به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: تیغ دولبهی گردشگری فردمحور
🔵 برخی از ما، چنان مشغول به کارهای روزمره و کسب و کار شدهایم(خودم را میگویم) که توجه نداریم در اطراف ما، چه میگذرد... آیا جز چریدن و بازی کردن(یرتع و یلعب)، نباید فرصتی هم داشته باشیم تا ببینیم در اطراف ما چه میگذرد؟
🔵 قرار است کار کنیم، کاسبی کنیم، پولی به دست آوریم و خرج کنیم؛ فرصت شد، عبادتی و... تمام. این که میشود «سکولاریسم». پس حضور دین در عرصهی زندگی اجتماعی چه میشود؟ چه کسی قرار است برای فقرایی که صدای شکستن استخوان آنها زیر چرخهای توسعه، گوش فلک را کر کرده، اما صدای ساز و دهل ابرپولدارها و مترف(خوشگذارن)ها نمیگذارد این صدا شنیده شود، کاری بکند؟
خانوادههایی که فقر مادی، آنها را به کمک به تبهکاران پولدار و خوشگذران کشانده، پیشمرگ خوشگذرانها و هوسرانان شدهاند؛
در کنار آنان، خانوادههایی که از پرخوری و زیادهخواری و سیری، آروغ روشنفکری میزنند و زمین و زمان را به مسخره میگیرند و برای تغییر فرهنگ شهر، طرح و برنامه میریزند؛
مشکل خانههای بومگردی غیر رسمی و حتی رسمی قانونگریز که برای دریافت «ثمن بخس» دنیا، دین خود را به «ثمن بخس» میفروشند؛ و البته برخی از بزرگان آنان، نماز هم میخوانند و روزه هم میگیرند و در عزاداری هم شرکت میکنند...
مشکل گردشگری فردمحور که عرصه را چنان بر گردشگری خانوادهمحور تنگ کرده که کمتر کسی جرأت میکند با خانواده به بوستانهای شلوغ شهر یا تپههای ماسهای برود؛
راستی که این سَبک از گردشگری، تیغی است دو لبه؛
یک لبهی آن، فرهنگ سنتی و اسلامی را هدف قرار گرفته و یک لبهی آن، اقتصاد روستامحور شهر را.
زمینهای کشاورزی را به باغ تبدیل کنید و به اندازهی یک سال کشاورزی، در یک شب مهمانی آنچنانی پول درآورید. آغلهایی را که به اسم دامداری مجوز گرفتهاند، خانهباغ کنید و با می و مطرب و دورهمی مختلط، به اندازهی صد رأس بز و گوسفند، یکشبه درآمد داشته باشید.
آقایان مسؤول! اگر دیر نشده باشد، دیگر وقتش است؛
اگر جسارت دارید، اگر جرأت دارید، اگر دین دارید، اگر برای فرهنگ شهر دغدغه دارید، اگر برای حیا و عفت بانوان و آقایان شهر، ارزش قائلید؛ بسم الله. منتظریم اقدامی ببینیم و اگر اقدامی انجام شده، گزارش(و از گزارش مهمتر، آثار) آن را مشاهده کنیم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: «استدراج» سنت خداوند است🌼🌸🌼
وَٱلَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِٔايَٰتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ١٨٢ وَأُمْلِي لَهُمْۚ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ١٨٣
و کسانی که آیات ما را دروغ شمردند، به تدریج، از جایی که نمیدانند گریبانشان را خواهیم گرفت؛ و به آنان مهلت میدهم، که تدبیر من استوار است.
سورهی مبارکهی اعراف، آیات 182 و 183
الَّذینَ: کسانی که؛ کَذَّبوا: دروغ انگاشتند، دروغ شمردند، تکذیب کردند؛ بِ: را؛ ءایاتِ: نشانهها؛ نا: ما؛ سَ: به زودی؛ نَسْتَدْرِجُ: به تدریج (به بلا و هلاکت) نزدیک میکنیم، آرام آرام گرفتار میکنیم؛ هُمْ: آنان؛ مِنْ: از؛ حَیْثُ: جا، آنجا؛ لایَعْلَمونَ: نمیدانند؛ أُمْلی: مهلت میدهم؛ لَ: برای، به سود؛ إِنَّ: همانا؛ کَیْدِ: تدبیر، سیاست، کید؛ ی: من؛ مَتینٌ: نیرومندی که هیچ چیز ناتوانش نمیکند.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت
🗒 موضوع: یک خداحافظی تلخ
امروز، خبر پایان کار حجتالاسلام عارفنیا، امام جمعهی شهر ورزنه، بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد. خبری ناگهانی، بیمقدمه و غیر قابل انتظار.
صحبتها با ایشان، برای ادامهی کار در ورزنه، بینتیجه بود و عذر ایشان موجه.
در این که انسانها با هم یکی نیستند و هر یک شاید ویژگیهای خوب، بد یا برگزیدهای داشته باشند، شکی نیست؛ امامان جمعهی ورزنه هم هر یک، ویژگیها و امتیازاتی داشتهاند و خدماتی برای شهر و شاید مانند هر انسانی، خطایی یا اشتباهی یا قصوری.
...
میخواستم از ویژگیهای شخصیتی آقای عارفنیا بنویسم که دانستم ایشان به این کار راضی نیستند؛ از این رو، به سهم خود، از خدمات و فعالیتهای ایشان در سنگر امام جمعه به طور خاص و سخنرانیها و تلاشهایشان در کسوت «طلبه» به طور عام، تشکر و سپاسگزاری میکنم.
از خداوند متعال میخواهم، به ایشان برای خدمت به مردم، در هر جا که هستند، توفیق و سلامتی دهاد.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#پاسخ_به_شبهات
🗒 موضوع: شادی و تفریح؛ آری یا نه
برخی میاندیشند، دین برای گریه و اندوه آمده و شادی و تفریح، در دین جایگاه ندارد. شاید دلیل این اندیشهی نادرست، پررنگ بودن مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محرم و صفر در اندیشهی «شیعه» از یک سو و از سوی دیگر، تحریم موسیقی مطرب و مجالس لهو و لعب باشد.
🔵درهر صورت، شکی نیست که تفریح و شادی در اسلام جایگاهی ویژه دارد؛ البته در این باره، علمای دینی بهتر میتوانند شرح و بسط بنویسند و توضیح دهند؛ اما برای نمونه به یک حدیث از امیرالمؤمنین، علی(علیه السلام) اشاره میکنم:
«وقت هر انسان مؤمن سه قسمت است:
🔵 بخشی که برای مناجات و دعا و عبادت است؛
🔵 بخشی که برای کسب معاش و درآمد است؛
🔵 و بخشی که برای تفریح و استفاده از لذتهای حلال است؛
و انسان عاقل جز در این سه کار، وقت نمیگذراند یا کسب معاش یا قدم نهادن برای معاد و آخرت و یا لذت بردن در غیر حرام».
شاید وجود فاصلهی بسیار زیاد بین زمانهای تفریح و شادی حلال در بسیاری از خانوادهها به دلیل اشتغال یکی از والدین به کار و نداشتن فرصت برای تفریح، یکی از دلایل علاقهی مردم به مجالس لهو و لعب باشد که گاه گاه پیش میآید؛ وگرنه اگر کسی هر روز، ساعتی را برای تفریح و شادی با خانواده اختصاص دهد، در برابر یک مجلس عروسی، هیجانزده نخواهد شد.
اما چرا موسیقی مطرب و مجلس لهو و لعب و خوشگذرانی، در اسلام حرام است؟ بخشی از پاسخ را باید در روان آدمی جست؛ انسان یک جسم دارد و یک روح یا به قول غربیها، «روان». خوشحالی جسم انسان با ابزاری مثل رقص و پایکوبی، روح را خوشحال نمیکند. برعکس، اندوه و حزن و گریه، همیشه اسباب ناراحتی و اندوه روح نیست؛ از نشانههای شادی و فرح روانی و روحی، خوشخلقی و گشادهرویی و از نشانههای حزن و اندوه روح، کجخلقی و بدرفتاری و عصبانیت است.
شاید در یک مجلس رقص و آواز(مثل یک عروسی یا جشن تولد) در ظاهر فردی خوشحال و حتی از خود بیخود شود؛ و شاید در یک مجلس روضهی امام حسین(علیه السلام) فردی اندوهگین و حتی از خود، بیخود شود؛ اکنون خودتان قضاوت کنید؛ احتمال بداخلاقی و کجخلقی و دعوا با همسر یا فرزند یا خواهر و برادر، پس از کدام مراسم بیشتر است؟ یک مجلس عروسی یا یک مجلس روضه؟ (مجالس ترحیم و عزاداری اقوام نزدیک، از این قاعده مستثنی است که هم روح را اندوهگین میکند و هم جسم را). البته روانشناسان برای شادی و فرح روح یا اندوه و حزن آن، نشانههای دیگری هم میشمارند؛ ما، اما، همین یک نشانه را واکاوی کردیم و قضاوت را در این باره و بحث بیشتر، به شما وامیگذاریم.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: در پچ پچ کردن خیری نیست، مگر... 🌼🌸🌼
لَّا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَىٰهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَٰحِۢ بَيْنَ ٱلنَّاسِۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ١١٤
در بسیاری از سخنان درگوشی آنها، خیری نیست؛ مگر کسی که به صدقه یا کار نیک یا صلح و سازش میان مردم امر کند؛ و هر که برای کسب رضای خدا چنین کند، او را پاداشی بزرگ خواهیم داد.
سورهی مبارکهی نساء، آیهی 114
لا: نیست؛ خَیْرَ: خوبی، خیر؛ فی: در؛ کَثیرٍ: بسیاری؛ مِنْ: از؛ نَجْویٰ: سخن درگوشی، رازگویی؛ هُمْ: ایشان؛ إِلّا: مگر؛ مَنْ: کسی که؛ أَمَرَ: دستور داد؛ بِ: به؛ صَدَقَةٍ: صدقه؛ أَوْ: یا؛ مَعْروفٍ: کار شایسته؛ إِصْلاحٍ: اصلاح، آشتی دادن؛ بَیْنَ: میان، بین؛ النّاسِ: مردم؛ یَفْعَلْ: انجام دهد؛ ذٰلِکَ: آن؛ ابْتِغاءَ: پیجوی، خواستن، به دست آوردن؛ مَرْضاتِ: خشنودی، رضایت، اسباب رضایت؛ فَ: پس، درنتیجه؛ سَوْفَ: بزودی؛ نُؤْتی: میدهیم؛ هِ: او؛ أَجْراً: اجر، پاداش؛ عَظیماً: بسیار بزرگ، عظیم.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh