eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
620 عکس
228 ویدیو
262 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 یا تاریخ... یکی از اقدامات برخی مخالف شیعه، حذف یا تحریف حضرت (س) و فرندش است. 1⃣ ابن شهرآشوب(م۵۵۸) و گنجی شافع(م۶۸۵) عبارت ابن قتیبه دینوری در کتاب را دیده و چنین نقل می کنند: محسن با زخم حیاتش را از دست داد. اما اکنون در چاپ جدید کتاب المعارف چنین آمده است: محسن بن علی در کودکی از دنیا رفت. 2⃣ صفوری شافعی(م۸۹۴) در کتاب به نقل از کتاب ابن عبدالبر چنین آورده است: فاطمه جنینی را کرد که (ع) او را محسن نام نهاده بود. اکنون در چاپ های جدید کتاب الاستیعاب این خبر وجود ندارد. 📚ابن شهرآشوب، مناقب، ج۳، ص۱۳۳ 📚کنجی شافعی، ص۲۶۷ 📚ابن قتیبه، المعارف، ص۲۱۱ 📚ر.ک. صفوری شافعی، المحاسن، ابن عبدالبر، الاستیعاب 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 تابلوی #تکان_دهنده.... برای دیگران هم بفرستیم. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 .... مقام معظم : رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 #تاریخ_اجتماعی_شیعه برای اولین بار کتاب تاریخ اجتماعی شیعه به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی منتشر گردید. این متن درسنامه بوده و به مهمترین مباحث تاریخ اجتماعی شیعه ازجمله سبک زندگی و روابط اجتماعی، می پردازد. 👇👇 🌻 @ahlolbit
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌 #تاریخ_اجتماعی_شیعه برای اولین بار کتاب تاریخ اجتماعی شیعه به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاور
📌کتاب این کتاب به صورت درسنامه ای و حاوی اطلاعات و سرفصل‌های مرتبط با ساختار مطالعه در تاریخ اجتماعی با رویکرد به و روابط اجتماعی است. ناشر: قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، خ گلستان. نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی. 👇👇 🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شهادت صديقه طاهره از زبان مستشرقان مادلونگ: عقیده حضرت (س) نسبت به حق ، از آخرین جملات و رفتار لحظه مرگش مشخص میگردد. ایشان، در سخنرانی و وصیت نامه نسبت خلفا چه فرمود؟ @ahlolbit
📌 #بهترین انسان چه کسی است؟ 🌻 #فاطمه زهرا(س) فرمودند: #بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم #خوشخو و #مهربانتر هستند. 👇👇 🌻 @ahlolbit
4_590680839264665732.pdf
563.2K
📌 بررسی اخبار بن علی(ع) در منابع . پاسخی به سوالات اساسی درباره وجود، علت و زمان شهادت جناب محسن. 📚نگاشته حجت الاسلام دکتر محمدرضا و حجت الاسلام دکتر . 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 هنر ... که از یاران امام (ع ) است می گوید: در حال غم و اندوه بر امام (ع) وارد شدم. امام پرسید: سکونی، سبب غصه تو چیست؟ گفتم: دختردار شدم. امام فرمود: دختر را خدا می دهد. و بدان که از رزق تو نمی خورد. سکونی می گوید: به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد، سپس حضرت از من پرسید: چه نامی بر او نهاده ای؟ گفتم: . امام دست بر پیشانی من گذاشت و سپس فرمود: اکنون که نام او را فاطمه گذاشته ای، 1⃣ نام او را نیک بدار، 2⃣ سوره نور را به او یاد بده، 3⃣ به او مگو، لعنتش مکن، او را نزن. 📚کلینی، كافى، ج۶، ص۴۹ 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 چرا برخی از (ع) رویگردان شدند؟ 🌞روزی زنان به ملاقات حضرت (س) آمدند و احوال وی را جویا شده و گفتند چگونه ها را تحمل میکنی؟ (س) فرمودند: به خدا سوگند در حالی صبح می کنم که از دنیای شما منزجر و نسبت به مردان شما خشمناکم. وای بر آنان. مگر- (ع) چه ایرادی داشت؟ ایرد آنان این به علی(ع) این بود که، 1⃣شمشیر علی(ع) در راه تغییر منکرات برنده بود، 2⃣در راه اطاعت حق بسیار ایستادگی می کرد، 3⃣خلافکاران را مجازات می کرد و 4⃣خشم و غضب وی در راه خدا بود. - آنان تحمل این رفتارها را نداشتند و علی(ع) را بخاطر آنکه حرف خدا را می زد، کنار گذاشتند. 📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۴۵ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸ 👇👇 🌱 @ahlolbit
📌 فاطمه(س) زن... 💠جُمَیع بن عُمَیر می گوید: عمه ام از پرسید: تو را به خدا سوگند می دهم! دلیل جنگ تو در با (ع) چه بود؟ عایشه گفت: این سخنان را کنار بگذار!(من اشتباه کردم. همین قدر بگویم): از میان مردان تر از علی(ع) و در میان زنان محبوب تر از (س) در نزد (ص) کسی نبود. 📚شیخ صدوق، امالی، ص۳۳۲ 📚بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۳ 👇👇 🌱 @ahlolbit
📌 باز .... باز باران با ترانه دارد از مادر نشانه.. بوی باران.. بوی اشک مادرانه پر ز ناله کودکی با مادری پهلو شکسته سمت خانه.. کوچه ها و تازیانه گریه های کودکانه حمله نامرد پَستی وحشیانه تازیانه تازیانه. . پس چرا مادر، چرا گم کرده راه آشیانه باز باران دانه دانه، حیـدرانه بی صدا و مخفیانه آه، از غسل شبانه زینبــانه لرزه افتاده به شانه پشت تابوتی روانه بـــــاز بـــاران باز . . . آمد. 🌱شهادت صدیقه طاهره تسلیت باد. 👇👇 🌱 @ahlolbit
📌سلام بر ... السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه. السَّلامُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ. صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكِ وَ عَلَى أَبِيكِ وَ بَعْلِكِ وَ ذُرِّيَّتِكِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 ! 🌻آیه ۷۰ سوره فرقان: إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما. مگر كسانى كه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به نیکی‌ها تبدیل می‌كند و خداوند همواره و مهربان بوده است. چنین خدایی، دوست داشتنی است. پس بياييم به احترام او توبه خالص کنیم. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 حب به .... 👇👇 🌞 @ahlolbit
فضائل_فاطمه_الزهراء_س_حاکم_نیشابوری.pdf
4.2M
📌 الزهرا کتابی زیبا در باب فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 📚نویسنده: حاکم شافعی از علمای اهل سنت. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 الزهراء(س) مؤلف کتاب فضائل فاطمة الزهراء(س)، ابوعبدالله حاکم (405-321) است؛ یکی از بزرگترین محدثان تاریخ اسلام و صاحب کتابهای عظیم تاریخ نیشابور و مستدرک الصحیحین. حاکم مذهب بوده اما چون برخی احادیث را در فضایل حضرت (ع) نقل کرده، از سوی متعصبان به متهم شده است. یکی از کتابهای حاکم نیشابوری فضائل فاطمة الزهراء(س) است. کتابی که تاکنون فقط یک دستنویس از آن شناخته شده است که دستنویس معتبری هم هست. حاکم در مقدمه نوشته در روزگاری زندگی می کند که مردم با کینه ورزی نسبت به و جعل احادیث، به حاکمان نزدیک می شوند؛ به این معنا که یا فضایل ایشان را منکر می شوند و یا آنچه را که به نص قرآن، اهل بیت از آن تطهیر شده اند، به آنان نسبت می دهند. نوشته که در محفل بزرگان و عالمان، شخصی که از شاگردان او بوده، برای تقرب به برخی از حاضران مجلس، با خواندن روایتی بی اعتبار، یکی از فضایل آشکار فاطمه(س) را انکار کرد و به دروغ گفت آن روایت در صحیح بخاری آمده است. همین باعث شد که حاکم کتاب فضائل فاطمة الزهراء را بنویسد تا از حضرت فاطمه(س) به نوعی دفاع کند. حاکم در کتابش احادیثی را گرد آورد که «برای فرد متدبر، بی نیازکننده و بسنده» است. احادیث معتبری که به "دین به دنیا فروشان" نشان بدهد که مکان و منزلت فاطمه(س) در اسلام کجا است تا هیچ زنی از زنان این امت را با فاطمه(س) مقایسه نکنند(فلا یقیس بها احداً من نساء هذه الامة). خیلی از احادیث کتابش را نیز از ام‌المؤمنین روایت کرده است شاید چون انکار برخی از فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به نیت برکشیدن مقام عایشه بوده است. فی‌المثل از عایشه نقل کرده: « به خدا سوگند تا کنون کسی به راست‌گویی فاطمه ندیدم مگر پدرش» یا:«هرگاه فاطمه بر پیامبر وارد می شد، رسول خدا به او خوش‌آمد می‌گفت و در مقابل او می‌ایستاد و دستش را ‌‌می‌گرفت و می‌بوسید و او را در جای خود می‌نشاند» یا:« رسول خدا فرمود: ای فاطمه ! از اینکه سرور زنان عالم و زنان این امت و زنان مؤمن هستی خوشحال نیستی؟» که حضرت زهرا(س) خندید. یا:« از عایشه پرسیدند: پیامبر چه کسی را بیش از دیگران دوست داشت؟ گفت: فاطمه(س). پرسیدند: از مردان؟ گفت: شوهر فاطمه(س)؛ علی(ع)». 📌حاکم در این موضوع نظر خودش را هم نوشته است؛ بر افضل بودن حضرت زهرا(س) تأکید کرده و گفته ممکن نیست هیچ زنی از این امت بر ایشان برتری داشته باشد. به صراحت نوشته که حضرت صدیقه طاهره (س) "افقه" از عایشه بوده است. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌اسرار و آثار #سقیفه.... کتابی توصیفی با قلمی روان درباره وقایع سقیفه و موضع گیری حضرت #زهرا سلام الله علیها دربرابر #غضب_ولایت. نویسنده: حشمت اله قنبری. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌ماجرای رفتن حضرت (س) به عروسی یک زن چیست؟ آیا صحت دارد؟ داستانی که در این خصوص نقل شده بدین شرح است: «🌞روزی زنان یهودی ساکن ، حضرت زهرا(س) را به مجلس دعوت کردند و قصدشان از این دعوت، کوچک شمردن وجود مقدس آن حضرت بود؛ اما به اذن خدا آنان محو عظمت وجود حضرت زهرا(س) شدند و در ‌‌نهایت به اسلام ‌گرويدند. 📌پاسخ: 1⃣این داستان سند تاریخی معتبری ندارد و در هیج‌یک از منابع معتبر و کهن شیعه و سنی نیامده و صحت ندارد. 2⃣در آن زمان در زندگی نمی کردند. مگر عده کم و انگشت شماری که توان و قدرتی نداشتند. 3⃣یهودیان نژاد پرست بوده و حاضر نبودند مسلمان شوند، لذا بر علیه پیامبر(ص) فتنه کردند و بعد از شکست، پذیرفتند مدینه را ترک کنند. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📍اینگونه باشی، شیعه جعفری هستی!!! روزی از کوفه به خدمت امام صادق علیه السلام رسید. امام درباره و منبع تعالیم شیعی به وی فرمود: 1⃣ای زید به هریک از مردم که فکر میکنی از من اطاعت کرده؛ 2⃣و به گفتار من عمل میکند، سلام من را برسان؛ 3⃣وبرای یادگیری تعالیم نزد او برو. 4⃣هرکس از شما که در دینش باشد؛ 5⃣ باشد؛ 6⃣ را به صاحبش برگرداند؛ 7⃣و با مردم خوب باشد؛ 💠 میگویند این است. و این من را خوشحال می کند و می گویند: این از آثار محمد (صادق) علیه السلام است. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۶۳ 👇👇 🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجاب در انگلیس ۱۰۰ سال پیش... بی حجابی و بی عفتی را در میان و رواج دادند تا بتوانند بر دنیا مسلط شوند. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 (ع) اینگونه بود.... 🌞روزی عده ای از اهل (غیرمسلمان)، مشکلاتشان را به گوش اميرمؤمنان (ع) رساندند. امام، نامه‌ای به آن منطقه(قرظه‌بن‌کعب‌انصاری) نوشتند: مردمانی غیرمسلمان، از منطقه تو، گفته‌اند که در زمین‌هایشان نهری داشته‌اند که خشک شده است. در مشکلات اقتصادی آنان تحقیق کن و آن نهر را اصلاح کن. به‌جان خودم سوگند، اگر شود و مردم تامین گردند، بهتر از آن است که کوچ کنند و ناتوان شوند و از انجام کارهایی که به صلاح مملکت است باز مانند. 📚ابن‌شهرآشوب، مناقب، ج۲، ص۱۲۳. 👇👇 🌻 @ahlolbit
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌 جمعیت بررسی تاریخی و روایی جمعیت غدیر خم. چند نفر در غدیر خم حضور داشتند؟ نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 پرسش‌: طبق برخی آیات قرآن کریم آیا پیامبر اکرم گناه می کرد؟ ◀️در آیه «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً» فقره «لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» چگونه معنا می‌شود؟ آیت‌الله العظمی : 🔹این امر ممکن است که شارع گناهان گذشته را ببخشد اما اینکه گفته شود، خداوند گناهان آینده را هم می‌بخشد، صحیح نیست؛ زیرا چنین عفو و ترخیصی عقلاً با جعل حکم سازگاری ندارد. بنده همراه مرحوم حاج آقا تقی قمی در مجلس روضه‌ای بودم. منبری این آیه را مطرح کرد و در تبیین آن دچار مشکل شد. بنده به حاج آقای قمی معنایی را عرض کردم و ایشان گفتند: این معنا را برای اولین بار می‌شنوم و معنای خوبی است. 👈معنایی که بنده عرض کردم چنین بود: در این آیه تعبیر «ما مضی و ما یأتی» نیامده بلکه از دو فعل ماضی (ما تقدم و ما تأخر) استفاده شده است. مثلا گاهی گفته می‌شود قدماء و متأخرین قائل به فلان مطلب هستند، در حالی که هم قدماء و هم متأخرین از گذشتگانند؛ لکن برخی از گذشتگان نسبت به ما دور و بعضی از گذشتگان به ما نزدیک‌‌تر هستند. در این آیه مراد از «ما تقدم و ما تأخر» گناهان بعید العهد و قریب العهد است. برخی از گناهان مربوط به سال‌های بسیار دور است که به سبب طولانی شدن زمان، اشخاص آنها را به خاطر نیاورده و به سراغ آنها نمی‌روند. در برخی از ترجمه‌ها تعبیر «ما تقدم و ما تأخّر» به معنای قبل از فتح مکه و بعد از فتح مکه دانسته شده که معنای خوبی است. ✅مسئله دیگری که در رابطه با این آیه وجود دارد این است که چگونه می‌توان به وجود مبارک پیامبر(ص) نسبت «ذنب» داد؟ 🔆اگر چه از نظر بسیاری از اهل سنت نسبت دادن «ذنب» به پیامبر(ص) اشکالی ندارد اما از نظر شیعه چنین سخنی صحیح نیست. ✅ با قطع نظر از این مسئله کلامی باید به این سوال پاسخ داد که فتح مکه، با غفران چه تناسبی دارد؟ 🔆 در صورتی که بتوانیم به این سوال اخیر پاسخ دهیم، آن مسئله کلامی نیز حل می‌شود. 👈در پاسخ از سوال عرض می‌شود این مسئله تجربه شده که در برخی از زمان‌ها به اشخاص بزرگی نسبت‌هایی (کار‌هایی که از نظر مردم گناه است) داده می‌شود اما بعد از آنکه کار آن شخص بزرگ تثبیت گردید و آن نسبت‌ها بی‌فایده شد، بر آن نسبت‌ها سرپوش گذاشته می‌شود و از آن نسبت‌ها سخنی به میان نمی‌آید. قبل از فتح مکه به پیامبر(ص) نسبت‌های متعددی (مانند جنون) داده می‌شد اما وقتی کار پیامبر(ص) بالا گرفت و مکه به دست ایشان فتح شد، آن نسبت‌های گزاف بی‌فایده و بر آن سرپوش قرار داده شد. در این آیه مراد از کلمه ذنب، ذنب اجتماعی است. بنابراین معنای آیه چنین است: تو ای پیامبر(ص)، در این جامعه گنه‌کار بودی و با فتح مکه بر آن گنه‌کاری تو پوشش گذاشته شد. این معنا، معقول و صحیح است. 📚درس خارج اصول آیت‌الله العظمی شبیری، ۹۷/۱۱/۲۳ کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👇👇 🌻 @ahlolbit