eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خواسته‌های اسماعیل(ع) از پدر، در قربانگاه ✍ احمدحسین شریفی 🔻سورآبادی در ذیل آیه یا أَبتِ اِفعلْ ما تُؤمَر، سه خواسته از پدرش را پیش از قربانی شدن، به این صورت بیان می‌کند: «ابراهیم کارد از آستین برون گرفت، اسماعیل گفت: «ای پدر سه چیز ترا وصیت کنم: یکی آنکه مرا دست و پای سخت ببندی که مبادا که در حَرّتِ موت دستی یا پایی باز زنم قطره‌ای خون بر تو چکد آن بی‌حرمتی باشد، دیگر آنکه مرا بر روی افکنی مبادا که چشمت بر روی من افتد دستت کار نکند به کشتن من آنگه در فرمان خدای تقصیر افتد، سدیگر آنکه مادرم را از حال من خبر نکنی زیرا که دل مادران تُنُک‌تر بود مبادا که جزعی کند مزد این قربان از وی بشود». 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سخنی با آیت‌الله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🖊احمدحسین شریفی جناب استاد آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای که در سایت انتخاب منتشر شده است می‌گوید: «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 ) ⭕️بیان چند ملاحظه می‌دانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کرده‌اند و طبیعتاً‌ فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشته‌اند. به همین دلیل از همین‌جا از ایشان دعوت می‌کنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح می‌دانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانه‌تری را فراهم کند. علاقه‌ای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده می‌دهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیش‌نشست‌های هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح می‌دانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم. 🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان می‌کنم: اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی ـ امنیتی با موضوع «روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر حوزه دفاع و امنیت» و با ارائه حجت‌الاسلام دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و رئیس دانشگاه قم برگزار خواهد شد. دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر احمد شعبانی زمان: یکشنبه 11 تیر 1402 ساعت 10 – 12 مکان: قم ـ بلوار شهید محلاتی ـ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/isri/neshastelmi مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch
🔴«روش تجربی» و «علمیت علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــ برخی از مخالفان معتقدند که «علمی بودن يک علم به عمومی بودن آن است و عمومی بودن هم به عمومی بودن معيار است و معيار عمومی همان تجربی بودن است. و اين امری است فارغ از دين و مکتب.» اینان با این استدلال، معتقدند «علم دینی» و «علوم انسانی اسلامی»، امری «پارادوکسیکال» و ترکیبی «خودمتناقض» است. 🔻در نقد این دیدگاه به اجمال چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: انتظار «همه‌پسندی» در علوم انسانی،‌ انتظاری واقع‌بينانه نيست. علوم انسانی، از جهات مختلفی علومی وابسته‌اند: «وابستگی به بنيان‌های نظری محققان و نظريه‌پردازان»، «وابستگی به نيازها» و «وابستگی به فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی» از جمله مهم‌ترین ابعاد وابستگی علوم انسانی است و تعدد و تنوع این امور و وابستگی آنها به دین و مذهب، واضح‌تر از آن است که نیازی به اثبات و بیان داشته باشد. نکته دوم: اگر دنبال يک داور مشترک و همگانی و همه‌پسند هستيد، چرا آن را منحصر در تجربه می‌دانيد؟ اساساً‌ اعتبار تجربه مديون مقدمه‌ی عقلی نهفته در آن است. پس چرا خود عقل را، به عنوان يک داور عمومی و همه‌پسند و مطمئن، به رسميت نمی‌شناسيد؟ نکته سوم: اين مدعا، خودسوز است؛ يعنی خود اين ادعا که «علمی بودن يک علم به عمومی بودن آن است و عمومی بودن هم به عمومی بودن معيار است و معيار عمومی همان تجربی بودن است» ادعايی تجربی نيست؛ با «دليل تجربی» هرگز نمی‌توان «اعتبار تجربه» را اثبات کرد. ممکن است گفته شود منظور از «علم» دراينجا، علم تجربی است و نه مطلق معرفت. در آن صورت می‌گوييم که اين استدلال نوعی «مصادره به مطلوب» يا «استدلال دوری» است (خلاصه آن این می‌شود که «تجربی بودن» يک «تجربه» به عمومی بودن آن است! ...) نکته چهارم: آيا درستی و واقع‌نمايی معيار داوری مهم است يا عمومی بودن آن؟ آيا هدف تحقيق علمی کشف واقع است يا عامه‌‌پسند بودن؟ نکته پنجم: اين ملاک کی و چگونه مطرح شد؟ آيا قبل از تجربه‌گرايی مدرن، چنين ملاکی را برای علميت علم، در نظر می‌گرفتند؟ آيا علوم سياسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و روان‌شناسی‌ پيش از دوران جديد نبود؟ نکته ششم: اگر کسی بنيان‌های تجربه‌گرايی مدرن را نقد کند و نادرست بداند، آيا باز هم می‌توان به او قبولاند که ملاک علميت علم، تجربی بودن آن است؟ 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«خودشناسی» و «تقويت شخصيت» در کلام امام هادی(ع) 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــ 🔻يکي از مهم‌ترين علل انجام رفتارهاي نامطلوب و ضد فرهنگ، اين است که يک فرد يا جامعه به جايگاه و ارزش خود واقف نباشد. خود را کوچک بشمارد. ديگران را از خود برتر بداند. سابقة تاريخي خود را نداند. شرافت و کرامت خود را نشناسد و براي خود شخصيت قائل نباشد. چنين افراد و جوامعي نه تنها در انديشة اصلاح رفتار خود نيستند که از انجام رفتارهاي ناپسند و نامطلوب نيز هيچ ابايي ندارند. 🔶 علیه السلام در اين رابطه مي‌فرمايد: مَنْ‏ هَانَتْ‏ عَلَيْهِ‏ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛ (تحف العقول، ص483.) کسي که خود را سبک بشمارد، از شرّ او در امان نباش. 🔷نوعي «خودخواهي» و «خودبيني» بر رفتار «افراد خودکم‌بين» حاکم مي‌شود؛ به همين دليل نه تنها اميدي به خيررساني و خيرخواهي آنها نيست که از شر آنها نيز نمي‌توان در امان بود. چنين افرادی توجهي به مقررات و قوانين اجتماعي ندارند. به عنوان مثال، حتي زماني که مي‌بيند عدة زيادي از رانندگان پشت چراغ قرمز ايستاده‌اند، به راحتي و بدون هيچ خجالتي سعي مي‌کند، از آن عبور کند! گويا ديگران بيکارند يا همگان منتظر عبور او هستند! روشن است که چنين اشخاصي نه تنها توجهي به منافع ديگران ندارند، بلکه به دليل آنکه براي خود شخصيت و کرامتي قائل نيستند، صرفاً دنبال مشتهيات نفساني و خواسته‌هاي شخصي‌اند. انجام رفتارهاي نامطلوب هيچ تعارض شخصيتي يا ناهماهنگي دروني‌اي براي آنها ايجاد نمي‌کند. تنها چيزي که ممکن است چنين افرادي را از انجام رفتارهاي نامطلوب بازدارد اين است که با انجام آنها نتواند به اهداف و خواسته‌هاي خود دست يابد. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ریشه‌های قوی اگر ریشه‌ها و بنیان‌ها قوی باشند، حتی در سخت‌ترین شرایط باز هم می‌توان مقاومت کرد و سرپا ایستاد. توحید، نبوت و امامت از محکم‌ترین ریشه‌های علمی و عملی‌اند. به هر میزان که عمیق‌تر فهم شوند و بر اساس مقتضیات آنها عمل شود، در سخت‌ترین شرایط محیطی، مانع سقوط و حتی تزلزل فرد و جامعه می‌شوند. قرآن کریم در سوره توبه (آیه۱۰۹) می‌فرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ في‏ نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمين‏» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «مکاسب شیخ انصاری» تا «اقتصاد اسلامی»! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از آقایان محترم در نقد «اقتصاد اسلامی» گفته‌اند: «پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی است. اکونومی یعنی چه فرمولی تورم را پایین می‌آورد و این در فقه ما وجود ندارد. اینها فکر می‌کنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است.» 🔻این استاد عزیز گمان کرده‌اند که مدعیان ، آن را معادل مباحث فقهی ناظر به بیع و شراء موجود در مکاسب شیخ انصاری می‌دانند! به تعبیر دیگر، ابتدا اقتصاد اسلامی را معادل فقه اقتصادی پنداشته و سپس به نقد آن رفته است! به اختصار عرض می‌کنم که «هیچ‌کدام» از مدافعان اقتصاد اسلامی، تأکید می‌کنم «هیچ‌کدام»، چنین پنداری از اقتصاد اسلامی نداشته و ندارند! ای کاش این استاد محترم یکی از چنین پندارگران را نام ببرند. از ابتدایی‌ترین آگاهی‌های فقهی و اقتصادی است که مکاسب (ره) نهایتاً ناظر به «احکام و هنجارهای افعال اقتصادی مکلفین» است؛ یعنی نه تنها شامل احکام هنجاری «پدیده‌ها و ساختارهای اقتصادی» نیست (یعنی در همان بخش فقه اقتصادی نیز ناقص و ناتمام است) که اساساً هیچ نظری به «ابعاد توصیفی دانش اقتصاد» ندارد. به تعبیر دیگر، دانش متکفل ارزش‌گذاری کنش‌های مکلفین است و اختصاص به اقتصاد هم ندارد، یک فقه پویا باید بتواند احکام و هنجارهای اسلامی ناظر به همه کنش‌های فردی و اجتماعی و تمدنی انسان و بلکه همه پدیده‌ها و ساختارهای انسانی را به صورتی ضابطه‌مند از منابع و متون دینی استنباط کند. اما «اقتصاد اسلامی» بالکل ایده‌ای دیگر است خیلی متفاوت با «فقه اسلامی» است! «فقه اسلامی»، صرفاً پاسخگوی «بخش هنجاری» ایده اقتصاد اسلامی است. در حالی که بخش اصلی و عمده دانش اقتصاد اسلامی ناظر به «ابعاد توصیفی» کنش‌ها و پدیده‌های اقتصادی است: یعنی ناظر به «توصیف»، «تفسیر»، «تبیین»، «پیش‌بینی» و «کنترل» کنش‌ها و پدیده‌های اقتصادی است. 🔻اسلامیت علوم انسانی در هر کدام از بخش‌‌های توصیفی و توصیه‌ای علوم انسانی متفاوت است. و این چیزی است که متأسفانه تاکنون از سوی مخالفان ایده علوم انسانی اسلامی به درستی فهم نشده است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَم @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«ولایت» و «تضمین امنیت خارجی» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از پیام‌های اصلی غدیر و ولایت سیاسی معصومان و جانشنیان آنان، این است که با وجود ولایت، امنیت خارجی جامعه اسلامی تضمین است؛ در نظام ولایی به دلیل رابطه‌ای که امت با ولایت دارد و به دلیل دشمن‌شناسی و شجاعت و غیرتی که در رهبری جامعه اسلامی وجود دارد، دین‌ستیزان و دشمنان خارجی از سلطه بر جامعه اسلامی ناامید می‌شوند. تنها چیزی که ممکن است بنیان‌های جامعه اسلامی را لرزان کند و نظام اسلامی را به خطر اندازد، «خدافراموشی» و «بی‌تقوایی» و «بی‌اخلاقی‌»های داخلی است. به همین دلیل در روز خم و بعد از نصب به جانشینی پیامبر اکرم(ص) خدای متعال فرمود: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن‏ (مائده، ۳) امروز، کافران از دین شما ناامید شدند؛ پس از آنان نهراسید و از من بترسید. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴شرط موفقیت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای رسیدن به هر هدفی، باید هزینه‌ آن را پرداخت. امیرمؤمنان همین حقیقت را چنین زیبا بیان می‌کند: «وَ لَا يُدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدّ حق جز با تلاش به دست نمی‌آید.» به همین دلیل همه پیروان خود را به تلاش و کوشش سفارش می‌کند و می‌فرماید: «فَعَلَيْكُمْ بِالْجَدِّ وَ الِاجْتِهَادِ وَ التَّأَهُّبِ وَ الِاسْتِعْدَادِ وَ التَّزَوُّدِ فِي مَنْزِلِ الزَّادِ پس بر شما باد به كوشش و كوشيدن، و ساخته شدن و آماده گرديدن. و برداشتن توشه اى كه به كار آيد، از منزلى كه بايد.» کمترین هزینه دستیابی به اهداف متعالی، «گذشتن از مطامع دنیوی»، «بی‌توجهی به آسایش و راحتی بدنی» و «بی‌توجهی به نام و نان» است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«سکوت» در مواجهه با «ابلهان» 🖊احمدحسین شریفی وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراما (فرقان، ۷۲) مولوی: گفت هر مردی که باشد بد گمان نشنود او راست را با صد نشان هر درونی که خیال‌اندیش شد چون دلیل آری خیالش بیش شد چون سخن در وی رود علت شود تیغ غازی دزد را آلت شود پس جواب او سکوتست و سکون هست با ابله سخن گفتن جنون هم می‌گفت: «هنگام مواجه شدن با ابلهان، انسان تنها یک راه برای نشان دادن شعور دارد؛ که همکلام نشدن با آنهاست!»(درباب حکمت زندگی) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان؛ در کلام شهید مطهری «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، ص۴۳۲-۴۳۳) 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«شادی‌گستری» و «شادمانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کمترین بهره دنیوی کسانی که در اندیشه شادکردن دیگران و به تعبیر روایات اسلامی «ادخال سرور» در دل دیگران باشند، شادمان زیستن خودشان است. زیرا؛ اولاً، حیات آدمی و حالات روحی و روانی او چنان است که شادمانی او در گرو شادمانی دیگران است. هیچ انسانِ تنهایی شادمان نخواهد بود. توضیح آنکه شاد زیستن از نیازهای اساسی و فطری انسان است. هیچ انسانی غم و اندوه را دوست ندارد؛ به همین دلیل، نه تنها از غم و امور غم‌انگیز گریزان است؛ بلکه همواره به دنبال شادمانی و شادی‌آفرینی است. و ثانیاً، کسی که دائماً در اندیشه جستجوی راهی برای شادمان کردن دیگران باشد، چشم و ذهنی «شادی‌یاب» خواهد یافت که سعی می‌کند از هر فرصتی حتی از مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها برای شاد کردن دیگران استفاده کند و همین مسأله موجب می‌شود که شادی و شادمانی و شادمان کردن دیگران برایش اصالت پیدا می‌کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴نشر علم: بحثی روایی درباره نمایه‌زنی و نمایان‌سازی علم 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «انتشار» علم و «نمایه‌زنی» و «نمایان‌سازی» آن و تسهیل دسترسی جستجوگران دانش به آن، در نظام ارزشی اسلام و در روایات معصومان علیهم السلام نه تنها به عنوان کاری واجب و ضروری؛ بلکه به مثابه‌ی ابزار و معیاری برای سنجش درستی و علمیت علم معرفی شده است. در جوامع روایی اسلامی روایات فراوانی یافت می‌شود که بر نشر و نمایه‌زنی و نمایان‌سازی علم تأکید می‌کنند. به عنوان نمونه، به سه دسته از روایات این موضوع در کلام علیه السلام اشاره می‌کنم: دسته اول: روایاتی است که «عرضه علم» به جستجوگران را به عنوان «زیبایی علم» می‌ستایند: «جَمَالُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ» دسته دوم: روایاتی است که «نشر علم» را نه صرفاً یک «فضیلت»؛ بلکه یک «وظیفه واجب» معرفی می‌کنند: «زَكَاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ» «مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَى كُلِّ عَالِمٍ .... أَنْ يَبْذُلَ عِلْمَهُ لِطَالِبِهِ؛ بر هر دانشمندی واجب است که علم خود را به جستجوگران علم عرضه کند.» دسته سوم: روایاتی است که جایگاه علم‌شناسانه نشر و نمایان‌سازی (رؤیت‌پذیری) علم را مورد تنبّه و توجه قرار می‌دهند و آن را به عنوان شاخصی برای «علمیت علم» و ابزاری برای استقرار آن و نشانه‌ای از اطمینان به درستی آن بیان می‌کنند: «الْكَاتِمُ لِلْعِلْمِ غَيْرُ وَاثِقٍ بِالْإِصَابَةِ فِيهِ؛ کسی که دانش را پنهان می‌کند؛ به دانسته خود اعتماد ندارد.»؛ یعنی کسی که دانش را فردی، قومی و یا منطقه‌ای می‌کند، نشان از آن است که به دانش خود اطمینان ندارد. به تعبیر دیگر، یکی از راه‌های سنجش قوت و ضعف نظریه‌ها و تولیدات علمی عرضه آنها به «جامعه جهانی عالمان» است. «مِلَاكُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ؛ معیار علم، نشر آن است.» همانطور که ملاحظه می‌شود، امیرمؤمنان(ع) در این حکمت کم‌نظیر، ملاک و معیار علمیت علم را نشر و انتشار آن یا «نمایه‌زنی» و «نمایان‌سازی» آن می‌داند. معتقدم این حدیث سه کلمه‌ای ظرفیت تحلیل بسیار گسترده و عمیق علم‌شناسانه را دارد. ارزش معرفتی این حدیث را هرگز کمتر از حدیث سه کلمه‌ای «لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ‏ بِالشَّك‏» نمی‌دانم. در حالی که درباره دومی به میزان هزاران صفحه و صدها کتاب، تولید علم شده است؛ اما درباره اولی، حتی به میزان یک صفحه تحلیل یافت نمی‌شود! 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴وای به روزی که بگندد نمک ✍ احمدحسین شریفی 🔸«زشتگویی» از همگان «ناپسند» است و از مدعیان فرهنگ و «راهبران فرهنگ انقلابی» ناپسندتر؛ 🔸«فحاشی» نسبت به هر کسی کاری زشت و «نکوهیده» است و نسبت به «مسؤولان جمهوری اسلامی»، «نکوهیده‌تر»؛ 🔸«صراحت در نقد» و «نقد صریح»، «فضیلت» است؛ اما حتی «فحاشی» و «ناسزاگویی کنایی» و غیر مستقیم نیز «رذیلت» است؛ چه رسد به «زشتگویی صریح» و «صراحت در فحاشی». 🔸«نقد» نسبت به ایده یا رویکردی دلیلی برای «فحاشی» نسبت مدافعان آن رویکرد نیست. دلایل قوی باید و معنوی نه رگهای گردن به حجت قوی 🔸دعوت به خشونت و «کتک زدن» دیگران کاری «غیرفرهنگی» و «غیرمدنی» است؛ و چنین کاری از سوی یک مدعی علم و فرهنگ در جمع ارباب علم و فرهنگ نسبت به یک مسؤول علمی و فرهنگی «غیرمدنی‌تر »و «غیرفرهنگی‌تر» است. اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سکوت و تعالی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــ تخریب و ویرانی، مهیب و صدادار و مشهود همگان است؛ اما تعمیر و ایجاد، معمولاً بی‌صدا و آرام است. یک درخت آرام‌آرام و بی صدا و در سکوت رشد می‌کند و بار می‌دهد اما قطع کردن آن، آنی، با سرعت و با صدا است. رشد و تعالی آدمی و همچنین سقوط و هبوط او نیز همین‌گونه است. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1689012471950204798  اهل تحقیق می‌دانند که دانشمندان ایرانی ده‌ها برابر دانشی که در پایگاه‌های استنادی تولید می‌کنند، از خزانه علوم دیگران بهره می‌گیرند: ۲٪ تولید مقالات بین‌المللی از آن ایرانیان است و ۹۸٪ از آن دیگران. البته روشن است که هیچ کشوری از جمله ایران، دانش‌های راهبردی خود را به سادگی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهد. اما فراموش نمی‌کنیم بعد از تولید واکسن برکت، شخص مقام معظم رهبری از دانشمندان ما خواستند که حاصل کار خود را در قالب مقاله در سطح بین‌المللی منتشر کنند و فرمودند: «در کنار تولید قوی، سریع و بهنگام واکسن، اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از مقاله‌محوری تا جامع‌نگری: نگاهی اجمالی به رویکردهای وزارت عتف در دوران جدید ✍️احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻کسانی که وزارت علوم در دوران جدید را بی‌توجه به نیازهای کشور می‌دانند و سیاست‌های جدید وزارت عتف را مقاله‌محورانه: ✔️آیا از آیین‌نامه ۶۰ پایه تشویقی و نحوه ریل‌گذاری آن و بودجه‌بندی امتیازات تشویقی خبر دارند؟ ✔️آیا از تأسیس معاونت فناوری در دوران جدید وزارت عتف مطلع‌اند؟ ✔️آیا از اهتمام وزارت عتف به ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت و مشوق‌های مادی و معنوی بسیار گسترده برای ایجاد این ارتباط آگاهند؟ ✔️آیا سیاست مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها در حل مسائل استانی و ملی را می‌دانند؟ ✔️آیا از اولویت‌ تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی در دوره جدید خبر دارند؟ ✔️آیا ابلاغیه لزوم پیوست اشتغال برای راه‌اندازی رشته‌های جدید را دیده یا شنیده‌اند؟ ✔️آیا از راه اندازی سامانه «نان» (نظام ایده‌ها و نیازها) و ثبت حدود «ده هزار» ایده و نیاز ملی در آن مطلع ‌اند؟ ✔️آیا از سامانه دانا (درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان) آگاهی دارند؟ 🔻اگر این موارد و ده‌ها مورد دیگری که فرصت ذکر آنها نیست را می‌دانند و باز هم اینها را نادرست یا ناکافی می‌دانند، خدمت بزرگی به جامعه علمی کشور خواهند کرد اگر نادرستی این موارد را تبیین کنند یا راه‌کارهای جایگزینی را ارائه دهند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت اول: سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام حسینی در نامه‌ای به بنی‌هاشم 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــ یکی از ویژگی‌های حادثه عاشورا و قیام ابی‌عبدالله الحسین(ع)، «غنای منبعی» آن است. امام حسین و سایر اصحاب آن حضرت تا روز عاشورا و حضرت زینب کبری و امام سجاد علیهما السلام نیز بعد از حادثه عاشورا، از همه ظرفیت‌های موجود آن دوران برای انتقال واقع‌بینانه و درست همه ابعاد قیام حسینی به نسل‌های آینده استفاده کردند. شاید بتوان گفت از جمله‌ی اهداف امام حسین(ع) در نامه‌نگاری‌های متعددی که به افراد، قبایل و مردمان شهرهایی مثل کوفه و بصره و امثال آن داشتند، تلاش در جهت «زنده‌نگه داشتن این حرکت»، «مضبوط ماندن نقاط عطف آن»، «تبیین چرایی قیام»، «تشریح اهداف و آرمان‌های قیام» و «عمومی کردن قیام» بود. به عنوان نمونه آن حضرت به محض تصمیم برای شروع قیام در نامه‌ای بسیار مختصر اما راهبردی خطاب به بنی‌هاشم سرنوشت همراهی یا عدم همراهی با قیام را با صراحت و شفافیت کامل بیان می‌کند و می‌نویسد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى بَنِی هَاشِمٍ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَ مَنْ لَمْ یَلْحَقْ بِی لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ. وَ السَّلَامُ».( احمدى ميانجى، على، مكاتيب الأئمة، ص۱۱۵) به نام خداوند بخشنده مهربان از حسین بن علی به بنی‌هاشم پس از حمد و ثنای الهی حق این است که سرنوشت همه کسانی که به من ملحق شوند،‌ شهادت در راه خدا است؛ و کسانی هم که به من نپیوندند، روی پیروزی را نخواهند دید. تمام شد.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جایگاه امام حسین علیه السلام در مقایسه با امامان مذاهب اربعه اهل سنت از نگاه دکتر محمدطاهر قادری، از رهبران بزرگ بریلویه پاکستان «همه امامان اهل سنت فدای خاک پای امام حسین علیه السلام هستند...» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت دوم: چرایی قیام در نامه‌ای به بزرگان بصره 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــ حضرت سیدالشهداء از مکه مکرمه خطاب به برخی از بزرگان و ذی‌نفوذان بصره (یعنی افرادی همچون مالك بن‌مِسْمَع بكري، اَحْنف بن‌قَيْس، مُنْذِر بن‌جارود، مَسْعُود بن‌عمرو، قَيْس بن‌هَيْثَم و عمرو بن‌عبيدالله بن‌مُعَمَّر،) درباره فلسفه قیام و نتیجه همراهی با قیام، نامه نوشتند. علیرغم آنکه هیچکدام از افراد فوق‌الذکر از شیعیان نبودند و حتی بعضاً سابقه تقابل با امیرمؤمنان علیه السلام و همراهی با دشمنان آن حضرت را هم داشتند، در عین حال امام حسین علیه السلام به منظور «اتمام حجت» و همچنین «تبیین اهداف قیام» و «پیشگیری از تلاش‌های بنی‌امیه در تحریف اهداف و مقاصد اصلی قیام» به همراه فرستادن پیک‌ها و نمایندگان مطمئنی برای تک‌تک این افراد نامه نوشتند. در نامه‌ای که برای این بزرگان نگاشتند، متذکر چند نکته شدند: بعد از حمد الهی و توجه دادن به عظمت و شأن و اهداف رسالت پیامبر اکرم(ص) به صراحت نوشتند که ما اهل بیت شایسته‌ترین افراد برای خلافت بعد از ایشان بودیم؛ اما برای جلوگیری از تفرقه امت و به منظور محافظت از اصل اسلام، دربرابر غصب خلافت، کوتاه آمده و سکوت کردیم. و در ادامه در جمله‌ای کوتاه، توصیفی عمیق و ریشه‌ای از شرایط فرهنگی و اجتماعی آن روزگار ارائه داده و می‌فرماید: «وَ أنَا أدْعُوکُم الي کِتابِ الله وَ سنة نبیه(ص) فانّ السنّة قَد اميتَتْ وَ إنّ البدعة قَد أحييتْ؛ شما را به کتاب خدا و سنّت پيامبر او دعوت مي‌کنم. زيرا سنّت مرده و بدعت زنده‌ شده است.» و سپس ضمن دعوت آنان به پیوستن به قیام حسینی، راه احیای سنت و سیره پیشبرنده، انسانی و تعالی‌جویانه پیامبر اکرم(ص) و راه دستیابی به صلاح و فلاح و بهروزی را تبعیت از خود و پیوستن به قیام حسینی علیه ظلم و ستم بنی‌امیه می‌داند و می‌فرماید: «إنْ تَسمَعُوا قَولي وَ تُطيعُوا أمْري أهْدِکُم سَبيلَ الرّشَاد. اگر سخنان مرا گوش دهيد و دستور مرا اطاعت کنيد، شما را به راه راست هدايت مي‌کنم.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت سوم: بیان ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند در پاسخ به نامه‌های اهل کوفه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــ وقتی مردم کوفه متوجه عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و هجرت آن حضرت از مدینه به مکه شدند، در قالب‌های مختلف و با فرستادن پیک‌ها و نامه‌های متعدد از آن حضرت دعوت کردند که برای اقامه حکومت اسلامی و احیای سنت و سیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) به کوفه برود. در مدت چند ماهی که امام علیه السلام در مکه بود به صورت مرتب دعوت‌نامه‌های فراوانی که با امضای همه بزرگان و بسیاری از مردمان کوفه نوشته می‌شد و با حرارت و جدیت فراوان از او می‌خواستند که «ما پيشوايی نداريم، نزد ما بيا تا شايد خداوند به واسطه‌ی شما ما را بر محور حقّ گرد آورد.» و یا «عجله نما، چرا كه مردم منتظر شما هستند و جز شما به كسی توجّه ندارند. عجله، ‏عجله! باز هم عجله، عجله!» و حتی عده‌ای چنین نوشتند که «اگر نزد ما نيايی گنهكار هستی»! آن حضرت به دلایل مختلفی، برای راستی‌آزمایی این دعوت‌ها و برای اطمینان از اینکه چنین دعوت‌هایی از روی محض هیجان و عواطف و احساسات نیست و بلکه متکی بر یک بنیان و باور فکری و اعتقادی است، عموزاده خود مسلم بن‌عقيل را (که به همراه امام حسين از مدينه به مكّه آمده بود) به عنوان نماينده و فرستاده خود انتخاب كرد. و در ضمن توصیه‌ها و سفارش‌های امنیتی و سیاسی ویژ‌ه‌ای که به او داشت، در نامه‌ای خطاب به مردم کوفه چنین نوشت: «فلَعَمْرِي، ما الإمامُ إلَّاالحاكِمُ‏ بِالكتابِ، القائِمُ‏ بالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدينِ الحَقِّ، الحابِسُ نفسَه عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَالسَّلامُ؛ به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسي نيست مگر آن کس که به كتاب خدا عمل (و حكم) كند و به دادگستري و عدالت اقدام کند و به دين حقّ ملتزم باشد، و خود را وقف خدا كند. والسّلام». امام حسین علیه السلام در این جمله مختصر، اولاً، به صورت غیرمستقیم یکی از مهم‌ترین علل قیام خود علیه خلافت یزید بن معاویه را بیان کردند؛ ثانیاً، قصد خود برای برقراری حکومت را ابراز کردند؛ و بعداً‌ همین قصد را در مقابل حر بن یزید ریاحی و اصحابش با صراحت بیشتر ابراز کرد و فرمود: «وَ نَحْنُ اهْلُ الْبَيْتِ اوْلى‏ بِوِلايَةِ هذَا الْامْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَ السّائِرينَ فيكُمْ بِالْجَوْرِ وَ الْعُدْوانِ» . ثالثاً، ایده خود را نسبت به شرایط و ویژگی‌های حاکم و حکومت اسلام‌پسند بیان کردند: نرم‌افزار حکومت و حکمرانی اسلام‌پسند، «کتاب الهی» و هدف آن «اقامه عدل» است و حاکم و حکمران نیز کسی نیست و نمی‌تواند باشد جز «باورمند به دین حق» و «شخص پرهیزگار و پارسا» یعنی کسی که کنترل هواهای نفسانی خود را در اختیار داشته باشد و همه خواسته‌های خود را با خواسته‌های الهی تنظیم کند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
⚫️ قابل توجه مرثیه‌خوانان سیدالشهداء (ع) شهید مطهری (ره) به نقل از کتاب «لؤلؤ و مرجان» نوشته حاج ملاحسین نوری، می‌گوید: «يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع‏ - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم. گفت چه خواب ديدى؟ گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مى‏كَنم. اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد، گفت: شايد تو مرثيه‌خوان هستى؟ گفت: بله آقا. گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيه‏‌خوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن. تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مى‏كَنى. اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد. اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مى‏بيند از زنده‌ترين و مستندترين و پرمنبع‏ترين تاريخهاست. ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص96) 🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
آیا می‌دانید وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» حداکثر مدیریت یک سوم آموزش عالی کشور را در اختیار دارد؟ و دو سوم دیگر آن مربوط به «دانشگاه آزاد اسلامی» و «وزارت بهداشت» و «دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های دیگر» مثل دانشگاه فرهنگیان (وابسته به وزارت آموزش و پرورش) و دانشگاه‌های صنعت نفت (وابسته به وزارت نفت) و ... است؟ https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1689940778034280256
🔴«قیام حسینی» در آیینه‌ «نامه‌های حسینی» ◾️قسمت چهارم: تحلیل جامعه‌شناختی قیام و اشاره به مأموریت الهی برای قیام در نامه‌نگاری با عبدالله بن جعفر 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبدالله بن جعفر‌بن ابی‌طالب، پسر عموی امام حسین و همسر زینب کبری و پدر شهیدان عون و محمد، پیش از حرکت امام به سوی کوفه در نامه‌ای خطاب به آن حضرت چنین نوشت: «تو را به خدا سوگند می‌دهم که از مکه خارج نشوی. من از کاری که آهنگ آن را داری بر تو بیمناکم و ترس آن دارم که خود و خاندانت در آن به هلاکت برسید. اگر تو امروز کشته شوی نور زمین خاموش خواهد شد، زیرا تو پرچم هدایت‌یافتگان و امیرمؤمنانی. در رفتن شتاب مکن زیرا من نیز به دنبال نامه هستم. والسلام» امام حسین علیه السلام در پاسخ چنین نوشتند: «أمَّا بعدُ، فَإنَّ كتابَكَ ورَدَ عَلَيَّ، فَقَرأتُهُ وفَهِمتُ ما فيهِ؛ اعلم أنِّي قد رأيتُ جَدِّي رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله في مَنامي، فَأَخبرَني بِأَمرٍ أنَا ماضٍ لَهُ، كان لِيَ الأمرُ أوْ علَيَّ، فوَ اللَّهِ يابنَ عَمّ لو كُنتُ في جحر هامَّةٍ مِن هَوامِّ الأَرضِ لاستَخرجوني حَتَّى‏ يَقتُلوني، وواللَّهِ ليَعتَدُنَّ علَيَّ كما اعتَدَت اليَهودُ في يومِ السَّبتِ، والسَّلامُ. نامه تو را دریافت کردم؛ آن را خواندم و محتوای آن را دانستم. اما بدان که من جدم رسول‌الله(ص) را در خواب دیدم و از کاری به من خبر داد که باید آن را انجام دهم؛ چه به سود من باشد یا به زیانم. ای پسر عمو! به خدا سوگند اگر من در لانه‌ای از لانه‌های جنبندگان زمینی پنهان شوم، مرا خارج خواهند کرد تا به قتل رسانند؛ به خدا سوگند اینان به من ستم خواهند کرد همانطور که یهود نسبت به روز شنبه ستم کردند. و السلام.» 🔻با نگاهی اجمالی به محتوای این دو نامه معلوم می‌شود که: اولاً، باوری بسیار عمیق به جایگاه تکوینی و تشریعی امامت داشته است: «نور زمین»، «روح هدایت» و «امیر مؤمنان» از تعابیر بلندی است که در این نامه کوتاه در وصف امام حسین(ع) ذکر می‌کند. ثانیاً، نگاه جامعه‌شناختی، سیاسی و آینده‌نگرانه عبدالله بن جعفر نیز در این نامه کاملاً‌ مشخص است؛ او نسبت به سرنوشت این قیام و حوادث اجتماعی، یک نگرانی واقع‌بینانه داشت. ثالثاً، پاسخ امام حسین علیه السلام نیز کاملاً شفاف و گویا است. از برنامه قطعی بنی‌امیه و یزیدبن معاویه برای از میان برداشتن و به شهادت رساندن آن حضرت تحت هر شرایطی خبر می‌دهد. طبیعتاً در چنین شرایطی حکمت اقتضا می‌کند که شهادتی فعالانه و مدبرانه و حکیمانه انتخاب شود و انتخاب آگاهانه این مسیر را مأموریتی از جانب رسول‌الله(ص) می‌داند. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹