هُمْ: ایشان؛ قُلوبٌ: دل‌ها، قلب‌ها؛ لایَفْقَهونَ: نمی‌فهمند، درک نمی‌کنند؛ ب‍ِ: با؛ ها: آن؛ أَعْیُنٌ: چشم‌ها؛ لایُبْصِرونَ: نمی‌بینند؛ ءاذانٌ: چشم‌ها؛ لایَسْمَعونَ: نمی‌شنوند؛ أُولٰئِکَ: اینان؛ ک‍َ: مانند؛ الْأَنْعامِ: چهارپایان؛ بَلْ: بلکه؛ أَضَلُّ: گمراه‌تر؛ الْغافِلونَ: غافلان، ناآگاهان. 🔵طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تفکر «سکولار»؛ در ظاهر مسلمان؛ در حقیقت مادی‌گرا دو نوع تفکر یا به بیان کلی‌تر، «جهان‌بینی(ایدئولوژی)» در جهان وجود دارد؛ 🔴تفکر مادی و 🔴تفکر الهی. در تفکر مادی، آنچه مهم است نفع اقتصادی است؛ هزینه‌ای که پرداخت می‌شود، مهم نیست. در تفکر الهی، آنچه مهم است تعالی و پیشرفت مادی و معنوی انسان است؛ اما نه به هر قیمتی. 🔵برای تفکر مادی، می‌توان فرزندان یعقوب(ع) را مثال زد که وقتی خواستند یوسف(ع) را از پدر تحویل بگیرند، گفتند: اجازه بده «یرتع و یلعب(بچرد و بازی کند)»؛ اما در تفکر الهی، فرزند گرچه به بازی و غذا نیاز دارد، به رشد و تعالی هم نیاز دارد. مادر می‌تواند به کودک تا بزرگسالی شیر بدهد؛ اما او را از شیر می‌گیرد تا فرزندش رشد کند. پدر می‌تواند تا سال‌ها کودکش را بغل کند تا راحت باشد؛ اما او را زمین می‌گذارد تا راه برود و رشد کند. حتی گاهی پدر و مادر زمین خوردن و زخمی شدن فرزند را تحمل می‌کنند تا او، طفلی، طفیلی نباشد. 🔵برای تفکر الهی، می‌توان عمل مسلم بن عقیل، نماینده‌ی امام حسین(علیه السلام) را در کوفه مثال زد که گرچه می‌توانست ابن زیاد، حاکم یزید را در کوفه، در خانه‌ی هانی به قتل برساند(و به تعبیر امروزی «ترور» کند) و شاید پیروز میدان باشد؛ برای همیشه‌ی تاریخ، جوانمردی را رسم مردان الهی نشان داد و نشان داد که «هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند». 🔵اندیشه‌ی «سکولار» که دین را فقط در حوزه‌ی فردی قبول دارد، نمونه‌ای از همین اندیشه‌ی مادی است؛ کیست که نداند هم، معاویه و یزید، نماز می‌خواندند و هم امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(علیهم السلام). نماز و روزه و حج و... در هر دو حکومت برقرار بود؛ دعوا که بر سر نماز نبود؛ دعوا بر سر رشد و تعالی انسان بود؛ وگرنه در دوران حکومت امویان، مردم به علت وجود کاباره‌ها و شرابخانه‌ها و مجالس رقص و آواز، قطعا در ظاهر، شادتر از مردمی بودند که قرار بود در حکومت علی(علیه السلام) زندگی کنند و برگزاری چنین برنامه‌هایی مجوز نداشت. اما آیا شاخص توزیع ثروت و عدالت اجتماعی هم در زمان این دو حکومت، یکسان بود؟ مردم کدام را بیشتر می‌پسندیدند؟ تحمل فاصله‌ی طبقاتی و تشکیل اقشار مرفه و به تعبیر قرآن «مترف» و همزمان، مشغول بودن به چرا و بازی(یرتع و یلعب) یا توزیع عادلانه‌ی ثروت و همزمان رشد و تعالی مادی و معنوی؟ 🔵البته صاحبان قدرت و ثروت، اجازه نمی‌دادند مردم عادی، رشد کنند و سعی می‌کردند با تبلیغات و صرف پول‌های حرام و خریدن مزدور و تبلیغات‌چی و حرامی و ساخت میکده و عشرتکده و... مردم عادی را چنان بفریبند که گویا علی(علیه السلام) حاکم جور و طاغوت است و معاویه و یزید، نمایندگان تام‌الاختیار خدا، روی کره‌ی زمین!! و گویا هزینه‌ی این پول‌های حرام، جواب داد و علی(علیه السلام) تارِک نماز خوانده شد و سرانجام با هزینه‌ی همین پول‌های حرام، در محراب شهید. 🔵این همه را گفتم، تا در قسمت دوم این ، به ماجرای تپه‌های ماسه‌ای نقب بزنیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: دنیا بالا و پایین دارد؛ کسی را بدشگون نگیرید...🌼🌸🌼 وَلَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِٱلسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ ٱلثَّمَرَٰتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ١٣٠ فَإِذَا جَآءَتْهُمُ ٱلْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَٰذِهِۦۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُۥٓۗ أَلَآ إِنَّمَا طَٰٓئِرُهُمْ عِندَ ٱللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ ١٣١ براستی فرعونیان را به خشکسالی و کمبود محصولات دچار کردیم، شاید (خدا را) یاد کنند؛ پس چون ناز و نعمت به آنان می‌رسید، می‌گفتند: «این حق ماست» و چون گزندی به ایشان می‌رسید موسی و همراهانش را بدشگون می‌دانستند؛ آگاه باش که بدشگونی آنها، نزد خداست؛ ولی بیشترشان نمی‌فهمند. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیات 130 و 131 لَقَدْ: قطعاً، حتماً؛ أَخَذْنا: گرفتیم، مبتلا کردیم؛ ءالَ: خاندان؛ فِرْعَوْنَ: فرعون، پادشاه مصر؛ ب‍ِ: به؛ السِّنینَ: سال‌ها(در این جا، قحط‌سالی)؛ نَقْصٍ: کاستی، نقصان؛ لَعَلَّ: شاید، باشد که؛ یَذَّکَّرونَ: به خود آیند، پند گیرند؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ إِذا: هنگامی که؛ جاءَتْ: آمد؛ هُمْ: ایشان؛ الْحَسَنَةُ: خوبی، نیکی، خوشی، نعمت؛ قالوا: گفتند؛ ل‍َ: برای؛ نا: ما؛ هٰذِهِ: این؛ إِنْ: اگر؛ تُصِبْ: برسد، مصیبتی پیش آید؛ سَیِّئَةٌ: گزندی، بدی؛ یَطَّیَّروا: بدشگون می‌گرفتند؛ مَنْ: هر کس؛ مَعَ: با، همراه؛ هُ: او؛ أَلا: آگاه باش؛ إِنَّما: جز این نیست؛ طائِرُ: بخت بد، بدشگونی؛ عِنْدَ: نزد؛ لٰکِنَّ: ولی؛ أَکْثَرَ: بیشتر؛ لایَعْلَمونَ: نمی‌دانند. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا ✅ 🗒 موضوع: تیغ دولبه‌ی گردشگری فردمحور 🔵 برخی از ما، چنان مشغول به کارهای روزمره و کسب و کار شده‌ایم(خودم را می‌گویم) که توجه نداریم در اطراف ما، چه می‌گذرد... آیا جز چریدن و بازی کردن(یرتع و یلعب)، نباید فرصتی هم داشته باشیم تا ببینیم در اطراف ما چه می‌گذرد؟ 🔵 قرار است کار کنیم، کاسبی کنیم، پولی به دست آوریم و خرج کنیم؛ فرصت شد، عبادتی و... تمام. این که می‌شود «سکولاریسم». پس حضور دین در عرصه‌ی زندگی اجتماعی چه می‌شود؟ چه کسی قرار است برای فقرایی که صدای شکستن استخوان آنها زیر چرخ‌های توسعه، گوش فلک را کر کرده، اما صدای ساز و دهل ابرپولدارها و مترف‌(خوشگذارن)ها نمی‌گذارد این صدا شنیده شود، کاری بکند؟ خانواده‌هایی که فقر مادی، آنها را به کمک به تبهکاران پولدار و خوشگذران کشانده، پیش‌مرگ خوشگذران‌ها و هوسرانان شده‌اند؛ در کنار آنان، خانواده‌هایی که از پرخوری و زیاده‌خواری و سیری، آروغ روشنفکری می‌زنند و زمین و زمان را به مسخره می‌گیرند و برای تغییر فرهنگ شهر، طرح و برنامه می‌ریزند؛ مشکل خانه‌های بومگردی غیر رسمی و حتی رسمی قانون‌گریز که برای دریافت «ثمن بخس» دنیا، دین خود را به «ثمن بخس» می‌فروشند؛ و البته برخی از بزرگان آنان، نماز هم می‌خوانند و روزه هم می‌گیرند و در عزاداری هم شرکت می‌کنند... مشکل گردشگری فرد‌محور که عرصه را چنان بر گردشگری خانواده‌محور تنگ کرده که کمتر کسی جرأت می‌کند با خانواده به بوستان‌های شلوغ شهر یا تپه‌های ماسه‌ای برود؛ راستی که این سَبک از گردشگری، تیغی است دو لبه؛ یک لبه‌ی آن، فرهنگ سنتی و اسلامی را هدف قرار گرفته و یک لبه‌ی آن، اقتصاد روستامحور شهر را. زمین‌های کشاورزی را به باغ تبدیل کنید و به اندازه‌ی یک سال کشاورزی، در یک شب مهمانی آنچنانی پول درآورید. آغل‌هایی را که به اسم دامداری مجوز گرفته‌اند، خانه‌باغ کنید و با می و مطرب و دورهمی مختلط، به اندازه‌ی صد رأس بز و گوسفند، یکشبه درآمد داشته باشید. آقایان مسؤول! اگر دیر نشده باشد، دیگر وقتش است؛ اگر جسارت دارید، اگر جرأت دارید، اگر دین دارید، اگر برای فرهنگ شهر دغدغه دارید، اگر برای حیا و عفت بانوان و آقایان شهر، ارزش قائلید؛ بسم الله. منتظریم اقدامی ببینیم و اگر اقدامی انجام شده، گزارش(و از گزارش مهم‌تر، آثار) آن را مشاهده کنیم. ارزیابی‌ها، دیدگاه‌ها، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh دیگر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem