🟢«طاعت از بهر طمع مزدوری است»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدیث بسیار مشهوری که هم در نهج البلاغه هست و هم به سند معتبر از امام صادق علیه السلام نقل شده است چنین میخوانیم:
«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَار؛
تحلیلهای خواندنی و زیبایی از این حدیث در کتابهای اخلاقی و عرفانی عرضه شده است.
#شیخ_بهائی در ضمن مثنوی بسیار ارزشمند «نان و حلوا»، (که مطالعه آن را به همه اهل علم و دانش، اعم از دانشجویان، طلاب و اساتید عزیز، توصیه میکنم) مضمون این حدیث را به این صورت به نظم درآورده است:
نان و حلوا چيست؟ ای نيکوسرشت
اين عبادتهای تو بهر بهشت
نزد اهل حق بود دين کاستن
در عبادت مزد از حق خواستن
رو حديث ما عبدتک اي فقير
از کلام شاه مردان ياد گير
چشم بر اجر عمل از کوري است
طاعت از بهر طمع مزدوري است
خادمان بيمزد گيرند اين گروه
خدمت با مزد، کي دارد شکوه؟
عابدي کو اجرت طاعات خواست
گر تو ناعابد نهي نامش، رواست
تا به کي بر مزد داري چشم تيز
مزد از بهتر چه خواهي، اي عزيز
کو ترا از فضل و لطف با مزيد
از براي خدمت خود آفريد
با همه آلودگي، قدرت نکاست
بر قدت تشريف خدمت کرد راست
(ديوان شيخ بهائي، ص133-134)
#اخلاق
#عبادت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از اشعار نغز و پرمغز مولوی این است:
هر که جز ماهی ز آبش سیر شد
هرکه بی روزیست روزش دیر شد
مولوی در این دو مصرع، دو حکمت بلند و عمیق را متذکر میشود:
نخست آنکه فقط عاشقان حضرت حقاند که هرگز از عشق و معرفت الهی سیر نمیشوند اما سایر افراد به دلیل ظرفیتهای محدودی که دارند، دچار خستگی و ملالت میشوند. اما دلداده الهی به هر میزان که فیوضات الهی بهرهمند شود باز هم بیشتر میطلبد.
در مصرع دوم میگوید: یکی از نشانههای افراد «بیروزی»، این است که «روز» خود را دیر شروع میکنند. سحرخیز و صبحخیز نیستند. گویا روز آنها کوتاهتر است. به همین دلیل همواره احساس میکنند که از زندگی عقباند و حتی برای انجام کارهای روزمره خود نیز وقت ندارند.
در حدیثی از #پیامبر_اکرم(ص) چنین نقل شده است که:
باکروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَکةٌ وَ نَجاحٌ؛
در پى روزى و نیازها، سحرخیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، برکت و پیروزى است.
#امام_رضا علیه السلام هم فرمودند:
الْمَلَائِكَةُ تُقَسِّمُ أَرْزَاقَ بَنِي آدَمَ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ فَمَنْ يَنَامُ فِيمَا بَيْنَهُمَا يَنَامُ عَنْ رِزْقِه
فرشتگان الهی رزقهای آدمیان را مابین طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم میکنند؛ هر کس در آن زمان بخوابد، غافل و محروم خواهد شد.
#اخلاق
#رزق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡هدفداری در زندگی
✍️ احمدحسین شریفی
🔹نیازها، مشکلات و مسائل فراوانند، تأمین و حل همه آنها ناشدنی است.
افراد «موفق» کسانیاند که
اولاً، دنبال نیازها و مسائل غیرقابل تأمین نمیروند؛
و ثانیاً، در نیازهای قابل تأمین نیز به تعیین اولویتها میپردازند و در جهت تأمین آنها برنامهریزی و اقدام میکنند.
#امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید:
✔️«مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ (قَدْ) ضَیَّعَ الْأَهَمَّ؛ کسی که مشغول کارهای غیرمهمّ شود، امور مهمتر را تباه میکند.»
✔️«إِنَّ رَأْیَکَ لَا یَتَّسِعُ لِکُلِّ شَیْءٍ فَفَرِّغْهُ لِلْمُهِمِّ؛ اندیشه تو برای همهچیز گنجایش ندارد، پس آن را برای کارهای مهم آزاد کن»
#سبک_زندگی
#اولویتبندی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢منشأ حق در اسلام و مکاتب دیگر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در پاسخ به این پرسش که «حق چیست؟» و «منشأ آن از کجاست؟»، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. که به اهم آنها اشاره میکنم:
یک. مکتب حقوق طبیعی: پیروان این مکتب معتقدند هر انسانی به طور طبیعی، دارای حقوقی است. اما در این که منظور از «طبیعی» دقیقاً چیست، اختلاف دارند:
بعضی: منظور این است که طبیعت، حقوق خاصی را برای انسان مقرر کرده است.
اما سؤال میشود که اساساً طبیعت چیست که میتواند حقی به دیگران بدهد؟ چنین اختیاری را از کجا آورده است؟ بر فرض که طبیعت حقی مثل حق حیات و حق مسکن و حق تغذیه و امثال آن را به کسی داده باشد به چه دلیل دیگران ملزم به رعایت آن هستند؟
بعضی: منظور از حق طبیعی، همان حق خدادادی است.
بعضی دیگر: منظور از حقوق طبیعی، حقوقی است که عقل آنها را اثبات میکند.
دو. مکتب قراردادگرایی: پیروان این مکتب معتقدند حق، هیچ ریشه ثابتی ندارد. نه ریشهای در طبیعت دارد و نه خدادادی است و نه با عقل قابل اثبات است. بلکه قراردادی است که بر اساس منافع و خواستهای مشترک میان آدمیان منعقد شده است.
سه. مکتب واقعگرایی: معتقد است حقوق اموری واقعیاند که از راه عقل یا شرع کشف میشوند. فی الواقع، روابطی واقعی در زندگی انسانها وجود دارد که حقوق بیانگر آن روابطاند یا باید بیانگر آن روابط باشند. روابطی که میتوانند به گونهای تنظیم شوند که زندگی سعادتمندانهای برای انسان رقم بزنند و البته میتوانند به گونهای تنظیم شوند که موجب شقاوت دنیوی و اخروی جمع کثیری از مردمان هم بشوند.
دیدگاه اسلام: از نگاه اسلامی احکام و ارزشها همگی مبتنی بر مصالح و مفاسد واقعیاند؛ البته روشن است که عقل ما در همه موارد توان و قدرت کشف و فهم مصالح و مفاسد واقعی را ندارد؛ به دلیل آنکه بخش زیادی از آنها ناظر به حیات معنوی و اخروی آدمیان است. و عقل انسان احاطه لازم به آنها ندارد؛ به همین دلیل، به منبع معرفتی وحی و شرع هم نیازمند است.
#حق
#حقوق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور
✍ احمدحسین شریفی
🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است، یکی از کارهای مثبت در دوران وزارت ایشان نظم و انضباط در مسافرتهای هوایی بود.
🔻متأسفانه دوران وزارت جناب آقای بذرپاش را میتوان یکی از بینظمترین دوران مدیریت حمل و نقل هوایی کشور دانست. این در حالی است که ادعا میکنند در دوران وزارت ایشان دهها فروند هواپیمای جدید به ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزوده شده است!
🔻آخرین نمونه و تجربه شخصی: روز سهشنبه ساعت ۱۸ از تهران به مقصد مشهد مقدس پرواز داشتم. علیرغم اینکه نسبت به احتمال تأخیر تماس گرفتم، گفتند: «هیچ تأخیری گزارش نشده». اما هواپیما با سه ساعت تأخیر پرواز کرد!
امروز جمعه نیز ساعت ۱۵:۴۵ از مشهد به مقصد تهران پرواز دارم باز هم علیرغم تماس تلفنی گفتند: «تأخیری گزارش نشده» الان که فرودگاه آمدهام متصدی پرواز با بیخیالی تمام و بیاعتنایی به مردم و مسافران میگوید: «اگر شانس داشته باشید! ساعت ۱۸ پرواز میکند»!
🔻مدیریت انقلابی، مدیریت حرف و قیافه نیست؛ مدیریت انقلابی مدیریت نظم و انضباط و توجه تام به حقالناس است.
#نظم
#هواپیما
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🔸 بیانضباطی در مدیریت هوایی کشور ✍ احمدحسین شریفی 🔹در کنار همه نقدهایی که به جناب آخوندی وارد است،
به قول متصدی پرواز فرودگاه مشهد «متأسفانه شانس نیاوردیم» فعلاً پرواز تا ۲۲:۴۵ تأخیر دارد😂
تقریباً همه خطوط هوایی دیگر به همین منوال است: حاکمیت بیتدبیری و بینظمی و «مدیریت ناراضیتراشی».
راستی نزدیک انتخابات است شاید این تدبیر برای افزایش مشارکت مردم و افزایش امید باشد😂
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢کاستیهای اعلاميه جهانی حقوق بشر از نگاه علامه مصباح یزدی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علامه_مصباح یزدی به مناسبتهای مختلفی به نقد «اعلامیه جهانی حقوق بشر» پرداخته است، افزون بر نقدهایی که بر تکتک مواد این اعلامیه ذکر میکنند، هفت کاستی و نقص عمدهی ناظر به آن را نیز متذکر میشوند:
يک. فقدان نظم و ترتيب منطقي: با مقايسه اين اعلاميه با «قانوننامه» حَمُورابي (که دو هزار سال پیش از میلاد میزیسته است) که مشتمل بر 285 ماده در زمينة حقوق ناظر به اموال منقول و غيرمنقول، تجارت، صناعت، خانواده، آزارهاي بدني و کار، تنظيم شده است، نقاط ضعف اين اعلاميه روشن ميشود.
دو. بياعتنايي به دين: در این اعلامیه هيچ اشارهاي به خدا و پيامبران و دين نشده است. حتي تعبيري که بيانگر وجود خدا باشد ندارد؛ هر چند در موادي از آن نام دين آمده است مثل ماده شانزدهم و هجدهم اما محتوای آن این است که اولاً دينداري با بيديني مساوي است و ثانياً هيچ دين و مذهبي نسبت به دين و مذهب ديگري برتري ندارد!
سه. برهانناپذيري مفاد اعلاميه: این اعلامیه يک سلسله مطالب شعارگونه را بيان ميکند. براي هيچ کدام از مواد آن دليل خردمندانهاي ذکر نکردهاند. از اصول موضوعه و پیشفرضهای حاکم بر این آییننامه میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. هر انساني ذاتاً آزاد است؛ در حالي که ارسطو ميگفت بعضي از انسانها ذاتاً بردهاند. خوب راه اثبات آن چيست؟
2. همه انسانها با هم برابرند؛ اما اگر نظام خلقت انسان بر اساس دين را نپذيريم هيچ راهي براي اثبات اين اصل نيست؛
3. انسانيت محترم است و نبايد کاري کرد که به کرامت انساني لطمهاي وارد آيد؛ خوب چرا انسان کرامت دارد؟ کرامت او از کجا آمده است؟ چرا نبايد در هيچ حالي کرامت او را ناديده گرفت؟
معلوم است که اين اصول موضوعه بديهي نيستند؛ نيازمند دليلاند که هيچ دليلي براي اثبات آنها نيامده است.
چهار. فقدان شالودة نظري: ارتباط آن با نظامهاي ارزشي غيرحقوقي و نيز با جهانبيني آن معلوم نيست. در حالي که نظام حقوقي برخاسته از نظام کلي ارزشهاست؛ و نظام کلي ارزشها برخاسته از نظام جهانبيني است؛
پنج. غفلت از توازن حق و تکليف: تأکيد اعلاميه فقط بر حقوق و آزاديهاست؛ در صورتي که حق و تکليف متضايفاند. البته در مواردي به بعضي از تکاليف جزئي اشارت رفته است.
شش. عدم انسجام: مواد آن در بسياري موارد با هم انسجام ندارند؛ مثلاً
الف) بند سوم ماده 26: پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به ديگران اولويت دارند. اما در بند اول همان ماده آمده است که آموزش ابتدايي اجباري است!
ب) ماده سوم: هر کس حق زندگي ... دارد؛ اما ماده 18: هر کس حق دارد از آزادي فکر و وجدان و مذهب بهرهمند شود. اين حق متضمن ... تعليمات مذهبي و اجراي مراسم ديني است». براساس احکام بعضي از اديان و مذاهب، اين دو ماده قابل جمع نيست. مثلاً در برخی از آيينهایی هندی قرباني کردن انسان روا است؛
ج) در ماده 19: هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و انتشار آن به تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي آزاد باشد» در بند اول ماده 21: هرکس حق دارد که در ادارة امور عمومي کشور خود ... شرکت جويد» از طرف ديگر در بند سوم همان ماده 21: اساس و منشأ قدرت حکومت، مردم است. جمع اين مواد در مورد کساني که بر ضد يک نظام قانوني و مبتني بر خواست اکثريت، اقدام به فعاليت سياسي و اجتماعي و فرهنگي و تبليغاتي ميکنند امکانپذير نيست. مطابق ماده 19 کساني که قصد براندازي يک نظام مشروع و مورد حمايت مردم را دارند بايد آزاد باشند چون هر کسي حق آزادي عقيده و بيان دارد ... اما مطابق بند سوم ماده 21 اينان نبايد آزاد باشند زيرا قيام دربرابر نظام سياسي که متکي به اراده ملت است و اقتدار قانوني دارد جايز نيست.
هفت. عدم شفافيت: مثلا بند اول ماده 17: هر شخص ... حق مالکيت دارد»؛ از سویي شکی نيست که در سراسر جهان دولتها تصرفات کمابيش فراواني در اموال مردم ميکنند؛ وضع و تحمیل مالياتها، عوارض و ... از این نوع تصرفاتاند. و میدانیم از اينگونه تصرفات هم گريزي نيست. اما پرسش اين است که اعلاميه، دربارة اينگونه تصرفات که منجر به سلب مالکيت مردم نسبت به بخشي از اموالشان ميشود چه ميگويد؟
#حقوق_بشر
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اصلیترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از انتظارات طبیعی از حکومت اسلامی مثل هر حکومت دیگری «تأمین امنیت» و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی است.
یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی مثل سایر حکومتها «تأمین مایحتاج عمومی» مردم است: نیازمندیهای درمانی، بهداشتی، غذایی، آموزشی و امثال آن.
تا اینجا تفاوتی بنیادین میان وظایف حکومت اسلامی و غیراسلامی وجود ندارد.
مهمترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینهسازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.
به تعبیر #امام_خمینی(ره):
«حكومت اسلام مثل ساير حكومتها نيست. ساير حكومتهاى مادى... فقط كار به اين دارند كه نظم مملكت خودشان محفوظ باشد و كسى ... ظلم [و] تعدى به ديگرى نكند؛ ... اما اسلام و حكومتهاى الهى اين جور نيستند.... اسلام، و همين طور ساير حكومتهاى الهى و دعوتهاى الهى، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پايين، مرتبه درجه پايين، تا هر درجهاى كه بالا برود، همه اينها را سر و كار با آن دارد. مثل اين حكومتها نيست كه فقط به باب سياست مُلكى كار داشته باشند؛ همانطورى كه سياست مملكتى دارد اسلام، ... يك احكام معنوى دارد؛ يك حقايق هست، يك معنويات هست.»
امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی میفرماید:
«اسلام براى تأمين علف نيامده است! اسلام براى تأمين معنويات آمده است. همهاش فرياد از ماديات نباشد؛ بر خلاف مسلك اسلام است. معنويات اگر تحقق پيدا كرد، ماديات معنوى مىشود و به دنبالش هست. اسلام ماديات را به تبع معنويات قبول دارد؛ ماديات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنويات است. يك كشور با معنوياتش كشور است.»
در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان میفرماید:
« ما مىخواهيم دست ظالمها را كوتاه كنيم انشاءاللَّه و مىخواهيم كه قدرتها را سركوب كنيم و پايشان را از اين بلاد مسلمين كوتاه كنيم انشاءاللَّه. همه اينها مقدّمه اين است كه يك آرامشى در اين بلاد پيدا بشود و دنبال اين آرامش يك سير روحى پيدا بشود، يك هدايت به سوى خدا پيدا بشود. آن چيزى كه اساس است سيرالى اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات براى اوست. همه زحمات انبيا از آدم تا خاتم براى اين معنا هست كه سير الى اللَّه باشد.»
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢بازگشت نیکی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«كَما تُعينُ تُعانُ؛ همانطور که ياری میكنی، ياری میشوی»
🔶به تعبیر #مولوی:
این جهان کوهست و فعل ما ندا
سوی ما آید نداها را صدا
🔶و به تعبیر #فروغی_بسطامی:
هر دست که دادند از آن دست گرفتند
هر نکته که گفتند همان نکته شنیدند
#اخلاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اسماء الهی و حقیقت ولایت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در یکی از فرازهای ابتدایی دعای پرمغز #کمیل خدای متعال را اینگونه سوگند میدهیم:
«خدایا تو را به اسمهایت سوگند میدهیم؛ اسمهایی که ارکان همه چیز را پر کردهاند؛ وَ بِأَسْمَائِک الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکانَ کلِّ شَیء» این بدان معناست که در جهانبینی اسلامی، روح و رکن و حقیقت همه عالم را اسماء الهی پر کرده است.
معلوم است که مراد از اسم در اینجا «لفظ» و «مفهوم» نیست. زیرا لفظ و مفهوم که نمیتواند چیزی را پر کند. بلکه حقیقت و مصادیق اسماء الهی منظور است.
اما منظور از این اسمائی که همه هستی را پر کرده است، چیست؟ با مراجعه به سایر ادعیه و روایات شاید بتوان پاسخی برای آن یافت.
در یکی از دعاهای #ماه_رجب درباره ائمه اطهار علیهم السلام چنین میگوییم:
«فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَک وَ أَرْضَک» یعنی خدای متعال آسمان و زمین را به واسطه (یا با) ائمه اطهار علیهم السلام پر کرده است. یعنی عالم ملک پر از حقیقت ولایت و امامت است.
در روایتی از #امام_صادق علیه السلام در تفسیر آیه «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها» چنین نقل شده است که:
نَحْنُ- وَاللَّهِ- الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَايَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛ به خدا سوگند ما آن اسمای حسنایی هستیم که خداوند اعمال بندگانش را فقط به سبب شناخت و معرفت ما میپذیرد.
#عرفان
#ولایت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷اعتکاف، علوم انسانی و روشنفکری
✍احمدحسین شریفی
🔸تصویری زیبا، امیدزا، بانشاط و نشاطآور از پایان یکی از صدها اعتکاف دانشآموزی که در نیمه رجب برگزار شد.
🔻فرصتی دست داد تا مروری اجمالی بر نوشتهها و گفتههای روشنفکرنمایان و مدعیان علوم اجتماعی متعارف (غربی) داشته باشم. حتی یک تحلیل مختصر هم درباره «اعتکاف بینظیر صدها هزار جوان و نوجوان»، در گفتار و نوشتار آنان یافت نشد!
🔹بارها گفته و نوشتهایم که علوم انسانی غربی و دلدادگان و مقلدان این علوم اساساً نمیتوانند فهمی از حقایق انسانی و ارزشهایی متعالی چون #اعتکاف و #اربعین و ... داشته باشند. عقلانیت غربزدگان و عقلانیت موجود در علوم انسانی غربی، #عقلانیت موش صحرایی و سگ پاولوفی است. این نوع عقلانیت دنیازده و سگمحور حتی از درک حقیقت یک عمل معنوی کوچک از یک جوان، عاجز است؛ چه رسد به فهم و درک پدیده اعتکاف عظیم و صدها هزار نفری نوجوانان و جوانان خداجو در گوشه گوشه کشور.
اساسا قالبهای مفهومی و نظری لیبرالیستی و اومانیستی که این مدعیان، مقلدان بیمزد و مواجب آنها هستند، ظرفیت فهم چنین پدیدهای را ندارند.
البته بدنیتی برخی از این مدعیان را هم نباید نادیده گرفت. اینان حاضرند دهها نشست علمی! درباره «سطل ماست شاندیز» بگیرند؛ اما نمیتوانند یا اجازه ندارند که یک پاراگراف درباره قدرت معنوی انقلاب اسلامی بنویسند!
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی از نگاه امام راحل
✍ احمدحسین شریفی
🔻حضرت #امام_خمینی در پاسخ آقايان عباس خاتم يزدي، توسلي، عبائي، کشميري، قاضي عسگري، سخني صريح و تأويل ناپذير دارند که مهر بطلان بر همة تفاسير جمهوریطلبانه و اکثريتگرايانه از ديدگاه آن حضرت دربارة مشروعيت نظام اسلامي میزند.
متن سؤال به اين شرح است: «پس از اهدای سلام و تحيت، در چه صورت فقيه جامعالشرايط بر جامعة اسلامی ولايت دارد؟»
و پاسخ کوتاه و بسيار گويايی حضرت امام اين است:
«ولايت در جميع صور دارد. لکن تولی امور مسلمين و تشکيل حکومت بستگی دارد به رأي اکثريت مسلمين که در قانون اساسی هم در آن ياد شده است و در صدر اسلام تعبير ميشده به بيعت با ولی مسلمين.» (صحيفة نور، ج20، ص459؛ 29/دي/1366)
🔸«ولايت» ناظر به مشروعيت است که حضرت امام ميفرمايد فقيه در جميع صور ولايت دارد؛ يعني چه مردم بخواهند و چه نخواهند و چه رأی دهند يا رأی ندهند. و «تولی» ناظر به مقبوليت است؛ که حضرت امام ميفرمايد بدون پذيرش مردمی، فقيه نمیتواند تشکيل حکومت دهد.
#مشروعیت
#سیاست
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢موضوعی برای تحقیق: جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جریانشناسی دینستیزی در ایران معاصر یعنی از اواخر دوران قاجاریه تا عصر حاضر میتواند یک پروژه تحقیقی بسیار سودمند باشد.
با مطالعه عمیق در رفتار و اندیشه افرادی مثل میرزاملکم خان، طالبوف، میرزافتحعلی آخوندزاده، سیدحسن تقیزاده، محمدعلی جمالزاده، تقی ارانی، احمد کسروی و سایر وارثان این جریان که در دوران پس از انقلاب اسلامی و به تأسی از تئوری «با دین علیه دین» خود را با عنوان فریبنده «روشنفکری دینی» نامگذاری کردند، میتوان و میباید شگردهای دینستیزانه آنان را به دست آورد و محققانه مورد آسیبشناسی و تحلیل قرار داد.
#روشنفکری
#دینستیزی
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢دانشگاهیان و شکرگزاری نعمت پیشرفت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶بر اساس همه آمار و اسناد ملی و بینالمللی، انقلاب اسلامی بیشترین خدمت را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور کرده است. در سایه مدیریت و درایت رهبران انقلاب به ویژه حضرت آیتالله خامنهای، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، رشد اعجازگونه دانشگاهها و دانشجویان و اساتید دانشگاه را شاهد هستیم.
🔹مقایسه وضعیت فعلی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور با دوران طاغوت، اجحاف به جهادگران عرصه علم و پژوهش است. سالیانی است که ما در بالاترین رتبههای علمی دنیا قرار داریم و علیرغم همه تحریمها و تهدیدها و محرومیتها، سریعترین رشد علمی را در دنیا داشته و داریم. سالیان سال است که جزو پیشروترین کشورهای علمی دنیا هستیم. در دانشها و فناوریهای نوین مثل فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و امثال آن جزو ۵ یا حداکثر ده کشور برتر دنیا به شمار میرویم.
🔻اکنون که به برکت انقلاب اسلامی استادان دانشگاه و دانشجویان در جایگاهی منحصر به فرد در حوزه اثرگذاری اجتماعی و نقشآفرینی ملی و بینالمللی قرار گرفتهاند، شکرگزاری این نعمت بزرگ، که در سایه مجاهدتهای جوانان این مرز و بوم و قربانی شدن خون صدهاهزار جوان رشید این کشور، حاصل شده است، به این است که از هیچ کوششی در راه حفظ و تقویت آرمانها انقلاب فروگذار نکنیم.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم.mp3
8.97M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم!
نقد سخنان یکی از مدعیان روشنفکری و از مخالفان سرسخت ایده علوم انسانی اسلامی که معتقد است طرح این ایده معلول تفکر استبدادی حاکمان جمهوری اسلامی است! و الا میتوان مسلمان معتقدی بود اما نه علوم انسانی اسلامی را پذیرفت و نه حکومت اسلامی را!
🔻هر چند این مسأله و شبهه، سخن جدیدی نیست و استاد شریفی نیز پیشتر در کتابها و نوشتههای خود به آن پاسخ داده است؛ اما به دلیل نشر مجدد آن در فضای مجازی از استاد خواسته شد که به اختصار پاسخی به این شبهه بیان کند که پاسخ استاد در این فایل صوتی تقدیم علاقهمندان میشود.
#علوم_انسانی
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢فوتبال، فرهنگ و روشنفکرنمایان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحلیلگران روشنفکرنما و مدعیان آگاهی از فرهنگ عمومی و دینی ایرانیان هر حادثهای را که کمترین ضدیتی با ارزشهای ایرانی اسلامی ما داشته باشد، با انواع و اصناف تحلیلهای «سطل ماستی» مورد بحث قرار میدهند! کافی است کوچکترین ناهنجاری اخلاقی یا خلاف شرعی در یک روستای دورافتاده رخ بدهد تا اینها دهها نوشته کوتاه و بلند و میزگردهای تحلیلی درباره دینگریزی مردم و مخالفتشان با حکومت اسلامی و ... آن برپا سازند! البته معتقدم تحلیلهای چنین افرادی پشیزی ارزش ندارد. تحلیلگران مگسی، که عاشق کثافتها و پلشتیها هستند، نمیتواند رایحه خوش واقعیت را استشمام کنند. واقعیت فرهنگ دینی و اسلامی و ملی فوتبالیستهای ایرانی را میتوانستیم به وضوح در بازی مقابل ژاپن مشاهده کنیم.
این فرهنگدانان و روشنفکرنمایان از دیشب که تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی شجاعانه و با یک انسجام کمنظیر و یک مدیریت تمام ایرانی و باورمندانه، توانست تیم قدرتمند ژاپن را با همه مهرهها و سرمایهگذاریهای دو دهه اخیرش شکست دهد، هیچ تحلیلی در این موضوع ارائه ندادهاند. [برخلاف سال قبل که شاهد برخی از رفتارهای هیجانی و احساسی ناصواب از سوی تعدادی از فوتبالیستها بودیم؛ که اینان هفتهها و ماهها مشغول تحلیلهای جامعهشناختی و روانشناختی و دینشناختی و ... بودند! البته از همان جنس تحلیلهای سطلماستی و آبدوغ خیاری و ...!]
توسل محبی به حضرت ابوالفضل عباس (او نوشت تا زنده است نوکری حضرت عباس را، به دلیل امداد آشکارش نسبت به او، خواهد کرد) و استمداد پورعلیگنجی از امام رضا علیه السلام برای گل شدن پنالتی جهانبخش؛ اطمینان یکی دیگر از بازیکنان از گل شدن پنالتی جهانبخش به این دلیل که «مادر»ش در ورزشگاه بود و «دعای مادر» در حق فرزند مستجاب میشود. سجده شکر جهانبخش بعد از به ثمررساندن گل پیروزی. باور به عنایت و تقدیر الهی در سخنان مهدی طارمی: مهدی طارمی میگوید دست خدا را در اخراج خودم در بازی سوریه دیدم و مصلحت این اخراج را در بازی ایران با ژاپن مشاهده کردم و «به بازیکنان گفتم شاید با حضور من نتوانید ژاپن را ببرید و مدل بازی من مقابل ژاپن کارایی نداشته باشد» و دهها سخن و عمل دینی و مذهبی دیگر از سوی بازیکنان و کادر تیم ملی و حتی تماشاچیان این بازی.
آیا اینها جای تحلیل ندارد؟!
آیا نفوذ دین و دینداری تا اعماق وجود بازیکنان فوتبال جای تحلیل ندارد؟!
آیا چنین جوانان و نوجوانانی را میتوان دینگریز و دینستیز دانست؟! [البته این به معنای توجیه خطاهای آنها نیست]
🔻توجه:
مسأله من برد تیم ملی مقابل ژاپن نیست. اساساً در این نوع مسابقات، بازی آنقدر باید ادامه پیدا کند که بالاخره یک تیم برنده شود و یک تیم بازنده. آنچه که مهم است نمایش فرهنگ دینی و مذهبی ملت ایران و نمایان کردن فضایل اخلاقی و انسانی ایرانیان توسط فوتبالیستهای جوان بود. این مسابقه نمایشی تمامعیار از فرهنگ ملی و مذهبی و اخلاقی ما و آیینهای از فضایل اخلاقی ملت ایران بود. آنچه که هستیم و آنچه که دنیا باید از ایران و ایرانی بداند و ببیند، نمایش داده شد. نمونهای از شعار «ما میتوانیم» به وقوع پیوست. غیرت و عزت و شجاعت ایرانی، قبل از بازی و حین بازی کاملاً نمایان بود. حتی اگر نتیجه را میباختیم بازهم برنده بودیم. ادب اخلاقی سرمربی تیم، در پاسخ به پرسشهای خبرنگاران، به ویژه در پاسخ به خبرنگار ژاپنی، الگویی از اخلاق پهلوانی ایرانیان بود.
#ورزش
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ارزش گذشت در کلام معصومان(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بزرگترین و البته دشوارترین فضیلتهای اخلاقی در میان همه جوامع بشری، فضیلت عفو و گذشت است. عظمت این فضیلت در جایی بیشتر نمایان میشود که حقی از فرد ضایع شده باشد و او نیز قدرت احقاق حق خود و یا قدرت انتقام از فرد ستمگر را داشته باشد، اما نه تنها عملاً او را عفو کند؛ بلکه در دل خود نیز کینهای از او راه ندهد.
#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«إِذا قَدَرْتَ عَلى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ؛ هنگامى كه بر دشمنت پيروز شدى، عفو را شكرانه اين پيروزى قرار ده»
#امام_حسین علیه السلام نیز میفرماید: «ان اعفی الناس من عفا عند قدرته؛ باگذشتترین مردمان کسی است که در زمان قدرت داشتن گذشت کند.»
#امام_کاظم علیه السلام در حدیثی میفرماید:
يُنَادِي مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا مَنْ كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ أَجْرٌ فَلْيَقُمْ فَلَا يَقُومُ إِلَّا مَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه
روز رستاخيز نداكنندهاى بانگ میزند:
«هان! هر كس كه بر خدا اجر و پاداشى دارد برخيزد.»
پس جز آن كس كه عفو نموده و اصلاح كرده است برنمیخیزد؛ چرا که اجر و پاداش چنین فردی بر عهده خدا است.»
#اخلاق
#عفو
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
ویراست سوم کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» منتشر شد
ویراست سوم کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 384 صفحه و با قیمت 250 هزار تومان توسط انتشارات مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.
متن کامل خبر:
https://scih.ir/6Gemk
دریافت صفحات ابتدایی کتاب:
https://scih.ir/wp-content/uploads/2024/02/Mabani021116.pdf
خرید حضوری:
قم: چهارراه شهدا، بوستان کتاب
تلفن مرکز پخش:
02532936578 و همراه 09935404617 در پیامرسان ایتا و بله
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
🟢گر بگریزی ز خراجات شهر/ بارکش غول بیابان شوی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام موسی بن جعفر علیه السلام در جملهای کوتاه یکی از قواعد حاکم بر زیست اینجهانی انسان را بیان میکند. آن حضرت میفرماید:
إِيَّاكَ أَنْ تَمْنَعَ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقُ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ.
مبادا از هزینهکردن در راه طاعت خدا خوددارى كنى؛ آن گاه دو برابرش را در معصيت خدا خرج كنى!
معنای این حکمت آن است که اگر از امکانها و مکنتهایی که برای بندگی خدای متعال و اطاعت از خواستههای او و ترویج دین او در اختیار داریم، به درستی استفاده نکنیم و از هزینهکردن برای تحقق خواستههای الهی و انفاق در راه او کوتاهی کنیم؛ آنگاه سیر زندگی و اوضاع اجتماعی به گونهای رقم خواهد خورد که دو برابر آن هزینهها را در راه معصیت و نافرمانی خدا صرف خواهیم کرد.
#سعدی در باب دوم گلستان حکایتی را نقل میکند که میتوان گفت شرح این حکمت است:
«کاروانی در زمین یونان بزدند و نعمت بیقیاس ببردند.
بازرگانان گریه و زاری کردند و خدا و پیمبر شفیع آوردند و فایده نبود:
چو پیروز شد دزد تیره روان
چه غم دارد از گریه کاروان
#لقمان حکیم اندر آن کاروان بود.
یکی گفتش از کاروانیان: «مگر اینان را نصیحتی کنی و موعظهای گویی تا طَرفی از مال ما دست بدارند که دریغ باشد چندین نعمت که ضایع شود.»
گفت: «دریغ کلمه حکمت با ایشان گفتن»:
آهنی را که موریانه بخورد
نتوان برد از او به صیقل زنگ
با سیه دل چه سود گفتن وعظ
نرود میخ آهنین در سنگ
همانا که جرم از طرف ماست:
به روزگار سلامت شکستگان دریاب
که جبر خاطر مسکین بلا بگرداند
چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی
بده وگرنه ستمگر به زور بستاند
#امام_کاظم
#انفاق
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
پژوهشگران پر استناد.pptx
4.49M
🟢ضعف مفرط و وضعیت ناخوشایند ما در علوم انسانی
🖊احمدحسین شریفی
🔶اطلاعاتی که در اسلایدهای بالا میبینید جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی پایگاه استنادی ISC درباره دانشمندان پراستناد کشور در رشتههای علوم انسانی و رتبهبندی دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی است که بیشتر تعداد دانشمند پر استناد را در علوم انسانی دارند.
علیرغم رشد خوبی که در سال جاری شاهد آن هستیم، اما وضعیتی بسیار نگران کننده را نمایش میدهد!علیرغم فراوانی اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی در کشور ما؛ و علیرغم کثرت دانشجویان رشتههای علوم انسانی در کشور؛ و علیرغم تکثر زیاد رشتهها و دانشکدهها و پژوهشکدههای علوم انسانی در کشور، مع الاسف جایگاه علمی کشور ما در بخش علوم انسانی، جایگاهی بسیار بد و تا حدودی خجالتآور است.
◾️رتبه علمی کشور ما در پایگاهها استنادی اسکوپوس ۱۵ و در پایگاه استنادی WOS رتبه ۱۷ است. اما در علوم انسانی رتبه بسیار نامطلوبی را در دنیا داریم! توضیح آنکه:
در سطح جهان ۲ درصد از تولیدات علمی متعلق به حوزه «علوم انسانی و هنر» است در حالی که در کشور این سهم ۰.۵۸ است و تقریبا یک چهارم روند جهانی است. در حوزه «علوم اجتماعی» سهم جهان ۱۴.۱۳ درصد است و وضعیت کشور در این زمینه با ۷.۳۳ درصد، نصف روند جهانی است. این در حالی است که بدون تردید یکی از مزیتهای نسبی ما در حوزههای مختلف دانشی، علوم انسانی و اسلامی است!
🔻توجه:
این مطلب، صرفنظر از همه نقدهایی است که بر مبانی و متد و منابع و مقاصد علوم انسانی رایج دارم.
#پژوهش
#دانشگاه
#علوم_انسانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وزیر راه: وقتی هواپیما تاخیر میخورد از مردم عذرخواهی کنید
🔹«مردم چرا میگویند وزیر کجایی؟ چون از دولت توقع نظارت دارند. هواپیما تاخیر خورد از مردم عذرخواهی کنید. چرا در برابر خدمت مقاومت میکنید. قرار نیست بهخاطر تعارف با یکی دو نفر، کل حاکمیت را ناکارآمد نشان بدهیم.»
🔻امیدوارم این قاطعیت گفتاری به اقدام عملی هم منجر شود. زیرا با وجود پیشرفتهای علمی در حوزه پیشبینی وضعیت جوی، استفاده از هوش مصنوعی و آیتی و ... حتی یک دقیقه تأخیر نیز پذیرفته نیست.
🔻ان شاءالله که شاهد اقدامی انقلابی از سوی وزیر محترم، در خصوص بلیطهای چارتری و گرانفروشیهای بیضابطه برخی از شرکتها نیز باشیم.
#هواپیما
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معرفت نیک از خواستههای مهم شب مبعث
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شب مبعث #پیامبر_اکرم (ص) از بزرگترین و سرنوشتسازترین شبهای تاریخ بشریت است. در این شب عنایت ویژه و بینظیر خداوند به بشریت تعلق گرفته است. شب رحمت کامل و تام حضرت حق است.
دعاهایی در این شب وارد شده است که امیدوارم توفیق تأمل و تدبر در مضامین آنها را داشته باشیم.
در یکی از دعاهای بسیار عمیق شب مبعث خاتم الانبیاء از خدای متعال چنین میخواهیم:
وَ أَحْسِنْ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِنَا وَ أُمُورِنَا مَعْرِفَتَنَا؛
خدایا در همه حالات و کارها و اموراتمان، معرفت و شناخت ما را نیکو کن.
این فراز «اصالت و ارزش بینش و معرفت» را در ساماندهی به زندگی انسان نشان میدهد.
بدون شناخت و معرفت درست به احتمال زیاد گرایشها (=حالات) و به تبع کنشهای (=امور) ما نیز به انحراف کشیده خواهد شد.
«شناخت نیک»، «احساسات و هیجانات و عواطف نیک» و همچنین «کنشهای نیک» را نیز رقم خواهد زد. البته «شناخت» علت تامه «حال» و «کردار» نیست؛ اما نقشی بسیار جدی در مدیریت آنها دارد.
پس بکوشیم هم شناختی درست از عالم و آدم کسب کنیم و هم شناخت خود را تعمیق دهیم و هم گرایشها و حب و بغضهای خود را تحت مدیریت عقلانیت و معرفت درست و نیکو قرار دهیم.
#معرفت
#مبعث
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اهمیت و نقش اراده
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تا «اراده» به کاری تعلق نگیرد، آن کار انجام نخواهد گرفت. حتی اگر «علم» به درستی آن و «میل» و شوق به انجام آن هم داشته باشیم. یعنی صرف آگاهی از درستی و خوبی یک کار برای انجام آن کافی نیست. حتی «یقین» به فایدهمندی و سودمندی یک کار نیز، تحقق آن را تضمین نمیکند: وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُم (نمل، ۱۴)
بلکه باید اراده انجام آن نیز در ما شکل بگیرد.
به همین دلیل، در یکی از دعاها و مناجاتهای شب و روز #بعثت پیامبر اعظم(ص) خطاب به خدای متعال چنین میگوییم:
وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَيْكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ يَخْتَارُكَ بِهَا؛
مىدانم كه برترين توشهی رهروان راه تو، اراده محكمى است كه تو را به وسيله آن برگزيند.
اساساً عنایت و لطف الهی نیز به قدر نیتها و عزمها و ارادهها به افراد تعلق میگیرد. به هر میزان که عزم و اراده کسی قویتر باشد به همان میزان هم عنایت و عون الهی در حق او بیشتر خواهد بود و به هر مقداری که سستی و تعلل در ما باشد، به همان میزان نیز لطف و عنایت الهی نسبت به ما کاهش مییابد.
#امام_صادق علیه السلام در حدیثی میفرماید:
إِنَّمَا قَدَّرَ اللَّهُ عَوْنَ الْعِبَادِ عَلَى قَدْرِ نِيَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِيَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اللَّهِ لَهُ وَ مَنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ قَصُرَ عَنْهُ الْعَوْنُ بِقَدْرِ الَّذِي قَصَّرَ.
خداوند به اندازه نيّتهاى بندگان به آنان كمك مىكند؛ كسى كه نيّت صحيح و اراده محكمى داشته باشد، يارى خداوند براى او كامل خواهد بود، و كسى كه نيّتش ناقص باشد به همان اندازه يارى الهى در حقّ او نیز كم خواهد شد.
#اراده
#رجب
#دعا
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدف بعثت.mp3
9.64M
🎤احمدحسین شریفی
🟢موضوع: نقد سخنان مهدی بازرگان و مریدان حوزوی وی درباره هدف بعثت پیامبران
🔻تاریخ: ۱۹/ ۱۱/ ۱۴۰۲ (سالروز مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم)
#بعثت
#روشنفکری
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹