احمدحسین شریفی
🔴به دنبال تقاضاي برخي از اعضاي فرهيخته کانال، مبني بر ارائه مباحث استاد شريفي درباره روش تحقيق و روش
فایلی که در پست قبل اشاره شد👆👆👆
🔴بستن سرچشمههاي ناراستي
🖊احمدحسين شريفي
سرِ چشمه شايد گرفتن به بيل
چو پر شد نشايد گذشتن به پيل
انسان عاقل هرگز دست روي دست نميگذارد تا خطرات او را احاطه کنند و سپس به فکر چارهانديشي بيفتد. بلکه پيشاپيش، خطرات و انحرافات را پيشبيني ميکند و زمينههاي آن را ميخشکاند.
در مسائل فردي و خانوادگي و اجتماعي نيز بايد زمينهها و بسترهاي آسيب و فساد را از ميان برداشت. نبايد به خود اجازه دهيم در مسيري حرکت کنيم که پايان آن شومي و تباهي است.
به حکم عقل و وحي، حتيالامکان بايد پيش از وقوع، زمينههاي لغزش و انحراف را از ميان برداشت: پيشگيري همواره سادهتر و کمهزينهتر از درمان بوده و هست.
قرآن کريم، کراراً تذکر ميدهند که: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين؛ از گامهاي شيطان پيروي نکنيد؛ زيرا دشمن آشکار شماست»
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 15.mp3
13.11M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_پانزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تبدیل نقاط قوت به نقطه ضعف:
گزارشی از مرکز مطالعات شیعه شناسی در CIA
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴فلسفه و واقعيتها؛ تفسير يا تغيير؟
🖊احمدحسين شريفي
🔸واقعيتها يا امور ثابت و تکويني، از جهت تغييرپذيري و تغييرناپذيري از فعل و انفعالات ما، يا از جهت نسبتي که با فعل و انفعالات ما دارند، دو دستهاند:
1️⃣ واقعيتهاي تغييرناپذير؛ يعني اموري که بود و نبود آنها و چگونگي بود و نبود آنها در اختيار ما نيست؛ وظيفه ما در قبال چنين واقعيتهايي اين است که آنها را همانطور که هست بفهميم يعني علم خود را مطابق با آنها کنيم و باورها و اعتقادات خود را بر وفق آنها سامان دهيم. تنها کاري که دربارة آنها ميتوانيم بکنيم «فهم» و نهايتاً «تفسير» آنها است؛ «تغيير» آنها از عهده ما خارج است و اقدام به تغيير آنها همچون مشت بر سندان کوبيدن است.
2️⃣واقعيتهاي تغييرپذير؛ يعني اموري که فعل و انفعالات ما در آنها نقشآفرين است. چگونگي بود و نبود آنها وابسته به ما است. البته منظور اين نيست که تابع قرارداد و سليقه و ميل و خواست ما هستند؛ بلکه منظور آن است که ما انسانها ميتوانيم با اتکا به ساير واقعيتها آنها را تغيير دهيم.
🔸يکي از فاحشترين اشتباهات عالمان و فيلسوفان جديد در غرب، اين بود که گمان ميکردند کار فلسفه، فقط و فقط «تغيير جهان» است و نه «تفسير آن». همين اشتباه مهلک بود که آرامآرام آنها به سمت و سوي انکار «واقعيتهاي تغييرناپذير» کشاند. و فکر و ذهن آنها را بر واقعيتهاي تغييرپذير متمرکز کرد.
🔸فلسفه و فيلسوف در کنار نقد مسائل عصر خود و در کنار داوري و ارزيابي دربارة درستي و نادرستي مسائل پيرواني خود، بايد نقش سخنگويي از واقعيات را نيز ايفا کند؛ اساساً در صورتي ميتواند ناقد و داوري بصير و واقعبين و راهگشا باشد، که توانايي تفسير و گزارشگري دقيق و بيطرفانة واقعيتهاي عالم را داشته باشد.
#فلسفه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش ششم پرسش و پاسخ.mp3
28.57M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش ششم و پايانی
🔸 بخش پرسش و پاسخ (کيفيت ضبط متوسط)
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴حافظ؛ از نگاه علامه حسنزاده آملي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از پيچيدهترين شخصيتهاي تاريخ ايران، حافظ شيرازي است؛ به دليل تاريخ نسبتاً مبهمي که از او در اختيار داريم و همچنين اشعار چند پهلوي فراواني که در ديوان شعر او مشاهده ميشود، در دهههاي جديد تفسيرهاي ضد و نقيض فراواني از شخصيت و انديشههاي او ارائه شده است. البته حافظ براي گذشتگان که با ادبيات و زبان عرفان آشناتر بودند، هيچ ابهامي نداشت؛ همگان او را يک عارف دلباخته ميدانستند و بعضاً اشعار او را در قنوتها و سجدهها و تعقيبات نمازهاي مستحبي خود ميخواندند. اما نخستين بار برخي از مارکسيستها و مادهگرايان، سعي کردند حافظ را يک دينستيز و خداناشناس معرفي کنند! البته چنين تفاسير نامأنوس و بيسابقهاي از حافظ، ناخواسته موجب بحثهاي علمي پربرکتي درباره حافظ و شيوع حافظشناسي در دهههاي اخير شد.
🔸يکي از کساني که به حق از شايستهترين افراد براي قضاوت دربارة شخصيت حافظ شيرازي است، #علامه_حسنزاده آملي است. ايشان دربارة حافظ ميگويد:
✅«متأسفانه بعضيها به شخصيت علمي و معنوي حافظ پي نبردهاند و عکسهاي عجيب و غريب و خيالي از او ميکشند و چاپ ميکنند که جام مي در دست دارد يا چهرهاي از او ارائه ميدهند که به آخوندها و ملاها نميخورد در حالي که او يک ملّا و آخوند بود. نميدانم چرا عدهاي پافشاري دارند که اين ملّا را در لباسش ترسيم نکنند. حافظ ملّا بود و طبع و ذوق خوبي هم داشت ... اساتيد و مدارس و درس و بحثش معلوم است؛ حالا يک عده ميآيند چه جور عکسش را ميکشند و ميخواهند او را از حريم آخوندي به در کنند. اين کارها ظلم به يک شخصيت علمي و ظلم به طايفهاي است که بزرگواراني از ميان آنها برخاستند. او يک ملّاي اهل ولايت و يک ملّاي اثني عشري و اهل دل و استاد ديده بود و از محضر استاد، معارف و حقايق را کسب کرده و چون طبع خوبي داشت اينها را به نظم درآورده است. ... کساني که چنين برخوردي با افکار و آثار حافظ داشتهاند، داراي دلهاي مريض و قلمهاي آلوده بودهاند و الا او يک ملّا به تمام معنا بوده است» (دروس شرح اشارات و تنبيهات، نمط هشتم، ص143-144)
#حافظ
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت 16.mp3
13.2M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_شانزدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
تقابل با نظام روحانیت شیعی
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
ساختاري پيشنهادي براي پاياننامهها و رسالههاي علوم انساني و اسلامي.pdf
389.6K
✍️فايل پاورپوينت
🔸موضوع: ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامههاي ارشد و رسالههاي دکتري
🔸در ادامه دو فايلي که قبلا با عنوان «روش تدوين مقالات علمي» و «روش تدوين طرحنامه پاياننامه و رساله» در همين کانال تقديم عزيزان شد؛ در اينجا فايلي ديگر از کارگاههاي رسالهنويسي استاد شريفي با عنوان «ساختاري پيشنهادي براي فصلبندي پاياننامهها و رسالهها در خصوص موضوعات و مسائل علوم انساني و اسلامي» تقديم ميگردد.
#رساله_دکتری
#روش_تحقيق
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴رابطه «حجاب» و «عفاف»
🖊احمدحسين شريفي
🔸برخي از مخالفان حجاب میگویند آنچه که مهم است «عفت» است؛ و «حجاب» غیر از عفت است. این حرف که عفت و حجاب دو مفهوم متفاوتند، سخني درست است؛ ولی این بدان معنا نیست که کسی که بیحجاب است، داراي عفت است؛ بلکه پوشش خاص و حجاب داشتن حالت ظاهری است که مرتبۀ بالاتر آن و صعودیافتۀ آن، «عفت درونی» است و صعودیافتۀ عفت، «حیای حضور» در محضر حق است.
🔸به تعبيري عامتر سبک زندگی (از جملة مقولة پوشش) عبارت است از «رفتارهای نهادینه شده و سازمانیافته»اي که متأثر از اخلاقیات و ملکات نفسانی و صفات درونی و بلکه تحقق يافته و حالت نمادين و بيروني آنهایند. بنابراين، نميتوان اين ادعا را پذيرفت که فلان فرد، هر چند در ظاهر رفتارهاي ناهنجار و ساختارشکنانهاي دارد، اما داراي باطني عفيف است! مگر نه آنکه «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟
#حجاب
#عفت
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
قسمت 17.mp3
14.87M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هفدهم :
🔷چگونگی جنگ نرم
🔸راهبرد های دشمن در جنگ نرم :
شناسایی نقاط قوت به منظور تضعیف آنها
(مسئله عاشورا و قیام حسینی )
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
بخش_اول_وبینار.mp3
14.91M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: وبینار حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی : بخش اول
✅ اين وبينار توسط مرکز تحقيقات علمی حکومت اسلامی در تاريخ ٢ تيرماه ١٣٩٩ برگزار گرديد.
#حکومت_اسلامی
#علوم_انسانی
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴پوشش، آراستگي و عفت اجتماعي
🖊احمدحسين شريفي
🔸کیفیت پوشش در هر زمان و مکانی ممکن است متفاوت باشد. رنگ خاصی ممکن است در زمان يا مکاني، محبوب و نشانة زیبایی و آراستگی باشد و در زمان يا مکاني دیگر چنان نباشد.
در زمان يا مکاني ممکن است موي بلند، نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد و در زمان يا مکاني دیگر، تراشیدن مو نشانة آراستگی و ادب اجتماعی باشد.
🔸دستورات اسلامی در این زمینه همگی زمانمند و مکانمند هستند.
🔸آنچه از نظر اسلام مهم است:
1️⃣اصل آراستگی و تنظیف؛ که از نگاه اسلام، فرازماني و فرامکاني است؛
2️⃣رعايت ادب و اخلاق اسلامی در عرصة زيست اجتماعي و اخلاق شهروندي؛
3️⃣رعایت خطوط قرمز اسلام در اين عرصه؛
4️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهاي بدننما؛
5️⃣پرهيز از پوشيدن لباسهايي که موجب انگشتنما شدن ميشود؛ زيرا انگشتنمايي منجر به بيحيايي شده، و بيحيايي نيز سرچشمة بسياري از رذايل اخلاقي است.
#حجاب
#عفت
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹