eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
دست خط مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبائی؛ (از جمله تأثیرگذارترین عارفان عالم تشیع در سده‌های اخیر؛ استاد عرفانی علامه طباطبائی و آیت‌الله بهجت و آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رضوان الله تعالی علیهم اجمعین:) «اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می‌ماند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از آن رئیس‌جمهور تا این رئيس‌جمهور ✍ احمدحسین شریفی تا چند ماه پیش رئیس‌جمهوری داشتیم که حتی به هنگام دیدار از مپنا (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) از ماشین خارجی خود پیاده نشد تا با مهندسان و صنعت‌گران برجسته کشوری گفتگویی کند! اما امروز رئیس جمهوری داریم که می‌توان گفت «مردمی‌ترین رئیس‌جمهور دنیا» است. او با طمأنینه و آرامش پای سخنان عشایر و کشاورزان می‌نشیند و می‌‌شنود و بلافاصله دستورات لازم را برای مشکل‌گشایی صادر می‌کند. حقیقتاً روزانه باید شکرگزار خدای متعال بود که دلهای مردم را برای انتخاب چنین مردی هدایت کرد. مردی که به زورگویان و مستکبران عالم اعتنا نمی‌کند و در برابر صاحبان انقلاب چنین خاک‌نشین و خاکسار است. نکته: هم رئيس‌جمهور پیشین روحانی بود و هم رئيس‌جمهور فعلی! و این بهترین نشانه است که مردم هرگز نباید روحانیت را با لباس قضاوت کنند. روحانی بودن به مرام و معنویت و اخلاق و عزت و مردمی‌ بودن است و نه به لباس و اندازه عمامه و رنگ عبا و قبا. در صدر اسلام لباس منافقان و لباس مؤمنان و حتی پیامبر اکرم(ص) یکسان بود! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
احمدحسین شریفی- پیش‌نیازهای علمی نظریه‌‌پردازی دینی ج۴۰.mp3
21.5M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اجتهاد و تقلید 🔶پیش‌نیازهای علمی اجتهاد و نظریه‌پردازی دینی 🔷درس چهلم: دانش‌های مورد نیاز نظریه‌پردازی دینی: بخش پانزدهم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش اول: تفکر _________________ سیدعلی قاضی طباطبائی سال ۱۲۸۲ قمری (فروردین ۱۲۴۸) در شهر تبریز به دنیا آمد و سال ۱۳۶۶ قمری (بهمن ۱۳۲۵) در نجف اشرف از دنیا رفت و جنازه مطهرشان در قبرستان وادی‌السلام، جایی که خیلی به آن علاقه داشت و فراوان آنجا می‌رفت و ساعت‌ها در آنجا سر در جیب تفکر می‌نهاد، دفن شد. او افزون بر تخصص در فقه و اصول و تفسیر و رجال و درایه و ادبیات عرب، از بزرگ‌ترین عارفان و تأثیرگذارترین مربیان معنوی در دوران معاصر بوده است. او که خود پرورش‌یافته عارفان و زاهدان بزرگی چون شیخ محمد بهاری و سیداحمد کربلایی (هر دو از شاگردان عرفانی ملاحسینقلی همدانی) بود، پرورش‌دهنده شاگردانی افسانه‌ای چون ‌آیت‌الله محمدتقی آملی، علامه طباطبائی، ‌آیت‌الله الهی طباطبائی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله مرعشی نجفی، شهید دستغیب، سیدهاشم حداد و سیدعبدالکریم کشمیری نیز بود. یکی از ویژگی‌های سلوکی آیت‌الله تفکر بود. او فراوان به قبرستان وادی‌‌السلام می‌رفت و ساعت‌هایی طولانی را در آنجا به تفکر سپری می‌کرد. آیت‌الله محمدتقی آملی، از تربیت‌یافتگان مکتب عرفانی آیت‌الله قاضی، می‌گوید: «من مدت‌ها می‌‌دیدم که مرحوم قاضی دو سه ساعت در وادی‌السلام می‌‌نشینند، با خود می‌‌گفتم: «انسان باید زیارت کند و برگردد و به قرائت فاتحه‌ای روح مردگان را شاد کند، کارهای لازم‌تر هم هست که باید به آنها پرداخت!» این اشکال در دل من بود اما به احدی ابراز نکردم. مدت‌ها گذشت و من هر روز برای استفاده از محضر استاد به خدمتش می‌‌رفتم، تا آنکه از نجف اشرف بر مراجعت به ایران عازم شدم ولیکن در مصلحت بودن این سفر، تردید داشتم. این نیت هم در ذهن من بود و کسی از آن مطلع نبود. شبی بود می‌‌خواستم بخوابم؛ در آن اتاقی که بودم، در تاقچه پائین پای من کتاب بود؛ کتاب‌های علمی‌‌ و دینی. در وقت خواب، طبعاً پای من به سوی کتاب‌ها کشیده می‌‌شد، با خود گفتم: برخیزم و جای خواب را تغییر دهم یا لزومی ‌‌ندارد، چون کتاب‌ها درست مقابل پای من نیست و بالاتر قرار گرفته، و این، هتک حرمت کتاب نیست. بالاخره بنابر آن گذاشتم که هتک حرمت نیست و خوابیدم. صبح که به محضر استاد، مرحوم قاضی رفتم و سلام کردم: فرمود: «علیکم السلام! صلاح نیست شما به ایران بروید. و پا دراز کردن به سوی کتاب‌ها هم هتک احترام است.» بی‌اختیار هول زده گفتم: «آقا! شما از کجا فهمیده‌اید؟» فرمود: «از وادی السلام فهمیده‌ام». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 🔷 جلسه دوم 🔶زمان: ۳/ ۸/ ۱۴۰۰ 🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی 🔲توصیه: به علاقمندان به فلسفه و علوم انسانی و امتداد اجتماعی حکمت متعالیه، استماع این جلسه را توصیه می‌کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قطاری که به هنگام عبور از مناطق مسکونی، به منظور حفظ حریم خصوصی، پنجره‌هایش به طور خودکار مات می‌شوند! 🔻اگر آدمیان بخواهند، تکنولوژی می‌تواند از بهترین خادمان زیست اخلاقی و انسانی باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌های سلوکی آیت‌الله قاضی طباطبائی 🖊احمدحسین شریفی 🔘بخش دوم: اهتمام به نماز و نماز شب و توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء(ع) _________________ 🔻اهتمام به نماز آیت‌الله سیدعلی قاضی، در وصیت‌نامه خود می‌نویسد «عمده وصیت‌ من نماز است. نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می‌ماند و تسبیحه صدیقه کبری سلام الله علیها و آیة الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود» 🔻نماز شب علامه طباطبايی می‌فرماید روزی در نجف اشرف «کنار در مدرسه‌ای ایستاده بودم که قاضی از آنجا عبور می‌‌کرد؛ چون به من رسید، دست خود را بر روی شانه من گذاشته و فرمود: «ای فرزند! دنیا می‌‌خواهی، نماز شب بخوان؛ آخرت‌ می‌‌خواهی، نماز شب بخوان» 🔻اهتمام به توسل به اهل بیت به ویژه سیدالشهداء از نگاه مرحوم قاضی سیر و سلوک صحیح الی الله و وصول به مقام توحید جز از راه پذیرفتن ولایت ائمه و حضرت زهرا سلام الله علیها ناشدنی است. او بر توسل به ائمه اطهار به ویژه امام حسین علیه السلام تأکیدی ویژه داشت. خود آن عارف بزرگ می‌گفته است: «من اگر به جایی رسیده باشم از دو چیز است: قرآن کریم و زیارت امام حسین علیه السلام» در وصیت‌نامه خود نیز چنین می‌نویسد: «در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما بجا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔲علوم انسانی اسلامی: محال‌اندیشی یا واقع‌بینی؟ در گفتگوی دکتر علی پایا و دکتر احمدحسین شریفی 🔴زمان: پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ؛ ساعت: ۱۸- ۲۰ ⭕️لینک شرکت در جلسه👇👇 http://iwo.ir/elmedini 🌹🌹🌹
🖊احمدحسین شریفی ⭕️برای رسیدن به آرمان‌ها باید واقعیت‌ها را شناخت و بر اساس واقعیت‌ها و شرایط شخصی و محیطی و اجتماعی، گام‌های حرکت خود را تنظیم کرد. آرمان‌ها را باید به اهدافی کوچکتر و دسترس‌پذیرتر تقسیم کرد، در آن صورت هر چند ممکن است قدری دیرتر، اما راحت‌تر و مطمئن‌تر به هدف خواهیم رسید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۱ اکتبر،‏ ۷.۰۹​.mp3
52.24M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: بزرگداشت شخصیت علمی و عملی علامه حسن‌زاده آملی 🔷زمان: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ 🔸مخاطبان: اساتید حوزه علمیه رضویه خراسان جنوبی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مسأله کتاب و کتابخوانی در ایران: زخمی کهنه و کشنده! 🖊احمدحسین شریفی ⭕️ناصر پورقمی در مقاله‌ای با عنوان «کتاب، یک کالای بی‌مصرف» که در آذر ماه سال ۱۳۴۹ در شصت و هفتمین شماره هفته‌نامه نگین منتشر شد، می‌نویسد(ص۱۰-۱۱): «اکنون از جمعیت ۲۸ میلیون نفری ایران نزدیک به ده میلیون نفر، به مفهوم عام باسوادند. یعنی قادر به خواندن و نوشتن هستند. ... از سوی دیگر، تیراژ کتاب در ایران از پانصد نسخه آغاز می‌شود و ... به طور معمول تیراژ کتاب در حدود هزار تا سه هزار نسخه است. در حالی که اگر حتی بیست دررصد از باسوادانما به مفهوم عام کتاب‌خوان بودند و دیگران هم در حاشیه گهگاه کتاب می‌خواندند، تیراژ عادی کتاب در ایران از مرز ۵۰ هزار نسخه تجاوز می‌کردو چنین وضعی خود موجب ایجاد امکانات و عوامل مساعدی در کار کتاب می‌شد....» ⚫️مع الاسف باید گفت: اکنون (آبان ۱۴۰۰) پس از ۵۱ سال از انتشار این مقاله و بیان این زخم کهنه فرهنگی، جمعیت ایران حدوداً سه برابر شده است، و بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی هم باسوادند. در حالی که تیراژ کتاب‌ها از ۱۰۰ نسخه و حتی بعضاً کمتر شروع می‌شود! در حالی که اگر بنا بود توقع ۵۰ سال پیش ناصر پورقمی برآورده می‌شد، باید تیراژ کتاب‌های ما نزدیک ۲۰۰ هزار نسخه می‌شد! تصور کنید که حتی اگر تیراژ کتاب‌ها ۲۰ هزار نسخه هم می‌بود، افزون بر رشد فرهنگی عامه مردم، چه تحول عظیمی در صنعت چاپ و نشر و نویسندگی کشور ایجاد می‌شد! ✔️آیا این پسرفت‌ها نشان از ناکارآمدی فعالیت‌های فرهنگ‌سازی متصدیان مربوطه در طول پنجاه سال گذشته نیست؟! ✔️آیا می‌توان با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور، تحولی بنیادین در این «فرهنگ کتاب‌گریزی» و «فرار از مطالعه» ایجاد کرد؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیامبر اکرم(ص) و اهتمام به حفظ پوشش گیاهی و درختی اطراف مدینه 🖊احمدحسین شریفی 🔶شهاب الدین یاقوت حَمَوی (م۶۲۶ق) در کتاب ارزشمند معجم البلدان می‌گوید پیامبر اکرم(ص) قطع درختان مدینه را تا شعاع یک برید از هر طرف، ممنوع کرد: «حرّم رسول اللّه(ص) شجر المدينة بريدا في بريد من كل ناحية». [«برید» یکی از مهم‌ترین واحدهای اندازه‌گیری در محاسبات پیشینیان بوده است. اغلب فقیهان و جغرافی‌دانان، هر برید را به اندازه حدود ۲۲ کیلومتر دانسته‌اند. بر این اساس پیامبر اکرم(ص) تصرف در فضای سبز اطراف مدینه تا شعاع ۲۲ کیلومتر را ممنوع اعلام کرد.] 🔶پیامبر اکرم(ص) پانزده قرن پیش، که در هیچ جای دنیا دغدغه‌های محیط‌زیستی و تأمین هوای سالم و امثال آن وجود نداشت، اینچنین در اندیشه حفظ و بلکه تقویت کمر‌بند سبز اطراف مدینه بود. مع الاسف بسیاری از شهرداران ما علیرغم تحصیلات مربوط به شهرسازی و بهره‌گیری از مشاوران متخصص و ... هنوز هم توانایی درک و عمل به چنین ارزش‌هایی را ندارند! 🔶فقط کافی است تصور کنید که اگر در اطراف شهرهای ما نیز تا شعاع ۲۲ کیلومتر پوشش گیاهی و درختی وجود داشت از چه محیط زیست سالم و بالنده و بانشاطی برخوردار بودیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹