eitaa logo
یادداشت‌های آقامعلم
139 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
82 ویدیو
92 فایل
یادداشت‌هایی در زمینه #دین، #فرهنگ، #اقتصاد، #سوادرسانه، #رایانه نویسنده: محمدحسین یزدانی بخش کارشناس ارشد فیزیک؛ فعال فضای مجازی؛ علاقه‌مند به رایانه و برنامه‌نویسی ارتباط با نویسنده: @yazdanibakhsh
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های آقامعلم
به نام خدا #یادداشت #دین #قرآن موضوع: وای بر نمازگزاران... بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيم
به نام خدا موضوع: اقامه‌ی نماز و خواندن نماز چندی پیش گفتیم که بین «اقامه‌ی نماز» که قرآن بر آن بسیار تأکید کرده است تا «خواندن نماز»، تفاوت از زمین تا آسمان است. برای درک تفاوت این دو، دو مراقب آزمون را در نظر بگیرید؛ یکی در طول مراقبت، با گوشی خود بازی می‌کند، برگه‌های امتحانی نشست(جلسه‌ی) پیشین را نمره می‌دهد، چرت می‌زند و دانش‌آموزان و دانشجویان هم از این مراقبت لذت می‌برند! یک مراقب دیگر، با دقت به حوزه‌ی آزمون می‌نگرد، شیطنت‌های احتمالی را در نظر دارد، حواسش به کلیه‌ی دانش‌آموزان و دانشجویان هست. اولی فقط مراقب است؛ اما دومی مراقبت را «اقامه کرده است»؛ یا یک نگهبان در مرز که با اسلحه‌ی خود بازی می‌کند؛ سرش پایین است؛ چرت می‌زند و... نگهبان دیگری که اسلحه‌اش آماده به تیراندازی است؛ همه جا را در نظر دارد؛ همواره به تمام اطراف نگاه می‌کند و زیرچشمی نقاط کور نگاهش را هم بررسی می‌کند. نگهبان اولی، نگهبان است؛ اما دومی نگهبانی را اقامه کرده است. به عنوان مثال بعدی؛ فرض کنید مبلغی را به کسی بدهید تا از طرف شما آن را برای کمک به افراد نیازمند هزینه کند؛ اگر این مبلغ را به اولین کسی که دید یا فکر کرد نیازمند است بدهد، فقط وکیل شما بوده؛ اما اگر برای هزینه کردن این مبلغ به نیازمندی واقعی، بدون آبروریزی و فاش کردن اسرار زندگی نیازمندان، اما با دقت و وسواس، تلاش کند، وکالت شما را در هزینه کردن این مبلغ، اقامه کرده است. بنابراین، سجده و قیام و رکوع، آن هم با فکر و خیال گذران از هر خاطره و زمان و بدون توجه قلبی و در پی آن، تهمت و غیبت و دروغ و ...، فقط خواندن نماز است؛ سجده و قیام و رکوع با توجه به معنا و درک حضور در محضر آفریدگار توانا، در کنار کارهای نیک اجتماعی، خوش‌اخلاقی، کمک به مردم، آزار نرساندن با دست و زبان، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر، ادای دین و قرض و بدهی و ...، اقامه‌ی نماز است. یکی از نمونه‌های بارز اقامه‌ی نماز را می‌توان در پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، امیر المؤمنین، علی(علیه السلام) و ائمه‌ی هدی(علیهم السلام) دید. ... و من فقط نماز می‌خوانم. خدایا! ما را از اقامه‌کنندگان نماز قرار بده. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا #یادداشت #زبان_فارسی موضوع: یک جوالدوز به «اخبار ورزنه1»(ورزنه نیوز1) و «اخبار بن‌رود»(بن‌رود نیوز) متأسفانه با وجود چندین بار یادآوری در خصوص استفاده از واژه‌های فارسی در مطالب، حتی نهادهای رسمی هم که از نظر قانونی موظف هستند واژه‌هایی را استفاده کنند که هم‌ارز فارسی دارد، به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کنند. به عنوان نمونه در آگهی اداره‌ی آب و فاضلاب ورزنه در خصوص استفاده از Cooler به جای واژه‌ی فارسی «بازده» از واژه‌ی «راندمان» استفاده شد یا در آگهی تبلیغاتی در «اخبار ورزنه» یا همان «ورزنه نیوز» به جای واژه‌ی «صفحه» از Page؛ به جای «نگارخانه» از Gallery؛ به جای «بدلیجات» از Accessory؛ به جای «فن» از Technique؛ به جای «دنبال کنید» از Follow و... یعنی این همه کلمه‌ی بیگانه، فقط در یک آگهی. با عرض پوزش از مدیران «اخبار ورزنه» و «اخبار بن‌رود» به دلیل زدن «یک جوال‌دوز» به این دو بخش خبری؛ شاید در آینده، به خودم هم یک «سوزن» بزنم!! #محمدحسین_یزدانی_بخش ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: پیامبر؛ انسانی عادی یا با باغ و پول و فرشته؟🌼🌸🌼 وَقَالُواْ مَالِ هَٰذَا ٱلرَّسُولِ يَأْكُلُ ٱلطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي ٱلْأَسْوَاقِ لَوْلَآ أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُۥ نَذِيرًا ٧ أَوْ يُلْقَىٰٓ إِلَيْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُۥ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَاۚ وَقَالَ ٱلظَّلِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا ٨ ٱنظُرْ كَيْفَ ضَرَبُواْ لَكَ ٱلْأَمْثَٰلَ فَضَلُّواْ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا ٩ و گفتند: «این چه پیامبری است که غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟ چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده تا همراه وی، هشداردهنده‌ای باشد؟ یا گنجی به سویش انداخته شود یا باغی داشته باشد که از آن بخورد؟» و ستمکاران گفتند: «جز از مردی افسون‌شده پیروی نمی‌کنید»! بنگر چگونه برای تو مثالها زدند و گمراه شدند؛ پس نمی‌توانند راهی (بیابند). سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان، آیات 7 تا 9 قالوا: گفتند؛ ما: چه چیزی؛ ل‍ِ: برای؛ هٰذا: این؛ الرَّسولِ: پیامبر؛ یَأْکُلُ: می‌خورد؛ الطَّعامَ: غذا؛ یَمْشی: راه می‌رود؛ الْأَسْواقَ: لَوْلا: ای کاش، چرا، اگر چنین نبود؛ أُنْزِلَ: فرو فرستاده می‌شد، نازل می‌شد؛ إِلیٰ: به سوی؛ هِ: او؛ مَلَکٌ: فرشته؛ ف‍َ: پس، درنتیجه؛ یَکونَ: می‌باشد؛ مَعَ: با، همراه؛ نَذیراً: ترساننده، انذارکننده؛ أَوْ: یا؛ یُلْقیٰ: انداخته شود؛ کَنْزٌ: گنجی؛ ل‍َ: برای؛ جَنَّةٌ: باغی؛ مِنْ: از؛ ها: آن؛ قالَ: گفت؛ الظّالِمونَ: ستمگران، ظالمان؛ إِنْ: نیست؛ تَتَّبِعونَ: پیروی می‌کنید، تبعیت می‌کنید؛ إِلّا: مگر؛ رَجُلاً: مردی؛ مَسْحوراً: جادو شده؛ انْظُرْ: بنگر، نگاه کن؛ کَیْفَ: چگونه؛ ضَرَبوا: زدند؛ ل‍َ: برای؛ کَ: تو؛ الْأَمْثالَ: مثال‌ها، نمونه‌ها؛ ضَلّوا: گمراه شدند؛ لایَسْتَطیعونَ: نمی‌توانند؛ سَبیلاً: راهی. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: اقناع(قانع کردن، مجاب کردن) با دروغ بزرگ یکی از فنون اقناع(قانع کردن مخاطب به درستی یا نادرستی یک مطلب)، استفاده از فن دروغ بزرگ است؛ در این روش، چنان دروغ می‌گویند که مخاطب بگوید: «یا نباشد چیزکی، مردم نگوید چیزها» یا «گمان نکنم کسی آنقدر گستاخ باشد که چنین بی‌شرمانه حقیقت را تحریف کند»؛ به این روش، گرچه ممکن است مردم تمام دروغ را باور نکنند، دست کم، بخشی از آن را به عنوان بخشی از واقعیت، خواهند پذیرفت. از این روش، در بسیاری از حوادث در داخل و خارج کشور استفاده شده است؛ مثل دروغ‌ها در مورد باربند(اصطبل) بزرگ اسب یکی از مقامات کشورمان یا آمار تعداد کشته‌های حوادث آبان ماه 98 یا اطلاع از افزایش قیمت یک کالای راهبردی(استراتژیک) در صبح یک روز جمعه یا طول عمر آیت‌الله جنتی(دبیر شورای نگهبان) که این یکی را از بس تکرار کرده‌اند، خود من هم باور کرده‌ام؛ در خصوص دروغ بزرگ مشهور است که: «هیچ‌وقت نگذارید مردم دلسرد شوند، هیچ‌وقت خطا و تقصیری را نپذیرید، هیچ‌وقت تصدیق نکنید که طرف، ممکن است صفت خوبی داشته باشد، هیچ‌وقت جایی برای جایگزین باقی نگذارید، در آن واحد روی یک دشمن متمرکز شوید و تقصیر هر اتفاق بدی را بر گردن او بیندازید. مردم دروغ بزرگ را زودتر از دروغ کوچک باور می‌کنند و اگر دروغی را مکرراً تکرار کنید، دیر یا زود آن را باور خواهند کرد». دروغ بزرگ در اصل به «هیتلر» منسوب است؛ گرچه به نظر می‌رسد این انتساب هم دروغ باشد و «دروغ بزرگ»، نظریه‌ای صهیونیستی باشد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
یادداشت‌های آقامعلم
به نام خدا #یادداشت #سوادرسانه موضوع: اقناع(قانع کردن، مجاب کردن) با دروغ بزرگ یکی از فنون اقناع(
نمونه‌ای از فن «دروغ بزرگ» اردیبهشت امسال(خبرگزاری به علت انتشار این خبر، عذرخواهی کرد، اما روزنامه و عکس آن تا ابد در تاریخ خواهد ماند و شاید براحتی کسی باور نکند، اصل خبر، دروغ بوده است، خبری به وسعت کل صفحه اول یک روزنامه)
به نام خدا #یادداشت #سوادرسانه موضوع: اقناع(قانع کردن، مجاب کردن) با راستگویی توأم با القای دروغ یکی دیگر از فنون اقناع(قانع کردن مخاطب به درستی یا نادرستی یک مطلب)، استفاده از یک واقعیت(مثل یک عکس یا ویدئو) در کنار یک خبر است که به هم ربطی ندارند؛ اما مخاطب تصور می‌کند که این دو مطلب، با هم ارتباط دارند. برای نمونه، روزنامه صنعت در 8 تیر 1399 با عنوان بسیار درشت «زندگی در قفس»، تصویری از رهبر معظم انقلاب را که از خبر دیگری بود، در زیر این عنوان، کار کرد؛ اما در نگاه اول، آنچه برداشت می‌شود، چیز دیگری است. روزنامه وطن امروز هم، 19 تیر 1399 با عنوان بسیار درشت «فحش آزاد»، تصویری از رئیس جمهور را در پایین خبر کار کرد که تداعی می‌کرد فحش به دومین مقام اجرایی کشور آزاد است. در ماجرای سپنتا نیکنام، عضو زردشتی شورای شهر یزد که با نظر شورای نگهبان، عضویت او در شورای شهر یزد تعلیق شده بود و با رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایشان به شورای شهر یزد برگشت، یک تصویر خبرساز شد؛ یک تصویر از رأی‌گیری در مورد یک موضوع دیگر، که روزنامه‌ها زیر خبر رأی‌گیری در مورد سپنتا نیکنام ، آن را کار کردند؛ نتیجه این بود که بیشتر افراد، تصور می‌کردند آیت الله جنتی با این صراحت در مورد عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، مخالف کرده است؛ فقط روزنامه هفت صبح، واقعیت این تصویر را بیان کرد. #محمدحسین_یزدانی_بخش ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: در مسجد با زینت‌های خود حاضر شوید🌼🌸🌼 يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُواْ وَٱشْرَبُواْ وَلَا تُسْرِفُوٓاْۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُسْرِفِينَ ٣١ ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد. سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف، آیه‌ی 31 یا: ای؛ بَنی: فرزندان، پسران؛ ءادَمَ: انسان، آدم؛ خُذوا: بردارید، بگیرید؛ زینَتَ: زینت، آرایه، آنچه زیبایی را موجب است؛ کُمْ: شما؛ عِنْدَ: نزد؛ کُلِّ: همه، کل؛ مَسْجِدٍ: مسجد، سجده‌گاه، عبادتگاه؛ کُلوا: بخورید؛ اشْرَبوا: بنوشید؛ لاتُسْرِفوا: اسراف نکنید، زیاده‌روی نکنید؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ لایُحِبُّ: دوست ندارد؛ الْمُسْرِفینَ: اسراف‌کاران. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها؛ پایان زنگ انشا؛ آغاز زنگ حساب ✅انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، با همه‌ی اما و اگرهایش، به پایان رسید و امروز، زنگ انشا تمام شده و زنگ حساب است. برای همه‌ی آنهایی که در جبهه‌ی انقلاب برای پیروزی آقای رئیسی تلاش کردند(از جمله خودم)، این نه یک پایان، که آغاز جهادی مقدس است تا با پیگیری مشکلات و مسائل کلانِ شرق اصفهان از طریق ستادهای استانی و شهرستانی و رابط‌های این ستادها، زبان گویای مردم مظلوم و ستمدیده‌ای باشند که سالهاست به دنبال حق خود هستند. 🔴 حق مسکن قابل دستیابی و با قیمت مناسب(نه رؤیایی و دست‌نیافتنی)؛ 🔴 حق ازدواج آسان و بهنگام و در دسترس؛ 🔴 حق شغل پایدار در حوزه‌هایی که ورزنه برای آن ظرفیت دارد(کشاورزی، صنعت، انرژی‌های نو و...)؛ 🔴 حق آب پاک و بهداشتی برای شرب و کشاورزی؛ 🔴 حق سلامت و بهداشت مناسب، ارزان و حتی رایگان؛ 🔴 حق داشتن درآمدی که برای زندگی امروز، نه در سطح حداقلی، که در سطح متوسط جامعه، کافی باشد؛ 🔴 حق داشتن محیطی امن و فرهنگی سالم و بدور از جلوه‌های ضد اسلامی و ضد انسانی؛ 🔴 حق داشتن آموزش رایگان و مفید و کارا؛ و بسیاری حقوق دیگر. زنگ انشا برای منتخبان شورای اسلامی شهر ورزنه هم تمام شده و پس از بیان شرح حال و سوابق، نوبت زنگ حساب است. ضمن تبریک به آقایان منتخب، از آنها می‌خواهیم برای تحقق این حقوق و حقوقی که از آنها اسم نبردم، تلاش کنند: 🔴 ارزان کردن زمین، 🔴 جلوگیری از احتکار زمین در شهر ورزنه، 🔴 پیگیری حقابه، جذب سرمایه‌گذار برای بخش صنعت، 🔴 توجه ویژه به بخش فرهنگ و کارکردهای آن(بویژه در حوزه‌ی گردشگری و فرهنگ عمومی) و بسیاری کارهای بر زمین مانده‌ی دیگر، وظایف اعضای جدید شورای اسلامی شهر ورزنه است. امیدوارم، اعضای منتخب شورای اسلامی در کل بخش، هر هفته یا دست کم هر دو هفته، یک روز را به حضور و ارتباط مستقیم با مردم اختصاص دهند(برای مثال در نماز جمعه یا مسجد یا کتابخانه یا بوستان‌های شهری یا ...) و مشکلات و مسائل و دغدغه‌های آنان را شنوا و پاسخگو باشند. دست کم، سه نفر از اعضای منتخب شورای شهر، در شرح حال خود، حضور در مؤسسات خیریه را ذکر کرده‌اند؛ این، نوید می‌دهد که اعضای شورا، حال افراد مستضعف و به قول امروزی‌ها طبقه‌ی سه و اقشار آسیب‌پذیر را بخوبی درک کنند و برای رفع فقر و فساد و تبعیض، جهادگرانه، تلاش کنند. اگر این تلاش در راستای ایجاد شغل و درآمد پایدار باشد، بسیار بهتر و نیکوتر از تلاش برای تهیه‌ی بسته‌های غذایی خواهد بود(البته تهیه‌ی بسته‌های غذایی کاری شایسته و بایسته است و قصد ندارم این کار را تقبیح کنم): به قول ژاپنی‌ها، به جای ماهی دادن، باید ماهیگیری یاد داد. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: ملاحظاتی در خصوص حواشی انتخابات 1400-قسمت اول چند روز پیش از انتخابات، در یکی از شبکه‌های اجتماعی، مطلبی دیدم با این مضمون: «در شرایطی که زنان کشور ما نمی‌توانند دوچرخه سوار شوند و پوشش خود را انتخاب کنند، چرا باید در انتخابات شرکت کنند»؟ از سطح فکر نویسنده، بسیار تأسف خوردم که شأن و ارزش یک زن را در حد انتخاب پوشش پایین آورده‌اند و آمال و آرزوهای یک بانوی ایرانی، بقدری سخیف و بی‌ارزش شده است که برای دوچرخه‌سواری، آزادی می‌خواهد. برای یک زن، دوچرخه‌سواری ارزشمندتر است یا فراگیری علم و دانش؟ یا پرورش فرزندی دانشمند و فاضل و فرهیخته؟ یا حضور در جایگاه‌های بلندمرتبه‌ی علمی؟ یا انتخاب به عنوان دانشمند و استاد دانشگاه و پزشک و پرستار و معلم و طلبه و...؟ یا تبدیل شدن به هنرمندی برجسته و استادکاری مبرز در عرصه‌ی هنرهای دستی و تجسمی؟ یا... آیا براستی، تمام مشکلات بانوان کشور، از ازدواج و شغل و جهیزیه و منزلت اجتماعی و حقوق خانوادگی و اجتماعی و ... تا نفقه و حق شیر و حضانت و طلاق مطابق با اصول اسلامی و ... حل شده است که باید برای دوچرخه‌سواری آنان نگران باشیم؟ فرض کنیم یک بانو در ورزنه، بخشی از موهای خود را بیرون، و چادر را کنار گذاشت و مانتو بر تن کرد؛ یا نه، بالاتر از آن، اجازه پیدا کرد موهای خود را در کوی و برزن بیفشاند؛ آیا این، ارزش و اعتبار زن را می‌افزاید؟ یا جایگاه زن را از دُرّی گرانبها و دست‌نیافتنی، به کالایی ارزان‌قیمت و در دسترس تبدیل می‌کند؟ چرا باید در ذهن برخی بانوان ما، ارزش زن را با برهنگی و بی‌حجابی او بسنجند نه به دانش و فرهنگ و آگاهی او؟ ارزش یک بانو، به سطح فکر و سواد و عقل و دانش و فرهنگ اوست، نه به لاک ناخن و ضخامت ابرو و درصد آشکار شدن مو و رنگ لباس و آرایش و رژ لب و سایه‌ی چشم! در صورت آزاد شدن حجاب و برهنگی، کسی که بیش از همه بهره خواهد برد، مَرد است و کسی که بیش از همه زیان خواهد دید، زن است؛ آمار تجاوز به زنان در کشورهایی که روابط جنسی در اوج آزادی است و حتی بتازگی ارتباط با محارم نیز آزاد شده، گویای این مطلب است که بهترین عامل برای حفظ شأن و ارزش زن، حجاب است(با عرض پوزش، به علت عمومی بودن کانال، نمی‌توان موضوع را خیلی باز کرد و برای رعایت اختصار و حفظ عفت عمومی، بحث را در مورد دلایل حجاب به کتاب «مسأله‌ی حجاب» شهید مطهری احاله و همین جا خاتمه می‌دهم). ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیام‌های قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم 🌼🌸🌼موضوع: از رحمت خداوند، ناامید نشوید🌼🌸🌼 قُلْ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِينَ أَسْرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغْفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِيعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ ٥٣ بگو: «ای بندگان من که بر خویشتن زیاده‌روی روا داشته‌اید، از رحمت خدا نومید مشوید؛ در حقیقت، خدا همه‌ی گناهان را می‌آمرزد، که او خود آمرزنده‌ی مهربان است. سوره‌ی مبارکه‌ی زمر، آیه‌ی 53 قُلْ: بگو؛ یا: ای؛ عِبادِ: بندگان؛ ی: من؛ الَّذینَ: کسانی که؛ أَسْرَفوا: زیاده‌روی کردند، گناه کردند؛ عَلیٰ: بر؛ أَنْفُسِ: جان‌ها، خویشتن؛ هِمْ: ایشان؛ لاتَقْنَطوا: ناامید نشوید؛ مِنْ: از؛ رَحْمَةِ: رحمت، بخشایش؛ إِنَّ: همانا؛ یَغْفِرُ: می‌بخشاید، می‌آمرزد؛ الذِّنوبَ: گناهان؛ جَمیعاً: همگی؛ هُ: او؛ هُوَ: او؛ الْغَفورُ: آمرزنده؛ الرَّحیمِ: بخشاینده. طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن) https://www.instagram.com/quranicmessages نظر، پیشنهاد، انتقاد: @yazdanibakhsh
به نام خدا موضوع: امپراطوری(ابرقدرتی) ایران نوین و بنیانگذار آن. قرار بود امروز در خصوص حواشی انتخابات 1400، قسمت دوم بنویسم؛ اما یک خبر، مجبورم کرد تا موضوع را عوض کنم: «تزریق واکسن ایرانی به رهبر عالی ایران»(بعمد، از تعبیر رسانه‌های خارجی استفاده کردم، نه تعبیری که خودم برای رهبر معظم انقلاب به کار می‌برم). این خبر، از نظر رسانه‌ای، بسیار درس‌آموز است: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، *خارج از نوبت واکسن نمی‌زنند؛ *هنگامی که واکسن می‌زنند، از نوع ایرانی آن بهره می‌برند؛ در حالی که این واکسن، هنوز در مرحله‌(فاز)ی تحقیقاتی قرار دارد و فقط برای مصرف اضطراری(اورژانسی) مجوز گرفته است. *در حالی که رسانه‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی جهان، حمله به واکسن ایرانی را با هزار دروغ رنگ و لعاب‌دار(واردات ماده‌ی اولیه از انگلیس، اثربخش نبودن، آب مقطر بودن، گران‌تر بودن از نمونه‌های خارجی، مؤثر نبودن و...) بی‌ارزش معرفی می‌کردند و در کنار آنها، کاسه‌های داغ‌تر از آش داخلی، واکسن را عامل انتقال تراشه(چیپ)، ویژگی‌های هویتی(مثل هم‌جنس‌بازی) و... نشان می‌دادند؛ یک نفر در برابر تمام این دروغ‌ها و تهمت‌ها ایستاد: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای. همان کسی که چند سال، تولید ایرانی را شعار سال اعلام کرد، نشان داد که «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست». جالب است نه مدعیان پیشرفت ایران و کوروش و هخامنش، نه مدعیان طب سنّتی و درمان همه‌ی دردها با یک نسخه‌ی ثابت، هیچ کدام جرأت نکردند به جوانان ایرانی اعتماد کنند؛ اما این پیرمرد پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، بتنهایی جور همه‌ی بی‌عرضه‌های داخلی را می‌کشد و نشان می‌دهد که ایران سربلند و پیشرفته، با کار مستمر و تلاش و جهاد علمی و عملی و اخلاص به دست خواهد آمد، نه با لاف پیشرفت و چشمداشت به بیگانه. خاطرم هست زمانی که دکتر کاظمی آشتیانی می‌خواست مؤسسه‌ی «رویان» را برای تحقیقات ناباروری در سال 1370(دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی)، بنیان گذارد و کسی در کشور به این کار باور نداشت، در نهایت دستور رهبر انقلاب بود که بنیاد مستضعفان را موظف کرد ساختمانی را در اختیار این مجموعه قرار دهد و با کمک 6 میلیون تومانی آن زمان رهبری، امروز ایران، رتبه‌ی اول در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی در منطقه و رتبه‌ی چهاردهم دنیاست. این دو نمونه، مشتی است از خروار بنیانگذار امپراطوری(ابرقدرتی) نوین علمی ایران. (البته من ابرقدرتی را مشابه آمریکای امروز یا نادرشاه و سلطان‌محمود دیروز، قبول ندارم و به حکومتی فراگیر و قدرتمند، اما عادل و بدون ظلم و چپاول مردم مظلوم و سایر ملت‌ها مانند آنچه در حکومت مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رخ خواهد داد، معتقدم). ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا موضوع: ملاحظاتی در خصوص حواشی انتخابات 1400-قسمت دوم انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، برگزار شد؛ اما همچنان تحلیل‌ها و تفسیرهاست که درباره‌ی آن، در فضای حقیقی و مجازی منتشر می‌شود که البته با توجه به اهمیت این انتخابات برای آینده‌ی کشور، حق هم همین است. یکی از تصاویر متفاوت منتشر شده در رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت و جبهه‌ی استکبار، شکل حضور مردم در انتخابات بود. شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام مثل شبکه‌ی عرب‌ستیز حقوق‌بگیر از عربستان سعودی(منظورم ایران اینترنشنال است!) یا شبکه‌ی انگلیسی طرفدار آزادی بیان که دفتر آن در وزارت خارجه‌ی کشوری استعمارگر و بدسابقه و کودتاچی است(منظورم BBC است) همه با انتشار فیلم‌ها و تصاویری، حوزه‌های انتخابیه را خلوت و گاه خالی نشان می‌دادند. از طرفی رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت مثل صدا و سیما و المنار و المسیره و ...، انتخاباتی پرشور را با حوزه‌های انتخاباتی متراکم از جمعیت، به نمایش گذاشتند؛ اما اصل ماجرا چیست؟ فرض کنید شما بخواهید حضور مردم را در انتخابات در شهر ورزنه نمایش دهید؛ کدام حوزه را انتخاب می‌کنید؟ حوزه‌ی مدرسه‌ی بعثت را که اولین بار است به عنوان حوزه‌ی انتخابات تعیین شده یا حوزه‌ی انتخاباتی مدرسه‌ی مقصودی که سال‌هاست به عنوان محل برگزاری انتخابات مشهور است؟ چه ساعتی از روز را برای تهیه‌ی گزارش انتخاب می‌کنید؟ یک ساعت بعد از ظهر، یا ساعات اولیه‌ی صبح یا ساعات اولیه‌ی غروب؟ مسلم است که آنچه دوربین شما ضبط خواهد کرد، به مکان و زمان انتخابی شما برای تصویربرداری، بستگی خواهد داشت. صدا و سیما برای نمایش حضور مردم، به حوزه‌های انتخابیه‌ی مشهور و شلوغ(مثل حسینیه‌ی ارشاد و میدان هفت تیر و ...) می‌رفت و «من و تو» و «ایران اینترنشنال» و... هم مدارسی را سراغ می‌گرفتند که در مناطقی غیر مشهور و دور از مرکز، به عنوان حوزه‌ی انتخابیه، برگزیده شده‌اند. نتیجه هم بسیار متفاوت است؛ نه رسانه‌های جبهه‌ی استکبار در مورد خلوتی حوزه‌ها دروغ گفته‌اند نه رسانه‌های جبهه‌ی مقاومت در مورد شلوغی آن. یکی از روش‌های اقناع(قانع کردن مخاطب به درستی یا نادرستی یک مطلب)، نمایش بخشی از حقیقت است(می‌گویند بخشی از حقیقت، زشت‌تر از تمامی یک دروغ است). مشهور است که فیلی را در تاریکی مطلق در اتاقی قرار دادند و از چند نفر خواستند توصیف خود را از فیل بگویند. کسی که شکم فیل را لمس کرده‌بود گفت: فیل مثل یک سقف بلند است؛ اما کسی که خرطوم فیل را لمس کرده بود، گفت: فیل مثل یک لوله‌ی دراز است و کسی دیگری که گوش فیل را دست زده بود، گفت: فیل مثل یک بادبزن است. نه هیچ کدام از این افراد دروغ گفته‌اند، و نه هیچ کدام تمام حقیقت فیل را بیان کرده‌اند. حتی اگر موجودی این صفات را همگی داشته باشد و شبیه فیل هم باشد، حقیقت فیل نیست، شاید مجسمه‌ای از فیل باشد یا پوست پر از کاه فیل یا تصویری بازسازی شده با رایانه. حقیقت فیل، خود «فیل» است. حقیقت انتخابات سیزدهم هم، نه آنچنان بود که BBC و «من و تو» و ... گفتند، و نه شاید آنچنان که صدا و سیما گفت؛ بخشی از حقیقت انتخابات، مشارکت نزدیک به 50% مردم در انتخابات بود؛ البته باوجود هجمه‌ی تبلیغاتی از درون و بیرون کشور، از حقیقی و مجازی برای تحریم انتخابات و با وجود انبوهی از مشکلات اقتصادی و باوجود ناکارآمدی بسیاری از مسؤولان دولتی و مدیران میانی و باوجود خستگی از دعواهای سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و ...؛ به این‌ها، بیفزایید ترس از کرونا را که برخی از مردم را(طبق برآوردها 10 تا 20 درصد) مجبور به خانه‌نشینی و دوری از هر اجتماع و مسافرت و حتی فرستادن دانش‌آموز به مدرسه کرد؛ شرکت در انتخابات که سهل است. ✅ انتقاد، نظرات، پیشنهادها: https://eitaa.com/yazdanibakhsh ✅ سایر یادداشت‌ها: https://eitaa.com/aghamoalem