eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم به نیابت از همه سروران و عزیزان بزرگوار نائب الزیاره در زیارت هستم. در خادم مضیف حرم امیرمومنان علی علیه السلام برای زائران هستم. دعا کنید مورد قبول حق تعالی و اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
کنار مرقد مطهر امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی همه بودم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زمانی ذکر نام امام حسین(ع) جرم بود. نصربن علی از علمای اهل تسنن گوید: رسول الله(ص) فرمود: هرکس من، (ع) و (ع) و پدر و مادر آنان را دوست داشته باشد، در قیامت با من است. طبق گفته : چون نصر این حدیث را نقل کرد، عباسی دستور داد تا را هزار بزنند. وقتی به او گفتند که نصر نبوده و از علمای اهل تسنن است، او را آزاد کرد. 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج13، ص289. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فرازی از‌ زیارت‌ علیه السلام: وَ بَــــذَلَ‌ مُهْــجَـــتَهُ‌ فِیــکَ‌ لِیَسْـــتَنْقِذَ‌ عِــبَادَکَ‌ مِنَ‌ الْجَـــهَالَةِ وَ حَــیْرَةِ‌ الضَّلالَةِ ترجمه: امام حسین علیه السلام جانش‌ را در راه‌ تو‌(خداوند) بذل‌ کرد تا بندگانت‌ را از و سـرگردانی‌ و گمراهــی‌ برهاند. 📌اربعین حسینی تسلیت باد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
شروع فعالیت در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام برای همه دعا کرده و دو رکعت نماز خوندم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت اربعین حامل تاریخ اجتماعی شیعه است. حجت‌الاسلام دکتر در گفت‌وگو با ایبنا: http://ibna.ir/x6qRX 🌻 @ahlebait110
📌روایتی عجیب اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی منع کرده اند. امام (ع) فرمود: «هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) گويند و آن فرد میتواند برخيزد و ، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.» 📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315. 🌻 @ahlebait110
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است: ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢). در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت. این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩). این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است: وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ". حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١). فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است: قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ: رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲). بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
📌 امیرمومنان (ع) از :(۱) بعد از رحلت (ص) بیشتر مردم از مسیر خارج شدند. اميرمؤمنان (ع) این مردم را معرفی و از آنان چنین می کند: ⬅️در میان این مردم، انجام کارهای قبیح زیاد شده تا حدی که رنگ باخته است؛ ⬅️ بگونه ای رایج شده است که به کمتر کسی می توان اعتماد کرد؛ ⬅️ زیاد شده و از اهل خیر نشانی نیست. حق گویان اندک و ملازم حق ذلیل است. ⬅️ بد اخلاق و پیران شده اند؛ ⬅️ و قاریان قرآن از برگشته اند. 📚نهج البلاغه؛ 📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶، 📚آمدی، غررالحکم،ص۴۹۶. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 (ع) از :(۲) ⬅️ ، بزرگان را نمی کنند، ⬅️ از دستگیری نمی کنند، ⬅️مردم به سخنان من گوش نمی دهند، ⬅️به عالم ایمان ندارند و از و خطای دیگران نمی گذرند، ⬅️از نظر آنان، همان است که خود می گویند و به آن تمایل دارند و همان است که آنرا خوش نمی دارند، ⬅️در به خود پناه می برند و خدا را رها می کنند، ⬅️در به نظر خود عمل می کنند و هرکس امام خویش است. 📚لیثی، عیون الحکم، ص۳۶۶، 📚امدی، غررالحکم،ص۴۹۶. 👇👇 🌻 @ahlebait110
. 🔻 مشهد مقدس 🔻 🔸اقامت آخر صفر🔸 اسکان رایگان زائرین آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام در حسینیه ها و مساجد در دهه پایانی ماه صفر 🔹(6 تا ۱4 شهریور)🔹 در مشهد مقدس هماهنگی و ثبت نام 👇 از سایت هم محله ی امام رضا علیه السلام به آدرس https://zaer2.masjedona.ir/fes/? اقدام نمایید یا جهت دریافت توضیحات و ثبت نام تلفنی از ساعت 8 تا 18 با شماره 05132012040 تماس بگیرید یا از پیام رسان ایتا @M_Karimi_Danesh
کنار مرقد مطهر حضرت عباس نائب الزیاره همه هستم. 🌻 @ahlebait110
📌برسی حدیث مشهور بشارت به و پایان ماه این سخن مشهور، تنها در کتاب اثر مرحوم (1041ق) آمده است و این گزارش در منبع دیگری نقل نشده است. او می‌نویسد: «و وقع فى كتاب النجم للافليشى‏ ... و ممّا يجرى فى كلام النّاس معزوّا الى النّبى صلّى اللّه عليه و آله قولهم: ... و من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة ... این روایت از سخن‌های به اکرم(ص) است» که در ادامه این عبارت: 《من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة》 را در کنار برخی احادیث دیگر نقل کرده که افليشى از عالمان اهل تسنن، آنها را به عنوان (جعلی) آورده است؛ ولی میرداماد می‌گوید: «برخی از این احادیث نبوی صحیح و برخی نیز از ائمه(ع) نقل شده اند، بعضی هم موضوع هستند». وی، به احادیث موضوع تصریح ندارد که کدام است؛ ولی از سیاق عبارت میرداماد بر می‌آید که حدیث موضوع همین حدیث «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة» و عبارت «خیر خلّکم خلّ خمرکم» است که در ادامه همان صفحه آمده است. بنابراین، به هر روی تعبیر «من بشّرنى بخروج صفر بشّرته‏ بالجنّة» به عنوان حدیث نبوی، مستندی ندارد. 📚الرواشح السماوية في شرح الأحاديث الإمامية (کتاب رجالی)؛ محمدباقر بن محمد ميرداماد، ۱۴۱۱ق، ص۲۰۲_ ۲۰۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
همراه خادمان عراقی در آشپزخانه حرم امیر مومنان علی علیه السلام دعاگوی شما هستم 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تاثیر محبت به اهل بیت در سعادتمندی امام علیه السلام فرمود: ⬅️ای ، درخواست های خود را از اهل بیت(ع) طلب کنید و از رجوع به دنیاطلبان و بپرهیزند. ⬅️دوستى ما- خاندان اهل بیت(ع)- آنچنان را از بنى آدم فرو ميريزد كه باد، برگ درختان را فرو ميريزد. 📚کلینی، الکافی، ج1، ص19، ح12. 📚شیخ طوسی، اختيار معرفة الرجال، ج1، ص328. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیست نامه امام مجتبی(ع) ◀️نام پدر: بن ابیطالب. ◀️نام مادر: . ◀️متولد: ۱۵رمضان سال سوم هجری. ◀️روز هفتم تولد، سر او را تراشیده و هموزن آن را نقره دادند و رسول خدا(ص) به امر خدا نام او را نام گذاشت و برای وی گوسفندی کرد. ◀️به سن ۶سالگی در حضور داشت. ◀️كنيه آن حضرت و شبيه ‏ترين مردم به رسول الله(ص) بود. ◀️ذهبى(م748ق) در وصف آن حضرت نوشته است: «اين امام، بزرگ منش، زيباروى، ، متين، ، ، ، ، با حشمت و از هر كس فاضل تر، و بود. ◀️امام منتقد جدی خلفا بود و از پدر حمایت جدی کرد و مردم را برای کمک به پدرش در جنگ بسیج کرد. ◀️در جهاد علیه و نیز حضور داشت. ◀️بعد از پدر، عموم مردم با وی در کوفه با کردند که خلیفه مسلمانان باشد. ◀️دربرابر نظامی معاویه ایستاد، اما به دلیل سستی یاران و معاویه، برای حفظ اسلام و جان ، اجباری را پذیرفت. ◀️بعد از صلح، به رفت و را در تربیت و احیای نام پیامبر(ص) و علی(ع) آغاز کرد. ◀️قول صحیح و قوی در شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام همان ۲۸ صفر است. ⬅️آن حضرت با مکر و به دست همسرش در ۲۸صفر سال۵۱ در سن۴۸ سالگی به شهادت رسید. ◀️زنان بنى هاشم براى شهادت امام حسن(ع) يك ماه مجلس برپا داشتند. 📚ابن اثير، أسد الغابة فى معرفة الصحابة، ج1، ص493. 📚ذهبی، سير اعلام النُبلاء، ج3، ص253. 📚ر.ک: ابن سعد، ترجمة الإمام الحسن من کتاب الطبقات. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مجدالملک قمی و ساخت مقدس از جمله قبر امام حسن مجتبی علیه السلام در میان دولتمردان شیعه در سده‌های متقدّم، مجدالملک براوستانی قمی (مقتول در 492ق)، وزیر برکیارق سلجوقی(حکومت: 487-498ق) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. براوستانی اهتمام فراوانی به ساخت (ع) و زیارتگاه‌های علوی داشته و در منابع تاریخی، بیش از هر دولتمرد شیعه دیگری، به اقدامات عمرانی وی در این زمینه اشاره شده است. عبدالجلیل قزوینی رازی(زنده در 560ق) در کتاب نقض (ص90) درباره مجدالملک نوشته است: «هنوز آثارِ خیراتِ او در حرمین و ظاهر است و در مشاهد ائمه علوی و سادات فاطمی احسان‌های او متواتر است از اوقاف و شمع سوختن، و خطّ و توقیع او هنوز مقتدای اصحاب دولت است، و رسوم و قواعد او در خیرات و نیکی‌ها هنوز باقی است.» قزوینی همچنین اقدامات وی در این زمینه را به شرح زیر برشمرده است: ⬅️1.قبه امام بن علی و و محمد و جعفر ـ علیهم السلام ـ است به مدینه رسول به گورستان بقیع.» 📚قزوینی، کتاب نقض، ص236. ⬅️ابن اثیر ذیل حوادث سال ۴۹۵ می‌نویسد: در این سال منظور بن عماره حسینی فرماندار از دنیا رفت. او کسی بود که اعزامی از که از سوی براوستانی برای ساختن گنبدی بر قبر حسن بن علی[ع] و عباس عموی پیامبر را کشت. ⬅️2.مشهد موسی و محمد تقی(امام ) به مقابر هم او فرموده است»؛ ⬅️3.مشهد سید الحسنی به شهرری؛ ⬅️4.بسی از مشاهد سادات علوی و اشراف فاطمی ـ علیها السلام؛ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌علت امام (ع) از زبان خود امام امام حسن (ع) در پاسخ به کسانی چون ابوسعید عقیصا که پرسیدند: «ای فرزند رسول خدا(ص)، چرا با معاویه صلح کردید در حالیکه میدانید شما بر حق بوده و گمراهِ باغی است، امام فرمود: اگر این کار را انجام نمیدادم، حتی یک نفر از ما را بر روی زمین باقی نمیگذاشتند.» آن حضرت، در عبارت دیگری علت صلح را بقای دین توسط شیعیان بیان کرده و فرمود: «ترسیدم آنان را بکشند؛ لذا تصمیم گرفتم برای بقای دین در روی زمین، باقی بگذارم.» 📚شیخ صدوق، کمال‌الدین و تمام النعمه، ج1، ص316؛ 📚همو، علل الشرایع، ج1، ص211. 📚ابن عساکر، تاریخ مدینه الدمشق، ج13، ص280. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شهادت یا رحلت رسول الله؟ ⬅️در یک دیدگاه بنابر تائید شواهدی از منابع شیعه و سنی، آن حضرت گشته و به رسیده است و تنها در فرد مسموم کننده اختلاف نظر وجود دارد. ۱. روایتی از امیر مومنان علیه السلام در کتاب که فرمود: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ مَاتَ شَهِیداً. ۲.گزارش دیگری از کتاب تفسیر که آن حضرت را آن دو زن سم دادند: انهما سمتاه( ان دو زن او را مسموم کردند.) ۳. روایت دیگری از شیخ صدوق که به نقل از امام مجتبی علیه السلام و امام صادق علیه السلام فرمود: ما منا الا مسموم او مقتول شیخ مفید نیز به مسموم شدن رسول الله اشاره کرده است. ۴. گزارش های کتاب اهل تسنن مانند طبقات ابن سعد که آن حضرت به دست در مسموم گشت(ران گوسفند را دهان زد) ۵. و گزارش صحیح مسلم نیشابوری و بخاری که حکایت از مسمومیت آن حضرت توسط عایشه دختر ابوبکر و حفصه دارد. گرچه این روایت موید برای روایات قبلی است اما روایات این دو کتاب نقدهایی نیز دارد. ۶.بنابر نقل احمدبن حنبل:  عبدالله بن مسعود روایت شده است که می‌گفت: اگر ۹ بار قسم یاد کنم که رسول خدا(ص) کشته شده است برایم محبوب‌تر است از این‌که یک‌بار قسم بخورم که او کشته نشده است؛ زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است. 📌البته در مقابل این دیدگاه، عده ای نیز روایات شهادت آن حضرت توسط زن یهودی و حفصه و عایشه را از حیث سند و محتوای روایت نقد کرده و قبول ندارند. اما نمی توان روایت صحیح شیخ صدوق را که اشاره به مسموم شدن ایشان است را نادیده گرفت. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌سیره امام بن علی(ع) بررسی سیره و امام حسن مجتبی(ع) پس از در برنامه از شبکه ۴ با حضور: حجت‌ الاسلام دکتر محمدجواد لینک فیلم: 👇👇 https://tv4.ir/episodeinfo/270539 خداوند آقای مجری برنامه را رحمت کند و با اولیای الهی محشور گرداند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
امام حسن عسکری.pdf
65K
📌امام (ع) و یادآوری نشانه های هویت بخش نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴شهادت امام علی بن موسی الرضا تسلیت مختصر به امام (ع) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه زیارت اربعین به عنوان نماد شیعی بعد از زیارت امام حسین(ع) توسط امام (ع) و کاروان در سال 61 هجری، از نمادهایی برای شیعه گردید که امام (ع) نیز برای زیارت در آن روز زیارتنامه ای را به صَفْوَان بْنِ مِهْرَان جَمَّال یاد داد. امام حسن عسکری(ع) نیز آنرا به عنوان یک نماد شیعی قرار داد. نمادی که در میان مورخان شناخته شده بود و ابوریحان بیرونی(م440ق) از این روز با عنوان روز زیارت اربعین یاد کرده است. قرطبی(م671ق) سنی نیز می نویسد: «زیارت اربعین میان امامیه معروف و مشهور است.» 📚قرطبی، التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة، ج1، ص1122؛ 📚همچنین ر.ک: دحیه، العلم المشهور في فوائد فضل الأیام و الشهور؛ 📚ابوریحان بیرونی، الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص331. ص422. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص113. 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از میراث امامان
یادشدن امام رضا (ع) در کتاب أسماء المغتالین من الأشراف اثر محمد بن حبیب بغدادی (د. 245ق) محمد بن حبیب در این کتاب به آوردن اشرافی می‌پردازد که به صورت مخفیانه به قتل رسیده‌اند. این اثر را عبدالسلام هارون ضمن جلد دوم نوادر المخطوطات به چاپ رسانده است. اهمیت ذکر امام رضا (ع) در این اثر، در آن است که محمد بن حبیب حدود 42 سال پس از امام رضا (ع) از دنیا رفته است. بر این اساس، منبع حاضر از کهن‌ترین منابعی است که به قتل امام رضا (ع) توجه کرده و مخطوطهٔ کتاب به روزگار ما رسیده است. @Al_Meerath
هدایت شده از میراث امامان