eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
380 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴تفاوت تصوف و عرفان‏ از نگاه امام خمینی 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة تفاوت «» و «عرفان» ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح شده است. بنده هم در کتاب «آسيب‌شناسي عرفان و تصوف» پنج ديدگاه را در اين باره توضيح داده‌ام. 🔸 (ره) در کتاب تقريرات فلسفه، تفسيري خاص، منحصر به فرد و البته مناقشه‌پذير، از اين دو اصطلاح بيان مي‌کنند، وي در اين باره مي‌فرمايد: « به علمى گفته مى‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. [اما] كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم ، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.» 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🖊احمدحسين شريفي 🔸جناب آقاي ، با اشاره به نقدهايي که در روزهاي اخير به ديدگاه‌هاي جناب آقاي در موضوع انکار ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي و علمي اسلام و منحصر کردن رسالت رسول خدا(ص) به ! صورت گرفته است، امروز (21 مهر 1399) توئيت بالا را منتشر کرده‌اند. از ايشان سؤال مي‌کنم: آيا به نظر شما، طرح سخناني بي‌مبنا و بي‌دليل و ژورناليستي شهامت علمي است؟ آيا وقتي برخلاف صريح دعوت خود که از مدافعان ايدة درخواست مي‌کني «» حاضر به گفتگو با مدافعان نشوي و در عوض لشکري از افراد ناشناخته و شناخته عليه کساني که آمادگي خود را براي گفتگوي علمي اعلام کرده‌اند، روانه شوند، از مصاديق شهامت علمي و روحية علمي است؟ خوب اگر، با پذيرش توهمات عده‌اي از مقدس‌مآبان مردم‌فريب، قبول کنيم که شأن جناب علوي بروجردي اجل و اعلي و ... از گفتگو با بنده بود، آيا جناب جعفريان هم چنان شأني براي خود قائل‌اند؟ يا اينکه حاضرند در يک گفتگوي عالمانه در اين موضوع شرکت کنند؟ هوچيگري و کنايه زدن که نشانة شهامت علمي نيست! بسم‌الله اين گوي و اين ميدان. اگر جنابعالي حقيقتاً دنبال جلوگيري از کاستن ارزش عقل در مراکز علمي ما هستيد (چنانکه در توئيت قبل از اين گفته‌ايد) و مي‌خواهيد با «پشتوانه بحث علمي و بدون همراهي با جو تبليغاتي و فضاي ژورناليستي» به يک گفتگوي علمي و عقل‌محور و صريح تن دهيد، بسم‌الله. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
جامونده.mp3
6.67M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت دوم: راه‌های ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌های اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از احمدحسین شریفی
وبینار قسمت 2.mp3
13.06M
🎤بحثی درباره "الهیات و اخلاق درد و رنج" 🔘قسمت سوم: راه‌هاي ايجاد اميد در برابر دردها و رنج‌هاي اميدکش ✅ فايل صوتی نشست علمی مجازی استاد شریفی در جمع اعضای هيأت علمی دانشگاه صنعتی همدان در تاريخ ١٣٩٩/٧/١٧است. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
هدایت شده از بیاری
🌹شهید بلباسی و فرزندانش👆 ✍️فاطمه جونم! دختر بابا سلام، اگر دوست داری باز هم همدیگه رو ببینیم باید ظاهرت مثل باطنت اسلامی و قرآنی باشد، مانند مادرت محجبه و عفیف باش، در مقابل سختیها صبور باش ✍️حسن جون! مهدی جون! سلام حالا بعد از بابا مرد خونه شما هستید، مواظب مادر و خواهرتون باشید که احساس تنهایی نکنند، خویشتندار باشید و احساس غریبی نکنید. فرزندان گلم! نماز که ستون خیمه دین است را سبک نشمارید، احترام به مادر از واجبات شماست، در محضر روحانی حقیقی زانو بزنید و درس دین بیاموزید. آخرت خود را به دنیای فانی نفروشید، کمک به مستمندان و محرومین را فراموش نکنید، در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حضور فعال داشته باشید، گوش به فرمان ولی فقیه زمان خود باشید، ادامه دهنده راه شهدا باشید، نگذارید این عَلَم به زمین بیافتد، خوش خلق و مودب باشید، به همدیگر محبت کنید، صله رحم را به جا آورید و قطع رحم نکنید. این شهید والا مقام هم برگشت.الحمدلله
🔴ابعاد توصيفي و توصيه‌اي علوم انساني 🖊احمدحسين شريفي 🔸کسي که نگاهي واقع‌بينانه و پسيني به داشته باشد، هرگز آنها را منحصر در ابعاد توصيفي نمي‌کند. بلکه ابعاد توصيه‌اي و تجويزي را نيز جزء حقيقت اين علوم مي‌داند. 🔸به عنوان مثال، روان‌شناسي، فقط به توصيف پديده‌هاي رواني و تجزيه و تحليل آنها، کشف روابط ميان رفتارها و حالات رواني و بيان علل و عوامل شکل‌گيري يا تغيير يک رفتار يا پديده نمي‌پردازد. بلکه توصيه و ارائة هنجارهاي لازم براي تغيير رفتار يا بهبود يک وضعيت رواني را نيز وظيفة خود مي‌داند. و اين بُعد نيز دقيقاً جزء دانش روان‌شناسي و وظيفة عالم روان‌شناس است. وجه آشکار بسياري از گرايش‌هاي روان‌شناسي، وجه دستوري و تجويزي است. 🔸و يا کار یک عالم اقتصادی فقط توصیف روابط منطقي ميان پديده‌های اقتصادی نیست. بلکه يک عالم زماني عالم اقتصاد است که بتواند راه درمان بيماري‌ها و دستورالعمل نجات از گرفتاري‌هاي اقتصادي را نيز تجويز کند. شناخت روابط حاکم بر پديده‌هاي اقتصادي به يک معنا مقدمة درمان‌گري و بهبود وضعيت اقتصادي است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
نقد سکولاریسم اسلامی و تبیین جامعیت اسلام.mp3
40.96M
🎤احمدحسين شريفي 🔸موضوع: نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام 🔸تاريخ سخنراني: 24/ 7/ 1399 🔸استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشاره‌اي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزه‌هاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون ، مهندس و جناب ؛ به تبيين ناسازگاري ، با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴سبک زندگي پيامبر اکرم(ص) 🖊احمدحسين شريفي 🔸سيرة اين‌گونه بود که با اهانت‌ها و بي‌اخلاقي‌هايي که نسبت به شخص خودشان مي‌شد، کريمانه برخورد مي‌کرد. اين برخورد کريمانه و نرم و منعطف، تا جايي است که تمجيد و تحسين الهي را در پي داشته است. اخلاق پيامبر از سوي خداي متعال به عنوان اخلاق عظيم ياد شده است:«وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيم‏ (قلم، آيه 4)» 🔸در توصيفي که هند بن ابي هاله، براي از سبک زندگي پيامبر اکرم کردند، چنين مي‌خوانيم که: 🌹«كَانَ دَائِمَ الْبِشْرِ سَهْلَ‏ الْخُلُقِ‏ لَيِّنَ الْجَانِبِ لَيْسَ بِفَظٍّ وَ لَا غَلِيظٍ؛ دائماً بشاش و خنده‌رو بود؛ اخلاقي ساده داشت؛ نرم و مهربان بود؛ خشن و سنگدل نبود.» 🔸اما وقتي که مقررات و قوانين اسلامي و اجتماعي اسلام ناديده گرفته مي‌شد، به هيچ وجه اغماض نمي‌کرد. هيچ نوع قانون‌شکني‌ و تخلفي را ناديده نمي‌گرفت. چنين نبود که مثلاً اگر ثابت مي‌شد که کسي شراب خورده يا دزدي کرده است، خلق عظيم پيامبر و نرم‌خويي و محبتش به خلق خدا موجب شود اين جرم را ناديده بگيرد و حد الهي را دربارة او جاري نکند! پيامبر اکرم به شدت با نقض مقررات اسلامي برخورد مي‌کرد. هيچ واسطه و شفيعي را براي اجراي حدود الهي نمي‌پذيرفت. هند بن ابي هاله در ضمن توصيفاتي که از پيامبر اکرم دارد دربارة چگونگي برخورد آن حضرت با حق‌کشي‌ها و ظلم‌ها مي‌گويد: 🌹و لَا تُغْضِبُهُ الدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ الْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْ‏ءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ؛ دنيا و ناملايمات آن هرگز او را به خشم در نمي‌آورد، و وقتي که حقي پايمال مي‌شد از شدت خشم کسي او را نمي‌شناخت و از هيچ چيزي پروا نداشت تا آنکه حق را ياري مي‌کرد و احقاق حق مي‌نمود. [احمدحسين شريفی، کتاب سبک زندگی اسلامی ايرانی] 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸يکي از شاخصه‌های مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر و در همه‌ی عرصه‌های زيست انسانی است. 🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار می‌آورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کرده‌اند. 🔸تأمل در مجموعه‌ی روايات ناظر به خردورزی، نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصه‌های عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض. 🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند. 🔸(ع)، به عنوان عالم آل‌محمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسان‌های خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده‌ است. آن حضرت می‌فرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمی‌رسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد: یک. مردم از او انتظار خير دارند؛ دو. مردم از شر او در امان‌انند؛ سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛ چهار. خيررسانی‌های زياد خود را، اندک شمارد؛ پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمی‌شود؛ شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمی‌شود؛ هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوب‌تر باشد؛ هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛ نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛ ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود می‌داند؛ (تحف العقول، ص443) 🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده‌ شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهره‌ی وجودی خود را از اين شاخصه‌ها افزايش دهيم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جامعيت اسلام و مسألة ولايت فقيه از منظر آيت‌الله بروجردي(رض) 🖊احمدحسين شريفي 🔸آيت‌الله حسين (1292-1380ق) هم در کتاب (ج1، ص91-103) و هم در کتاب في صلاة الجمعة و المسافر، به مناسبتي بحث و مسأله را مطرح مي‌کند. در کتاب البدر الزاهر (ص72- 81) با استفاده از مقدمات عقلي و جامعه‌شناختي و همچنين دلايل نقلي اثبات مي‌کند که با توجه به روح حاکم بر اسلام و به ويژه مکتب تشيع، هيچ گريز و گزيري از پذيرش ولايت فقيه و حکومت اسلامي نيست. 🔸دوست عزيز و دانشمندم جناب در کتاب بسيار ارزشمند ، ص336 خلاصة استدلال آيت‌الله بروجردي را ذکر کرده‌اند که بنده هم عيناً از همانجا نقل مي‌کنم: 1️⃣در هر جامعه‌اي به مسائلي برمي‌خوريم که از وظايف فردي اشخاص به شمار نمي‌آيند؛ بلکه اموري عمومي و اجتماعي‌اند و بقاي جامعه در گرو اجراي آنهاست 2️⃣با نگاهي گذرا به قوانين اسلام روشن مي‌گردد که اين دين به عبادات محض بسنده نکرده، بلکه به اجتماع و سياست نيز پرداخته است. حدود شرعي، قصاص و ديات، احکام قضاوت و دادرسي، و قوانين مالي همچون خمس و زکات، همگي بيانگر توجه دين اسلام به مسائل سياسي و حکومتي است. 3️⃣بخش سياسي اسلام از مسائل روحاني و معنوي آن جدا نيست؛ چنانکه (ص) خود به تدبير امور مسلمين مي‌پرداخت و پس از وي نيز همواره پيشواي مسلمانان، امامت جماعت آنان را نيز برعهده داشت. 4️⃣به اعتقاد شيعيان، رسول خدا(ص) مسألة خلافت و رهبري سياسي مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازده‌گانه را شايستة رهبري و زعامت مسلمانان دانسته است. 5️⃣از يک سو امامان معصوم، شيعيان را از مراجعه به خلفاي جور و قاضيان ناحق- و به عبارت ديگر، طاغوتها- بازداشته‌اند و از سوي ديگر، اين نکته نيز ترديدناپذير است که در بيشتر دورانها شيعيان دسترسي چنداني به پيشوايان معصوم نداشته‌اند. ✅با توجه به اين مقدمات، طبيعي است که معصومان- حتي در زمان حضور خود- کساني را براي رسيدگي به امور اجتماعي مردم منصوب کنند. اين گروه همان فقيهان اسلام‌شناس‌اند که در زمان غيبت امام معصوم نيز تا آنجا که بتوانند مسؤوليت رهبري سياسي مسلمانان را برعهده مي‌گيرند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
@Ahmadhoseinsharifi-اعضای شورای شش نفره انتخاب خلیفه چهارم و موضع گیری امام علی.mp3
7.62M
🎤احمدحسين شريفي 🔸پاسخ به سؤالي درباره اعضاي شوراي شش‌نفره ‌اي که براي انتخاب جانشين بعد از خود مشخص کرد؛ و فرايند انتخاب خليفه چهارم و موضع‌گيري (ع) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat