🔴«درک اقتصادي» و «هوش فرهنگي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸درک مشکلات اقتصادي به دليل آنکه ملموس و مشهود همگان هستند، نيازي به نخبگي و عقلانيتي ويژه ندارد. شکاف طبقاتي و فقر و بيکاري و کمبود مسکن و امثال آن را هر کسي ميتواند ببيند؛ حتي درک مخاطرات فردي و اجتماعي و سياسي چنين وضعيتي هم کار دشواري نيست؛ بلکه فهم راههاي درمان آنها هم خيلي دشوار نيست؛ فقط قدري عقلانيت ميخواهد و قدري بيشتر، اراده و عزم و همت.
🔸اما فهم مشکلات فرهنگي و درک آفات و مخاطرات آنها کاري دشوار است؛ نيازمند نخبگي و فرزانگي است. حتي ورود به اين عرصه نيازمند قدري از خودگذشتگي است؛ به مثابه درمان دردي ميماند که خود بيمار نه تنها از آن رنجي نميبرد که بعضاً به آن هم افتخار ميکند؛ خود را سالمترين افراد ميداند. طبيعي است که ورود به چنين عرصهاي نيازمند جسارت و شهامت و انساندوستي و فهم عميق مسائل است.
🔸مشکلات اقتصادي همچون جنگ سخت ميمانند که هم ابزار و ادوات جنگي، هم هدف جنگ، هم نيروهاي مهاجم و هم قربانيان جنگ همگي آشکار و روشن است؛ در مرأي و منظر همگاناند؛ کسي قدرت انکار آنها را ندارد؛
🔸اما مشکلات فرهنگي به مثابة جنگ نرماند؛ که هم «ابزار و ادوات جنگي»، هم «هدف جنگ» و هم «نيروهاي مهاجم» همگي اموري پنهاناند، گرگهايي در لباس ميشاند؛ همگي با شعار آزادي و انسانيت و حقوق بشر جلو ميآيند؛ قربانيان چنين جنگي هم نه تنها خود را قرباني نميدانند؛ خود را آزادشدة از بند غل و زنجيرها ميپندارند! و خود به عنوان سربازهاي بيجيره و مواجب دشمن، عاملي براي پيشبرد اهداف آن ميشوند. قربانيان جنگ نرم، همچون مبتلايان به بيماري «بُليموس»اند؛ که عليرغم نياز بدن و گرسنگي واقعي، خود را سير ميپندارند؛ طبيعتاً نيازي به مراجعه به طبيب در خود نميبينند. اگر آشنايان و دلسوزان آنها را نزد طبيب نبرند، جسمشان رفته رفته تحليل رفته و نهايتاً از بين خواهند رفت.
🔸آيا مواجهه با اين دو نوع جنگ يکسان است؟ هرگز. در مواجهه با جنگ نرم، نيازمند نخبگي مضاعف، مجاهدت مضاعف، جانفشاني مضاعف و شعور مضاعف هستيم. به اميد روزي که عرصة فرهنگي کشور شاهد ظهور و بروز چنين افسران و سربازاني باشد.
#جنگ_نرم #فرهنگ #اقتصاد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذيريد»!
🖊احمدحسين شريفي
🔸متأسفانه گاه و بيگاه شاهديم که در واگذاري مسؤوليتهاي علمي و تخصصي، هيچ تناسبي ميان تخصصها و مسؤوليتها لحاظ نميشود. به عنوان مثال، در بعضي از دورهها شاهد بودهايم که معاون پژوهشي وزارت علوم حتي يک پژوهش مدون نداشته است؛ يا معاون پژوهش حوزههاي علميه حتي يک مقاله پژوهشي تدوين نکرده است؛ يا دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي کشور، فوق تخصص دامهاي بزرگ (يعني دامهايي در رديف الاغ و اسب و گاو و شتر و ...) بوده است!
🔸امروز هم در خبرها آمد که جناب آقاي قاليباف، رياست محترم مجلس يازدهم، سخنران و منبري مشهور، جناب حجتالاسلام غلامرضا قاسميان را به رياست «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي» منصوب کردند! چنين انتصاباتي براي اهل فکر و فرهنگ خيلي پيامهاي آشکار و نهان دارد که «اين زمان بگذار تا وقت دگر»!
🔸بدون ترديد، جناب قاسميان در حوزه وعظ و خطابه و منبر، فردي موفق است؛ بياني خوب و صدايي خوبتر دارد. در فعاليتهاي جهادي و خدمات اجتماعي هم توانمنديهاي خوبي از خود بروز داده است؛ اما چنين سوابق ارزشمندي چه تناسبي با مسؤوليت يک مرکز کاملاً تخصصي، يعني نخستين کتابخانه رسمي و دولتي ايران، با حدود 600 هزار کتاب چاپي، 28 هزار کتاب خطي، بيش از 5 هزار عنوان نشريه و مجله و ميليونها برگ از اسناد رسمي و غيررسمي کشور، دارد؟!
🔸آيا با صداي خوب و بيان زيبا ميتوان «ميراث ملي را حفظ و نگهداري» کرد؟ آيا با توانايي در کارهاي جهادي و منبر و خدمات عمومي، ميتوان «آثار حقوقي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي» را اشاعه داد؟ [آنگونه که در حکم انتصاب ايشان آمده است]
🔸بنده به عنوان يک محقق کوچک و طلبهاي علاقمند به پژوهش و کتاب، تاکنون هيچ نام و نشاني از جناب قاسميان در حوزة کتاب و کتابخانه و پژوهش و اسناد پژوهشي، نه شنيدهام و نه ديدهام. اگر اثري، حتي مقالهاي در اين زمينه از ايشان منتشر شده است، بسم الله، معرفي کنند.
🔸مشهور است که از شهيد چمران پرسيده شد: «تعهد بهتر است يا تخصص؟» ايشان فرمودند: «تقوا از تخصص لازمتر است؛ اما ميگويم: آن کس که تخصص ندارد و کاري را ميپذيرد، بيتقوا است» با استناد به اين سخن حکيمانة شهيد چمران، از جناب قاسميان، به عنوان يک فرد متعهد و جهادي، انتظار دارم همين امروز، از پذيرش چنين مسؤوليتي سر باز زنند و به صراحت بگويند که در اين زمينه هيچ تخصصي ندارند. چنين کارهايي را بايد به اهلش سپرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت9.mp3
17.04M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_نهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 4️⃣
(تقابل #پارادایمی)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات»؛ از نگاه سعدي: «عبادت و ترک معصيت»
🖊احمدحسين شريفي
🔸کرامات و کارهاي خارقالعاده فراواني (بر روي آب راه رفتن؛ طي الارض داشتن؛ مستجاب الدعوه بودن؛ سنگ را طلا کردن؛ طلا را خاک کردن؛ شير درنده را رام خود کردن؛ افعي کشنده را تازيانه دست خود کردن و ...) از عارفان و صوفيان و مرتاضان و معنويان اديان و مکاتب مختلف، نقل شده است؛ بدون شک بسياري از آنها ياوهسرايي مريدان و مبالغههاي بيپاية دلبستگان اين راه است؛ اما بسياري از آنها هم واقعيتهايي توجيهپذير و معقولاند.
🔸در تحليل چرايي و چگونگي توانايي عارفان بر انجام چنين کارهاي خارقالعادهاي بحثهاي فراواني قابل طرح است. بنده هم در کتاب «مباني و اصول عرفان عملي در اسلام» بحثهاي مفصلي در اين باره آوردهام. اما در اينجا صرفاً به بيان تبييني شنيدني و زيبا از مصلحالدين سعدي شيرازي در کتاب بوستان اشاره ميکنم:
حکايت کنند از بزرگان دين
حقيقتشناسان عين اليقين
که صاحبدلي بر پلنگي نشست
همي راند رهوار و ماري به دست
يکي گفتش اي مرد راه خداي
بدين ره که رفتي مرا ره نمايي
چه کردي که درّنده رام تو شد
نگين سعادت به نام تو شد
بگفت ار پلنگم زبونست و مار
و گر پيل و کرکس، شگفتي مدار
تو هم گردن از حکم داور مپيچ
که گردن نپيچد ز حکم تو هيچ
🔸تبيين سعدي بسيار واضح، گويا و معقول است: دليل برخورداري از چنين مقامات و کراماتي، نافرماني خدا را نکردن و عمل به دستورات او کردن است؛ کسي که وجودش با منبع بيپايان قدرت متصل شد، چنين کارها و تواناييهايي براي او چيزي به شمار نميآيد. در حديثي قدسي چنين ميخوانيم: «اي فرزند آدم، من به هر چيزي که بگويم «باش»، «ميشود»، از خواستههاي من پيروي کن، تو را به جايگاهي ميرسانم که به هر چيزي بگويي «باش»، «ميشود»
🔸نکته مهمي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که بسياري از اين کرامات از قبيل تصرف در چشم و ذهن پارهاي از مريدان يا مرددان است؛ و الا بسياري از افراد نااهل و حتي بعضاً نزديکترين از اهل و عيال آن عارف هم از چنان کارها و توانهايي بيخبر بودهاند. فيالمثل، اگر نقل کردهاند که ابوالحسن خرقاني بر شير درندهاي سوار ميشد و مار افعي را به عنوان تازيانه به دست ميگرفت، بدان معنا نيست که همه مردم خرقان و بسطام و يا حتي همسر او نيز اين حالت را از او ميديدند. اين حالت فقط براي آن مرد همداني متجلي شد که در دل خود نسبت به مقامات ابوالحسن خرقاني دچار شک شده بود.
#کرامات #سعدي #عرفان
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش_اول_نشست.mp3
23.76M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اخلاق و اقتصاد: همافزايي يا همزدايي؟
🖊احمدحسين شريفي
🔹جان کِنت گالبرایت (1908-2006)، سياستمدار و اقتصاددان آمريکايي، ميگفت: «زمانی که کسب سود هدف اصلی یک ملت شد، کاهش معنیداری در سطح زندگی بشریت به وجود میآید. اهداف اقتصادی میتوانند توجه مردم را از موضوعات حیاتی انسانی دور کنند. در جامعه ای که توسط شرکتهای بزرگ سودجو احاطه شده، آزادی، هویت و خلاقیت جامعه از دست میرود».
🔹نکتهاي که گالبرايت متذکر ميشود، يک حقيقت مغفول در دنياي جديد و اقتصادهاي مدرن است. حقيقتي که قرنها قبل، اسلام عزيز در تعاليم و آموزههاي اقتصادي خود آن را گوشزد کرده بود. اسلام، محور همه فعاليتهاي اقتصادي را، که بعضاً آنها را تا مرتبة مهمترين انواع عبادات الهي بالا ميبرد، توجه به اخلاق ميداند. براي اقتصاد منهاي اخلاق هيچ جايگاه و ارزشي قائل نيست. ميتوان گفت يکي از مهمترين تمايزهاي نظام اقتصادي اسلام با ديگر نظامهاي اقتصادي مثل اقتصاد سوسياليستي و سرمايهداري و امثال آن، توجه و تأکيد ويژة اسلام بر مسأله اخلاق در اقتصاد و فعاليتهاي اقتصادي است. اخلاق و اقتصاد از نگاه اسلام همافزايي (Synergy) دارند. در حالي که در اغلب نظامهاي اقتصادي موجود، نوعي همزدايي (dynergy) ميان اين دو برقرار است.
🔹از نگاه اسلام، برخلاف بسياري از مکاتب اقتصادي مدرن، تحفظ بر ارزشهاي اخلاقي نه تنها مانعي براي فعاليتهاي اقتصادي نيست؛ که يکي از شرايط زيست اخلاقي، فعاليت جهادي در عرصة اقتصاد (اعم از توليد، تجارت، توزيع و سرمايهگذاري) است. اخلاق اسلامي نه تنها مانع سودآوري و رفاه اقتصادي نيست؛ که خود عاملي در جهت تکثير سود و رفاه است: «حُسْنُ الخُلْقِ يَزيدُ فِي الرِّزقِ». در اين زمينه دهها و بلکه صدها روايت از اولياء دين در متون روايي ما موجود است. علاقهمندان ميتوانند به مجموعة ارزشمند «الحياة» مراجعه کنند.
🔹البته همانطور که اشاره شد، برخي از انديشمندان و خردمندان دنياي غرب نيز متفطن خدمات اخلاق به اقتصاد شدهاند؛ به همين دليل، در سالهاي اخير شاهد شکلگيري جنبشهاي علمي و عملي در عرصه «اخلاق کسب و کار»، «اخلاق حرفهاي»، «تدوين منشورهاي اخلاقي براي حرفهها و مشاغل مختلف» و دهها اقدام ريز و درشت ديگر هستيم.
#اقتصاد
#اخلاق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴«عدم تناسب» در انتصابها و زنجیره مدیران "کارنادیده"
🖊احمدحسين شريفي
🔸مطلبي که چند روز قبل با عنوان «اصالت عدم تناسب؛ از بهر خدا نپذيريد»! منتشر کردم (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/199 ) مخالفتها و موافقتهايي را برانگيخت. نميخواهم به آنها بپردازم. اما در ادامه آن مطلب، و در فضايي کليتر و با نگاهي جامعتر ميگويم:
🔸فهم اين نکته نيازي به علم مديريت و آزمون و خطا ندارد که انتصاب مديران «نوخاسته»، «خُرد» و «کارناديده»، از بزرگترين اشتباهات سياسي و مديريتي و از مهمترين عوامل ناکارآمدي مديران و دولتها و حکومتها است. کمترين ضرر چنين مديراني ايجاد سلسلهاي از افراد خُرد و ناکارآمد است. زيرا اينان نهايتاً افرادي همچون خود را به کار ميگيرند و آنها نيز چنين خواهند کرد و ... به اين ترتيب، زنجيرهاي از افراد نالايق و ناشايسته به کارهاي بزرگ گماشته ميشوند و به تعبير مولوي «جاهلان سرور شدهستند و ز بیم/ عالمان سرها کشیده در گلیم» و خسارتهاي اجتماعي و سياسي کنار گذاشته شدن يا کنار کشيدن عالمان و متخصصان و سرور شدن جاهلان و غيرمتخصصان بر کسي پوشيده نيست.
🔸تعجب است که ما حتي براي نگهباني و نظافت يک مجتمع مسکوني نيز دنبال افراد «کارآزموده» و «تجربهشده» و «کاردان» ميگرديم، اما به هنگام اعطاي پستهاي حکومتي و گماشتن افراد بر کارهاي بزرگ و ملي، سخاوتمندانه دوستان و آشنايان «خُرد» و «ناکارديده» را به کار ميگماريم! و در عين حال ادعاي انقلابيگري و جهادگري و ولايتپذيري هم داريم! گويا اين سخن خدا را نشنيده يا باور نداريم که «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» (نساء، 58) يا آنکه خدايي ناکرده مسؤوليتهاي جامعه اسلامي را ملک طلق خود ميدانيم و بدون هيچ نيازي به پاسخگويي، آنها را سخاوتمندانه در اختيار هر کس که دوست داريم ميگذاريم!
🔸خداي رحمت کند سعدي بزرگ و شيرينسخن را که خطاب به حاکمان و مديران ارشد، چه زيبا ميگفت:
گرت مملکت بايد آراسته
مده کار مُعظم به نوخاسته
سپه را مکن پيشرو جز کسي
که در جنگها بوده باشد بسي
به خُردان مفرماي کار درشت
که سندان نشايد شکستن به مشت
رعيت نوازي و سرلشکري
نه کاري است بازيچه و سرسري
نخواهي که ضايع شود روزگار
به کارناديده مفرماي کار
نتابد سگ صيد روي از پلنگ
ز روبه رمد شيرِ ناديده جنگ
(بوستان، باب اول «در عدل و تدبير و راي» )
✅ در اين باره گفتنيهاي ديگري هم هست که ان شاء الله در روزهاي آينده تقديم خواهم کرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_دهم.mp3
14.48M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_دهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 5️⃣
(نظریه #برخورد_تمدن_ها)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴فرايند شکلگيري زنجيرة «مسؤولان نامتناسب» و «شکلگيري فسادهاي زنجيرهاي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸مسئله شکل گیری "کانونهای فساد" و ناکارآمدی در میان مدیران سیاسی و اجرائی از مسائل مهمی است که جا دارد اندیشمندان و دلسوزان بیش از پیش درباره "تبیین" و "کنترل" آن تامل کنند. پیشتر درباره چگونگی شکل گیری «زنجيرة مديران کارناديده» (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/205 ) نکاتی بيان کردم، در اينجا به فرايند شکلگيري حلقههاي ناکارآمد و نامتناسب و فسادهاي زنجيرهاي در میان مديران سياسي و اجرايي به اختصار اشاره ميکنم.
🔸وقتي فردي نالايق و نامتناسب را، به هر دليلي، بر کاري ميگمارند؛ نخستين حلقة زنجيرة ناکارآمدي شکل ميگیرد؛ زيرا اين فرد نامتناسب وقتي در مسؤوليتي سترگ، که ذاتا نيازمند تخصص و تناسب است، قرار ميگيرد، تلاش ميکند به گونهاي براي خودش تناسب و تخصص دست و پا کند! اما چون کسب تخصص و تناسب امری زمانبر است، رو به سوي «رزومهسازي»، «مدرکسازي» و «پيشينهبافي» ميآورد! يکي از ريشههاي پديدة شوم مدرکفروشي و مدرکسازي در کشور ما همينجا است. بسياري از مديران کشور ما در کوران مسؤوليتهاي سنگين و سترگشان، در معتبرترين دانشگاههاي داخل و بعضاً خارج کشور، مدرک دکتري و مهندسي و ... گرفتهاند! پاياننامه و رساله نوشتهاند! و در ادامه براي درخشان کردن سابقة علمي خود، دهها و صدها مقالة علمي- پژوهشي و امثال آن نگاشتهاند! (جالب است که بدانیم مقالات علمی چاپ شده توسط برخی از مدیران ارشد کشور ما در دوران مدیریتشان، به مراتب بیش از پرکارترین محققان دانشگاهی و حوزوی کشور بوده است!!)
اما اين زنجيره فساد و ناکارآمدي در اينجا متوقف نميشود؛ مديران نامتناسب و نالايق، چون نيازمند حاميان و کاسهليساني در مجموعه جديد هستند، طبيعتاً، به بهانههاي مختلف (از جمله متهم کردن کادر مدیریتی پیشین به رکود و مخالفت با تحول و ...)، حلقهاي از مريدان مجيزگو را دور خود جمع ميکنند. که يکي از مهمترين کارکردهاي اين مجيزگويان، رزومهسازي و بزرگنمايي «آقاي مسؤول» است؛ آنان تمام تلاش خود را به کار ميگيرند که به گونهاي براي او رزومه متناسب درست کنند؛ کارنامه پژوهشي ببافند و سابقة درخشان بسازند و ميبينيم فردي که مثلا در عرصه پژوهش تا ديروز يک کار پژوهشي مدون يا يک مقاله علمي نداشت ناگهان در قامت بزرگترين پژوهشگر همه دورانها ظهور ميکند! و ... بدين ترتيب حلقههاي ديگري از فساد و دروغ و فريب شکل ميگيرد.
🔸امام علي(ع) ميفرمايد: «زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.»
🔸مولوي نيز با استمداد از همين سخن حکميانة امام علي، چه زيبا فرايند شکلگيري حلقههاي مديران فاسد و ناکارآمد و نامتناسب را به تصوير ميکشد:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چونکه آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آن که پيوستهست هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_یازدهم.mp3
12.7M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_یازدهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 6️⃣
(نظریه #برخورد_تمدن_ها) ۲
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«نظريه» و «نظريهپرداز»
🖊احمدحسين شريفي
🔹هر چند هيچ نظريهاي در خلأ پديد نميآيد و هر نظريهاي به ويژه در علوم انساني، محصول و مولود ازدواج و ارتباط و همراهي عوامل آشکار و نهان متعددي است. اما در مقام داوري دربارة يک نظريه هرگز نميتوان، درستي يا نادرستي آن را به عوامل ساختاري و مادي و اجتماعي و سياسي و روانشناختي و يا هنجارمند و ناهنجارمند بودن شخصيتِ صاحبنظر و يا تقوا و بيتقوايي او گره زد.
🔹گره زدن درستي يا نادرستي يک نظريه به شخصيت نظريهپرداز:
هم از نظر منطقي درست نيست؛ زيرا نادرستي منبع تحريک هرگز ملازم با نادرستي حرکت يا انحرافي بودن مسير حرکت نيست. چه بسا منبع حرکت يک فرد، منبعي فاسد و مخرب باشد؛ اما حرکتي که صورت ميگيرد در مسيري درست و نتيجهبخش باشد.
و هم از نظر اخلاقي درست نيست. در روايات اسلامي به ما توصيه شده است هرگز انحراف «گوينده» را ملازم با انحراف «گفتة» او ندانيد؛ و هرگز گفتهاي را با توجه به شخصيت گويندهاش نسنجيد. امام علي(ع) توصيه ميکند: «حکمت را از هر کسي که آن را بيان ميکند، بگير؛ و به گفته بنگر و به گوينده منگر.»
🔹علمي بودن يا نبودن يک نظريه ربطي به منشأ و موتور محرکة آن و علل و عوامل زمينهساز شکلگيري آن ندارد. علميت يک نظريه و سنجش ميزان استحکام آن، ضوابط و شرايط خاص خود را دارد. مهم نيست که صاحبِ نظرية مراحل جبري تاريخ، يا جامعة بيطبقة واپسين (کمون نهايي)، يا طراحِ نظرية هرم نيازهاي انسان، افرادي اجتماعي بودهاند يا منزوي، سرمايهدار بودهاند يا فقير، جزء طبقة پرولتاريا بودهاند يا بورژوا. مهم اين است که آيا چنين نظريههايي ميتوانند با موفقيت از آزمون موازين عقلاني و معيارهاي واقعبيني خارج شوند يا نه.
ر.ک: کتاب نظريهپردازي اسلامي در علوم انساني، ص۱۷۱
#نظريهپردازي #علوم_انساني_اسلامي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش اول(1) 1.mp3
21.31M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴انقلاب اسلامي، دين و نهادهاي اجتماعي
🖊احمدحسين شريفي
🔸به اعتقاد بنده مهمترين کاري که انقلاب اسلامي، در جريان تداوم حرکت انبياء انجام داد اين بود که دين را در موقعيتي «فرانهادي» قرار داد. توضيح آنکه به اعتقاد قاطبه جامعهشناسان، نهادهاي اصلي اجتماعي عبارتند از: خانواده، اقتصاد، سياست، تعليم و تربيت و دين. البته برخي مثل جي. او. هرتسْلِر در کتاب «نهادهاي اجتماعي»، نهادهاي اصلي را در نه مقوله دستهبندي ميکند: افزون بر آن پنج نهاد، نهاد اخلاق، ارتباطات، هنر و بهداشت را هم ميافزايد. اين نگاه قاطبة جامعهشناسان يا جامعهشناسي غربي و سکولار است.
🔸اما انقلاب اسلامي موجب شد که دين در جايگاهي فرانهادي قرار گيرد. به تعبير ديگر، انقلاب اسلامي، از جهت قانوني و مقبوليت مردمي، دين را در جايگاه اصلي خودش، که حاکم بر همه نهادها و ساختارهاي اجتماعي است، قرار داد.
اقامة فردي و اجتماعي دين، رسالت اصلي پيامبران بوده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ (حديد، 25) در آيه 13 سوره شوري اين مأموريت و وظيفة اصلي به شفافيت بيان شده است: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكينَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ...؛
🔸مأموريت اصلي انقلاب و حکومتي که به نام دين و به نام اسلام برپا شده است، چيزي جز اقامة دين در کليت آن نيست؛ اقامه دين يعني تحقق خارجي و بيروني دين و با توجه به جامعيت اسلام، منظور از اقامه اسلام يعني تحقق آن در زندگي فردي و اجتماعي (خانواده، اقتصاد، سياست و تعليم و تربيت؛ به عنوان نهادهاي اصلي جامعه و نهاد علم و حقوق و فرهنگ و هنر و فنآوري و ادبيات، سينما، فضاي مجازي و ... به عنوان خردهنهادها يا نهادهاي فرعي جامعه.)
🔸با توجه به نکته پيشگفته: آيا خردمندانه است که تحقق چنين رسالت و مأموريتي را از علوم انساني غربي طلب کنيم؟! علومي که نه تنها تناسبي با جهانبيني توحيدي و نظام ارزشي اسلام ندارند، که در بسياري از توصيههاي خود در تضاد و تعارض با اسلاماند. چطور ميتوان با تکيه بر آنها دنبال تحقق اسلام در ابعاد مختلفي زيست اجتماعي بود؟ تکيه زدن بر چنين علومي همچون تکيه زدن بر باد است؛ نتيجهاي جز فروافتادن و سقوط و انحطاط نخواهد داشت. به همين دليل، جبهة مدافعان انقلاب اسلامي، بايد بدانند که اگر دنبال تحقق دين و عمل به آرمانهاي اسلامي و انقلاب اسلامي هستند، چارهاي جز حمايت از ايدة «علوم انساني اسلامي» ندارند؛ راه ديگري وجود ندارد.
#دين #علوم_انساني #نهادهاي_اجتماعي
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی در #وبینار_تخصصی با موضوع 《حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم اسلامی》عنوان کرد:
انقلاب اسلامی در تقابل با ايدههای انسانشناختی و علوم انسانی غربی مطرح شد. يعنی نه تنها هرگز بر پايه علوم انسانی غربی شکل نگرفته است؛ بلکه درست در نقطه مقابل آنها و عليرغم تحليلهای آنها مطرح شده است.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗
http://www.rcipt.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=146&newsview=367
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
قسمت_دوازدهم.mp3
13.55M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_دوازدهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 7️⃣
(نظریه #برخورد_تمدن_ها) ۳
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴عموميسازي دانشهای تخصصی
🖊احمدحسين شريفي
🔹برخي از انديشمندان بزرگ، در کنار آثار علمي و کاملاً تخصصي خود، تلاش داشتند به منظور گسترش دامنة "علم-آگاهی" و دسترسپذير کردن دانش، با زباني سادهتر و همگانيتر همان انديشههاي تخصصي را براي عامه مردم بيان کنند.
🔹محمدبن زکرياي رازي (م 313ق)، فيلسوف، طبيب و عالم بزرگ مسلمان، در جهت عموميسازي دانش طب، کتابي را با عنوان «من لايحضره الطبيب» تدوين کرد. وي در اين کتاب به ارائة آموزشهاي عمومي در حوزه درمان و پيشگيري پرداخت. البته پيش از زکرياي رازي، طبيب ديگري با نام عيسي بن ماسه کتابي با اين عنوان نوشته بود؛ اما خود زکرياي رازي در مقدمه اين کتاب مينويسد: «مرد دانشمند جلیلالقدری برای خیر و صلاح مردم از من خواست که رسالهٔ مختصری درباب درمان بیماری با غذا و آشامیدنیهای موجود در هر مکان که دسترسی به طبیب نیست تالیف کنم. من نیز خواسته او را اجابت و کتاب «من لایحضره الطبیب» را تالیف کردم.»
🔹فقيه و محدث بزرگ شيعي، محمدبن علي ابن بابويه معروف به شيخ صدوق (م381ق) نيز از اين کار الگو گرفت و کتاب «من لايحضره الفقيه» را تدوين کرد. خود شيخ صدوق در مقدمة کتابش ميگويد: در مسافرتي به سرزمين «بلخ» و گفتگوهاي بسيار ارزشمند و روشنيبخشي که با يکي از نوادگان جليلالقدر امام موسيبن جعفر به نام ابوعبدالله محمدبن حسن در قصبة «ايلاق» داشتم، «روزى از كتاب محمّد بن زكريّاى رازى طبيب كه نامش را «من لا يحضره الطبيب» گذارده، ياد كرد و گفت آن كتابيست در موضوع خود (با كمى حجمش) جامع و وافى، و از من درخواست كرد كه در فقه و حلال و حرام و قوانين و مقرّرات شرع كتابى بنويسم بقسمى كه همه آنچه را كه در موضوعات مختلف فقه (از طهارت تا ديات) تاكنون نوشتهام در بر داشته باشد و آن را «كتاب من لا يحضره الفقيه» نام نهم، تا بوقت نياز بدان مراجعه كرده و مورد اعتماد و اطمينانش باشد و به آن عمل كند، ... اينجانب چون او را- كه خداى توفيقش دهد- اهل و شايسته يافتم پيشنهادش را به اين كار پذيرفتم، و اين كتاب را با حذف اسانيد كه مبادا بسبب نقل آن حجم كتاب زياد شود، تأليف كردم.»
🔹شايد بتوان گفت کتاب من لايحضره الفقيه، نخستين الگوي تدوين رسالههاي علميه و عموميسازي استنباطهاي فقهي و دسترسپذير کردن دانش فقه بوده است.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔹هر چند نه در ایران و نه در هیج جامعه انسانی دیگری نمیتوان با استناد به روشهای آمارگیری موجود، از "توصیف" و تشخیص دقیق وضعیتهای انسانی سخن گفت؛ و هر چند متاسفانه در بسیاری از موارد، اغلب متخصصان علوم انسانی، در عمل، به عنوان نامحرمان اطلاعات و آمار واقعی تلقی میشوند، اما برای توصیف و تحلیل وضعیت موجود، چاره ای جز اعتماد به چنین آمارها و اقدام بر اساس آنها نیست.
🔹اعتیاد، علل و عوامل مختلفی دارد، این بنده با اتکا به مشاهدات عینی و حضور در برخی از کمپهای ترک اعتیاد، معتقدم مهمترین و اساسی ترین عامل آن "فقر فرهنگی" شخص معتاد و اطرافیان او است. در هر منطقه یا محله ای که فعالیت فرهنگی هست، اعتیاد و سایر آسیبهای اجتماعی نیز بسیار کمتر است. بر اساس پاره ای از مطالعات و تحقیقات، در میان مسجدیان و جوانان هیئتی آمار آسیبهای اجتماعی میل به صفر دارد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_سیزدهم.mp3
13.92M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_سیزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
(راهبرد های دشمن در جنگ نرم)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴منطق توانايي عارفان بر «کرامات» از نگاه مولوي: «تحمل جفاي ديگران»
🖊احمدحسين شريفي
🔸مولوي در دفتر ششم مثنوي نقل ميکند که يکي از مريدان شيخ ابوالحسن خرقاني، به قصد زيارت ايشان و بهره گرفتن از محضرشان، از طالقان به ديار خرقان (روستايي در اطراف شاهرود) حرکت کرد. وقتي به خرقان رسيد و پرس پرسان منزل شيخ را پيدا کرد و با صد حرمت و احترام حلقة در خانه را کوبيد؛ ناگهان «زن برون کرد از در خانه سرش» که چه ميخواهي؟ گفت براي ديدار شيخ آمدهام. «خندهاي زد زن که خهخه ريش بين/ اين سفرگيري و اين تشويش بين» و بعد شروع کرد به تمسخر اين مرد که «مگر ديوت دو شاخه بر نهاد» و همچنين فحش و ناسزاي فراوان عليه شيخ ابوالحسن گفت.
مريد طالقاني که چنين وضعيتي را ديد، در حقيقتِ کارِ شيخ به ترديد افتاد و با خود ميگفت:
کاين چنين زن را چرا اين شيخ دين
دارد اندر خانه يار و همنشين
ضد را با ضد ايناس از کجا
با امام الناس نسناس از کجا
که چه نسبت ديو را با جبرئيل
که بود با او به صحبت هم مقيل
چون تواند ساخت با آزر خليل
چون تواند ساخت با رهزن دليل
در عين حال سراغ شيخ را گرفت و خواست تا شيخ را ناديده از اين سفر بازنگردد. مطلع شد که شيخ براي جمعآوري هيزم به صحرا رفته است. ايشان هم، با همان حال ترديد و دو دلي نسبت به کار شيخ ابوالحسن، به قصد ملاقات با او راه صحرا را در پيش گرفت و به دامنه کوههاي خرقان رفت. ناگهان چشمش به شيخ افتاد که:
شير غران هيزمش را ميکشيد
بر سر هيزم نشسته آن سعيد
تازيانهش مار نر بود از شرف
مار را بگرفته چون خرزن به کف
شيخ ابوالحسن خرقاني از همان دور، ذهن مريد را خواند و به او تذکر داد که فريب وسوسههاي شيطان را نخور و در کار اولياء الهي ترديد نکن. افزون بر اين، کرامتهاي ديگري هم براي او نمايان کرد. مثلاً:
خواند بر وي يک به يک آن ذوفنون
آن چه در ره رفت بر وي تاکنون
اما هنوز ترديدهاي اين مريد نه تنها برطرف نشده بود که بيشتر هم شده بود. با خود ميگفت چنين شيخي با چنين قدرتي نسبت به تصرف در تکوين، چگونه با چنان همسري زندگي ميکند؟! شيخ ابوالحسن در پاسخ گفت:
گر نه صبرم ميکشيدي بار زن
کي کشيدي شير نر بيگار من
بدين ترتيب مولوي با استناد به این داستان (صرف نظر از واقعی یا ساختگی بودن آن) این نتیجه عرفانی را میگیرد که دليل چنان برخورداريها و تواناييهايي "تحمل جفاي خلق" و "صبر بر مصيبتهاي اجتماعي و بد اخلاقيهای دیگران" است.
چون بسازي با خسي اين خسان
گردي اندر نور سنتها رسان
کانبيا رنج خسان بس ديدهاند
از چنين ماران بسي پيچيدهاند
#ابوالحسن_خرقاني #کرامات #عرفان #تصوف
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش سوم نشست.mp3
21.79M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش سوم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
بخش چهارم نشست.mp3
30.44M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش چهارم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴سبک زندگی رضوی
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند.
ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف ميکند:
یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛
دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛
سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نميکرد؛
چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛
پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛
شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛
هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛
هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛
نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مينشست؛
ده) شبها کم ميخوابيد؛ اکثر شبها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛
یازده) زياد روزه ميگرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نميداد؛ و ميگفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛
دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شبهای تاريک اين کار را میکرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184)
🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
#امام_رضا
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴عقلانيت و معنويت در سخن امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفي
🔸معنويت و عرفان حقيقي، «معنويت و عرفاني عقلاني» است. معنويت بدون عقلانيت، [که شاخصة عرفانهاي دروغين و معنويتهاي نوپديد است (ر.ک: کتاب درآمدي بر عرفان حقيقي و عرفانهاي کاذب از اينجانب)] معنويتي انساني نخواهد بود. همانطور که عقلانيت منهاي معنويت، از انسان، موجودي تکساحتي و خشک و خشن ميسازد.
در قرآن: حدود سيصد آيه انسان را به تعقل و تفکر دعوت ميکنند؛
در مکتب اهل بيت(ع) عقل، در کنار کتاب و سنت، جزء منابع دين است؛ بسياري از کتابهاي روايي شيعه با «کتاب العقل و الجهل» آغاز ميشوند.
🔸امام رضا(ع)، عقل را حجت خداوند بر بندگان ميداند. زماني که ابنسکيت از آن حضرت سؤال کرد، «حجت خداوند بر بندگانش چيست؟» آن حضرت فرمود: «عقل؛ زيرا با عقل است که ميتوان کساني را که معارف خدا را صادقانه ميگويند از کساني که بر خدا دروغ ميبندند بازشناخت؛ و دستة اول را تصديق و دستة دوم را تکذيب کرد» (تحف العقول، ص450)
آن حضرت در سخني ديگر، معيار عبوديت و عبادت حضرت حق را به جاي کثرت نماز و روزه، کثرت تفکر در کارهاي خداوند دانستند: «لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ؛ عبادت به روزه و نماز فراوان نيست؛ بلکه عبادت به کثرت تفکر در امور الهي است.» (تحف العقول، ص442)
#امام_رضا
#معنويت
#عقلانيت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴اخلاق نگارش، از نگاه ابنحزم اندلسي
🖊احمدحسين شريفي
🔸روز 14 تير در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به نام روز قلم نامگذاري شده است؛ به همين مناسبت مطلبي را درباره اخلاق نگارش تقديم ميکنم. و از خداي متعال ميخواهم به همه ما توفيق تدوين آثار مفيد، ماندگار و مؤثر عطا فرمايد:
🔸ابنحزم اندلسي (م456ق) معتقد بود نگارش و تدوين يک کتاب در صورتي توجيه اخلاقي دارد که به يکي از هفت دليل زير نوشته شده باشد:
1.ارائة مطلبي جديد و نوآورانه؛ استخراج و اکتشاف امري جديد که پيش از او سابقه نداشته است؛
2.تکميل کارهاي ناتمام و ناقص پيشنيان؛
3.تصحيح خطاها و غلط زدايي از نوشتههاي پيشينيان؛
4.تسهيل و آسانسازي پيچيدگيها و شرح و تبيين دشواريهاي نوشتههاي ديگران؛
5.تلخيص آثار طويل و کوتاهسازي نوشتههاي بلند ديگران؛ بدون آنکه اخلالي در رساندن مقصود ايجاد شود؛
6.تجميع و سازماندهي مباحث متفرقه و جداافتاده؛
7.ترتيب و نظمبخشي به مباحث پراکنده و به ظاهر ناهمگون.
✅گفتني است همين هفت فضيلت اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين را ابن خلدون (م808ق) در «مقدمه» ذکر ميکند، بدون آنکه متذکر شود که اينها سخنان ابنحزم است! و ديگراني هم که فرصت کافي براي ريشهيابي سخنان نداشتهاند، گمان کردهاند اين سخنان از ابداعات و ابتکارات ابن خلدون است!
🔸از نگاه ابنحزم، رذايل اخلاقي در عرصه نگارش و تدوين، که افراد نادان و غافل و يا افراد وقيح و سبکسر دچار آن ميشوند، عبارتند از:
1.بازنويسي يا پس و پيش کردن فصول و بندهاي نوشتههاي ديگران؛ بدون آنکه موجب عرضة بهتر يا فهم آسانتر آن شود؛
2.جابجايي و تغيير واژگان يک نوشتار، بدون آنکه از واژههاي سادهتر يا روشنتري بهره گرفته شده باشد؛
3.حذف امور (کلمات، يا جملات يا فصول) لازم؛ به گونهاي که موجب اخلال در فهم مراد نويسنده شده باشد؛
4.افزودن امور زايد و غيرضرور؛
5.نقض سخن درستي با يک سخن نادرست؛
6.تدوين امور بيفايده و غيرسودمند؛
#اخلاق_نگارش #ابنحزم #ابنخلدون #روز_قلم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴«بهشت نقد عارفان» و «وعدة فرداي زاهدان»
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي ميپندارند که برخورداري از لذتهاي الهي و معنوی اصيلي که خداي متعال در وصف الحال بهشتيان بيان ميکند، مخصوص عالم پس از مرگ و زيست بهشتي بهشتيان است. و در عالم دنيا چشيدني نيستند! در حالي که چنين نيست. ابن سينا دربارة لذت معنوي و عقلاني عارفان ميگويد، چنين نيست که اين لذت فقط بعد از مفارقت از بدن و مرگ طبيعي چشيده شود؛ بلکه کساني که از شواغل بدني رويگردان و در تأملات جبروتي فرورفته باشند، همين الان نيز آن را ميچشند و بهرهاي وافر از آن دارند. اين لذت آنقدر خوشايند است که آنان را از هر لذت ديگري غافل ميکند. (اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، تنبيه پانزدهم):
«و ليس هذا الالتذاذ مفقود من كل وجه و النفس في البدن؛ بل المغمسون في تأمّل الجبروت، المعرضون عن الشواغل، يصيبون و هم في الأبدان من هذه اللذة حظا وافرا؛ قد يتمكن منهم فيشغلهم عن كل شيء»
اين همان حقيقتي است که حافظ شيرازي در اين بيت به زيبايي آن را بيان ميکند:
من که امروزم بهشت وصل حاصل ميشود
وعدة فرداي زاهد را چرا باور کنم
و چقدر نادانند کساني که اين شعر حافظ را به معناي «لااباليگري» و «اباحهمسلکي» و «انکار معاد» تفسير ميکنند!
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹