📌 #تحریف یا #حذف تاریخ...
یکی از اقدامات برخی #مورخان مخالف شیعه، حذف یا تحریف #اخبار #شهادت حضرت #زهرا(س) و فرندش #محسن است.
1⃣ ابن شهرآشوب(م۵۵۸) و گنجی شافع(م۶۸۵) عبارت ابن قتیبه دینوری در کتاب #المعارف را دیده و چنین نقل می کنند:
محسن با زخم #قنفذ حیاتش را از دست داد.
اما اکنون در چاپ جدید کتاب المعارف چنین آمده است:
محسن بن علی در کودکی از دنیا رفت.
2⃣ صفوری شافعی(م۸۹۴) در کتاب #المحاسن به نقل از کتاب #الاستیعاب ابن عبدالبر چنین آورده است:
فاطمه جنینی را #سقط کرد که #علی(ع) او را محسن نام نهاده بود.
اکنون در چاپ های جدید کتاب الاستیعاب این خبر وجود ندارد.
📚ابن شهرآشوب، مناقب، ج۳، ص۱۳۳
📚کنجی شافعی، ص۲۶۷
📚ابن قتیبه، المعارف، ص۲۱۱
📚ر.ک. صفوری شافعی، المحاسن، ابن عبدالبر، الاستیعاب
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #سبک_زندگی....
مقام معظم #رهبری:
رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است.
👇👇
🌻 @ahlolbit
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌 #تاریخ_اجتماعی_شیعه برای اولین بار کتاب تاریخ اجتماعی شیعه به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاور
📌کتاب #تاریخ_اجتماعی_شیعه
این کتاب به صورت درسنامه ای و حاوی اطلاعات و سرفصلهای مرتبط با ساختار مطالعه در تاریخ اجتماعی با رویکرد به #سبک_زندگی و روابط اجتماعی #شیعیان است.
ناشر:
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، خ گلستان.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی.
👇👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
4_590680839264665732.pdf
563.2K
📌 هنر #دخترداری...
#سکونی که از یاران امام #صادق(ع ) است می گوید:
در حال غم و اندوه بر امام #رضا(ع) وارد شدم. امام پرسید: سکونی، سبب غصه تو چیست؟
گفتم: دختردار شدم.
امام فرمود:
#روزی دختر را خدا می دهد. و بدان که از رزق تو نمی خورد.
سکونی می گوید:
به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد، سپس حضرت از من پرسید:
چه نامی بر او نهاده ای؟ گفتم: #فاطمه.
امام دست بر پیشانی من گذاشت و سپس فرمود:
اکنون که نام او را فاطمه گذاشته ای،
1⃣ نام او را نیک بدار،
2⃣ سوره نور را به او یاد بده،
3⃣ به او #ناسزا مگو، لعنتش مکن، او را #کتک نزن.
📚کلینی، كافى، ج۶، ص۴۹
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 چرا برخی از #علی(ع) رویگردان شدند؟
🌞روزی زنان #مدینه به ملاقات حضرت #فاطمه(س) آمدند و احوال وی را جویا شده و گفتند چگونه #مصیبت ها را تحمل میکنی؟
#فاطمه_زهرا(س) فرمودند:
به خدا سوگند در حالی صبح می کنم که از دنیای شما منزجر و نسبت به مردان شما خشمناکم.
وای بر آنان. مگر- #علی(ع) چه ایرادی داشت؟
ایرد آنان این به علی(ع) این بود که،
1⃣شمشیر علی(ع) در راه تغییر منکرات برنده بود،
2⃣در راه اطاعت حق بسیار ایستادگی می کرد،
3⃣خلافکاران را مجازات می کرد و
4⃣خشم و غضب وی در راه خدا بود.
- آنان تحمل این رفتارها را نداشتند و علی(ع) را بخاطر آنکه حرف خدا را می زد، کنار گذاشتند.
📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۴۵
📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۳، ص۱۵۸
👇👇
🌱 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 علی صدای عدالت انسانی...
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 فاطمه(س) #محبوبترین زن...
💠جُمَیع بن عُمَیر می گوید:
عمه ام از #عایشه پرسید:
تو را به خدا سوگند می دهم! دلیل جنگ تو در #جمل با #علی(ع) چه بود؟
عایشه گفت:
این سخنان را کنار بگذار!(من اشتباه کردم. همین قدر بگویم):
از میان مردان #محبوب تر از علی(ع) و در میان زنان محبوب تر از #فاطمه(س) در نزد #رسول_خدا(ص) کسی نبود.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۳۳۲
📚بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۳
👇👇
🌱 @ahlolbit
📌 باز #باران....
باز باران با ترانه
دارد از مادر نشانه..
بوی باران..
بوی اشک مادرانه
پر ز ناله
کودکی با مادری پهلو شکسته
سمت خانه..
کوچه ها و تازیانه
گریه های کودکانه
حمله نامرد پَستی وحشیانه
تازیانه تازیانه. .
پس چرا مادر، چرا گم کرده راه آشیانه
باز باران
دانه دانه، حیـدرانه
بی صدا و مخفیانه
آه، از غسل شبانه
زینبــانه
لرزه افتاده به شانه
پشت تابوتی روانه
بـــــاز بـــاران
باز . . .
#فاطمیہ آمد.
🌱شهادت صدیقه طاهره تسلیت باد.
👇👇
🌱 @ahlolbit
📌 #بخشنده_مهربان!
🌻آیه ۷۰ سوره فرقان:
إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما.
مگر كسانى كه #توبه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند كه خداوند گناهان آنان را به نیکیها تبدیل میكند و خداوند همواره #آمرزنده و مهربان بوده است.
چنین خدایی،
دوست داشتنی است.
پس بياييم به احترام او توبه خالص کنیم.
👇👇
🌻 @ahlolbit
فضائل_فاطمه_الزهراء_س_حاکم_نیشابوری.pdf
4.2M
📌 #فضائل_فاطمة الزهراء(س)
مؤلف کتاب فضائل فاطمة الزهراء(س)، ابوعبدالله حاکم #نیشابوری(405-321) است؛ یکی از بزرگترین محدثان تاریخ اسلام و صاحب کتابهای عظیم تاریخ نیشابور و مستدرک الصحیحین. حاکم #شافعی مذهب بوده اما چون برخی احادیث را در فضایل حضرت #علی(ع) نقل کرده، از سوی متعصبان به #تشیع متهم شده است. یکی از کتابهای حاکم نیشابوری فضائل فاطمة الزهراء(س) است. کتابی که تاکنون فقط یک دستنویس از آن شناخته شده است که دستنویس معتبری هم هست.
حاکم در مقدمه نوشته در روزگاری زندگی می کند که مردم با کینه ورزی نسبت به #اهل_بیت و جعل احادیث، به حاکمان نزدیک می شوند؛ به این معنا که یا فضایل ایشان را منکر می شوند و یا آنچه را که به نص قرآن، اهل بیت از آن تطهیر شده اند، به آنان نسبت می دهند. نوشته که در محفل بزرگان و عالمان، شخصی که از شاگردان او بوده، برای تقرب به برخی از حاضران مجلس، با خواندن روایتی بی اعتبار، یکی از فضایل آشکار فاطمه(س) را انکار کرد و به دروغ گفت آن روایت در صحیح بخاری آمده است. همین باعث شد که حاکم کتاب فضائل فاطمة الزهراء را بنویسد تا از حضرت فاطمه(س) به نوعی دفاع کند. حاکم در کتابش احادیثی را گرد آورد که «برای فرد متدبر، بی نیازکننده و بسنده» است. احادیث معتبری که به "دین به دنیا فروشان" نشان بدهد که مکان و منزلت فاطمه(س) در اسلام کجا است تا هیچ زنی از زنان این امت را با فاطمه(س) مقایسه نکنند(فلا یقیس بها احداً من نساء هذه الامة). خیلی از احادیث کتابش را نیز از امالمؤمنین #عایشه روایت کرده است شاید چون انکار برخی از فضائل حضرت صدیقه طاهره(س) به نیت برکشیدن مقام عایشه بوده است. فیالمثل از عایشه نقل کرده:
« به خدا سوگند تا کنون کسی به راستگویی فاطمه ندیدم مگر پدرش» یا:«هرگاه فاطمه بر پیامبر وارد می شد، رسول خدا به او خوشآمد میگفت و در مقابل او میایستاد و دستش را میگرفت و میبوسید و او را در جای خود مینشاند» یا:« رسول خدا فرمود: ای فاطمه ! از اینکه سرور زنان عالم و زنان این امت و زنان مؤمن هستی خوشحال نیستی؟» که حضرت زهرا(س) خندید. یا:« از عایشه پرسیدند: پیامبر چه کسی را بیش از دیگران دوست داشت؟ گفت: فاطمه(س). پرسیدند: از مردان؟ گفت: شوهر فاطمه(س)؛ علی(ع)».
📌حاکم در این موضوع نظر خودش را هم نوشته است؛ بر افضل بودن حضرت زهرا(س) تأکید کرده و گفته ممکن نیست هیچ زنی از این امت بر ایشان برتری داشته باشد. به صراحت نوشته که حضرت صدیقه طاهره (س) "افقه" از عایشه بوده است.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌ماجرای رفتن حضرت #زهرا(س) به عروسی یک زن #یهودی چیست؟ آیا صحت دارد؟
داستانی که در این خصوص نقل شده بدین شرح است:
«🌞روزی زنان یهودی ساکن #مدینه، حضرت زهرا(س) را به مجلس #عروسی دعوت کردند و قصدشان از این دعوت، کوچک شمردن وجود مقدس آن حضرت بود؛
اما به اذن خدا آنان محو عظمت وجود حضرت زهرا(س) شدند و در نهایت به اسلام گرويدند.
📌پاسخ:
1⃣این داستان سند تاریخی معتبری ندارد و در هیجیک از منابع معتبر و کهن شیعه و سنی نیامده و صحت ندارد.
2⃣در آن زمان #یهودیان در #مدینه زندگی نمی کردند. مگر عده کم و انگشت شماری که توان و قدرتی نداشتند.
3⃣یهودیان نژاد پرست بوده و حاضر نبودند مسلمان شوند، لذا بر علیه پیامبر(ص) فتنه کردند و بعد از شکست، پذیرفتند مدینه را ترک کنند.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📍اینگونه باشی، شیعه جعفری هستی!!!
روزی #زید_شحام از کوفه به خدمت امام صادق علیه السلام رسید. امام درباره #سبک_زندگی و منبع تعالیم شیعی به وی فرمود:
1⃣ای زید به هریک از مردم #کوفه که فکر میکنی از من اطاعت کرده؛
2⃣و به گفتار من عمل میکند، سلام من را برسان؛
3⃣وبرای یادگیری تعالیم #شیعه نزد او برو.
4⃣هرکس از شما که در دینش #پارسا باشد؛
5⃣ #راستگو باشد؛
6⃣ #امانت را به صاحبش برگرداند؛
7⃣و #اخلاقش با مردم خوب باشد؛
💠 میگویند این #جعفری است. و این من را خوشحال
می کند و می گویند:
این از آثار #تعالیم #جعفربن محمد (صادق) علیه السلام است.
📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۶۳
👇👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجاب در انگلیس ۱۰۰ سال پیش...
#صهیونیست_ها بی حجابی و بی عفتی را در میان #مسیحیان و #مسلمانان رواج دادند تا بتوانند بر دنیا مسلط شوند.
👇👇
🌻 @ahlolbit
📌 #علی(ع) اینگونه بود....
🌞روزی عده ای از اهل #ذمه(غیرمسلمان)، مشکلاتشان را به گوش اميرمؤمنان #علی(ع) رساندند. امام، نامهای به #فرماندار آن منطقه(قرظهبنکعبانصاری) نوشتند:
مردمانی غیرمسلمان، از منطقه تو، گفتهاند که در زمینهایشان نهری داشتهاند که خشک شده است. در مشکلات اقتصادی آنان تحقیق کن و آن نهر را اصلاح کن.
بهجان خودم سوگند،
اگر #آبادانی شود و مردم تامین گردند، بهتر از آن است که کوچ کنند و ناتوان شوند و از انجام کارهایی که به صلاح مملکت است باز مانند.
📚ابنشهرآشوب، مناقب، ج۲، ص۱۲۳.
👇👇
🌻 @ahlolbit
جمعیت غدیر خم.pdf
358.6K
📌 پرسش:
طبق برخی آیات قرآن کریم آیا پیامبر اکرم گناه می کرد؟
◀️در آیه «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ يَهْدِيَكَ صِرَاطاً مُسْتَقِيماً» فقره «لیغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر» چگونه معنا میشود؟
آیتالله العظمی #شبیری_زنجانی:
🔹این امر ممکن است که شارع گناهان گذشته را ببخشد اما اینکه گفته شود، خداوند گناهان آینده را هم میبخشد، صحیح نیست؛ زیرا چنین عفو و ترخیصی عقلاً با جعل حکم سازگاری ندارد. بنده همراه مرحوم حاج آقا تقی قمی در مجلس روضهای بودم. منبری این آیه را مطرح کرد و در تبیین آن دچار مشکل شد. بنده به حاج آقای قمی معنایی را عرض کردم و ایشان گفتند: این معنا را برای اولین بار میشنوم و معنای خوبی است.
👈معنایی که بنده عرض کردم چنین بود: در این آیه تعبیر «ما مضی و ما یأتی» نیامده بلکه از دو فعل ماضی (ما تقدم و ما تأخر) استفاده شده است. مثلا گاهی گفته میشود قدماء و متأخرین قائل به فلان مطلب هستند، در حالی که هم قدماء و هم متأخرین از گذشتگانند؛ لکن برخی از گذشتگان نسبت به ما دور و بعضی از گذشتگان به ما نزدیکتر هستند. در این آیه مراد از «ما تقدم و ما تأخر» گناهان بعید العهد و قریب العهد است. برخی از گناهان مربوط به سالهای بسیار دور است که به سبب طولانی شدن زمان، اشخاص آنها را به خاطر نیاورده و به سراغ آنها نمیروند. در برخی از ترجمهها تعبیر «ما تقدم و ما تأخّر» به معنای قبل از فتح مکه و بعد از فتح مکه دانسته شده که معنای خوبی است.
✅مسئله دیگری که در رابطه با این آیه وجود دارد این است که چگونه میتوان به وجود مبارک پیامبر(ص) نسبت «ذنب» داد؟
🔆اگر چه از نظر بسیاری از اهل سنت نسبت دادن «ذنب» به پیامبر(ص) اشکالی ندارد اما از نظر شیعه چنین سخنی صحیح نیست.
✅ با قطع نظر از این مسئله کلامی باید به این سوال پاسخ داد که فتح مکه، با غفران چه تناسبی دارد؟
🔆 در صورتی که بتوانیم به این سوال اخیر پاسخ دهیم، آن مسئله کلامی نیز حل میشود.
👈در پاسخ از سوال عرض میشود این مسئله تجربه شده که در برخی از زمانها به اشخاص بزرگی نسبتهایی (کارهایی که از نظر مردم گناه است) داده میشود اما بعد از آنکه کار آن شخص بزرگ تثبیت گردید و آن نسبتها بیفایده شد، بر آن نسبتها سرپوش گذاشته میشود و از آن نسبتها سخنی به میان نمیآید. قبل از فتح مکه به پیامبر(ص) نسبتهای متعددی (مانند جنون) داده میشد اما وقتی کار پیامبر(ص) بالا گرفت و مکه به دست ایشان فتح شد، آن نسبتهای گزاف بیفایده و بر آن سرپوش قرار داده شد. در این آیه مراد از کلمه ذنب، ذنب اجتماعی است. بنابراین معنای آیه چنین است: تو ای پیامبر(ص)، در این جامعه گنهکار بودی و با فتح مکه بر آن گنهکاری تو پوشش گذاشته شد. این معنا، معقول و صحیح است.
📚درس خارج اصول آیتالله العظمی شبیری، ۹۷/۱۱/۲۳
کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👇👇
🌻 @ahlolbit