eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.3هزار دنبال‌کننده
646 عکس
245 ویدیو
284 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 امام علیه السّلام فرمود: خدا را رحمت کند! حقاً که (ع) را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فدای ایشان نمود تا اینکه دستهای مبارکش قطع شد. خدای مهربان در عوض دستهای عباس‏ دو بال‏ به وی عطا کرد تا بوسیله آنها در با پرواز نماید. عبّاس را نزد خداوند منزلتی‏ است ‏که در روز 'قیامت همه‏ بر آن رشک‏ می‌برند. 📚صدوق، امالی، ص۴۶۲؛ 📚صدوق، خصال، ص۶۸؛ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۴. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 سیدالشهدا روز عاشورا.... بخشی از مصائب بزرگ ، و دشنام‌هایی است که در روز از سوی انسان‌های پست و به آن حجت خدا و امام معصوم داده شد. ◀️عبدالله بن حُصین صدا زد: ای [ع] نمی‌بینی چطور موج می‌زند؟! قطره‌ای از آن نمی‌چشی تا از تشنگی را دریابی. ◀️عبدالله بن حوزه برابر آن حضرت آمد و صدا زد: ای حسین[ع] تو را بشارت باد به ! امام فرمود: چنین نیست؛ بلکه به سوی پروردگار مهربان می‌روم. هنگامی که امام نیزار پشت را زد تا از پشت سر محفوظ باشد، شمر صدا زد‌ ای حسین[ع] به سوی آتش شتاب کرده‌ای! ◀️سیدالشهدا در هر حال به یاد خدا بود. بر امام شدت آورد و خواست آبی بنوشد که حصین بن تمیم تیری رها کرد که بر دهان امام نشست و امام خون را از دهانش پاک و به آسمان پرتاب کرد. ◀️عطش الحسين(ع) حتى اشتد عليه فدنا ليشرب من الماء، فرماه حصين بن تميم بسهم فوقع في فمه فجعل يتلقى الدم من فمه و يرمى به الى السماء ثم حمد الله و اثنى عليه‏. و سیدالشهدا جز به شکوه نبرد. ◀️یکی از صحنه‌های اندوه بار این است که حضرت سلام‌الله علیها ناظر کشته شدن برادرش بود و هر چه ندای استغاثه سر داد کسی به او توجه نکرد. سپس، زینب از بیرون آمد و فرمود: ای عمر بن سعد؛ آیا اباعبدالله کشته می شود و تو نظاره می کنی؟ عمر بن سعد روی از زینب برگرداند. زینب فرمود: آیا میان شما مسلمانی نیست؟ کسی پاسخ او را نداد. خَرَجَتْ أُخْتُهُ زَيْنَبُ إِلَى بَابِ الْفُسْطَاطِ فَنَادَتْ: عُمَرَ بْنَ سَعْدِ وَيْحَكَ أَ يُقْتَلُ‏ أَبُوعَبْدِاللَّهِ‏ وَ أَنْتَ تَنْظُرُ إِلَيْهِ!؟ فَلَمْ يُجِبْهَا بِشَيْ‏ءٍ فَنَادَتْ وَيْحَكُمْ أَ مَا فِيكُمْ مُسْلِمٌ فَلَمْ يُجِبْهَا أَحَدٌ بِشَيْ‏ءٍ. صلی الله علیک یا اباعبدالله. 📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۴۹، ۴۲۴، ۳۹۲؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۰۷. https://eitaa.com/eiscahistory 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌هیهات من الذله... ها حتی به خوردن رسید، لشکر شد، ولی در اردوگاه (ع) حرفی از نبود ... 🏴 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌السلام علیک یا اباعبدالله امام (ع) و یارانش در از کجا آوردند؟ از به به منظور رفت، آیا تجهیزاتی به همراه برد؟ آیا قصد و ، نیازمند قوی است؟ در چه جنگ افزارهائی به کار رفت؟ پاسخ این پرسشها در مقاله زیر قابل دستیابی است. 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی 👇👇 https://hii.alzahra.ac.ir/article_4122.html 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 بدن امام حسین(ع) کی گردید؟ بیشتر نقل می کنند که بدن امام علیه السلام بعد از شهادت، شبانه روز زیر سوزان بود. اما، طبق گزارش تمامی منابع کهن و ، بدن مطهر امام یک روز بعد از (یوم بعد عاشورا) توسط امام (ع) و یاری بنی اسد و گردید. لذا گزارش سندی ندارد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 بعدازظهر 🏴 سپاه بعد از خیمه ها به دستور ، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند. در این هنگام، - و - با پای برهنه، در حالیکه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند. آنان حتی قصد کشتن امام (ع) داشتند، اما حضرت مانع اقدام آنان گردید. طبق بررسی اخبار، موافق حمله به خیام بود؛ زیرا وی زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است. 📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120 📚ابن طاوس، لهوف، ص180، 📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77 📚صدوق، الامالی، ص190. 👇👇 🌻 @ahlebait110
گسترش تشیع.doc
39.9K
تحلیل و بررسی تاریخی نقش شهادت امام (ع) در گسترش نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
عقیده اصحاب امام حسین.doc
33.8K
، صحنه اظهار عقیده توحیدی و نفی با نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون تحریفات عاشورا (۱) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد رضا : بسمه تعالی در خصوص مجموعه ادعاهایی که در کلیپ سخنرانی فردی به نام دکتر ضیائی مطرح شده، نکاتی شایان تذکر است: ۱. این سخنرانی مشتمل بر مجموعه ای از ادعاهای و و راست و ناراست است که باید از یکدیگر تفکیک شوند. ۲. بخش اول مورد اشاره ایشان در گونه های تحریف، در جزئیات واقعه کربلا است که البته با کمی همراه است. ۳. مثالهای مورد اشاره ایشان قابل تامل و بعضا نادرست است. مثلا: *جمله هل من ناصر ینصرنی با تعبیر اما من مغیث یغیثنا لوجه الله؟ *اما من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟ 📚الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۱۰۱ 📚سیدبن طاوس،لهوف ص۶۱ آمده. و با تعبیر هل من ناصر ینصرنی در 📚المنتخب طریحی ص ۳۷۹ آمده است. هرچند منتخب طریحی، منبعی متاخر و ضعیف است، اما وجود جملات یادشده در لهوف و الفتوح که در معنا و مضمون شبیه هل من ناصر هستند، استناد این جمله به حضرت را ممکن می سازد و صدور این جمله از امام حسین(ع) _برخلاف تصور جناب ضیائی و برخی دیگر، هیچ منافاتی با هدف قیام و جایگاه عزت مندانه حضرت ندارد؛ چرا که دعوت مثل امام (ع) به نصرت، صرفا دعوت شخصی نیست بلکه دعوت به مکتب است. *در خصوص حضرت رقیه نیز اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ اما بیش از آن که اختلاف مربوط به اصل وجود تاریخی باشد در پیرایه ها است. ۴. هرچند کتاب روضه الشهداء در ترویج برخی مطالب ضعیف نقش آفرین بوده اما به لحاظ نثر ادبی، در استمرار و رونق مجالس حسینی نیز نقش داشته است. بدین لحاظ، به کار بردن تعبیر در باره مولف آن، دور از انصاف است. با این وجود، منابع تاریخی و کهن در دست است و امکان اعتبار سنجی مطالب این کتاب، ممکن. چنان که این اقدام در آثاری مانند کتاب مقتل جامع سید الشهدا صورت گرفته است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۲) 📚 نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا : ۵. جهت استحضار جناب ضیائی باید گفت: کتاب ، تالیف مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نیست و نسخه خطی این کتاب توسط یکی از دوستان سید حسن محمد قاسم در یافت شده و او نیز متن کاملش را در کتاب سیده (س) می آورد. لذا برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ ق چاپ می شود. سپس آقای محمد جواد مرعشی آن را استخراج کرده و جداگانه، با مقدمه مرحوم آیت الله نجفی چاپ می کند. کتاب اخبار الزینبات منسوب به یحیی بن حسن بن جعفر عبیدلی نسابه (متوفای ۲۷۷ق) است و در این کتاب روایاتی دال بر رحلت حضرت زینب(س) در وجود دارد. که یکی از سه دیدگاه در باره مرقد حضرت زینب است(مدینه، شام یا مصر) گفتنی است این کتاب در مقاله ای علمی، توسط آقای سید حسن فاطمی تحت عنوان بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات مورد نقد قرار گرفته است. و بر اساس این نقد، پذیرش وجود مرقد حضرت زینب در مصر دشوار است و با توجه به عدم دلیل برای دفن حضرت در و ، قول به فعلا دارای ترجیح است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید پیرامون بخش(۳) 📚نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدرضا : ۶. همواره تحلیل گران واقعه عاشورا در تبیین ماجرا، زمینه های تاریخی آنرا بررسی کرده اند و منابر به ویژه ایام ، با قوت و ضعف، در صدد تبیین این واقعیات تاریخی هستند. گو این که ممکن است کاستی ها و کوتاهی هایی باشد، اما نه در حد تعمیمهای جناب ضیائی. ضمن آن که در تعابیر ایشان، بی مهری ها و درشت گوئیهای تاسف باری نسبت به دیده می شود. ۷. یادکرد حادثه بدون یادکرد از و حاکمیت ممکن نیست؛ اما طبعا نباید در این، متوقف شد و فلسفه و هدف را از نظر نباید دور داشت. ۸. انکار قیام بودن حرکت حضرت و تقلیل آن در حد حفظ جان و دنبال گشتن، جفائیست بس عظیم که منحصر به جناب ضیائی نیست. عجیب آن که جناب ایشان در همین سخنرانی به طور مکرر بر هدف تبیین شده توسط خود حضرت، یعنی امر به و نهی از تاکید می کند، اما حرکت حضرت را عملا در حد تلاش برای کشته نشدن تنزل می دهد! غافل از این که امر به معروف و نهی از منکری به بزرگی حکومت ، با دست خالی ممکن نیست و نیاز به ابزارهایی دارد و نیروی انسانی و قدرت و حکومت، یکی از مهمترین این ابزارهاست. 👇👇 🌻 @ahlebait110