eitaa logo
احمد اولیایی
584 دنبال‌کننده
226 عکس
61 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
سه قسمت از برنامه پنجاه قسمتی «گام دوم» تولید شده در شبکه قم به موضوع عدالت اجتماعی اختصاص داشت. 🔸قسمت دوم ازین سه قسمت، دیروز سه شنبه یک آذرماه ساعت ۲۱:۳۰ ز شبکه قم پخش شد. لینک تماشا از تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x527715a قسمت بعدی (آخر) سه شنبه هفته آینده پخش می شود. @ahmad_olyaei
احمد اولیایی
شبه بحران و پدیده انسان-رسانه ✍️ احمد اولیایی ◀️ با شنیدن خبر ترور پرزیدنت کندی، از هر شش نفر، پنج
فاضل ارجمند و دوست خوشفکر جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی زاده متناظر به این یادداشت حقیر «شبه بحران و پدیده انسان_رسانه» یادداشتی نگاشته اند که در ادامه میخوانیم.👇 از ایشان کمال تشکر را دارم. @ahmad_olyaei
✅یک پاورقی بر تحلیل وقایع اخیر در قالب «شبه بحران برآمده از بازنمایی رسانه ای» 🖌حسین مهدیزاده 1️⃣ از 2️⃣ 🔆برادر دانشمند، جناب آقای دکتر اولیائی در متنی که در کانالشان منتشر کردند، در توضیح بحران اخیر اجتماعی یکی از تحلیل های رایج را به زبانی روان و در عین حال علمی و دارای صورت‌بندی کامل ارائه کرده‌اند که خواندنش خالی از لطف نیست. 🔍در این یادداشت، ایشان بر آن هستند که بازنمایی رسانه‌ای، می‌تواند بحران تولید کند و امروز در حالی که رو به پیش است، اما در قالب رسانه دچار بحران است و این یعنی ما با نوعی طرف هستیم به این معنا که مخاطب بشدت درگیر است و اما جامعه بصورت واقعی تهدید نمی‌شود. 🏳️ در ادامه نیز ایشان به وضعیت رسانه‌های جدید که همه را به صورت ناخودآگاه به تولیدکننده رسانه‌ای بدل کرده‌است اشاره می‌کنند و این «انسان_رسانه»‌های بی‌التفات را یک عامل جدی می‌دانند که چون از کارکرد جدید خود، آگاه نشده، لذا نسبت به جایگاهش نیز مسئولیت‌پذیر نیست. این متن یکی از شسته‌رفته‌ترین بازآرایی‌هایی بود که از این ایده در چند ماه اخیر خواندم. اما چند پاورقی: 1️⃣ آنچه با عنوان «فضای مجازی» به زندگی ما اضافه شده‌است، امروز دیگر با آنچه به عنوان «رسانه» می‌شناختیم قابل توضیح نیست. نه اینکه فضای مجازی دیگر یک «ابزار» ارتباط نیست، بلکه سخن ما این است که ماجرا یک پله پیچیده‌تر شده و جلوتر رفته‌: «فضای مجازی به فضای بدل شده است!» یعنی از به ارتقا یافته‌است! چیزی که اگر به عمق آن توجه کنیم، بسیار معنای شوکه‌کننده‌ای را به ذهن متبادر می‌کند! ما همهٔ تاریخ برای زندگی تنها یک فضا داشته ایم: «فضای کالبدی»؛ یعنی شهر یا روستا یا زندگی کوچ‌نشین و عشایری همه فضای زندگی ما بوده‌اند. هزاران سال است که ما در فضای کالبدی و فیزیکی زندگی می‌کنیم. زندگی کردن در فضا یعنی چه؟ یعنی همه آنچه را می‌خواهیم و به آنها تعلق و وابستگی داریم و می‌دانیم که چطور به آنها دست پیدا کنیم، به شکل در فضای فیزیکی زندگیمان جانمایی می‌کنیم.🚏 وقتی می‌خواهیم فضای خانه بسازیم، این کاربری‌ها را معمار برایمان در خانه جانمایی میکند. وقتی می‌خواهیم محله و شهر بسازیم شهرساز این کار را می‌کند. جالب است یکی از مکاتب اصلی شهرسازی، شهرسازی است. یعنی کاربری‌های شهری را در این دانش طبقه_بندی می کنند و به شهرساز می‌گویند باید در شهر به همه این کاربری‌ها بپردازی و آنها را تأمین کنی. حالا در آغاز دههٔ سوم قرن بیست و یکم، داریم به چشم خود می‌بینیم که این ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی سر جمع یک فضای جدید ایجاد کرده‌اند. یعنی بعضی از کاربری‌های زندگی اکنون در فضای مجازی محقق می‌شوند. این فضا هم گاهی یک به فضای حقیقی است، و گاهی یک واقعیت و فضا به فضای حقیقی است. اساسا سخن از انسان سایبورگ و هوش مصنوعی و متاورس و بلاک‌چین و... عناوینی از این دست می‌خواهند بگویند که به زودی شما در دو جهان زندگی خواهید کرد؛ به اضافه اینکه خیال پردازی سنگینی برای اینکه «آیا می‌شود بعضی از آدم‌ها کلا در فضای مجازی زندگی کنند و بدن حقیقی‌شان را رها کنند» یک دهه است که شروع شده! 2️⃣یک خصلتی در فضای مجازی هست که در شناخت وقایع اخیر می‌تواند مؤثر باشد: «جهان شبکه‌ای!» وقتی می خواهند جامعه را برای ما علوم انسانی خوانده‌ها توضیح دهند، می‌گویند: «جامعه مرکززدایی‌شده» که یعنی جامعه‌ای که قدرت‌های مرکزی، قدرت خود را به جامعه واگذار می‌کنند و قدرت، اجتماعی‌تر و مردمی‌تر می‌شود. الان خیلی از مسائل هستند که این‌طور شده‌اند: مثلا همین شبکه های اجتماعی، ابزار رسانه را کرده‌اند. همه شده اند. یا بلاک‌چین پول را کرده‌است، یعنی قدرت خلق پول از بانک‌های مرکزی که در اختیار دولت‌ها و است، به استخراج‌کننده‌های درون شبکه واگذار شده. یا پلتفرم‌ها، را از دولت‌ها گرفته‌اند و به فعالان کسب و کار در بازار سپرده‌اند. مثل که نه ماشین کرایه می‌دهد و نه کرایه می‌کند، بلکه تنظیم بازار ماشین کرایه‌ای را انجام می‌دهد و صدها برنامهٔ کاربردی دیگر که چنین کارهایی را انجام می‌دهند. @social_theory @ahmad_olyaei
✅یک پاورقی بر تحلیل وقایع اخیر در قالب «شبه بحران برآمده از بازنمایی رسانه ای» 🖌حسین مهدیزاده 2️⃣ از 2️⃣ 3️⃣خلاصه این‌که ما امروز یک ایران و یک ایران داریم. ما الان با دو هویت اجتماعی با اسم ایران طرف هستیم. در حالی که در ایران کالبدی، حاکم است، در ایران مجازی، همهٔ ایرانی‌های هم حاضر هستند و تولید محتوا می‌کنند و ارتباط دارند و با بقیهٔ ایرانی‌ها تعامل فرهنگی دارند. مضاف بر این‌که ایران کالبدی به صورت یک دولت-ملت است و با نظریات سازمانی اداره می‌شود و ایران مجازی یک جامعهٔ شبکه‌ای است که قطعاً با قواعد سازمانی و روابط حقوقی آن اداره نمی‌شود.🤳 این مسأله هم با بستن تلگرام و اینستاگرام حل‌شدنی نیست، چرا که در پلتفرم‌های داخلی نیز فضا از حالت شبکه خارج نخواهد شد، هرچند تضعیف شود، اما همچنان شبکه است. حالا شاید یکی از توضیحات درباره بحران اخیر این باشد که ایران مجازی که یک فضا و یک جامعه شبکه‌ای است، می‌کوشد برای تحمیل و تطبیق خود بر یک ایران کالبدی که در قالب دولت-ملت اداره می‌شود. به نوعی جنگ بین اکنون و آینده در جریان است و شاید هم غرب این زایمان را به سزارین تبدیل کرده باشد، اما به هر حال دیر یا زود این اتفاق می‌افتاد. حتی بسیاری از تنش‌های موجود نیز همان رؤیاها و مطلوبیت‌های جدید زندگی شبکه‌ای است، بر ضدّ این زندگیِ ساخته و پرداخته قرن بیستم که جمهوری اسلامیِ برآمده از با همراهی حداکثری مردم ایجادش کرده بود. لذا تعارض‌های امروز بیش از آن‌که ایدئولوژیک باشد، یک تعارض اجتماعی بین مطلوبیت‌ها و هنجارهای ذهنی نسل Z (که اولین نسل پرورش‌یافته در این فضاست)، با همه نسل‌های قبل است. لذا به گمانم این اتفاقات یک بحران کامل است نه ، بلکه یک است. به نظر می‌رسد به همین دلیل بوده که مثلاً در دانشگاه شریف (که به عنوان پدیدهٔ اغتشاشات اخیر شناخته شد)، دانشکدۀ کامپیوتر پیشگام است. یا نوجوانان و نسل Z نیروی این شورش‌ها را در کف خیابان تشکیل می‌دهند. به تبع نیز مطالبات زنانه، یک مطالبه و کمکی برای جریان اصلی است، اگرچه در وجههٔ بین‌المللی روی آن بیشتری شده است. در نهایت هم بدنهٔ آشوبگر و جدایی‌طلب به عنوان ابزار و برای حفظ حالت فوق‌العادهٔ اجتماعی، نقش ایفا می‌کنند. لذا به زعم این متن، مهمترین چالش امروز، است. 🚩 اما تفصیل این نکته بماند برای یادداشتی دیگر، که همه معتقدند برای ورود به جامعه شبکه‌ای، یکی از زنده‌ترین و آماده‌ترین جریان‌های جهان امروز است. مکتب اهلبیت از پایان عصر دولت-ملت‌ها هیچ‌گونه نگرانی ندارد و از عصر جوامع شبکه‌ای با خوش‌آمد استقبال می‌کند... @social_theory @ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه اول.mp3
29.71M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 1⃣جلسه اول 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
جامعه شناسی شادی؛ از وسعت تا ثبات «به بهانه برد تیم ملی فوتبال» 🔸جامعه همیشه آبستن تقابل شادی اجتماعی و غم اجتماعی بوده و هست. این ایام، در ایران عزیز خیلی ها غمگین شدند؛ دلسوزان انقلاب و نظام، غمگین از اغتشاشات. معترضین منطقی، غمگین از کاستی های وضع موجود. بازماندگان شهدای امنیت و مردمی که توسط اغتشاشگران شهید شدند، غمگین از دست دادن عزیزانشان. ◀️این تقابل غم‌ و شادی ذیل کلان تقابل حق و باطل، هیچگاه تمامی ندارد اما می توان از شادی هایی که پیش می آید برای ارتقای شادی اجتماعی و پیروزی بر غم اجتماعی بهره برد. 🔹برد امروز تیم ملی فوتبال مقابل ولز در جام جهانی شادی عمومی و قدرتمندی را به جامعه ما تزریق کرد. پس از دو ماه این جامعه چقدر می تواند ازین شادی بهره گیرد. واضح است که بهره گیری از شادی این برد به معنی تقلیل مسایل و مشکلات اجتماعی نیست. گاهی بهانه شادی ها ممکن است بظاهر گذرا باشد اما این، وسعت شادی ست که تأثیر دارد.در همه قسم های غمگین که مثال زده شد، این شادی می تواند فراگیر و وسیع و دارای مصداق باشد. تکلیف اغتشاشگران که معلوم است؛ تا ابد الدهر باید در حسرت آسیب زدن به نظام و کشور بمانند اما بیایید درون کشور، این شادی های اجتماعی را آغازی دوباره تلقی کنیم و همه با هم ایران عزیز را در مسیر پیشرفت کامل تر و رفع کاستی ها یاری کنیم و البته این، اول از همه متوجه مسئولان است. 🔷 نگذارید این شادی های اجتماعی که همیشه ایرانیان در صحنه ها می آفرینند، وسعت و ثباتش کم شود‌. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان (۵ آذر ۱۴۰۱)؛ دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلط پیدا کند. ✍ تسلط بر مغزها اشاره به همان جنگ شناختی دارد. اگر فرایند ادراک و شناخت انسان دستکاری شود بطور کل استدلال کردن های وی دچار خطا می شود. نمی تواند اولویت سنجی کند، نمی تواند داده های فراوانی که از فضای مجازی دریافت می کند را تحلیل کند. در آن صورت مغزها در اختیار دشمن قرار می گیرد. باید سنت «پرسش»، «مطالعه» و رجوع به کسانی که از ما بیشتر می دانند احیا شود. @ahmad_olyaei
📊46 درصد از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی ندارند 🗞روزنامه فرهیختگان: 🔹 بررسی خانوارهای شهری نشان می‏دهد 53.9درصد از جمعیت کشور دسترسی به خودروی شخصی دارند. در میان دهک اول درآمدی، به‏عنوان دهکی که دارای کمترین درآمد است تنها 13 درصد از خانوارهای این دهک صاحب خودروی شخصی هستند. واضح است که با افزایش درآمد هر دهک، نرخ خانوارهای دارای خودروی شخصی افزایش می‌یابد به‌طوری‌که در دهک نهم و دهم به‏عنوان دو دهک ثروتمندتر از سایرین این مقدار به ‏ترتیب به 74 و 85 درصد می‏رسد. از طرف دیگر بررسی توزیع خانوارهای ساکن در استان‏های مختلف کشور که صاحب خودروی شخصی هستند نشان می‏دهد استان‌های یزد، کرمان و خراسان‌جنوبی به ‏ترتیب 68.6درصد، 66.7درصد و 65 درصد دارای بالاترین میزان دارندگان خودروی شخصی هستند. 🔹در سویی دیگر استان‏های اردبیل، گیلان و لرستان با 37.5، 38.4 و 39.4 درصد دارای کمترین سهم خودروی شخصی در میان خانوارهای ساکن در آن استان هستند. @rasad_tahlil @ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه دوم.mp3
36.92M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 2⃣جلسه دوم 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مسئولیت اجتماعی یعنی بلاکشی کل جامعه... 🔹یعنی زمانی که بر کشتی جامعه سوارید، حواستان به آن افرادی که کنجی مشغول سوراخ کردن کشتی هستند باشد که اگر بشود، همه غرق می شوند... 🔷قلب انسان اجتماعی نه فقط برای خود بلکه برای همه می تپد... 🎵این صوت استاد صفایی را گوش دهید. @ahmad_olyaei
روایت یکی از دوستان (با واسطه) الجزایری حاضر در قطر از شرایط قبل از بازی ایران و آمریکا گفتم: "الجزایر که در جام جهانی نیست؟" گفت "این اولین باری است که میزبان جام یک کشور عربی اسلامی است. آمده‌ام تا تیم‌های عرب را تشویق کنم". همین که با سیبیل‌های کوتاه وارد رستوران شد فهمیدم باید اهل یکی از کشورهای شمال آفریقا باشد. حامی تیم‌ها تونس و قطر و مراکش بود. امروز صبح یک بار دیگر موقع صبحانه دیدمش. جلو آمد و بخاطر پیروزی ایران بر ولز تبریک گفت. من هم پیروزی مراکش را بر بلژیک تبریک گفتم. ادامه داد: "همه منتظر بازی بعدی هستند، بازی با آمریکا. ما همگی طرفدار ایران هستیم. مهم‌ترین بازی این جام پیش روست" و این از حس و حال و قیل و قال همه در این روزها عیان است. می‌گفت فقط ما عرب‌ها منتظر برد ایران نیستیم، حتی چینی‌ها و آرژانتینی‌ها و ایتالیایی‌ها همه حامی ایران هستند و راست می‌گفت. هرچه به بازی ایران و آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم نگاه‌ها بیشتر به سمت ایران و ایرانی و پرچم ایران می‌چرخد. همه انگار دارند فریاد می‌زنند که آمریکا را ببرید. ایران با یک مساوی هم می‌تواند به مرحله بعد برود اما توقعات از ایران فقط برد است. دعوا سر اینکه فوتبال سیاسی هست یا نیست را بریزید دور؛ جوهر همه‌ی رخدادهای این عالم سیاسی است. بدون اغراق پنج میلیارد انسان روی کره زمین پشت ایرانند. @ahmad_olyaei
تغییر سیر مطالبات بانوان امروز خبری خواندم به نقل از رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران که گفته بود: «گزارش‌های بازار نشان می‌دهند خانم‌ها تمایل زیادی برای خرید موتور سیکلت برقی از خود نشان داده‌اند.» 🔸اساسا تمایلات زنان و مطالبات آن ها در ایران امروز سیر قابل تاملی دارد. در تحلیل این تغییر مطالبات، نظریه هیجان خواهی(Sensation seeking) زاکرمن کارایی دارد. ماروین زاکرمن یکی از روانشناسان معروف آمریکایی هیجان خواهی را به این صورت توصیف می کند: «میل به هیجان ها و تجربیات متنوع، تازه، پیچیده و شدید و تمایل به مخاطره جویی بدنی، اجتماعی، قانونی و مالی به خاطر چنین تجربه ای.» ⏪اما من قصدم این است که هیجان خواهی زاکرمن را به مقوله ارتباطات ربط دهم چراکه تحلیل مطالبات جدید بانوان را از جنس ارتباطات اجتماعی می دانم. «هیجان ارتباطی» در فضای رویکرد آیینی به ارتباطات معنا پیدا می کند. رویکرد آیینی در برابر رویکرد انتقالی قرار دارد. در رویکرد آیینی فرد نه فقط برای انتقال پیام بلکه برای تجلی معنای مشترک ارتباط برقرار می کند. به عبارت دیگر، انتقال صرف پیام، هدف فرستنده نیست بلکه حضور ارتباطاتی را جستجو می کند. فرد برای تعامل اجتماعی خویش وارد ارتباط می شود و هیجان ارتباطی را در متن تعامل و حضور اجتماعی اش جستجو می کند. ◀️مطالبات زنان اعم از مطالبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بنابر حس نیاز به هیجان ارتباطی قابل تفسیر است. زنان عمدتا به جهت حس فقدان برابری در حضور اجتماعی خود، مطالبات خود را طلب می کنند. ارتباط میان زنان و مردان راهی است که آن ها برای مطالبات خود در پیش می گیرند. ارتباط میان زنان و مردان نه به معنای ارتباط برقرار کردن یک زن با یک مرد، بلکه به معنای ایجاد مشابهت معنوی میان گروه های مختلف جامعه. یا بعبارتی حضور در جایی که مردان نیز حاضرند. نفس این، هیجان انگیز است. 🔹مطالبات زنان مانند اشتغال، حضور اجتماعی خرد مانند حضور در ورزشگاه ها و حضور اجتماعی کلان مانند حضور در مناصب مهم و ... به نوعی به ارتباطات بر می گردد. ارتباطات فردی یک زن در منزل یا جامعه به برطرف کردن امور فردی و عمدتا همان رویکرد انتقالی خلاصه می شود. 🔹 شاید نیاز به بررسی بیشتر باشد اما در تغییر سیر مطالبات زنان در ایران امروز تفاوت چندانی بین مذهبی ها و غیر مذهبی ها (با همان معنای عرفی) وجود ندارد. جنس مطالباتشان متفاوت است اما سیر تغییر مطالبات یکی ست و هر دو در همین فضای هیجان خواهی ارتباطی قابل تفسیر است. 🗓 ۱۴۰۱/۸/۷ @ahmad_olyaei
جلسه سوم.mp3
29.1M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 3⃣جلسه سوم 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
سه قسمت از برنامه پنجاه قسمتی «گام دوم» تولید شده در شبکه قم به موضوع عدالت اجتماعی اختصاص داشت. 🔸قسمت سوم و آخر ازین سه قسمت، دیروز سه شنبه هشتم آذرماه از شبکه قم پخش شد. لینک تماشا از تلویبیون؛ https://telewebion.com/episode/0x5281b9d @ahmad_olyaei
درس گفتار عدالت اجتماعی جلسه چهارم.mp3
24.12M
📣 درس‌گفتار عدالت اجتماعی (مروری بر نظریه های عدالت اجتماعی: پنج جلسه) 4️⃣جلسه چهارم 🎤ارائه: احمد اولیایی ⏳تاریخ برگزاری دوره: تابستان۱۴۰۱ برگزار کننده: مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام @ahmad_olyaei
ادراک عدالت؛ پاشنه آشیل جوامع 🔸ممکن است در جامعه ای عدالت باشد اما مردم ادراک بی عدالتی کنند یعنی معتقد باشند عدالت نیست. یا برعکس، در جامعه ای عدالت نباشد اما مردم تصور کنند عدالت هست. این، تفاوت عدالت با ادراک عدالت است. ⏪در نگاه اسلامی نیز می‌توان اهمیت ادراک یعنی دریافت و ذهنیت مخاطب و مردم را از عدالت دریافت. این اهمیت را در عدالت قضایی جایی که رفتار قاضی باید عادلانه باشد، بیشتر می‌بینیم. شیخ طوسی در کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، ذیل دلالت روایتی از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، اشاره می‌کند که قاضی حتی حق ندارد با یکی از طرف دعوی بلندتر صحبت کند. واضح است که بلند شدن صدای قاضی به حکم عادلانه وی لطمه‌ای نمی‌زند، بلکه احساس بی‌عدالتی را در فردی که با صدای بلند با او صحبت شده است ایجاد می‌کند. شاید شارع برای جلوگیری از این احساس و ادراک، به قاضی چنین حقی را نمی‌دهد. 🔹در توصیه حضرت علی (علیه‌السلام) به شریح قاضی می‌خوانیم: «واسِ بَینَ الْمُسلِمِینَ بِوَجهِكَ ومَنطِقِكَ ومَجلِسِكَ حَتّی لا یطمَعَ قَرِیبُكَ فی حَیفِكَ ولا ‌ییأسَ عَدُوُّكَ فی عَدلِكَ؛ «میان مسلمانان در نگاه كردن و سخن گفتن و نشستنت برابری را رعایت كن تا نزدیكانت به جانب‌داری [و ستم] تو امید نبندند و دشمنانت از دادگری تو نومید نشوند». پرسش این است که مگر نگاه کردن، سخن گفتن یا نوع نشستن در عدالت واقعی تأثیر دارد؟ قاضی می‌تواند با شاکی بخندد و در سمت او بنشیند، اما عادلانه در دعوا حکم کند. آن چیزی که احتمالاً می‌توان برداشت کرد اهمیت ادراک عدالت است. رفتار قاضی می‌تواند شاکی یا مشتکی‌عنه را به وجود عدالت واقعی بدبین کند یا دست‌کم اتصاف قاضی به صفت عادل را نزد وی مخدوش سازد. 🔷اگر به ادراک عدالت توجه نشود ممکن است جوامع با خطر جدی روبرو شوند. یادمان نرود تلاش های ما برای بسط عدالت ممکن است به ادراک عدالت اساسا ربطی نداشته باشد. باید برای اصلاح ادراک پرونده ای جدا باز کرد. @ahmad_olyaei
دعوای آزادی و عدالت در فرهنگ ⬅️دعوای آزادی و عدالت و اینکه کدام یک مقدم است، یک دعوای قدیمی و البته ریشه ای می باشد. اگر به نظریه های عدالت مراجعه کنیم، خواهیم دید در نظر افرادی مانند هابز، هیوم و رالز، آزادی نسبت به عدالت در اولویت است. حتی این اولویت در نظر هیوم به قدری است که برابری کامل را محدود کننده آزادی های فردی می دانست. تلاش کانت نیز در عدالت بر دفاع از آزادی های فردی متمرکز شده است. رالز اما کمی معتدل تر در عین حال که یک آزادی خواه است اما مساوات طلبی را نیز جستجو می کند. در مقابل، جامعه گرایانی مانند سندل، عدالت مبتنی بر خیر جمعی را بر آزادی های فردی اولی می شمردند. ◀️این دعوا را می توان در فرهنگ به صورت ویژه تر بررسی کرد. چگونه می توان عدالت فرهنگی را بسط داد بدون اینکه آزادی های فرهنگی خدشه دار نشوند؟! بعبارت دیگر مرز تداخل و تغایر عدالت فرهنگی و آزادی فرهنگی کجاست؟ برای خاتمه دادن به دعوای آزادی فرهنگی و عدالت فرهنگی باید به سه پرسش پاسخ داد؛ یک. آیا می توان آزادی را بدون توجه به انسان شناسی تعریف کرد؟ بعبارت دیگر آیا نوع انسان شناسی و جایگاه انسان و غایت او در تعریف آزادی فرهنگی نقش خواهد داشت؟ دو. در صورت تعارض آزادی های فرهنگی، ملاک داوری یا برتری چیست؟ سه. ساز و کار تأمین آزادی های فرهنگی چگونه است؟ 🔹بنظر می رسد عدالت اساسا برای خاتمه دادن به تغایر، تضاد و کشمکش آزادی های فردی در تصاحب مواهب، خیرات، منافع و اختیار رفتارها و کنش ها آمده است. انسان عموما علاقمند به استفاده دائمی و حداکثری و بدست آوردن همه خیرات است و صدق این کلیت در همه افراد جامعه، تعارض و تقابل آزادی ها را به همراه خواهد آورد. این تعارض در کنار محدودیت مواهب و خیرات، عدالت را به عنوان بهترین راه برای حل مشکل، پیش روی ما قرار می دهد. این بحث در فرهنگ که مبتنی بر تصمیم و انتخاب است به مراتب قابل رویت تر است. لذا عدالت فرهنگی به نوعی حاکمیت بر آزادی های فرهنگی دارد. اما واضح است که این حاکمیت، باید پس از پاسخ گویی به سه پرسشی که پیشنهاد شد، اعمال شود. @Ahmadolyaei
💤در ابتدای دهه شصت خرید تلویزیون سیاه و سفید مستلزم احراز شرایط بود. این اطلاعیه، اطلاعیه شرکت پارس الکتریک (وابسته به سازمان صنایع ملی ایران) منتشره در 31 شهریور 1362در روزنامه اطلاعات است. ⏪زمانی دولت ها و حاکمیت ها می توانستند ابزار انتقال پیام را کنترل کرده، جلوی توسعه بستر های نشر را گرفته یا آن ها را بسط دهند. اما اکنون «پیام» و «محتوا» و به طور کل داده های رسانه ای تقریبا غیر قابل کنترل هستند. 🔹بهترین و کامل ترین راه مقابله با آسیب های بمباران داده در دنیای امروز، ایمن سازی مخاطب است. اساسا نمی شود کنترلی بر روی بیماری های جدید داشت بلکه باید به سمت واکسیناسیونی حرکت کرد که مردم ما را به «بلوغ مصرف پیام» برساند. در آنصورت دیگر نگرانی نخواهیم داشت. @ahmad_olyaei
کوچه های اشک.pdf
869.1K
کتاب کوچه های اشک ده روضه و مرثیه مستند شهادت حضرت فاطمه علیها السلام ویژه ایام فاطمیه قطع جیبی نگارش: حجت الاسلام الیاسی @elyasi_hadi @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها در خلال اغتشاشات و به دلیل اتفاقات خاص سیستان و بلوچستان، بحث اختلافات مذهبی مجددا مطرح شده است. این مصاحبه کوتاه با خبرگزاری رسا انجام شده است. @ahmad_olyaei
هیات علی اکبر شهادت حضرت زهرا ۱۴۰۱.mp3
33.38M
(سلام الله علیها) سخنران: احمد اولیایی موضوع: انتخاب در زندگی شام شهادت، ۱۴۰۱ هیئت حضرت علی اکبر علیه السلام، قم. @ahmad_olyaei
«وقت شناسی» ⏺ موقعیتی را تصور کنید که فرزند شما در کوچه دعوا کرده است و اتفاقا مقصر هم بوده. پدر، برادر ها و بچه محل های طرف مقابل آمدند درب منزل شما به عنوان انتقام. از قضا آدم های دعوایی و خشنی هستند. سنگ پرتاب می کنند، عربده می کشند و فحش های ناموسی می دهند. ⏺ از طرف دیگر، شما میدانید پسرتان مقصر است و قصد تربیت او را نیز دارید. ⬅️اما سوال این است که آیا در آن لحظه که آنها هجوم آورده اند، شما می‌نشینید و به تربیت فرزند و یادآوری تقصیرات او مشغول می شوید یا میروید به تقابل با آن دار و دسته و حفظ خانه و خانواده تان؟! ◀️وضع ایران امروز به وضعیت فوق، شبیه است. زمانی که امپراطوری رسانه ای غرب، براندازان، منافقین، کشورهای سلطه طلب غربی، سرویس های جاسوسی دنیا، تجزیه طلبان و حتی بازماندگان داعش دست به دست هم در حال عربده کشی و حمله به ایران هستند، برخی بجای انرژی گذاشتن برای حفظ خانه، دنبال تبیین تقصیرات هستند؛ ⏮گاهی به قانون حجاب می پردازند، گاهی شبهه حقوقی در باب مجازات اغتشاشگران طرح می کنند، برخی از سکوت حوزه شکایت می کنند، عده ای به دولت می تازند، بعضی تحلیل جامعه شناختی از تقصیرات می دهند و ... . ⏺ دوباره برگردیم به وضعی که تصور کردیم؛ قطعا وقتی حمله کنندگان به خانه مان را ساکت کردیم، می آییم و فرزند خود را تربیت می کنیم تا تکرار نشود. ◀️الان نیز باید تمام انرژی را برای تقابل با دشمن گذاشت تا به در و دیوار و اهل خانه آسیب نرسد اما باید مواظب بود حافظه تاریخی مان پاک نشود و تربیت را فراموش نکنیم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و أيُّ كَلِمَةِ حُكْمٍ جامِعَةٍ : أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لنَفْسِكَ ، و تَكْرَهَ لَهُم ما تَكْرَهُ لَها ؟ ! امام على عليه السلام: چه سخن حكيمانه جامعى است اين سخن که: آنچه بر خود مى پسندى براى مردم نيز بپسند و آنچه براى خود نمىپسندى براى آنها نيز نپسند! @ahmad_olyaei