eitaa logo
حکمش چیه؟
100هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ ❤️ 💠 سؤال: ۱. نفقۀ زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟ ۲. آیا ای که زن از شوهر دریافت می کند، در صورتی که تا پایان باقی بماند، دارد؟ ✅ جواب: ۱) عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینۀ درمان بیماری های متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است. ۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است كه اگر از زياد بيايد، خمس آن پرداخت شود. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔴 بسیاری از مردم از مجتهد تقلید نمی‌کنند و فکر می‌کنند انجام عبادات کافی است در حالی که مکلف نیازهای فقهی بسیاری دارد که بدون تقلید و پیروی از مجتهد جامع الشرایط نمی‌تواند نیازهای فقهی خود را تامین کند در نتیجه گاهی اعمال سلیقه ای و برخلاف فتاوای مراجع تقلید و باطل است و برای او اثر مثبتی نخواهد داشت. 📚مردم و برداشت‌های احکام ص۱۹ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
شرایط امر و نهی برخی از افراد گمان می کنند، امر به معروف و نهی از منکر در هر شرایطی واجب است. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در صورتی واجب است که واجد شرایط چهارگانه باشد، بنابراین اگر امر و نهی یکی از آن شرایط را نداشته باشد، مثلاً مفسده داشته باشد، در این صورت امر و نهی واجب نیست، هر چند شرایط دیگر را دارا باشد. شرایط امر به معروف و نهی از منکر: 1. علم به معروف و منکر. 2. احتمال تأثیر. 3. اصرار بر گناه. 4. نداشتن مفسده. رساله آموزشی بخش امر به معروف و نهی از منکر ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال: الف) آیا نذر زن بدون اجازه شوهر, حتی اگر با حقوق شوهر منافات نداشته باشد صحیح است؟ ب) اگر زن بدون اجازة شوهر نذر کند، آیا اجازة‌ بعدی شوهر موجب صحت نذر می شود؟ ج) اگر زن از مال خودش نذر کند, آیا اجازة شوهر لازم است؟🤔 👇👇👇
نظرات مراجع عظام تقلید 🔰🔰🔰 🔹 امام (رحمة الله علیه) 👇👇 الف) باطل است. ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) نذر زوجه اگرچه از مال خودش باشد صحيح نيست. ___ 🔹 آیت الله (رحمة الله علیه) 👇👇 الف، ب و ج) نذر زن بدون اجازه‌ي‌ شوهر بنابر احتياط واجب وضعاً منعقد مي‌شود (يعني نذر زن باطل نيست.) ولي بنابر احتياط واجب بايد از شوهر اجازه بگيرد. (یعنی اگر بدون اجازه باشد گناه کرده است.) _______ 🔹 امام (دام ظله العالی) 👇👇 الف) انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابراحتياط واجب مشروط به اجازه‌ي زوج است.  ب) اجازه‌ي بعدي آن را تصحيح نمي كند. ج) اگرچه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نيست ولي نذر زن بدون اجازه ي شوهر بنابر احتیاط واجب منعقد نمي‌شود. (واجب الوفاء نیست) ______ 🔹 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) بنابرمشهور نذر زن با نهي شوهر بلكه بي اذن او صحيح نيست ولي بنابر احتياط حتّي در صورت نهي شوهر به نذر عمل شود. ب) ظاهراً با اجازه‌ي بعدي صحيح مي‌شود. ج) لازم است. _____ 🔹 آیت الله (دام ظله العالی) 👇👇 الف) صحيح است مگر اينكه نذر مربوط به امور مالي باشد كه در اينصورت بدون اذن يا اجازه‌ي او صحت ‌آن محل اشكال است و از باب احتياط بايد به ‌‌آن وفاء بشود. ب) كفايت مي‌كند. ج) مورد اشكال همين است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشكالي ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است. _____ 🔹 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) احتياط مستحب آن است كه با اجازه‌ي او باشد. ب) موجب صحت نذر نمي‌شود ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشكالي ندارد. _____ 🔹 آیت الله همدانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف و ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نيست و در آنچه كه منافي است اذن بعدي شوهر موثر نيست. ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتياج به اجازه‌ي شوهر ندارد. ____ 🔹 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) 👇👇 الف) اگر نذر زن منافي با حق شوهر نباشد در نذرهاي غير مالي‌اش صحيح است. ب) در جايي که اذن شوهر لازم باشد، اجازه‌ي بعدي تصحيح مي‌کند. ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غير حج يا زكات يا احسان به پدر و مادر يا صله ارحام) محل اشكال است. (بنابراحتياط واجب صحيح نيست) منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا س ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔖 اطلاع از وجود مانع در اعضا بعد از غسلپرسش :چنانچه شخصی غسل نماید، اما بعد از غسل متوجه رنگی شود، حکم غسل و عبادات او چیست؟ 🧕 ویژه مقلدین آیت اللّه مکارم شیرازی مدظله العالی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ یقینا خواسته‌ات برآورده شد 📖طه | آیه ۳۶ ⚜️ @Ahkaam ⚜️
❗️ در از به قصد ❗️ از آن جا كه در قرآن آمده است: "لا يحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم" اگر مادری در مورد خصوصيات ناپسند همسرش (مثل بدخلقی، بددهنی نسبت به همسر، مادر و اطرافيانش) با خواهر يا برادرش صحبت و درد دل كند، آيا غيبت است؟ يا به عنوان تظلم و داد خواهی، اشكال ندارد؟🤔 👇👇👇
نظرات مراجع عظام تقلید👇🏻👇🏻👇🏻 🏴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 گفتن ظلم ظالم را در نزد كسي كه قدرت بر دفع ظلم دارد جايز است. ____ 🏴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 چنانچه به گوينده ظلم شده باشد مانعي ندارد. ____ 🏴 امام (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر به شخصی ظلمی شده است آن شخص می‌تواند نزد دیگران شکایت و تظلم کند و آن ظلمی را که به او شده نقل نماید. البته مقصود آن جایی است که ظلم صورت گرفته در خفا انجام گرفته باشد زیرا چنانچه این ظلم آشکارا انجام شده باشد به سبب تجاهر، غیبت جایز است. ___ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر مظلوم باشد يعني حق واجب او تضييع شده غيبت جائز است ولي احتياط واجب اين است اگر به قصد كمک خواهي باشد غيبت كند و در غير اين‌صورت غيبت نكند. _____ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اشكال ندارد. _____ 🏴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 به طور كلی در مواردی كه مصلحت غيبت اهم از مفسده‌ی آن باشد غيبت آن حرام نيست. ______ 🏴 آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 تظلم و دادخواهي در صورتي صدق مي‌كند كه شنونده بتواند احقاق حق كند، مانند قاضي و امثال آن اما براي كسي كه امكان احقاق حق ندارد حكم تظلم و دادخواهي ندارد و غيبت محسوب مي‌شود. ____ 🏴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 در صورتي كه تنها راه نهي از منكر باشد يا به عنوان تظلم و داد خواهي صورت بگيرد و اثري داشته باشد مانعي ندارد. منبع : مرکز پاسخ به سؤالات جامعه الزهراء س ⚜️ @Ahkaam ⚜️
یکی میگفت هدف انسان مهمه نه اینکه حجاب داره یا نداره🙄 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 میزان پوشش لازم برای زنان در نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
بردن وسایل زیارتگاه ها یکی از کارهای غیر شرعی که در میان بعضی از مردم وجود دارد این است که وسیله ای از وسایل مکان های مقدس را با خود به عنوان امانت می برند تا توفیق زیارت مجدد یابند یا حاجتشان برآورده شود. در حالی که این کار سرقت محسوب شده و گناه است، مانند بردن مهر، تسبیح یا ظرفی از مکان های مقدس. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
💕 مشخص نکردن مهریه در عقد 💕 💠 سؤال: عدم ذکر ـ عمدا یا به خاطر فراموشی ـ در و موقت، چه حکمی دارد؟🧐 💜 جواب: در عقد دائم، ذکر مهریه شرط نیست و اگر مهریه معین نشود، صحیح است و چنانچه آمیزش جنسی صورت گرفته باشد زن مستحق است؛ 💜 ولی در تعیین و ذکر مهریه، جزء ارکان عقد بوده و بدون آن عقد باطل است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🤗 🤗 🔴متن سوال: الف) آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟ ب) در صورت منع پدر، آیا باید به نذرش عمل نماید؟  💠امام (رحمة الله علیه) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر هم عمل به نذر واجب است. 💠آیت الله (رحمة الله علیه) الف) بسمه تعالي: لزوم اذن والد، محلّ تأمّل است و احتياط مناسب در هر مورد مراعات شود. ب) بسمه تعالي: با منع پدر، حلّ مي شود نذر او.(عمل به آن لازم نیست)  💠 امام (دام ظله العالی) الف) مانعي ندارد ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا كند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگيري كند. 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر نهی پدر از روی شفقت باشد و مخالفت موجب ایذاء پدر باشد نذرش باطل است. 💠 پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) الف) مي‌تواند نذر كند. ب) اگر عمل به نذر مایه آزار پدر باشد در اين صورت نذر او صحيح نيست. (عمل به آن لازم نیست) 💠 پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) اگر پدر فرزند را از عملي كه نذر كرده منع کند، نذرش منحل مي‌شود. (عمل به آن لازم نیست) 💠پاسخ آیت الله (دام ظله العالی)  الف) می‌تواند نذر کند و اذن پدر شرط نیست. ب) با منع پدر نذر منحل می‌شود. (عمل به آن لازم نیست) ↩️منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ⚜️ @Ahkaam ⚜️
animation.gif
5.6K
❓ اگر وقت نماز داره تموم می‌شه و دیگه نمی‌تونیم نماز رو در وقت بخونیم چه کنیم؟ 👇👇👇
⭕️پاسخ: ✅در همه نمازها تا وقتی که به اندازه یک رکعت از وقت باقی مونده همچنان نماز قضا نیست، یعنی مثلا در نماز عصر اگر فقط بتونیم یک رکعت رو قبل از اذان مغرب بخونیم و سه رکعتش بیفته بعد از اذان بازم نماز قضا نیست. نکته1️⃣: اگر شک داریم که به اندازه یک رکعت از وقت مونده یا نه، می‌تونیم نماز رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) انجام بدیم. نکته2️⃣: تا اذان مغرب 🔸اگر کمتر از یک رکعت از وقت مونده: ظهر و عصر هر دو قضا شده. 🔸اگر به اندازه ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ رکعت از وقت مونده: اول نماز عصر رو (به نیت ادا) می‌خونیم و بعد نماز ظهر رو قضا می‌کنیم. 🔸اگر به اندازه ۵ رکعت یا بیشتر از وقت مونده: اول نماز ظهر و بعد عصر و هر دو رو به نیت ادا می‌خونیم. (نکته: بعضی از مراجع پایان وقت نماز عصر رو غروب آفتاب می‌دونن نه اذان مغرب) نکته3️⃣: برای نماز مغرب و عشا هم تا نیمه شب دقیقا مثل نکته قبل عمل می‌کنیم. نکته4️⃣: به نظر بیشتر مراجع، اگر تا نیمه شب نماز مغرب و عشاء خونده نشه، باید تا قبل از اذان صبح اونا رو به نیت «ما فی الذمه» (یعنی هرچی که به گردنمه) خوند. 👈البته بعضی از مراجع (مثل آیت الله سیستانی، مکارم و...) برای کسی‌که عذری (مثل فراموشی،خواب،حیض و...) داشته، وقت نماز مغرب و عشاء رو تا اذان صبح می‌دونن. نکته5️⃣: اینایی که گفته شد؛ نظر بیشتر مراجع بود، اما چون تفاوت فتوای بقیه مراجع (مثل آیت‌الله صافی و...) معمولا به‌صورت احتیاط واجبه، مقلدین ایشون هم می‌تونن به همین نظری که گفتیم رجوع و عمل کنن. نکته6️⃣: تا جایی که می‌شه باید همه نماز رو در داخل وقت خوند و جلوی قضا شدن اون رو گرفت، پس اگر می‌شه با حذف مستحباتی (مثل قنوت و اذان و اقامه و...) یا حتی با تیمم به جای وضو یک رکعت رو در وقت خوند حتما این کار رو کنید. نکته7️⃣: درسته که كسى كه به اندازه خوندن يك ركعت از نماز وقت داره، بايد نماز رو به نيت ادا بخونه و نمازش قضا نیست. ولى نبايد عمداً نماز رو تا اين وقت تاخير انداخت. 🔺رساله همه مراجع، بخش وقت نماز ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقر عليه السلام: اِتَّبِعْ مَن يُبكيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكُكُ و هُو لكَ غاشٌّ از كسى كه تو را مى گرياند اما خيرخواه توست پيروى كن و از كسى كه تو را مى خنداند اما با تو رو راست نيست پيروى مكن المحاسن جلد2 صفحه440 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 رابطه زناشویی خانم مستحاضه ⬅️ مستحاضه قلیله: نزدیکی کردن با همسر، برای خانم مستحاضه قلیله جایز است و شرط خاصی هم ندارد. بنابراین خانم مستحاضه قلیله مانند یک خانم پاک و طاهر، هر زمان که بخواهد می تواند با همسر خود نزدیکی کند. ⬅️ مستحاضه متوسطه و کثیره: اما نسبت به مستحاضه متوسطه و کثیره نظر مراجع عظام تقلید متفاوت است و به این بیان می باشد: آیات عظام: ✳️ ، : نزدیکی خانم مستحاضه با همسرش، بدون غسل جایز است. هر چند احتیاط مستحب آن است که نزدیکی را با غسل انجام دهد. ⚜️ @Ahkaam ⚜️
🍳💦👁حکم وضو با پماد چشم👁💦 ⁉️سوال: دچار نوعی بیماری هستم که باید پلک هایم را هر شب با پماد مخصوصی چرب کنم و حق استفاده از صابون نیز ندارم؛ تکلیف چیست؟ پاسخ: ⬅️اگر چربی پماد بدون جِرم بوده و مانع رسیدن آب به پوست بدن نباشد، باید به صورت معمولی وضو بگیرید؛ ولی اگر جرم دارد و شخص عذر دارد و نمی تواند آن را پاک کند، باید به دستور جبیره عمل نماید. ------------ 🍀منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 324، 325 و 338؛ امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 40؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 618؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 319، 320 و 333. >>> برگرفته از کتاب رساله مصور، ج 1، ص 161. ⚜️ @Ahkaam ⚜️