✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: نجاست و کثافت؛ طهارت و نظافت
🔵در اسلام، برخی چیزها، «نجس» یعنی پلید نامیده شدهاند. هر چیزی که از این نجاسات، دور باشد، به «طهارت» یعنی پاکی محکوم است.
🔵برخی افراد بیاطلاع، با خلط مبحث کثافت با نجاست، در احکام اسلام شبهه ایجاد میکنند. مثلا در ایام کرونا، ایراد میگرفتند که «الکل» که اسلام آن را نجس میداند، منجی جان انسانها شده است.
🔵در اسلام، مبحث نظافت و تمیزی، که امری مادی است، با مبحث طهارت و پاکی که امری معنوی و ذاتی است، متفاوت است، گرچه در برخی موارد، مثل خون، ادرار و مدفوع و ... اشتراک هم دارند؛ برای مثال، ترشحات دستگاه تنفسی و آب بینی، از نظر اسلام «طاهر» است، ولی «تمیز» نیست. از طرف دیگر، جسمی که با الکل مستکننده شسته شده باشد، از نظر بار میکروبی تمیز است، اما از نظر احکام طهارت، نجس است. اگر قرار بود بحث طهارت و نجاست، به آلودگیهای زیستی تعمیم داده شود، باید بسیاری چیزها را مثل چرک زیر ناخن و ترشحات دستگاه تنفسی و جسد فاسد شده حیوان حلال گوشتی که به روش شرعی ذبح شده است، نجس دانست و بسیاری چیزها را مثل گوشت حیوانی که به روش شرعی ذبح نشده، اما در شرایط مناسب نگهداری شده، یا کافر اهل بهداشت و نظافت، پاک دانست.
🔵معلوم است که بحث طهارت و نجاست، امری است و بحث نظافت و کثافت، امری دیگر. یکی به پلیدی ذاتی و روحی اشاره دارد و دیگری به پلیدی ظاهری و میکروبی. از این رو، در بیمارستان، هنگامی که سطح آغشته به خون را با الکل ضد عفونی میکنند، شاید از نظر بار میکروبی «تمیز» باشد، از نظر شرعی، همچنان «نجس» است، مگر این که با آب، تطهیر شود.
🔵علاوه بر این، علم بشری نسبت به بسیاری از مطالب، آگاهی ندارد(مثلا هنوز ساز و کار دقیق تشکیل رعد و برق مشخص نیست یا هنوز معلوم نیست که چرا آب داغ، زودتر از آب سرد، یخ میزندMpemba effect)، پس، نباید همه چیز را با دانش امروز بشری نسبت به آلودگی میکروبی یا ویروسی سنجید و آلودگیها را فقط منحصر در همین موارد دانست.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: دزدی که بیصدا ساز میزد...
🔵مشهور است شخصی دزدی را در شبی در حال باز کردن قفل فروشگاهی دید. از او پرسید چه میکنی؟ گفت: ساز میزنم. گفت: سازت صدا ندارد؟ پاسخ داد: صدای سازم را صبح فردا خواهی شنید.
🔵هنگامی که یک الکترون از حالت پایه به حالت برانگیخته میرود، در کمتر از یک هزار میلیاردم ثانیه، به حالت پایه برمیگردد؛ یعنی اثر این کار، تقریباً بیدرنگ دیده میشود. با تزریق آمپول اما، تا اثر آن دیده شود، دست کم چند دقیقه زمان لازم است. با خوردن دارو، به زمان بیشتری نیاز است تا اثر دارو را ببینیم.
🔵همیشه اما اثر یک کار را در کوتاه مدت نمیتوان دید. برای مثال اثر نحوهی تربیت فرزندان یا کار معلم کلاس اول، به سالها زمان نیاز دارد تا خروجیاش را به صورت یک هنرمند، کارگر ماهر، مهندس، پزشک، استاد یا ... به جامعه نشان دهد و گاه جامعهی فراموشکار، هیچ گاه اثر تلاش آن معلم کلاس اول را در خروجی کار، نمیبیند.
🔵خلاصه این که نباید انتظار داشت وقتی اسلام از لزوم رعایت حجاب یا حرام بودن شراب و الکل صحبت میکند، بگوییم مگر بیرون بودن یک تار مو چه تأثیری دارد؟ یا بپرسیم الکل که به ما سرخوشی میدهد، چرا حرام است؟ یا علت مخالفت دانش پزشکی را با سیگار یا مواد مخدر سنتی و صنعتی جویا شویم! اثر بیحجابی و مشروبات الکلی و سیگار و اعتیاد، گاه سالها و گاه دههها بعد مشخص میشود. میتوانید با جستجوی سادهای در اینترنت، ببینید در کشورهایی که بیحجابی و بیعفتی جریان دارد، آمار تجاوز به زنان(با تعریف آن کشورها از تجاوز) نسبت به کشورهای عادی، چگونه است؟ درصد حرامزادگی؟ خروجی عجیب و غریب کارهای غیر انسانی در این کشورها؟ آیا باید بگذاریم ما هم چند سال دیگر و چند دههی دیگر، وقتی که کار از کار گذشت، بفهمیم چه روی داده؟ آیا «فرداصبحی» که صدا ساز این کارها را شنیدیم، برای مقابله دیر نیست؟
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
کاوشگر زیستی ایران به فضا پرتاب شد
این محموله پس از سالها تعطیلی صنعت هوا و فضا از سال 1392، از ایران به فضا میرود...
با پرتاب این کپسول زیستی جدید، ایران دوباره در مسیر رسیدن به اعزام انسان به فضا قرار گرفت و این امیدواری وجود دارد که با رویکرد جدید و با این پرتابهای موفق، به زودی شاهد نخستین فضانورد ایرانی با کپسول و پرتابگر بومی به فضا باشیم و چهبسا اگر زنجیره پرتابهای کاوشگرهای ایرانی از سال 1392 و در دولتهای یازدهم و دوازدهم قطع نمیشد امروز شاهد حضور فضانورد ایرانی با کپسول و پرتابگر بومی در فضا بودیم
MohsenFakhrizadeh.pdf
10.38M
ویژهنامهی روزنامهی «جام جم» به مناسبت سومین سالروز شهادت دکتر محسن فخریزاده، پدر دانش هستهای ایران