eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴پیامدهای بزرگ انتخاب‌های کوچک 🖊احمدحسین شریفی 🔶چاقی، بیماری، بیکاری، ورشکستگی و بسیاری دیگر از آسیب‌های فردی و اجتماعی‌ای که برخی از آدمیان با آنها رو به رو هستند، از پیامدها و نتایج‌ انتخاب‌های بد و کوچک خود آنانست. چنین افرادی بدون آنکه قصد بیمار شدن یا ورشکسته‌ شدن یا معتاد شدن داشته باشند به چنین دام‌هایی افتاده‌اند. 🔺در مسائل معنوی نیز چنین است. آلودگی‌های معنوی و بی‌عفتی‌های اجتماعی و امثال آن همگی از پیامدهای انتخاب‌های کوچک در ارتباطات دوستانه و ورود به فضاهای مجازی و امثال آن است. شیطان اساسا گام به گام افراد را به سراشیبی سقوط می‌کشاند. خدای متعال سه نوبت در قرآن به آدمیان اخطار می‌دهد که: وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين‏ (بقره،۱۶۸ و ۲۰۸ و انعام ۱۴۲) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دیدگاهها درباره فلسفه سیاسی صدرا (محمدرضا حکیمی) (Trimmed).mp3
27.74M
🎤احمدحسین شریفی 🔴انتشار به مناسبت رحلت استاد محمدرضا حکیمی(ره) 🔶تحلیل دیدگاه‌ استاد درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا ✔️آیا فلسفه سیاسی صدرا انقلاب ساز است یا انقلاب ستیز؟ ✔️آیا ملاهادی سبزواری اندیشه سیاسی نداشت؟ ✔️آیا این نسبت استاد حکیمی به علامه طباطبائی درست است که«این انقلاب یک شهید داشت و آن اسلام بود»؟ (از مجموعه درس‌های فلسفه سیاسی متعالیه) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
5.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴جلوه‌ای از حکمرانی علوی در نخستین سفر استانی رئیسی 🔶امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر چنین توصیه کرد: وَ اجْعَلْ لِذَوِي الْحَاجَاتِ‏ مِنْكَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِيهِ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَكَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَكَ وَ أَعْوَانَكَ‏ مِنْ أَحْرَاسِكَ‏ وَ شُرَطِكَ‏ حَتَّى يُكَلِّمَكَ مُتَكَلِّمُهُمْ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ‏ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ فِي غَيْرِ مَوْطِنٍ لَنْ تُقَدَّسَ‏ أُمَّةٌ لَا يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِعٍ براى كسانى كه به ديدار تو نياز دارند، زمانى را معين كن كه شخص خود به سخنان ايشان گوش فرا دارى، و در مجلس عامى بنشينى، و در آن در برابر خدايى كه تو را آفريده است تواضع كنى، و لشكريان و دستياران و پاسداران خود را چنان دور كنى كه صاحبان حاجت بدون احساس ترس و لرز و لكنت زبان با راحتى كامل بتوانند مطالب خود را بيان كنند، زيرا كه من از پيامبر خدا «ص» بارها شنيدم كه مى‏گفت: «امتى كه ضعيف آن نتواند حق خويش را بى‏لكنت زبان از قوى بگيرد، قابل احترام نيست». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زکریا بن آدم و رسالت تربیت اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی 🔶، يکي از موجود در قبرستان شيخان قم، که معاصر امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد عليهم السلام بود؛ انساني فوق القاعده بزرگ و مورد اعتماد ائمه اطهار سلام الله عليهم و از بنيانگذاران اصلي مکتب تشيع در قم و تأسيس کننده يک حکومت شيعي در قم بود، خطاب به عليه السلام مي‌نويسد: «إِنِّي أُرِيدُ الْخُرُوجَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِي فَقَدْ كَثُرَ السُّفَهَاءُ فِيهِمْ!؛ می‌خواهم از طایفه و قوم خود هجرت کنم چرا که افراد سفیه و کم خرد در میان آنان زیاد شده است». امام رضا علیه السلام در پاسخ او می‌فرماید: «لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِكَ يُدْفَعُ عَنْهُمْ بِكَ، كَمَا يُدْفَعُ عَنْ أَهْلِ بَغْدَادَ بِأَبِي الْحَسَنِ الْكَاظِمِ(ع)؛ این کار را نکن، چرا که وجود تو در میان قوم و قبیله‌ات موجب دفع بلا از آنان می‌شود همانطور که با امام کاظم علیه السلام بلا و آفات از مردم بغداد دفع می‌شد». 🔷این توصیه امام رضا علیه السلام هم یک معنای باطنی و عرفانی و ملکوتی دارد که وجود انسان‌های پاک و پارسا در جایی، از علل و عوامل معنوی دفع آلام و بلایای غیرمترقبه از آنان است. و هم می‌توان یک معنای تربیتی از آن استفاده کرد و آن اینکه خوبان و مربیان اخلاقی حق ندارند در برابر ساختارهای غلط و نادرست تسلیم شوند و به بهانه شیوع بدی‌ها و وجود ساختارهای رذیله، از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با مخالفان فلسفه‌ و عرفان‌ 🖊احمدحسین شریفی 🔶در مجموعه روایات منقول از معصومان علیهم السلام، روایاتی در نکوهش فیلسوفان و صوفیان ذکر شده است. این نوع روایات مستمسک عده‌ای از فلسفه‌ستیزان و عرفان‌ستیزان قرار گرفته‌اند! یعنی با استناد به آنها به جنگ و عرفان و رفته‌اند! 🔷در حالی که، اولاً، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اغلب قریب به اتفاق آنها، اعتبار سندی لازم را ندارند؛ ثانیاً، بر فرض صحت سندی، محتوای این روایات همگی ناظر به سرزنش مدعیان فلسفه و عرفان و تصوف یا فیلسوف‌نماها و عارف‌نماها و صوفی‌نماها است و نه نکوهش خود فلسفه و عرفان و تصوف. ثالثاً، اگر با تمسک به این دسته از روایات بتوان اصل فلسفه و عرفان (حتی فلسفه الهی و عرفان اسلامی) را نادرست و ضد اسلام دانست، خوب روایات فراوان و حتی صحیح السندی در ذم فقیهان و مفسران و حافظان قرآن و متکلمان و محدثان هم داریم، آیا اینها را می‌توان مستمسکی برای مذمت اصل فقه و تفسیر و قرآن و کلام و حدیث دانست؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی ج۲ (Trimmed).mp3
9.25M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و چهارم: ویژگی‌های نظریه‌پردازان دینی؛ بخش دوم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶ناسزاگویان و بدگویان را ببخش، حتی اگر از کرده خود پشیمان نیستند. فقط روح‌های ضعیف و کم‌ظرفیت‌اند که از ناسزاگویی به دیگران خوشحال، یا از ناسزاگویی دیگران بدحال می‌شوند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی 🖊احمدحسین شریفی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونه‌ها و مصادیقی عینی نشان می‌دهد که عامل بسیاری از پیشرفت‌ها و فعالیت‌های پیش‌برنده آدمیان، و و سایر رذایل اخلاقی است! ابتدا می‌گوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایش‌های اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد می‌شود: پادشاهی را خدا کشتی کند تا به حرص خویش بر صف‌ها زند قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند قصدش آنک ملک گردد پای‌بند در نمونه‌ای دیگر می‌گوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را می‌چرخاند، روغن‌گیری یا آب‌کشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد می‌کند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین می‌کند یعنی آب را از چاه می‌کشد یا روغن را از کنجد می‌گیرد و امثال آن: آن خراسی می‌دود قصدش خلاص تا بیابد او ز زخم آن دم مناص قصد او آن نه که آبی بر کشد یا که کنجد را بدان روغن کند خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمی‌کند، او از بیم زخم صاحبش، می‌دود و حرکت می‌کند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین می‌شود: گاو بشتابد ز بیم زخم سخت نه برای بردن گردون و رخت لیک دادش حق چنین خوف وجع تا مصالح حاصل آید در تبع و درباره فعالیت‌های اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پاره‌ای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک می‌گوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجویی‌های شخصی تک‌تک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!: هم‌چنان هر کاسبی اندر دکان بهر خود کوشد نه اصلاح جهان به طور کلی جهان‌بینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان می‌داند و می‌گوید: هر یکی بر درد جوید مرهمی در تبع قائم شده زین عالمی حق ستون این جهان از ترس ساخت هر یکی از ترس جان در کار باخت حمد ایزد را که ترسی را چنین کرد او معمار و اصلاح زمین و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهان‌شناختی و انسان‌شناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم می‌گیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر می‌خواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند: این همه ترسنده‌اند از نیک و بد هیچ ترسنده نترسد خود ز خود هیچ وهمی بی‌حقیقت کی بود هیچ قلبی بی‌صحیحی کی رود آن حکیمک وهم خواند ترس را فهم کژ کردست او این درس را 🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد ، و بود بارگذاری شده بود. علاقمندان می‌توانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعی‌اند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
مهارتهای لازم برای نظریه‌پردازی دینی (Trimmed).mp3
11.57M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و پنجم: مهارت‌های لازم برای نظریه‌پردازی دینی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حوزه‌های علمیه و آزاداندیشی 🖊احمدحسین شریفی 🔶هر چند همواره در همه مراکز علمی بوده و هستند کسانی که هیچ نظر مخالفی را حتی در فرعی‌ترین امور بر نمی‌تابند. اما فضای عمومی حوزه‌های علمیه در مواجهه با دیدگاه‌ها و آراء مخالف، فضای و تحلیل و نقد بوده است. شعار افتخارآمیزی که از نخستین روز‌های ورود به حوزه‌های علمیه فراوان شنیده می‌شود این است که: «نحن ابناء الدلیل نمیل حیثما یمیل» یا «نحن ابناء الدلیل اینما مال نمیل». 🔶یکی از دلایل قوت و پیشرفت دانش فقه و اصول در حوزه‌های علمیه همین روحیه بوده است. خدا رحمت کند را می‌فرمود زمانی در حوزه قم آیت‌الله العظمی و محمدتقی خوانساری هر دو، همزمان، خارج فقه نماز جمعه را تدریس می‌کردند. در حالی که یکی از آن دو بزرگوار، نماز جمعه را در عصر غیبت واجب عینی می‌دانست و دیگری با وجوب عینی آن مخالفت می‌کرد. در عین حال، برخی از طلاب بدون تعصب و تقلید و سوگیری خاصی در هر دو درس شرکت می‌کردند و دلایل این دو بزرگوار و شیوه استدلال آنان را می‌شنیدند و خود به داوری می‌نشستند. 🔶چیزی که می‌تواند حیات با نشاط علمی حوزه‌های علمیه را تضمین کند همین نوع آزاداندیشی در "همه مسائل و موضوعات علمی" است. در فلسفه و عرفان و علوم انسانی و فلسفه غرب و شرق و امثال آن هم باید همین رویه در همه حوزه‌های علمیه حکم‌فرما باشد. لعن و نفرین آشکار و پنهان فرستادن بر فیلسوفان و عارفان، و کفر تلقی کردن فلسفه و عرفان، کاری که متأسفانه در دوران اخیر پاره‌ای از ارباب و وارثان مکتب در حوزه‌های علمیه شیعی باب کردند، نه شایسته مقام علم و اندیشه است و نه شایسته حوزه‌های علمیه. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا 🔸سرنوشت بسیار جالب «ژمی براون»، بانویی که در هالیوود تلاش داشت همکار مسلمانش را مسیحی کند...! 🔷ترجمه و زیرنویس توسط دوست عزیزم سید روح‌الله موسوی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی ج۲۶ (Trimmed).mp3
11.41M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس بیست و ششم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹