📌 #کرامت کریم #سامرا...
ابویوسف شاعر دربار #عباسیان گوید:
برایم فرزندی متولد گردید. تنگدست بودم به جماعتی از دوستانم نامه نوشتم و از آنان درخواست کمک کردم ولی ناامید شدم و چیزی کمک نکردند. به خودم گفتم:
میروم اطراف خانه (امام) #حسن عسکری دوری میزنم.
وقتی به در خانه رسیدم کسی به نام #ابوحمزه بیرون آمد، کیسه سیاه رنگی به من داد که در آن چهارصد #درهم بود، وی گفت:
سرورم امام #عسکری(ع) به تو میگوید:
این را برای نوزادت هزینه کن و خداوند او را برایت مبارک گرداند.
📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص294
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا امام حسن #عسکری (ع) سفری به #گرگان داشتهاند؟
امروزه در شهر گرگان #مسجد و #قدمگاهی منسوب به امام حسن عسکری(ع) وجود دارد. مبنای این باور، خبری است که برخی علمای #شیعه در سده ششم، از جمله ابن حمزه #طوسی در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطبالدین #راوندی در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کردهاند.
مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف #جرجانی» ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(ع) رفت و مبلغی را که #شیعیان این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید.
امام نیز تاریخ #بازگشت وی به جرجان را سوم ربیعالثانی همان سال پیشگویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به #جرجان وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به #طیّالارض به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت.
📍 #پاسخ:
صرف نظر از ضعیف و بیاعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت #مجهول و ناشناخته بودن #راوی و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار میدهد،
اما نکته دیگری که حضور امام را در #گرگان با تردید جدّی موجه میسازد آن است که بر اساس خبر فوق، امام عسکری(ع) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر #گنبدکاووس کنونی است؛ نه شهر #گرگان امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است.
از اینرو به نظر میرسد مسجد و #قدمگاه امام حسن عسکری(ع) صرفاً یادمانی است که در دورههای متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمیتوان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آثار تبلیغات رسانه های #بنی_امیه
به عنوان نمونه:
مسعودی می نویسد:
يكى از اهل علم مي گفت:
در انجمنى درباره #ابوبكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم و جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود، روزى به من گفت:
«چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف مي زنيد»
گفتم: «تو در اين باب چه نظر دارى؟»
گفت: «در باره كى؟» گفتم «در باره على چه ميگوئى؟»
گفت: «مگر او پدر #فاطمه نيست؟» گفتم: «فاطمه كى بود؟» گفت:
«زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه» گفتم: «حكايت على چگونه بود؟» گفت: «در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.»
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌رفع و دفع اختلافات شیعه توسط امام حسن عسکری(ع)
اختلافات درون مذهبی #شیعه در امر #توحید آنچنان ببود که سهل بن زیاد آدمی می گويد:
«در سال 255 هجری قمری به امام حسن #عسكرى(ع) نامه نوشتم كه #شيعيان در توحيد اختلاف دارند. برخى می گويند: خدا #جسم است و بعضى می گويند او #صورت است؛ اگر صلاح بدانيد و لطف كنيد، به من آنچه را که صحیح است بياموزيد تا از آن تجاوز نكنم و همگی به آن ملزم گردیم.»
امام حسن عسکری(ع) به خط خود مرقوم فرمود:
از توحيد پرسيدى. #خدا يگانه و يكتا است، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست؛ او #خالق است و مخلوق نيست؛ خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم می آفریند و خودش جسم نيست؛ آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست؛ سپاسش بزرگ است، نام هايش مقدستر از آن است که برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او #شنوا و #بينا است.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص103، ح10.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شیعه چه کسی است؟
امام حسن #عسکری(ع) خطاب به جامعه #شیعه فرمود:
«شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از #احادیث ما #پیروی کرده، در تمام اوامر و نواهی از ما #اطاعت می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما #مخالفت کنند، شیعه نیستند.»
📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص487؛
📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص684.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.
امام #حسن عسکری(ع) در هشتم ربيعالاول سال 260 هجرى در 28 سالگى به #شهادت رسید و طى مراسم باشكوهى، بنى هاشم و سران سپاه و نويسندگان و معتمدان شهر #سامرا بدن او را تشييع كردند.
در آن روز شهر يكپارچه شيون و زارى بود و بازارها تعطيل گشت و سامرا همچون روز رستاخيز گرديد. جنازه آن حضرت را در كنار مرقد امام #هادی(ع) دفن كردند.
دلایل شهادت امام عسكرى عليه السلام:
1. خلفاى عباسى طى شش سال يوسته امام را تحت #مراقبت و در #حبس داشتند.
2. پيش از معتمد، مهتدى درصدد قتل آن حضرت برآمد اما اجل به او مهلت نداد.
3. اصرار دستگاه #خلافت_عباسى براى نشان دادن سالم بودن جنازه آن حضرت در ملأعام؛ چنانکه برادر خليفه در ميان مردم كفن را از روى چهره امام عليه السلام كنار زد و #علويان و بنى هاشم و بزرگان و سران سپاه و قضات را شاهد گرفت كه جنازه سالم است.
4. بيان امام عسكرى عليه السلام به مادر خود كه فرموده بود: در سال 260 هجرى به من اذيتى خواهد رسيد كه مى ترسم مرا دچار #رنج و مشقت نمايد.
5. كوتاهى عمر امام عليه السلام و رحلت ناگهانى وى در سن 28 سالگى، آن هم بدون سابقه #بيمارى و فاصله كوتاه رهايى آن حضرت از #زندان تا رحلت وى كه كمتر از يك ماه بود، نشان دهنده توطئه دستگاه خلافت عباسى در به شهادت رساندن ايشان است.
📚برداشتی از کتاب #تاریخ_امامت نوشته دکتر اصغر #منتظرالقائم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام حسن #عسکری(ع)؛ #هویتبخش #شیعه
گفت و گوی حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی با رحامدیا
👇👇
https://rahamedia.net/?p=4976
👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
📌 ۲۵ شهریور و فتنه مهسا امینی
📌مرگ یه زن بهانه بود تا !!!
در جلسه ای عمرو بن عاص به #عائشه گفت:
آرزو داشتم كه تو در جنگ #جمل کشته می شدی! عائشه گفت:
اى بى پدر! براى چه اینگونه سخن می گویی؟!
ابن عاص گفت:
چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به #بهشت میرفتى!!! و من #مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه #علىّ(ع) قرار میدادم!!!
📚طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص165؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322.
تاریخ تکرار می شود.
یه روز #عایشه و یه روز #مهسا بهانه برای تخریب #حکومت_اسلامی بود.
👇👇 @https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
❌ حدیث رفع قلم
🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیعالاول دانسته میشود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر میطلبد و البته برای محققان روشن است.
اما نکته مهمتر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابنالخطاب.
📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب مینویسد در منبع کهنتر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابیالخطاب محمد بن ابیزینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89).
✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابیالخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
#نهم_ربیع
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/173
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم»
در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب:
در این مقاله به #اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: #منبع، #سند و #محتوا پرداخته شده است.
قدیمیترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از #غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آنجا در قرن ششم، به منابع #امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیانگر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف و راویان اصلی آن همگی #مجهولاند.
مهمترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحیگری است.
حاصل، آنکه روایت مزبور به دلایل:
عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با #نص_قرآن کریم و #سنت_معصومان و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذیالحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی میشود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه #شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان
لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است.
در #حلب سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت #حمدانیان، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان #علی است، در وسط #اذان گفته شود و به صورت یک سنت درآمد.
در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود.
افزون بر #قَرامطه حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند.
بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم #شام نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند.
در سال 443 قمری نیز #شیعیان محله #کرخ_بغداد «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و #مساجد خود این فراز را با طلا نوشتند.
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج2، ص103؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493.
📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص476- 475، 944
📚ابن حماد، اخبار ملوک بنی عبید و سیرتهم، ج1، ص50.
📚ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج11، ص270.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290.
📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛
📚مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر خطط و آثار، ج2، ص271، ص274.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تأکید اهل بیت(ع) بر کیفیت صلوات
امام حسن #مجتبی(ع) صلوات را اینگونه می فرستاد:
«اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّد.»
امام #سجاد(ع) نیز بعد از واقعه #عاشورا مکرر جمله
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد،" را استعمال می کرد.
فخر رازی(م606ق) می نویسد:
اهل تسنن، "صلوات الله عليه و عليه الصلاة و السلام" را جز برای رسول خدا(ص) به کار نمی برند، اما #شیعیان آنها را برای #علی و اولاد او بیان می کنند.»
📚قندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج1، ص41.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1، ص373.
📚فخرالدین رازی، مفاتیح الغیب، ج16، ص136.
👇👇
🌻 @ahlebait110