🔸۶ فروردین ۱۳۶۸ سالروز عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری توسط امام خمینی ره است.
🔹امام در بخشی از نامه خود خطاب به آقای منتظری مینویسد:
«از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال ها و از کانال آنها به منافقین می سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده اید. شما در اکثر نامه ها و صحبت ها و موضعگیری هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می گفتید دیکته شدۀ منافقین بود که من فایده ای برای جواب به آنها نمی دیدم. ... نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیلۀ شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان ـ روحی له الفداء ـ و خون های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. ...» (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۰ - ۳۳۲)
🔻از نظر #امام_خمینی(ره) عامل اصلی سقوط آقای #منتظری و فرو افتادن او به قعر جهنم، همدلی و همراهی و همسخنی با منافقین بود.
🔸متأسفانه هنوز هم عدهای از مریدان ایشان و عدهای از عمامه به سرها، همین رویه را با «اینترنشنال» و «من و تو» و «صدای آمریکا» و بیبیسی» و ... دارند. و در همین حوادث اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم دیدیم که خبر چنان فاسقان و معاندانی را به عنوان منبع فتوای فقهی خود قبول کردند و خواسته آنها را در قالب حکم فقهی صادر کردند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«تعالی فرهنگی» و «جهش اقتصادی» در پرتو «مشارکت مردمی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸از مهمترین کارویژههای پیامبران و فرستادگان خدای متعال «مردمیسازی فرهنگ، اقتصاد، جامعهپردازی و تمدنسازی» بوده است. قرآن کریم به صراحت میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حدید، ۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت برخیزند.» یعنی رسالت پیامبران این بوده است که خود مردم را به سطحی از رشد و شخصیت برسانند که خودجوش و آتش به اختیار به اقامه قسط و عدل بپردازند. عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی، عدالت آموزشی و عدالت سیاسی جز با مشارکت مردم و جز با حضور مستمر و آزاد و آتش به اختیار مردم امکان تأمین ندارد.
🔻به همین دلیل، همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب میفرمایند: «حکومت آینده حضرت مهدی موعود، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. ... یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.» (۳۰ مهر، ۱۳۸۱)
🔹به هر حال، بدون مردم و بدون مشارکت و حضور مردم نه تنها امکان «نهادینهسازی فرهنگ اسلامی ایرانی» را نداریم؛ بلکه امکان «دفاع از کیان فرهنگی و ارزشهای ملی و دینی» خود را هم نداریم. و در تقابل با جنگ فرهنگی قطعاً شکست خواهیم خورد. باید مردم را پای کار آورد. بلکه باید کار را به دست مردم داد.
کار عمدهی دولت باید تسهیلگری و زمینهسازی و مانعزدایی از حضور مردم باشد. حتی در انجام همین وظیفه نیز باید از مشارکت مردم و نخبگان استفاده کند و راههای تسهیلگری و مانعزدایی و نظارت خود را با استمداد از جامعه نخبگانی و عمومی مردم به دست آورد.
🔻تجربه هم نشان داده است که در هر میدانی که کار به مردم سپرده شده است و دولت فقط نقش تسهیلگیری و نظارت را بر عهده داشته است، شاهد موفقیت چشمگیر بودهایم.
🔸مشارکت مردمی در تولید و مردمیسازی اقتصاد و فرهنگ و حتی سیاست از مطالبات بر زمین مانده حضرت ولایت، نائب المهدی، است. همگی باید تلاش کنیم این خواسته محقق شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۱ در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند:
«تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینههای مالی و اقتصادی، چه در زمینههای سیاسی، چگونه میشود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد»
و در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۲ در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور درباره جایگاه و نقش مردم در نظام اسلامی فرمودند:
«روشن است که رسیدن به هدفهای اسلامی، حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی» در نهایت «تمدن اسلامی»، جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست؛ باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند. این برای ما یک اصل شد؛ حالا یک نفری مسئولیّت دولتی دارد، برای جلب مردم، جذب مردم، آوردن مردم به صحنه یک جور باید عمل بکند، یک وقت یک نفری در منبر نماز جمعه فعّال است، او یک جور [دیگر]؛ یعنی توجّه داشته باشیم که مسئلهی «مردم» یک اصل اسلامی است، بدون آن کاری نمیشود کرد، به هدفها نمیشود رسید، به حیات نمیشود رسید.»
♦️دانشگاهها نیز نه تنها باید بخش اعظمی از آموزش و پژوهش و فناوری خود را به سمت و سوی نیازهای مردم سوق دهند، کاری که در وزارت عتف دولت سیزدهم به شکل مطلوبی در حال انجام است، بلکه باید مردم و نهادهای مردمی و تشکلهای سیاسی و انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی و بدنه اصلی دانشجویی و اعضای محترم هیئت علمی و یاوران علمی را در بخشهای مختلف «تصمیمسازی»، «تصمیمگیری»، «اجرا» و «نظارت» پای کار بیاورد. در این صورت است که شاهد جهشی عظیم در عرصه پژوهش و فناوری و تولید علم خواهیم بود.
#اقتصاد
#فرهنگ
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢شعار سال و خلع سلاح روشنفکران غربگرا
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻بیچاره روشنفکران غربزدهای که عمری است فریبکارانه و به دروغ، نظام مردمسالاری دینی را نظامی استبدادی و بیاعتنای به مردم و بلکه مردمستیز معرفی کردهاند! اکنون میبینند که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در کنار همه تأکیداتی که در سه دهه اخیر بر نقش مردم در حکمرانی داشتهاند، سال ۱۴۰۳ را نیز سال جهش تولید با «مشارکت مردم» نامیده است!
این نشان میدهد که باور به مردم و تأکید بر نقش بیبدیل آنان در حکمرانی، از اصول اصلی «مردمسالاری دینی» است.
🔸انتظار داریم، همه جریانهای سیاسی و فکری نیز فرصت را مغتنم بشمارد و اگر واقعاً مردم را دوست دارد و پیشرفت و تعالی این کشور و ملت را میخواهد، راهکارها و برنامههایی عملی خود را درباره شیوههای نقشآفرینی مردم در جهش تولید در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و علمی ارائه دهد.
#تولید
#مردم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از پژوهشهای تقاضامحور تا پژوهشهای نیازمحور
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸این روزها فراوان از لزوم «تقاضامحور بودن پژوهشها» سخن گفته میشود. به گونهای که «تقاضامحوری» و «خودگردانی» از سوی وزارت عتف، به عنوان دو شرط لازم برای اجازه تأسیس هر نوع پژوهشکدهای (حتی در زمینه فلسفه و علوم پایه) در مراکز آموزش عالی کشور شمرده میشوند.حتی وزارت عتف در یک کار بزرگ و ارزشمند و بیسابقه، سامانهای باعنوان «نظام ایدهها و نیازها» (=نان) طراحی و راهاندازی کرده است. و مشوقهای خوبی برای ارتباط عملی و واقعی پژوهشگران با این سامانه هم تعریف کرده است. و موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز سهم قابل توجهی از رتبهبندی مراکز آموزش عالی را به داشتن چنین پژوهشهایی اختصاص داده است.
🔹اصل این اهتمام، امری ارزشمند و قابل تحسین است. و نقشی جدی در تبدیل علم به فناوری و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت و در نهایت تجاریسازی تحقیق و پژوهش دارد.
🔻در عین حال، معتقدم این نگاه اگر به درستی مدیریت نشود میتواند آسیبهایی جدی و «سختْجبران» بر پیکره پژوهش کشور وارد کند.
توضیح آنکه: میان تقاضامحور بودن پژوهش و نیازمحور بودن آن تفاوت است؛
«تقاضامحوری»، هر چند بسیار مهم است اما این پیامد نامطلوب را هم دارد که پژوهشگران را تابع بازار و صنعت و جامعه میکند و استقلال فکری و خلاقیت ذاتی آنان را میستاند. موجب انفعال پژوهشگر و موسسات پژوهشی میشود؛
اما «نیازمحوری» اگر معنای وسیع و گسترده «نیاز» مراد باشد، میتواند مدافع خلاقیت و پیشبرنده جامعه پژوهشی باشد. توضیح آنکه نیازها دو دستهاند: نیازهایی که خود نیازمندان (جامعه و صنعت) به آنها توجه دارند و به همین دلیل تقاضای تأمین آنها را دارند (که این نوع از نیازمحوری داخل در همان تقاضامحوری است)؛ و نیازهایی که هر چند واقعیاند اما خودِ نیازمندان به آنها توجه ندارند؛ و به همین دلیل تقاضایی نسبت به رفع آنها هم ندارند.
پژوهشگران به دلیل نخبگی ویژهای که دارند، ممکن است تشخیص دهند که جامعه نیازمندیهایی دارد که خودش از آنها آگاهی ندارد به همین دلیل تقاضایی هم نسبت به آنها ندارد و به همین دلیل حاضر نیست که برای آنها هزینه کند. اگر مسؤولان و مدیران کلان جامعه نیز بخواهند آموزش و پژوهش کشور را بر مدار خواستهها و تقاضاهای بالفعل صنعت و جامعه سامان دهند، نه تنها موجب انفعال نظام آموزش و پژوهش خواهند شد، بلکه موجب میشوند که تدبیری عالمانه و دوراندیشانه برای تأمین نیازهای واقعی اما ناخواسته صنعت و جامعه اندیشیده نشود.
«خواستهها و تقاضاها» را همگان درک میکنند؛ و برای فهم خواستهها نیازی به پژوهش نداریم! اما فهم «نیازها» چنین نیست؛ درک پارهای از نیازها کار عامه مردمان نیست. فقط از عهده نخبگان و محققان برمیآید. و حتی فهم و کشف پارهای از نیازها توسط نخبگان و پژوهشگران نیز خود نیازمند پژوهش است.
#پژوهش
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راهبرد توسعه دیاثت
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻دیدم که یکی از سلاطین و اسطورههای قدیمی فوتبال کشورمان که بعضاً مشهور به داشتن مرکز خیریه و حسینیه(!) و ... بوده و هست، تصویر نیمه برهنه همسر و دختران خود را در شبکههای مجازی به نمایش گذاشته است! و به این کار خود هم افتخار کرده است!
🔹از این حجم بیحیایی و بیغیرتی و حاکمیت نفسانیت، آن هم در ماه مبارک رمضان (که به تعبیر پیامبر اکرم(ص) شیاطین در غل و زنجیرند)، دلم گرفت!
🔸بپذیریم که دشمن در پروژه غیرتزدایی و حیاسوزی و «توسعه دیاثت» بسیار موفق بوده است!
🔻باید از فرد و جامعهای که به گناه و بیحیایی و بیغیرتی افتخار کند، ترسید! اگر مؤمنان به طور جدی به وظیفه نهی از منکر عمل نکنند، به طور قطع و یقین آینده دردناک و عذابآلودی در پیش خواهیم داشت.
🔹خدای متعال میفرماید:
«لُعِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلی لِسانِ داوُدَ وَ عِیسَی ابْنِ مَرْیمَ ذلِک بِما عَصَوْا وَ کانُوا یعْتَدُونَ* کانُوا لا یتَناهَوْنَ عَنْ مُنکرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ما کانُوا یفْعَلُونَ؛ (مائده، ۷۸-۷۹) از بنی اسرائیل آنان که کافر شدند، بر زبان داوود و عیسی بن مریم لعن و نفرین شدند، این بدان جهت بود که گناه میکردند و تجاوز مینمودند. آنها از منکراتی که انجام میدادند یکدیگر را نهی نمی کردند. چه بدکاری پیشه ساخته بودند.»
🔸پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
إِذَا أُمَّتِی تَوَاکلَتِ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ فَلْتَأْذَنْ بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ تَعَالَی؛ زمانی که امت من امر به معروف و نهی از منکر را به یکدیگر واگذارند، (یعنی هر کس سکوت کند به انتظار اینکه گروهی خاص و یا دیگران امر به معروف و نهی از منکر کند و در نتیجه هیچ کس قیام نکند) باید آماده پذیرش عذاب و هلاکت خداوند باشند.»
#غیرت
#حجاب
#امر_به_معروف
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢استغفار و سجدههای طولانی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیامبر اکرم(ص) در ضمن خطبهای که درباره فضیلت ماه مبارک رمضان بیان کردند، توصیههای مهمی را برای بهرهمندی بیشتر از فیوضات این ماه بزرگ بیان کردند. از جمله بر دو نکته انگشت گذاشتند: «استغفار» و «سجدههای طولانی». استغفار مایه آزادی جان ما از زندان گناهان و قفس مغلق غفلتهایمان و در نتیجه پرواز جان در ملکوت الهی میشود. و سجدههای طولانی هم موجب سبک شدن بار گناهان و در نتیجه پرواز راحتتر و مطمئنتر.
فرمود: أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ؛ ای مردم! جانهایتان در گروه اعمالتان است، پس با استغفار آنها را آزاد کنید.
وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِيلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم؛ و پشتهايتان از گناهان سنگين شده است، آنها را با سجدههاى طولانى سبك كنيد.
#سجده
#ماه_رمضان
#خطبه_شعبانیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بیحیایی زنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین عوامل «بیعفتی» و بیحیایی زنان و دختران، «بیغیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بیحیایی و برهنگی و بیعفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان میستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزشها» را از مردان گرفتند، به راحتی میتوانند بیعفتی و بیحیایی در زنان را رواج دهند.
🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرتزدایی» از مردان و پسران را مطرح میکند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان میکند: «وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴)
🔻به همین دلیل است که #امیرمؤمنان علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت نمیورزید؟ چرا اجازه میدهید زنان و دخترانتان چنین کنند؟!
«يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيدهام كه زنان شما در راهها با مردان برخورد مىكنند (به يك ديگر شانه مىزنند) آيا خجالت نمىكشيد؟»
براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند:
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمىكنيد و به غيرت نمىآييد كه زنان شما به بازارها مىروند و با مردهاى كفّار شانه به هم مىزنند و مزاحمت ايجاد مىكنند.»
🔸خدا رحمت کند #شهید_مطهری را چه زیبا رابطه بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان را تشریح کردهاند:
«اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمىتواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود، ... قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاك را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاكها سراغ پاكها مىروند و ناپاكها سراغ ناپاكها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳)
#غیرت
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️واپسين سفارشهاي اميرمؤمنان علیه السلام
✍️احمدحسين شريفي
___________________
◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پارهاي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفتهاند، يکي از بهترين راهها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيتهاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم.
◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار ميکنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبتهاي بزرگ، موفقيتهاي بزرگ، درگيريهاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليستها چنين رخدادهايي را موقعيتهاي مرزي (boundary situations) مينامند. در چنين موقعيتها و شرايطي است که آرمانها و اهداف و انگيزهها و خواستههاي واقعي افراد، به خالصترين شکل نمايان ميشود.
◾️با اين مقدمه شما را دعوت ميکنم به خواندن واپسين خواستههاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزيترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها ميرسد، فرمودند:
1.تقواي الهي پيشه کنيد؛
2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛
3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛
4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛
5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان؛
6.در زندگي نظم داشته باشيد؛
7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛
8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛
9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارششدة پيامبرند؛
10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛
11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛
12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛
13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛
14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛
15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛
16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط ميشوند و آنگاه ديگر خواستههاي شما مستجاب نخواهد شد؛
17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛
18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛
#اميرمؤمنان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
💐چه شهادتی! به دست شقیترین افراد دوران، در عزیزترین روز سال بعد از احیای شب ۲۱ ماه مبارک رمضان؛ مبارکت باد سردار سرافراز.
برای ما هم دعا کن.
🔸رهبر حکیم انقلاب اسلامی بعد از موشکباران پایگاه آمریکایی عین الاسد:
«فریاد انتقام ملت ایران، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد»
🔻الان هم همین گونه است. موشک بدون سوخت، آهنپارهای بیش نخواهد بود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢 شب بیست و سوم:
🔸«آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است»
🖊احمدحسين شريفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹امشب اوج ميهمانداری خدای مهربان است؛ خدای متعال بار عام داده است؛ سفره رحمت و کرم خود را در بالاترین سطح گسترده است. هر کسی به تناسب شایستگی و لیاقت خودش میتواند از این خوان گسترده بهره برگیرد.
برای بهرهمندی هر چه بیشتر از این سفره معرفت و معنویت چند کار ویژه سفارش شده است:
یک. گفتگو درباره معارف و آموزههای سعادتبخش دین؛ شیخ صدوق در امالی (ص۶۲۹ مجلس ۹۳) میفرماید:
«من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل»
دو. پاکسازی جسم: غسل اول شب (به هنگام غروب آفتاب) و آخر شب (پیش از اذان صبح)
سه. احیاء و شبزندهداری؛ که خیلی تأکید شده و اجر و پاداشی فراوان برای بیداری امشب بیان شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم در وسائل الشیعه چنین نقل شده است که
«مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ مَثَاقِيلَ الْجِبَالِ وَ مَكَايِيلَ الْبِحَار» (ج۸، ص۲۱)
چهار. خداشناسی و توحید: خواندن دعای جوشن کبیر که توحید به معنای تام کلمه است. افزون بر آن سیدابن طاووس در اقبال نیز ادعیهای را برای امشب نقل کرده است که همگی بر مدار توحیدند: به عنوان نمونه از پیامبر اکرم این دعا را برای شب بیست و سوم ماه رمضان نقل میکند:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الرُّوحِ وَ الْعَرْشِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرَضِينَ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْبِحارِ وَ الْجِبَالِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ يُسَبِّحُ لَهُ الْحِيتانُ وَ الْهَوامُّ وَ السِّباعُ فِي الآكامِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ سَبَّحَتْ لَهُ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ. سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ عَلا فَقَهَرَ، وَ خَلَقَ فَقَدَرَ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ، أَنَّ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي، فَإِنَّكَ أَنْتَ الْأَحَدُ الصَّمَدُ.
پنج. ابراز ناتوانی و ضعف و هیچ بودن خود دربرابر خدای متعال:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لَا لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأْتَ عَنِّي فِي سَرَّاءَ وَ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلَاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاء»
شش. توسل به واسطههای فیض الهی به ویژه قرآن کریم و آموزهها و معارف نهفته در این کتاب الهی؛ توسل به معصومان علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام و امام زمان روحی له الفداء که گفتهاند امشب را به هر میزان که میتوانیم این دعا را برای سلامتی امام زمان بخوانیم:
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔸کسانیاند که زندگی خود را به «اهداف» گره میزنند، همواره زیستی شاداب، بانشاط، پرتحرک، متمرکز و فعال دارند؛
🔹اما کسانی که زندگی خود را به «افراد» یا «اشیاء» گره میزنند، زیستی متغیر، آشفته و منفعل دارند. غم و شادی آنان به غم و شادی آن افراد و اشیاء وابسته است.
#هدف
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣بیشهای آمد وجود آدمی
✍ احمدحسین شریفی
✔️«عقلانیت» از مشهورترین معیارهای انسانیت است.
✔️عقلانیت امری تشکیکی و ذومراتب است.
✔️در نتیجه انسانیت نیز امری تشکیکی و ذومراتب است.
🔸 درجه و سطح انسانیت هر فردی را با توجه به نوع مسائلی که او را از حالت عقلانی خارج میکنند، (و او را درگیر شهوت یا غضب غیر عقلانی میکنند) میتوان تشخیص داد.
در وجود ما هزاران گرگ و خوک
صالح و ناصالح و خوب و خشوک
حکم آن خو راست کان غالبترست
چونک زر بیش از مس آمد آن زرست
#انسانیت
#عقلانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹