eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.6هزار دنبال‌کننده
414 عکس
428 ویدیو
29 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر احمدحسین شریفی AHMADHOSEINSHARIFI@1_455702444.mp3
زمان: حجم: 7.66M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: طب کل نگر و فراکل نگر ✅ "بحثی درباره طب کل نگر و فراکل نگر" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. سال ۱۳۹۳ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴اخلاق قضاوت: علني بودن دادگاه‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸روايات فراواني داريم که (ص) و (ع)، داوري‌ها و قضاوت‌هاي خود را در مسجد انجام مي‌دادند؛ يعني در عمومي‌تر مکان؛ يعني در مرائي و منظر همگان. 🔸 در کتاب الخلاف (ج6، ص211) مي‌گويد: «لا خلاف أنه (ص) كان يقضي في المسجد؛ در اينکه پيامبر اکرم(ص) در مسجد قضاوت مي‌کرد، هيچ اختلافي نيست». 🔸قضاوت‌هاي امام علي(ع) نيز در مسجد کوفه از مسلمات تاريخ اسلام است؛ هنوز هم مکان و محل قضاوت امام علي(ع) در مسجد کوفه با نام «دکة القضاء» مشخص است. 🔸بدون ترديد علني بودن قضاوت‌ها و محاکمه‌ها يکي از اصول «فقه القضاء در اسلام» است؛ افزون براين، يکي از بهترين ضمانت‌هاي اجرايي و سيستمي براي سلامت دستگاه قضايي و اعتماد عمومي مردم نسبت به دستگاه قضايي است. 🔸نقل شده است وقتي امام علي(ع) شنيد که شريح قاضي، برخي از قضاوت‌ها را در خانه خود انجام مي‌دهد، او را از اين کار نهي کرد و به او دستور داد که قضاوت‌ها بايد در مسجد و در مرآي و منظر همگان باشد چرا که اين عادلانه‌تر است: «يَا شُرَيْحُ اجْلِسْ فِي الْمَسْجِدِ فَإِنَّهُ أَعْدَلُ بَيْنَ النَّاسِ.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
🔴مواجهه فقيهان با استعمال دخانيات در عصر صفويه 🖊احمدحسين شريفي 🔸در دوران نيز مسأله مواد مخدر و دخانيات يکي از دغدغه‌هاي اجتماعي، فقهي و اخلاقي جامعه بود. برخي از فقيهان بزرگ معتقدند بودند استعمال دخانيات در هر شکل و به هر صورتي از نظر شرعي حرام است. برخي ديگر آن را حرام نمي‌دانستند. 🔸في المثل، ملاخليل قزويني، از عالمان مشهور آن دوران و از معاصران علامه مجلسي، معتقد به حرمت استعمال دخانيات بود. وي رساله‌اي در اين زمينه نوشت و دلايل خود را براي چنين فتوايي با دقت تمام تبيين کرد. آنگاه دست‌نوشته‌هاي خود را به نويسنده‌اي خوش‌خط داد تا آن را در زيباترين شکل استنساخ کند؛ و سپس نسخه‌اي از آن را در پارچه‌اي بسيار مرغوب پيچيد و براي ، (که نه تنها قائل به حرمت استعمال دخانيات نبود که خود نيز اهل قليان بود!) در اصفهان فرستاد. 🔸علامه مجلسي نيز پس از مطالعه آن رساله و به هدف ابراز تشکر از نويسنده محترم، مقداري تنباکوي مرغوب را در همان پارچة مرغوب گذاشت و آن را براي ملاخليل قزويني ارسال کرد! 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
دکتر احمدحسین شریفی AHMADHOSEINSHARIFI@1_456990092.mp3
زمان: حجم: 26.8M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: جریان شناسی: اهمیت و ضرورت ✅ "بحثی درباره جریان شناسی" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. اردیبهشت سال ۱۳۹۸ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴زيست فيلسوفانه: فلسفه براي زندگي 🖊احمدحسين شريفي 🔸فيلسوفي که صرفاً و فقط در کار تفسير جهان و فهم واقعيت‌ها باشد، به تعبير بودا، همچون فردي مي‌ماند که جلوي درب خانة ‌خود نشسته و صبح و شام مشغول شمارش گاوها و گوساله‌هاي بقيه اهالي روستا است. اين فرد هر چند آمار دقيق تعداد گاوها و گوساله‌هاي موجود در روستا و رنگ و جنس آنها و همچنين سن و سال آنها را مي‌داند، اما اين دانسته‌ها، هيچ تغييري در زندگي خود او ايجاد نمي‌کنند؛ اين دانسته‌ها، کيلويي گوشت يا اندکي پشم و يا حتي قطره‌اي شير هم نصيب او نمي‌کنند. فيلسوفاني که صرفاً در کار «فهم» و «تفسير» واقعيت‌هاي عالم باشند، همچون اين فرد مي‌مانند. به تعبير خود فيلسوفان: «جهاني است بنشسته در گوشه‌اي»! چنين فيلسوفاني، جهان ذهني گسترده‌اي دارند اما ذهني بريده از عمل و دورافتاده از زندگي! 🔸فلسفه‌اي که موجب تحول در زندگي شخصي فيلسوف نشود، و فلسفه‌اي که موجب تحول و تغيير در محيط اجتماعي و فرهنگي و سياسي فيلسوف نشود، بود و نبود آن چه تفاوتي مي‌کند؟! نهايت اينکه اين فيلسوف مي‌شود «جهاني بنشسته در گوشه‌اي»! «جهان» بنشسته در يک «گوشه» که ارزشي ندارد؛ فلسفه‌اي که فيلسوف را به حرکت درنياورد، و دانشي که دانشمند را متحول نکند، و او را دغدغه‌مند حيات و زيست فردي و اجتماعي خود و ديگران نکند، و موجب تغيير و توسعه در جهان واقعي فيلسوف و مخاطبان او نشود، چه ارزشي دارد؟! 🔸البته توجه داريم که تفکر و تعقل و ذهن، بخش مهم و عمده‌اي از حيات انساني است؛ اما وقتي خودش في نفسه مورد توجه قرار گيرد و نتواند با ساير بخش‌هاي وجودي انسان ارتباط برقرار کند، تصويري کاريکاتوري، بدقواره و خنده‌آور از وجود آدمي را به نمايش خواهد گذاشت. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
دکتر احمدحسین شریفی AHMADHOSEINSHARIFI@1_458553082.mp3
زمان: حجم: 10.04M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: "توضیحی درباره نقد سخنرانی یکی از روحانیان درباره جایگاه تکوینی اهل بیت(ع)" 🔘 استاد شریفی در این فایل صوتی توضیحاتی درباره نقدی چند سطری که درباره سخنان یکی از منبریان درباره جایگاه اهل بیت، داشتند، و همچنین بازتابهای آن نقد ارائه داده اند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴عصر صفويه و ترجمه منابع اسلامي به زبان فارسي 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از شاخصه‌هاي دوران و روشن‌بيني‌ها و خدمات فرهنگي و ديني و پدرشان، ، تلاش در جهت ارائة معارف اسلامي به زبان فارسي بود. کاري که تا پيش از آنان بسيار بسيار به ندرت انجام مي‌گرفت. افزون بر آنان، ملامحسن و پيش از آنان شيخ بهائي نيز کوشيدند پاره‌اي از کتاب‌هاي خود را به زبان فارسي بنويسند. 🔸 کتابي با عنوان جامع عباسي نوشت؛ که خيلي شبيه رساله توضيح المسائل است. 🔸مجلسي اول کتاب «لوامع صاحبقراني» را در شرح من لايحضره الفقيه به زبان فارسي نوشتند؛ 🔸علامه مجلسي کتابهاي متعدد و فراواني (شايد حدود نيمي از کتاب‌هاي خود) را به زبان فارسي نوشتند: عهدنامه مالک اشتر؛ توحيد مفضل؛ زيارت جامعه کبيره؛ دعاي کميل؛ دعاي مباهله؛ دعاي سمات؛ و شرح دعاي جوشن کبير از جمله آثار فارسي علامه مجلسي است. کار به جايي رسيد که در اغلب يا دست کم بسياري از خانه‌هاي شيعي کتابي از کتاب‌هاي علامه مجلسي وجود داشت. 🔸ميرمحمدصالح خاتون‌آبادي از شاگردان علامه مجلسي به هنگام بيان خدمات شش‌گانة بزرگ علامه مجلسي به عالم تشيع مي‌گويد: «سومين آن خدمات، نوشته‌هاي فارسي اوست که در نهايت سود و ثمرة دنيوي و اخروي است؛ و از اسباب هدايت بيشتر مردمان است؛ و کمتر خانه‌اي در بلادي از بلاد شيعي پيدا مي‌شود که چيزي از مکتوبات فارسي علامه مجلسي به آنجا نرسيده باشد» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat‌
دکتر احمدحسین شریفی AHMADHOSEINSHARIFI@1_456990166.mp3
زمان: حجم: 28.36M
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: تاریخچه و مولفه های جریان روشنفکری ✅ "بحثی درباره جریان روشنفکری" در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. اردیبهشت سال ۱۳۹۸ 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
3.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖊احمدحسین شریفی 🔵نمیدانم این آمار چقدر واقع بینانه، مستند و دقیق است، اما با نگاهی به رشد جمعیتی مسلمانان به ویژه در چهار دهه اخیر، میتوان: 1️⃣هم راز اسلام ستیزیهای غربیان و توهینهایشان به قرآن و پیامبر خدا را فهمید 2️⃣و هم دلیل بسیاری از تنگناها و تحریم ها و تهدیدهایی که برای جمهوری اسلامی، به عنوان موتور محرکه اسلام گرایی جهانی در دوران اخیر، را فهمید 🔶اما هر کس اندکی با فضای دین گرایی در دوران جدید آشنا باشد و وضعیت گرایش به اسلام را به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی رصد کند، شکی نخواهد داشت که "عصر جدید عصر اسلام و عصر معنویت و اخلاق و قدرت اسلام" است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat‌
🔴اخلاق پژوهش: اديسون و مداومت در پژوهش 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از آفات و رذايل بزرگ اخلاقي در حوزه ، است. کمترين آفت آن اين است که مانع درک درست موضوع و دستيابي به نتيجه درست و مطلوب مي‌شود. 🔸يک پژوهش بنيادين و کارساز گاه ممکن است ده‌ها سال به طول بينجامد. حتي ممکن است پژوهش‌گر در طول عمر خود نتواند نتايج آن را مشاهده کند. و آيندگان با ادامه دادن کارها و پژوهش‌هاي ناتمام او، کار را به نتيجه برسانند. 🔸گفته‌اند « سه سال تمام روی آزمایش خاصی کار می‌کرد و هفتصد بار شکست خورد! همه همکاران و شاگردان او کاملاً ناامید شده بودند.» اما او هر روز بانشاط‌تر و شادمان‌تر از قبل، خود را براي شروعي دوباره آماده مي‌کرد. و در پاسخ اين اعتراض که ما هفتصدبار آزمايش کرده‌ايم و همگي به شکست منجر شده است؛ بنابراين نبايد اين راه را ادامه دهيم، مي‌گفت: «چه می‌گویید! ما موفق شده‌ایم که بدانیم هفتصد شیوه موثر نیست. ما هر روز به حقیقت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم.» 🔸قرآن کريم میفرماید نتيجة قطعي مجاهدت در راه حقيقت، هدايت ايصالي حضرت حق است: «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا (عنکبوت، 69)». 🌹و (ع) چه زيبا اين حقيقت را بيان کرده است که: «مَنْ أَكْثَرَ الْفِكْرَ فِيمَا تَعَلَّمَ [يَعْلَمُ‏] أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ فَهِمَ‏ مَا لَمْ‏ يَكُنْ‏ يَفْهَم»؛ کسي که دربارة دانسته‌هاي خود زياد تفکر کند، هم دانش خود را متقن و استوار مي‌کند و هم مسائلي جديد را مي‌فهمد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
1.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ببینید گردش زمین و زهره بر گرد خورشید، چه نظم و زیبایی و شکل‌هاي هندسي حیرت‌انگيزي می‌آفرینند. و چقدر نادان و کورند کساني که اين نظم را خودجوش و بدون تدبير خالقي حکيم مي‌پندارند! 🌹و قرآن کريم چه زيبا خلقت اعجاب‌انگيز الهي را به رخ همگان مي‌کشد و از آنان مي‌خواهد در اين آيات و نشانه‌ها تدبر و تأمل کنند. 🔸لطفا دقايقي را در اين دو آيه تأمل و تفکر و تدبر کنيد: 🌹و هُوَ الَّذي خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ في‏ فَلَكٍ يَسْبَحُون(انبياء، 33)؛او کسی است که شب و روز و خورشید و ماه را آفرید هر یک در مداری در حرکتند. 🌹و الشَّمْسُ تَجْري لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتَّى عادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَديمِ لاَ الشَّمْسُ يَنْبَغي‏ لَها أَنْ تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّيْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ كُلٌّ في‏ فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (يس، 38-40) و خورشيد (نيز براى آنها آيتى است) كه پيوسته بسوى قرارگاهش در حركت است؛ اين تقدير خداوند قادر و داناست. و براى ماه منزلگاه‏هايى قرار داديم، (و هنگامى كه اين منازل را طى كرد) سرانجام بصورت «شاخه كهنه قوسى شكل و زرد رنگ خرما» در مى‏آيد. نه خورشيد را سزاست كه به ماه رسد، و نه شب بر روز پيشى مى‏گيرد؛ و هر كدام در مسير خود شناورند.» 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔹 ارتباط با ادمین :👇 @mjbayat
◻️روش تبليغی و تعليمی امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خمينی 🖊احمدحسين شريفي 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتی درباره روش تبليغی و تعليمی (ع) و مقايسه آن با روش تعليمی و تبليغی (ع) می‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‌‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‌‏خواندند و با خدا مناجات مى‌‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. مى‏‌توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏‌كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏‌كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏‌رسيد، مورد انتفاع قرار مى‌‏گرفت. در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏‌شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏‌دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‌‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‌‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏‌اند، و مى‏‌توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏‌باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) @Ahmadhoseinsharifi 🌹