🟢اخلاق مواجهه با «اتباع» در نگاه سعدی
🖊احمدحسین شریفی
مصلحالدین #سعدی شیرازی از معدود شاعران حکیمی است که به اقصی نقاط عالم مسافرت میکرد. دهها شهر و کشور را از نزدیک دیده بود؛ فرهنگها و آداب مختلف جوامع را به خوبی میشناخت. پندها و موعظههای او درباره نحوه مواجهه با اتباع بیگانگان محصول دهها سال تجربه زیسته اوست که با اندیشه و حکمت اسلامی و اخلاق قرآنی او عجین شده و در قالب حکایتها یا اشعاری نمایان گردیده است.
در ابتدای باب اول بوستان در مورد مواجهه با اتباع بیگانه در کشور چنین میگوید:
شهنشه که بازارگان را بخست
در خیر بر شهر و لشکر ببست
کی آن جا دگر هوشمندان روند
چو آوازهی رسم بد بشنوند؟
نکو بایدت نام و نیکی قبول
نکو دار بازارگان و رسول
بزرگان، مسافر به جان پرورند
که نام نکویی به عالم برند
تبه گردد آن مملکت عن قریب
کز او خاطر آزرده آید غریب
غریب آشنا باش و سیاح دوست
که سیاح جلاب نام نکوست
نکو دار ضیف و مسافر عزیز
وز آسیبشان بر حذر باش نیز
ز بیگانه پرهیز کردن نکوست
که دشمن توان بود در زی دوست
#اخلاق
#اتباع
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ناتوانی اذهان جزءنگر از فهم «پارادایمها و جریانهای فکری»: بحثی در «اخلاق نقد و انتقاد»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقتضای برخی از رشتههای علمی، مثل #فقه، «جزءنگری» است. همانگونه که اقتضای برخی دیگر از آنها مثل #فلسفه، «کلنگری» است. انس زیاد با هر یک از این دو دسته، درکی صرفاً جزئی یا صرفاً کلی نسبت به پدیدهها ایجاد میکند که نتیجه آن ناتوانی از فهم درست بسیاری از حقایق به ویژه پارادایمها و جریانهای فکری و فرهنگی است. صاحبان چنین نگاههایی معمولاً از «بصیرت علمی و فرهنگی و سیاسی» لازم هم برخوردار نیستند. همیشه در بزنگاهها، در جای نادرست میایستند. در میان غبارهای فتنه (فتنههای علمی یا اجتماعی) «قدرت دیدن» حق و «جرئت بیان» آن را ندارند.
از مصادیق و مؤیدات این سخن، مواجههای است که برخی از مدرسان فقه و حلقه مریدانشان با مناظره جناب مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی در موضوع #حجاب و عفاف داشتند! آنان (که بعضاً خود را مدافع حجاب و عفاف هم میدانند!) بدون اینکه توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشند، مدتی است به یکی از جملات استطرادی جناب آقای مهدی جمشیدی گیر داده و با شدیدترین الفاظ او را خطاب قرار میدهند و حتی دوست دارند که حق سخن گفتن را از او بستانند و معترضاند که چرا امثال او در این جامعه فرصت سخن گفتن دارند! (یکی از آنها گفته است: «من واقعا نمیدانم چرا این افراد راه پیدا میکنند حرف بزنند») [بترسید از روزی که چنین افرادی سکاندار مراکز علمی شوند؛ آنگاه است که بساط نفرین و لعن و بستن دهانهای هر کسی که غیر از آنان فکر کند، پهن خواهد شد.]
بزرگترین خطایی که برای ایشان در آن مناظره دوساعت و نیمه کشف کردهاند این است که چرا به نقل دیدگاه مشهور فقیهان و عالمان شیعی پرداختهاید که گفتهاند «حجاب از ضروریات دین است و ولایت امیرمؤمنان علیه السلام، از ضروریات مذهب است»؟ و میگویند این نقل شما به «مصلحت» نیست؛ زیرا موجب سوء استفاده وهابیت میشود!
در حالی که
اولاً، این سخن عین صواب است. بزرگترین عالمان شیعی از قدیم الایام تاکنون، همین دیدگاه را داشته و دارند؛
و ثانیاً مراد جناب دکتر جمشیدی از گفتن این سخن چیز دیگری بود. اما همانطور که گفته شد، اذهان جزءنگر، اساساً قدرت و توان درک اصل مطلب ایشان را ندارند؛ صدر و ذیل کلامش را نمیفهمند. فقط همین جمله «مثلهشده» را گرفته و تلاش میکنند با تمسک به آن، گویندهاش را به «مسلخ» بکشانند و اگر بتوانند ذهن و زبان او را «مثله» کنند!
#اخلاق
#نقد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معجزه حضور
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموشناشدنی تاریخ انقلاب است.
روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بینظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمانشناسی بینظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردمسالاری» را برچیدند و نقشههای بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند.
فتنهای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاقهای فکر غربی با محوریت تئوریسینهای براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هِلْوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسکهای خیمهشببازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشتهاند!
برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنههای اجتماعی، و نقش بصیرت، زمانشناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزتبخش انقلاب اسلامی، توصیه میکنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» نوشته احمدحسین شریفی را مطالعه کنید.
♦️نکته مهم:
دشمنان ملت، هیچگاه دست از فتنهگری علیه جمهوری اسلامی برنمیدارند و همانگونه که قرآن میفرماید تا زمانی که ملت پرچم دین و دفاع از ارزشهای دینی را به دست گرفته باشد، فتنهگری آنان حتمی، همیشگی و نوشونده است:
وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷)
و ایجاد فتنه حتّی از قتل بالاتر است و مشرکان، پیوسته با شما میجنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند.
به دلایل مختلف، نظام جمهوری اسلامی در فتنه سال ۸۸ مصلحت را در این دید که با فتنهگران مماشات کند. تا جایی که حتی برخی از مجرمان فتنه، بعدها، در ردههای بالای مسؤولیتی و مدیریتی کشور نیز قرار گرفتند! اما نحوه مواجهه ملت ایران با فتنهها و فتنهگران بعدی بسیار متفاوت خواهد بود. دیگر امان ماندگاری را به آنان نخواهند داد. فتنهها را در نطفه خفه کرده و فتنهگران را در زیر پاهای خود لگدمال خواهند کرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: «ملت ایران هر کسی را که مزدوری آمریکا را قبول کند، در زیر گامهای خود لگدمال خواهد کرد.»
#فتنه
#بصیرت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیچاره اون اسبان زبانبسته، گرفتار چه موجوداتی شدهاند!
و مظلوم امام حسین علیه السلام که چه کسانی طرفدار او شدهاند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«زمان شناسی» ویژگی مشترک مصباح و سلیمانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از ویژگیهای مشترک علامه مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی، «زمانشناسی» آنان بود.
به همین دلیل:
اولاً: در مسائل حوزه تخصصی خود هرگز «غافلگیر» نشدند. بلکه همواره جلوتر از زمانه، مقدمات و الزامات مواجهه معقول و اسلامپسند با «چالشها» و«مسألهها» را فراهم میکردند.
#امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که آگاه به زمانه باشد، از آمادگی غافل نمیشود.».
ثانیاً: امور بر آنان مشتبه نمیشد و در جریانشناسی اندیشهها و حتی عملکردها، منحصربهفرد بودند؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسی که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمیآورند.» آنان با بصیرت و تیزبینی و تیزهوشی ریشههای جریانهای فکری و سیاسی و فرهنگی عمده در کشور را به درستی میشناختند و در زمان مناسب و بدون لکنت زبان با آنها رویارو میشدند. این را میتوان یکی از رازهای هجمههای سنگین داخلی و خارجی علیه آنان دانست.
و ثالثاً: هرگز مورد سوءاستفاده افراد و جریانهای سیاسی قدرتطلب قرار نگرفتند.
آنان خوب میدانستند که پارهای از سلامهای سیاسیون و قدرتطلبان، بیطمع نیست! به همین دلیل گفتار و رفتار آنان به گونهای بود که هرگز اجازه نمیداد دیگران در آنان طمع کنند و از همین روی به دیدارهای افراد سیاسی و گروهها و احزاب قدرتطلب، دلخوش نبودند و حتی میلی به چنان دیدارهایی هم نداشتند.
#شهید_سلیمانی
#علامه_مصباح
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هم اکنون زیارت قبر مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی، نائب الزیاره همه عاشقان شهادت هستم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
گفتگو با رادیو عصر مقاومت.mp3
10.1M
🎤 احمدحسین شریفی
🔹 گفتگو با رادیو عصر مقاومت درباره ویژگیهای اجتماعی و سیاسی مکتب #شهید_سلیمانی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عشق حاج قاسم به زهرای مرضیه سلام الله علیها از نگاه علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیهما
#شهید_سلیمانی
#علامه_مصباح
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢تزیینی بودن نقش مردم در اندیشه و عمل مدافعان لیبرالیسم
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخلاف تصور عموم افراد، در نظام لیبرالیسم علیرغم سخن گفتن از مردم و آزادیهای مردم و مالکیت خصوصی و حقوق بشر، اما فیالواقع و در عمل، مردم و حقوق مردم و بشریت هیچ جایگاه و اهمیتی برای آنها نداشته و ندارد. نقش مردم صرفاً نقشی صوری و تزیینی است. حاکمیت و حکومت و حکمرانی حق مالکان و سرمایهداران بزرگ است. اراده آنها حاکم است و باید حاکم باشد. معیار اداره جامعه و معیار برخورداری از حقوق شهروندی و اجتماعی، قوانینی است که توسط «نخبگان لیبرال» يعني «مالکان عمده» و «سرمايهداران بزرگ» تدوين شده و میشود.
فردریش #هايک (۱۸۹۹-۱۹۹۲)، از اندیشمندان سیاسی و اقتصادی نئولیبرال و برنده جایزه نوبل اقتصاد، مينویسد:
«اين ليبراليسم است که قانونها و خط و نشانهايي را براي دموکراسي ترسيم ميکند، نه آنکه انتخاب مردمي بتواند ارزشهاي ليبراليسم را نفي يا اثبات، کم يا زياد کند.»
صوری دانستن نقش مردم در اندیشه لیبرالیسم اختصاصی به اندیشمندان نئولیبرال ندارد؛ بلکه از دیرباز مورد تأکید و توجه مدافعان تفکر لیبرالیسم بوده است. به عنوان نمونه،
جان وزلي (1703-1791)، به این بهانه که نقشآفرینی مردم در حکومت، آزادیهای مدنی و مذهبی آنها را محدود میکند، با برجستهسازی جایگاه مردم و نقشآفرینی آنها در حکومت مخالف بود و میگفت:
«هر قدر سهم مردم در حکومت بيشتر باشد، آزادي مدني و مذهبي ملت کمتر خواهد شد»
بارون هولباخ، از اندیشمندان عصر روشنگری، میگفت:
«مقصود از مردم، تودة عوام احمق نيست ... هر کس که بتواند به گونهاي قابل احترام با درآمدي که از دارايياش کسب ميکند، امرار معاش نمايد و هر سرپرست خانواده که صاحب زمين است، بايد شهروند قلمداد گردد .. ديگران تا زماني که با کار و کوشش خود زمين به دست نياورند، شهروند محسوب نخواهند شد.»
آربلاستر در کتاب مهم و مشهور «ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب» مینویسد:
«ولتر زماني به دالامبر ميگويد، آموزش به درد فرزندان کارگران نميخورد: اين امر «آنها را از شخمزدن باز خواهد داشت»؛ دقيقاً همان ديدگاهي که ماندويل و ديگران در مقابل مدارس خيريه اتخاذ کرده بودند، ولتر در ادامه ميگويد: «اين کارگران نيستند که بايد تحت تعليم قرار گيرند، بلکه بورژواها و شهرنشيناناند»
دُنی دیدرو (۱۷۱۳-۱۷۸۴)، از چهرههای مشهور عصر روشنگری و از اصحاب دائرهالمعارف، معیار «شهروندی» را «مالکیت» میدانست و میگفت:
«اين مالکيت است که حق شهروندي ايجاد ميکند» و صرفاً مالکان میتوانند از حق داشتن نماینده برخوردار باشند. یعنی کسی که سرمایه و ملکی نداشته باشد حتی از حق انتخاب نماینده هم محروم است.
فرانک شوئل، از نظريهپردازان تاريخ آمريکا، دربارة انقلاب استقلال آمريکا از تحت استعمار انگلستان مينويسد:
«عوامل جداً محافظهکار ... مراقب بودند که تودة مردم نتوانند به طور افراطي در امر انتخابات نقش سازنده و سرنوشتساز داشته باشند و به همين منظور شرط ثروت را براي شرکت در انتخابات برقرار ساختند. بنابراين مانند زمانهاي گذشته شخص براي رأي دادن ميبايست از حداقل ثروت برخوردار بوده و حتي براي انتخاب شدن نيز مالک حداقل يک دارايي غير منقول باشد. در کنه ضمير تهيهکنندگان قانون اساسي حق انتخاب شدن و انتخاب کردن جزو حقوق طبيعي انسان به حساب نميآمد.»
#لیبرالیسم
#انتخابات
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
«مَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» (بقره، ۱۹۴)
شهادت مظلومانه جمع کثیری از دلدادگان و شیفتگان سردار شهیدان، حاج قاسم سلیمانی، توسط تروریستهای کوردل را به امام زمان ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مردم شریف ایران و بازماندگان شهدای مظلوم این حادثه تسلیت میگویم.
ما به نیروهای نظامی و امنیتی خود اعتماد و به قدرت و غیرت آنان ایمان داریم.
اما معتقدیم «تردید»، «تعلل» یا «تأخیر» در پاسخ «قاطع»، «خشن» و «پشیمانکننده» به دشمن صهیونیستی به این بهانه که چنین جنایتهای تروریستی را نشانه ضعف و زبونی او تفسیر کنیم، این پیام را به دشمن میدهد که میتواند به جنایاتش بیفزاید و باید همچنان شاهد جنایاتی خونینتر علیه ملت عزیزمان باشیم.
معتقدم تنها عامل بازدارنده برای چنین جنایاتی «سرعت» و «شدت» پاسخ به تروریستها و دشمنان قسم خوردهی ملت و انقلاب است.
و حضرت ولایت، مقام معظم رهبری، در پیامی که در پی این حادثه تروریستی صادر کردهاند، چه زیبا فرموده است:
«جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارتزا که آنان را به این گمراهی کشاندهاند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.»
#تروریسم
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«حق نصرت»: از حقوق متقابل خدای متعال و مؤمنان
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از حقوق متقابل خدای متعال و مؤمنان را میتوان «حق نصرت» دانست. این حقِ دو طرفه به این صورت است که اگر مؤمنان دین خدا را یاری کنند، این حق قطعی و مسلم را بر خدای متعال پیدا میکنند که او نیز آنان را یاری کند. اگر مؤمنان دربرابر دشمنان خدا و دین خدا سرخم نکنند و استقامت بورزند، خدای متعال نیز رعب و وحشت و ترس را در دل دشمنان خواهد انداخت و نصرت و یاری خود را نصیب مؤمنان خواهد کرد:
در آیات ذیلالذکر و ارتباط آنها تأمل و تفکر کنید، و درباره ظرافتها و الزامات این حق دو طرفه بیاندیشید:
وَ كَانَ حَقّاً عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ (روم، ۴۷)
یاری مؤمنان، همواره حقی است بر عهده ما
وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ (صافات، ۱۷۱-۱۷۳)
و وعده قطعی ما درباره بندگان به رسالت فرستاده شده، از پيش محقق و ثابت گشته است که آنان یاریشدگاناند و لشکر ما حتماً پیروزند.
يَا أَيُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ؛ (محمد، ۷)
ای مؤمنان، اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میدارد.
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَئِكَةُ أَلاَّ تَخَافُوا وَ لاَ تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى كُنتُمْ تُوعَدُونَ؛ (فصلت، ۳۰)
به يقين کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند يگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند که: «نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است».
#حق
#تکلیف
#دین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
6.62M
🎤احمدحسین شریفی
🔷قرائت حکایت ۱۷ باب ۷ گلستان سعدی و توضیح مختصری درباره لزوم تقویت ابعاد امنیتی و انتظامی کشور در مواجهه با دشمن غدار و خونخواری که از انجام هیچ جنایتی علیه ملت ابا ندارد.
#امنیت
#مدیریت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹