هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق
عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد ميکنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلتها و رذيلتهاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبيها و دوري از بديهاست.
علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس ميفرمايد:
«بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته و مناسب امکانپذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354)
✍️ احمدحسين شريفي
#اخلاق
#تهذیب
#علامه_طباطبایی
🆔http://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟣 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
درسگفتارهاي علم ديني ج16.mp3
21.9M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه شانزدهم:
🔸در اين جلسه سه بحث مهم مورد بررسي قرار گرفتهاند:
1️⃣دلالتهاي روششناختي موضوع علوم انساني؛
2️⃣کثرتگرايي روششناختي در علوم انساني اسلامي در مقابل تکمنبعي بودن علوم انساني غربي؛
3️⃣نقد دلايلي که براي لزوم انحصارگرايي روششناختي در علوم انساني اقامه شده است.
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فارابي و طبقهبندي دانش
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از آثار خوب #فارابي، کتاب #احصاء_العلوم است؛ وي در اين کتاب به طبقهبندي علوم رايج زمان خود و تنظيم و دستهبندي آنها يا به تعبير خود وي به «ترتيب علوم» پرداخته است.
وي همه علوم رايج زمان خود (قرن چهارم هجري)را در پنج فصل دستهبندي ميکند، و علوم و دانشهاي ناظر به هر کدام از آن عناوين کلي را هم در ذيل هر فصلي بيان ميکند:
1️⃣ علم اللسان يا لغتشناسي؛ يا زبانشناسي؛
2️⃣ علم منطق؛
3️⃣ تعاليم (عدد، هندسه، علم المناظر، علم نجوم تعليمي، علم موسيقي، علم اثقال و اوزان و علم حِيَل)
4️⃣ علم طبيعي و علم الهي.
5️⃣ علم مدني (#اخلاق و #سياست)، علم #فقه و علم #کلام.
فارابي فوايد و برکات فراواني براي طبقهبندي و ترتيبدهي به علوم بيان ميکند؛ از جمله آنها اينکه:
1.تقدم و تأخر علوم و وابستگي آنها به يکديگر معلوم ميشود که در تعيين نظام آموزشي و اولويتگذاري تعليمي، بسيار نقشآفرين است.
2.آگاهي از فوايد و کاربردها و نتايج علمي و عملي هر کدام از علوم، پيش از آنکه براي مطالعه آنها وقتي صرف شود؛ در نتيجه انتخاب رشتهها و دانشها، انتخابي عقلاني و آگاهانه و از روي بصيرت خواهد بود؛ و نه جاهلانه و مقلدانه و از روي ناداني.
3.توانايي شناخت دانشهاي پايه از غير پايه؛ و بازشناسي دانشهاي نافعتر و متقنتر و مطمئنتر از دانشهاي ضعيف و کمبازده و نامطمئن.
4.امکان تمييز ميان دانشمندان حقيقي از مدعيان دروغين علم و دانش؛ زيرا طبقهبندي علوم نقشهاي کامل از هر علم و زيرمجموعههاي آن در اختيار ما ميگذارد. و بدين وسيله انتظار ما از دانشمندان هر علمي معلوم ميشود.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قواعد زيست اخلاقي
🖊احمدحسين شريفي
🔸قسمت پانزدهم: #دشمنشناسي
🔸این دنیا دنیای درگیریها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. مبارزه با دشمنان و زدودن موانع فرع بر مانعشناسي و دشمنشناسي است. همانطور که در قسمت چهاردهم گفتيم، حتي در مسائل اخلاقي و فردي هم چنين است. به تعبير زيباي #عبيد_زاکاني در عشاقنامه:
ز دست اين دل ديوانه مستم
درون سينه دشمن ميپرستم
🔸بر این اساس، انسان اخلاقي کسي است که
50. در کنشهاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي خود نیز از زيرکي و فطانت لازم برخوردار است؛ از برنامهها و دشمنيهاي دشمنان در اين عرصهها به خوبي آگاهي دارد. هرگز اهل سادهلوحي و سادهانديشي در امور کلان اجتماعي نيست.
🔸#امام_علي (ع) چه زيبا نقش دشمنشناسي در زيست اخلاقي و الهي را تبيين ميکند:
🌹و اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَه (نهج، خ147) و بدانيد كه هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت مگر آنكه تارکان حق را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود مگر آنكه پيمانشكنان را بشناسيد، و هرگز به قرآن چنگ نمىزنيد مگر آنكه رها كننده آن را شناسايى كنيد.»
#اخلاق
#قواعد_اخلاقي
#زيست_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨ (بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدای
1_602585657.mp3
14.55M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ۹
(بستر های شکل گیری فتنه ۵ : کلام امیرالمومنین علی علیه السلام: هوا هایی که پیروی می شوند و بدعت هایی که گذاشته می شود)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴ويژگي عياران و جوانمردان در گفتاري از نوح عيّار
🖊احمدحسين شريفي
🔸#نوح_عيار (نيمه دوم قرن سوم)، را به عنوان سرسلسلة جريان #عيّاران و اهل #فتوت در دوران اسلامي به شمار آوردهاند. ابوالرجا المؤمل چاچي، در کتاب روضة الفريقين، ميگويد:
«در نیشاپور خواجهای بوده است او را نوح عیّار گفتهاند. یکی از جمله پیران او را بدید، گفت: «ای نوح، جوانمردی چیست؟» گفت: «ای شیخ، از جوانمردی ما میپرسی یا از جوانمردی اهل طریقت؟» پیر گفت: «من خود ندانستهام که جوانمردی دو قسم است. هر دو قسم بگوی.»
قال: «جوانمردی ما که دست از آستین قبا بیرون داریم، آن است که هر چه گوئیم که بکنیم، بکنیم و هر چه گوئیم نکنیم، نکنیم، و اگرچه بیم هلاک بود. فامّا جوانمردی آنها که سر از گریبان مرقع بر آوردهاند: هر چه به خاطر ایشان بگذرد که از آن شرم دارند به قیامت، نکنند.»
#معنويت
#عرفان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴امامان معصوم(ع) و آموزش عملي فهم آموزههاي قرآني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از کارويژههاي ائمة معصوم عليهم السلام، آموزش عملي روش فهم آموزههاي قرآني بوده است. واقعيت اين است عامة مردم، حتي صحابهاي که ساليان متمادي در محضر پيامبر خدا(ص) بودهاند، توانايي و استعداد فهم صحيح و درست قرآن، يا دست کم بسياري از حقايق و آموزههاي قرآني، را نداشتند. اين ائمة معصوم و وارثان علم پيامبر بودند که در مواقع لازم حقايق قرآني را تشريح ميکردند و روش فهم آموزههاي قرآني را آموزش ميدادند.
🔸وقتي در زمان خليفة دوم و به دستور ايشان ميخواستند زني که شش ماه پس از ازدواج فرزندي را به دنيا آورده بود به جرم روابط نامشروع پيش از ازدواج حد بزنند به اين گمان که دورة بارداري دست کم بايد 9 ماه باشد. [البته بر اساس تجربيات و دانش آن روز هم درست ميگفتند] #امام_علي(ع) مانع اين کار شد و فرمود اين فرزند، از آن شوهر قانوني و مشروع همين زن است و اين زن هيچ جرمي را مرتکب نشده است. وقتي از امام دليل چنين حکمي را خواستند حضرت فرمود:
🔸قرآن در آيه 233 سوره بقره ميفرمايد: «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ؛ مادراني که ميخواهند دوران شيردهي را کامل کنند، فرزندان خود را دو سال کامل، شير دهند.» و در آيه 15 سوره احقاف هم ميفرمايد: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا؛ دوران حمل و از شيربازگرفتن او، سي ماه است.»
و «چون مجموع بارداري و شيردهي سي ماه است و قرآن، شيردهي کامل را 24 ماه ميداند، پس به طور معمول، ميتوان تصور کرد که زني شش ماه باردار بوده و 24 ماه هم شير داده است»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فرقهسازي عالمان نامهذب
🖊احمدحسين شريفي
🔸در طول تاريخ اسلام، بسياري از دينسازان و فرقهسازان، از اهل علم بودهاند؛ سابقة تحصيل علوم ديني را داشتهاند! حتي بعضاً، مثل سيدمحمدعلي باب، سابقة رياضتکشي هم داشتهاند! اين نشان ميدهد که علم دين به تنهايي نه تنها مفيد نيست؛ که ميتواند آسيبهاي فردي و اجتماعي پرشماري را به دنبال آورد. علم و رياضتي که همراه با #تهذيب_نفس و تزکيه و اخلاص نباشد، ثمرهاي جز انحراف ديني و عقيدتي نخواهد داشت.
🔸به تعبير #امام_خميني(ره):
🌹«اگر انسان خباثت را از نهادش بيرون نكند، هر چه درس بخواند و تحصيل نمايد نه تنها فايده اى بر آن مترتب نمى شود بلكه ضررها دارد.» علم و دانشاندوزي براي نفوس غيرمهذب، از حجابهاي ظلماني است. «لذا شرّ عالم فاسد براى اسلام از همه شرور خطرناكتر و بيشتر است. علم نور است، ولى در دل سياه و قلب فاسد، دامنه ظلمت و سياهى را گسترده تر مى سازد. ... علم توحيد هم اگر براي غيرخدا باشد، از حجب ظلمانى است. ... اگر كسى قرآن كريم را با چهارده قرائت لما سوى اللّه [براي غيرخدا] حفظ باشد و بخواند، جز حجاب و دورى از حق تعالى چيزى عايد او نمى شود.» (جهاد اکبر، ص19)
#اخلاق
#اخلاق_روحانيت
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸احمدحسين شريفي
🔸بنده پيشتر هم چندين بار بحثهايي دربارة طب سنتي و #طب_اسلامي داشتهام و با صراحت و شفافيت ديدگاه خودم را در اين زمينه بيان کردهام. اما چيزي که براي بنده از نظر علمي قابل هضم نيست؛ برخورد کاملاً سلبي عدهاي از مسؤولان وزارت بهداشت و مع الاسف عدهاي از نويسندگان و مدعيان علمشناس با اين مسأله است. جناب دکتر #مسعود_مرداني، از مسؤولان وزارت بهداشت طب سنتي را شيادي ميداند و نويسندگان و گويندگاني مثل جناب دکتر #سروش و به تبع و تقليد از ايشان افرادي مثل جناب #علوي_بروجردي، جناب #سيدکمال_حيدري، و جناب #رسول_جعفريان نيز بدون ارائة هيچ دليل عالمانهاي و فقط با استنکار و تمسخر به دنبال جلوگيري از هر گونه تحقيقي در اين زمينهها و محرومسازي انسانها از فوايد و روشهاي سنتي و اسلامي در درمان و پيشگيري از بيماريها هستند.
به همين مناسبت مشاهده کليپ بالا را به همه علاقمندان به اين مباحث توصيه ميکنيم.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴پيامدهاي اجتماعي اخلاق روحانيان در کلام امام خميني(ره)
🖊احمدحسين شريفي
🔸امام خميني(ره)، در آثار قلمي و گفتاري خود، فراوان به آثار و پيامدهاي اجتماعي اخلاق و رفتار روحانيان توجه داده است. از جمله در کتاب بسيار ارزشمند #جهاد_اکبر(ص11-17) ميفرمايد:
يکي از مهمترين وظايف طلاب علوم ديني، #تهذيب_نفس و خودسازي است. به اعتقاد #امام_خميني(ره) طلاب علوم ديني، اگر همزمان با تحصيل علم، به تربيت اخلاقي خود و تهذيب نفس نپردازند، به جاي هدايتگري مردم، موجب انحراف آنان و بدبيني نسبت به اسلام و روحانيت خواهند شد. امام خميني(ره) کراراً اين حقيقت اجتماعي و فرهنگي را به طلاب و عالمان دين گوشزد ميکردند که بيعملي يا بدعملي يک روحاني پاي کل روحانيت و اسلام نوشته ميشود: «درد اينجاست اگر مردم از شما عملى كه بر خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف مىشوند؛ از روحانيت برمىگردند، نه از فرد.»
همانطور که يک عالم مهذب، شهري را مهذب و مؤدب و متخلق به #اخلاق اسلامي ميکند، يک عالم منحرف و غيرمهذب نيز جامعهاي را آلوده و منحرف ميکند. امام ميفرمايد: «در بعضى از شهرستانهايى كه تابستانها به آنجا مىرفتم، مىديدم اهالى آن بسيار مؤدب به آداب شرع بودند. نكتهاش اين بود كه عالم صالح و پرهيزكارى داشتند. ... هم اكنون [اين سخنان مربوط به دهة چهل است که امام خميني در نجف اشرف بودند] در تهران، كه فيالجمله اطلاع دارم، محلات آن با هم فرق دارد: در محلهاى كه عالم منزه و مهذبى زيست مىكند، مردمان صالح با ايمانى دارد. در محله ديگر كه يك نفر منحرف فاسد معمم شده، امام جماعت گرديده، دكان درست كرده است، مىبينى طايفهاى را فريب داده، آلوده و منحرف ساخته است.»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
1_615834728.mp3
4.02M
🎤احمدحسین شریفی
🔸"انقلاب اسلامی"، "جایگاه فرانهادی اسلام" و "رسالت حوزه های علمیه"
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌷
🔴تمايز حقوق و مزاياي استادان «دارالعلوم»
🖊احمدحسين شريفي
🔸#خواجه_نصيرالدين_طوسي (579-653ش) در شهر مراغه، يک مرکز علمي بزرگ با نام «#دارالعلوم» تأسيس کرد که در آن بسياري از رشتههاي علمي مورد نياز جامعه آموزش داده ميشد. بسياري از کتابهاي وقفي را از بغداد به آنجا منتقل کرد.
حقوق و مزاياي استادان و معلمان در اين مرکز به صورت روزانه پرداخت ميشد. اما استادان و معلمان همه رشتهها و دانشکدههاي موجود در اين مرکز علمي، از حقوق يکساني برخوردار نبودند. آنگونه که ابن کثير در البداية و النهاية نقل ميکند:
✅حقوق روزانة هر يک از استادان #فلسفه، «سه درهم» بود.
✅حقوق هر يک از #پزشکان و استادان شاغل در دانشکدة پزشکي، روزانه «دو درهم» بود.
✅حقوق استادان و معلماني که در دانشکدة #فقه مشغول بودند، روزانه «يک درهم» بود.
✅و بالاخره دانشکده چهارمي که در آن مرکز بزرگ علمي تأسيس کرده بود، دانشکده #حديث بود، که حقوق روزانة هر محدثي «نيم درهم» بود.
🔸براي فهم دقيق چرايي اين تمايز افزون بر نگاه خواجه نصير نسبت به اهميت و ضرورت هر يک از علوم از يک طرف و دشواري تدريس در هر کدام از آنها از طرف ديگر، بايد شرايط تاريخي آن دوران را هم ملاحظه کرد؛ شرايطي که در اثر سقوط حکومت اسماعيليان در ايران و سپس سقوط دولت مرکزي عباسيان در بغداد، و حملات ويرانگر #مغول پيش آمده بود؛ موجب شده بود که بنيانهاي اعتقادي جامعه به شدت متزلزل شود. به نظر ميرسد در چنين شرايطي ايجاد مشوقهايي براي تحصيل و تدريس مباحث فلسفي و انديشههاي بنيادين ديني، امري ضروري بود.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
1_615835324.mp3
2.63M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع:
خطرات نگاه تک بعدی به اسلام
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌷
🔴سرچشمههاي تصوف خراسان
🖊احمدحسين شريفي
🔸سرچشمههاي #تصوف خراسان و ايران را بايد در سدههاي سوم و چهارم جستجو کرد. زماني که افرادي مثل #حمدون_قصّار (م271ق)، با تمرکز بر مقولة «اخلاص» و «زهد پنهان» و با برداشتي (البته نادقيق) از اخلاص و زهدِ کاربردي و عملي، خواسته يا ناخواسته، جريان #ملامتيه و #قلندريه را پايهريزي کرد؛ و #بايزيد_بسطامي (م261ق)، با برجستهسازي مقولة سُکر و عشق، لايهاي ديگر از معنويت اسلامي را به قدري برجسته کرد که رفتارهايي مثل #سماع صوفيانه از دل آن پديد آمد؛ و #نوح_عيّار (نيمه دوم قرن سوم) هم با تأکيد بر مقولة «ايثار» سرسلسلة جريان #عيّاران و اهل #فتوت شد.
#معنويت
#عرفان
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
یکی از دانش.mp3
3.78M
🎤احمدحسین شریفی
🔸موضوع:
غفلت و نا آگاهی شیعیان از اخلاقیات و سبک زندگی اهلبیت علیهم السلام
#اخلاق
#سیره
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌷
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔹قسمت اول: سيرة بزرگان دين
🖊احمدحسين شريفي
🔸بسياري از بزرگان و فرزانگان عالم، اين حقيقت را دريافتهاند که تهديدها ميتواند فرصتها و برکات فراواني داشته باشد؛ به شرط آنکه انسانها عقلانيت به کار گيرند و با توکل به خدا و بهرهگيري از استعدادهها و توانمنديهاي فردي و جمعي تسليم آنها نشوند.
🔸در عالم علم و انديشه نیز، بسياري از کارهاي بزرگ و ماندگار علمي، معلول همين نگاه بوده است؛ يعني کساني که خواستهاند تهديدهای علمی و شبهات اعتقادی را به فرصت تبديل کنند و در اين جهت گام برداشتهاند، کارهايي ماندگار و اعجابانگيز انجام دادهاند.
🔸روية عالمان بزرگ ما و سنت حسنة انديشمندان بزرگ اسلامي اين بوده است که نه تنها از شبهات ترس و واهمهاي نداشتهاند که به استقبال آنها هم رفتهاند. حتي در دوران گذشته بعضاً کوشيدهاند، پيش از انتشار شبهات، با لطايف الحيل به آنها دسترسي پيدا کنند، و پيشاپيش پاسخ عالمانه خود را آماده کنند.
🔸تاريخ اسلام و تشيع نشان داده است، که به هر ميزاني که شبهاتِ سنگينتر و بنياديتري عليه آن مطرح شده است، به همان ميزان هم کارهاي بنياديتر و عميقتري توسط عالمان بزرگ در جهت تحکيم و تثبيت بنيانهاي اين مکتب قويم انجام گرفته است. به عنوان مثال، اگر در دوران معاصر، شبهات علمي ناظر به سنديت مسأله غدير مطرح نميشد، هرگز آن مجاهدتهاي معجزهگونة #علامه_اميني(ره) را شاهد نميبوديم و هرگز بشريت کتابي بينظير مثل #الغدير را در اختيار نميداشت.
🔸اگر شبهات #حاجي_خليفه و #جرجي_زيدان مسيحي و #احمد_امين_مصري دربارة نقشآفريني شيعه و عالمان شيعي در علوم اسلامي نبود، هرگز شاهد جهاد علمي بينظير شيخ #آقابزرگ_تهراني در تدوين #الذريعة الي تصانيف الشيعه و کتاب #اعلام_الشيعة ايشان نبوديم.
🔸در پستهاي بعدي در اين باره بيشتر سخن خواهم گفت.
#شبهه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
تحليل ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت اول.mp3
19.37M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني
🔸قسمت اول
🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر #رضا_داوري، عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است:
تمرکز اين نقد بر نامهاي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است.
در اين فايل بخش اول از اين درسگفتار تقديم ميشود. ان شاء الله در روزهاي آتي بخشهاي ديگري از آن را تقديم خواهيم کرد.
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت دوم.mp3
23.81M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني
🔸قسمت دوم
🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر #رضا_داوري، عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است:
تمرکز اين نقد بر نامهاي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است.
در اين فايل بخش دوم از اين درسگفتار تقديم ميشود. ان شاء الله در روزهاي آتي بخشهاي ديگري از آن را تقديم خواهيم کرد.
براي مشاهده بخش اول اينجا را کليک کنيد (👈👈):
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/629
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت دوم: شيخ آقابزرگ تهراني
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از مهمترين دائرة المعارفهاي بزرگ اَعلام و کُتُب در عالم اسلام، کتاب «کشف الظنون عن اسامي الکتب و الفنون» اثر مصطفي بن عبدالله معروف به «کاتب چلپي» يا «#حاجي_خليفه» (م1069ق) است. حاجي خليفه در اين کتاب، که تدوين آن حدود 20 سال زمان برد، نزدیک به ۱۵۰۰۰ کتاب و رساله و قریب به ۹۵۰۰ مؤلف و نويسنده را معرفي کرد و در باب 300 علم و فن سخن رانده است. وي در جايي از اين کتاب، شيعه را به نداشتن كتابهای سودمند و عالمان برجسته متهم كرده و آنان را طفيلی ديگر مذاهب خوانده است.
🔸 افزون بر او، #جرجي_زيدان (م1914م)، از نويسندگان و اديبان مشهور مسيحي ـ لبناني، در کتابي با عنوان «تاريخ ادبيات زبان عربي»، همين ادعا را با الفاظ و ادبياتي ديگر، تکرار کرد. و کتابهاي #احمد_امين_مصري دربارة اسلام و تمدن اسلامي نيز که به #شيعه، بيمهريهاي فراواني در آن شده بود، مزيد بر علت شد.
🔸در مواجهه با اين شبهات، چند کار بزرگ از سه انديشمند و محقق کمنظير دوران اخير تشيع، انجام گرفت:
1️⃣علامه محمدحسين #کاشف_الغطاء (1294-1373ق)، براي پاسخ به شبهات و تصحيح اشتباهات تاريخي جرجي زيدان کتابهاي «اصل الشيعه و اصولها» و همچنين «المطالعات و المراجعات و النقود و الردود» را نوشت.
2️⃣#سيد_حسن_صدر(1272-1354ق) با نگارش کتاب «تأسيس الشيعه الکرام لعلوم الاسلام»، براي هميشه به اين شبهه پاسخ داد که شيعيان در علوم اسلامي نقشي نداشتهاند. وي در اين کتاب خدمات علمي و جايگاه برجستة عالمان شيعي به عالم علم و جهان اسلام را اثبات کرد.
3️⃣شيخ محمدمحسن منزوي، مشهور به #شيخ_آقابزرگ_تهراني (1255-1348ش) براي آنکه اين شبهه را عالمانه پاسخ دهد، دست به کار نگارش دو کتاب بزرگ زد، که هر کدام يک دائرة المعارف بزرگاند: دائرة المعارف «#الذريعة الي تصانيف الشيعه»، که به معرفي آثار مکتوب عالمان شيعه پرداخت و کتاب دائرة المعارف گونة «طبقات اعلام الشيعه»، که ناظر به شرح احوال و معرفي زندگينامه علمي عالمان بزرگ شيعي است. ايشان در کتاب الذريعه، بيش از 55000 کتاب و رسالهاي که توسط عالمان شيعي نوشته شدهاند را توصيف کرد. [چهاربرابر آثاري که حاجي خليفه از عالمان اهل سنت گردآوري کرده بود] وي 60 سال عمر پژوهشي و علمي خود را صرف تدوين اين اثر کرد. گفتهاند، براي اينکه شبها کمتر بخوابد، بيش از 40 سال شام نميخورد. مهمترين کتابخانههاي جهان اسلام را جستجو کرد.
#شبهه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بررسي ديدگاه دکتر داوري درباره علم ديني قسمت سوم.mp3
27.12M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه هفدهم: بررسي ديدگاه دکتر رضا داوري اردکاني
🔸قسمت سوم و پاياني
🔸در اين جلسه به تحليل و نقد ديدگاه دکتر #رضا_داوري، عضو بسيار باسابقة شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي، از سال 1377 تاکنون، پرداخته شده است:
تمرکز اين نقد بر نامهاي است که ايشان در تاريخ 1 اسفند 1396 در اين موضوع منتشر کردند. البته در همان زمان، به صورت مکتوب نقدهايي به آن نامه نوشته شد، اما در اين درسگفتار قدري بيشتر دربارة ديدگاه ايشان و جايگاه وي در مهندسي علو م انساني پس از انقلاب اسلامي پرداخته شده است.
در اين فايل بخش سوم و پاياني اين جلسه نقد ديدگاه دکتر داوري تقديم ميشود.
براي مشاهده بخش اول اينجا را کليک کنيد (👈👈):
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/629
و براي مشاهده بخش دوم اينجا را کليک کنيد (👈👈):
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/631
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت سوم: الگوي الغدير
🖊احمدحسين شريفي
🔸بعضي ميگويند در پاسخ به شبهات لازم نيست به تفصيل سخن گفت، خيلي مختصر بايد جواب شبهه را داد چون مخاطبان شبهه حوصله مطالعه يا شنيدن بحثهاي مفصل را ندارند.
🔸اين سخن از جهتي و نسبت به مخاطباني درست است؛ اما از جهتي توصيه مناسبي نيست؛
🔸اولاً شبهه انداختن و انکار يک حقيقت زحمت زيادي ندارد؛ فردي ميتواند در يک جمله بزرگترين حقايق را انکار کند. مثلا بگويد «حديث غدير، هيچ سنديتي ندارد و از ساختههاي محدثان و عالمان شيعه است» حال اگر در پاسخ گفته شود «خير چنين نيست» هرگز کفايت نميکند. براي آنکه نشان دهيم اين حديث بيش از منابع شيعي، در منابع اهل سنت آمده است و بيش از راويان شيعي، توسط راويان اهل سنت نقل شده است، نياز به کار محققانه دارد. کاري که #علامه_اميني با نگارش مجموعة بينظير #الغدير انجام داد.
🔸ثانياً، شبهات به منزلة تهديدهاي ديني و اعتقادياند بايد آنها را به فرصت تبديل کرد و خلأها و کمبودهاي تحقيقي و علمي را پر کرد. تشکيکها و ترديدها را بايد نردبان تحقيق دانست. کار که علامه اميني با تحقيقات گسترده بر روي حادثه غدير انجام داد.
🔸البته اين سخن بدان معنا نيست که وظيفه اولي و اصلي همه مراکز علمي و تحقيقي و همه محققان اسلامي بايد پاسخ به شبهات باشد، که اين خود نوعي انفعال است. اما به بهانة انجام کارهاي بنيادين و تحقيقات سفارش شده و غيرسفارش شده هم نميتوان و نميبايد از زير بار شبهات و پاسخهاي محققانه به آنها شانه خالي کرد. شبهه ميتواند محرک خوبي براي کارهاي بنيادين و تحقيقي بزرگ باشد. محرک انجام کارهاي بنياديني مثل الغدير و #الذريعه، هر چند شبهه بود، اما آنها فقط در حد پاسخ به شبهه اکتفا نکردند، بلکه آن را نردباني براي تحقيق و تبيين معارف اسلامي و احياي تراث اسلامي و استحکام بنيانهاي فکر شيعي قرار دادند.
#شبهه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلام و درود خداوند بر روان پاک شهيدان راه ولايت؛ به ويژه شهيد محسن فخريزاده.
🔸خدايا به ما توفيق بده آنگونه زندگي کنيم که دست کم شرمنده شهدا نباشيم.
https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔸جمله ای حکیمانه از یکی از نویسندگان معاصر آمریکایی:
"هیچ یک از شرایطی که در زندگی با آن روبرو میشوید تصادفی نیست.
هر موقعیت با هدفِ سوق دادنِ شما به سطح بالاتری از آگاهی ایجاد میشود.
و کارِ شما فقط این است که حقیقت را دریابید و سهمی را که هر رویداد میتواند در زندگیتان داشته باشد، کشف کنید."
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹نگاه شهید محسن فخری زاده درباره
🔸طیف بندیهای سیاسی و ملاک خودی یا غیر خودی بودن افراد
🔸 و مذاکره با آمریکا.
🌹برای شادی روحش صلواتی تقدیم میکنیم.