eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.1هزار دنبال‌کننده
615 عکس
220 ویدیو
258 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 آداب مولا (ع) با مردم... 🌞روزی امیرالمؤمنین علی(ع) در به پیرمردی سالمند و نابینا برخورد کرد که دست دراز کرده بود تا مردم به او کنند. آن حضرت وجود چنین منظری را ناپسند شمرد و با تعجب پرسید این چیست؟! مردم گفتند: این است. یعنی با اینکه پیر و نابینا شده و توان کارگری و تأمین مخارجش را ندارد؛ اما چون نیست، لذا کسی متکفلش نشده و مجبور است تکدّی کند. علی(ع) به اطرافیان زده و فرمودند: تا داشت و می‌توانست کار کند، جوانی و توانش را به کار گرفتید و حال که و از کار افتاده شده، رهایش کرده‌اید و آبرومندانه مخارجش را تأمین نمی‌کنید!! سپس فرمود: از برایش "ماهیانه"💰💰 مقرر کنید. 📚 طوسی، تهذيب الأحکام، ج٦، ص٢٩٣، ح١٨. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 چرا امیرمؤمنان علی(ع) هستیم؟ 🌞روزی به رسید و از وی پرسید، به چه دلیل از (ع) حمایت می کنی؟ مگر علی(ع) چه ویژگی هایی دارد؟ 📍ابن عباس در جواب معاویه گفت: خدا از ابوالحسن علی بن ابی طالب(ع) خشنود باشد؛ زیرا وی: 1⃣ نشانه هدایت، 2⃣ نمونه پرهیزکاری، 3⃣ چشمه عقل، 4⃣ دریای کرم، 5⃣ کوه درایت، 6⃣ مایه عظمت بود، 7⃣ مردم را به راه هدایت می خواند، 8⃣ به دستاویز محکم خدا چنگ زده بود، 9⃣ از همه مومنان و پرهیزکاران نکوتر بود، 🔟 در فضیلت از همگان پیشی گرفته بود و... 🌱و بهترین زنان( س) بود. حالا می توان کسی را با او سنجید؟ هرکس به وی عیبی نسبت دهد، تا روز قیامت لعنت خدا و بندگان بر او باد. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج۳، ص۵۱-۵۳ 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 : در منابع حدیثی آمده است که امام (ع) فرمودند: ما از تبار هستیم, هواخواهان ما و دشمنان ما هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به آورد، زنانشان را به اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت. 📚«سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار. اولا: این روایت به نام امام (ع) ثبت شده است نه امام حسین(ع)؛ کنیه مشترک این دو بزرگوار است. به علاوه وقتی در سفینه البحار آمده یعنی اصلش در بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج 64 - ص 176 هست. ثانیا: این روایت از معانی الاخبار شیخ نقل شده و سند آن است؛ زیرا عثمان بن جبله در سند آن مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد: بيان: " " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب. منظور این روایت آن است که اگر فرضا باشد و عجم مذموم، است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد. یعنی این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام با عرب هایی است که دیگران را خوار می شمارند؛ اگر چه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است: از نظر ما شما که عرب هستید، اما ما اصلا نیستید و عجم هستید، اما ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند. ثالثا: باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار آمده در ادامه حدیث، از حدیث نیست و از است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه به ایرانیان چگونه بوده است. بعد می نویسد: گفته که ایرانیان را باید کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی که همان است. مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد: سوء رای دومی(عمر) درباره ایرانیان: ابن شهرآشوب در نقل کرده که وقتی اسیران ایرانی را به آوردند و تصمیم گرفتند که را بفروشند و مردان را به درآورند که ناتوانان را در طواف کعبه بر پشت خود حمل کنند، اميرمؤمنان (ع) فرمود: (ص) فرموده است، بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها هستند که و هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم ... رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه و ﯾﮑﯽ از آﻧﻬﺎ رواﯾﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ. اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:  «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ و ﻏﯿﺮ ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ». نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد: «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ. 👇👇 🌻 @ahlolbit
💰 کیه؟ حسن صیقل گوید: از امام (ع) شنیدم که می فرمود: همانا دوست (ع) جز حلال نمی خورد، زیرا سرور و او علی(ع) چنين بود. و دوستان ، پروایی از خوردن ندارند. 📚کلینی، کافی، ج۸، ص۱۶۳. مراقب باشیم، ما را از مولا علی(ع) دور می کند. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 حدود اهل بیت.... امام (ع) با خود عباسی، نیز شجاعانه برخورد می کرد. روزی هارون به امام کاظم(ع) گفت: «حدود فدک را مشخص کن تا آن را به شما برگردانم». امام(ع) فرمود: «اگر حدود آن را بگویم آن را پس نخواهی داد». هارون اصرار کرد که امام کاظم(ع) حدود فدک را مشخص کند. امام کاظم(ع) حدود یعنی از تا و از تا را حدود فدک معرفی کرد. هارون خشمگین شد و گفت: «آن وقت چیزی برای ما نمی ماند. امام(ع) که هارون را غاصب خلافت و غصب فدک را به معنی غصب خلافت می دانست، فرمود: «می دانستم که تو آن را بازپس نخواهی داد» 📚تاریخ تحلیلی اسلام، ص۱۶۹، 📚زندگانی تحلیلی پیشوایان ما، ص۲۱۱. 👇👇 🌻 @ahlolbit
📌 تحلیلی از زندگانی امام (ع)... 📍عصر سازماندهی فعالیت های سیاسی 🌻 امام (ع) از سال ۱۴۸ تا سال ۱۸۳ ه. ق امت را برعهده داشتند. اگر زندگی امام کاظم(ع) را بررسی کنیم می بینیم که ایشان به سمت تثبیت و اداری شیعه حرکت کردند و می خواستند به امامیه در قالب یک سازمان اقلیت در درون اکثریت جامعه اهل سنت رسمیت بخشند. 1⃣ یکی از مهمترین اقدامات ایشان سازماندهی به سازمان وکالت بود تا از طریق آن جامعه شیعه را مدیریت و دولتی کوچک تشکیل دهد. این ظریفت را امام در رفتار سیاسی بنیان گذاری کرد تا شیعه محتاج نباشد. 2⃣ از این رو ما شاهد تلاش های امام کاظم(ع) هستیم. به گونه ای که از برخی فعالیت های امام(ع) بوی فعالیت سیاسی استشمام می شود و تلقی شیعیان و حکومت این است که امام کاظم(ع) به سمت تشکیل حرکت می کند و به طور علنی از عدم حکومت عباسیان سخن می گویند. چنانکه عباسی به رفتار سیاسی امام و فعالیت های اعتراض داشت و خطاب به ایشان می گفت: در یک حکومت دو خلیفه از مردم خراج( ) نمی گیرند. و به گفته از علمای اهل سنت: امام کاظم(ع) سزاوارتر به خلافت بود نسبت به هارون. 3⃣ به خاطر همین تلاش های سیاسی، امام مدتی در بصره و مدتی در می شود که چهار سال به طول می انجامد و در زندان به رسید. 👇👇 🌻 @ahlolbit