eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات مقدماتی وبینار امید.mp3
23.09M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت اول: نکات مقدماتی و مفهومی ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش اخلاق در نظريه‌هاي اقتصادي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة اينکه نظريه‌هاي اقتصادي به شدت متأثر از نظام‌ ارزشي و اخلاقي نظريه‌پردازان است، کتاب‌هاي تحقيقي فراواني نوشته شده است. البته همانطور که ما در کتاب مباني اسلامي نشان داده‌ايم اين سخن هرگز به معناي پذيرش نسبيت مذموم در علوم انساني نيست؛ بلکه نشان دهندة آن است که اگر نظام ارزشي و اخلاقي نظريه‌پرداز، نظامي نادقيق، ناصحيح و احياناً‌ انحرافي باشد، نظريه‌هاي علمي او (در اينجا نظريه‌هاي اقتصادي) او نيز نادقيق، ناصحيح و انحرافي خواهند بود. 🔸براي آشنایی بيشتر با ديدگاه انديشمندان غربي دربارة نقش در علاقه‌مندان مي‌توانند به منابع زير مراجعه کنند: 1️⃣ ، از انديشمندان بسيار مشهور اقتصاد در کتابي با عنوان (On Ethics and Economics؛ دربارة ‌اخلاق و اقتصاد) که توسط جناب حسن فشارکي با عنوان «اخلاق و اقتصاد» ترجمه شده است، به تبيين بار ارزشي رفاه و عقلانيت اقتصادي و تشريح نقش ارزش‌ها در اقتصاد پرداخته است. 2️⃣ و ،‌ دو محقق مشهور اقتصاد، در مقاله‌اي با عنوان (The Utilitarianism of Adam Smith's policy Advice؛ سودگرايي سياست توصيه‌اي ) تلاش کرده‌اند نشان دهند که نظرية ارزشی حاکم بر اقتصاد سياستي آدام اسميت، نظرية يا فايده‌گرايي بوده است؛ يعني همه توصيه‌هاي اقتصادي آدام اسميت بر پاية پذيرش اين مبناي ارزش‌داوري است که ملاک خير و خوبي عبارت است از «بيشترين خير و خوبي براي بيشترين افراد» يعني هر کاري که بيشترين خير را براي بيشترين افراد جامعه داشته باشد، از نظر اخلاقي خوب است. 3️⃣ و در نوشتاري (1999)با عنوان (Consequences, Rights and Virtues: Ethical Foundations for Applied Economics) نشان داده‌اند که تحليل‌هاي اقتصادي و به طور کلي اقتصاد کاربردي به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي تحليل‌گران است. يعني تحليل‌گران اقتصادي با تکيه بر مباني ارزشي و اخلاقي خودشان به تحليل و تبيين و توصيف مسائل اقتصادي مي‌پردازند. 4️⃣ و بالاخره اينکه و در کتابي با عنوان (Economic Analysis, Moral Philosophy, and Public Policy؛ تحليل اقتصادي، فلسفه اخلاق و سياست عمومي) نشان داده‌اند که چه ارتباطي ميان ملاک ارزش‌داوري و سياست‌گذاري‌هاي اخلاقي و همچنين تحليل‌هاي اقتصادي وجود دارد. نشان داده‌اند که رابطه‌اي تنگاتنگ ميان نظريه‌هاي موجود در علم اقتصاد و نظريه‌هاي اخلاق هنجاري وجود دارد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴نقش اخلاق در اقتصاد اثباتي و هنجاري 🖊احمدحسين شريفي 🔸برخي گمان کرده‌اند که و عالم صرفاً‌ به توصيف پديده‌ها و کنش‌هاي اقتصادي مي‌پردازد و در اين توصيف نظام ارزشي و اعتقادي و جهان‌نگري او هيچ تأثيري ندارند. هنجارهاي اقتصادي و خوبي يا بدي رفتارها و برنامه‌ها و سياست‌هاي اقتصادي ربطي به علم اقتصاد ندارد بلکه مثلا کار عالمان اخلاق يا رهبران ديني است. 🔸در حالي که ✅اولاً، همان توصيف و تبيين و پيش‌بيني کنش‌ها و پديده‌هاي اقتصادي نيز به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي پژوهشگر است؛ ✅ثانياً، في‌الواقع توصيف و تبيين و پيش‌بيني پديده‌هاي اقتصادي، همگي مقدمه‌اي براي توصيه و تجويز و بيان هنجارهاي اقتصادي‌اند. اگر اقتصادداني به توصيف و تبيين وضعيت موجود بپردازد و حتي اگر به پيش‌بيني وضعيت آينده کنش‌هاي اقتصادي بپردازد و با اين ادعا که کار من در همين حد است و هيچ داوري مشخصي دربارة خوبي يا بدي وضعيت موجود و در صورت خوبي، راه‌هاي تقويت آن و در صورت بدي، راه‌هاي تضعيف يا از ميان برداشتن آن ارائه ندهد، ما هرگز نمي‌توانيم او را به عنوان يک متخصص علم اقتصاد به شمار آوريم. درست مثل پزشکي مي‌ماند که فقط به توصيف بيماري ما و بيان علت آن مي‌پردازد و با اين بهانه که کار علم، صرفاً توصيف و تبيين است و نه بيان هنجار و دستورالعمل، از ارائة نسخه پرهيز مي‌کند! آيا ما چنين فردي را پزشک مي‌دانيم؟! ✅و ثالثاً خود اقتصاددانان علم اقتصاد را به سه شاخه عمدة ، و يا مديريتي تقسيم مي‌‌کنند. بنابراين هرگز چنين نيست که نظريه‌هاي اقتصادي فارغ از ارزش باشند. بلکه به شدت متأثر از نظام‌ ارزشي محققان هستند. 🔸في المثل آيا توصيفات و توصيه‌هاي اقتصادي‌ فردي مثل که حرص و طمع و ولع را از فضايل اقتصادي و اجتماعي مي‌داند، با توصيفات و توصيه‌هاي اقتصادي يک اقتصاددادن معتقد به ارزش‌هاي اسلامي که اين امور را از بدترين رذايل اخلاقي مي‌داند، يکسان است؟ هرگز. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴قوانين زيست اخلاقي قسمت دوازدهم: 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان اخلاقي، انساني 45. انتقادپذير است. با آغوشي گشوده به استقبال نقدها و انتقادها مي‌رود. ناقدان را بر صدر مي‌نشاند و عزيز مي‌دارد. امام صادق(ع) مي‌فرمود: «أَحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي؛ محبوب‌ترين دوستانم کساني‌اند که عيب‌هايم را به من هديه دهند.» (کافي، 2، 639) 🔸اگر کسي به ما بگويد عقرب يا مار يا حتي حشره‌اي در لباست است؛ بلافاصله تلاش مي‌کنيم آن را از بدن خود دور کنيم؛ اين تذکر را يک لطف بزرگ تلقي مي‌کنيم؛ از او تشکر مي‌کنيم. 🔸انسان اخلاقي کسي است که خبر ديگران از وجود مار و عقرب‌ها و حشرات موذي روحي و رفتاري در وجودش را مهم‌تر از چنين خبرهايي مي‌داند و به همين دليل از چنين خبرهايي نه تنها آزرده نمي‌شود که تا ابد خود را مديون ناقد هم مي‌داند. 🔸کمترين فايده انتقاد‌پذيري، فهم نگاه ديگران و فهم بازتاب گفته‌ها و کرده‌هاي خود براي ديگران است. افزون بر اين، داشتن چنين اخلاقي، موجب مي‌شود که انسان از نصايح و دلسوزي‌هاي ديگران محروم نشود. ناقدان با رغبت و با مهر و عطوفت بيشتري، نقدها خود را به انسان هديه خواهند داد. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔴تفاوت تصوف و عرفان‏ از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة تفاوت «» و «عرفان» ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح شده است. بنده هم در کتاب «آسيب‌شناسي عرفان و تصوف» پنج ديدگاه را در اين باره توضيح داده‌ام. 🔸 (ره) در کتاب تقريرات فلسفه، تفسيري خاص، منحصر به فرد و البته مناقشه‌پذير، از اين دو اصطلاح بيان مي‌کنند، وي در اين باره مي‌فرمايد: « به علمى گفته مى‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. [اما] كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم ، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🖊احمدحسين شريفي 🔸جناب آقاي ، با اشاره به نقدهايي که در روزهاي اخير به ديدگاه‌هاي جناب آقاي در موضوع انکار ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و علمي اسلام و منحصر کردن رسالت رسول خدا(ص) به ! صورت گرفته است، امروز (21 مهر 1399) توئيت بالا را منتشر کرده‌اند. از ايشان سؤال مي‌کنم: آيا به نظر شما، طرح سخناني بي‌مبنا و بي‌دليل و ژورناليستي شهامت علمي است؟ آيا وقتي برخلاف صريح دعوت خود که از مدافعان ايدة درخواست مي‌کني «» حاضر به گفتگو با مدافعان نشوي و در عوض لشکري از افراد ناشناخته و شناخته عليه کساني که آمادگي خود را براي گفتگوي علمي اعلام کرده‌اند، روانه شوند، از مصاديق شهامت علمي و روحية علمي است؟ خوب اگر، با پذيرش توهمات عده‌اي از مقدس‌مآبان مردم‌فريب، قبول کنيم که شأن جناب علوي بروجردي اجل و اعلي و ... از گفتگو با بنده بود، آيا جناب جعفريان هم چنان شأني براي خود قائل‌اند؟ يا اينکه حاضرند در يک گفتگوي عالمانه در اين موضوع شرکت کنند؟ هوچيگري و کنايه زدن که نشانة شهامت علمي نيست! بسم‌الله اين گوي و اين ميدان. اگر جنابعالي حقيقتاً دنبال جلوگيري از کاستن ارزش عقل در مراکز علمي ما هستيد (چنانکه در توئيت قبل از اين گفته‌ايد) و مي‌خواهيد با «پشتوانه بحث علمي و بدون همراهي با جو تبليغاتي و فضاي ژورناليستي» به يک گفتگوي علمي و عقل‌محور و صريح تن دهيد، بسم‌الله. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
جامونده.mp3
6.67M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت دوم: راه‌های ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌های اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از احمدحسین شریفی
وبینار قسمت 2.mp3
13.06M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت سوم: راه‌هاي ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌هاي اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از بیاری
🌹شهید بلباسی و فرزندانش👆 ✍️فاطمه جونم! دختر بابا سلام، اگر دوست داری باز هم همدیگه رو ببینیم باید ظاهرت مثل باطنت اسلامی و قرآنی باشد، مانند مادرت محجبه و عفیف باش، در مقابل سختیها صبور باش ✍️حسن جون! مهدی جون! سلام حالا بعد از بابا مرد خونه شما هستید، مواظب مادر و خواهرتون باشید که احساس تنهایی نکنند، خویشتندار باشید و احساس غریبی نکنید. فرزندان گلم! نماز که ستون خیمه دین است را سبک نشمارید، احترام به مادر از واجبات شماست، در محضر روحانی حقیقی زانو بزنید و درس دین بیاموزید. آخرت خود را به دنیای فانی نفروشید، کمک به مستمندان و محرومین را فراموش نکنید، در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشته باشید، گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود باشید، ادامه دهنده راه شهدا باشید، نگذارید این عَلَم به زمین بیافتد، خوش خلق و مودب باشید، به همدیگر محبت کنید، صله رحم را به جا آورید و قطع رحم نکنید. این شهید والا مقام هم برگشت.الحمدلله
🔴ابعاد توصيفي و توصيه‌اي علوم انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸کسي که نگاهي واقع‌بينانه و پسيني به داشته باشد، هرگز آنها را منحصر در ابعاد توصيفي نمي‌کند. بلکه ابعاد توصيه‌اي و تجويزي را نيز جزء حقيقت اين علوم مي‌داند. 🔸به عنوان مثال، روان‌شناسي، فقط به توصيف پديده‌هاي رواني و تجزيه و تحليل آنها، کشف روابط ميان رفتارها و حالات رواني و بيان علل و عوامل شکل‌گيري يا تغيير يک رفتار يا پديده نمي‌پردازد. بلکه توصيه و ارائة هنجارهاي لازم براي تغيير رفتار يا بهبود يک وضعيت رواني را نيز وظيفة خود مي‌داند. و اين بُعد نيز دقيقاً جزء دانش روان‌شناسي و وظيفة عالم روان‌شناس است. وجه آشکار بسياري از گرايش‌هاي روان‌شناسي، وجه دستوري و تجويزي است. 🔸و يا کار یک عالم اقتصادی فقط توصیف روابط منطقي ميان پديده‌های اقتصادی نیست. بلکه يک عالم زماني عالم اقتصاد است که بتواند راه درمان بيماري‌ها و دستورالعمل نجات از گرفتاري‌هاي اقتصادي را نيز تجويز کند. شناخت روابط حاکم بر پديده‌هاي اقتصادي به يک معنا مقدمة درمان‌گري و بهبود وضعيت اقتصادي است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964