📌تاریخچه زیارت اربعین به عنوان نماد شیعی
بعد از زیارت امام حسین(ع) توسط امام #سجاد(ع) و کاروان #کربلا در سال 61 هجری، #زیارت_اربعین از نمادهایی برای شیعه گردید که امام #صادق(ع) نیز برای زیارت در آن روز زیارتنامه ای را به صَفْوَان بْنِ مِهْرَان جَمَّال یاد داد.
امام حسن عسکری(ع) نیز آنرا به عنوان یک نماد شیعی قرار داد.
نمادی که در میان مورخان شناخته شده بود و ابوریحان بیرونی(م440ق) از این روز با عنوان روز زیارت اربعین یاد کرده است.
قرطبی(م671ق) سنی نیز می نویسد:
«زیارت اربعین میان امامیه معروف و مشهور است.»
📚قرطبی، التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة، ج1، ص1122؛
📚همچنین ر.ک: دحیه، العلم المشهور في فوائد فضل الأیام و الشهور؛
📚ابوریحان بیرونی، الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص331. ص422.
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص113.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از میراث امامان
یادشدن امام رضا (ع) در کتاب أسماء المغتالین من الأشراف اثر محمد بن حبیب بغدادی (د. 245ق)
محمد بن حبیب در این کتاب به آوردن اشرافی میپردازد که به صورت مخفیانه به قتل رسیدهاند. این اثر را عبدالسلام هارون ضمن جلد دوم نوادر المخطوطات به چاپ رسانده است. اهمیت ذکر امام رضا (ع) در این اثر، در آن است که محمد بن حبیب حدود 42 سال پس از امام رضا (ع) از دنیا رفته است. بر این اساس، منبع حاضر از کهنترین منابعی است که به قتل امام رضا (ع) توجه کرده و مخطوطهٔ کتاب به روزگار ما رسیده است.
@Al_Meerath
🏴عاشورا از زبان امام رضا علیه السلام
امام #رضا(ع) فرمود:
ماه #محرم ماهى است كه اهل #جاهليت نبرد را در آن #حرام مىدانستند، اما خونهای ما در آن حلال شمرده شد و حرمت ما هتک شد و زنان ما #اسير شدند و #آتش به خيمه هاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول شد و در امر ما حرمتی برای رسول خدا رعایت نشد.
روز #حسين، پلک چشم ما را زخم كرد و #اشک ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين #كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا را برای ما تا روز قيامت باقی گذاشت.
پس بر حسين بايد گریهکنان بگریند؛ چه اين گريه گناهان بزرگ را بريزد. سپس فرمود:
پدرم چون محرم میشد خندان دیده نمیشد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم؛ پس روز دهم روز مصيبت و حزن و گريه اش بود و میفرمود: در اين روز حسين كشته شد.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص۱۲۸.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌اگر به #قرآن و #سنت_پیامبر عمل می گردید،....
امام #حسن مجتبی(ع) در جریان سنت زدایی #امویان خطاب به معاویه و مردم کوفه فرمود:
اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مىگرفتند،
🌧آسمانْ #باران خويش را به آنان مىبخشيد
🌍و #زمين بركتش را به ايشان عطا مىكرد
⚔و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمىشد
🌴و تا روز #رستاخيز، مردم از سرسبزى و #طراوت زمين بهره مىبردند.
📚شیخ طوسی، الأمالی، ص٥٦٦.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌ترتیب تاریخی حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص)
◀️۲۸ صفر رحلت رسول الله(ص).
◀️حضرت زهرا(س) بسیار در فراغ پدر #گریه می کرد.
◀️بعدازظهر دوشنبه #سقیفه شکل گرفت.
◀️۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) سراغ #اهل_بدر رفت.
◀️ابوبکر با عجله نظامیان حاضر در شهر و بیرون از شهر را به سمت تبوک فرستاد و عمر و ابوعبیده جراح را کنار خود نگهداشت.
◀️امیرمومنان در روز سه شنبه قرآن را که جمع آوری کرده بود بر ابوبکر عرضه کرد.
◀️جریان خلفا برای بیعت گیری به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) رفتند، اما موفق نشدند و برگشتند. شیعیان نیز حامی امام بودند.
◀️۱۰ روز بعد از رحلت، #فدک غصب شد و حضرت زهرا(س) با سرعت برای گرفتن حق خود به #مسجد رفت و #خطبه خواند.
◀️۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که سپاه #اسامه برگشت، حضرت زهرا(س) سراغ #انصار و #مهاجران رفت تا حق امیرمومنان #علی(ع) و حقوق خود را بگیرد.
◀️با جمع شدن عده ای به حمایت از حضرت زهرا(س)، ابوبکر دستور داد تا عمر و مغیره امام را برای #بیعت به مسجد ببرند.
◀️با حمله به منزل و #آتش_زدن در، زدن #سیلی و #کتک به بازو و پهلوی حضرت، وارد خانه شده و جناب محسن که در حمل بود، #شهید شد.
◀️طبق دو روایت صحیح از امام صادق(ع)، ۷۵ روز بعد از رحلت #پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) که #بیمار و لاغر شده بود، به شهادت رسید.
📚برای مطالعه بیشتر به کتاب تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها و کتاب صدیقه شهیده تألیف حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری، مراجعه کنید.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
📌مقاله
⬅️تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به #شهادت حضرت #زهرا سلام الله عليها.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر سیدعلی #حسینپور.
مجله تاريخ در آينه پژوهش:
👇👇
http://tarikh.nashriyat.ir/node/698
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تبرک جستن به خاک قبر امام حسین(ع) در عصر اهل بیت(ع)
مردم در عصر امام #صادق(ع) برای نفع- مادی و معنوی از جمله #شفاء از مرض و رفع و دفع حاجات و گرفتاریها- به خاک قبر امام #حسین(ع) تبرک می جویند و آن حضرت نیز این #تبرک را برای متبرکان دارای نفع دانست.
📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص274.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌برائت از مخالفان در خفا
روزی علی بن عاصم کوفی که مردی نابینا بود به محضر امام حسن #عسکری(ع) شرفیاب شد. او، ضمن گفتوگو با آن حضرت، ارادت خالصانه خود را به خاندان نبوت اظهار نموده و بیان کرد:
من از یاری شما ناتوانم و به غیر از #ولایت و #محبت شما و بیزاری از #دشمنان شما و #لعن به آنان در خلوت، سرمایه دیگری ندارم، با این حال وضعیت من چگونه خواهد بود؟
امام فرمود:
پدرم از جدم رسول الله(ص) روایت نمود:
هرکس توانایی یاری نمودن ما اهل بیت را نداشته باشد و در خلوت به دشمنان ما لعنت بفرستد، خداوند صدای او را به همه فرشتگان می رساند... هنگامی که صدای او به فرشتگان برسد، آنان برای وی طلب آمرزش نموده و او را می ستایند.»
📚مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج50، ص316.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #جانفشانی در لیله المبیت....
ربیع الاول که #مصادف با #هجرت رسول الله(ص) از #مکه به #مدینه است، امیرمؤمنان #علی علیه السلام به امر پیامبر(ص) جای ایشان خوابید.
در آن شب،
#جبرئيل بالاى سر آن حضرت و #ميكائيل پايين پای آن حضرت نشستند و جبرئيل می گفت:
به! به!
چه كسى مثل تو است اى پسر ابیطالب؛ که خدا به تو در برابر ملائكه مباهات و افتخار می كند!
و خداوند در شأن على(ع) اين #آيه را نازل كرد:
﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾
📚بقره: ٢٠٧.
و از ميان مردم كسانى هستند كه جان خويش را براى كسب رضا و خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب، ج٢، ص٦٤- ٦٥؛
📚کلینی، كافي، ج٨، ص١١٩؛
📚شیخ طوسی، أمالي، ص٤٦٩؛
📚یعقوبی، تاريخ، ج٢، ص٣٩.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
بررسی_اخبار_محسن_بن_علی_علیه_السلام_در_منابع_فریقین.pdf
8.2M
📌کنیۀ امام #رضا(ع)؛ ابوالحسن یا #ابوبکر؟
میدانیم که کنیۀ امام #کاظم(ع)، «ابوالحسن» بوده است. در گزارشی از علی بن یقطین نقل شده که امام کاظم(ع) دربارۀ علی بن موسی(ع) فرمود: «نحلتُه کنیتي: کنیۀ خویش را به او دادم»
📚کلینی، الکافي، ج1، ص311، 313؛
📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج1، ص21، 22.
مطابق این نقل، خود امام کاظم(ع) کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) برگزیده بوده است. در کتب امامیه کنیۀ #ابوالحسن فراوان برای امام رضا(ع) به کار رفته، تا جایی که در عیون أخبار الرضا بیش از 200 مرتبه این کنیه در اسناد و متون گزارشهای متفاوت برای امام رضا (ع) به کار رفته است (البته بسیاری از منابع عیون، عامّی است).
در منابع عامه نیز بسیار کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) به کار رفته است؛ از جمله: «علي بن موسى الرضا... أبو الحسن من سادات أهل البيت وعقلائهم وجلة الهاشميين ونبلائهم»
📚ابت حبان، الثقات، ج8، ص456.
«فقال: يا غلام، أحضر أبا الحسن علي بن موسى»
📚الفرج بعد الشدة، ج4، ص227)،
«أما رضا، فهو علي بن موسى بن جعفر بن محمد العلوي الحسيني أبو الحسن الرضا» (المؤتلف والمختلف للدارقطني، ج2، ص1115)
در این میان، در گزارشی گفته شده که کنیۀ امام رضا(ع)، «ابوبکر» بوده است:
قال أبو الفرج: حدثني الحسن بن علي الخفاف، قال: حدثنا عيسى بن مهران، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: سألني المأمون يوما عن مسألة فقلت: قال فيها أبو بكر كذا وكذا. فقال: من أبو بكر؟ أبو بكرنا أو أبو بكر العامة؟. قلت: أبو بكرنا. قال عيسى: قلت لأبي الصلت: من أبو بكركم؟ فقال: علي بن موسى الرضا، كان يكنى بها
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص453-454
#ابوالفرج اصفهانی نقل میکند از حسن بن علی خفاف از عیسی بن مهران از ابوالصلت هروی که گفت: #مأمون روزی از من دربارۀ مسئلهای پرسش کرد. گفتم: ابوبکر چنین و چنان میگوید. گفت: ابوبکر کیست؟ ابوبکرِ ما یا ابوبکرِ عامّه/عموم؟ گفتم: ابوبکرِ ما. عیسی [بن مهران] گفت: به #ابوالصلت گفتم: ابوبکرِ شما کیست؟ گفت: علی بن موسی #الرضا؛ کنیهاش چنین بود.
میدانیم که امام رضا (ع) فرزندی به نام «بکر» نداشته و نام «علی» هم با کنیۀ «ابوالحسن» تناسب دارد، نه «ابوبکر».
حال سؤال پیش میآید که پس چرا در این گزارش کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) به کار نرفته است. با توجه به اینکه ظاهراً تنها در این گزارش این کنیه برای امام استفاده شده و با توجه به اینکه در خود گزارش به ابوبکر بن ابیقحافة (أبوبکر العامة) اشاره شده، ممکن است این گزارش در این صدد باشد که کنیۀ امام رضا (ع) را مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بداند و فضایی تقریبی ایجاد کند. در خصوص این نقل باید به چند نکته توجه کرد:
ظاهراً این متن شکل گرفته تا این کنیه را نشان دهد و هدف دیگری ندارد: «فقال: من أبو بکر؟... قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟».
اینکه یک گزارش صرفاً در راستای بیان یک کنیه باشد، امر غریبی است. معمولاً نام و کنیۀ افراد، مشهور است و در ضمن گزارشها و گفتگوها و مدخل افراد در کتب آنها را میتوان یافت، اما دربارۀ شخصیتی به شهرت امام رضا (ع) توقّع نمیرود که گزارشی باشد که فقط تمام هویت و هدفش بیان این باشد که ایشان فلان کنیه را داشت.
قابل توجه است که برای کنیۀ «ابوالحسن» گزارشی یافت نمیشود که تمام مطلبی که آن گزارش متکفّل بیانِ آن است، همین باشد که امام رضا (ع) مکنّی به «ابوالحسن» بوده است. حتی نقلی که بالاتر از علی بن یقطین گذشت هم درصدد بیان وصایت امام رضا (ع) بود و به صرف بیان این کنیه بسنده نکرد.
این نکته نشان میدهد که کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) از پیش مسلَّم بوده و نیازمند اثبات نبوده، برخلاف کنیۀ «ابوبکر».
@Al_Meerath