هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢آیا پیامبر اکرم(ص) از پایانیافتن ماه صفر خوشحال بود؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يکي از دانشهای ناظر به «فقه الحديث»، دانش «اسباب ورود حديث» است. اين دانش به منزلة دانش «شأن نزول» در تفسير قرآن است. هدف اصلی از دانش اسباب ورود حديث، شناخت شأن صدور روايات و فهم قرائن موجود به هنگام صدور روايات است. توضیح آنکه به صرف فهم معنای لغوی و اصطلاحی الفاظ و ترکيبهای به کار رفته در احاديث نمیتوان مدعی «فهم درست» آنها شد. در برخی از موارد برای فهم درست معنای احاديث، بايد اسباب ورود حديث را دانست. يعنی علت و زمينه و بافت صدور آن سخن از معصوم را بايد فهميد. چرا که «شرايط زمينهای» در فهم مراد معصومان حتماً نقشآفرين است. به تعبير ديگر، بايد قراين مقامی (شرايط اجتماعی و تاريخی و فرهنگی و حالات مخاطب و گوينده و ... ) را در نظر گرفت.
متأسفانه بسياری از ناقلان اوليه احاديث و جامعان کتابهای حديثی، از نقشآفرينی قراين مقامی در فهم مراد معصومان غافل بودند و اهتمامی به ذکر آنها نداشتهاند. به همين دليل، برای فهم مراد واقعی معصومان، يک حديثشناس محقق بايد تلاش بيشتری کند و حتیالامکان قرائن را در منابع موجود به دست آورد. مراجعه به منابع حديثی ساير فرق و مذاهب اسلامی يا مراجعه به منابع تاريخی و فهم درست تاريخ صدر اسلام و اوضاع فرهنگی و اجتماعی حاکم بر قبايل و اقوام آن زمان و امثال آن میتواند پارهای از گرهها را بگشايد.
به عنوان مثال، در پارهای از منابع اهل سنت حديثی از #پیامبر_اکرم(ص) نقل کردهاند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس مرا به پایان یافتن آذار بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت میدهم.»
آذار از ماههای رومی است؛ مصادف با خرداد شمسی است؛ برخی آن را به معنای #ماه_صفر دانستهاند و از این حدیث نحسی ماه صفر! و سعدی ماه ربیع الاول را نتیجه گرفتهاند!
این حدیث، به خودی خود و بدون آگاهی از بافت و زمینههای بیان آن، از نظر مضمونی آنقدر عجیب هست که حتی پارهای از اهل حديث و ظاهرگرايانی مثل احمدبن حنبل نتوانستهاند با مضمون آن کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفتهاند که اين حديث اصل و اساسی ندارد! اما اگر احمدبن حنبل قرائن مقامی صدور چنين سخنی را میدانست، چنين حکم قاطعی را صادر نمیکرد. #شيخ_صدوق از #ابنعباس علت صدور چنين سخنی را به اين صورت نقل میکند که:
«روزی پيامبر خدا(ص) با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردی که اکنون بر شما وارد میشود از بهشتيان است. برخی از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند! پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما وارد میشوند که هر يک از ديگری سبقت میجويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام میشود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و #ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر خدا(ص) به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومی هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: «ای پيامبر خدا آذار تمام شد.» پيامبر گفت: «ای ابوذر اين را میدانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی هستی.»
به هر حال این حدیث هیچ ربطی به سعدی و نحسی ماههای صفر و ربیع الاول ندارد! اصل داستان چیز دیگری بوده است که در تحلیل مرحوم شیخ صدوق کاملاً واضح است.
#نحس
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡برنامه هفتم پیشرفت (۵)
♦️«آموزشهای عملی و مهارتی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹به اعتراف همه دستاندرکاران آموزش عالی، یکی از مهمترین مشکلات آموزش عالی در همه سالیان گذشته این بوده است که اغلب خروجیهای آن از مهارت لازم برای استفاده از دانش خود در جامعه و صنعت برخوردار نبوده و نیستند! اغلب آموزشهایی که در دانشگاهها داده میشود، آموزشهای نظری و تئوریک بوده و هست. آموزشهای عملی و مهارتی یا اساساً وجود نداشته است (کما اینکه در اغلب رشتههای علوم انسانی چنین بوده و هست) و یا به اندازهای نبوده است که فارغالتحصلان دانشگاه، در رشته خود توانایی عملی و مهارتی لازم را کسب کرده باشند.
🔸در سه سال گذشته، وزارت علوم اقدامات بسیار ارزشمندی در این خصوص انجام داد. و گامهای خوبی را جهت آموزش مهارتمحور برداشت. «شیوهنامه اجرایی دروس مهارتی – اشتغالپذیری» هم در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای اجرا، به دانشگاهها ابلاغ شد؛ و متعاقب آن، برخی از دانشگاهها نیز تغییراتی در سرفصلهای خود ایجاد کردند.
🔻در عین حال، این موضوع، به دلیل اهمیت ویژهای که دارد، در برنامه هفتم پیشرفت نیز به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. در تبصره۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت، وزارت عتف و وزارت بهداشت(در رشتههای غیربالینی) مکلف شدهاند در همه مقاطع تحصیلی در کنار دروس نظری، دروس عملی و مهارتی را نیز در برنامههای آموزشی بگنجانند.
🔹بر اساس تکلیف برنامه هفتم، دستگاههای اجرایی مرتبط با آن دروس عملی و مهارتی نیز «موظفند مشارکت لازم را برای اجرای دروس عملی در دستگاه اجرایی خود به عمل آورند.»
🔸نکته مهمی که در برنامه هفتم ذکر شده است این است که وزارت عتف و بهداشت ملزم شدهاند که به صورتی «نتیجهمحورانه» و نه به شکل «رفع تکلیف»، با این مسأله مواجهه شوند. به این صورت که کمیت و کیفیت این دروس عملی و مهارتی باید به گونهای طراحی و تدوین شود که دانشآموختگان پس از فراغت از تحصیل «حداقل در یک حوزه تخصصی دارای مهارتهای کاربردی مورد نیاز کشور باشند.»
#دانشگاه
#مهارت
#برنامه_هفتم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟡مدیریت و مهارت حل مسأله
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از مهمترین مهارتهای لازم برای مدیران، مهارت حل مسأله است.
هر سازمانی درگیر دهها مسأله مزمن و مقطعی، ساده و پیچیده و درونسازمانی و برونسازمانی است.
یک مدیر لایق کسی است که
اولاً، توانایی و استعداد کشف و فهم «مسائل» را داشته باشد؛
ثانیاً، بتواند «مسائل حلنشدنی» را از «مسائل حلشدنی» تفکیک نماید؛
ثالثاً، از هوشمندی لازم جهت تفکیک «مسائل حلشدنی اصلی» از «مسائل حلشدنی فرعی» و «اولویتبندی» میان آنها برخوردار باشد؛
و رابعاً، اراده و جرئت لازم جهت «حل بنیادین و ریشهای» مسائل را داشته باشد.
#مدیریت
#حل_مسأله
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟠نقش دوراندیشی در عبور از موانع: «هر قدم را از سرِ بینش نهم»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مولوی در دفتر سوم مثنوی معنوی، ابیات ۱۷۴۶ به بعد حکایتی جالب تحت عنوان «شکایت استر پیش شتر که من بسیار میافتم» درباره اهمیت و نقش آیندهبینی و #دوراندیشی در استواری رفتار و فهم سرد و گرم روزگار بیان میکند.
♦️داستان از این قرار است که قاطری نزد شتری گلایه میکند که چرا من در سربالاییها و سرازیریها و راههای باریک این همه سکندری میخورم و همچون افراد راهگم کرده و راهنابلد بر زمین میافتم؛ اما تاکنون ندیدهایم که تو بر زمین فروافتی؟!
گفت اَستر با شُتر کِای خوش رفیق
در فراز و شیب و در راهِ دقیق
تو نه آیی در سَر و، خوش میروی
من همی آیم به سَر در، چون غَوی
من همی افتم به رُو، در هر دَمی
خواه در خشکی و خواه اندر نمی
این سبب را بازگو با من که چیست؟
تا بدانم من که چون باید بزیست؟
🔹شتر دو عامل را بیان میکند:
نخست آنکه بصیرت و بینایی او از قاطر بیشتر و دقیقتر است. او تیزبینتر و ریزبینتر است.
و دوم آنکه قد او بلندتر است و دوردستها را از افقی بالا مینگرد و میبیند. به تعبیر دیگر، میگوید من پیشاپیش، همه پستیها و بلندیها و فرازها و نشیبها را میبینم؛ لذا با امری غیرمترقبه مواجهه نمیشوم. به درستی میدانم که پایم را کجا و چگونه بگذارم و به همین دلیل هرگز بر زمین نمیافتم.
گفت: چشمِ من ز تو روشنتر است
بعد از آن هم از بلندی ناظرست
چون برآیم بر سرِ کوهی بلند
آخرِ عَقبه ببینم هوشمند
پس همۀ پستیّ و بالاییِ راه
دیدهام را وانماید هم اِله
هر قدم را از سرِ بینش نهم
از عِثار و، اوفتادن وارَهم
🔻اما تو به این دلیل که فقط جلوی پای خودت را مینگری. مشکل تو این است که جزئیبین و نزدیکبین هستی و از چالشهای آینده خبر نداری، پایت به درون چاله میرود و زمین میخوری:
تو نبینی پیشِ خود یک دو سه گام
دانه بینیّ و، نبینی رنجِ دام
#بصیرت
#آیندهبینی
#مولوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
♦️ضرورت تجمیع و ادغام دانشگاهها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از معضلات و مشکلات عمده که خود منشأ بسیاری از مشکلات مادی و علمی آموزش عالی است، کثرت غیرقابل توجیه واحدهای دانشگاهی در کشور است!
🔻ایران از نظر تعداد واحدهای دانشگاهی در رتبه سوم دنیا قرار گرفته! حتی ۱۵۸ واحد دانشگاهی بیش از کشور چین داریم! این در حالی است که جمعیت چین ۱۷ برابر جمعیت ایران است!
🔹پراکندگی خیلی زیاد و غیرمنطقی مراکز دانشگاهی، آن هم در حالی که سالانه چند میلیون صندلی خالی (صندلی بدون دانشجو) داریم، موجب هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه بیتالمال شده است. افزون بر آن، هزینههایی که بابت مدیریتهای مستقل این دانشگاهها و ارائه آموزشهای تکراری باید پرداخت شود، مبالغی بسیار هنگفت است.
🔸حقیقتاً در اغلب استانها به بیش از یک دانشگاه نیازی نیست. مع الاسف در برخی از شهرها دهها مرکز دانشگاهی وجود دارد! که بسیاری از آنها کمترین استانداردهای لازم را هم ندارند!
♦️تجمیع و ادغام بسیاری از این دانشگاهها نه تنها شدنی است؛ بلکه ضروری است. و به همین دلیل در قوانین بالادستی به صراحت ذکر شده است! و اجرای آن فقط به اندکی «شجاعت» و «شهامت» و «درایت» نیاز دارد.
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢علم دانستنی است و نه گفتنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از کتابهای اخلاقی و عرفانی ارزشمند، کتاب انیس التائبین از شیخ احمد جام است.
شیخ احمدجام در باب نهم از این کتاب، نکاتی ناب و ارزشمند درباره علم و عالمان میگوید.
مطالعه آن را به همه جویندگان علم، به ویژه معلمان و استادان پیشنهاد میدهم.
از آن جمله، میگوید:
«علم دانستنی است، نه گفتنی.
بسیار کس بود که داند و نگوید؛
و بسیار کس بود که گوید و نداند؛
نه گفتار دلیل دانش کند
و نه خاموشی دلیل جهل؛
اما راستکرداری دلیل دانش کند
و تباهکاری دلیل جهل.»
#دانشگاه
#علم_نافع
#احمد_جام
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡ترجمه المیزان و تأخیر در ظهور امام زمان!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️در تاريخ ۶ مهر ۱۳۹۶ در جمع تعدادی از دوستان متخصص در حوزهی مطالعات انقلاب اسلامی در محضر #علامه_مصباح بوديم که به مناسبتی خاطرهای از مجاهدتهای فکری و فرهنگی امام خمینی(ره) تعريف کردند:
فرمودند يکی از مشکلات جدی در راه نهضت امام، برداشتهای نامناسب عدهای از روحانيان و همعصران امام از اسلام و دين و شريعت و فرهنگ و تبلیغ دین بود. از جمله از فردی ياد کردند که هم او علاقهای وافر و مخلصانه به امام داشت و هم امام به او علاقهمند بود به گونهای که همين فرد روزهای پنجشنبه در منزل خود مراسم روضهای داشت که حضرت امام نيز معمولاً در آن مراسم شرکت میکرد.
🔹اما همين فرد وقتی برخی از جلدهای تفسير الميزان چاپ شد و عدهای از دوستان شروع کردند به ترجمهی آن از جمله آيتالله مکارم جلد اول و بنده [علامه مصباح] جلد دوم آن را ترجمه کردیم. وقتی ترجمه جلد دوم را به او دادم، به صورت جدی برآشفت و گفت:
«اين کارها را چرا انجام میدهيد؟! همين کارهاست که موجب تأخير در ظهور حضرت حجت میشود!»
🔸سپس فرمودند: «حال تصور کنيد که امام برای آمادهسازی جامعه در جهت معارف سیاسی و اجتماعی اسلام و شکلدهی به حکمرانی اسلامی در همه شؤون و ابعاد زیست فردی و اجتماعی ایرانیان، حتی در درون حوزههای علميه نيز بايد چه مبارزهی فکری و فرهنگی جانکاهی انجام میداد!»
#امام_زمان
#امام_خمینی
#ترجمه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«برنامه هفتم پیشرفت»، «مساجد» و «حوزههای علمیه»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مساجد از بزرگترین پایگاههای ترویج اسلام و از بزرگترین سرمایههای فرهنگی و هویتی مسلمانان به شمار میروند. در عین حال، همگان میدانیم که مساجد در حال حاضر آن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مورد انتظار را تأمین نمیکنند. این مسأله علل و عوامل فراوانی دارد که در جای خود هم بررسی شده است.
♦️به هر حال، در قانون برنامه هفتم پیشرفت تکالیف و احکامی ذکر شده است که تحقق آنها میتواند گامی اساسی در جهت احیای کارکردهای فرهنگی و اجتماعی مساجد باشد.
🔹از مهمترین احکام و تکالیف برنامه هفتم پیشرفت در حوزه دین و فرهنگ میتوان به مواردی اشاره کرد که در ذیل ماده ۷۴ تحت عنوان اهداف کمّی برنامه هفتم پیشرفت ذکر شده است. از آن جمله توجه شما را به چند هدف کمّی این برنامه و الزامات و اقتضائات آن جلب میکنم:
✔️یک. «تا پایان برنامه (یعنی تا سال ۱۴۰۸) باید هر روستا و محله یک امام جماعت داشته باشد.»
🔻[در حال حاضر میدانیم که تعداد طلاب و روحانیانی که بتوانند به این وظیفه بسیار مهم یعنی «امامت جماعت یک روستا یا محله» بپردازند، و راهبری فرهنگی و اجتماعی و سیاسی یک روستا یا محله را به صورت اطمینانبخشی برعهده بگیرند، بسیار کمتر از میزان نیاز است. بنابراین، مدیریت حوزههای علمیه برای استفاده بهینه از این فرصت و کمک به تحقق این هدف برنامه هفتم، لازم است تدابیر مورد نیاز را به کار گیرد.]
✔️دو. «ده هزار مسجد به عنوان مسجد پایگاه قرآنی محله باید وجود داشته باشد.»
🔻[تحقق این هدف منوط به آن است که سختافزارها و نرمافزارهای لازم برای این منظور در آن ده هزار مسجد تدارک دیده شود. دست کم دههزار مربی مسجدی مطمئن و مجهز به معارف قرآنی باید تربیت شوند]
✔️سه. «تا پایان برنامه هفتم، ده میلیون حافظ قرآن باید تربیت شود.»
🔻[معلوم است که دستیابی به چنین هدفی چه میزان از مجاهدت و تدبیر و تلاش میخواهد.]
✔️چهار. «موسسات قرآن و عترت، باید سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشند.»
✔️پنج. در بند ث تبصره ۲ ماده ۷۵ قانون برنامه هفتم آمده است:
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است به منظور مردميسازي فعاليتهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت مساجد با همكاري مركز رسيدگي به امور مساجد، سازمان بسيج مستضعفين، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان اوقاف و امور خيريه با كسب نظر شوراي عالي حوزههاي علميه و شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اقدامات قانوني لازم را براي تهيه و تصويب طرح مسجدمحوري در محلات ظرف سه ماه از لازمالاجرا شدن اين قانون پس از طي تشريفات قانوني انجام دهد.»
🔻[توجه داشته باشید که قانون برنامه هفتم در تاریخ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ رسماً ابلاغ شد و با این حساب، یک ماه دیگر، پایان مهلت سهماههای است که در این تبصره آمده است! امیدوارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیانی که در این بند ذکر شده است، به ویژه شورای عالی حوزههای علمیه، بتوانند با جدیت به وظیفه خود عمل کنند.]
#برنامه_هفتم
#حوزه_علمیه
#مسجد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡مدیریت و هنر تصمیمگیری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹«تصمیم»، مصدر باب تفعیل از ماده «صمّ»، به معنای «کر کردن» است. «تصمیم» یعنی «کر کردن خود از شنیدن هر سخن مخالفی».
🔸کسانی که خیلی زود و بدون بررسی جوانب مسأله و بدون مشورت با کارشناسان و خبرگان و متخصصان آن حوزه، به تصمیم میرسند، نه تنها کاری خردمندانه انجام ندادهاند؛ بلکه به احتمال زیاد، خیلی زود هم از تصمیم خود پشیمان خواهند شد.
🔻در عین حال، کسانی که وسواس در تصمیمگیری دارند و نمیتوانند به صورتی قاطع تصمیم خود را اتخاذ کنند، به طور قطع، سازمان و مجموعه تحت مدیریت خود را دچار آسیبهای فراوان خواهند کرد. اینان شایسته مدیریت نیستند؛ زیرا یکی از مهمترین شؤون مدیریت، «تصمیمگیری» است. تا جایی که به صورتی مبالغهآمیز، گفتهاند «مدیریت، چیزی جز مهارت تصمیمگیری نیست». مدیر باید جسارت و جرئت تصمیمگیری به ویژه در بزنگاهها را داشته باشد. پس از اخذ نظرات کارشناسان و متخصصان و بررسی جوانب مسأله، هرگونه ضعفی در تصمیمگیریِ به موقع و درست، سازمان را با سردرگمی مواجهه خواهد کرد:
«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه» (آلعمران، ۱۵۹)
🔹قوت و ضعف مدیران هم در «کیفیت» و «دقت» تصمیمگیریهای آنان نمایان میشود. تصمیمات مدیران نقشی مستقیم در پیشرفت یا پسرفت یا توقف حرکت سازمان دارد.
🔸سرعت در تصمیمگیری بسیار مهم است. گاهی تأخیر در تصمیمگیری موجب ضررهای سنگین و هنگفتی برای سازمان میشود. البته تصمیمگیری سریع و درست، کاری بسیار دشوار است. نیازمند اطلاعات و دادههای دقیق و قدرت تحلیل آنها و فهم شرایط محیطی است. به تعبیر دیگر، تصمیمگیری ارتباط تنگاتنگی با مدیریت ریسک دارد. یک مدیر کسی است که جرئت و جسارت ریسکپذیری را هم داشته باشد. یعنی بعد از بررسی احتمالات و راههای مختلف، احتمال و راهی را انتخاب کند که در خدمت منافع و اهداف سازمان باشد. بهرهوری سازمان را به بالاترین سطح ممکن برساند.
♦️بنابراین، مسأله تصمیمگیری خود یک «فرایند» است که باید به درستی طی شود:
✔️مواجهه با مشکل،
✔️شناخت دقیق مشکل،
✔️تبدیل مشکل به مسأله،
✔️جمعآوری دادههای لازم درباره مسأله،
✔️تحلیل دادهها و فهم عوامل اصلی شکلگیری مسأله،
✔️تأمل در انواع راههای ممکن برای پاسخ به مسأله،
✔️انتخاب بهترین راه حل.
#تصمیمگیری
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
4.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تعجب نکنید، «خوکدرمانی» یکی از صدها «نسخه حیوانپایه» در روانپزشکی و رواندرمانی اومانیستی است!
🔻حیوانسازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است!
🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد!
🔸معالاسف، بعضی از مدعیان و مقلدان و سرسپردگان غرب در ایران، فقط این قبیل امور را «علم» میدانند و هر سخنی خلاف اینها را با چماق خیالپردازی و ایدئولوژیزدگی و ... طرد میکنند!
#علوم_انسانی
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۶)
♦️«پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از بهترین شیوههای آموزش به ویژه در سطح تحصیلات تکمیلی، شیوه استادمحوری است. البته تا زمانی که پذیرش استاد نیز منضبط و نظاممند و هدفمند نباشد، نمیتوان گفت که هر استادی شایستگی پذیرش دانشجو را دارد. زیرا، واقعیت این است که، برخی از اساتید صرفاً به دلیل برخورداری از حداقلهای علمی و یا بر اساس معیارها و ضوابطی حداقلی و یا به دلایل برخورداری از برخی از تسهیلات و معافیتهای قانونی و ...، در کسوت استادی قرار گرفتهاند؛ و نه لزوماً بر اساس لیاقتها و شایستگیهای علمی و پژوهشی و معلمی.
🔸به هر حال، اساتیدی که دارای یک پروژه فکری و یک طرح تحقیقاتی مشخصی هستند شایستگی پذیرش دانشجو را به نحو مستقل دارند.
🔻اما از کجا چنین اساتیدی را میتوان شناخت؟
چطور میتوان فهمید که یک استاد دارای پروژه فکری و طرح تحقیقاتی مشخص و مفیدی است؟
به نظر میرسد سامانه «نان» (نظام ایدهها و نیازها)، که از ابتکارات ماندگار دوران وزارت دکتر زلفیگل بود، یکی از بهترین راهها برای تشخیص چنین اساتیدی است.
#دانشگاه
#پژوهش
#برنامه_هفتم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢کیفرِ «علاقه به احترام»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در منابع اسلامی، اعم از شیعی و سنی، احادیث فراوانی و البته بسیار تکاندهندهای در این موضوع داریم که اگر کسی علاقه و میل به احترام از سوی دیگران داشته باشد، او باید خود را برای آتش جهنم آماده کند!
🔹به عنوان مثال، در حدیثی از وجود مقدس #پیامبر_اکرم(ص) چنین میخوانیم:
مَن أحَبَّ أن يَتمثَّلَ لَهُ الرِّجالُ قیاماً فَلْيَتبَوَّأْ مَقعَدَهُ في النّار؛
هر كس دوست داشته باشد كه دیگران در برابر او و به احترام او بایستند، خود را برای آتش جهنم آماده کند.
♦️دقت در این حدیث حقیقتاً لرزه بر اندام انسان میآورد، چون میفرماید سرنوشت کسانی که «میل» و «علاقه» به این دارند که از سوی دیگر محترم شمرده شوند، آتش جهنم است. یعنی حتی اگر در دل کسی چنین میلی باشد، جایگاه او جهنم است.
هر که را مردم سجودی میکنند
زهر اندر جان او میآکنند
🔸خدایا به حرمت پاکان، احساسات، عواطف، امیال، خواستهها، علایق و هیجانات ما را هم در همان مسیری قرار بده که خودت میپسندی.
#احترام
#مدیریت
#مولوی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹