eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴خديجة کبري: الگوي زندگي تعالي‌جويانه 🖊احمدحسين شريفي 🔸حقيقت‌طلبي، تکليف‌محوري، ولايت‌محوري، بردباري، پايداري و دوري از تجملات از جملة مهم‌ترين ابعاد وجودي حضرت خديجه است که او را به عنوان اسوه و الگويي جاودانه براي زنان و خانواده‌ها قرار داده است. 🔸از جملة‌ مهمترين ويژگي‌هاي سبک زندگي تعالي جويانة خديجه کبري مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: ‌1️⃣سلامت اقتصادي: از نظر اقتصادي جزء متمولين مکه به شمار مي‌رفت. مال التجارة فراواني داشت. اما هرگز از راه حرام اموال خود را کسب نمي‌کرد. عليرغم آنکه ربا گرفتن، در آن زمان امر فراگير و طبيعي بود، اما خديجه(س)، متأثر از آموزه‌هاي دين حنيف و جد اعلي خود، حضرت ابراهيم، هرگز ربا نمي‌گرفت. ‌2️⃣فضيلت اخلاقي: از نظر اخلاقي، حتي در آن محيط جاهلي همگان او را به عنوان زني عفيف و پاک‌دامن مي‌شناختند: به همين دليل يکي از القاب آن حضرت، «طاهره» بود. به تعبير برخي از مورخان: «وَ كانَتْ تُدْعى فِى الْجاهِليّة بِالطّاهِرَةِ لِشِدَةِ عِفافِها... .» ‌3️⃣شوهرداري و خانه‌داري: يکي از فضيلت‌هاي گم شده يا کم‌رنگ شده در جامعة ما همين است. اين باور که «جهاد زن، شوهرداري خوب است»‌ در جاهايي کم‌رنگ شده است. خديجه کبري(س) در اين زمينه يک الگوي تمام عيار است: اولين خانوادة اسلامي، خانوادة خديجه است. اين بانوي مکرم تلاش فراواني داشت تا در ساية تعاليم پيامبر(ص)، يک الگوي تمام عيار براي خانوادة اسلامي ارائه دهد: (1) درگير تجملات دنياي مادي نشدن؛ زندگي را بر محور ماديات تشکيل ندادن، بلکه ماديات را فداي زندگي کردن. در همان مراسم عقد و بعد از اجراي خطبة عقد وقتي پيامبر اکرم به سمت خانة ابوطالب مي‌رفت، وي خطاب به پيامبر گفت: «إلی بیتک. فبیتی بیتک و أنا جاریتک؛ به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»؛ هرگز برتري مالي و مادي خود را به رخ همسرش نکشيد. (2) بي‌توقعي: در طول زندگي مشترک 24 سالة خود با پيامبر اکرم، خدمات بي‌نظيري را به آن حضرت داشت؛ آسيب‌هاي فراواني را متحمل شده بود؛ رنج‌هاي طاقت‌فرسايي را کشيده بود؛ بنابراين طرح برخي از انتظارات و توقعات امري طبيعي بود. اما آن حضرت هیچ‏گاه خواسته‏هاى شخصى خود را مستقیم بیان نمى‏كرد. حتي به هنگام وصيت، خطاب به پيامبر گفت: «یا رسول‏ الله! مى‏خواهم خواسته‏اى را توسط دخترم فاطمه به شما برسانم و شرم دارم آن را مستقیم بازگو نمایم.» پیامبر قدري دور شد، آنگاه خدیجه دخترش فاطمه را صدا كرد و به او گفت: «عزیزم! به پدر بزرگوار خود بگو كه مادرم مى‏گوید: من از قبر هراسناكم، دوست دارم مرا در لباسى كه هنگام نزول وحى به تن داشتى كفن كرده و در قبر بگذارى.»؛ ‌4️⃣تربيت فرزندي همچون فاطمه: نقش مادر در تربيت فرزند، از نقش پدر به مراتب بيشتر است. خديجه توانست دختري همچون فاطمه را تربيت کرده و تقديم بشريت کند. ‌5️⃣ولايت‌محوري: در برابر تصميمات رسول الله خاضع و خاشع بود. آنچه براي او مهم بود، تبعيت از ولي بود. اينکه بهره‌مندي اقتصادي داشته باشد يا سه سال زندگي در شعب ابي‌طالب را تجربه کند، براي او تفاوتي نمي‌کرد. رضايت ولي مهم بود. ‌6️⃣منزلت معنوي: در ساية تصميمات درست و انتخاب‌هاي صحيح و به برکت وجود مقدس پيامبر اسلام اين بانوي بزرگوار از نظر کرامت و منزلت انساني به جايي مي‌رسد که در شب معراج به هنگام بازگشت پيامبر اکرم، جبرئيل به او عرض مي‌کند که سلام خداوند را به خديجه ابلاغ کن! فَقالَ إقْرَءْ خَديجَةَ مِنْ رَبِّها السَّلامَ فَقالَ رَسولُ الله (صلي الله عليه و آله): يا خَديجَةُ هذا جَبْرَئيلُ يُقْرِئُكَ مِنْ رَبِّكِ السلامَ، قالَتْ خَديجَةُ: اللهُ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ عَلي جَبْرئيلَ السَّلامُ؛ پيامبر در وصف او فرمود: «خدا از ميان زنان، چهار زن را برگزيد: مريم، آسيه، خديجه و فاطمه را.» باز فرمود: «يا خديجه! اَنْتِ خَيْرُ أُمَّهاتِ الْمُؤْمِنينَ وَ اَفْضَلُها وَ سَيِّدةُ نِساءِ الْعالَمِينَ» ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
قسمت 4..(۱).mp3
23.5M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : عوامل سبک ساز(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴برجسته‌سازي خوبي‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸متأسفانه جامعه ما، در سطوح عمومي، نخبگاني، سياسي، مديريتي و رسانه‌اي، تمايل شديدي به برجسته‌سازي بدي‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و سياسي و مديريتي پيدا کرده است. 🔸بسياري از رسانه‌هاي (صوتي، تصويري و نوشتاري) کشور ما تمايل به ذکر نابساماني‌ها دارند، به برجسته‌سازي فرصت‌طلبي‌هاي عد‌ه‌اي معدود مي‌پردازند. 🔸به عنوان مثال، زيرميزي گرفتن تعدادي معدود از پزشکان را (هر چند کاري بسيار شنيع است) در سطحي وسيع اطلاع‌رساني مي‌کنند، اما هجرت‌هاي جهادي بعضاً چند ماهة صدها و بلکه هزاران پزشک را مورد توجه قرار نمي‌دهند. يا خطاي يک معلم در برخورد با دانش‌آموزي را در سطحي گسترده منعکس مي‌کنند، اما فداکاري‌ها و ايثارهاي هزاران نفر از معلمان، جايگاه مناسبي در رسانه‌ها پيدا نمي‌کند! 🔸اين در حالي است که 🔹اولاً، يکي از مهم‌ترين راه‌هاي مبارزه با بدي‌ها، «برجسته‌سازي خوبي»‌ها و انعکاس فداکاري‌ها، انصاف‌ها و امانت‌داري‌هاست. 🔹و ثانياً، خوبي‌ها و فضيلت‌ها در لايه‌هاي مختلف اجتماعي و مديريتي کشور ما، برخلاف بسياري از کشورهاي به ظاهر متمدن، به مراتب بيشتر از بدي‌ها و زشتي‌هاست. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
نقد سخنان مهندس عبدالعلی بازرگان قسمت اول حقیقت و گستره امر به معروف از نگاه قرآن.mp3
44.34M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴جلسه اول: حقیقت وگستره معروف در قرآن ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة معنا و گسترة معروف و منکر از نگاه قرآن بيان مي‌کند و به نقد برداشت‌هاي رايج در اين باره پرداخته‌اند. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته و نکاتي را درباره حقيقت امر به معروف از نگاه قرآن بيان کرده‌اند 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
سخنرانی حسینیه الغدیر ج۴.mp3
43.14M
🎤فایل صوتی 🔷 موضوع: اسلام،هنر و 🔴 جلسه دوم و پایانی ⭕️فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت 5.mp3
22.93M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۱) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴روان‌شناسي فرومايگان در کلام اميرمؤمنان 🖊احمدحسين شريفي 🔹فرومايگي و پستي يکي از رذايل اخلاقي است که در برخي از انسان‌ها وجود دارد. اين رذيله ممکن است ريشه‌هاي تربيتي و ژنتيکي هم داشته باشد، اما بيشتر محصول رفتارهاي اختياري خود فرد است. 🔹اين صفت حتي ممکن است در ميان افرادي که به دليل ثروت، قدرت،‌ شهرت يا علم، از موقعيت‌هاي بالاي اجتماعي هم برخوردارند، نمود داشته باشد. 🔹جا دارد که اين صفت از ابعاد مختلف مورد تحليل روان‌شناسان و عالمان اخلاق قرار گيرد. 🔹در متون ديني ما، ده‌ها روايت دربارة شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان وارد شده است. 🔹از مهم‌ترين شاخصه‌هاي فرومايگي و خصلت‌هاي فرومايگان مي‌توان به موارد زير، که همگي در سخنان اميرمؤمنان وارد شده است، اشاره کرد: 1.فريب‌کاري و مکاري (در عالم سياست، اقتصاد، اجتماع يا روابط فردي)؛ (فَإِنَّهَا (=الْخَدِيعَةَ) مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم)؛ 2.توجه بيشتر مردم به او موجب قساوت بيشترش مي‌شود؛ (اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ) 3.افتخار او به ملک و موقعيت‌هاي مادي‌اش است؛ (اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏) 4.اهل جوانمردي نيست؛ (اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ) 5.روحيه طلبکارانه از ديگران دارد؛ (اللَّئِيمُ يَرَى سَوَالِفَ إِحْسَانِهِ دَيْناً لَهُ يَقْتَضِيهِ) 6.بر ديگران منت‌ مي‌گذارد (اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ) 7.حيا و عفت ندارد؛ (اللَّئِيمُ‏ لَا يَسْتَحْيِي) 8.بدزبان است و بي‌وفا (اللَّئِيمُ‏ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ) 9.خدمت‌هاي ديگران به خود را انکار مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ) 10.به جايگاه بالاتري که مي‌رسد، حالاتش دگرگون مي‌شود (اللَّئِيمُ‏ إِذَا بَلَغَ فَوْقَ مِقْدَارِهِ تَنَكَّرَتْ أَحْوَالُهُ) 11.اميد خير از او نمي‌رود و از شرش درامان نيستند (اللَّئِيمُ‏ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ) 12.با آزادگان دشمني مي‌ورزد (اللَّئِيمُ‏ يُعَادِي الْأَحْرَارَ) 13.آبروي خود را فداي موقعيت‌هاي مادي و دنيوي‌اش مي‌کند (اللَّئِيمُ‏ مَنْ صَانَ مَالَهُ بِعِرْضِهِ) 14.قابل اعتماد نيست؛ (إِيَّاكَ أَنْ تَعْتَمِدَ عَلَى اللَّئِيمِ‏ فَإِنَّهُ يَخْذُلُ مَنِ اعْتَمَدَ عَلَيْهِ) 15.به هنگام قدرت، معايب او نمايان مي‌شود (دَوْلَةُ اللَّئِيمِ‏ تُظْهِرُ مَعَايِبَهُ) 16.به ميزاني که جايگاه او بالاتر مي‌رود، مردم را کوچک مي‌بيند (كُلَّمَا ارْتَفَعَتْ رُتْبَةُ اللَّئِيمِ‏ نَقَصَ النَّاسُ عِنْدَهُ)؛ 17.وعده‌هاي او امروز و فردا کردن و بهانه‌جويي است (وَعْدُ اللَّئِيمِ‏ تَسْوِيفٌ وَ تَعْطِيلٌ)؛ 18.بدرفتار، بداخلاق و بخيل است (يُسْتَدَلُّ عَلَى اللَّئِيمِ‏ بِسُوءِ الْفِعْلِ وَ قُبْحِ الْخُلُقِ وَ ذَمِيمِ الْبُخْلِ) 19.پيروزي او، موجب سربزرگي و طغيان مي‌شود (ظَفَرُ اللِّئَامِ تَجَبُّرٌ وَ طُغْيَانٌ)؛ 20.سنگدل و بي‌رحم است (مِنَ اللِّئَامِ تَكُونُ الْقَسْوَةُ) ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
WhatsApp Audio 2020-05-06 at 17.21.55.mp3
15.69M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴جلسه دوم: امام حسین علیه السلام وامر به معروف ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة گستره امر به معروف از نگاه امام حسین بيان مي‌کند. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد سخنان ايشان پرداخته است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
قسمت 6.mp3
15.27M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : اهمیت و جایگاه مطالعات وتحلیل سبک زندگی(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴نشانه‌هاي بزرگواري و کرم 🖊احمدحسين شريفي 🔹درباره‌ي کرم و بزرگواري، روايات فراواني وارد شده است؛ شاخصه‌هاي مختلفي براي تشخيص اين فضيلت ذکر شده است. در کتاب غررالحکم، روايات فراواني در اين زمينه از زبان مولاي بزرگواري علي‌ابن‌ابيطالب بيان شده است. 🔹امام علي مي‌فرمايد: «بزرگواري از جملة فضايل اخلاقي است؛ معدن خير و خوبي و برترين آقايي است». 🔹از مهم‌ترين نشانه‌هاي برخورداري از اين فضيلت، که در سخنان مولا ذکر شده‌اند، عبارت‌اند از: 1.تحمل کوتاهي‌هاي ديگران؛ 2.برعهدة گرفتن مسؤوليت‌هاي کلان؛ 3.توانايي کنترل زبان؛ 4.وفاي به پيمان؛ 5.تلاش در جهت رفع نيازمنديهاي ديگران؛ ✅انتظار مي‌رود، پژوهشگران حوزه‌ي اخلاق و روان‌شناسي در تبيين ابعاد، شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي «بزرگواري» به تحقيقات عميق بپردازند و ضمن ارائه‌ي مدل‌هايي براي تشخيص اين فضيلت، راه‌هاي اتصاف به آن را نيز ترسيم کنند. ✍️احمدحسين شريفي 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_328602353.mp3
11.34M
🎤فایل صوتی 🔷نقد سخنان مهندس عبدالعلی 🔴 قسمت سوم و پایانی: حدود اسلامی، برساخته های فقهی یا حقایق اسلامی؟ ⭕ مهندس عبدالعلي بازرگان، فرزند مرحوم مهدي بازرگان، در گفتگو با يکي از شبکه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي نکاتي را دربارة حدود اسلامی بیان کرده و بسیاری از آنها را برساخته های فقیهان دانسته است‌. استاد شريفي در اين سخنراني به نقد این بخش از سخنان ایشان پرداخته است. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔷قسمت اول 🖊احمدحسين شريفي 1.دانش لازم و کافي دربارة‌ مسائل مختلف زندگي، آگاهي از مهارت‌ها و تکنيک‌هاي خوب‌زيستن و آگاهي از مهارت‌هاي حل مسأله و برخورد با مشکلات، سه شرط مهم برخورداري از يک زندگي خوب‌اند. 2.انسان اخلاقي همواره پيرو حقيقت است؛ حتي اگر بر ضرر او باشد. 3.عليرغم همة سختي‌ها و شکست‌ها، هرگز اميد خود را از دست نمي‌دهد؛ از دست دادن اميد، يعني تن دادن به فرومايگي و پوچي. 4.با مخالفان خود، هر اندازه هم بي‌انصاف باشند، با عقلانيت برخورد کنيم؛ هرگز به شيوه‌هاي غيراخلاقي آنها متوسل نشويم. 5.از پذيرش يا انکار اکثريت، باک نداشته باشيم؛ اکثريت هرگز معيار حقانيت نيست. 6.انسان اخلاقي هيچ گاه منفعلانه، با چيزي موافقت يا مخالفت نمي‌کند. 7.لذت کُشتي به زمين‌زدن ديگران است؛ اما لذت زندگي به بلند کردن ديگران است. بکوشيم اين لذت را از دست ندهيم. 8.انسان اخلاقي توانايي‌ خودش را براي گره‌گشايي از زندگي ديگران به کار مي‌گيرد؛ نه براي گره‌افزايي در کار آنان. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت7.mp3
15.43M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴دانش تغيير؛ دانش برتر 🖊احمدحسين شريفي 🔹در اخبار چند روز قبل آمده بود که يونسکو، (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) تعريف جديدي از «سواد» ارائه داده است. 🔹فرد باسواد از ديدگاه اين سازمان، کسي نيست که توانايي خواندن و نوشتن به زبان مادري خود، يا تسلط بر دو زبان و يا برخورداري از دانش کافي در قلمرو‌هاي دوازده‌گانه (سواد عاطفي، ارتباطي، مالي، رسانه‌اي، تربيتي، رايانه‌اي، سلامتي، نژادي و قومي، بوم‌شناختي، تحليلي، انرژي و علمي) را داشته باشد؛ بلکه کسي است که «توانايي تغيير» داشته باشد. يعني توانايي بهره‌گيري از دانسته‌ها و آموخته‌هاي خود در جهت ايجاد تغيير در زندگي را داشته باشد. 🔹اين تعريف، حرکتي رو به جلو و پيشبرنده است؛ نوعي نگاه کاربردي و کاربستي به علم را نشان مي‌دهد. 🔹در روان‌شناسي هم گفته مي‌شود يادگيري عبارت است از «توانايي ايجاد تغيير پايدار در رفتار». يعني نشانة يادگيري، «تغيير» است؛ آن هم نه هر نوع تغييري، بلکه «تغيير پايدار» آن هم تغييرات پايداري که ناشي از «تغيير در توانايي‌هاست. 🔸اما جالب است بدانيم که امام علي عليه السلام، 1400 سال پيش در جمله‌اي حکيمانه فرمودند: ✅أوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَان‏ (نهج، حکمت92)؛ پست‌ترين انواع دانايي، دانشي است که بر سر زبان است؛ و برترين دانايي، دانشي است که در اعضا و جوارح نمودار مي‌شود. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
قسمت 8.mp3
16.78M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی(۲) ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔷قسمت دوم 🖊احمدحسين شريفي 9.نوع‌دوستي، خدمت به خلق، فداکاري و ايثار، تعهد به حقيقت، از اموري‌اند که به زندگي معنا مي‌دهند. بکوشيم با ممارست در اين کارها، به زندگي خود معنا دهيم. 10.دلسوزي و شفقت نسبت به ساير انسان‌ها، شرط انسانيت و نشانه‌اي از سلامت روح و روان است: تو کز محنت ديگران بي‌غمي/ نشايد که نامت نهند آدمي. يک انسان اخلاقي، مشکلات ديگران را مشکل خود مي‌داند. 11.انسان اخلاقي، از توانايي‌ فردي و اعتبار اجتماعي خود براي حل مشکلات ديگران استفاده مي‌کند. 12.شادي واقعي در خدمت به ديگران و ياري رساندن به نيازمندان است؛ اين شادي‌ را از خود دريغ نکنيم. 13.خدمت‌ بي‌چشمداشت به نيازمندان، لذت‌بخش است؛ اين لذت را با نيت الهي داشتن، هم بيشتر کنيم و هم ابدي. 14.کساني که از «هوش اخلاقي» برتري برخوردارند نه تنها هرگز محبت خود را از کساني که از آنها انتظار محبت دارند، دريغ نمي‌کنند؛ بلکه بدي‌هاي ديگران را نيز با خوبي جبران مي‌کنند. 15.انسان‌هاي اخلاقي، نسبت به همة‌ مخلوقات الهي، حتي حيوانات و نباتات و جمادات، محبت مي‌ورزند: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست/ عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست. 16.همة مخلوقات، اعم از جاندار و بي‌جان، همواره به ذکر خدا مشغول‌اند: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» (اسراء/ 44)، ما هم بکوشيم از اين قافله عقب نمانيم. ✍️احمدحسين شريفي 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
1_330419981.mp3
17.08M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه اول: روزه فقهي؛ روزه اهل شريعت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در 29 ارديبهشت 1398 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴 و پاک‌سازي و زيباسازي جان ✍️احمدحسين شريفي 🔸اوج ميهمان‌پذيري خداي متعال در ماه رمضان، در شبهاي قدر است. ميهمان نيز بايد در اين شبها، شايستگي خود را از هر جهت نشان دهد. به همين دليل، اعمال خاصي در اين شب وارد شده است که در مجموع پنج ‌دسته‌اند: 1)پاک‌سازي جسم و جان: أ) غسل پيش از غروب آفتاب، ب) صد مرتبه ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ‏ وَ أَتُوبُ‏ إِلَيْه‏» همراه با توجه و تمرکز بر مضمون آن، ج) احيا و شب‌زنده‌داري. به تعبير زيباي مولوي: مهمان توام ای جان زنهار مخسب امشب ای جان و دل مهمان زنهار مخسب امشب روی تو چو بدر آمد امشب شب قدر آمد ای شاه همه خوبان زنهار مخسب امشب ای سرو دو صد بستان آرام دل مستان بردی دل و جان بستان زنهار مخسب امشب ای باغ خوش خندان بی ‌تو دو جهان زندان آنی تو و صد چندان زنهار مخسب امشب 2)اعتراف به توحيد و خداباوري: دعاي «يا ذَا الَّذِي كانَ قَبْلَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ، ثُمَّ يَبْقى‏ وَ يَفْنى كُلُّ شَيْ‏ءٍ، يا ذَا الَّذِي لَيْسَ فِي السَّمواتِ الْعُلى‏ وَ لا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلى‏، وَ لا فَوْقَهُنَّ وَ لا بَيْنَهُنَّ وَ لا تَحْتَهُنَّ إِلهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ، ...» 3)ابراز ضعف و ناتواني و هيچ بودن خود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرّاً وَ لا نَفْعاً، وَ لا أَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذلِكَ عَلى‏ نَفْسِي، وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي، وَ قِلَّةِ حِيلَتِي، ...» 4)توسل به واسطه‌هاي فيض الهي: أ) توسل به قرآن و واسطه‌ قرار دادن آن و بر سر گذاشتن آن: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ، وَ ما فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ، وَ أَسْماؤُكَ الْحُسْنى‏ ...» ب) توسل به ديگر واسطه‌هاي فيض الهي يعني پيامبران و اوليايي الهي و اهل بيت(ع): «اللَّهُمَ‏ بِحَقِ‏ هذا الْقُرْآنِ‏، وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ، بِكَ يا اللَّهُ، بِمُحَمَّدٍ، بِعَلِيٍّ، بِفاطِمَةَ، ...» ؛ و زيارت مخصوص سيدالشهداء در شبهاي قدر. 5)زيباسازي جان با ذکر خدا: أ) نماز (دو رکعت، در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد، و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفر الله و اتوب اليه»؛ ب) صد رکعت نماز؛ ج) دعاي جوشن کبير (خواندن هزار اسم خداوند) و د) ساير ادعيه‌ مثل ابوحمره ثمالي و .... 🔸و چه زيبا سروده است شاعر جوان آييني معاصر، محمد فردوسي: امشب ای خالق یکتا همه را می‌بخشی در شب قدر، خدایا همه را می‌بخشی ای کریمی که همه ریزه خورخوان تواند سفره ات هست مهیّا همه را می‌بخشی گر چه ما غرق گناهیم ولی از سر لطف می کنی باز مدارا همه را می بخشی به علی، احمد و زهرا، به حسین و به حسن تو، به این حُرمت اَسما همه را می بخشی مِهر و کینه دو پر و بال عروج دل ماست به تولّی و تبرّی همه را می بخشی شیعه ی حیدر و آتش ... چقَدَر بی معناست مطمئنّم که به مولا همه را می بخشی دست خالی نرود هیچ کسی از اینجا تو در این لیله ی احیا همه را می‌بخشی پر توبه بده تا سوی تو پرواز کنم تا ببینم که چه زیبا همه را می بخشی من زمین خورده ام امّا نه شبیه عبّاس به زمین خوردن سقّا همه را می‌بخشی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
قسمت 9.mp3
13.14M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی: 🔘گام اول: آگاهی از نقصها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1398.02.30- آقاي دکترشريفي.mp3
22.05M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه دوم: روزه اخلاقی؛ روزه اهل طریقت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
⚫️واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام ✍️احمدحسين شريفي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفته‌اند، يکي از بهترين راه‌ها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيت‌هاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم. ◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار مي‌کنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبت‌هاي بزرگ، موفقيت‌هاي بزرگ، درگيري‌هاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليست‌ها چنين رخدادهايي را موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) مي‌نامند. در چنين موقعيت‌ها و شرايطي است که آرمان‌ها و اهداف و انگيزه‌ها و خواسته‌هاي واقعي افراد، به خالص‌ترين شکل نمايان مي‌شود. ◾️با اين مقدمه شما را دعوت مي‌کنم به خواندن واپسين خواسته‌هاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزي‌ترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت‌ خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها مي‌رسد، فرمودند: 1.تقواي الهي پيشه کنيد؛ 2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛ 3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛ 4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛ 5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان‌؛ 6.در زندگي نظم داشته باشيد؛ 7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛ 8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛ 9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارش‌شدة پيامبرند؛ 10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛ 11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛ 12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛ 13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛ 14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛ 15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛ 16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط مي‌شوند و آنگاه ديگر خواسته‌هاي شما مستجاب نخواهد شد؛ 17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛ 18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
10 gh.mp3
19.78M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی: 🔘گام دوم: اصلاح بینش ها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1398.02.31- آقاي دکترشريفي.mp3
17.8M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه سوم: روزه عرفانی؛روزه اهل حقیقت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔶شب قدر عارفان؛ تجربه سلوکي لسان‌الغيب ✍️احمدحسين شريفي 🔹«شب قدر» از نگاه عارفان، «شب تجلي» حضرت حق است. يعني زماني است که «سالک» بعد از مدت‌ها رياضت، توانايي دريافت تجليات حضرت حق را پيدا مي‌کند و به مرحلة «عرفان» مي‌رسد. به اعتقاد عارفان فقط سالکان راستين‌اند که مي‌توانند از شب قدر بهره‌اي برگيرند. و دست نامحرمان و غيرسالکان از چنين مقامي کوتاه است: آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یا رب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است تا به گیسوی تو دستِ ناسزایان کم رسد هر دلی از حلقه‌ای، در ذکر یا رب یا رب است [گيسو در اصطلاحات عرفاني يعني «رشته و روشي که در طريق سلوک و طلب، سالک را به حق مي‌رساند»] 🔹از نگاه عارفان، هر سالکي به اندازة ظرف وجودي خود و به ميزان رياضت و تلاش و کوششي که متحمل شده است، مي‌تواند از اين تجلي بهره‌ گيرد: سالکي ممکن است توانايي دريافت «تجلي افعالي» حضرت حق را داشته باشد. در ساية برخورداري از چنين تجلي‌اي است که سالک مي‌تواند حقيقت «لا حَولَ وَ لا قُوَةَ الّا بِاللهِ» و رمز و راز «وَاللهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُون» را دريافت کند. و اين حقيقت را با تمام وجود بيابد که «لا مُؤَثِرَ فِي الوُجُودِ الّا اللهُ». در شب قدر ار صبوحی کرده‌‌ام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود [اگر در شب تجلي حضرت حق از خود بيخود شدم و خودي در ميان نديدم و هر چه ديدم تجلي يار بود، بدان سبب است که «حضرت حق با کمال شوق تجلي پيدا کرد و جام مي محبت در کنار طاق دل ما موجود بود»] اما سالکاني که از ظرفيت وجودي بالاتري برخوردار باشند، ممکن است به مرتبة «تجلي اسمائي و صفاتي» حضرت حق برسند. اينان به جايي مي‌رسند که همه اسماء و صفات، اعم از رحمت و غضب و عفو و عطا و علم و قدرت و امثال آن را فاني در اسماء و صفات حق و همة عالم را مظهر صفات جلال و جمال الهي مي‌بينند. به همين دليل نهايت خشوع و خضوع از يک طرف و سُرور و انس با حضرت حق را از طرف ديگر پيدا مي‌کنند. شب قدري چنين عزيز شريف با تو تا روز خفتنم هوسست در اينجا حافظ درجة بالاتري از درک فيوضات شب قدر را ذکر مي‌کند و مي‌گويد در چنين شبي از سر شب تا به صبح در آغوش معشوق بوده است. منظور از خفتن با معشوق، يعني غايب شدن از خود و غرق در معشوق شدن. نه خوابيدن ظاهري! اينها همه محصول درک شب قدر و محصول آن رنج‌ها و سختي‌هاي سلوکانه‌اي بود که حافظ متحمل شده بود. از ديگر ثمرات اين وصول، اين است که ديگر، رنج فراق و دوري يار به پايان مي‌رسد و سالک به مقام سلام و روشنايي و نورانيت افعالي و اسمائي و صفاتي مي‌رسد؛ و منتظر وصول به مرتبة حق اليقين و مقام بقاء بالله است. شب قدر است و طی شد نامة هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر و بالاخره اوحدي از عارفان و اولياء الهي ممکن است که به کاملترين مرحلة توحيد و آخرين مرحلة ممکن صعود انسانی يعني دريافت «تجلي ذاتي» حضرت حق برسند. در اين مرحله است که سالک به مقام فناي في الله و بقاي بالله نايل مي‌شود؛ و هيچ خودي را در ميان نمي‌بيند؛ به تعبير امام خميني(ره) «هر چه مي‌بيند او را مي‌بيند». حقيقت اين کريمه را مي‌بيند که «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِن‏» 🔹حافظ در يکي از مهم‌ترين، عميق‌ترين و عرفاني‌ترين غزليات خود، همه تجربه عارفانه خود در مواجهه با شب قدر را با زيبايي تمام بيان کرده است. تصريح مي‌کند که شب قدر را پس از مدت‌ها رنج و صبر و تلاش و کوشش و البته به برکت دعاي سحرخيزان، درک کرده است؛ و البته خود را نيز مستحق چنين منزلتي مي‌داند و مدعي است که اين مقام معنوي بي‌نظير، يعني درک تجليات حضرت حق، محصول بردباري‌هاي فراواني است که در راه سلوک الي الله داشته است: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بيخود از شعشعة پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلي صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند بعد ازين روي من و آينة وصف جمال که در آنجا خبر از جلوة ذاتم دادند من اگر کام روا گشتم و خوشدل چه عجب مستحق بودم و اينها به زکاتم دادند هاتف آن روز به من مژدة اين دولت داد که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند اين همه شهد و شکر کز سخنم مي‌ريزد اجر صبريست کزان شاخ نباتم دادند همت حافظ و انفاس سحرخيزان بود که ز بند غم ايام نجاتم دادند @Ahmadhoseinsharifi 🌹