🟢رضایتمندی و بیتوقعی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین راههای داشتن یک زندگی رضایتبخش این است که در انجام کارهای خود، هیچ توقع و انتظاری از هیچ کس نداشته باشیم. هیچ کاری را به شرط مزد (عاطفی و انگیزشی) از دیگران انجام ندهیم. حتی اگر این مزد، توقع یک تشکر یا قدردانی باشد.
کسی که برای رضایت دیگران کاری انجام دهد، قطعاً «ناامید» و «سرخورده» و در نتیجه «افسرده» خواهد شد.
#رضایتمندی
#توقع
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۱۶ (معنای وطن و اقلیم اسلامی).mp3
6.53M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه شانزدهم: «معنای وطن و اقلیم اسلامی»
#اقبال_لاهوری
#وطن
#ملیگرایی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴کیفر دروغهای آسیبزا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻«دروغ» و «دروغگویی» و «افترا» از بزرگترین رذیلتهای اجتماعی است. وقتی این دروغ به نظام اسلامی و یا بخشی از نیروهای مؤمن و انقلابی نسبت داده شود، رذیلت و گناه آن چند برابر میشود.
گاهی یک دروغ، آسیبهای مادی و معنوی بیجبرانی بر جامعه وارد میکند.
به تعبیر مولوی:
عالمی را یک سخن ویران کند
روبهان مرده را شیران کند
🔻در هیچ جامعه متمدنی دروغهای آسیبزا به ویژه از افراد تأثیرگذار، بیکیفر نیست. (یک مجری تلویزیونی در آمریکا به جرم اینکه یک دروغ چند ثانیهای در تلویزیون بیان کرد، ۹۶۵ میلیون دلار جریمه شد!)
🔻به راستی چرا در جامعه ما دروغهای آسیبزا جرم به شمار نمیآیند؟!
#اخلاق
#دروغ
🆔 eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۱۷ (نقد سکولاریسم)(2).mp3
10.39M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه هفدهم: «نقد سکولاریسم»
#اقبال_لاهوری
#سکولاریسم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴«اخبار بيريشه» و «ريشهزدایی از اخلاق»
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آفات بزرگ اخلاقي در عرصة زيست اجتماعي، ترتيب اثر دادن و اعتماد کردن به اخبار بيريشه و بيمبدأ است. اعتماد به چنین اخباری از مهمترین عوامل اخلاق زدایی در حیات فردی و اجتماعی است.
قرآن کريم، پيروان خود را از اعتماد به خبر فاسقان برحذر داشته و به آنان دستور ميدهد که اگر خبري را از افراد فاسق شنيديد، پيش از ترتيب اثر دادن حتماً دربارة درستي يا نادرستي آن تحقيق کنيد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمين» (حجرات/ 6)
اما گسترش وسايل اطلاعرساني و شبکههاي اجتماعي، زمينهاي را فراهم کرده است که انسانها در دريايي از اخبار و اطلاعاتي غرق شوند که در بسياري از موارد منشأ و مبدأ اصلي آنها را اساساً نميشناسند.
يکي از مهمترين تکنيکهاي جنگ رسانهاي دشمنان جمهوري اسلامي، عليه ايران، اسلام و ارزشهاي انقلاب اسلامي، انتشار اخبار بيريشه دربارة شخصيتها، نهادها، و گروههاي مدافع انقلاب و ارزشهاي اسلامي است.
بعضاً مشاهده ميشود کساني که رسانه و تريبوني در اختيار دارند، بر اساس همين اخبار بيريشه، به تحليل پرداخته و آبروي انسانهاي مؤمني را (که همسطح آبروي پيامبر اسلام و اهلبيت، بيتالمقدس و بيتالحرام دانسته شده است) به آساني ميريزند!
پيامبر اکرم(ص) در ضمن سفارشهايي که به ابوذر غفاري داشتند، فرمودند: «براي دروغگو بودن فرد همين اندازه کافي است که هر چه را ميشوند، بازگو نمايد؛ كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ» (وسائل الشيعه، ج12، ص188)
🔸راه نجات از اين بليه:
1.انتخاب منابع خبري سالم و صالح؛
2.بياعتمادي به اخبار دشمنان ايران و اسلام؛ و باور به اینکه خدایان رسانه های نوین، یعنی غربيان و صهيونيستها، هرگز خيرخواه ملت ما نبوده و نيستند؛
3.باور به وجود جنگ رسانهاي دشمنان دين عليه اسلام و انقلاب اسلامي؛ (براي آگاهي بيشتر در اين مورد به کتاب جنگ نرم، نوشتة اينجانب مراجعه کنيد)
4.بالابردن سواد رسانهاي خود و شناخت تکنيکهاي جنگ رسانهاي.
#اخلاق
#اخلاق_رسانه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
اقبالشناسی۱۸ (پایندگی تمدن اسلامی).mp3
12.01M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه هجدهم: «پایندگی تمدن اسلامی»
#اقبال_لاهوری
#تمدن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔷 با لیبرالها چه باید کرد؟
(متن جالبی است که یکی از دوستان فرهیخته برای من ارسال کرد)
کنار آمدن با لیبرالها به این سادگی نیست و دقت بیشتری میخواهد:
وقتی به شاهچراغ حمله شد، گفتند: جای گشت ارشاد، امنیت مردم رو تامین کنید.
⛔️ولی وقتی تروریستها را دستگیر کردند، هشتگ نه به اعدام راه انداختند.
⛔️ اسرائیل، نطنز و اصفهان را زد و شهیدان شهریاری و احمدی روشن را ترور کرد، گفتند: دیدید روسیه اس۳۰۰ نداد.
⛔️ غزه اسرائیل را با طوفان الاقصی زد، نوشتند: خون رو با خون جواب نمیدن.
⛔️ طالبان، پنجشیر را تصرف کرد: غوغا راه انداختند که: حکومت حاضر به دفاع از مظلومان افغانی نیست!
⛔️اما از مظلومین فلسطین که دفاع شد، گفتند: نه غزه، نه لبنان!
⛔️تحریم که شدیم، تحلیل کردند که: به خاطر دشمنی تان با آمریکا است.
⛔️ اما وقتی آمریکا از برجام خارج شد: نوشتند: به خاطر حملهی شما به سفارت عربستان بود!
⛔️ شهید رئیسی بدون برجام، تحریم را بی اثر کرد، گفتند: پولش رو که نمیتونید بیارید چه فایده!
⛔️ پولها که آزاد شد، گفتند: همه رو دادید فلسطین!
⛔️ به همت دانشمندان جوانمان واکسن ساختیم. توییت زدند که: آب مقطره.
⛔️ واکسن را با پیگیری دولت مرحوم رئیسی وارد کردیم، نوشتند: چینیه به درد نمیخوره!
⛔️ با عربستان جنگ دیپلماتیک داشتیم، فریاد زدند: دیپلماسی بلد نیستید.
⛔️با عربستان ارتباط برقرار کردیم، ناگهان گفتند: چی شد از شعارهای انقلاب عقب نشینی کردید؟!
⛔️هیأتها رونق گرفت، نوشتند: عزا بسه مردم نیاز به شادی دارند.
⛔️جشن شادی چند کیلومتری غدیر برگزار شد، گفتند: امارات ماهواره فرستاده هوا، شما ایستگاه صلواتی میزنید؟!
⛔️ماهواره فرستادیم هوا، گفتند: وقتی مردم تو اجاره خونه ماندهاند، ماهواره چه فایده داره!
⛔️با چین قرارداد ساخت مسکن و با روسیه قرارداد همکاری بلند مدت نوشتیم، تحلیل نوشتند که:کشور رو فروختید به چین و روسیه.
⛔️روسیه اسلحه از ما خرید: گفتند در جنگ اوکراین دخالت کردید!
⛔️اعلام بی طرفی کردیم: گفتند از اسرائیل ترسیدید.
⛔️اسرائیل رو بزنیم: مقصر مائیم،چون چوب کردیم لانه زنبور.
⛔️نزنیم میگن: ایران ترسید.
🔻واقعاً مخالفان جمهوری اسلامی و حکمرانی دینی موجودات عجیبیاند.
خلاصه هر کاری بکنیم از نظر لیبرالهای غربزده زیر سئوالیم و بدهکار!.
#غرب
#غربزدگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
انسان حقیقتاً موجودی پیچیده است.
به سادگی مرادات، مقاصد و نگرشهای اصلی خود را نمایان نمیکند.
بلکه به راحتی و بدون هیچ کد و نشانهای میتواند نگاه اصلی و حقیقی خود را پنهان کند و چهرهای دیگر از خود نشان دهد!
این توانایی و استعداد شاید در هیچ موجود دیگری نباشد: توانایی نفاق، وارونهنمایی و پنهانکاری!
البته در بزنگاهها و مواقع خاصی میتوان آن چهره واقعی و شخصیت اصلی را شناخت؛ فی المثل
✔️در مواقع خشم و عصبانیت،
✔️یا در جایی که دیگر منفعتی برای او نداشته باشید،
✔️و یا در جایی که احساس کند در موقعیت یا مقامی قرار گرفته است که دیگر نیازی به تو ندارد.
#شخصیت
#نفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۱۹ (قرآن، روح تمدن اسلامی).mp3
11.81M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه نوزدهم: «قرآن، روح تمدن اسلامی»
#اقبال_لاهوری
#تمدن
#قرآن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۰ (سنتگرایی و نقد مدرنیته).mp3
10.15M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیستم: «سنتگرایی و نقد مدرنیته»
#اقبال_لاهوری
#سنت
#تقلید
#مدرنیته
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢استعداد و آرزو
🖊احمدحسین شریفی
🔹دریایی از تواناییها و استعدادها در تکتک آدمیان نهفته است.
و چه زیبا این حقیقت در اشعاری منسوب به #امیرمؤمنان علیه السلام منعکس شده است:
دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ
وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ
وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ جِرْمٌ صَغِيرٌ
وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ
وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي
بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر
اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالیکه تو نمیدانى
و دردت هم از خودت میباشد اما نمیبينى.
آيا گمان میكنى كه تو موجود كوچكى هستى
در حالىكه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟!
اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه
با حروفش هر پنهانى آشکار میشود.
🔸اما تواناییهای هر فرد و جامعهای به اندازه آرزوها و آرمانها و مقاصدشان بروز پیدا میکند و فعال میشود.
آرزوهای کوچک، فرد و جامعه را نیز کوچک میکند.
و آرمانهای متعالی، فرد و جامعه را تعالیجو و متعالی میکند.
🔹آرمانهایی مثل «جامعهپردازی اسلامی» و «تمدنسازی»، توانستهاند بخشی از استعدادها و توانمندیهای اعجازگونه ایرانیان را آشکار سازند.
#استعداد
#آرزو
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۱ (جایگاه زن و خانواده).mp3
10.95M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و یکم: «جایگاه زن و خانواده»
#اقبال_لاهوری
#خانواده
#زن
#مدرنیته
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش حوزههای علمیه و طلاب علوم دینی میتوانستند از تجربیات تبلیغی و تواناییهای بینظیر این مرد در تبیین معارف دینی بیش از پیش استفاده کنند.
بدون تردید او به تنهایی یک رسانه ملی و دینی بوده و هست.
#حوزه_علمیه
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تعاملی بودن موفقیت و خوشبختی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موفقیت و خوشبختی اموری تعاملی و جمعیاند؛ همچون «شبکههای اجتماعی» میمانند؛ اگر دیگران عضو آنها نباشند، هیچ فایده و ثمرهای برای شما هم نخواهند داشت.
هیچ انسانی به تنهایی نمیتواند «موفق» و «خوشبخت» شود.
بنابراین،
اگر خوشبختی خود را میخواهیم باید خوشبختی دیگران را هم بخواهیم.
و اگر دنبال موفقیت خودمان هستیم، باید تلاش کنیم دیگران هم موفق شوند.
#موفقیت
#خوشبختی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۲ (ارادت به زهرای مرضیه).mp3
7.47M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و دوم: «ارادت اقبال به حضرت زهرای مرضیه سلام علیها»
#اقبال_لاهوری
#حضرت_زهرا
#اهل_بیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
4_5958685936815442547.mp3
23.23M
🎤احمدحسین شریفی
🔶پاسخی به سخنان استاد شفیعی کدکنی درباره علوم انسانی اسلامی
🔷چند سال پیش استاد شفیعی کدکنی درباره #علوم_انسانی اسلامی و ورود حوزههای علمیه به این بحث سخنانی را بیان کردند، جناب استاد شریفی در اواخر سال ۱۳۹۹ در این زمینه توضیحاتی را بیان کردند.
🔸به دلیل آنکه فایلهای صوتی و تصویری بعد از مدتی در پیامرسان ایتا، از دسترس خارج میشوند، فایل مربوطه هم از دسترس علاقمندان خارج شده است.
🔻در عین حال، در روزها و هفتههای اخیر تعداد نسبتاً زیادی از مخاطبان کانال استاد شریفی تقاضای بازنشر آن را در کانال داشتند، به احترام این عزیزان یک بار دیگر فایل مربوطه را بازنشر میکنم.
#شفیعی_کدکنی
🆔eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢برترین کیفیت/ غیرت ایرانی
اگر صدهزارند و ما صدسوار
فزونی لشکر نیاید به کار
🔸جمهوری اسلامی ایران به طور میانگین با کسب ۰.۲۹ مدال به ازای هر ورزشکار، بیشترین تعداد مدال به ازای هر ورزشکار را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کسب کرده است؛ یعنی بالاتر از چنین و کره جنوبی با ۰.۲۳ و ایالات متحده آمریکا با ۰.۲۱ مدال به ازای هر ورزشکار قرار گرفته است.
♦️این آمار نشان میدهد
اولاً، مربیان و کادر مدیریتی انتخاب ورزشکاران المپیک بهترین عملکرد را در میان همه مربیان و کادر مدیریتی دنیا داشتهاند؛
و ثانیاً، معلوم میشود در هر میدانی که فرزندان جمهوری اسلامی ایران وارد شوند، نسبت به سایر کشورهای دنیا، کارآمدترین و بهتریناند.
#ورزش
#کارآمدی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از «فرهنگ قدردانی» تا «فرهنگ پرورش طلبکاران همیشگی»
🖊احمدحسین شریفی
🔸یکی از فرهنگهای نادرست و هزینهزا در کشور ما این است که بسیاری از افراد در ازای انجام وظایف طبیعی خود، توقع پاداش دارند. این فرهنگ غلط هزینههای فراوانی را برای کشور ما ایجاد کرده است. قدردانی و تشکر از خدمتگزاران ملازم آن نیست که به پاس خدمتی که وظیفه او بوده است، او را در صدر بنشانیم یا جوایز اجتماعی و فرهنگی و مادی بیشمار به او عطا کنیم. به عنوان مثال اعلام میکنیم که فلان افراد را بدون نوبت و بدون بررسی صلاحیتها و استعدادها در دوایر دولتی استخدام میکنیم! (بخوانید خبر رئیس امور استخدامی را درباره استخدام دولتی مدال آوران👇👇
https://www.mehrnews.com/news/6195902
🔹در خبرها آمد که ژو یاکین، ژیمناست چینی، که چند روز قبل در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال نقره جهان را برای کشورش کسب کرده بود، بلافاصله بعد از پایان مسابقات به کشورش برگشت و مشغول همان شغل پیشین خود یعنی خدمتکاری در رستوران شد. به همین سادگی! (https://www.tabnak.ir/fa/news/1253715 )
🔸این دختر ۱۸ ساله چینی گفته است «من از هیچ کس هیچ انتظاری ندارم»، «به کار کردن افتخار میکنم» و «میخواهم روی پای خودم باشم». این سخنان و چنان رفتاری نشان میدهد که این دختر جوان در کنار تمرینهای جسمی، تربیت مناسب روحی و ذهنی و بینشی و نگرشی هم داشته است.
♦️به هر حال، میتوان بزرگترین افتخارات سیاسی، مدیریتی، علمی، اقتصادی و فرهنگی را برای کشور خود کسب کرد، بدون آنکه طلبکار زمین و زمان شد. مهم آن است که در کنار پیشرفتهای مادی و جسمی، پیشرفت روحی و معنوی و تربیت اخلاقی هم ایجاد شده باشد. و الا نتیجه آن پیشرفتهای مادی، چیزی جز پسرفتهای اخلاقی و معنوی و فرهنگی نخواهد بود.
#فرهنگ
#اخلاق
#ورزش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سکوت
✍️ احمدحسین شریفی
«سکوت»، مهمترین سرمایه وجودی سالکان الی الله است.
آنان جز در مواردی که ارزش «سخن» بیش از «سکوت» باشد، از این سرمایه هزینه نمیکنند.
#اخلاق
#سکوت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معضله آقازادههای دوتابعیتی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معضلات فرهنگی و سیاسی و مدیریتی در کشور ما این است که فرزندان برخی از مسؤولان کشور، کسانی که در سالیان متمادی در پستهای مختلف اجرایی، تقنینی یا قضایی کشور مسؤولیت داشتهاند، تابعیت کشورهای خارجی دارند؛ آن هم عموماً کشورهای اروپایی و آمریکایی (آن هم از نوع آمریکای شمالی و مرکزی و نه آمریکای جنوبی!)
طبق یکی از قوانین درست، مدبرانه و حکیمانه کشور، به کارگیری کسانی که خود یا بستگان درجه اول آنان تابعیت مضاعف داشته باشند، در پستهای مدیریتی ممنوع است. متن این قانون بدین شرح است:
"انتخاب یا انتصاب اشخاص به سمت مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و همترازان آنها و کلیه سمتهای مدیریتی از سطح رییس اداره به بالا یا همترازان آنها در کلیه دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده میکنند و دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه که خود یا یکی از خویشاوندان درجه اول آنها شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان آنان دارای یکی از شرایط ذیل باشند، ممنوع است:
۱- تابعیت مضاعف
۲- مجوز اقامت دائمی یا بلندمدت بیش از یک سال از کشورهای خارجی
۳- مالکیت عرصه یا اعیانی در کشورهای خارجی
۴- دارندگان حساب سپرده در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری خارجی و دارندگان سهام در مؤسسات یا شرکتهای خارجی معادل حداقل یکصدهزار یورو
۵- عضویت در شرکتها و مؤسسات خارجی
۶- دارندگان صرافی در کشورهای خارجی
تبصره ۱- دارندگان مجوز اقامت تحصیلی، درمان یا مأموریتهای اداری از شمول این قانون مستثنی هستند.»
اما صرف نظر از این مسأله، پدیده تابعیت مضاعف آقازادهها حقیقتاً یک پدیده عجیب است! جای تحلیلهای عمیق فرهنگی، تربیتی و سیاسی دارد که چطور فرزندان کسانی که خود نقشی جدی در مدیریت کشور داشتهاند و به لطف جمهوری اسلامی از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار شدهاند و مدتها از مسؤولان بالای نظام بودهاند، حاضر نیستند با افتخار خود را شهروند جمهوری اسلامی بدانند؟! و به جای آن میروند و زیر پرچم کشورهای دیگری قرار میگیرند و نسبت به تعهد تا پای جان در تحقق منافع آنان سوگند یاد میکنند!
درواقع اینان تابعیت دوگانه ندارند بلکه تابعیت ایرانی خود را کنار زدهاند و متعهد به حفظ منافع کشوری دیگر شدهاند: آن هم غالباً کشورهایی که دشمنی دیرینهای با ایران و ایرانیان داشته و دارند!
کافی است بخشی از سوگند پذیرش تابعیت آمریکا را به عنوان نمونه، بخوانید:
«بدینوسیله سوگند میخورم تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بودهام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت … من این تعهد را آزادانه و بدون هیچ گونه تحفظ یا نیت طفره روی میپذیرم. خداوندا به من کمک کن.»
#غربزدگی
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید خاطره علامه محمدتقی جعفری رضوان الله تعالی علیه را درباره تأثیر برخورد کریمانه و درست با مخاطبان
#تبلیغ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
میشود پردهٔ چشمم پر کاهی گاهی
دیدهام هردو جهان را به نگاهی گاهی
وادی عشق بسی دور و دراز است ولی
طی شود جادهٔ صدساله به آهی گاهی
(اقبال لاهوری، دیوان اشعار، زبور عجم.)
#اقبال
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
اقبالشناسی۲۳ (از خواب گران خیز).mp3
6.42M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه بیست و سوم: «از خواب گران خیز»
#اقبال_لاهوری
#احیاگری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«مقبولیت مردمی»، «حقانیت» و «عمر بن سعد»!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مباحث مهم معرفتی و سلوکی که در هیاهوهای سیاسی کمتر کسی جرئت ابراز آن را دارد این است که بر اساس آموزههای قرآنی که مؤیَد به برهان عقلی هم هست، «مقبولیت مردمی» و «رد و قبول عامه»، برای اثبات یا رد یک اندیشه یا رفتار، ارزش چندانی ندارد؛ یعنی نه نشانه درستی ایده یا رفتاری است و نه نشانه نادرستی آن! معیار درستی و نادرستی در نزد خدای متعال و از نگاه عقل، چیز دیگری است.
به همین دلیل، نامقبولیت پیامهای پیامبران الهی برای اکثریت مردم دوران خودشان، هرگز به معنای نادرستی آن پیامها و حقانیت مردم نبود. به همین دلیل، مخالفتها و بلکه دشمنیهای اکثریت، هرگز آنان را از تلاش در جهت دستیابی به اهدافشان و انجام رسالتشان منصرف یا حتی سست و ناامید نکرد.
غیر حق جان نبی را یار نیست
با قبول و رد خلقش کار نیست
🔹 جالب است بدانیم که عمربن سعد علیرغم همه پلیدی و ناپاکی و ناراستیای که داشت، در ادبیات عامه ملقب به لقب «صدوق» یعنی «بسیار راستگو» شده است! آیا چنین لقبی که از سوی عامه به چنین جنایتکاری داده شده است، تأثیری در کاستن از عمق جنایت او دارد؟! آیا چون عامه او را صدوق خواندهاند، فیالواقع هم صدوق بوده است؟! آیا چون در نزد آنان فردی مقبول بوده است، نزد خدای متعال هم مقبول است؟!
خلاصه آنکه، مقبولیت و منفوریت مردمی، ارزش استقلالی ندارد. به تنهایی نمیتواند نشانه حقانیت باشد. آنچه که برای سعادت حقیقی ما مهم است تلاش در جهت شناخت درست وظیفه و اقدام به انجام وظیفه است:
باز پران کن حمام روح گیر
در ره دعوت طریق نوح گیر
خدمتی میکن برای کردگار
با قبول و رد خلقانت چه کار
🔻 البته نیازی به گفتن نیست که ارزشهای اجتماعی و حکمرانی اسلامی را جز در سایه مقبولیت مردمی نمیتوان اجرا کرد. اما مقام اجرا و تحقق بیرونی، غیر از حقانیت و مشروعیت الهی است.
#عمرسعد
#مقبولیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نگرانیها درباره جایگاه علمی ایران؛
🔸مسؤولیت دشوار وزیر علوم
✍️احمدحسین شریفی
🔹در رتبهبندی شانگهای که از مهمترین و معتبرترین نظامهای رتبهبندی دانشگاهها است تعداد ۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا حضور یافتهاند. [یعنی نسبت به سال گذشته (۲۰۲۳) یک دانشگاه کمتر شده است] این در حالی است که ۱۰ دانشگاه از ترکیه و ۱۲ دانشگاه از عربستان سعودی حضور داشتهاند! (یعنی ما به رتبه سوم منطقه تنزل کردهایم و عربستان جایگاه نخست را از آن خود کرده است.)
توجه داشته باشیم که برترین رتبه دانشگاههای ایران مربوط به دانشگاه تهران بوده است که بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است این در حالی است که دانشگاه King Saud از عربستان سعودی با رتبهی 90 در جایگاه اول دانشگاههای کشورهای اسلامی قرار دارد، و دانشگاه قاهره (Cairo University ) از مصر با رتبه 400-301 رتبه دوم را در میان دانشگاههای جهان اسلام به دست آورده است.
🔹نکته قابل تأمل این است که از ۹ دانشگاه ایرانی، سه دانشگاه علوم پزشکی (تهران، ایران، شهید بهشتی) و سه دانشگاه صنعتی (شریف، امیرکبیر و علم و صنعت ایران) و تنها سه دانشگاه جامع (تهران، تربیت مدرس و تبریز) حضور داشتند.
🔸در رتبهبندی شانگهای تنها آن دسته از دانشگاههایی مورد ارزیابی قرار میگیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان فیلدز مدال، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. همچنین دانشگاههایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل میشوند.
🔻«کیفیت آموزش»، «کیفیت اعضای هیئت علمی»، «برونداد پژوهشی» و «عملکرد سرانه»، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبهبندی شانگهای است که توسط شش شاخص زیر ارزیابی میشوند:
۱. تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال؛
۲.تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلدز مدال؛
۳. تعداد محققان پر استناد؛
۴. تعداد مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس؛
۵. تعداد مقالات نمایه شده در نمایه نامههای توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی؛
۶. و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.
🔻متأسفانه همه شاخصهای بینالمللی در چند سال اخیر نشان از افول جایگاه علمی برتر ایران در جهان اسلام دارد. برای بازپسگیری جایگاه از دست رفته و جای گرفتن در میان برترینهای دنیا نیاز به اقدامات جهادی در زمینههای مختلف داریم. از آن جمله:
۱. تأمین زیرساختهای تحقیقاتی، و به روزرسانی آزمایشگاههای تحقیقاتی؛
۲. تغییر رویکردها در جذب هیأت علمی؛ (سن ۴۵ سال برای جذب هیأت علمی آن هم با حداقل فعالیتهای پژوهشی و فناورانه، یک فاجعه علمی است. معتقدم حداکثر سن برای هیئت علمی شدن باید ۳۰ سال باشد)
۳. اصلاح نگرشها نسبت به وظایف هیأت علمی؛
۴. اجرای دقیق و بدون تبعیض و بدون مسامحه قوانین و آییننامههای بالادستی (آییننامههای استخدامی، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی). به عنوان مثال، طبق آییننامههای مزبور در همه دانشگاهها، هیئت علمی باید ۱۶۰ ساعت در خدمت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه باشد، اما معتقدم هیچ یک از دانشگاههای دولتی در ایران به این قانون عمل نمیکنند. و کمتر کسی هم جرئت و توان اجرای آنها را دارد. چون مثل شنا کردن در جهت خلاف جریان آب است و بدون نظارت و پیگیری و جدیت مسؤولان ارشد وزارت عتف و سازمانهای نظارتی امکان اجرای آن وجود ندارد.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹