به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: شب یلدا و آن یک دقیقهی سرنوشتساز
🔵شب یلدا(چله) را که با عنوان «بلندترین شب سال» گرامی میداریم، تنها یک دقیقه با شب پیش یا پس از آن، اختلاف دارد.
اما گاهی همین مقادیر اندک است که شاخصها را نشان میدهند.
برای مثال:
🔵 نمرهی قبولی در یک آزمون، 10 است؛ حتی 9/75 یا 9/99 هم، گرچه بسیار به ده نزدیک هستند، همچنان برچسب دارند: «مردود».
🔵 زمان رسیدن دو دونده به خط پایان در مسابقهی دو، شاید یک ثانیه یا یک دهم ثانیه اختلاف داشته باشد، ولی همین اندک است که نفر نخست مسابقه را مشخص خواهد کرد.
🔵 هنگام نماز مغرب یا افطار، اگر حتی یک دقیقه هم زودتر از زمان مقرر، افطار کنیم یا نماز بخوانیم، نه نماز درست است و نه روزه صحیح. همین طور در وقت اذان صبح و امساک و نماز.
🔵 این مرزهای دقیق، نشان میدهد، گاهی برخی صحبتها، گرچه در ظاهر به نظر چندان نادرست نیست، درواقع، نه از نظر شرع مبنایی دارد و نه از نظر عقل.
🔵 برخی میگویند: «در بحث حجاب، «یک تار مو» چقدر اهمیت دارد؟» در اصل هیچ؛ ولی مرز بین «حجاب اسلامی» و «حجاب عرفی»، همین یک تار مو است؛ درست مانند همان یک صدم ثانیه در مسابقه یا یک صدم نمره در آزمون یا یک دقیقه در وقت افطار.
گاهی باید این «اندک»ها را پاس داشت(مثل شب یلدا)؛ گاه از این «اندک»ها باید مراقبت کرد(مثل وقت نماز و حجاب) و گاه این «اندک»هاست که سرنوشتساز است(مثل آزمون و کنکور و مسابقه).
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: دوربین مداربسته
سالروز حماسهی 9 دی را گرامی میداریم.
🔵 چندی پیش، یکی از دوستان، با هزینهای به نسبت سنگین، دامداری خود را به دوربین مداربسته و دزدگیر با قابلیت مشاهده با تلفن همراه مجهز کرد. به او گفتم: «چه خبر است این همه هزینه؟ چه شده مگر؟ دزد به دامداریات زده؟» گفت: «باید پیش از روی دادن یک دزدی، از وقوع آن جلوگیری کرد». گفتم: «این همه هزینه، برای یک احتمال؟ این که شاید دزد بیاید؟» گفت: «انگار حالت خوب نیست، مطمئنی چیزی نزدهای؟»
🔵 ساعاتی پیش از این داستان و در زمان برگزاری رزمایش نظامی کشور در خلیج همیشه فارس، همان دوست میگفت: «چه خبر است این همه هزینه برای برگزاری تمرین نظامی؟» هرچه توضیح دادم که این هزینهها، برای پیشگیری از یک جنگ واقعی است، نپذیرفت و زیر بار نرفت. هرچه گفتم: «پیش از وقوع یک رویداد، باید در برابر آن آمادگی ایجاد کرد و اگر آن پیشامد، مناسب نیست، شرایط پیشگیری از آن را ایجاد کرد» قبول نکرد که نکرد. ایشان اعتقاد داشت هزینههای نظامی برای تمرین، هدر دادن بودجهی کشور است.
راستی، برادر. دوربین مداربستهی دامداریتان را آزمودهاید؟
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: شهید؛ جوان ناکام یا جوان کامروا؟!
🔵 امشب، دومین سالگرد شهادت سرباز شهید، قاسم سلیمانی است؛ شهیدی بزرگ که دیوهایی بیمقدار و بیارزش، او را به شهادت رساندند و موجوداتی رذل و کثیف و خوار، اسباب شهادتش را فراهم کردند و موجوداتی بیمقدارتر، در شهادت او شادی کردند. اگر برخی از این افراد، از شهید سلیمانی تمجید میکردند، باید در درستی راه او شک میکردیم؛ اکنون، اما خوشحال و خرسندم که داعشیهای عیان و پنهان وطنی و خارجی، بر چهرهی مقدس او پنجه میاندازند که اگر چنین نکنند، ریشهی حرامی و یزیدی و ابوسفیانی خود را از یاد بردهاند؛ و خوشا به حال شهید سلیمانی که چنین دشمنانی دارد.
🔵 یاد و خاطرهی این شهید عزیز را گرامی میداریم و امید داریم که در راهش، رهرو باشیم.
🔵 و بزودی، کاروانی از شهدای خوشنام اما گمنام هشت سال جهاد مقدس، در ورزنه بدرقه خواهند شد. خوشا به سعادتشان.
🔵 اما ذهنهای مادیگرا و صاحبان اندیشهی «سکولار(که دین را یا قبول ندارند یا فقط برای عرصهی زندگی فردی میپذیرند)»، نمیتوانند قدر و ارزش شهادت را درک کنند؛ شهادت امام(علیه السلام) را که نه؛ شهادت شهید سلیمانی را هم نه؛ حتی شهادت یک بسیجی را هم نه میفهمند، نه درک میکنند؛ از این رو، وقتی برای یک شهید، «پارچهنوشته(بنر)» میزنند، مطابق با دیدگاه ناقص و زمینی خود، مینویسند: «جوان ناکام»؛ اما آنان که چشم به دنیایی دیگر دارند و هستی را در ماده خلاصه نمیکنند و به جهان غیب ایمان دارند، شهید را نه «جوان ناکام» که «جوان کامیاب و کامروا» میبینند و یقین دارند، شهید زنده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتَۢاۚ بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرْزَقُونَ»(آل عمران، 169) کسانی را که در راه خدا کشته شدهاند، «مردگان» مپندارید! چرا که زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند.
🔵 مراقب باشیم، زندگیهای مادی و دور از معنویت، اندک داشتههای معنوی ما را هم با رنگ و لعاب مادی، از ما نگیرند. اگر این اندک را هم از دست بدهیم، «کیستی(هویت)» و «چیستی»مان را نیز از دست خواهیم داد و بیش از پیش، زمینی خواهیم شد.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: منکران قیامت، توقع دارند خدا و فرشتگان را ببینند🌼🌸🌼
۞وَقَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَآءَنَا لَوْلَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا ٱلْمَلَٰئِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَاۗ لَقَدِ ٱسْتَكْبَرُواْ فِيٓ أَنفُسِهِمْ وَعَتَوْ عُتُوًا كَبِيرًا ٢١ يَوْمَ يَرَوْنَ ٱلْمَلَٰئِكَةَ لَا بُشْرَىٰ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا ٢٢
و کسانی که به دیدار ما امید ندارند، گفتند: «چرا بر ما فرشتهای فرو نیامد یا خدا را نمیبینیم؟» براستی در وجودشان استکبار ورزیدند و بسیار سرکشی کردند؛ روزی که فرشتگان را میبینند، برای مجرمان در آن روز، بشارتی نیست و میگویند: «دور شو، دورشدنی!»
سورهی مبارکهی فرقان، آیات 21 و 22
قالَ: گفت؛ الَّذینَ: کسانی که؛ لایَرْجونَ: امید ندارند؛ لِقاءَ: ملاقات، دیدار؛ نا: ما؛ لَوْلا: اگر چنین نبود؛ أُنْزِلَ: فروفرستاده شد ؛ عَلیٰ: بر؛ الْمَلائِکَةَ: فرشتگان؛ أَوْ: یا؛ نَریٰ: میبینیم؛ رَبَّ: پروردگار، خدا؛ لَ: حتما؛ قَدْ: بتحقیق، قطعا؛ اسْتَکْبَروا: استکبار ورزیدند؛ فی: در؛ أَنْفُسِ: جانها، خودها؛ هِمْ: آنان؛ عَتَوْ: سرپیچی کردند، طغیان کردند؛ عُتُوّاً: طغیان؛ کَبیراً: بزرگ؛ یَوْمَ: روزی؛ یَرَوْنَ: میبینند؛ لا: نه؛ بُشْریٰ: مژده، بشارت؛ لِ: برای؛ الْمُجْرِمینَ: مجرمان؛ یَقولونَ: میگویند؛ حِجْراً مَحْجوراً: حسابی دور شو(اصطلاحی است در مواجهه با شخصی که از او میترسند که یعنی: دور شو، که نزدیک شدنت بر من حرام است)
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین
🗒 موضوع: انتخاب نوحه؛ توجه به وزن یا محتوا
🔵 کاروان عزاداری حضرت فاطمهی زهرا(سلام الله علیها) دیروز در شهر ورزنه حرکت کرد و کاری بود بس شایسته و بایسته. ضمن تشکر و سپاس از برگزارکنندگان و شرکتکنندگان در مراسم، در این باره چند نکته را یادآور میشوم:
✅شخصیت والای معصومان(علیهم السلام) را که انسانهایی بسیار والامقام و والااندیشه بودهاند، نباید با انسانهای عادی یا حتی انسانهای اندیشمند و دانشمند و فرهیختهی دیگر مقایسه کرد و در بارهی این حضرات، چنان اندیشید که در بارهی انسانهای عادی میاندیشیم. این ما هستیم که باید رشد کنیم و به سمت حضرات معصومان(علیهم السلام) تعالی یابیم، نه این که حضرات معصومان(علیهم السلام) را خدای ناکرده، با کاستن از مقام و منزلت والایشان و تبدیل ایشان به انسانهایی معمولی و عادی و با سطح فکر پایین، همردیف خود بدانیم که در این صورت، ما نیز مانند دیگران، به ایشان جفا کردهایم، جفایی شاید بزرگتر از جفای دشمنان قسمخوردهشان!
✅متأسفانه بیشتر اشعاری که مداحان عزیز در این مراسم استفاده کردند، با شأن و مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) سازگار نبود؛ آیا براستی حضرت زهرا(سلام الله علیها) نگران شانه زدن موی دخترشان بودند؟ یا نگران انحراف امت اسلامی از مسیری که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) ترسیم کرده بودند؟ چرا در نوحههای مداحان، از این دست نگرانیها مطرح نبود و دائم از چیزهای پیش پا افتاده(در مقابل مقام آن حضرت) سخن گفته شد؟
✅صرف نظر از محتوای نوحهها، متن برخی از این نوحهها، نه از نظر ادبی ارزش داشت که بتوان آن را «شعر» نامید(فقط دارای «وزن» بود و میشد به این نوحه گفت «نظم») و نه از نظر معارف اسلامی، بهرهای. کاش مسؤولان برگزاری مراسم بر انتخاب نوحههای مداحان، دست کم در چنین مراسمی که به صورت هماهنگ و شهرستانی برگزار میشود، نظارت کنند و اجازه ندهند هر متن موزونی، به عنوان متن نوحه انتخاب شود.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#فرهنگ_شهروندی
🗒 موضوع: جای خالی آقای خبرنگار
گاهی به برخی چیزها چنان عادت میکنیم که وجودشان را احساس نمیکنیم. نمونهاش نفس کشیدن؛ از بس نفس کشیدهایم گویا باید نفس بکشیم؛ اما یک مبتلای کرونا یا سرماخوردگی شدید، نفس کشیدن را قدر میداند.
مردم و بویژه مسؤولان شهر هم چنان به حضور آقای قطبی، خبرنگار شهر عادت کرده بودند که انگار ایشان باید همیشه حضور داشته باشند و فیلم و عکس بگیرند و گزارش تهیه کنند؛ اما چند روزی که به خاطر بیماری همسرشان، حضور نداشتند، تازه فهمیدیم که برای تهیهی گزارش و عکس و فیلم از مراسم پرشمار روزانهی شهرستان، باید چقدر دردسر بکشیم. گویا تازه میفهمیم آقای قطبی چه نعمتی بوده است.
برای سلامتی آقای قطبی و همسر ایشان به درگاه خداوند متعال دعا میکنیم و حضور هزاران بارهی ایشان را در عرصهی خبرنگاری آرزو.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: خداوند را به زاری و نهانی بخوانید🌼🌸🌼
ٱدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةًۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِينَ ٥٥ وَلَا تُفْسِدُواْ فِي ٱلْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَٰحِهَا وَٱدْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًاۚ إِنَّ رَحْمَتَ ٱللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ ٱلْمُحْسِنِينَ ٥٦
پروردگار خود را به زاری و نهانی بخوانید که او متجاوزان را دوست ندارد؛ و در زمین، از پس اصلاح آن، فساد نکنید؛ و او را با بیم امید بخوانید که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
سورهی مبارکهی اعراف، آیات 55 و 56
ادْعوا: بخوانید، دعا کنید؛ رَبَّ: پروردگار؛ کُمْ: شما؛ تَضُرَّعاً: با گریه و زاری؛ خُفْیَةً: پنهانی، مخفیانه؛ إِنَّ: همانا؛ هُ: او؛ لایُحِبُّ: دوست ندارد؛ الْمُعْتَدینَ: از حد درگذرندگان، متجاوزان؛ لاتُفْسِدوا: فساد نکنید، تبهکاری نکنید؛ فی: در؛ الْأَرْضِ: زمین؛ بَعْدَ: پس از؛ إِصْلاحِ: اصلاح، درست کردن؛ ها: آن؛ خَوْفاً: از روی ترس، همراه با بیم؛ طَمَعاً: با طمع؛ رَحْمَتَ: رحمت، بخشایش؛ قَریبٌ: نزدیک؛ مِنْ: از؛ الْمُحْسِنینَ: نیکوکاران.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن
🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت اول)
🔵 مدتهاست که دشمنان اسلام علیه اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و امامان هدی(علیهم السلام) شبهه میسازند و با این شبههها، دل مردم را از ایمان و اعتقاد قلبی تهی میکنند. متأسفانه، آنانی هم که باید به این شبههها پاسخ دهند، یا ساکت نشستهاند و به ذکر و تسبیح و نماز مشغولند یا کمتر در این خصوص تلاش میکنند.
🔵 از این پس، در #یادداشت گاهی به یکی از شبههها سر میزنیم و آن را پاسخ میگوییم.
برخی با روخوانی یا ترجمهی ساده، به آیاتی در قرآن میرسند که به نظر با آیات دیگری از قرآن همخوانی ندارد. این ناهمخوانی ظاهری را «تناقض» گویند. دشمن با مطالعهی دقیق آیات قرآن کریم و زیر و رو کردن آن، تناقضهای ظاهری را در شبکههای ضد دینی و حتی خبری معاند مطرح میکند و برخی نیز، بدون مطالعه و بررسی، باور میکنند که قرآن، دارای تناقض است.
یکی از این تناقضهای ظاهری را با هم میخوانیم و سپس پاسخ میدهیم:
✅ آیهی 28 سورهی شعراء:
رَبُّ ٱلْمَشْرِقِ وَٱلْمَغْرِبِ
پروردگار مشرق و مغرب
✅ آیهی 17 سورهی الرحمن:
رَبُّ ٱلْمَشْرِقَيْنِ وَرَبُّ ٱلْمَغْرِبَيْنِ
پروردگار دو مشرق و دو مغرب
✅ آیهی 40 سورهی معارج:
فَلَآ أُقْسِمُ بِرَبِّ ٱلْمَشَٰرِقِ وَٱلْمَغَٰرِبِ
پروردگار مشرقها و مغربها
چرا در قرآن، یک بار گفته شده پروردگار مشرق و مغرب؛ یک بار گفته شده پروردگار دو مشرق و دو مغرب و یک بار گفته شده پروردگار مشرقها و مغربها؟
🔵 پاسخ: هنگامی که از منظر یک انسان عادی نگاه کنیم، یک مشرق(محل طلوع خورشید) و یک مغرب(محل غروب خورشید)، بیشتر وجود ندارد، یکی در جهت شرق و دیگری در جهت غرب.
اما اگر از منظر یک فرد آگاه به حرکت زمین، بنگریم، درست در همان جایی که از دید ما خورشید در حال غروب است، برای سمت دیگر کرهی زمین، خورشید در حال طلوع است؛ و همانجا که طلوع خورشید را میبینیم، برای سمت دیگر کرهی زمین، مغرب است؛ پس از دید یک انسان آگاهتر از انسان عادی، ما دو مغرب(محل غروب) و دو مشرق(محل طلوع) داریم؛ یکی برای ساکنان این سوی زمین و دیگری برای ساکنان آن سوی زمین.
اما کسی که از فرد دوم هم آگاهتر است، میداند که خورشید در هر لحظه در بخشی از کرهی زمین در حال طلوع است و در بخش دیگری از کرهی زمین، در حال غروب؛ پس ما نه یک مشرق و مغرب، و نه دو مشرق و دو مغرب، که مشرقها و مغربها داریم.
🔵 از همه جالبتر این که فرد آگاه به حرکت زمین و نحوهی تشکیل روز و شب، میداند که خورشید نیست که طلوع یا غروب میکند؛ این زمین است که در برابر خورشید، حرکت میکند؛ یعنی طلوع و غروب خورشید، نه یک امر واقعی که یک امر ظاهری است؛ درست مانند وقتی که سوار بر خودرو، به جاده مینگریم، چنین درمییابیم که گویی جاده حرکت میکند و ما و خودرو، ساکن هستیم؛ در قرآن به این موضوع، به زیبایی اشاره شده است:
سورهی کهف، آیهی 86
✅ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ ٱلشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ
🔵 ذوالقرنین، چون به محل غروب خورشید رسید، اینچنین دریافت که خورشید در چشمهای گرم و گلآلود فرو میرود.
در اینجا، با ظرافت اشاره شده که آنچه ما غروب خورشید میبینیم، احساس و دریافت ماست، نه حقیقت غروب خورشید که خورشید، میلیونها سال است که گرمابخش منظومهی شمسی و زمین است و شاید هزاران سال دیگر نیز، بتابد و نور و گرما ببخشد.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
به نام خدا
✅#یادداشت ✅#دین ✅#قرآن
🗒 موضوع: قرآن؛ متناقض یا معجزه؟(قسمت دوم)
🔵 پرسش: چرا در یک جای قرآن آمده «اجباری در دین نیست» و در جای دیگر، گفته «کافران را گردن بزنید و آنان را در بند بکِشید و ...» کدام را باور کنیم؟
🔵 پاسخ: ابتدا به متن و ترجمهی دو آیهی مورد بحث، نگاه کنیم:
لَآ إِكْرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشْدُ مِنَ ٱلْغَيِّۚ(بقره، 256)
ترجمه: در دین، اجباری نیست؛ راه از بیراه به روشنی، تبیین و آشکار شده است.
فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَضَرْبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ ٱلْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّۢا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّىٰ تَضَعَ ٱلْحَرْبُ أَوْزَارَهَاۚ (محمدصلی الله علیه و آله، 4)
ترجمه: پس چون با کسانی که کفر ورزیدند، (در میدان جنگ) روبهرو شدید، گردنها را بزنید تا هنگامی که آنان را از پای درآوردید؛ پس اسیران را محکم در بند کشید؛ سپس یا بر آنان منت نهید یا فدیه بگیرید(و آنان را آزاد کنید) تا جنگ، بار سنگین خود را بر زمین بگذارد.
🔵 بحث اجباری نبودن دین، در حوزهی عقیده و فکر است؛ یعنی هرکس در طرز فکر و اندیشه، آزاد است؛ اجبار و زندان و داغ و درفش هم نمیتواند اندیشهی کسی را تغییر دهد؛ چنان که «عمار» در زیر شکنجهی مشرکان، گرچه شاید به زبان چیزی گفته باشد، آنچه را در دل داشت، تغییر نداد.
بگذریم که حکومتهای امروزی که به دروغ مدعی مردمسالاری(دموکراسی) و حقوق بشر هستند(مثل آمریکا و فرانسه و انگلیس)، با مخالفان نظری خود که نظر مخالف خود را نه در میدان جنگ، که در اعتراضی مسالمتآمیز بیان کردند، با شدیدترین شکل ممکن برخورد کردند.
🔵 🔵 بحث گردن زدن و اسیر گرفتن و... هم نه دربارهی مخالفان عقیدتی یا نظری، که دربارهی مخالفانی است که در برابر حکومت اسلامی، جنگ به راه انداختهاند. کیست که نداند در جنگ با «عمرو بن عبدود» یا داعش یا صدام، صحبت از حقوق بشر و انسانیت و... یا گفتگو و مذاکره، جایگاهی ندارد و چنین مخالفی که اسلحه برداشته و کشتار میکند، یا باید کشته یا به بند کشیده شود.
🔵 🔵 🔵 تکفیریها(کسانی که هر اندیشهای را جز اندیشهی خود، کافر و مستحق مرگ و حلال شدن جان و مال و ناموس میدانند)، در هر دین و آیینی که باشند، گرچه در فکر خود آزادند، اما اگر فکرشان را به مرحلهی عمل برسانند، به ترور و کشتار منجر خواهد شد. نمونههای زیادی از این تفکر در طول تاریخ وجود دارد: خوارج در زمان امام علی(علیه السلام)؛ سازمان مجاهدین خلق(تکفیری شیعه) در زمان انقلاب اسلامی؛ جندالله و داعش و النصرة(تکفیری سنی) در زمان حاضر؛ هندوها در میانمار و... اینها را اغلب نمیتوان براحتی از گره کور فکریشان آزاد کرد و فقط زبان «جنگ» برایشان کارساز است؛ البته اگر نبرد را بیاغازند؛ وگرنه در فکر، آزادند.
🔵 🔵 🔵 🔵 اگر اسلام با کشتار و بدرفتاری با اسیر موافق بود، نباید دستور میداد که اسیرانی که در آغاز محکم به بند کشیده شدهاند، آزاد شوند. آن دستور گردن زدن هم برای زمین گذاشته شدن بار جنگ است، نه به قصد انتقام و نسلکشی و ....
🔵 🔵 🔵 🔵 🔵 البته آنچه برخی مخالفان ظاهری جنگ، در عمل در ایران و عراق و افغانستان و ویتنام و آفریقا و الجزایر و کنگو و ... انجام دادند، چنان در تصور نمیگنجد که باور آن هنوز هم دشوار است؛ ایجاد قحطی مصنوعی و بمباران شیمیایی و هستهای و برپایی موزهی «جمجمه» و بمباران عروسی و نسلکشی و استفاده از اورانیوم و... با میلیونها کشته و آواره و معلول و...، روی خوارج و داعش و جند الله را در پیشگاه تاریخ، سپید کرده است.
#محمدحسین_یزدانی_بخش
ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
https://eitaa.com/yazdanibakhsh
دیگر یادداشتها:
https://eitaa.com/aghamoalem
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: هرچه کنی به خود کنی، گر همه نیک و بد کنی🌼🌸🌼
كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ كَفَرُواْ بَِٔايَٰتِ ٱللَّهِ فَأَخَذَهُمُ ٱللَّهُ بِذُنُوبِهِمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ ٱلْعِقَابِ ٥٢ ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىٰ قَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ٥٣
(روش اینها) مانند روش فرعونیان و کسان پیش از ایشان است که به آیات خدا کافر شدند؛ پس خدا به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار ساخت؛ بیگمان خداوند، نیرومندی است سختکیفر؛ این بدان سبب است که خداوند هیچ گاه نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته، تغییر نمیدهد، مگر این که آنچه را در وجود خود دارند، تغییر دهند؛ و خداوند شنوای داناست.
سورهی مبارکهی أنفال، آیهی 53
کَ: مانند؛ دَأْبِ:عادت، روش؛ ءالِ: خاندان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ مِنْ: از؛ قَبْلِ: پیش؛ هُمْ: ایشان؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ بِ: به؛ ءایاتِ: نشانهها؛ ؛ فَ: پس، درنتیجه؛ أَخَذَ: گرفت؛ ذُنوبِ: گناهان؛ قَوِیٌّ: قوی، قدرتمند؛ شَدیدُ: با شدت؛ الْعِقابِ: پیگیری، مجازات؛ ذٰلِکَ: آن؛ أَنَّ: همانا؛ لَمْ یَکُ: نبوده؛ مُغَیِّراً: تغییردهنده؛ نِعْمَةً: نعمتی؛ أَنْعَمَ: نعمت داد، ارزانی داشت؛ ها: آن؛ عَلیٰ: بر؛ قَوْمٍ: گروه، ملت؛ حَتّیٰ: تا، حتی؛ یُغَیِّروا: تغییر دهند؛ ما: آنچه، چیزی که؛ أَنْفُسِ: جانها، وجودها؛ سَمیعٌ: شنوا؛ عَلیمٌ: دانا، آگاه.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh
هدایت شده از پیامهای قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼🌸🌼موضوع: یک نفر با استقامت و شکیبا، در برابر ده نفر کافر🌼🌸🌼
كيَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ حَرِّضِ ٱلْمُؤْمِنِينَ عَلَى ٱلْقِتَالِۚ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَٰبِرُونَ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفًا مِّنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَفْقَهُونَ٦٥ٱلْـَٰٔنَ خَفَّفَ ٱللَّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًاۚ فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّاْئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِاْئَتَيْنِۚ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوٓاْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ٦٦
ای پیامبر! مؤمنان را به جهاد برانگیز و تشویق کن. اگر از شما بیست نفر اهل صبر و شکیایی باشند، بر دویست نفر غالب میشوند و اگر از شما صد نفر باشند، بر هزار نفر پیروز میگردند؛ زیرا آنها گروهی هستند که نمیفهمند؛ اکنون خدا به شما تخفیف داد و دانست که در شما سستی و ضعف هست؛ پس اگر از شما صد نفر با استقامت و شکیبا باشند، بر دویست نفر پیروز میشوند و اگر از شما هزار نفر باشند، به خواست خدا بر دو هزار نفر غلبه میکنند؛ و خداوند با صابران است.
سورهی مبارکهی أنفال، آیات 65 و 66
یا: ای، یا؛ أَیُّها: ای، حرف منادا؛ النَّبِیُّ: پیامبر؛ حَرِّضْ: تحریک و تشویق کن؛ الْمُؤْمِنینَ: مؤمنان، گروندگان؛ عَلیٰ: بر؛ الْقِتالِ: کارزار، جنگ؛ إِنْ: اگر؛ یَکُنْ: باشد؛ مِنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عِشْرونَ: بیست؛ صابِرونَ: شکیبایان؛ یَغْلِبوا: غلبه میکنند، پیروز میشوند؛ مِائَتَیْنِ: دویست، دوصد؛ مِائَةٌ: یکصد؛ أَلْفاً: یک هزار؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند، ناسپاسی کردند؛ بِ: به؛ أَنَّ: قطعا، حتما؛ هُمْ: ایشان؛ قَوْمٌ: گروهی، قومی؛ لایَفْقَهونَ: نمیفهمند، درک نمیکنند؛ الْئانَ: اکنون، الآن؛ خَفَّفَ: تخفیف داد، سبک کرد؛ عَنْ: از؛ کُمْ: شما؛ عَلِمَ: دانست؛ فی: در؛ ضَعْفاً: ضعف، سستی؛ فَ: پس، درنتیجه؛ صابِرَةٌ: شکیبا، صبور؛ أَلْفٌ: یک هزار؛ أَلْفَیْنَ: دوهزار؛ إِذْنِ: اذن، اراده، اجازه؛ مَعَ: با؛ الصّابِرینَ: صابران، شکیبایان.
طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
https://www.instagram.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
@yazdanibakhsh